Kirjoittaja Aihe: Dieselin kuolema  (Luettu 11657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Deeässä5

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #25 : Kesäkuu 07, 2019, 16:56:40 »
Lithium toimii hyvin Makitassa.  8)
Diesel-aggregaatilla saa hienosti sähköä.

Poissa pikkuleka

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 0
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #26 : Kesäkuu 07, 2019, 17:00:53 »
Juurisyy ilmastomurheille(kin) lienee se, että meitä ihmisiä on bilettämässä kulutusjuhlissa ihan liikaa, kohta 8 miljardia. Liitteeksi kuva havainnollistamaan maailman väestönkasvua aikojen alusta lukien. Lisäksi kun tuo kuluttaminen ja rahassa pelehtiminen on ihmiselle niin kovin mukavaa puuhaa, niin huonoltahan tämä näyttää. Toki nämä faktat ei millään tavoin estä Suomen hallitusta tuottamasta yhä lisää ties mitä haittaveroja vajaan 6-miljoonaisen kansansa maksettaviksi, koska ilmastonmuutos... mutta, eiköhän luonto tee lopulta taas tehtävänsä tavalla taikka toisella,kun kriittinen raja ylittyy.

C4GP 136 HDi BMP6 vm. 2010
C4 2.0i VTR vm. 2006

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 960
  • Peukkuja: 27
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #27 : Kesäkuu 07, 2019, 17:30:05 »
Onneksi väestönkasvu ei tule olemaan ikuista, eli kohta olemme huipun kohdalla.

Poissa pikkuleka

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 0
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #28 : Kesäkuu 07, 2019, 17:50:08 »
Onneksi väestönkasvu ei tule olemaan ikuista, eli kohta olemme huipun kohdalla.
Ei, ja itse asiassa viisaampien mukaan väestönkasvu on jo hidastumassa. Mutta väkiluku jatkaa silti kasvuaan yhä.

Saapa nähdä, onko se tulevaisuuden luotettava matkantaittoapuri edelleen auto (bensa/diesel, sähkö, vety, kaasu, ...) vai hevonen tai muu nelijalkainen. Tankattaisiin luomukauraa, perästä tulisi kaurapellolle vitamiineja ja ehkä muita pörähdyksiä pikkuisen myös.
C4GP 136 HDi BMP6 vm. 2010
C4 2.0i VTR vm. 2006

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 617
  • Peukkuja: 7
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #29 : Kesäkuu 07, 2019, 21:15:58 »
Olisihan vety hyvä jos vaikkapa Saharassa aurinkokennoilla sitä tehtäis. Myös Suomessa onnistuisi kesällä mutta osittain oltais tuonnin varassa. Vetymoottori toimisi pitkiä matkoja eikä väsähtänyt akku tuottaisi murhetta. Myös kaupungissa olisi raikas ilma, mitä nyt moottoriöljy palaisi mutta se olisi pientä. Toki ydinsähköllä voisi tehdä vetyä mutta mieluummin aurinkokennolla, se on kestävää kehitystä. Sinänsä auringosta kyllä tulee ylenmäärin energiaa ettei siinä ole ongelmaa, ongelmat on ihmisten kyvyttömyydessä elää rauhassa ja siksi reaalipolitiikka estää monet hyvät hankkeet. Algerian pinta-ala on 7x Suomi, kyllä sieltä kertyisi kesät talvet energiaa mutta ihmiseltä sen toteuttaminen lienee liikaa vaadittu. Kuitenkin ilmaston kannalta jotain pitäis keksiä.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 837
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #30 : Kesäkuu 07, 2019, 21:32:14 »
Toki ydinsähköllä voisi tehdä vetyä mutta mieluummin aurinkokennolla, se on kestävää kehitystä.

Miksi ihmeessä ydinvoimalla pitäisi tuottaa sähköä, josta edelleen huonolla elektrolyysin hyötysuhteella vetyä, kun ydinvoimalla voidaan jo suoraankin tuottaa vetyä hyödyntämällä suoraan sen tuottamaa lämpöä ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 617
  • Peukkuja: 7
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #31 : Kesäkuu 07, 2019, 22:19:50 »
Hm, tietysti kaukolämmöllä voi lämmittää taloja jos puhut lauhdeveden lämmöstä, vai puhutko tulistetusta höyrystä joka pyörittää turbiinia? Jos höyrystä/sähköstä, niin onhan akussa varmaan parempi hyötysuhde, se on totta. Kuitenkin reservinä ydinsähköstä tehty vety on pakko olla jos ei muuten vetyautot liiku. Reserviä ei kauheasti tarvita jos tankkerit tuo vetyä jostain Saharasta. Tämähän on kieltämättä utopistinen ajatus mutta jos toteutuisi, tarvitsisi huoltovarmuuden vuoksi olla reservivalmius.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 592
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #32 : Kesäkuu 07, 2019, 22:46:37 »
Aihetta sivuten, jos nyt ilmaston muutosta ja erityisesti ilmaston lämpenemistä vastaan taistellaan niin miksei vaan rakenneta jättimäisiä ilmalämpöpumppuja ilmastoa viilentämään? Ehkä jopa kuutiokilometrin kokoisia ilmalämpöpumppuja, ympäri päiväntasaajaa viileää ilmaa puhaltamassa... jos ei lämpeneminen sillä pysähdy niin ei sitten millään...  utopiaa ehkä mutta kuitenkin....  ja oheistuotteena syntyvää kondenssivettä voitaisiin käyttää kuivuudesta kärsivillä alueilla... :)
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 573
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 617
  • Peukkuja: 7
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #34 : Kesäkuu 08, 2019, 01:15:53 »
Toyotalta varmaan moottori. Myös saksalaiset on kehitelleet vetymoottoreita, ne ei ole pullonkaula vaan vety. Samassa kaupassa on sitten vielä enemmän happea, kuka tarvitsisi niin paljon sitä? Tietty autoon voi laittaa molempia mutta kestääkö sylinteri happea? Jos öljykalvo palaa pois, hapen saa unohtaa. Joka tapauksessa samat valtiot jotka tuottaa öljyä, heillä on kanssa aurinkoa läpi vuoden ja turha toivo että sitä myisivät.

Poissa pikkuleka

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 0
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #35 : Kesäkuu 08, 2019, 07:34:06 »
Meilläpäin onneksi tuulee kesät talvet, niin että tuulipuvut vaan iloisesti lepattaa. Mutta pidän itsekin vetyvoimanlähteellä toimivaa autoa potentiaalisena vaihtoehtona.
C4GP 136 HDi BMP6 vm. 2010
C4 2.0i VTR vm. 2006

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 326
  • Peukkuja: 20
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #36 : Kesäkuu 08, 2019, 07:41:28 »
Mitäs öljyjä se purflux siinä polttokennossa oikein polttelee?  ;D

Tosiaan itse ainakin miellän tässä yhteydessä sähköautokis muutkin kuin ladattavat täyssähköt. Niitä sähköautoilun "ylitsepääsemättömiä" ongelmia on helppo ratkoa kehitystason mukaan erilaisilla tavoilla tuottaa sitä sähköä tien päällä, kuten esim. polttokennolla.

Eiköhän sen vedyn tuottamiseen keinot keksitä, ei se bensakaan ihan itsestään sinne mittariin kerry...
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- XM 2.0i' 90 - =- AX 11 TRE '89 =-

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 837
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #37 : Kesäkuu 08, 2019, 09:01:26 »
Hm, tietysti kaukolämmöllä voi lämmittää taloja jos puhut lauhdeveden lämmöstä, vai puhutko tulistetusta höyrystä joka pyörittää turbiinia?
En vaan ylikriittisen höyryn reagoimisesta polttoainesauvojen kanssa, kehittäen suoraan vetyä. Toki homma tulee hoitaa hallitusti ettei käy hassusti, mutta teoriassa se siis on mahdollista 8)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Syd%C3%A4men_sulamisonnettomuus
Lainaus
Korkeissa lämpötiloissa zirkoniumista tehdyt polttoainesauvojen suojakuoret reagoivat kemiallisesti vesihöyryn kanssa. Reaktiossa syntyy vetyä, joka vapautuu suojarakennukseen.

Mitäs öljyjä se purflux siinä polttokennossa oikein polttelee?  ;D
Vety-polttomoottoreita on jo mm. BMW:llä ja eiköhän se voiteluöljy siellä mäntien ja sylinterin seinien välistä ihan perinteiseen tapaan tuolloinkin löydy. Mutta tuo polttokenno-autokin on siis sarjahybridi, joten miksi ihmeessä tuohon ei vielä mennä, olkoonkin että polttokennon tilalla vielä toistaiseksi sitä sähköä jauhaakin polttis. Sen sijaan rinnakkais-hybridit ovat kovinkin yleisiä, autot joissa tuo polttis yhä osallistuu myös mekaanisesti auton liikuttamiseen => polttista ei saada pyöritettyä päästöteknisesti optimaalisimmillaan vieläkään juuri koskaan, vaikka toki iso askel oikeaan suuntaan pelkällä polttiksella varustetusta tuo onkin :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 592
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #38 : Kesäkuu 08, 2019, 09:55:24 »
Vety-polttomoottoreita on jo mm. BMW:llä ja eiköhän se voiteluöljy siellä mäntien ja sylinterin seinien välistä ihan perinteiseen tapaan tuolloinkin löydy. Mutta tuo polttokenno-autokin on siis sarjahybridi, joten miksi ihmeessä tuohon ei vielä mennä, olkoonkin että polttokennon tilalla vielä toistaiseksi sitä sähköä jauhaakin polttis. Sen sijaan rinnakkais-hybridit ovat kovinkin yleisiä, autot joissa tuo polttis yhä osallistuu myös mekaanisesti auton liikuttamiseen => polttista ei saada pyöritettyä päästöteknisesti optimaalisimmillaan vieläkään juuri koskaan, vaikka toki iso askel oikeaan suuntaan pelkällä polttiksella varustetusta tuo onkin :-\

Itse olen pohtinut miksei kukaan käytä hybridissä kaasuturbiinia pyörittämään generaattoria joka kehittää sähkön sähkömoottorille. Hyötysuhde olisi mitä mainioin kun turbiini saisi pyöriä vakionopeudella ja lisäksi siinä voisi polttaa jotain vähän saastuttavaa polttoainetta, tai oikeastaan ihan mitä vaan mikä palaa voisi käyttää, tarpeen mukaan.

Kun aikoinaan kaasuturbiiniautoja kehiteltiin yksi suuri ongelma oli moottorin hitaat pyörimisnopeuden muutokset, toki Chrysler sai sen pitkälti ratkaistuakin mutta tällä tavalla hybridissä sillä eikä millään muullakaan silloin havaitulla ongelmalla olisi väliä.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 326
  • Peukkuja: 20
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #39 : Kesäkuu 08, 2019, 10:39:24 »
En vaan ylikriittisen höyryn reagoimisesta polttoainesauvojen kanssa, kehittäen suoraan vetyä. Toki homma tulee hoitaa hallitusti ettei käy hassusti, mutta teoriassa se siis on mahdollista 8)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Syd%C3%A4men_sulamisonnettomuus
Lainaus
Korkeissa lämpötiloissa zirkoniumista tehdyt polttoainesauvojen suojakuoret reagoivat kemiallisesti vesihöyryn kanssa. Reaktiossa syntyy vetyä, joka vapautuu suojarakennukseen.
Tossahan nyt ei ole mitään järkeä, ei sitä vetyä normaalikäytössä paljoa muodostu. Sitäpaitsi höyryn muodostuminen yleensä laskee reaktorin tehoa.
Haluamasi efekti varmaan olisi vedyn tuottamisen kannalta kannattavampaa ihan vain zirkoniumilla ja höyryllä ilman ydinreaktoria.

Vety-polttomoottoreita on jo mm. BMW:llä ja eiköhän se voiteluöljy siellä mäntien ja sylinterin seinien välistä ihan perinteiseen tapaan tuolloinkin löydy.
Oletko noihin perehtynyt sen verran, että osaat kertoa mikä tolkku tollasessa on?
Sähköauton suurimpia hienouksiahan on liikkuvien osien väheneminen...
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- XM 2.0i' 90 - =- AX 11 TRE '89 =-

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 692
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #40 : Kesäkuu 08, 2019, 11:50:27 »
Sähköauton suurimpia hienouksiahan on liikkuvien osien väheneminen...

Väärin, sähköauton suurin hienous on maiden kuten Saudi-Arabian ja Venäjän maailmanpoliittisen merkityksen väheneminen ja köyhtyminen. Tosin ei ihan heti koska akkujen raaka-aineista tulee vielä käsittämätön pula.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa hegulix

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #41 : Kesäkuu 08, 2019, 13:25:28 »
Minkä takia ylipäätään pitää liikkua muuten kuin omin jalkavoimin, ainakaan kaupunkioloissa. Lähin kauppa on kuitenkin kävelymatkan päässä ja muutahan ihminen ei välttämättä elääkseen tarvihe. Sitten kun jalat ei enää kanna viedään saunan taa ja nirri veks.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 837
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #42 : Kesäkuu 08, 2019, 14:12:55 »
Tossahan nyt ei ole mitään järkeä, ei sitä vetyä normaalikäytössä paljoa muodostu.
Ei nykyisin, sillä turbiinia pyörittääkseen ei ole mitään järkeä antaa ytimen lämpötilojen nousta niin paljoa kuin tuo vedyn muodostus vaatisi. Vesi otetaan sydämestä ulos jo ihan vaan tavallisena korkeapaineisena höyrynä, ei lähellekään minään ylikriittisenä mitä tuo vedynmuodostus vaatisi, sillä kaasullahan sitä turbiinia ei juurikaan pyöritetä ynnä veden hajotessa syntyvä vedyn ja hapen kaasuseos on ... sanoisinko melko räjähdysherkkää tavaraa, eikös 8)

Oletko noihin perehtynyt sen verran, että osaat kertoa mikä tolkku tollasessa on?
Sähköauton suurimpia hienouksiahan on liikkuvien osien väheneminen...
No tuo vety-polttis on ajalta kun polttokennot ottivat vasta ensiaskeliaan auto-mittakaavassa, tunnetaan nimellä BMW Hydrogen 7.
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7

Sittemmin on polttokennotkin kehittyneet ja myös mainittu BMW on erittäin voimakkaasti niidenkin kehityksessä mukana yhteistyössä Toyotan kanssa, tavoitteenaan saada tuotantokelpoinen auto myyntiin jo 2021. Toki vaikka liikkuvien komponenttien lkm väheneekin sähköistymisen myötä ja sen mukana niin valmistus- (akut poislukien) ja ylläpitokulutkin, niin kyllähän sähköisen voimalinjan hyötysuhdekin on ihan toisissa sfääreissä polttikseen vrt. Jos ajattelet millainen energiamäärä nykyiseen polttikseenkin tankkiin pusketaan, niin noilla kWh määrillä sähköauto kulkisi jonkin verran pidemmälle kuin mitä tuo polttis ikinä, eikös 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 960
  • Peukkuja: 27
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #43 : Kesäkuu 08, 2019, 14:13:31 »
Olen samaa mieltä, että kaupunkioloissa pitäisi voida pärjätä ilman autoa mukavasti (tämä on vaatimustaso) kunhan vain isommat tavarat saadaan myös helposti liikkumaan.

Poissa Deeässä5

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #44 : Kesäkuu 08, 2019, 15:40:04 »
Toyotalta varmaan moottori. Myös saksalaiset on kehitelleet vetymoottoreita, ne ei ole pullonkaula vaan vety. Samassa kaupassa on sitten vielä enemmän happea, kuka tarvitsisi niin paljon sitä? Tietty autoon voi laittaa molempia mutta kestääkö sylinteri happea? Jos öljykalvo palaa pois, hapen saa unohtaa. Joka tapauksessa samat valtiot jotka tuottaa öljyä, heillä on kanssa aurinkoa läpi vuoden ja turha toivo että sitä myisivät.
Nyt en ymmärrä, vetyautossa eli polttokennoautossa ei ole mitään sylintereitä, eikä öljyongelmia. Polttokennoauto on sähköauto, jossa on akusto, jonka energia tuotetaan polttokennolla vedyn avulla lataamisen sijasta.
Kaiken maailman muut hybridiviritelmät ovat sitten jotain ihan muuta historiaa.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 592
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #45 : Kesäkuu 08, 2019, 18:16:27 »
Nyt en ymmärrä, vetyautossa eli polttokennoautossa ei ole mitään sylintereitä, eikä öljyongelmia. Polttokennoauto on sähköauto, jossa on akusto, jonka energia tuotetaan polttokennolla vedyn avulla lataamisen sijasta.

Nyt pitäisi muistaa ymmärtää se että vetyauto ja polttokennoauto on kaksi eri asiaa. Toki polttokennossa voidaan käyttää vetyä, mutta samoin perinteinen ottomoottori käy iloisesti vetykaasulla, ihan siinä missä maakaasullakin tms. Siis vedyn voimalla kulkevassa autossa on mahdollista käyttää monia eri tekniikoita auton liikuttamiseen. Yleisesti ottaen kaikki palavat kaasut toimivat mäntämoottorissa, ja siinä onkin yksi perinteisen mäntämoottorin hyvistä puolista ja syy miksi niistä ei eroon päästä vaikka jotkut ehkä haluaisivat. Näennäisesti monimutkaista mutta kuitenkin yksinkertaista perustekniikkaa, toimii missä vaan.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 617
  • Peukkuja: 7
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #46 : Kesäkuu 08, 2019, 20:52:57 »
Toyotalta varmaan moottori. Myös saksalaiset on kehitelleet vetymoottoreita, ne ei ole pullonkaula vaan vety. Samassa kaupassa on sitten vielä enemmän happea, kuka tarvitsisi niin paljon sitä? Tietty autoon voi laittaa molempia mutta kestääkö sylinteri happea? Jos öljykalvo palaa pois, hapen saa unohtaa. Joka tapauksessa samat valtiot jotka tuottaa öljyä, heillä on kanssa aurinkoa läpi vuoden ja turha toivo että sitä myisivät.
Nyt en ymmärrä, vetyautossa eli polttokennoautossa ei ole mitään sylintereitä, eikä öljyongelmia. Polttokennoauto on sähköauto, jossa on akusto, jonka energia tuotetaan polttokennolla vedyn avulla lataamisen sijasta.
Kaiken maailman muut hybridiviritelmät ovat sitten jotain ihan muuta historiaa.

Tosiaan kun olen lukenut jonkun lööpin BMW:n vetyautoista, olen ajatellut sen olevan ottomoottori mutta näköjään sielläkin on kyse polttokennosta. Kuitenkin kaasuautot toimii hyvin joten vety menee kaasuna ottomoottorissa jos vaan hinta on kohdallaan.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 837
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #47 : Kesäkuu 08, 2019, 21:15:54 »
Tosiaan kun olen lukenut jonkun lööpin BMW:n vetyautoista, olen ajatellut sen olevan ottomoottori mutta näköjään sielläkin on kyse polttokennosta.

Ekat BMW vety-autot olivat ottomoottorilla, mutta nykyiset jo polttokennoilla 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 692
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #48 : Kesäkuu 08, 2019, 23:31:37 »
Saksassa viime kuussa dieseleiden myynti kääntyi taas nousuun.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 960
  • Peukkuja: 27
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #49 : Kesäkuu 09, 2019, 07:20:15 »
Jos saisin valita, niin valitsisin sähköauton mutta koska akkuteknologia on mitä on, niin valitsen dieselin. Uskon, että moni miettii samalla tavalla vaikka jokainen meistä tietää, että perinteinen diesel tulee jonain päivänä loppumaan. Itse ajelen pelkästään Nesteen My Dieselillä. Pakottamalla ei akkuteknologia kehity riittävän nopeasti ("kusetukset" kylläkin) ja päättäjien pitäisi ymmärtää, että bensa, ja etenkin diesel, autoilla ajetaan vielä pitkään ja tehdä sellaisia päätöksiä jotka ovat tätä totuutta vasten peilaten paljon realistisempia.