Kirjoittaja Aihe: Dieselin kuolema  (Luettu 19870 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kurtsi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 537
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
  • Kia Niro EV 2023
Dieselin kuolema
« : Huhtikuu 27, 2018, 16:16:21 »
/www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/bosch-kehitti-ratkaisun-joka-puhdistaa-dieselien-paastot-tehokkaasti-yksinkertaisesti-ja-halvalla-voimme-lopettaa-keskustelun-dieselin-kuolemasta-6722673
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 035
  • Peukkuja: 60
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2018, 17:08:57 »
Ylipäänsä tuo "Diesel kuolee" mantran lietsojilla on aina oma lehmä ojassa. Ei niitä kiinnosta maailman parantaminen. Niillä on muut motiivit.
Italia on ollut EU:ssa nettomaksaja 80-luvulta lähtien .

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 821
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #2 : Huhtikuu 27, 2018, 17:15:20 »
Pelkkää politiikkaa ja valtiutta. Vertaa öljy-yhtiöiden aikanaan pois ostamat patentit sähköautoilulta jotka onneksi taitavat jo olla rauenneita.
Audi A4 tdi Q

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #3 : Tammikuu 31, 2019, 12:40:21 »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 035
  • Peukkuja: 60
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #4 : Kesäkuu 06, 2019, 17:10:33 »
Sähköautoistuminen tuottaa suunnattoman määrän uusia ongelmia. Yksi on materiaalin loppuminen kesken.
https://www.autoexpress.co.uk/car-news/107058/uk-electric-cars-will-require-twice-the-world-s-supply-of-cobalt

Lainaus
Scientists warn of “huge implications for our natural resources” as government pushes for rapid adoption of electric cars

A team of scientists has written to the Committee of Climate Change warning that if the UK’s 31.5 million cars are replaced by electric vehicles by 2050, as is currently planned by the Government, this will require almost twice the current annual global supply of cobalt.

The researchers have also calculated that based on the latest ‘811’ battery technology (80 per cent nickel, 10 per cent cobalt, 10 per cent manganese), UK demand for EV batteries will require almost the total amount of neodymium produced globally each year, three quarter’s of the world’s lithium, and “at least half” of the world’s copper.
Italia on ollut EU:ssa nettomaksaja 80-luvulta lähtien .

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 489
  • Peukkuja: 12
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #5 : Kesäkuu 06, 2019, 19:52:14 »
Eiköhän koko autoistumisen tulisi tiedemiesten mukaan loppua,autoja on jo nyt liikaa ympäristön kannalta. Kiinalaisten elintason nousu tarkoittaa nykyiselläänkin maapallon autoistumisen liiallista kasvua.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #6 : Kesäkuu 06, 2019, 21:10:59 »
https://yle.fi/uutiset/3-10819116
"Intia haluaa komentaa kuljetuspalvelut siirtymään reippaassa tahdissa sähköautoihin
Kaikkien kaupalliseen käyttöön myytävien uusien autojen pitäisi olla sähköisiä vuonna 2026. Sitä ennen yritysten pitäisi muuttaa autokantaansa sähköiseksi portaittain."

Ei tule toteutumaan....

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 035
  • Peukkuja: 60
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #7 : Kesäkuu 06, 2019, 21:25:31 »
Jos kaikki tämä "sähköautoistuminen" mitä vaaditaan ja mitä on luvattu toteutetaan aikataulussa niin aika paljon tulee kaivosteollisuuteen työpaikkoja. Todennäköisesti enemmän kuin löytyy tekijöitä. Tässä on niin monta pullonkaulaa...

Järkevintä olisi laittaa päästöraja, esim. 70g CO2/km ja olisi autotehtaiden oma asia miten siihen päästän eikä pakottaa kaikkia tekemään vain sähköautoja.
Italia on ollut EU:ssa nettomaksaja 80-luvulta lähtien .

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 146
  • Peukkuja: 26
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #8 : Kesäkuu 07, 2019, 07:15:41 »
Sähköautoilun ja yleensä kaiken muunkin kehityksen vastustaminen on yleensä juuri sellaista yksisilmäistä vänkkäämistä.

Kun siihen uuteen tekniikkaan panostetaan, se myös kehittyy ja ongelmat alkavat ratkeamaan. Akut kehittyvät varmasti, samoin polttokennot jne. kunhan vaan edellytykset ovat kunnossa.

Sähköautoilun pitkän tähtäimen kehityksen vastustamisessa "akut ei kestä" ja "latausaverkosto on liian harva" ovat aika hemmetin huonoja argumentteja...
Toki minkään kehityksne ei pitäisi edetä kohtuuttomalla pakottamisella...
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 | C5 2.0HDi 163 A Tourer '11 | Dyane 4 '74 =-

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #9 : Kesäkuu 07, 2019, 07:56:25 »
Olen tuosta eri mieltä. Järkeä pitäisi saada käyttää ja pakottaminen saa harvoin mitään muuta kuin ihmettelyä aikaiseksi, että miten tämä nyt näin taas epäonnistui.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #10 : Kesäkuu 07, 2019, 08:16:40 »
Sähköautoilun ja yleensä kaiken muunkin kehityksen vastustaminen on yleensä juuri sellaista yksisilmäistä vänkkäämistä.
Ja siellä toisessa päässä on sitten sokea lapsen usko yhden tekniikan ylivoimaisuuteen kaikkeen muuhun vrt. Näin kai niitä aivopestyjä raukkoja 40-luvun saksassakin aikaansaatiin, vai miten muuten holokaustit yms. olisi selitettävissä, aivopestyn kansan hyväksymiä toimia ???

Eli ei pitäisi mennä sokeasti suoraan täyssähköön, se ei tule onnistumaan, tekniikka ei ole siihen vielä riittävän kypsää, eikä se siitä muutamassa vuodessa kypsy vaikka kuinka siihen panostettaisiin. Sitäpaitsi eikös se yltiöpäinen rajaton panostaminenkin ole jonkin sortin pakottamista :-X Sen sijaan pitäisi alkaa puhumaan välivaiheen tekniikoista ja panostaa niihin. Sarjahybridi on juuri SE ratkaisu. Tällöin autoa liikuttaa 100% vain sähkötekniikka, erittäin hyvällä hyötysuhteella ja sähköinen ajaminen tulee kansalle tutuksi. Olkoonkin että sitä sähköä vielä tänä päivänä jauhaa jonkinlainen polttomoottori, mutta ei mene kauaa kun sekin jo vaihtuu polttokennoon. Tuota ennen se polttiskin saadaan jauhamaan sitä sähköä erittäin optimaalisella kierrosalueellaan, jolloin sen päästötasokin on jo todella maltillinen. Itse sarjahybridin tekniikka on kuitenkin jo tuossa polttokenno-vaiheessa hyvinkin koeteltua ja toimivaa, akutkin kehittyneet, kapasiteetit kasvaneet ja lataukset nopeutuneet s.e. se täyssähköinenkin voisi ehkä jo olla aidosti yksi vaihtoehto 8)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 146
  • Peukkuja: 26
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #11 : Kesäkuu 07, 2019, 08:29:44 »
Sähköautoilun ja yleensä kaiken muunkin kehityksen vastustaminen on yleensä juuri sellaista yksisilmäistä vänkkäämistä.
Ja siellä toisessa päässä on sitten sokea lapsen usko yhden tekniikan ylivoimaisuuteen kaikkeen muuhun vrt. Näin kai niitä aivopestyjä raukkoja 40-luvun saksassakin aikaansaatiin, vai miten muuten holokaustit yms. olisi selitettävissä, aivopestyn kansan hyväksymiä toimia ???
Niin, pointti ei myöskään ollut yksisilmäisessä yhden teknologia puolustamisessa.
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 | C5 2.0HDi 163 A Tourer '11 | Dyane 4 '74 =-

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #12 : Kesäkuu 07, 2019, 11:11:36 »
Siirryin just käyttämään Boxerissa Neste MyDieseliä, joka on aika kilpailukykyinen vaihtoehto ilmastokuorman keventämiseen. Poliitikot ja sähköautolobbarit tuntuu olevan laput silmillä ja koohottaa omia visioitaan omat edut taustalla.

Kohta on muuten juhannus, mitenkähän tulevaisuudessa maakuntiin suuntautuvista ruuhkista selvittäisiin sähköisen kaluston voimalla? Ei maalle tule ikinä sellaisia latausverkostoja, että vastaisi isojen massojen kysyntää.  ;D

Sähkö on vain yksi vaihtoehto muiden joukossa.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 476
  • Peukkuja: 19
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #13 : Kesäkuu 07, 2019, 11:21:36 »
Siirryin just käyttämään Boxerissa Neste MyDieseliä, joka on aika kilpailukykyinen vaihtoehto ilmastokuorman keventämiseen. Poliitikot ja sähköautolobbarit tuntuu olevan laput silmillä ja koohottaa omia visioitaan omat edut taustalla.

Kohta on muuten juhannus, mitenkähän tulevaisuudessa maakuntiin suuntautuvista ruuhkista selvittäisiin sähköisen kaluston voimalla? Ei maalle tule ikinä sellaisia latausverkostoja, että vastaisi isojen massojen kysyntää.  ;D

Sähkö on vain yksi vaihtoehto muiden joukossa.

Näinhän se on, tosin jos joka kesämökille saadaan sähköt niin siellähän sitä sähköautoakin voi sitten ladata. Olettaen ettei joku myrsky katkaise sähköjä juuri loman ajaksi...  :)

Polttomoottorit, vanhatkin, on mahdollista päivittää toimimaan jollain vähemmän saastuttavalla polttoaineella. Etanoli lienee kaikkein helpoin ratkaisu bensakoneisiin ja erilaiset kaasut sitten seuraavana. Vedyllä päästöt pakoputkesta mitattuna käytännössä menisivät kai nollaan, mutta sen jakeluverkoston rakentamisessa on vielä paljon töitä tekemättä. Toki vedyn tuotanto itsessään tuottaisi jotain päästöjä mutta eipä taida päästötöntä sähköntuotantoakaan olla olemassa.
Nykyinen kulkuneuvo: Kia Optima. Ex:Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #14 : Kesäkuu 07, 2019, 11:51:05 »
Ei maalle tule ikinä sellaisia latausverkostoja, että vastaisi isojen massojen kysyntää.  ;D

Sähkö on vain yksi vaihtoehto muiden joukossa.

Never say never again! Rättipäät "ikuisesti" riittävine öljyineen pysäytti järkevän kehityksen sata vuotta sitten. Polttomoottori löi itsensä läpi liian helpolla ja liian nopeasti. Mitäs jos tuota "halpaa" öljyä ei olisi ollut, millä nyt ajettaisiin? Sähköllä, höyryllä vai vedyllä? Vai jollain ihan muulla?
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 146
  • Peukkuja: 26
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #15 : Kesäkuu 07, 2019, 12:19:42 »
Kohta on muuten juhannus, mitenkähän tulevaisuudessa maakuntiin suuntautuvista ruuhkista selvittäisiin sähköisen kaluston voimalla? Ei maalle tule ikinä sellaisia latausverkostoja, että vastaisi isojen massojen kysyntää.  ;D
Tämä on just sitä yksisilmäisyyttä jota tuossa edellä tarkoitin. Kehitys kehittyy...
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 | C5 2.0HDi 163 A Tourer '11 | Dyane 4 '74 =-

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 288
  • Peukkuja: 10
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #16 : Kesäkuu 07, 2019, 13:03:15 »
Eikööös toi uusi liikennöinti ministerska tapa polttomoottorilliset kulkineet kohtapuoliin tai ainakin julistaa mestauspäivän. :)
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 605
  • Peukkuja: 44
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #17 : Kesäkuu 07, 2019, 13:07:24 »
Eikööös toi uusi liikennöinti ministerska tapa polttomoottorilliset kulkineet kohtapuoliin tai ainakin julistaa mestauspäivän. :)

Korostettakoon ihan vaan selvyyden vuoksi että jatkuvasti on puhuttu autoista, joissa on ainoastaan polttomoottori = hybrideitä ei moiset kiellot yms. siis koske, joten ei se autoilu mihinkään ole näillä kielloilla loppumassa, vaikka täyssähköjä ei vielä tienpäälle riittävissä määrin saataisikaan 8)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF1250SA GT -08

Poissa Deeässä5

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 223
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #18 : Kesäkuu 07, 2019, 13:54:44 »
Kohta on muuten juhannus, mitenkähän tulevaisuudessa maakuntiin suuntautuvista ruuhkista selvittäisiin sähköisen kaluston voimalla? Ei maalle tule ikinä sellaisia latausverkostoja, että vastaisi isojen massojen kysyntää.  ;D
Tämä on just sitä yksisilmäisyyttä jota tuossa edellä tarkoitin. Kehitys kehittyy...
Komppaan Teuskia. Jotkut eivät osaa nähdä muuta kuin ongelmia. Eivät kaikki suurimmat autonvalmistajat satsaisi miljardeja sähköautoprojekteihinsa jos sähköisellä autoilulla ei olisi nähtävissä tulevaisuutta.
Nythän mennään vasta sähköisen autoilun ensiaskeleita ja kehitys on nopeampaa kuin moni uskookaan. Sähköauton toimintamatka ei tule olemaan mikään ongelma edes Suomesta, ei minään ruuhkahuippuinakaan. Tavanomainen range 500-600 km riittää aina, sillä aika hiljaista alkaa olla liikenne jossain Kuopion yläpuolella oli minkälainen juhlapyhä tahansa.
Sähköverkon kapasiteettihan meillä riittää vaikka 2,5 miljoonalle sähköautolle Fingridin mukaan. Riittävän latausverkon leviäminen on vain ajan kysymys, ja markkinavoimat sen automaattisesti ratkaisevat. Bisneksestähän siinä on kysymys ja teknisesti ei ole mikään ongelma haaroittaa latauspisteitä vaikka kymmenittäin jokaiselle huoltoasemalle. Aivan toisen luokan hanke olisi esim vetytankkauksen organisointi varastointeineen ja kuljetuksineen, infrassa sähkö voittaa 6-0. Puolen tunnin teholatauksella akkuun kapasiteettia 80% tasolle hoituu normaaleilla kahvi- tai ruokatauoilla.
Sähköauto on yksi pääratkaisuista, ei välttämättä ainoa, mutta siinä kannattaa nähdä mahdollisuuksia, ei vain ongelmia.
Niille, jotka ajavat joka päivä peräkärry perässä Helsingistä Utsjoelle ja takaisin, saattaa joku toinen ratkaisu olla parempi, näitä on kyllä yllättävän paljon näilläkin palstoilla.




Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #19 : Kesäkuu 07, 2019, 14:25:38 »
Uunituoreen eViton toimintasäde täydellä akulla on 150 kilsaa, huonoissa olosuhteissa 100 kilsaa. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle...  ;D

Edelläkävijä Tesla on konkurssin partaalla. Totta kai isot valmistajat satsaa sähköihin myös, mitä muutakaan ne voisivat, jos sähköjuna lyökin läpi oikeasti ja jäävät junasta? Minä epäilen. Nykytekniikalla ei ainakaan. Raaka-ainetta nykyiselle akkutekniikalle ei maapalolla löydy kaikille halukkaille.

Niin siitä juhannusruuhkasta vielä, mitä jos matkalla pitää pysähtyä lataamaan torstai iltana? Ei varmaan kestä kauan kun kaikki tahtoo virtaa samaan aikaan, kun kaikki ajaa sähköllä. Pitää olla aika isot kentät lataus-asemia. Ja pitkää pinnaa. Sitähän riittää liikenteessä kaikilla.





407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 146
  • Peukkuja: 26
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #20 : Kesäkuu 07, 2019, 14:27:45 »
Uunituoreen eViton toimintasäde täydellä akulla on 150 kilsaa, huonoissa olosuhteissa 100 kilsaa. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle...  ;D
Niin? En tunne tuota Vitoa sen tarkemmin, mutta lienee kaupunkialueelle jakelukäyttöön tarkoitettu tai esim. kiinteistöhuoltoon?

Jossain oli juuri juttua, että sähköautojen nykyhinnat ovat turhan korkeita monissa tapauksissa tarpeettoman toimintasäteellä kilpailun vuoksi.
-= C5 2.0HDi 163 A Tourer '12 | C5 2.0HDi 163 A Tourer '11 | Dyane 4 '74 =-

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 263
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #21 : Kesäkuu 07, 2019, 15:00:27 »
Latausverkosto jopa Norjassa liian huonolla tasolla (sähköauton ostajat valitsevat seuraavaksi autokseen Plugin-hybridin), meillä melkoinen matka kuljettavana vielä....

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #22 : Kesäkuu 07, 2019, 16:15:27 »
Näinhän se on, tosin jos joka kesämökille saadaan sähköt niin siellähän sitä sähköautoakin voi sitten ladata.

Ensin pitää päästä perille. Yleensä juhannusauto on pakattu täyteen tavaraa ja ihmisiä, jopa perävaunukin. On matkalla myös ruuhkaa, isoja mäkiä jopa vastatuulta voi olla vastustamassa menoa. Riittääkö kapasiteetti perille vai pitääkö välillä pysähtyä lataamaan? Tuhansia muita samaan aikaan liikkeellä ja samat kysymykset.

Suomalaisen auton keskihinta on reilut 3 tonnia. Keski-ikä?
Paljon pitää asioiden muuttua. Enempi on kysymyksiä kuin vastauksia. Luonnonvarojen ehtyminen ja valjastaminen teollisuuden tarpeisiin ei ole ongelmista pienin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Deeässä5

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 223
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #23 : Kesäkuu 07, 2019, 16:16:48 »
Uunituoreen eViton toimintasäde täydellä akulla on 150 kilsaa, huonoissa olosuhteissa 100 kilsaa. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle...  ;D

Edelläkävijä Tesla on konkurssin partaalla. Totta kai isot valmistajat satsaa sähköihin myös, mitä muutakaan ne voisivat, jos sähköjuna lyökin läpi oikeasti ja jäävät junasta? Minä epäilen. Nykytekniikalla ei ainakaan. Raaka-ainetta nykyiselle akkutekniikalle ei maapalolla löydy kaikille halukkaille.

Niin siitä juhannusruuhkasta vielä, mitä jos matkalla pitää pysähtyä lataamaan torstai iltana? Ei varmaan kestä kauan kun kaikki tahtoo virtaa samaan aikaan, kun kaikki ajaa sähköllä. Pitää olla aika isot kentät lataus-asemia. Ja pitkää pinnaa. Sitähän riittää liikenteessä kaikilla.
Liikkeelle voidaan lähteä ihan siitä, mistä halutaan ja mitä kukin näkee.

"Futuristisen, tulevaisuuteen tähtäävän mutta realistisen 19_19 Conceptin voimanlähteenä toimii 100% sähkö. 19_19 Concept kiihtyy 0-100 km/h 5 sekunnissa maksiminopeuden ollessa 200 km/h. 100 kW tehoisten akkujen, nelivedon ja kahden moottorin (toinen edessä ja toinen takana) avulla saavutetaan 800 Nm vääntö ja 340 kW teho ja 800 km toimintamatka (WLTP-mittaustavan mukaan)."

Kymmen vuoden päästä 2029 juhannuksena minä pyyhkäisen Kuusamon mökille kertalatauksella 19-19 Citikallani ja sinä voit pyöriä Vitollasi Kehä III: sisäpuolella. Näin ne visiot voivat olla erilaisia, mutta kumpikohan on lähempänä todellisuutta?

Mitä sitten raaka-aineisiin tulee, niin öljyhän taitaa olla ehtymätön luonnonvara, jota riittää kaikille ikuisesti. Akkutekniikalla on vielä kehitysvaiheensa edessäpäin. Epäilijöitähän riitti jo viime vuosisadan alussa, ettei moottoriajoneuvo tule koskaan syrjäyttämään hevoskyytiä.
Minun monivuotisen kokemukseni mukaan juhannusruuhkatkin häviävät jo 400-500 km jälkeen, eli mitään kummenpaa yhtäaikaista lataustarvetta ei edes ole.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 275
  • Peukkuja: 29
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #24 : Kesäkuu 07, 2019, 16:35:14 »
Lithium toimii hyvin Makitassa.  8)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...