Kohta on muuten juhannus, mitenkähän tulevaisuudessa maakuntiin suuntautuvista ruuhkista selvittäisiin sähköisen kaluston voimalla? Ei maalle tule ikinä sellaisia latausverkostoja, että vastaisi isojen massojen kysyntää.
Tämä on just sitä yksisilmäisyyttä jota tuossa edellä tarkoitin. Kehitys kehittyy...
Komppaan Teuskia. Jotkut eivät osaa nähdä muuta kuin ongelmia. Eivät kaikki suurimmat autonvalmistajat satsaisi miljardeja sähköautoprojekteihinsa jos sähköisellä autoilulla ei olisi nähtävissä tulevaisuutta.
Nythän mennään vasta sähköisen autoilun ensiaskeleita ja kehitys on nopeampaa kuin moni uskookaan. Sähköauton toimintamatka ei tule olemaan mikään ongelma edes Suomesta, ei minään ruuhkahuippuinakaan. Tavanomainen range 500-600 km riittää aina, sillä aika hiljaista alkaa olla liikenne jossain Kuopion yläpuolella oli minkälainen juhlapyhä tahansa.
Sähköverkon kapasiteettihan meillä riittää vaikka 2,5 miljoonalle sähköautolle Fingridin mukaan. Riittävän latausverkon leviäminen on vain ajan kysymys, ja markkinavoimat sen automaattisesti ratkaisevat. Bisneksestähän siinä on kysymys ja teknisesti ei ole mikään ongelma haaroittaa latauspisteitä vaikka kymmenittäin jokaiselle huoltoasemalle. Aivan toisen luokan hanke olisi esim vetytankkauksen organisointi varastointeineen ja kuljetuksineen, infrassa sähkö voittaa 6-0. Puolen tunnin teholatauksella akkuun kapasiteettia 80% tasolle hoituu normaaleilla kahvi- tai ruokatauoilla.
Sähköauto on yksi pääratkaisuista, ei välttämättä ainoa, mutta siinä kannattaa nähdä mahdollisuuksia, ei vain ongelmia.
Niille, jotka ajavat joka päivä peräkärry perässä Helsingistä Utsjoelle ja takaisin, saattaa joku toinen ratkaisu olla parempi, näitä on kyllä yllättävän paljon näilläkin palstoilla.