Kirjoittaja Aihe: Dieselin kuolema  (Luettu 11215 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 825
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #225 : Kesäkuu 27, 2019, 08:52:19 »
Toisekseen bensakone generoi alipaineen imupuolelle toisin kuin diesel (ellei kaasuläpän sijaan ilmansaantia ohjata imuventtiilien nostoa säätämällä), jolloin ehkä huohotuksen ja EGR:n kautta kulkeutuu hanakammin erijakoista ja -painoista tuhkaa/nokea/öljysumua imusarjaan.

Mitenkäs kun näitä karstottumisen ongelmia on erityisesti mm. PSA:n Puretech-moottoreissa, jotka ovat jonkinlaisella turbollakin varustettuja => imusarjassa itse asiassa vallitsee ylipaine ???

Syiksi on esitetty wanhaan imusarjaruiskuun vrt. jotta nyt suorana bensa ei enää pääse huuhtelemaan imuventtiilejä ja siksi sitä karstaa sinne muodostuu - mutta tuohan ei ota mitenkään kantaa siihen miksi sitä kastaa ylipäätään bensakoneessa sinne muodostuu. Liekö sitten esim. happivajetta sylinterissä vaikkapa juuri voimakkaan kiihdytyksen alussa = epäpuhdas palaminen = karstaa. Dieselissähän tuota ei tapahdu koska se käy aina runsaalla ilmaylijäämällä. Wanhemmissa dieseleissähän ei imupuolta vielä edes rajoitettu mitenkään, kierrosluvun säätö kun tapahtuu aina sen palavan dieselin määrää muuttamalla per työtahti, mutta nykyiset NOx-vaatimukset ovat tuoneet dieseleihinkin jo imuilman määrärajoittimet => onko dieseleissäkin siis odotettavissa vastaavia ongelmia tulevaisuudessa ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Peukkuja: 3
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #226 : Kesäkuu 27, 2019, 10:15:13 »
Suoraruiskubensassa hiukkaspäästöt ovat huomattavasti suuremmat, kuin perinteisessä imusarjaruiskussa. Kun tähän yhdistetään se, että pakokaasujen takaisinkierrätys toteutetaan venttiilien ajoituksella, eli palokaasuja puhalletaan imusarjaan imuventtiilin kautta, saadaan karstaiset imukanavat ja -venttiilit.

Tuntuu nuo dieselitkin karstoittuvan imupuolelta, mutta niissä huohotusöljyt huuhtelevat karstaa pois, joten imukanavia ei tarvitse puhdistaa jokaisessa öljynvaihdossa. Lisäksi dieselin kierrätettävät pakokaasut jäähdytetään ennen imusarjaan puhaltamista, kun taas bensassa ne tulevat suoraan palotilasta imukanavaan, joten tuolla lämpötilaerolla voi olla merkitystä karstan koostumukseen ja tarttuvuuteen. Dieselin imuilman rajoitus on lähinnä EGR:n toiminnan tehostamista varten. Kun rajoitetaan puhtaan ilman tuloa, niin koneen on pakko imeä pakokaasua.

Poissa Sitsoo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 28
  • Peukkuja: 0
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #227 : Kesäkuu 27, 2019, 12:35:51 »
Vaihdoin juuri uuden kannetiivisteen C5 Hdi 2,0-02 ajettu 210 t. Imusarjan jakanavien karsta on pehmaää sormella kaavittavaa ja sitä oli noin 1-2mm tai enemmän?
Kyllä elämä ETEVÄ- SAVOSSA on ihanaa.Tutustuin omaan mielipuoleeni mut ei se hullumpi ollutkaan!

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 608
  • Peukkuja: 7
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #228 : Kesäkuu 27, 2019, 14:16:29 »
Vaihdoin juuri uuden kannetiivisteen C5 Hdi 2,0-02 ajettu 210 t. Imusarjan jakanavien karsta on pehmaää sormella kaavittavaa ja sitä oli noin 1-2mm tai enemmän?

Samat kokemukset, pehmeää on. Mutta hyvä putsata kun tekee niin ison urakan, yhdessä 2,0hdi:ssä tein 70 tunnin työn!

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 673
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #229 : Kesäkuu 27, 2019, 20:42:17 »
Bemari tänään: "BMW: Diesels to survive at least 20 more years, gasoline engines 30".
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 306
  • Peukkuja: 20
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #230 : Kesäkuu 27, 2019, 20:56:42 »
Bemari tänään: "BMW: Diesels to survive at least 20 more years, gasoline engines 30".
Mitäpä muuta sitä kannattaisikaan väittää jos meinaa autoja myydä nyt?  ;D
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- XM 2.0i' 90 - =- AX 11 TRE '89 =-

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 547
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #231 : Kesäkuu 27, 2019, 22:34:46 »
Bemari tänään: "BMW: Diesels to survive at least 20 more years, gasoline engines 30".
Mitäpä muuta sitä kannattaisikaan väittää jos meinaa autoja myydä nyt?  ;D

Varovasti arvioisin että tuo BMW:n arvio tilanteesta on kovasti varovainen. Varmasti molempia moottorityyppejä tullaan käyttämään niin kauan kuin niihin saa polttoainetta.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 825
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #232 : Kesäkuu 28, 2019, 15:15:03 »
Ei taida tuo polttis kyllä ihan heti mihinkään hävitä, korkeintaan muuttuu kaasukäyttöiseksi, mutta muuten homma jatkuu ;D

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/c1808ec9-576a-495d-9a02-fca87a7ade09
Lainaus
Tutkijat ovat löytäneet keinon, joka saattaisi mahdollistaa metaanihydraatin hyödyntämisen, kirjoittaa Phys.org.

Metaanihydraatti (metaaniklatraatti) tunnetaan myös nimellä ”palava jää”. Aine on herättänyt kiinnostusta ympäri maapalloa, sillä siihen on varastoituneena kaksi kertaa niin paljon energiaa kuin tunnettuihin fossiilisiin polttoaineisiin yhteensä.

Prosessissa olisi valtavasti potentiaalia, jos sen voitaisiin osoittaa toimivan teollisessa mittakaavassa. On arvioitu, että Meksikonlahden alla sijaitsevan metaanihydraattiesiintymä riittäisi kattamaan Yhdysvaltain energiantarpeen kahdeksi sadaksi vuodeksi.
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...