Kirjoittaja Aihe: Dieselin kuolema  (Luettu 18883 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 789
  • Peukkuja: 16
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #150 : Kesäkuu 22, 2019, 21:01:15 »
Saksan 30-luku ei ollut mikään seuraus markkinatalouden loppumisesta ja samaan aikaan markkinatalouden mallimaassa Yhdysvalloissa oli tosi paha lama.

Markkinatalous ei loppunut vaan kasvu pysähtyi totaalisesti ja talous romahti, järjettömän hyperinflaation tuhkasta nousivat sitten kansallissosialistit ja alkoivat rakentaa uutta valtakuntaa uusilla säännöillä. Yhdysvaltojen lama ei ollut siihen verrattuna mitään.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 730
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #151 : Kesäkuu 22, 2019, 21:14:28 »
Saksan 30-luku ei ollut mikään seuraus markkinatalouden loppumisesta ja samaan aikaan markkinatalouden mallimaassa Yhdysvalloissa oli tosi paha lama.

Markkinatalous ei loppunut vaan kasvu pysähtyi totaalisesti ja talous romahti, järjettömän hyperinflaation tuhkasta nousivat sitten kansallissosialistit ja alkoivat rakentaa uutta valtakuntaa uusilla säännöillä. Yhdysvaltojen lama ei ollut siihen verrattuna mitään.

"Saksassa teollisuustuotannon romahdus oli samaa suuruusluokkaa kuin Yhdysvalloissa." Lähde Wikipedia https://fi.wikipedia.org/wiki/1930-luvun_lama
Saksan lama oli jälkiseurausta Yhdysvaltojen pörssiromahduksesta 1929. Kasvu ei "pysähtynyt" vaan meni miinukselle eli kulki takaperin.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 707
  • Peukkuja: 7
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #152 : Kesäkuu 22, 2019, 22:41:57 »
Hyper, miten sinä sitten ratkaiset tuo yhtälön joka johtaa pakostakin maapallon tuhoamiseen? Jatkuva talouskasvu on idiotismia ellei sitä rankalla kädellä (lakeja) pidetä kurissa ja vaaditaan joka puolella maailmaa (kontrolli pitää saada toimimaan) kestäviä tuotteita ja minimoidaan turhan tekeminen jne.

Ei siinä mitään ratkaisemista ole, luonnollinen kehitys johtaa loogiseen ratkaisuun. Ensinnäkin, jatkuvan talouskasvun perusedellytys on kuluttajien eli väestön määrän jatkuva kasvu. Ja sehän tunnetusti kasvaa, vaikka joissakin maissa syntyvyys on laskussa niin keskimäärin maailmassa väestö lisääntyy jatkuvasti. Samalla myös yleisen kehityksen myötä keskimääräinen elintaso kasvaa ja kuluttajilla on lisää mahdollisuuksia kuluttaa mistä seuraa kysyntää kaikenlaisille tuotteille... Tässä tietenkin on ongelma: maapallolle ei mahdu rajattomasti lisää ihmisiä, eikä luonnonvaratkaan ole rajattomia. Looginen ratkaisu on että ihmiskunta laajentaa reviiriään muille planeetoille ja avaruusasemille muualle avaruuteen. Sinne mahtuu käytännössä rajattomasti lisää iloisia kuluttajia ja avaruudesta löytyy myös hyödynnettäviä luonnonvaroja ainakin pitkälle tulevaisuuteen ellei jopa maailman loppuun asti. Ei siis ole mitään ongelmaa.  Paitsi poliitikot, jotka hankaloittavat tätä luonnollista kehitystä pihtaamalla rahaa. Alkaakin olla selvää että avaruus valloitetaan yksityisellä rahalla yksityisten avaruusalan toimijoiden toimesta, poikkeuksena ehkä Kiina jolla selvästi on jonkinlainen Suuri Suunnitelma ja resurssit sen toteuttamiseen, koska kommunismissa raha ei merkkaa mitään.

Oliko tämä sarkasmia? Hei, ihminen ei selviä ilman Maata. Jos astronautti lähtee pitemmälle lennolle, kuolee hän ennenaikojaan syöpään koska avaruussäteily rikkoo soluja. Ilmakehä suojelee aika hyvin avaruussäteilyltä mutta ohut raketin seinämä ei, siksi saa unohtaa matkat kauemmas.

Poissa Aapo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 241
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia Activa TCT -97
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #153 : Kesäkuu 22, 2019, 22:57:24 »
Hyper, miten sinä sitten ratkaiset tuo yhtälön joka johtaa pakostakin maapallon tuhoamiseen? Jatkuva talouskasvu on idiotismia ellei sitä rankalla kädellä (lakeja) pidetä kurissa ja vaaditaan joka puolella maailmaa (kontrolli pitää saada toimimaan) kestäviä tuotteita ja minimoidaan turhan tekeminen jne.
Maapallohan ei mihinkään ole tuhoutumassa, nykyinen sivilisaatio kylläkin. Kaikilla sivilisatioilla on ollut ja tulee olemaan oma kehityskulkunsa ja myös kulminaatiopisteen jälkeen väistämätön tuhonsa. Ilmastonmuutos on luonnollinen vuorovaikutus, jolle ihminen ei oikeasti mahda mitään, ilmasto lämpenee jos on lämmetäkseen, sen pysäyttäminen on yhtä helppoa kuin maapallon pystyakselin kallistuman muutoksen torjuminen tai mannerlaattojen liikkeiden pysäyttäminen tai aurinkomyrskyjen eliminointi.
Nykyinen ihmiskunta tuhoutuu lopulta väestönkasvuun, jota koulutus ja esim lääketieteen kehitys vain vauhdittavat, aikansa voidaan pyristellä keinotekoisesti vastaan, mutta maapallolla on kantokykynsä, eikä ihminen tule sitä koskaan hallitsemaan.
Maapalloa ei ihmiskunnan romahdus paljon heilauta, betoni murenee ja voikukka tunkee asfaltin raoista jo muutaman vuodenkierron jälkeen

Näin se menee.

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 036
  • Peukkuja: 29
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #154 : Kesäkuu 22, 2019, 23:45:47 »
Väestönkasvu tulee loppumaan kunhan joka puolella saadaan käydä koulua, kuten Pate sanoi, se on tutkittu juttu. Hetken näyttää tietty siltä, että kasvu vain jatkuisi mutta ne jotka osavat hivenen edes laskea, ymmärtävät koska se loppuu.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 730
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #155 : Kesäkuu 23, 2019, 08:01:46 »

https://yle.fi/uutiset/3-10825443

Lainaus
Keinot hillitä väestönkasvua kehitysmaissa ovat nimittäin täysin päinvastaisia, kuin populistipoliitikkojen ehdotukset jättää ihmiset tartuntatautien armoille tai kehitysapu jakamatta.

Korkeita lapsilukuja ovat laskeneet seksuaalikasvatus ja tyttöjen ja naisten koulutus – se, ettei vanhempien tarvitse tehdä lapsia tulevaisuuden elättäjiksi.

– Kun varallisuusvirta kääntyy niin, että vanhemmat joutuvat elättämään lapsiaan eikä toisinpäin, taloudellinen kiinnostus tehdä paljon lapsia vähenee, Lehmijoki sanoo.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #156 : Kesäkuu 23, 2019, 08:42:32 »
Oliko tämä sarkasmia? Hei, ihminen ei selviä ilman Maata. Jos astronautti lähtee pitemmälle lennolle, kuolee hän ennenaikojaan syöpään koska avaruussäteily rikkoo soluja. Ilmakehä suojelee aika hyvin avaruussäteilyltä mutta ohut raketin seinämä ei, siksi saa unohtaa matkat kauemmas.

Väitteenä yhtä absurdi kuin 60-lukulaisen kansakouluopettajani (mikä lie lesta) joka totesi, ettei avaruudessa voi rakettia ohjata, kun siellä ei ole lmaa, jota vastaan ne "pakokaasut" alusta painavat.  ???
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa pikkuleka

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 117
  • Peukkuja: 0
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #157 : Kesäkuu 23, 2019, 09:24:48 »



https://yle.fi/uutiset/3-10825443

Lainaus
Keinot hillitä väestönkasvua kehitysmaissa ovat nimittäin täysin päinvastaisia, kuin populistipoliitikkojen ehdotukset jättää ihmiset tartuntatautien armoille tai kehitysapu jakamatta.

Korkeita lapsilukuja ovat laskeneet seksuaalikasvatus ja tyttöjen ja naisten koulutus – se, ettei vanhempien tarvitse tehdä lapsia tulevaisuuden elättäjiksi.

– Kun varallisuusvirta kääntyy niin, että vanhemmat joutuvat elättämään lapsiaan eikä toisinpäin, taloudellinen kiinnostus tehdä paljon lapsia vähenee, Lehmijoki sanoo.

Tässä ei olla otettu huomioon kulttuurieroja, mikä on yksi merkittävimmistä syistä väestönkasvulle. Lisäksi mielestäni aika omalaatuisia johtopäätöksiä muutenkin tuossa.

Eräs tarina kehitysavusta. Olen itse nähnyt läheltä, kuinka naapurin maailmanparannusinto vei miehen aikoinaan Tansaniaan. Saatiin avustusrahaa, vietiin maatalouskoneita ja -oppia, koulutettiin koneiden huoltoa ja annettiin välineet korjata. Eteni ja näytti oppi menevän perille, kun oli suomalainen pitämässä koko ajan kädestä kiinni ja valvomassa touhuja. Sitten oli pakko palata takaisin Suomeen.

Viidessä vuodessa oli koko projekti romahtanut Tansaniassa, suomalaisten avustusrahat menneet ties minne ja koneet hajonneet vailla ylläpitoa. Kasa romua, piloille menneitä peltomaita ja paikalliset jälleen tartuntatautien ja nälän armoilla. Jokainen voi miettiä, olisiko pitänyt kenties myöntää lisää avustusta, vai mitä...

Itse olen ulkomaan komennuksillani nähnyt, että vaikka vanhemmat olisivat valmiiksi varakkaita, ja lapsistakin korkean koulutuksen avulla saataisiin varakkaita, ei se vaikuta pätkääkään jos kulttuuriperimä puoltaa useamman lapsen tekoa. Ja menepä näille neuvomaan, että 1 lapsi riittää. Raha ei auta, jos syyt ovat vuosisatoja vanhat.

Lisäksi olisi monta tarinaa ihan puhtaasta avustusrahojen hyväksikäytöstä länsimaalaisten ja ihan suomalaistenkin toimesta. Ostetaan vaikka useita kontillisia vappupalloja ja serpentiiniä, jotta budjetti saataisiin täysimittaisesti käytettyä ettei sitä budjettia vain ensi vuodeksi leikattaisi. YK on minulle tässä mielessä nykyään yksi iso kirosana, ja paljonkos Suomen valtion budjetista sinnekin laariin vuosittain syydetään... noh, jenkkien ylikallista ylijäämäsoijajauhetta viedään ympäri maailmaa YK:n alaisten järjestöjen voimin ruuaksi ja Suomi maksaa osansa kiltisti.

Kyllä ne juurisyyt ilmastonmuutokselle ja ympäristön saastumiselle ovat jossain aivan muualla kuin täällä meidän reilu viisimiljoonaisen henkihieveriin verotetun pikkukansan Suomessa. Mutta sitä saa mitä tilaa, nyt on taas tulossa verotuksellisesti mielenkiintoinen nelivuotiskausi Rinteen johdolla. Kyllä me dieselin käyttö Suomesta saadaan kuolemaan hyvinkin tällä menolla. :)
C4GP 136 HDi BMP6 vm. 2010
C4 2.0i VTR vm. 2006

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 007
  • Peukkuja: 37
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #158 : Kesäkuu 23, 2019, 09:56:33 »
Kyllä me dieselin käyttö Suomesta saadaan kuolemaan hyvinkin tällä menolla. :)

Usko pois, ei sitä dieseliä mihinkään Suomesta tapeta. Tästä pitää kotimainen 100% jätteistä tehty polttoaineteollisuuskin jo osaltaan huolen nykyisissä ilmastotalkoissa. Bensa-moottorille ie ole mitään vastaavaa polttoainevahtoehtoa edes olemassa, saati kotimaisesti tuotettua sellaista 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 789
  • Peukkuja: 16
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #159 : Kesäkuu 23, 2019, 10:13:45 »
Usko pois, ei sitä dieseliä mihinkään Suomesta tapeta. Tästä pitää kotimainen 100% jätteistä tehty polttoaineteollisuuskin jo osaltaan huolen nykyisissä ilmastotalkoissa. Bensa-moottorille ie ole mitään vastaavaa polttoainevahtoehtoa edes olemassa, saati kotimaisesti tuotettua sellaista 8)

Mihinkäs se etanoli unohtui?  Kysykää vaikka brasilialaisilta, kyllä sillä autot liikkuu.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 036
  • Peukkuja: 29
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #160 : Kesäkuu 23, 2019, 10:24:35 »
Tuossakin Paten linkkaamassa jutussa oli mainittua sama asia mistä itse kirjoitin, ettei talous saisi kasvaa holtittomasti. Se mitä siis pitäisi tapauhtua on kulttuurimuutos ja saada yhteiskunta muuttumaan (20-40 vuodessa) siihen suuntaan, että yhteiskunta toimii vaikkei kasvua tapahdukaan. Kyse on vain siitä, että pitää keksiä uusi "satu" joka motivoi kansaa edelleen tekemään töitä. Rohkeutta vaaditaan mutta eihän meidän päättäjiltä sellaista ole valitettavasti odotettavissa...

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 789
  • Peukkuja: 16
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #161 : Kesäkuu 23, 2019, 10:26:37 »
Hei, ihminen ei selviä ilman Maata. Jos astronautti lähtee pitemmälle lennolle, kuolee hän ennenaikojaan syöpään koska avaruussäteily rikkoo soluja. Ilmakehä suojelee aika hyvin avaruussäteilyltä mutta ohut raketin seinämä ei, siksi saa unohtaa matkat kauemmas.

En tiedä miten tätä pitäisi kommentoida... Lähdetään vaikka faktoista. Fakta on että avaruudessa on jo vietetty hyvinkin pitkiä aikoja, ja suurimmaksi ongelmaksi ihmisen kehon kannalta on odotetustikin todettu painottomuus joka johtaa lihasten heikentymiseen ja surkastumiseen jos ei erikseen harrasta jotain voimaharjoituksia siellä. Avaruusasemilla onkin kuntosalia vastaava varustus.

Säteilyn olemassaolokin on tiedostettu ja niinpä alukset ja avaruuspuvut on suunniteltu suojaamaan siltä, ja tottakai tekniikan ja materiaalien kehittyessä suojauksesta saadaan aina parempi. Maan pinnalta avaruuteen laukaistavien alusten painorajoitukset voidaan kiertää rakentamalla alus avaruudessa, siis painavammat paremman suojaustason takaavat komponentit tähtienväliseen matkailuun viedään aluksen kokoamispaikalle vaikka yksi kerrallaan, sitten kun aloitetaan pitkien matkojen avaruusmatkailu, johon tarvitaan muutenkin suurempia aluksia että eväät mahtuu mukaan...
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #162 : Kesäkuu 23, 2019, 10:32:18 »
Kyse on vain siitä, että pitää keksiä uusi "satu" joka motivoi kansaa edelleen tekemään töitä. Rohkeutta vaaditaan mutta eihän meidän päättäjiltä sellaista ole valitettavasti odotettavissa...

Itse asiassa tuo "sadun" keksiminen taitaa koskettaa enempi tätä nykyistä työtä tarjoavaa osapuolta. Automaation myötä valtaosa traditionaalisista työpaikoista katoaa, ja satua tarvitaan motivoimaan "omistavaa" luokkaa elättämään se kansanosa jonka työpanosta ei kerta kaikkiaan enää tarvita.
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 036
  • Peukkuja: 29
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #163 : Kesäkuu 23, 2019, 10:34:30 »
Pakko keksiä jokaiselle jotain työn tapaista muuten hukka perii!

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #164 : Kesäkuu 23, 2019, 10:39:14 »
Pakko keksiä jokaiselle jotain työn tapaista muuten hukka perii!

Miksi? Jos ilmaiseksi tuotettua hyvää riittää kaikille? Rukoile ja tee työtä käsite joutaa jo romukoppaan, ei terve ruumis työtä kaipaa.
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 224
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #165 : Kesäkuu 23, 2019, 11:58:37 »
Itse asiassa tuo "sadun" keksiminen taitaa koskettaa enempi tätä nykyistä työtä tarjoavaa osapuolta. Automaation myötä valtaosa traditionaalisista työpaikoista katoaa, ja satua tarvitaan motivoimaan "omistavaa" luokkaa elättämään se kansanosa jonka työpanosta ei kerta kaikkiaan enää tarvita.
Tätähän toitotettiin 60-70 -luvulla tulevaisuusvisioissa. Siis että koneet tekee tylsät työt, ihmisillä on enemmän aikaa muuhun kuin niihin tylsiin töihin. Unohtivat vaan siinä visioidessaan että kun sitä aikaa jää, koneiden tehdessä työ, jää myös palkka saamatta, kun se kone tekee ne työt...

No, eihän siinä visioita kehitellessä voi aina ihan kaikkea muistaa huomioon ottaa... ::)
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Series 2a 63

Paikalla Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 983
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #166 : Kesäkuu 23, 2019, 12:16:08 »
Jossain oli kirjoitettu, että ihmiskunnalla on nyt menolippu helvettiin. Meillä vanhemmalla ikäluokalla on vain se etu, että saa matkustaa sinne ensimmäisessä luokassa.
Nyt ihmetellään, miksi syntyvyys Suomessa on rajussa laskussa. Johtuukohan se tästä tulevaisuuden ennustamisesta?
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 707
  • Peukkuja: 7
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #167 : Kesäkuu 23, 2019, 12:17:28 »
Hei, ihminen ei selviä ilman Maata. Jos astronautti lähtee pitemmälle lennolle, kuolee hän ennenaikojaan syöpään koska avaruussäteily rikkoo soluja. Ilmakehä suojelee aika hyvin avaruussäteilyltä mutta ohut raketin seinämä ei, siksi saa unohtaa matkat kauemmas.

En tiedä miten tätä pitäisi kommentoida... Lähdetään vaikka faktoista. Fakta on että avaruudessa on jo vietetty hyvinkin pitkiä aikoja, ja suurimmaksi ongelmaksi ihmisen kehon kannalta on odotetustikin todettu painottomuus joka johtaa lihasten heikentymiseen ja surkastumiseen jos ei erikseen harrasta jotain voimaharjoituksia siellä. Avaruusasemilla onkin kuntosalia vastaava varustus.

Säteilyn olemassaolokin on tiedostettu ja niinpä alukset ja avaruuspuvut on suunniteltu suojaamaan siltä, ja tottakai tekniikan ja materiaalien kehittyessä suojauksesta saadaan aina parempi. Maan pinnalta avaruuteen laukaistavien alusten painorajoitukset voidaan kiertää rakentamalla alus avaruudessa, siis painavammat paremman suojaustason takaavat komponentit tähtienväliseen matkailuun viedään aluksen kokoamispaikalle vaikka yksi kerrallaan, sitten kun aloitetaan pitkien matkojen avaruusmatkailu, johon tarvitaan muutenkin suurempia aluksia että eväät mahtuu mukaan...


STUK:
Lentäminen altistaa avaruussäteilylle

Suomessa ihmisille aiheutuu maan pinnalla avaruussäteilystä keskimäärin 0,38 millisievertin (mSv) efektiivinen annos vuodessa. Matkustajakoneet lentävät noin kymmenen kilometrin korkeudessa, missä annosnopeus on muutamia kymmeniä kertoja suurempaa kuin maanpinnalla. Useimmiten säteilyaltistus jää melko vähäiseksi, koska lentomatkustajat altistuvat avaruussäteilylle satunnaisesti ja vain lyhyitä aikoja kerrallaan. Lentohenkilöstön altistusajat sen sijaan voivat olla jopa satoja tunteja vuodessa. Tämän vuoksi heidän säteilyaltistustaan on seurattava.


Tähdet ja avaruus:

"Yksi haastavimmista asioista miehitetyssä Mars-lennossa on riski säteilylle altistumisesta sekä siitä aiheutuvat pitkäaikaiset vaikutukset", kuvailee Lisa Simonsen Nasasta.

"Ionisoiva säteily kulkee elävien kudosten läpi ja varastoi niihin energiaa, mikä aiheuttaa DNA:han rakenteellisia vaurioita ja muuttaa monia soluprosesseja."

Nasa arvioi, että Auringosta tulevia hiukkaspurkauksia vastaan pystytään suojautumaan siirtymällä erityisen hyvin suojattuihin tiloihin aluksissa. Sen sijaan huomattavasti suurienergisemmät galaktiset kosmiset säteet ovat hankalampi ongelma.



Tuossa tietopakettia, uskallatko vielä lähteä tuhansia vuosia pitkälle avaruusmatkalle? Toki itse et elä 1000v mutta sukupolvet rappeutuu lisääntyvien perinnöllisten sairauksien vuoksi ja perille pääsee tuskin ketään.

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #168 : Kesäkuu 23, 2019, 12:19:16 »
Tuossa tietopakettia, uskallatko vielä lähteä tuhansia vuosia pitkälle avaruusmatkalle? Toki itse et elä 1000v mutta sukupolvet rappeutuu lisääntyvien perinnöllisten sairauksien vuoksi ja perille pääsee tuskin ketään.

Ei ketään, vai yhtä vähän kuin sormiparistoautolla Helsingistä Kilpisjärvelle? Ei ehkä tänään, mutta huomenna...
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa pikkuleka

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 117
  • Peukkuja: 0
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #169 : Kesäkuu 23, 2019, 15:13:00 »
Kyllä me dieselin käyttö Suomesta saadaan kuolemaan hyvinkin tällä menolla. :)

Usko pois, ei sitä dieseliä mihinkään Suomesta tapeta. Tästä pitää kotimainen 100% jätteistä tehty polttoaineteollisuuskin jo osaltaan huolen nykyisissä ilmastotalkoissa. Bensa-moottorille ie ole mitään vastaavaa polttoainevahtoehtoa edes olemassa, saati kotimaisesti tuotettua sellaista 8)
Meidän perheessä vaihtuu diesel-kulkine bensavetoiseen juurikin käyttövoimaverotuksen ja toisaalta kallistuneen diesel-polttoaineen takia. Lisäksi käytettyjen dieselautojen hiukkassuodatin- ym. liittyvä tekniikka todennäköisesti aiheuttaa tavalla tai toisella sellaisia kuluja, mitä ei bensakoneella tule vastaan.
C4GP 136 HDi BMP6 vm. 2010
C4 2.0i VTR vm. 2006

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 036
  • Peukkuja: 29
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #170 : Kesäkuu 23, 2019, 15:17:27 »
Käyttövoimaverotus on vain hyvä asia (= ei vaikuta auton hankintahintaan lainkaan) ja pitkässä juoksussa diesel on kyllä aina halvempaa. Itse ajelen jatkossakin dieselillä ja toivottavasti leasing e-208:lla.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 730
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #171 : Kesäkuu 23, 2019, 15:18:08 »
Niin, bensa-autoissakin on nykyään hiukkasloukku.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 224
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #172 : Kesäkuu 23, 2019, 20:35:10 »
Käyttövoimaverotus on vain hyvä asia (= ei vaikuta auton hankintahintaan lainkaan) ja pitkässä juoksussa diesel on kyllä aina halvempaa.
Ai. Mitähän mä ajattelin väärin, kun siirryin dieselin käytöstä kokonaan pois, kun väheni ajamisen tarve kymppitonneista tonneihin vuodessa? Meinaatko tosissasi että etenkin nyt, kun on kertynyt enää satunnainen pari-kolme tuhatta kilometriä eniten ajettuun vuodessa, että sillä edelleen ajelisi dieselinä edullisemmin..? Ajot on kuitenkin sen verran säännöllisin välein ettei liikennekäytöstä poisto ole mahdollista ajamattomuusaikoina, vähintään pari kertaa viikkoon kun on ajoja...

Tietenkin, paremmin voisi vielä ajoittaa noita seisotuksia, pitää vain yhtä liikennekäytössä sen pari viikkoa kerrallaan ja vaihtaa sitten toiseen, noita leimattuja kun on kuitenkin ne viisi tälläkin hetkellä pihassa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Series 2a 63

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 036
  • Peukkuja: 29
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #173 : Kesäkuu 23, 2019, 22:04:58 »
En.

Poissa ovi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 372
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #174 : Kesäkuu 24, 2019, 07:09:50 »
Olisiko tuossa osasyy miksi kaikki valmistajat eivät hyväksy biodieselin käyttöä?

https://yle.fi/uutiset/3-10830138