Kirjoittaja Aihe: Dieselin kuolema  (Luettu 10011 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 809
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #50 : Kesäkuu 09, 2019, 09:16:41 »
No tuossahan se on jo erittäin hyvin perusteltuna, miksi täyssähköiset ovat ihan yhtä huuhaata, ei tule onnistumaan ja näin katseet ollaankin suuntaamassa jo polttokeinnoilla toimiviin sarja-hybrideihin 8)

https://www.is.fi/autot/art-2000006136110.html
Lainaus
Veneessä on kahdeksan vetytankkia, joihin mahtuu kuhunkin 64 kiloa vetyä 350 barin paineessa. Ja nyt tullaan vedyn etuun sähköön verrattuna. Vastaava määrä energiaa akuissa nostaisi veneen painoa 14 tonnilla.

Toyotan kiinnostus projektiin johtuu tästä energian varastoinnin pulmasta, joka on vastassa sähköautoissa. Sen takia uskotaan, että kymmenen vuoden kuluttua yhä suurempi osa uusien sähköautojen moottoreista saa energiansa vedystä.

Ja kuten jo mainittua, mm. BMW on juuri tällä vetypolttokenno-tekniikalla syvässä yhteistyössä Toyotan kanssa => en juuri epäile etteikö mainitun 10v kuluttua tosiaan polttokenno-autot olisi yhä yleisempiä ja henk.koht. luulen niiden lkm jopa ylittävän nuo nykyiset täyssähköiset, painavat katutankit :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 234
  • Peukkuja: 20
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #51 : Kesäkuu 09, 2019, 10:19:57 »
En hetkeäkään epäile, etteikö aikojen saatossa sähkön varastointiin ja siirtoon liittyviä ongelmia saataisi lievennettyä tai poistettua. Tarkoitan siis akkujen keventymistä ja pienentymistä sekä lataamisen nopeutumista.

Toki sarjahybridi on ihan pätevä ratkaisu, mutta siitäkin on teknologian kehittyessä karsittavissa autokohtainen sähköntuottojärjestelmä ja jakelupuolella polttoaineen tuotantoketju yksinkertaistuu.

Eihän mikään tekniikka kerralla valmiina syliin lävähdä...
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- AX 11 TRE '89 =-

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 671
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #52 : Kesäkuu 09, 2019, 11:56:59 »
Eihän mikään tekniikka kerralla valmiina syliin lävähdä...

Ei lävähdä ei. Analogiana tähän sähköautoon "pakottamiseen" voitaisi pitää maailman ensimmäistä sukellusvenettä. Jos oltaisi samalla logiikalla toimittu silloin.
"Kaikkein merikelpoisin liikenneväline on sukellusvene" Tämä on kiistämätön fakta.
Ja em. ominaisuuden vuoksi Napoleon olisi pakottanut laivastonsa siirtymään korveteista ja kaljuunoista Robert Fultonin hänelle Seinejoella esittelemään sukellusveneeseen 15 vuoden aikajänteellä, niin olisipa meillä toisennäköinen maailma.
Se oli niin raakile silloin, että sillä ei olisi voitu mitään imperiumia ylläpitää ja Ranska saattaisi nyt olla yhtä köyhä kuin joku Balkanin maa jos olisi edes olemassakaan.

Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #53 : Kesäkuu 09, 2019, 12:13:14 »
No tuossahan se on jo erittäin hyvin perusteltuna, miksi täyssähköiset ovat ihan yhtä huuhaata, ei tule onnistumaan ja näin katseet ollaankin suuntaamassa jo polttokeinnoilla toimiviin sarja-hybrideihin.

Ja kuten jo mainittua, mm. BMW on juuri tällä vetypolttokenno-tekniikalla syvässä yhteistyössä Toyotan kanssa => en juuri epäile etteikö mainitun 10v kuluttua tosiaan polttokenno-autot olisi yhä yleisempiä ja henk.koht. luulen niiden lkm jopa ylittävän nuo nykyiset täyssähköiset, painavat katutankit :)
Olisikohan tuossa nyt kuitenkin menneet puurot ja vellit vähän sekaisin?

Hyundai Konan täyssähköauton  toimintasäde 64 kW:n akuilla on noin 450 km ja kokonaispaino 1743 kg.
Hyundain vetyauton Nexon toimintasäde on  noin 700 km ja kokonaispaino 1873 kg.

Mitään dramaattista eroa tuosta ei saa niin, että sillä olisi merkitystä tulevaisuuden kehitykselle.

"Vetypolttokennoauto Hyundai Nexo on korealaisvalmistajan mielenkiintoinen uutuus ladattavien sähköautojen keskellä. Hyvää: suuri toimintasäde, tankkaaminen nopeaa, kuljettajaa avustavat järjestelmät tekevät ajamisesta vaivatonta. Huonoa: vetyautoilu lähes mahdotonta Suomessa, vedyn vaatima teknologia tekee autosta kovin painavan."

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 117
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #54 : Kesäkuu 09, 2019, 12:47:33 »
No tuossahan se on jo erittäin hyvin perusteltuna, miksi täyssähköiset ovat ihan yhtä huuhaata, ei tule onnistumaan ja näin katseet ollaankin suuntaamassa jo polttokeinnoilla toimiviin sarja-hybrideihin.

Ja kuten jo mainittua, mm. BMW on juuri tällä vetypolttokenno-tekniikalla syvässä yhteistyössä Toyotan kanssa => en juuri epäile etteikö mainitun 10v kuluttua tosiaan polttokenno-autot olisi yhä yleisempiä ja henk.koht. luulen niiden lkm jopa ylittävän nuo nykyiset täyssähköiset, painavat katutankit :)
Olisikohan tuossa nyt kuitenkin menneet puurot ja vellit vähän sekaisin?

Hyundai Konan täyssähköauton  toimintasäde 64 kW:n akuilla on noin 450 km ja kokonaispaino 1743 kg.
Hyundain vetyauton Nexon toimintasäde on  noin 700 km ja kokonaispaino 1873 kg.

Mitään dramaattista eroa tuosta ei saa niin, että sillä olisi merkitystä tulevaisuuden kehitykselle.
Mutta kaukana on suoritusarvot vielä dieseliin verrattuna. Viimeisin td -Xm mikä oli itselläni ajossa, hermo petti "hissuttelukulutusta" mitatessa 1600km kohdalla, enkä tuolloinkaan saanut tankkiin sopimaan kuin 67 litraa. Ihan hyvin 80-luvun lopun tekniikalla toteutetulle vähän yli 1400 kilon farmariautolle...

Mitäs tuosta nyt tuleekaan, luokattoman iso 4,2 litraa sataselle -kulutus..?

Hyvin on vähän tullut testattua mitään sähköisiä, mitä nyt Ooppelin Ampera oli kaverilla koeajossa pari päivää talvella. Kaikinpuolin erilainen oli kyllä ajotuntuma, miltään osin, mihinkään omiin verrattuna. Ristiriitaisia tunteita kyllä sitten kehitti, eniten ärsytti kaikenlaiset viiveet vähän jokaisen hallintalaitteen kanssa. Niin, ja jarrut, ne kun on kevyessä jarrutuksessa vain sähkögeneraattorin jarrutus, ja sitten vasta vauhdin pudotessa hyvin pieneksi alkaa nestejarrut ottamaan osaa. Hiljennyksen loppuvaiheessa jotenkin arvaamattomat oli ne...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #55 : Kesäkuu 09, 2019, 14:36:12 »
Olisikohan tuossa nyt kuitenkin menneet puurot ja vellit vähän sekaisin?

Hyundai Konan täyssähköauton  toimintasäde 64 kW:n akuilla on noin 450 km ja kokonaispaino 1743 kg.
Hyundain vetyauton Nexon toimintasäde on  noin 700 km ja kokonaispaino 1873 kg.

Mitään dramaattista eroa tuosta ei saa niin, että sillä olisi merkitystä tulevaisuuden kehitykselle.
Mutta kaukana on suoritusarvot vielä dieseliin verrattuna. Viimeisin td -Xm mikä oli itselläni ajossa, hermo petti "hissuttelukulutusta" mitatessa 1600km kohdalla, enkä tuolloinkaan saanut tankkiin sopimaan kuin 67 litraa. Ihan hyvin 80-luvun lopun tekniikalla toteutetulle vähän yli 1400 kilon farmariautolle...

Mitäs tuosta nyt tuleekaan, luokattoman iso 4,2 litraa sataselle -kulutus..?

Onhan tuokin kiva juttu, että voi ajella tiettömiä taipaleita 1600 km pysähtymättä.
Mitä taas Opeliin tulee, niin kaikista autoista vanhemmiten tulee lopulta opeleita.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 117
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #56 : Kesäkuu 09, 2019, 15:31:18 »
^Jep. Ja se että voi pyyhkäistä tankillisen kertaistumalta, 170km/h keskinopeudella, silloin mokoma vei seiskan pintaan sataselle. Sekin tuli testattua, melkein tuhat kilometriä (Graz-Rötkesbüttel) vähän yli viiteen tuntiin, sit tankkaus ja taas takaisin tielle. Sähköllä on tuommoisiin vielä vähän tekemistä..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #57 : Kesäkuu 09, 2019, 17:19:43 »
Vanhempi dieseltekniikka on pienempi kulutuksista kuin uudempi, kiitos päästorajojen. Hiukkasloukut kun tuli autoihin kulutus nousi reilusti. Päästörajat on kiristyneet hiljalleen ja samaan aikaan auton valmistajat on lisännyt autoihin tehoja. Kuluttajat aattelee että syöhän se enmmän koska on tehojakin enemmän.  Urea laitteissa kulutusta taas on saatu pinemmäksi koska moottoria ei tarvitse käyttä huonolla hyötysuhteella.


Polttokennoissa polttoaineina voitaisiin käyttää jo nykyisin myytäviä polttoaineita eli erilaisia hiilivetyjä. Eikä päästötkään olisi niin suuria kuin polttomoottorisa ja  hyötysuhde olisi parempi kuin polttomoottoriautossa.
Eli kyllä täällä jo ajeltaisiin polttokennoautoilla jos ei olisi muuan ongelmaa. Nimittäin polttokennon hinta. 1980 luvulta asti on uutisoitu että pian ratkaistaan polttokennon hinta ongelma mutta aina se vaan näyttää siirtyvän tulevaisuuteen. Joka vuosi siihen  vaan on sen 10 vuotta kun  pitäis olla sellaisissa hinnoissa että on taloudellisesti järkevä.  Ehkä jonain päivänä, aika näyttää.

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #58 : Kesäkuu 09, 2019, 17:37:35 »
^Jep. Ja se että voi pyyhkäistä tankillisen kertaistumalta, 170km/h keskinopeudella, silloin mokoma vei seiskan pintaan sataselle. Sekin tuli testattua, melkein tuhat kilometriä (Graz-Rötkesbüttel) vähän yli viiteen tuntiin, sit tankkaus ja taas takaisin tielle. Sähköllä on tuommoisiin vielä vähän tekemistä..?
Mykistävää. Ei taida sähköautoilla olla enää kenellekään mitään annettavaa. Amen.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 117
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #59 : Kesäkuu 09, 2019, 18:22:57 »
^Jep. Ja se että voi pyyhkäistä tankillisen kertaistumalta, 170km/h keskinopeudella, silloin mokoma vei seiskan pintaan sataselle. Sekin tuli testattua, melkein tuhat kilometriä (Graz-Rötkesbüttel) vähän yli viiteen tuntiin, sit tankkaus ja taas takaisin tielle. Sähköllä on tuommoisiin vielä vähän tekemistä..?
Mykistävää. Ei taida sähköautoilla olla enää kenellekään mitään annettavaa. Amen.
Ei tällä hetkellä, ainakaan omalla kohdalla. Tulevaisuudesta ei tosiaan ole takeita, mihin suuntaan kehittyy, mutta mikäli yhtään nykyisenkaltainen elinkaarimalli toteutuu niin siinä vaiheessa kun sähköautot ovat nykyisten käyttöautojen ikäisiä niin ne on jo olleet paalattuna puolet ajastaan...

Lievästi sanottuna, pessimismiä tunnen asiaa kohtaan. Kun mitään ei enää haluta, vaikka todellakin osattaisiin, tehdä pitkään kestäviksi. Jännä miten jatkuva talouskasvu lopulta menee ympäristöasioidenkin edelle, pallon tuhoutumisella ole mitään väliä kun omalle porukalle piisaa lisää mammonaa... Kyynistäkö..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 594
  • Peukkuja: 7
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #60 : Kesäkuu 09, 2019, 19:36:56 »
Lievästi sanottuna, pessimismiä tunnen asiaa kohtaan. Kun mitään ei enää haluta, vaikka todellakin osattaisiin, tehdä pitkään kestäviksi.


Nykytekniikalla voisi tehdä kestävän hybridin: pieni matalaviritteinen boxer-moottori + pieni alle 150kg akku. Moottori olisi aika huoleton ja akun uusinta ei olisi niin kallis kuin 300 kiloisen kohdalla. Tällaisella paketilla hoituisi kaikki ajot. Kauppareissut voisi lämpimällä ilmalla tehdä pelkällä akulla, talvella lämmityslaite varmaan vaatisi boxerin apua. Polttomoottorissa voisi olla vakiokierrosluku jotta kaikki optimoitaisiin siihen, pysyisi puhtaana ja kestäisi pitkään. Eikä tulisi typenoksideja jos palotahtuma olisi viileämpi. 

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 809
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #61 : Kesäkuu 09, 2019, 20:19:55 »
Olisikohan tuossa nyt kuitenkin menneet puurot ja vellit vähän sekaisin?

Jutussa mainittiin että aluksessa on 64kg vetyä. No vety sisältää energiaa 119 MJ/kg, eli 33 kWh/kg, josta siis saadaan tuon paatin "akkujen" kapasiteetiksi 2112 kWh. No esim. Tesla käyttää NCR18650B tyypin "sormiparistoja" akkupaketeissaan, jonka yhden tälläisen "sormipariston" varaus on 243 Wh/kg. No tästä saadaankin yksinkertaisesti jo tuon akkupaketin painoksi 8691 kg, mutta tässä ei siis ole vasta mukana kuin nuo pelkät "sormiparistot". Lisäksi ne pitää pakata lämpötilavalvottuihin yksiköihin, yksiköt pakata varsinaiseksi akkupaketiksi ja kaikkea valvoo elektroniikka tarvittavine jäähdytyksineen, kaapelointeineen yms. No ehkä jutun 14 tn voi olla hieman ylimitoitettu, mutta kyllä tuollaisen akun paino yli 10 tn joka tapauksessa vaan menee :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #62 : Kesäkuu 09, 2019, 21:07:09 »
Lievästi sanottuna, pessimismiä tunnen asiaa kohtaan. Kun mitään ei enää haluta, vaikka todellakin osattaisiin, tehdä pitkään kestäviksi.


Nykytekniikalla voisi tehdä kestävän hybridin: pieni matalaviritteinen boxer-moottori + pieni alle 150kg akku. Moottori olisi aika huoleton ja akun uusinta ei olisi niin kallis kuin 300 kiloisen kohdalla. Tällaisella paketilla hoituisi kaikki ajot. Kauppareissut voisi lämpimällä ilmalla tehdä pelkällä akulla, talvella lämmityslaite varmaan vaatisi boxerin apua. Polttomoottorissa voisi olla vakiokierrosluku jotta kaikki optimoitaisiin siihen, pysyisi puhtaana ja kestäisi pitkään. Eikä tulisi typenoksideja jos palotahtuma olisi viileämpi. 

Opel ampera ja chevrolet volt aika pitkälle tuolla idealla toimii, polttomoottorina vaan bensiinimoottori.
Pienet dieselmoottorit tulevat jäämään jollain aikavälillä unholaan koska kiristyvät päästörajat ajavat niiden valmistuksen kannattamattomaksi. Pieniin moottoreihin pakokaasunpuhdistus tekniikka liian kallista. Nyt jo on työkoneissakin pienissä moottoreissa alettu siirtyä bensiinimoottoreihin, ja sähköön siellä missä sähköä saatavilla ja bensiinimoottorin käyttö ei onnistu häkävaaran takia.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 929
  • Peukkuja: 25
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #63 : Kesäkuu 09, 2019, 21:14:57 »
Juuri tänään koeajoin pitkän lenkin Model 3:sta ja eihän se autona muuten mitenkään ihastuttanut kuin kiihtyvyyden suhteen (oli se tehokkain malli) joka on oikeasti luokkaa "vaarallinen" jos ei kuljettaja ole varuillaan.

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #64 : Kesäkuu 09, 2019, 22:55:15 »
Olisikohan tuossa nyt kuitenkin menneet puurot ja vellit vähän sekaisin?

Jutussa mainittiin että aluksessa on 64kg vetyä. No vety sisältää energiaa 119 MJ/kg, eli 33 kWh/kg, josta siis saadaan tuon paatin "akkujen" kapasiteetiksi 2112 kWh. No esim. Tesla käyttää NCR18650B tyypin "sormiparistoja" akkupaketeissaan, jonka yhden tälläisen "sormipariston" varaus on 243 Wh/kg. No tästä saadaankin yksinkertaisesti jo tuon akkupaketin painoksi 8691 kg, mutta tässä ei siis ole vasta mukana kuin nuo pelkät "sormiparistot". Lisäksi ne pitää pakata lämpötilavalvottuihin yksiköihin, yksiköt pakata varsinaiseksi akkupaketiksi ja kaikkea valvoo elektroniikka tarvittavine jäähdytyksineen, kaapelointeineen yms. No ehkä jutun 14 tn voi olla hieman ylimitoitettu, mutta kyllä tuollaisen akun paino yli 10 tn joka tapauksessa vaan menee :-\
Aivan, ja tuostahan on helppo vetää johtopäätökset, että "täyssähköautot ovat huuhaata, ei tule onnistumaan"
Ja tyrmäämään "nykyiset täyssähköiset, painavat katutankit "

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 809
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #65 : Kesäkuu 10, 2019, 08:48:11 »
Aivan, ja tuostahan on helppo vetää johtopäätökset, että "täyssähköautot ovat huuhaata, ei tule onnistumaan"
Ja tyrmäämään "nykyiset täyssähköiset, painavat katutankit "

Juurikin näin, sillä energiaahan se autokin tarvitsee liikkuakseen ja nykyinenkin akkutekniikka on yhä teho/paino-suhteeltaan niin alkukantaista ettei mitään rajaa - jos sitä vrt. mihin tahansa muuhun nykyiseen polttonesteeseen tai -kaasuun, jopa mainittuun vetyyn vaikka kovin harvassa nuo vetytankkauspisteet vielä ovatkin. Lataus-ajoista yms. sitten vielä puhumattakaan, kuinka haipakkaan niitä Jouleja tuollaiseen kaasutankkiinkin holahtaa jopa paineistettuna, nesteytetystä tai muista polttonesteistä nyt sitten puhumattakaan vs. millaista touvia sen latauskaapelin pitäisi olla vastaava energiamäärä sähköauton akkuihin siirtääkseen, riittääkö edes 20kV runkoverkossakaan potkua moiseen rykäykseen = infraa tähän ei siis ole olemassa, eikä kovin nopeasti myöskään tule. Hyvä kun saavat edes nuo ilmakaapelit vihdoinkin kaivettua maahan, turvaan säiden armoilta nykyisillä sähkönsiirtomaksuillaan, mitä ne maksut ovatkaan kun moisia sähköautojen über-pikalatausverkkoja aletaan rakentamaan, vahventamaan runkoverkkoja jne :-\

Siksi vielä kerran puolustan noita sarja-hybridejä, joissa se riittävä energiamäärä saadaan auton kyytiin nopeasti, olkoon sitten tänä päivänä vielä vaikka 100% jätteistä tehtyä MyDieseliä, josta sitten auto itse jauhaa omalla "agregaatillaan" sen tarvitsemansa sähkön (tulevaisuudessa tankataan vetyä ja agregaattina toimii polttokenno, sama perusrakenne). Näin ne kyytiin tarvittavat akutkin voivat olla pienemmät = kevyemmät, jolloin myös kalliita, ympäristönkin kannalta hankalia akkumateriaaleja säästyy ja samalla esim. koboltti-määrällä saadaan tienpäälle useampia ympäristöystävällisiä autoja vs. että sillä aikaansaataisiin yksi täyssähköinen, isoakkuinen, painava katutankki 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 594
  • Peukkuja: 7
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #66 : Kesäkuu 10, 2019, 11:18:37 »
Nykytekniikalla voisi tehdä kestävän hybridin: pieni matalaviritteinen boxer-moottori + pieni alle 150kg akku. Moottori olisi aika huoleton ja akun uusinta ei olisi niin kallis kuin 300 kiloisen kohdalla. Tällaisella paketilla hoituisi kaikki ajot. Kauppareissut voisi lämpimällä ilmalla tehdä pelkällä akulla, talvella lämmityslaite varmaan vaatisi boxerin apua. Polttomoottorissa voisi olla vakiokierrosluku jotta kaikki optimoitaisiin siihen, pysyisi puhtaana ja kestäisi pitkään. Eikä tulisi typenoksideja jos palotahtuma olisi viileämpi. 

Opel ampera ja chevrolet volt aika pitkälle tuolla idealla toimii, polttomoottorina vaan bensiinimoottori.
Pienet dieselmoottorit tulevat jäämään jollain aikavälillä unholaan koska kiristyvät päästörajat ajavat niiden valmistuksen kannattamattomaksi. Pieniin moottoreihin pakokaasunpuhdistus tekniikka liian kallista. Nyt jo on työkoneissakin pienissä moottoreissa alettu siirtyä bensiinimoottoreihin, ja sähköön siellä missä sähköä saatavilla ja bensiinimoottorin käyttö ei onnistu häkävaaran takia.

Aika yllättävää, no tietysti nekin saastuttaa pienhiukkasia. Vähän vitsinä: dieselmoottori jonka hiukkasloukku puhdistetaan hapella. Jos loukkuun puhalletaan pari minuuttia happea, tulee puhdasta jälkeä.  :)

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 286
  • Peukkuja: 10
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #67 : Kesäkuu 10, 2019, 12:59:08 »
Plugin plug aja 50km ja raahaa sitä 2-300kg akkuja mukanas kun oot menossa muutaman tkm eikä jouda pysähteleen joka tolpalla,letukka volt tai ooppeli ampera vois olla parempi paras ootella josko kunnolliset tuleee.......?
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 892
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #68 : Kesäkuu 10, 2019, 13:05:35 »
Nämä sähköautot saattavat olla hieman ongelmaisia välillä.

"Audi ja Jaguar kutsuvat sähköautojaan takaisin Suomessa: "Pysäköitävä ulos – ei saa ladata""
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/audi-ja-jaguar-kutsuvat-sahkoautojaan-takaisin-suomessa-pysakoitava-ulos-ei-saa-ladata/7443568
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 117
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #69 : Kesäkuu 10, 2019, 13:26:49 »
Nuo hybridit on kyllä hieman höpelöitä, etenkin ne mitkä "lataa itsensä" ajossa. Mistähän se latausenergia sitten on peräisin, kun ei jatkuvasti voi jarrutella eikä ajaa alamäkiäkään..?

Muutamaa Prius -kuskia, ja tuoreimpana vuoden vanhaa Auriskuskia, on tullut haastateltua, ja kaikki kehuu että "vähintään saman se vie bensaa mitä ei-hybridit". Naapurilla on ei-hybridi -Toijota, ja hänen veljellään hybridi, ja välillä kuulostaa olevan vähän katkeraa kun hybridillä ei pääse ollenkaan vastaaviin lukemiin vaan vie enemmän. Samanikäisiä keksintöjäkin ovat...



Vaan mitenkähän olisi kehitys kehittynyt, jos silloin sata vuotta sitten olisikin jatkettu sähköauton kehittelyä, kun ei ollut minkäänlaista vakiintunutta tekniikkaa, eikä tankkausverkostoakaan, vielä olemassa..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #70 : Kesäkuu 10, 2019, 16:44:49 »
Plugin plug aja 50km ja raahaa sitä 2-300kg akkuja mukanas kun oot menossa muutaman tkm eikä jouda pysähteleen joka tolpalla,letukka volt tai ooppeli ampera vois olla parempi paras ootella josko kunnolliset tuleee.......?
Taitaa tulla taas tietoa sillä varmuudella, jonka vain täydellinen tietämättömyys voi synnyttää. Onhan niitä kaverin kaverin veljen tuttavan juttuja hyvä levitellä.
Ei niitä akkuja ihan turhan panttina mukana raahata. Plug-in hybridin seinäsähköllä pääsee tietyn kilometrimäärän, joka riittää monelle päivittäiseen työmatka-ajoon. Matka-ajossa sitten myös plug-in hybridit keräävät moottorijarrutusten ja jarrutusten liike-energian akkuihin ja sitä myös hyödynnetään koko matkan ajan. Heti kun höllää kaasua, voi seurata kuinka vihreä latausvalo palaa ja sitten kaasua painetaan, niin valkoinen valo kertoo nyt kuljettavan taas sähköllä, puhaisen valon jälkeen kierroslukumittari taas herää ja polttomoottori on käynnistynyt. Ei sinänsä vaadi mitään huomiota tai toimenpiteitä, auto hoitaa kaiken täysin huomaamatta.
Oheisessa kuvassa oman mökkimatkani raportti Espoo- Mäntyharju väliltä. Koko ajo on suoritettu e-save moodissa, eli verkkovirralla ladattua sähköä ei ole ollut mukana, vaan päästöttömät osuudet on kuljettu matkan aikana latautuneella sähköllä.
Enpä usko, että moni 2,5 t painava 2,0 litrainen bensakone pääsee samoihin lukemiin ja ei todellakaan millään hissuttelulla. Ajotyylilläni en päässyt yhtään tuon alle 2 t painavalla 2,0 litran dieselilläni samalla matkalla.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 517
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #71 : Kesäkuu 10, 2019, 17:09:49 »
Enpä usko, että moni 2,5 t painava 2,0 litrainen bensakone pääsee samoihin lukemiin

Mikä se sellanen 2,5 tonninen järkäle 2.0 bensakoneella?

Vertailun vuoksi, mulla Boxeri painaa 1900 kiloa. Ajan sinne 400 kiloisen mönkijän sisään, sitten on kontti jo kohtalaisen täynnä. Vielä jäädään alle 2,5 tonnin.

Kohta varmaan kauppakassit painaa kolme tonnia, kun tekniikka vielä tuosta "kehittyy". Ei voi kuin ihmetellä noita painoja.



Tossa 1900 kiloa + 500 kiloa perässä
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa sitikkaporo

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 301
  • Peukkuja: 1
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #72 : Kesäkuu 10, 2019, 21:05:17 »
Mikä auto Deeässä5:llä on?

Varmasti nykypäivänä monelle löytyy jopa nykyisestä valikoimasta vähäpäästöinen sähkö/hybridiauto, mutta ei kaikille. Oma työmatka sitä luokkaa, että kaikkine siviiliajoineen elokuussa hankkimani C5 III 140 HDi Tourer vm. 2009 matkamittariin on kertynyt minun ajamanani 32 500 km. Kokonaiskustannuksiltaan (hankintahinta, huoltokulut, kulut ajamisesta) tämä vaihtoehto on minulle yliveto, erityisesti kun haluaa painottaa matkustusmukavuutta ja toimintavarmuutta. Ja välillä kiesin perässä kulkee venetraileri.

Toisaalta, minulle riittäisi jatkossa (työajot tulevat vähenemään) 300 km takuuvarma ajosuorite täyssähköisenä per latauskerta, mutta se vaatisi jonniimoista panostusta tällaisen auton hankintaan (käytännössä sen 35 000 eur riihikuivaa) ja taistelua sekä kotipihassa että kahden työmaan pihassa kunnollisen latausjärjestelmän saamiseksi. Ehkä hybridi olisi kohtalaisen järkevä vaihtoehto, mutta nykyistä ajomukavuutta ei saa millään hybridillä kohtuukustannuksin, sen koomin kuin myöskään millään täyssähköautolla.

Onneksi elämme maassa, jossa lähes jokainen (toistaiseksi) voi oman budjettinsa huomioiden hankkia tarpeisiinsa sopivan auton.
C5 X7 140 HDi Tourer -09, XM 2.0 Berline -95, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 594
  • Peukkuja: 7
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #73 : Kesäkuu 10, 2019, 21:41:47 »
Enpä usko, että moni 2,5 t painava 2,0 litrainen bensakone pääsee samoihin lukemiin ja ei todellakaan millään hissuttelulla.

Myydäänkö noin painavia hybridejä?

Toki hyvähän se olisi jos jakelukuorma-autotkin olisi hybridejä, voisi selvitä seinäsähköllä koko päivän.

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 99
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #74 : Kesäkuu 10, 2019, 23:16:51 »
Enpä usko, että moni 2,5 t painava 2,0 litrainen bensakone pääsee samoihin lukemiin ja ei todellakaan millään hissuttelulla.

Myydäänkö noin painavia hybridejä?

Toki hyvähän se olisi jos jakelukuorma-autotkin olisi hybridejä, voisi selvitä seinäsähköllä koko päivän.
Anteeksi harhautukseni, tarkoitin tieliikenteessä sallittua suurinta kokonaismassaa, joka on 2565 kg. Omamassa on vain 1925 kg.