Kirjoittaja Aihe: Dieselin kuolema  (Luettu 5525 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 280
  • Peukkuja: 10
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #75 : Kesäkuu 11, 2019, 08:03:01 »
Onhan se joo hyvä toi hypriiti yhdessä elävässä testissä tojotat toinen hypriiti toinen bensa vähemmällä kulki bensa vehje koko testin mitä hybridi tosin ei kai kulkenu sähköllä sitä 50 km.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Tervo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #76 : Kesäkuu 11, 2019, 08:54:33 »
Onhan se joo hyvä toi hypriiti yhdessä elävässä testissä tojotat toinen hypriiti toinen bensa vähemmällä kulki bensa vehje koko testin mitä hybridi tosin ei kai kulkenu sähköllä sitä 50 km.

Joo, onhan noi hyviä. Jos toi C5 menee noilla samoilla keskinopeuksilla vähän seitsemän litran yli, niin kyllä tuolla puolellatoista litralla varmaan parannetaan maailma :) Varsinkin, jos "saasteetonta" ajoa on alle puolet, niin toisella puoliskolla imetään pitkälti toistakymmentä litraa.
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 561
  • Peukkuja: 6
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #77 : Kesäkuu 11, 2019, 09:28:16 »
Yle:


Mullistava teknologia saattaa tehdä pian läpimurron: Sellutehtaiden savukaasuista voisi valmistaa polttoainetta koko Suomen autoille


– Meillä on paljon vedyn ja hiilidioksidin pistelähteitä, joista tuottaminen on ihan järkevää ja hinnoissakin voitaisiin tulla nykyisiin tasoihin, ilman veroja toki, hän sanoo.

Esimerkiksi sellun tuotannossa vapautuu valtava määrä hiilidioksidia, joka on peräisin puusta.

Hiilidioksidi voitaisiin napata talteen savupiipun päästä. Potentiaali on valtava.

– Jos ottaisimme sellutehdaiden kaiken hiilidioksidin talteen, niin määrällä voitaisiin toteuttaa koko Suomen kaikki liikennepolttoaineet hiilidioksidineutraalilla tavalla, Laaksonen sanoo.



Taas uusi innovaatio, tämähän olisi hienoa ei tarvitsisi haistella sellunkatkua ja polttoaine tulisi Suomen metsistä.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 178
  • Peukkuja: 19
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #78 : Kesäkuu 11, 2019, 10:50:41 »
Nuo hybridit on kyllä hieman höpelöitä, etenkin ne mitkä "lataa itsensä" ajossa. Mistähän se latausenergia sitten on peräisin, kun ei jatkuvasti voi jarrutella eikä ajaa alamäkiäkään..?
Eikös se juuri ole hybridin kantava ajatus että se lataa itse itsensä?

"Itselataava hybridi" on vain kiertoilmaus sille, että kyseessä on vanhanaikainen ei-plugin-hybridi.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 178
  • Peukkuja: 19
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #79 : Kesäkuu 11, 2019, 10:54:05 »
Onhan se joo hyvä toi hypriiti yhdessä elävässä testissä tojotat toinen hypriiti toinen bensa vähemmällä kulki bensa vehje koko testin mitä hybridi tosin ei kai kulkenu sähköllä sitä 50 km.
Eikö se auto kuitenkin valita käyttötarkoituksensa mukaan?
Ihan turha tollasia verrata vaikka 500km kertarykäisyllä. Kokonaiskäytöstä se säästö tulee jos sitä on tullakseen.

Jos ajatellaan, että sen plugin-hybridin kantama sähköllä on vaikka sen 50km ja latausmahdollisuus on edes kotona, niin aika monessa tapauksessa se kattaa pääasiallisen ajotarpeen seinäsähköllä.

Sitten on se polttomoottori ettei tartte vinkua että sillä ei voi ajaa Lappiin...
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 083
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #80 : Kesäkuu 11, 2019, 11:00:58 »
Nuo hybridit on kyllä hieman höpelöitä, etenkin ne mitkä "lataa itsensä" ajossa. Mistähän se latausenergia sitten on peräisin, kun ei jatkuvasti voi jarrutella eikä ajaa alamäkiäkään..?
Eikös se juuri ole hybridin kantava ajatus että se lataa itse itsensä?

"Itselataava hybridi" on vain kiertoilmaus sille, että kyseessä on vanhanaikainen ei-plugin-hybridi.
Muutamaa taksikuskia tuli aiheesta haastateltua, siinä hommassa aika harvakseen ajellaan pitempiä pätkiä käsittääkseni... Ja sama tilanne naapurilla ja veljellään, kovin vähän käyvät 30 km pitemmällä kotoaan...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 178
  • Peukkuja: 19
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #81 : Kesäkuu 11, 2019, 11:12:56 »
Nuo hybridit on kyllä hieman höpelöitä, etenkin ne mitkä "lataa itsensä" ajossa. Mistähän se latausenergia sitten on peräisin, kun ei jatkuvasti voi jarrutella eikä ajaa alamäkiäkään..?
Eikös se juuri ole hybridin kantava ajatus että se lataa itse itsensä?

"Itselataava hybridi" on vain kiertoilmaus sille, että kyseessä on vanhanaikainen ei-plugin-hybridi.
Muutamaa taksikuskia tuli aiheesta haastateltua, siinä hommassa aika harvakseen ajellaan pitempiä pätkiä käsittääkseni... Ja sama tilanne naapurilla ja veljellään, kovin vähän käyvät 30 km pitemmällä kotoaan...
En nyt ihan tajunnut pointtiasi. Ei ne taksit kuitenkaan kai tolpalla lataile pätkissä? Kuten tossa toisessa viestissäni sanoin, autohan valitaan tarkoituksen mukaan.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 561
  • Peukkuja: 6
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #82 : Kesäkuu 11, 2019, 12:12:23 »
Eikös se juuri ole hybridin kantava ajatus että se lataa itse itsensä?


Mielestäni se on seuraus, ei lähtökohta. Eli lähtökohta on että lyhyet matkat voi ajaa seinäsähköllä ja pitempiä varten on polttomoottori. Jos ajetaan 90% lyhyttä ajoa, silloin idea toteutuu, mutta jos ajetaan 90% pitkää ajoa, hybridi ei ole välttämättä mitenkään hyödyksi.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 178
  • Peukkuja: 19
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #83 : Kesäkuu 11, 2019, 12:39:42 »
Eikös se juuri ole hybridin kantava ajatus että se lataa itse itsensä?


Mielestäni se on seuraus, ei lähtökohta. Eli lähtökohta on että lyhyet matkat voi ajaa seinäsähköllä ja pitempiä varten on polttomoottori. Jos ajetaan 90% lyhyttä ajoa, silloin idea toteutuu, mutta jos ajetaan 90% pitkää ajoa, hybridi ei ole välttämättä mitenkään hyödyksi.

Ööö? Perinteisestihän hybridit nimenomaan ovat itse ladanneet akkunsa, plugin-lataus on myöhempien aikojen jatkokehitelmä.
Tähän asiaan taas ei mitenkään liity se, mikä kannattaa ja mikä ei.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 083
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #84 : Kesäkuu 11, 2019, 12:45:54 »
Nuo hybridit on kyllä hieman höpelöitä, etenkin ne mitkä "lataa itsensä" ajossa. Mistähän se latausenergia sitten on peräisin, kun ei jatkuvasti voi jarrutella eikä ajaa alamäkiäkään..?
Eikös se juuri ole hybridin kantava ajatus että se lataa itse itsensä?

"Itselataava hybridi" on vain kiertoilmaus sille, että kyseessä on vanhanaikainen ei-plugin-hybridi.
Muutamaa taksikuskia tuli aiheesta haastateltua, siinä hommassa aika harvakseen ajellaan pitempiä pätkiä käsittääkseni... Ja sama tilanne naapurilla ja veljellään, kovin vähän käyvät 30 km pitemmällä kotoaan...
En nyt ihan tajunnut pointtiasi. Ei ne taksit kuitenkaan kai tolpalla lataile pätkissä? Kuten tossa toisessa viestissäni sanoin, autohan valitaan tarkoituksen mukaan.
Siis se, että hybridi ei toimisi matkassa, niin ei se toimi pätkäajossakaan. Siis tuollainen vanhanaikainen ei-plugari. Missä se sitten toimisi, jotta se tuottaisi edes jonkinlaisia säästöjä, jos ei pätkäajossa, kaupunkipyörityksessä, eikä matka-ajossa..?

Tämän kun joku osaisi selkeästi selittää, niin asian voisi ymmärtää. Siis sen mihin käyttötarkoitukseen ei-plug-in hybridi soveltuisi, muuhun kuin taivaanrannan maalailuun ja "sielun puhtaaksi ostoon"...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 92
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #85 : Kesäkuu 11, 2019, 13:00:30 »
Onhan se joo hyvä toi hypriiti yhdessä elävässä testissä tojotat toinen hypriiti toinen bensa vähemmällä kulki bensa vehje koko testin mitä hybridi tosin ei kai kulkenu sähköllä sitä 50 km.

Joo, onhan noi hyviä. Jos toi C5 menee noilla samoilla keskinopeuksilla vähän seitsemän litran yli, niin kyllä tuolla puolellatoista litralla varmaan parannetaan maailma :) Varsinkin, jos "saasteetonta" ajoa on alle puolet, niin toisella puoliskolla imetään pitkälti toistakymmentä litraa.
Okay, olihan tuo pitänyt arvata, mutta otetaan tarkemmin rautalangasta. Tuossa aikaisemmin liittämässäni kuvassa keskinopeus on 74,5 km/h ja ajettu matka 203 km. Ajoaika on 2:43 h, mutta se sisältää myös pysähdyksen kauppakeskus Veturissa, josta viikonlopun ruoat hankittiin vaimoväen kanssa, joten pysähdys oli jotain 30-40 min.
Todellinen ajoaikainen keskinopeus on siis noin 90-95 km/h. Keskikulutus 6 ltr/100 km tekee 203 km matkalla n 12 ltr,  joka on syntynyt 145 km:n polttomoottorilla ajosta, loput 58 km on ajettu ajon aikana generoidulla sähköllä.
Polttomoottori on siis kuluttanut 12 ltr/145km = 8,3 ltr/100 km.

Tuo saavutettava keskikulutus riippuu hyvin paljon ajettujen matkojen kertapituuksista ja seinälatausten määrästä. Pitkiä ajanjaksoja voi päästä 0-kulutuksella ja omalla kohdallani kaikki matka-ajot mukaanlukien sähköiset kilometrit muodostavat yli 1/4-osan kaikista kilometreistä, näin 1,5 vuoden kokemuksella.
Hybridin hankin ihan pelkästään teknisestä mielenkiinnosta sähköautoa kohtaan, en pelastaakseni maapalloa, enkä edes taloudellisuutta painottaen, mutta johtopäätös on selvä: seuraava autoni on täyssähköauto, ehkä 2020-luvun puolivälissä? Silloin toivotan männänheiluttajille hyvää matkaa.

Uudelle hallitukselle esittäisin toiveen, että polttoaineveroa voisi nostaa oikein reippaasti, kun hinta on nyt tosi halpaa. Jos ajan keskimäärin 1/4 osan sähköllä ja 3/4 osaa polttoaineella, niin bensalitra maksaa minulle n 1,20 €. Kohtuullista.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 178
  • Peukkuja: 19
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #86 : Kesäkuu 11, 2019, 13:00:46 »
Siis se, että hybridi ei toimisi matkassa, niin ei se toimi pätkäajossakaan. Siis tuollainen vanhanaikainen ei-plugari. Missä se sitten toimisi, jotta se tuottaisi edes jonkinlaisia säästöjä, jos ei pätkäajossa, kaupunkipyörityksessä, eikä matka-ajossa..?

Tämän kun joku osaisi selkeästi selittää, niin asian voisi ymmärtää. Siis sen mihin käyttötarkoitukseen ei-plug-in hybridi soveltuisi, muuhun kuin taivaanrannan maalailuun ja "sielun puhtaaksi ostoon"...
No sehän on vähän kuin digiboksi, siirtymävaiheen teknologiaa.
Jostain sen kehityksen on lähdettävä. Eihän tässä höyrykoneenkaan perään enää haikailla.

Se on kyllä käsittämätöntä että sellaisia vieläkin myydään, eihän sen plug-in -tekniikan siihen luulisi paljoa maksavan lisää...
Päästölukemat ei-plugin hybrideille varmaankin perustuvat olettamukseen, että akut ovat itsestään täynnä ajoon lähtiessä?

On tämä kyllä aika masentava kekustelu kun osalla on argumenttina, että kun sähköautot eivät ole täydellisiä nyt niin niitä on turha mihinkään kehittääkään. Polttomoottoriautokin olisi varmaan kannattanut jättää sinne T-Fordin kehitystasolle ihan suosiolla...

Eikä tässä kai ole kyse kenenkään yksilöllisistä mieltymyksistä, joten argumentit luokkaa "minä ajan ensi talvena lappiin pysähtymättä, sähköautot on perseestä" voinee jättää omaan arvoonsa. Auto tarpeen mukaan ja kehitys kehittyy. Ei ne 4l/100km dieselautotkana mistään neitsyt mariasta siinneet...
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 083
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #87 : Kesäkuu 11, 2019, 13:59:39 »
Siis se, että hybridi ei toimisi matkassa, niin ei se toimi pätkäajossakaan. Siis tuollainen vanhanaikainen ei-plugari. Missä se sitten toimisi, jotta se tuottaisi edes jonkinlaisia säästöjä, jos ei pätkäajossa, kaupunkipyörityksessä, eikä matka-ajossa..?

Tämän kun joku osaisi selkeästi selittää, niin asian voisi ymmärtää. Siis sen mihin käyttötarkoitukseen ei-plug-in hybridi soveltuisi, muuhun kuin taivaanrannan maalailuun ja "sielun puhtaaksi ostoon"...
No sehän on vähän kuin digiboksi, siirtymävaiheen teknologiaa.
Jostain sen kehityksen on lähdettävä. Eihän tässä höyrykoneenkaan perään enää haikailla.
Eikö? Tällä tontilla on kyllä "tilaus" höyrykoneellekin, tuskin mihinkään kovin tarpeelliseen käyttöön, mutta huviksi kuitenkin. Ja toisaalta, eikös tuolla atominhalkaisuosastolla tehdä edelleenkin höyryä käyttäen sähköä ja lämpöä? Okei, vähän kaukana höyrykoneesta, ja sähkö/hybridiautoistakin...
Se on kyllä käsittämätöntä että sellaisia vieläkin myydään, eihän sen plug-in -tekniikan siihen luulisi paljoa maksavan lisää...
Päästölukemat ei-plugin hybrideille varmaankin perustuvat olettamukseen, että akut ovat itsestään täynnä ajoon lähtiessä?

On tämä kyllä aika masentava kekustelu kun osalla on argumenttina, että kun sähköautot eivät ole täydellisiä nyt niin niitä on turha mihinkään kehittääkään. Polttomoottoriautokin olisi varmaan kannattanut jättää sinne T-Fordin kehitystasolle ihan suosiolla...
Vaan mitenkähän olisi kehitys kehittynyt, jos silloin sata vuotta sitten olisikin jatkettu sähköauton kehittelyä, kun ei ollut minkäänlaista vakiintunutta tekniikkaa, eikä tankkausverkostoakaan, vielä olemassa..?
Tuommosiakin tuli edellissivulla pohdittua, meni ilmeisesti ohi..? Joo, yksi kirjoitus seassa, ei tarvitse ottaa huomioon, voi jatkaa yleistystä asian käsittelystä..?

Eikä tässä kai ole kyse kenenkään yksilöllisistä mieltymyksistä, joten argumentit luokkaa "minä ajan ensi talvena lappiin pysähtymättä, sähköautot on perseestä" voinee jättää omaan arvoonsa. Auto tarpeen mukaan ja kehitys kehittyy. Ei ne 4l/100km dieselautotkana mistään neitsyt mariasta siinneet...
Ei, se on totta. Mutta jostain syystä haluttiin kehittää muuta kuin sähköautoa, ja dieseliä vaikka bensiinillä saatiin asiat sujuvasti liikkumaan, -sen höyryn lisäksi. On syynsä miksei silloin reilu sata vuotta sitten jatkettu sähköauton kehittelyä, vaan jos noin oltaisiin suhtauduttu silloin polttomoottorin kehittämiseen "ei sitä mihinkään tarvita, hevosella ja höyryllä matka taittuu", siitä huolimatta pitemmälle ja omaehtoisesti matkaa taittavat ostivat sitkeästi bensaa apteekista, ja kehitys on sitten ajanut tilanteen nykyisenlaiseksi. Tapahtuiko se vuodessa, tai edes vuosikymmenessä, siis aikataulussa jossa nyt tietyt tahot kuvittelee siirtymän tapahtuvan pelkästään sähköllä liikkumisen varaan..? Tästä on kohdallani isostikin kyse, miksi kyseenalaistan näitä asioita. Siellä pilvilinnoissa kun on helppo nähdä vain se oma mieltymys, hukata ote todelliseen elämään. Ja sitten kun tällaiset pääsevät heittelemään niitä visioitaan, niin ollaankin jo syvällä suossa, vielä varmemmin jos/kun saadaan poliittiset päättäjät puhuttua ympäri omaan vouhotukseensa...

Onko siis väärin esittää minkäänlaista negatiivista keskustelussa, peilaten nykyiseen tilanteeseen, ja osaksi myös menneisyyteen? Lisäksi lie turha muistuttaa ettei tosiaankaan isolla osalla autoilijoita ole mitään mahdollisuutta mennä ostamaan uutta autoa kaupasta, edes kymppitonnin sijoituksia, tonnikin on välillä tiukassa? Jostain tuli vastaan arvio tämän hetkisten tielläliikkuvien autojen hinnan keskiarvosta, ja se ei montaa tonnia ollut. Tarkoittanee siis että suurin osa on varmasti alle viiden tonnin luokassa, seassa niitä mitä ei kympilläkään moni ostaisi, ja noille massoille kuitenkin pitäisi jostain löytää se vaihtoehtoinen tapa kulkea, -joka ei tosiaankaan ole julkinen liikenne...



Edit: tulikohan liikaa tekstiä kerralla käsiteltäväksi..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 561
  • Peukkuja: 6
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #88 : Kesäkuu 11, 2019, 14:35:23 »
Ööö? Perinteisestihän hybridit nimenomaan ovat itse ladanneet akkunsa, plugin-lataus on myöhempien aikojen jatkokehitelmä.
Tähän asiaan taas ei mitenkään liity se, mikä kannattaa ja mikä ei.

Aha siis perinteinen hybridi, no se hyödyntää jarrutusenergiaa mutta maantieajossa ei juuri jarruteta joten siinä ei voita mitään. Kaupunkiajossa hermostunut kuski hyötyy eniten koska ajaa nykivästi, paljon jarrutusta.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 469
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #89 : Kesäkuu 11, 2019, 14:49:12 »
Opelin Ampera liikkuu loputtomasti sähkön voimin, kunhan huolehtii, että on bensaa tankissa.

Välillä tulee mieleen mies, joka yrittää nostaa itseään ilmaan omasta niskastaan.  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 178
  • Peukkuja: 19
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #90 : Kesäkuu 11, 2019, 14:59:50 »
Ööö? Perinteisestihän hybridit nimenomaan ovat itse ladanneet akkunsa, plugin-lataus on myöhempien aikojen jatkokehitelmä.
Tähän asiaan taas ei mitenkään liity se, mikä kannattaa ja mikä ei.

Aha siis perinteinen hybridi, no se hyödyntää jarrutusenergiaa mutta maantieajossa ei juuri jarruteta joten siinä ei voita mitään. Kaupunkiajossa hermostunut kuski hyötyy eniten koska ajaa nykivästi, paljon jarrutusta.
Ei jarrutusenergian talteenotto ole mitään hybridiä tee, täyssähkötkin ottaa jarrutusenergian talteen.
Autoissa nyt pääasiassa puhutaan polttomoottori-sähkö -yhdistelmästä. Massatuotannon ajanlasku voitaneen aloittaa Priuksesta ja Honda Insightistä?
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 432
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #91 : Kesäkuu 11, 2019, 16:17:32 »
Aika masentavaa lukea tätä keskustelua... autofoorumista kuitenkin kyse ja monet foorumilaiset tuntuvat olevan ihan pihalla hybridien toiminnasta ja tarkoituksesta.  :-\

Hybridissä on, yleensä, kaksi voimanlähdettä. Eli siitä se hybridi-nimitys, yhdistelmä... tyypillisesti kyse on polttomoottorista ja sähkömoottorista, mutta voisi ne olla jotain muutakin, ja toki moottoreita voisi olla enemmänkin kuin kaksi. Mutta pidetään asia yksinkertaisena ja käsitellään tässä vain kahta moottoria. Yleensä hybridin on ajateltu kulkevan vain toisen moottorinsa voimalla, ja toinen avustaa tarvittaessa. Siis useinmiten niin että polttomoottorilla ajetaan ja sähkömoottori avustaa polttomoottoria kiihdytyksissä ja tasaisen nopeuden ylläpitämisessä ylämäissä. Niissä tilanteissahan polttomoottori kuluttaisi eniten polttoainetta, ja sähkömoottorin avulla sitä kulutusta saadaan leikattua huomattavasti. Näin saadaan keskikulutus pienemmäksi kuin vastaavassa autossa jossa olisi pelkkä polttomoottori. Vasta viime vuosina on joidenkin hybridien akkukapasiteettia lisätty niin että pelkällä sähkölläkin pääsee ajamaan kymmeniä kilometreja, aikaisemmin sähkömoottori oli tosiaan pelkässä avustavassa roolissa. Poikkeuksena esim Opel Ampera jossa polttomoottori toimii vain aggregaattina ja tuottaa sähköä sähkömoottorin käyttöön. Tämäkin on kulutuksen kannalta kannattavaa koska polttomoottorin toiminta on saatu kulutuksen kannalta optimoitua eikä ajotilanteen muutokset vaikuta siihen.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 92
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #92 : Kesäkuu 11, 2019, 17:03:38 »
Ööö? Perinteisestihän hybridit nimenomaan ovat itse ladanneet akkunsa, plugin-lataus on myöhempien aikojen jatkokehitelmä.
Tähän asiaan taas ei mitenkään liity se, mikä kannattaa ja mikä ei.

Aha siis perinteinen hybridi, no se hyödyntää jarrutusenergiaa mutta maantieajossa ei juuri jarruteta joten siinä ei voita mitään. Kaupunkiajossa hermostunut kuski hyötyy eniten koska ajaa nykivästi, paljon jarrutusta.
Noin minäkin ennen luulin. Tuo pitää paikkansa esim moottoritiellä cruiseri päällä, silloin ei paljon latailla. Normimaantiellä muun liikenteen seassa sen sijaan latausta tapahtuu yllättävän paljon. Ei kysymys ole pelkästään jarrutuksista, vaan auton liike-energian talteenotosta. Jokainen myötämäki ja pelkkä jalan höllääminen kaasulta saa vihreän valon syttymään, vaikka et edes huomaisikaan moottorijarrutuksen olevan päällä. Matka-ajossa Suomessa pääsee hyvinkin 1/4 osa:n sähköiseen ajoon ihan mitenkään erikseen jarruttelematta.
Nykivässä kaupunkiajossa sensijaan seinäsähkö on parhaimmillaan ja siinä se toimii. On muuten mahtavan mukavaa ja helppoa edetä todellisessa kaupunkiruuhkassa vaikka 20 cm kerrallaan sähköllä, hakkaa jokaisen polttomoottorin, automaatilla tai ilman, mennen tullen.
Eikä lataushyötyä kaupunkiajossa paljonkaan kerry, vaikka vähän päästä jarruteltaisiin, koska lyhyt jarrutus taas käytetään heti perään kiihdytykseen.
Hybridi, samoin kuin täyssähköautokin kerää liike-energiaa eniten ihan normaalissa matka-ajossa muun liikenteen seassa, ja ihan kelvollisesti kerääkin.

Poissa IJN

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 110
  • Peukkuja: 1
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #93 : Kesäkuu 11, 2019, 17:52:46 »
Onhan hybrideissä se ero että polttomoottori tavallisesti on jonkin asteen Atkinson-moottori eikä perinteinen Ottomoottori. Kun ajetaan maantietä, atkinson-moottorin kierrokset ovat hyötysuhteen optimialueella, jossa se on ottomoottoria parempi. Ottomoottorilla puolestaan olisi isompi alavääntö, mutta hybridin tapauksessa siellä saadaan apuja sähkömoottorilta, jonka akkuja on aiemmin ladattu hyvän hyötysuhteen kierroksilla ajettaessa ja jarrutusenergiasta. Atkinson on alaväännölläkin hyötysuhteessa parempi vaikka väännöltään heikompi. Kokonaisuutena ja taajamassa plug-in hybridi on näistä paljon viksumpi kuin johdoton versio, johdottomat todennäköisesti harvinaistuvat pois vähitellen.

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 561
  • Peukkuja: 6
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #94 : Kesäkuu 11, 2019, 18:00:12 »
No joo toki kerää alamäessä. Nykivällä kaupunkiajolla tarkoitin jos kuski ajaisi saman tavallisella autolla, niin siinä olisi suurempi ero kuin rauhallisella kuskilla.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 625
  • Peukkuja: 16
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #95 : Kesäkuu 11, 2019, 18:03:50 »
Kai päästömittaussyklit ohjaavat myös hybridien toiminnan optimointia, eli käytännön kulutuksella ei ole niin suurta markkina-arvoa kuin päästötestin tuloksella, mutta optimissaan sillä pitäisi pystyä kompenspoimaan mäkisyyden (ja ruuhka jojo-jonon) tai kaupunkiajon polttoaineenkulutuslisän kohtuu hyvinkin. Ja kyllä noilla jotkut ovat päässeet kaupungissa alle maantiekulutuksen (mutta niissäkin on eroja eri sukupolvissa, tekniikka on kuitenkin vielä aika tuoretta):
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/autotoimittaja-testasi-paljonko-hybridi-oikeasti-kuluttaa-allistyttava-tulos/ad4f6dde-d8b9-334e-b5b6-6fcf254839cc

 Eikä kai se hirvittävästi hukkaa verrattuna täysmekaaniseen vaihteistoonkaan, painoa tulee vähän lisää, mutta ihmetyttää miten monissa dieselvetureissakin kannattaa muuttaa liike-energia ensin sähköksi ja sitten vasta sähkömoottorilla pyörittää  vetopyöriä, kaipa sitä voi selittää vetotavan pehmeydellä ja ohjauksen tarkkuudella mutta vielä enemmän ihmetyttää dieselsähköiset laivat, niissä kun ei juuri tarvita luistonestoa tai muitakaan hienosäätöjä?

Tuossa lienee myös erilainen optimointi omassa ajotavassa, eli jos on oppinut ajamaan pisaralla pisimmälle polttomoottoriautolla, niin se ajotapa saattaa pikemminkin lisätä kulutusta hybridillä.

Poissa Tervo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #96 : Kesäkuu 11, 2019, 18:29:48 »
vielä enemmän ihmetyttää dieselsähköiset laivat, niissä kun ei juuri tarvita luistonestoa tai muitakaan hienosäätöjä?

Noissa dieselsähköisissä laivoissa kun ei useimmissa taida olla yhtä moottoria sitä kulkuenergiaa tuottamassa vaan useampia (kuudesta puhui poika jostain ruåttinlaivasta). Synkkää siinä sitten kuutta dieseliä potkurin takana! Ja kun niissä nyt sähköä tarvitaan sen diskopallon valaisuun varmaan saman verran kuin eteenpäin menoon...
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 92
  • Peukkuja: 5
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #97 : Kesäkuu 11, 2019, 18:39:14 »
No joo toki kerää alamäessä. Nykivällä kaupunkiajolla tarkoitin jos kuski ajaisi saman tavallisella autolla, niin siinä olisi suurempi ero kuin rauhallisella kuskilla.
Näin se näkemys avartuu. Eikä pelkästään alamäessä, vaan aina kun kevennät jalkaa kaasulta. Esim kun saavutat edellä ajavan ja hölläät vähän ohitus odotellen niin vihreä valo siinäkin heti sinua ilahduttaa. Ei ikinä uskoisi jos ei tietäisi.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 877
  • Peukkuja: 24
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #98 : Kesäkuu 11, 2019, 19:29:00 »
Aika vähän energiaa siinä saadaan talteen....
Tesla Model 3:lla meno oli kyllä kengurua kun yritti sillä aktiivisemmalla säästömoodilla ajella, toivottavasti kukaan ei sitä erehdy asetuksista jättään päälle. Toivon, että päästää nopeasti typeristä hybrideistä eroon, nekun eivät ole kovinkaan fiksuja teknisiä ratkaisuja. Joko polttomoottori tai täyssähkö.

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 561
  • Peukkuja: 6
Vs: Dieselin kuolema
« Vastaus #99 : Kesäkuu 11, 2019, 20:30:11 »
No joo toki kerää alamäessä. Nykivällä kaupunkiajolla tarkoitin jos kuski ajaisi saman tavallisella autolla, niin siinä olisi suurempi ero kuin rauhallisella kuskilla.
Näin se näkemys avartuu. Eikä pelkästään alamäessä, vaan aina kun kevennät jalkaa kaasulta. Esim kun saavutat edellä ajavan ja hölläät vähän ohitus odotellen niin vihreä valo siinäkin heti sinua ilahduttaa. Ei ikinä uskoisi jos ei tietäisi.

Helppo uskoa kun sähkömoottori muuttuu generaattoriksi moottorijarrutuksella. Sinänsä auto ei "tiedä" moottorijarruttaako kuski alempaan nopeuteen vai pitääkö vaan tasaista nopeutta alamäessä, se vaan ottaa talteen sen minkä saa.

Atkinson moottori on hyvin samanlainen kuin ottomoottori, missä muualla olisi eroa kuin nokka-akselin ajoituksessa? No voi olla pienemmät välykset sylinterissä jos teho on pienempi, siis mäntä olisi viileämpi?