Talvirengas keskustelua

Aloittaja citysitikka, tammikuu 19, 2006, 13:58:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

C5 Shadow

Turhaa lienee huomauttaa että alueelliset erot ovat suuria. Etelä- tai Pohjois-Karjalassa oleva keli saattaa poiketa kovastikin pääkaupunkiseudun vastaavasta.
Olen itse ajellut (täällä etelässä) vuosia kitkoilla ja aion ajaa jatkossakin. Liukkaat (lue pääkallokeli) ovat täällä niin harvassa että silloin kun ottaa maltilla niin pärjää.
Tosin ruuhkatkin auttavat hitaammin ajoa :)  Ajan noin 40 tkm vuodessa joten on siinä muutakin kuin Kehä I:llä ajamista.
Mielipiteitä on niin monta kuin on autoilijaa.

Pinpal

Ainakin Pirkanmalla nastarenkaiden tarve on vain lisääntynyt sitä mukaan kun talvet ovat lämmenneet. Ennen oli aina tarvella pakkasta ja lunta jolloin nastan hyöty oli suht pieni tai olematon. Nyt on talvet sellaisia ettei ole oikein lunta, päivällä lämpötila nousee nollaan tai yli ja yöllä menee taas vähän minukselle. Joka aamu kun lähtee töihin joutuu tielle jonka pinta on jäässä, eli olen siirtynyt kokonaan nastoihin. Ei muilla uskalla ajaa.

jtbo

Itse ajan yli 60tkm vuodessa, pohjoisessa, lännessä, idässä sekä etelässä, aivan jokaisella tietyypillä soratiestä motariin, kitkat ovat itselläni ihan kokeilunhalusta, oletan että ovat tälläisessä ajossa huonommat, mutta jos ei kokeile on paha haukkua ;)

VTSBOY

olin kans ennen ajellut aina nastoilla. kun ostin nykyisen autoni siinä oli alla kitkat. ajattelin samantien et kitkat mäkeen, mutta päätin ajella niillä loppu talven. nyt on menossa toiset kitkarenkaat :) en enään koskaan vaihda nastoihin

menza

Lainaus käyttäjältä: Quartermaster - lokakuu 13, 2008, 21:54:28
Itselläni olisi tarkoitus käydä laitatuttamassa huomenissa vanteille tuollaiset Goodyear UltraGrip Extremet. Tiedä nyt sitten minkälaiset ovat, mutta huomattavan alhainen tarjoushinta ns. ''merkkirenkaista'' sekä oma vähäinen, yksinomaan kaupunkialueella tapahtuva pöyrittely ratkaisivat rengasvalinnan.

Itse hain tänään UltraGrip Extremet myös talvea varten, huomenna varmaan heitän aamupäivällä alle. Hinnalla tuota rengasta ei ainakaan ole pilattu, joten toivottavasti toimii Xantian alla tarvittavalla tavalla.
Nykyinen auto: Peugeot 406 GW 3.0 V6 -02
Entiset autot: Xantia 1.8 16V -99, Xantia 1.8 8v -96

Tepi

Ensikokemukset CVC5:stä (ensimmäiset muutamat kilometrit takana) kertovat, että tyytyväinen saa olla. Ovat _erittäin_ hiljaiset, suurin ääni maantievauhdissa oli pyyhkijät tihkusateessa. Kyllä siinä huomasi miten hiljainen tuo viitonen osaa olla.

Negatiivisena puolena ohjaus keveni keskialueelta huomattavasti ja tätä kautta ohjaustuntoa häviää. Toisaalta on kepeämpi pyöritellä ja ei tässä mitään rata-ajoa ajeta, että tarvitsee koko ajan tietää missä mennään. ;)

7 talvea on tullut kitkoilla ajeltua, viime vuonna tuli säännön vahvistava poikkeus ja alla oli Hakkapeliitat (tulivat auton mukana). Se nastarengaskokemus vain vahvisti sitä käsitystä, että näihin omiin ajoihin kitkat sopivat parhaiten.
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

BX19GT

Täytyy sanoa että vaikeaksi menee. Micheliniä (Xi2) ei saa tänä talvena, samoin on CVC5:n kanssa uuden C5:n kokoluokassa ja nyt on vielä peltivanteistakin toimitusvaikeuksia! Perhana, pitäis varmaan laittaa auto seisontaan kun on näin takkuista :x No ei nyt kuitenkaan, päädyin ottamaan Hakkapeliitta R:t kesärenkaiden vanteille ja sitten voinkin katsella kaikessa rauhassa kivoja aluja ens kesäks.
Hyvin kelluu;)

MarkoCee

Lainaus käyttäjältä: BX19GT - lokakuu 30, 2008, 20:41:07
Täytyy sanoa että vaikeaksi menee. Micheliniä (Xi2) ei saa tänä talvena, samoin on CVC5:n kanssa uuden C5:n kokoluokassa ja nyt on vielä peltivanteistakin toimitusvaikeuksia! Perhana, pitäis varmaan laittaa auto seisontaan kun on näin takkuista :x No ei nyt kuitenkaan, päädyin ottamaan Hakkapeliitta R:t kesärenkaiden vanteille ja sitten voinkin katsella kaikessa rauhassa kivoja aluja ens kesäks.

Jees sama vika - haluamiani vanteita en vielä saanut joten joutuu laittamaan talvinakit kesävanteille, Xi Northit. Barzetta Rapido C5:t (tolkkuhintaiset ja suht' hyvän näköset mielestäni) on tilauksessa mutta toimitus vissiin menee ensi vuoden puolelle. Damned.

BX19GT

Lainaus käyttäjältä: MarkoCee - marraskuu 06, 2008, 10:44:31
Barzetta Rapido C5:t (tolkkuhintaiset ja suht' hyvän näköset mielestäni) on tilauksessa mutta toimitus vissiin menee ensi vuoden puolelle. Damned.

Kiitos tiedosta! Näin noi vanteet yhdessä C5:ssä mutta jäi epäselväks minkä merkkiset olivat, nyt selvis googlen avulla sekin. Täytyy alkaa kyseleen niiden perään. Saakohan ne Citikan keskiöillä vaikkei ostakkaan merkkiliikkeen kautta?
Hyvin kelluu;)

MarkoCee

Lainaus käyttäjältä: BX19GT - marraskuu 08, 2008, 18:26:14
Lainaus käyttäjältä: MarkoCee - marraskuu 06, 2008, 10:44:31
Barzetta Rapido C5:t (tolkkuhintaiset ja suht' hyvän näköset mielestäni) on tilauksessa mutta toimitus vissiin menee ensi vuoden puolelle. Damned.

Kiitos tiedosta! Näin noi vanteet yhdessä C5:ssä mutta jäi epäselväks minkä merkkiset olivat, nyt selvis googlen avulla sekin. Täytyy alkaa kyseleen niiden perään. Saakohan ne Citikan keskiöillä vaikkei ostakkaan merkkiliikkeen kautta?

Joo, saa sitikan logolla että barzetan, sitikan maksaa vähän enempi. Tuolta tilasin: www.vannetukku.fi. Siellä on noita sekä koko"hopeisina" että hopea/mustina ja eri tuumakokoisina. Toivottavasti ei mennyt ihan mainostuksen puolelle, olen vain asiakas, ei omaa lehmää ojassa mitenkään. Tuon lafkan muuten omistaa käsittääkseni Kouvolan Autosompa, joka on Citikan myyjäkin ja Barzetan maahantuoja.

jtbo

Juupajuu, pitäisi sitten näköjään hankkia vielä yhdet talvirenkaat ZX:ään, ei voisi huonompaan aikaan tämäkään hankinta osua.

Lain kirjaimen täyttävät kyllä löytyisi nurkistakin, mutta ei nyt oikein huvita alkaa urheilemaan hengellään, ihmettelen kovasti mitä Sunny merkkisiä talvirenkaita hankkivat oikein ajattelevat (tuli auton mukana, rengas on yhtä pitävää kuin leikkuulaudan muovi)  ::)

Olen kitkaillut nyt ympäri vuoden, ihan ok Contin 5 kitkat nuo oli, ei vaan millit meinaa riittää koko talveksi renkaissa.

Vastaava setti olisi nyt about 400 alle laitettuna, en tahtoisi maksaa niin paljoa, joten katse on kääntynyt Good Yearin UG 500 kumeihin joita näkyy saavan ~70 euron kipalehintaan joissain paikoissa, mutta onkohan nuo kovinkin meluisat ja pidoltaan heikommat kuin mihin olen tottunut?

Entäs Michelin Ivalo 2? Saako niitä mistään edukkaasti ja onko se hiljaisempi tai pitävämpi?

Nokiat ja Contit tuntuu olevan aika kovissa hinnoissa järjestään kaikkialla ja Nokialaisista ei ole ollut kovin mairittelevia kokemuksia, Gislaveditkin on ollut ja ei noissakaan tuo nastojen hyvänä pysyminen vakuuttanut, aika paljon joutuu suolavedessä ajamaan ja matka-ajoa pääosin, niin kyllä ne nastat tahtoo vaan toiselta kyljeltään syöpyä pois.

Kitkat ovat vaan kalliimmat, muuten kai toiset tuommoiset voisi hankkia.

Pitää tarkkaan mittailla nyt viikonloppuna noita kitkoja, jos vielä pari viikkoa noilla pääsisi :P

KariM

Lainaus käyttäjältä: jtbo - marraskuu 27, 2009, 23:01:50
katse on kääntynyt Good Yearin UG 500 kumeihin joita näkyy saavan ~70 euron kipalehintaan joissain paikoissa, mutta onkohan nuo kovinkin meluisat ja pidoltaan heikommat kuin mihin olen tottunut?

UG500:han on nastallinen? Minulla oli sellaiset yhden talven, ostin uutena 2005. Melutasoltaan olivat hiljaisemmat kuin samankokoiset kuluneet kesärenkaat, eli positiivinen yllätys. Pettymyys taas oli se, kuinka uskomattoman löysärunkoiset ne olivat auton alla. Kyllä ne ihan ok suoraan menivät, joten sopivat rauhalliseen ajoon, mutta pitävällä alustalla ajessa pienikin poikkeutus ratilla sai perän tuntumaan varsin irtonaiselta. Pidossa ei ollut mitään valittamista, mutta referenssini olikin edelliset talvirenkaat, testivoittaja Hakkapeliitta NR10:t, eli noin kymmenisen vuotta vanhat renkaat :) Kestosta ei tietoa, koska päätin tuolla harrastusautolla olla ajamatta enää talvella, ja myin GY:t 1000km ajettuina pois.

jtbo

Juu nastalliset ovat, nastalliset ovat järjestään halvempia kuin kitkalliset jostain kumman syystä.

Onhan nuo sitten aika paljon äänekkäät kitkoihin verrattuna, nuo kuluneetkin kitkat ovat paljon hiljaisemmat kuin uudet kesärenkaat, mutta kyllähän se halpa hinta pitää jossain näkyä.

Joudun ajamaan melkein aina suht reilulla kuormalla, joten paineet joutuu pitämään myös aika korkeana, se ehkä vähän kuittaa tuota rungon löysyyttä.

Nokialaiset kesäkumit oli kanssa sellaiset karmeat rimpulat, tuulikin heilutti autoa, kun oli niin löysä runko, ei niihin auttanut kuin riittävä nopeus, vaan rajoituskyltit esti senkin. Onneksi kuluivat loppuun alle 20 000km ajolla. Nokialaiset talvikumitkaan ei ole kovin korkealla asteikossa olleet, NR 10 jälkeen muut tuntuvat usein menneen ohi aika nopealla aikataululla, vaikka Nokia toisikin ensimmäisenä jonkin uutuuden markkinoille. 1, 2, 4 malleista on tullut kokemuksia tuon kympin lisäksi.

Noilla kitkoilla ajoin muuten reilu 50tkm, pyörivät alla kesänkin, ehkä olisi pisemmälle päässyt jos olisi ajanut vain talvella.

ZX:ään ei taida mennä 185/80/14 alle? Sellaiset yhden talven ajetut kumitkin olisi joutilaana  ???

KariM

Lainaus käyttäjältä: KariM - marraskuu 28, 2009, 08:43:09
Melutasoltaan olivat hiljaisemmat kuin samankokoiset kuluneet kesärenkaat, eli positiivinen yllätys.
Lainaus käyttäjältä: jtbo - marraskuu 28, 2009, 12:27:10
Onhan nuo sitten aika paljon äänekkäät kitkoihin verrattuna,

Ei tuosta kirjoittamastani mielestäni ihan tuollaista johtopäätöstä voi tehdä  ;D Se nyt tuskin ketään yllättää, että kitkat on nastarenkaita hiljaisemmat?

Lainaa
Joudun ajamaan melkein aina suht reilulla kuormalla, joten paineet joutuu pitämään myös aika korkeana, se ehkä vähän kuittaa tuota rungon löysyyttä.

Kokeilin kyllä reilusti korkeampia paineita, mutta ei merkittävää apua. Tämä vieläpä tyhjällä autolla, joten jos siihen olisi lyöty kuormaa kyytiin, niin olisi varmasti ollut sietämättömän nulju. Profiilisuhde oli 60, joten senkään puolesta ei ollut aivan korkeimmista sirkkelinteristä ollut kyse.

TM 17/2005:ssä on kyseinen rengas mukana vertailussa. Löysyys asfaltilla on tässäkin mainittuna. Meluarvosana on 6, eli sama kuin lähes kaikilla vertailun nastarenkailla (keskiarvo 5,91). Kitkarenkaiden keskiarvo on 8,44. Melutonta nastarengasta et siis saa ainakaan tuosta nastallisten joukosta.

jtbo

Juu, ei ne nastalliset kovin äänettömiä ole, uusikin kesärengas on paljon meluisampi kuin kulunut kitka, joten kyllähän nuo on paljon kitkoja meluisammat siinä tilanteessa, etenkin kun kulunut kesärengas on paljon meluisampi kuin uusi kesärengas ;D

Vaan jos ei halua maksaa kitkasta, niin kitkan ominaisuuksista joutuu toki luopumaan, tilalle toki saa varmempaa pitoa jäisissä olosuhteissa. 3M valmistaa laadukkaita rengasmelunvaimentimia, ovat oransseja ja tungetaan korviin  :D

Täytyy kyllä välttää sitten noita UG500:a, kun ei tuo rungon pehmeys oikein kuulosta hyvältä :-\
Tuon UG500 on korvannut joku Extreme, se onkin sitten aika samoissa kitkojen kanssa hinnassa, joten en nyt välttämättä sitä valitse.

Hölmöä on, kun renkaan tarve olisi vain pariksi kuukaudeksi, eikä alunperin pitänyt tarvita ollenkaan kun piti toinen auto saada ajoon jo, mutta ei ole maailma täydellinen.

Monikan kuski

Syksyntullen kai jo sullen kihlat ostetaan, sitten näitä meidän häitä vuosia tanssitaan... "Jätkän humppa sävel"

Että näin. Vanhat kihlat on nyt tulleet tiensä päähän ja uusia pitäisi. Kaikille tiedoksi, että puhutaan C5 Breakin -02/03 renkaista.

Tämänhetkinen rengastus on Nokian Hakkapeliitta Rsi kitka. Olen ollut tyytyväinen noihin, niillä on ajettu kesät talvet jo alkuvuodesta 2007 ja nyt vähän oikeaa silmää nykii kun Poliisi Virkavaltainen konttii kulmilla ja mittailee rakoja tulkillaan.

Mutta varsinaiseen asiaan. Kävin kyselemässä eri rengasliikkeistä hintoja ym. tietoa kumeista ja sain niin epäjohdonmukaista tietoa, ettei oikein tiedä mitä / ketä uskoisi. Armaan kulkimemme suosikkirenkaista eli, kitka Michelinistä X-Ice, sain sellaista tietoa, etteivät ne sopisi C5:n alle ominaisuuksiltaan ollenkaan. Alkaa kuulemma puskemaan ja kun lisää painetta hieman ohjearvosta niin menee vielä puskevammaksi. Tämä kaikki valui rengasmiehen suusta, joka itsekin myy Misukkaa, joten miten on. Suositteli Bridgestone Nordicia. Toisesta paikasta kuulin, että mitään muuta ei C5:een saisi laittaakaan kuin Michelin tai Nokian vastaava kitka.

Nyt kaikki, joilla on kokemuksen syvää rintaääntä, antakaa äänenne kuulua. Ovatko ystävämme Édouard ja André Michelin meidät Citroën C5:n shaföörit hylänneet ja vääntävät vain Toijjotoihin sopivia kiekkoja.  ??? Minen osaa tuota merkkiä edes oikeen kirjoottaa, en oo koskaan osannu.

Tällaisin ajatuksin,

Monikan kuski

KariM

^ yhdistetty vanhaan aiheeseen.

jtbo

Juupa joo, nolottaa ihan, kas kun minähän luulin, että kitkani olisivat tuolloin olleet lopussa, mutta ei ne ole, 6mm vielä on pintaa, oli savea urassa, kun mittailin sokkona  :-[

Vielä yhden talven pääsee siis, noi Contin 5 kitkat kyllä tuntuu kestävän kilsoja ihan käsittämättömästi, vaikka niitä pitää kesät ja talvet auton alla, kolmas talvi siis lähtee ja kaksi kesää olleet alla, tosin on tullut tosi nuukasti kilsoja viimeiseen 1.5 vuoteen,normaaliin verrattuna.

Jotain 75 000-100 000km väliltä yksillä renkailla, se on mun mielestä aika paljon, jos käyttäisi noita rengasliikkeiden säilytyspalveluita ja renkaanvaihtoja, niin aika monta renkaanvaihtoa sitä säästää ja kausisäilytysmaksua, vaikka renkaan suorituskyky nyt ei olekkaan huippukesäkumien tasoa, niin ei noi millään muotoa lötköt ole edes helteellä, talvella pito ei ehkä ole huippunastojen tasoa, mutta hyvin noi jäähänkin puree ja tekee uria, joka itselleni oli aika yllätys, ne siis raapii sitä jäätä ikäänkuin nastat, hiljaisemmat kuin hiljaisimmat kesäkumit.

Seuraavaksi taidan hankkia samanlaiset renkaat, milloin sitten lie tarvitsenkaan noita renkaita uusia.

En tiedä sitten kuinkahan Monikan kuskille sopisi, kun on niin täysin erikokoinen rengas, että noinkohan tuo edes sama on vaikka nimi olisikin sama. Sellainen ominaisuus näissä tosin on, että ohjauksesta tuli paljon terävämmin reagoiva kuin auton mukana tulleilla kesäkumeilla, pienikin liike ohjauspyörässä vaikutti heti, ehkä tuo on tasaantunut nyt jo, mutta varsinkin silloin kun laitoin renkaat alle tuo oli varsin selvä efekti, tosin minähän kyllä tykkään sellaisesta, tosin luulen olevani vähemmistöä tässäkin asiassa.

waterman

Aikoinaan, kun meidän perheeseen tuo c5 ilmestyi, käytettynä hankittuna, siinä oli alla kuluneet misukan kitkarenkaat. Ajattelin että  kitkoille tulee noutaja välittömäst kun vaimo alkaa autollaan ajelemaan.Hän ihmetteli ,että kuinka auto voi mennä talvipyörillä noin siististi, pitokin oli kuulemma aivan hyvä. Näillä kuluneilla misukoilla ajeltiin vielä pari talvea ja pari kesää, nopeusrajoitusten mukaisesti kylläkin, kuten tuolla toisaalla tulikin jo ilmi. Haittapuolena täytyy mainita, että asuntovaunua vedettäessä lierutteli kyllä turhan paljon. Nyt on alla talvella uudet misukan kitkat ja kesällä misukan suvi kumit. Suosittelen ed.mainittuja renkaita. Ellei vedä vaunua, niin kitkat on hyvät kesälläkin, vaikka nuo rengastestit kyllä toisin väittävät. :)

Pikku2

Mää jo laitoin rapinarenkaat ja viinasuojan.  ???

jtbo

Aika moni kuulostaa tosiaan jo vaihtaneen, käytin yhtä rengasta irti, irroitin abs anturin liittimen ja laitoin takaisin kiinni, samalla kun asensin roiskeläppiä, kitkoissani näkyi yhä olevan pintaa.

On muuten parin viikon ajan ollut maanteillä kummaa sellaista todella hienoa hiekkaa, kun kosteaa ollut, niin huomaa hyvin kuinka se on tarttunut lokasuojan kaariin kiinni, pikiteitä olen ajellut, mutta jostain syystä tuntuu tuollaista teille ilmestyneen.

Viimeinen talvi näillä kitkoilla, joutuu keväällä rengaskaupoille tai autokaupoille.

tapioa

Tämä on vähän sellainen ikuinen kinasteluaihe, kitka- vs nastarengas. Itselläni oli viime talvi ensimmäinen kitkarenkailla kun tammikuussa hankkimassani -05 Xsarassa oli Michelin X-Ice kitkat alla, pintaa karvan alle kuusi milliä. Ensikokemus oli enimmäkseen myönteinen, pito kuivalla talvikelillä ja lumikeleillä odotuksia parempi = hyvä. Mutta kaupungin liukkaiksi hiertyneissä risteyksissä koin pidon reilusti nastarengasta heikommaksi, usein ongelmallisen heikoksi.
Kitkarengaskeskustelua seuratessa on tullut mieleen auton painon vaikutus kitkarenkaan pitoon. Xantiakin lienee aika lailla Xsaraa painavampi.
Noilla samoilla renkailla en ainakaan enää ensi talvea aio ajaa ja koko syksyn olen empinyt, kitka vai nasta.
Kitka olisi niin mukava siinä mielessä, että sen voisi vaihtaa alle hyvissä ajoin tarvitsematta turhaan rouhia asfaltin pintaa rikki ja vastaavasti keväällä ei olisi niin kiire vaihtaa pois.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: tapioa - lokakuu 09, 2010, 20:45:12
Tämä on vähän sellainen ikuinen kinasteluaihe, kitka- vs nastarengas. Itselläni oli viime talvi ensimmäinen kitkarenkailla kun tammikuussa hankkimassani -05 Xsarassa oli Michelin X-Ice kitkat alla, pintaa karvan alle kuusi milliä. Ensikokemus oli enimmäkseen myönteinen, pito kuivalla talvikelillä ja lumikeleillä odotuksia parempi = hyvä. Mutta kaupungin liukkaiksi hiertyneissä risteyksissä koin pidon reilusti nastarengasta heikommaksi, usein ongelmallisen heikoksi.
Kitkarengaskeskustelua seuratessa on tullut mieleen auton painon vaikutus kitkarenkaan pitoon. Xantiakin lienee aika lailla Xsaraa painavampi.
Noilla samoilla renkailla en ainakaan enää ensi talvea aio ajaa ja koko syksyn olen empinyt, kitka vai nasta.
Kitka olisi niin mukava siinä mielessä, että sen voisi vaihtaa alle hyvissä ajoin tarvitsematta turhaan rouhia asfaltin pintaa rikki ja vastaavasti keväällä ei olisi niin kiire vaihtaa pois.

Olen ollut vannoutunut nastamies ja ostin kitkat ihan testatakseni kuinka surkeat ne on, kummastippa se mieli sitten muuttui, kun näillä ekan talven ajeli, sitten kesän, tokan talven jne. Ihan totta on, että kiillottuneella jäällä on pito heikompi ja kun ote kirpoaa niin heikommin sen saa takaisin, mutta nykyisissä suola-altaissa ajellessa mulla meni ennen yksi sarja nastakumeja talvessa, kun nastat kului loppuun, noita etuja on paljonkin.

Sen olen huomannut myös, että eri kitkoissa on eroja, osa on sellaisia ettei ne pure lainkaan jäähän, vaikka muuten ovatkin päteviä, noista Contin 5:sta jäähän tulee urat kuten nastoistakin, pito kiillottuneella jäällä samaa tasoa kuin Gislavedin nastoilla, onko se nyt sitten hyvin vai hyvin huonosti, tiedä siitä, ekat kitkathan nämä mulla on ja ajettu vallan mahdottomasti jo, kyllä näillä sen 100 tkm taitaa päästä ympärivuotisessa käytössä.

ZX taitaa olla noita Xantioita ja Xsaroja köykäisempi?

Kyllä se kuitenkin on niin käytöstä riippuvaa, niin kovasti tykkäisin huippukitkoista joista tulisi piikit esiin napista, kuin James Bondilla konsanaan ;D

Olikos se joku amerikkalainen Dyson merkki, jolla oli joku tollainen viritelmä?

Joskus meillä täälläkin oli juttua siitä kuinka ainakin Helsingissä tuo meren kosteus toisi kivaa jääkerrosta kaduille, joka olisi sitten ongelmallista, on ne nuo ajo-olosuhteet aika merkittävät.

Itse kun ajelen ennen kukon nousua ja kukon jo mentyä yöpuulle maanteillä ja muutaman kerran keskimääräistä enemmän, niin mulle ei ole kaupunkiolosuhteet niin tärkeitä, eikä mun tartte muiden tahtiin kiiruhtaa seisomaan valoihin seisomaankaan, joten heikompikin pito kaupungissa piisaa ihan hyvin, harvoinhan siellä edes neljääkymppiä pääsee ajamaan, kun ennakoi niitä valoja ja muuta liikennettä, niin ettei tartte suotta pysähdellä :D

Citronella82

Mulla on Hakkavitoset odottamassa hyllyssä vanteille asennusta. PK-seudulla tulee pääsäntöisesti ajeltua ja pääväylien ulkopuolella-pohjois-Espoossa ja jonkinverran Kyrsälän puolella ja eteläisemmässä Hämeessä ihmekinttupoluilla. Kiillottuneita jäsiä risteyksiä löytyy talvisin ja paljon kun se suola-auto ei juurikaan "sisäkaupungissa" ajele. Vuosien satossa "muutamaan" kertaan kitkoilla, erilaisilla sellaisilla, ajellessa on tullut verrattua menomukavuutta hyviin nastoihin ja puoleni olen valinnut.

Grammariin saa mun xsarassa äänet päälle joten ei tarvi nastojen rapinaa kuunnella hermostumiseen asti ;) Päin vastoin, niissä kiillottuneissa risteyksissä on käynyt enempi hermostuttamaan kun edellä olevilla ei ole asianmukaista rengastusta jotta normitalvikeleillä pääsisi eteenpäin. Siis etelän normi talvikeleillä, sisämaassa asuessani, mm. Tampereella olisi varmaan kesärenkaillakin luistellut ihan tyytyväisenä ;D Motarilla tullut muutamaan kertaan hekti jolloin olen ollut kiitollinen rengasvalinnasta kun paikalliset talvimyrkskyt epämääräisine lämpötiloineen on järjestäneet kunnolla jäisen tien jonka päälle sohjomohjoa. Henkilökohtaisesti pidän siitä kun kuulen mitä tiellä on ja tunnen sen  suorastaan penkin kautta, oli se sitten jäätä tai lunta niin nuo Hakkikset viimevuosinakin ilmoitti kiitettävästi tienpinnantapahtumista :)

Juurikin tuon meren aiheuttamien lievästi petollisten ajokelien takia (vai onko se muka normaalia että kaupiungin etelä- ja pohjoispäädyssä ajellaan aaaaivan eri ajo-olosuhteissa..? ;D ) nuo Bond-malliset talvipiilonastakitkat olis oikein hienot - ja siihen vielä keulaan joku halpa säätutka jotta piikit tulee esiin ennen kuin pito jäällä lähtee!

Aakku

Tänään meni piikkipyörät alle. Viimasuoja pitää vielä etsiä nurkista.
Citroën 2CV AZ Berline -56