Talvirengas keskustelua

Aloittaja citysitikka, tammikuu 19, 2006, 13:58:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KariM

Lainaus käyttäjältä: Mitro - syyskuu 26, 2008, 20:14:19
Huonoin jarrutuspito jäällä: Goodride (190m, nopeudesta 50 km/h !!!)

Kyseessä oli siis esimerkki M+S-merkitystä kesärenkaasta, ei niinkään nimenomaisesti verkkopuljun kiinalaisesta kitkarenkaasta.

Hessu

Gislaved on useina vuosina ollut aivan kärjessä ja siinä on yleensä ollut alhainen melutaso (seikka jota arvostan). Niinpä viime syksynä hommasin C5:een nuo NF5:t kokoa 205/65R15 ja täytyy sanoa että suuntavakavuus on kyllä melko syvältä. Katsotaan millainen 406:sta tulee samoilla renkailla.
DS 21 Pallas -66, ZX 1.9 -91, C6 3.0 -06

c5tomaatti

Lainaus käyttäjältä: berlingo citikka - syyskuu 26, 2007, 17:38:57
No joo ajaa kuka milläkin renkaalla mutta halvallakin talven yli pääsee  :)
ostin viime vuona ruottalaiset nastarenkaat ja vieläpäs pinnoitetut ja kaikkineen rahteineen ja töineen-
tuli koko pakkaus maksamaan 190€,jep jep,ihan tarpeeksi pitoa ja turvallisuutta,verrattuna kauheisiin -
kitkarenkaisiin mitkä oli michelinit! siis aivan tappaja auto niillä oli liukkaalla kelillä mutta kas kas joku kiva -
rannikko seudulla asuva hemmo osti ne ja sain 60e niistä ja pintaa oli 4mm.. :)

Aivan. itse olen ajellut yhtä talvea lukuun ottamatta kitkoilaa kohta 20 vuotta. Ei mitään ongelmia Lapin maisemissa, ei omalla mökkitiellä, mutta varovainen pitää olla märällä ja jäisellä nollakelillä. Siinä ovat pirun liukkaat. koomista tosin, että sen kerran, kun olen autoa liukkaalla kolhinut, oli juuri tuo märkä jää ja alla hakkiksen nastat. Siinä sitä kuvitteli liikoja nastoista. Olen tykästynyt kitkoihin monestakin syystä; lumella loistava pito, kovalla pakkasella aivan loistava, tuntuu jopa paremmalta kuin nastat, hiljainen ja ongelmakeleillä on pakko opetella ennakoivaa ajotapaa ja laskea selvemmin nopeutta kuin nastarenkailla.

Ja kitkat joilla olen ajellut: ensin misukka, sitten Blizzakeja sitten Continentaleja ja nyt kolme talvea Hakkapeliitoilla.

JiiHoo

Pitäisi ostaa näin talveksi uudet kummit ku vanhoista on 2 menny aivan muodottomaksi (kudokset kaput). Olisiko minkään moisia suosituksia minkämoosia kummia sitä kannattaas ostaa? Nastakummit pitäisi olla.

Katselin rengasonlinesta conttinettaalin winter viking 2 lähtisi ihan hyvään hintaan. Mutta onko ne mistään kotoisin vai pitääkö kattella muita? Xanttia preikin alle tulisi.

MarkoCee

Contit pitäisi olla vallan hyvät, hiljaisetkin. Ykkösistä omat kokemukset, ei valittamista. Tekkarin testissä nämä kakkoset pärjäsivät tasalaadulla, muistaakseni jotain nillittämistä heillä oli loskaurissa ajosta. Varmaan noi taikka Misukat ottaisin itse (no, itse asiassa tilasinkin noi Contin 2:t tuossa äskettäin). Tai miksei Nuukian 5:t. Noista missään tuskin menisi valinnassaan pahasti harhaan.

Citrung

Itse olen Gislaved Nord Frostien käyttäjä, edelliset oli 3:t ja nykyiset on 5:t. Tautinen pito, hiljaisuus ja kohtuullinen ostohinta samassa paketissa!

JiiHoo

Voi voi tätä valinnan vaikeutta. On miseliiniä konttinentaalia pritkestonea nokialaasia ymt. Kaikki on melekeen saman hintaasiakin (400+risat) Pitää vähä kysellä näitä käyttökokemuksia ihmisiltä  :)

erkki

Nokian kitkat Rsi:t tietenkin. Hiljaisuus on valttia.  :)
Näin etelässä (Pirkanmaalla) on ollut lievät talvet.

CelaVii5

Noksun RSistä mullakin kokemusta Xantiassa, en ainakaan täällä Sawon suunnalla uskalla suositella. Talvella liukasta ja kesällä liukasta ja huojuvaa.  :-\

Gislavedin NF3:t viimoset nastat millä on tullut ajeltua, pitivät ihan mukavasti ja metelikin nastakumiksi todella maltillinen. Jos nyt jotain negatiivista noista pitäisi keksiä niin omituisen jäykät ovat pystysuunnassa - terävät kuopat tulee selvemmin läpi kuin kesärenkailla.

JiiHoo

Jep jep. Kyllä täällä pohojammaalla on semmooset tiet talvisin, jotta nastat on kyllä pakolliset. Kitkoilla en uskalla kyllä tielle lähtiä täällä päin

Jallu

Lainaus käyttäjältä: JiiHoo - lokakuu 05, 2008, 19:19:27
Katselin rengasonlinesta conttinettaalin winter viking 2 lähtisi ihan hyvään hintaan. Mutta onko ne mistään kotoisin vai pitääkö kattella muita? Xanttia preikin alle tulisi.

Ota ne. Mulla on juurikin Xantia Breakin alla pari satsia noita ollut. Hyvät ja ennen kaikkea
hiljaiset.

Pinpal

Suomalaisena ostan toki aina Nokialaiset (Hakkapelitta 5 nyt). Valintaa ei haittaa että tuntuvat olevan rengastesteissä aina kärkipäässä.

jtbo

Kävin iltapäivällä 'ostamassa' Contin viking contact 5 kitkat, ikinä en ole kitkoja ostanut ja epäilen vahvasti, että vaihtuu kesken talven Contin nastoihin, mutta pitää sitä nyt kerran testata että pääsee mollaamaan sitten noiden pitoa, tai voihan käydä niin että osoittautuvat täysin toimiviksi omassa käytössä.

2x viikossa tulee ajettua reilumpi pätkä ja viime talvena oli 6 kertaa sellainen vettä jäänpäällä keli, jossa Gislavedin nastat tekivät kunnolla töitä, erinomaiset renkaat, mutta kun joudun ajamaan paljon noita typerästi suolattuja teitä, niin ei siellä oikein nastat kestä, kului jokaisesta nastasta puolet pois yhdessä talvessa. Toki olisin ZX:ään nuo laittanut, kai niillä olisi syystalven vielä ajanut, mutta 185/75-14 on ehkä turhan munkki varsinkin eteen.

Sen tiedän, että ABS + kitkat tarkoittaa tuplasti pysähtymismatkaa jäisellä kelillä, ainakin testien mukaan, verrattuna ei abs + samat kitkat ja olosuhteet, joten tuokin on sellainen arveluttava seikka, mutta käytäntöhän sen näyttää onko tämän auton kanssa noin (testissä oli kätössä V50 Volvo).

Vuodessa 60tkm työajoa + omat ajot päälle, Turku-Utsjoki akselien välillä ajot noin pääosin :P

Gubben

Kävin tuossa äsken vaihtamassa kotona pihalla talvirenkaat kun rupes tuota lunta satamaan vähän liiankin kanssa ja illaksi pitäisi lähteä vielä maakuntaan reissulle. ContiWinterViking 2 on talvirenkaat ja lähti viimeistä talvea pyörimään alle. Varmaankin jouluna menee jo uusiksi renkaat, mutta todennäköisesti merkki ei vaihu kun hintalaatu on aika kohdallaan niissä Conteissa.

SEE5

Kävin iltapäivällä 'ostamassa' Contin viking contact 5 kitkat

Kiitos tuosta.

Just tulin kotiin ja sai neljän ruuhkassa pitkään jonotella kun paikkasivat nastojen tekemää uraa parin kilometrin matkalta. Aika viime tipassa ennen talvea.

15 talvea kitkoilla. On asennekysymys.

jtbo

Tulee tuota lunta aika rankasti tosiaan nyt tuossa pihalla, tänään sain Contin uutuuskitkat alle sopivasti alle, ei tuossa alle sentin sohjokerroksessa nyt kesäkumeillakaan ollut ongelmaa, lipsumaan sai jos oikein yritti, kyllä nuo kitkat vanhoja auton mukana tulleita Ambassadoreita paremmin tuntuivat pitävän, minkä nyt 10km ajelin kuin lapsi uuden lelun saatuaan (ensimmäiset liukkaat tuo jotenkin sen lapsen esiin).
Menee kyllä sitikka nyt ihan sukkasillaan melun puolesta, sopii sen puolesta sitikan tyyliin tuo kitkarengas.

Pitää käydä testailemassa vähän illemmalla tuolla suljetulla isolla parkkiksella kuinka kitka pitää ääritilanteissa :)

Kuinkas SEE5, millaisia teitä ajelet ja kuinka paljon vuodessa? Kiinnostaa ihan siksi, että tietää vähän millaisessa ympäristössä on pelannut sinulla.

Hartsa

Contin Viking Contact 5:t on hankittu. Täällä etelässä on viimeiset 10 vuotta selvinnyt kitkoilla ilman ongelmia, joten Picasson alla jatkuu sama linja.

SEE5

jtbo:lle  Aika paljon samoja reittejä kuljen Lounais Suomessa ehkä vaivaiset 15000km vuodessa. Eniten työmatkaa eli pätkä mökkitietä, maantietä ja kaupungin läpi. Täälläpäin on melko tasaista eli ei tarvitse ajaa hoitamattomia jyrkkiä mäkiä. Tuo mökkitien pätkä on joskus peilijäässä. Kun sitten sataa vettä niin siinä joskus toivoisi nastoja. Ehkä muutaman kerran vuodessa. Silloin on niin liukasta että jalkamies ei pysy pystyssä ja jyrkimpää kohtaan olen olen joskus hiekottanut.

Joka tapauksessa tuntuu että yli 90% talvikaudesta ei ole ollenkaan liukasta. On märkää ja plussan puolella tai ihan kuivaa. Sitten kun on liukasta niin pahimpia paikkoja kuitenkin hoitetaan ettei raskaampi kalusto jää jumiin. Kun muistaa turvavälin ja testaa sopivissa paikoissa vähän tuntumaa tiehen niin hyvin pärjää. Jos ajaa jäisiä pikkuteitä mäkisissä maisemissa (Itä-Suomi) niin ehkä nastat ovat sitten tarpeen.

Aakku

Tuo nastajuttu on mielipidekysymys.
Itse olen ajatellut niin, että on kamala yhdistelmä kun heikolla talviajotaidolla kitkarenkailla seikkaileva tulee vastaan jäisellä tiellä.
Olen päätynyt nastoihin siitä syystä, että autoni ratin takana on usein joku muukin ajamassa kuin minä itse.
Liikenne on sen verran vaarallinen paikka, että pyrin maksimoimaan tuon pidon.
Pidän arvossa hiljaista rengasta, mutta pito nousee aina tärkeimmälle sijalle. Täällä etelässä ei ole lunta, johon kitka puree. Täällä on vain vettä, joka jäätyy. Silloin kitkat ovat väärissä käsissä hengenvaaralliset.

Itse tuohon alkuperäiseen kysymykseen vastaisin näin. Itselläni on molemmissa autoissa Michelin X-Ice North nastarenkaat.

Riittävä pito, ovat hiljaiset ja kuluvat tasaisesti säilyttäen nastansa.
Citroën 2CV AZ Berline -56

jtbo

Itselläni on tallissa yhden talven ajetut Gislavedit, joissa nastat ovat kuluneet olemattomaksi, niin paljon oli viimetalvena asfaltilla ajoa.

Erittäin mäkisiä ja mutkaisia teitäkin tulee ajeltua, mutta myös teitä joita suolataan enemmän kuin riittävästi, en oikeastaan keksi mikä tietyyppi puuttuisi reiteiltäni, ehkä jäätie, mutta sopivalla kelillä taitaa sekin järjestyä :)

On se asennekysymys sekä hieman vaikuttaa myös miten paljon ajaa ja tosiaan jos muut ajaa autolla kuin itse jne. Huhtikuussa tiedän soveltuuko ne omaan käyttöön vai ei.

Xari

12 tai 13 talvea on mennyt kitkoilla,muita en osta,4 blizzakit ja yhdet Contit,tai kahdet,ensimmäiset ja viimeiset samalla.

Nokiat voisi muuten ostaa mut samasta tehtaasta tulevat blizzakit oon saannut aina kaupasta halvemmalla.

Xantun mukana tuli Gislavedin nastat ja talven niillä ajoin >:(,yks tuontiautoilija ajoi ne seuraavana talvena loppuun,vähän vaan valitteli kun ei enään saa pullakahveilla kunnon talvirenkaita >:(

Kitkoilla kun kumminkin pääsee pidemmälle kuin nastoilla :P  ja jos jossain mökkiteillä pitäisi rypöä niin lumiketjuja saa kaupasta,niillä pääsee.

XsaraVTR84

Mitäs mieltä olette muuten noista "Gislavedin Nord Frost 5:sta" ? Näytti aika hyvin pärjäävän ainakin tuulilasin testissä... vanhemmassa xsarassa oli nuo "nord frost 3:set" ja olivat ainakin hiljaiset sekä pito oli todella hyvä lumella.

jsee

Ostin c5 farkkuun nuo NF5:toset viime talvena ,eikä ole valittamista :)  Aiemmat oli Michelin X-Nortti kitkat ja kyllä minusta ainakin c5 on tunnokkaampi ajaa nastoilla talvikelissä.

Jätin nuo kitkat välikausirenkaaksi..

jatako

Meillä Xsarassa on ollut pari talvea Gislaved NF5:t. On tykätty. Kohtuu hiljaiset ja ajettavuus talvirenkaaksi ihan jees. Aikasemmin oli Michelin Ivalot alla. Niissä rengasmelu ja nastakato oli aikamoinen.