Kirjoittaja Aihe: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->  (Luettu 101781 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 759
  • Peukkuja: 17
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #325 : Lokakuu 01, 2019, 15:19:37 »
Valmistusteknisesti ihan normaalia, eli peittää jonkun öljykanavan porauksen reiän. Siellä on öljynpaine takana, tuo on kai kierteillä varustettu. Pitäisi olla "täysin ummessa", eli ei tarvetta avata ikinä, mutta siinä on joko mitoitus tai kiinnitysmomentti mennyt vikaan, tai olisi tarvinnut lisälukituksen/lukkoliimaa.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 182
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #326 : Lokakuu 01, 2019, 16:04:51 »
Jossain EW10 koneissa oli tuolla myös yhden öljykanavan tulppa, vauhtipyörän takana voi avautua ja vuotaa (ja ikävän hankala/kallis korjata - vain koska joutuu purkamaan niin paljon ennen kuin tuonne pääsee, eli vaihteisto ja vauhtipyörä ensin pois)
Minkä hiton takia sinne tulppa ensinnäkin on laitettu? Ainahan tuollainen voi vuotaa. Jos sen tulpan näkee niin kai sen voi jotenkin korjata?
Ilman tuota porausta, ei olisi öljykanavaa kampiakselin runkolaakereille. Eli sen hiton takia... Tai siis se tulppa on siellä siksi että öljyt pysyisi poratussa öljykanavassa sisällä...

Ja kuten tuossa yllä, sitä ei ole tarve avata ikinä, mutta on korjattavissa avaamalla tulppa ja tiivisteliiman kanssa takaisin -metodilla. Helppo ja halpa korjaus sinänsä, vaan siitä tulee sitä hintaa kun pitää ottaa vaihteisto ja vauhtipyörä/vetolevy pois edestä että pääsee edes näkemään kunnolla. Ja siinä samalla kyllä kannattaa vaihtaa hyvin esillä oleva kampiakselin stefa, niin välttyy hetken päästä vastaavalta purkuoperaatiolta...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 247
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #327 : Lokakuu 01, 2019, 20:53:07 »
Valmistusteknisesti ihan normaalia, eli peittää jonkun öljykanavan porauksen reiän. Siellä on öljynpaine takana, tuo on kai kierteillä varustettu. Pitäisi olla "täysin ummessa", eli ei tarvetta avata ikinä, mutta siinä on joko mitoitus tai kiinnitysmomentti mennyt vikaan, tai olisi tarvinnut lisälukituksen/lukkoliimaa.
Eli kun siellä on kierre niin ei kai yhtä äkkiä kokonaan irtoa? Sitten on öljynpaineet nollassa. Onkos tuosta kuvaa olemassa?
Voihan siellä kai kuitenkin kampiakselin stefakin vuotaa? Öljy tulee sieltä sellaisesta pienestä raosta vaihteiston ja kotelon välistä.
Ainakaan kytkin ei ala luistamaan, kun on automaatti heh heh.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 759
  • Peukkuja: 17
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #328 : Lokakuu 01, 2019, 21:31:09 »
Näemmä joissain on ollut jotain tiivistyspinnan koneistuksen epäonnistumisiakin:
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/engines/engine1/engine2.htm

Kampiakselista kello 11:00 suuntaan, tai luoteeseen. Mitenkäs sitten erottaa kumpi on ennen purkamista - ei välttämättä mitenkään, mutta veikkaan että stefan tiputtaminen on yleensä aika vähäistä verrattuna tuohon tulppaan. Mutta tuo ei kai irtoa yllättäin ja luulisi öljypumpun tuoton riittävän aika järjettömään vuotomäärään, ennen kuin paine  täysin tippuu, eli paineet putoaa ennemminkin sen takia että öljyt loppuu- ei omaa kokemusta aiheesta?

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 247
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #329 : Lokakuu 02, 2019, 16:04:40 »
Näemmä joissain on ollut jotain tiivistyspinnan koneistuksen epäonnistumisiakin:
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/engines/engine1/engine2.htm

Kampiakselista kello 11:00 suuntaan, tai luoteeseen. Mitenkäs sitten erottaa kumpi on ennen purkamista - ei välttämättä mitenkään, mutta veikkaan että stefan tiputtaminen on yleensä aika vähäistä verrattuna tuohon tulppaan. Mutta tuo ei kai irtoa yllättäin ja luulisi öljypumpun tuoton riittävän aika järjettömään vuotomäärään, ennen kuin paine  täysin tippuu, eli paineet putoaa ennemminkin sen takia että öljyt loppuu- ei omaa kokemusta aiheesta?
No tuon kuvan perusteella veikkaan ihan stefaa. Toi jos löystyy tai irtoaa niin sieltähän tulee tavaraa oikein kunnolla.
Varsinkin  jos tuossa alla ei ole mitään kumitiivistettä.
Tarkkaillaan tilannetta ja pidän pohjapanssarin vielä irti niin jos näkisi paremmin mistä vaihteiston kulmasta on märin kohta.
Mun mielestä enemmän tuolta kaakon puolelta.
Täytyy vielä toivoa, että tässä Premium autossa ei ole noin huonosti koneistettu tuota tulppaa. Mähän teen viilallakin parempaa jälkeä.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 759
  • Peukkuja: 17
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #330 : Lokakuu 02, 2019, 16:22:10 »
Tekstin mukaan siinä olisi kuparitiiviste ja kyllä nekin voivat vuotaa monella eri tavalla - ihan pienestä tihkusta isoon suihkuun, esimerkiksi öljypropun kuparitiivisteessä on nähty vuosien varrella vaikka minkälaista vuotoa, vaikka siellä ei ole painetta takana, epäilen että suurin osa johtuu kuparitiivisteen käytöstä toiseen kertaan (löijäämättä).

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 247
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #331 : Lokakuu 02, 2019, 16:26:36 »
Eniten tässä öljyvuoto episodissa ihmetyttää tuo vuodon alkaminen heti uusien öljyjen jälkeen? Luulisi nyt moottorin tykkäävän uusista öljyistä.  Kyllä se näköjään niin on, että ranskikset merkkaa allensa. Kaverilla oli joskus ihan uusi Xsara ja kampiakselissa on kaksi stefaa.
Aina vuosi. Laiskimmat korjaamot vielä vaihtoi vain uloimman.

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 705
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #332 : Lokakuu 02, 2019, 16:43:35 »
Eniten tässä öljyvuoto episodissa ihmetyttää tuo vuodon alkaminen heti uusien öljyjen jälkeen? Luulisi nyt moottorin tykkäävän uusista öljyistä.  Kyllä se näköjään niin on, että ranskikset merkkaa allensa. Kaverilla oli joskus ihan uusi Xsara ja kampiakselissa on kaksi stefaa.
Aina vuosi. Laiskimmat korjaamot vielä vaihtoi vain uloimman.

Ei ne ainakaan ensimmäisen 250 tkm:n aikana vuoda. Sen enemmän ajetuista en tiedä.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 759
  • Peukkuja: 17
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #333 : Lokakuu 02, 2019, 17:03:58 »
Eniten tässä öljyvuoto episodissa ihmetyttää tuo vuodon alkaminen heti uusien öljyjen jälkeen? Luulisi nyt moottorin tykkäävän uusista öljyistä.  Kyllä se näköjään niin on, että ranskikset merkkaa allensa. Kaverilla oli joskus ihan uusi Xsara ja kampiakselissa on kaksi stefaa.
Aina vuosi. Laiskimmat korjaamot vielä vaihtoi vain uloimman.
Tuskin mitenkään kuitenkaan liittyy öljynvaihtoon tai öljynlaatuunkaan, ellei ole kaadettu ihan liikaa tai ohi täyttöaukon.

Missäs konemallissa Citikassa ja kummassa päässä tuollainen kaksoisstefa on? Jos on kaksi stefaa samassa kohdassa peräkkäin, niin yleensä väli on täytettävä rasvalla, muuten ulompi tuhoaisi itsensä kuivana. Jos epäilyttää että vuoto johtuukin vain valmistusmaasta, niin ainoa helppo korjaus on ostaa jossain toisessa maassa valmistettu auto, mutta muista että tietynmaalainen autotehdas tai merkki/malli ei takaa mitään ja esimerkiksi VW-Group rakentaa kalleimmat mallinsa Ranskassa (Bugatti), Iso-Britanniassa (Bentley) tai Italiassa (Lamborghini).

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 247
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #334 : Lokakuu 02, 2019, 17:19:25 »
Eniten tässä öljyvuoto episodissa ihmetyttää tuo vuodon alkaminen heti uusien öljyjen jälkeen? Luulisi nyt moottorin tykkäävän uusista öljyistä.  Kyllä se näköjään niin on, että ranskikset merkkaa allensa. Kaverilla oli joskus ihan uusi Xsara ja kampiakselissa on kaksi stefaa.
Aina vuosi. Laiskimmat korjaamot vielä vaihtoi vain uloimman.

Ei ne ainakaan ensimmäisen 250 tkm:n aikana vuoda. Sen enemmän ajetuista en tiedä.
Niin no ei se nyt citikan vika ole, että alkaa vuotamaan sehän on osavalmistajien syytä. Merkistä riippumatta jossain vaiheessa öljyvuotoa tulee. Tämä on vaan eka auto joka ei uudesta öljystä tykännyt. Citroenin insinöörit tämän on kuitenkin suunnitellut.
Onkos kukaan laittanut Motonetin ainetta mikä pitäisi "uudistaa" kumitiivisteitä?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2019, 18:07:35 kirjoittanut ztitruunari »

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 247
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #335 : Lokakuu 06, 2019, 19:41:06 »
Motonetin öljyvuodon korjauslitkut laitettu. Ehkä vähän väheni vuoto.
N. 1cm läikkä lattiassa yön yli oli autotallissa. Öljypohja ja laatikon väliosa tuoretta öljyä pinnassa.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 182
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #336 : Lokakuu 06, 2019, 19:46:24 »
^Vuotaisipa joku omista romuista noin vähän. Osaa ei kehtaa edes asvalttipihalla pysäköidä, ainakaan tutussa paikassa, osa sitten tippasee vähän vähemmän...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 247
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #337 : Lokakuu 06, 2019, 20:21:55 »
^Vuotaisipa joku omista romuista noin vähän. Osaa ei kehtaa edes asvalttipihalla pysäköidä, ainakaan tutussa paikassa, osa sitten tippasee vähän vähemmän...
Joo on sitä itselläkin ollut edellinen auto Audi A6 v6 ja tyyppivika öljyvuodot vähän sieltä täältä moottorista.
No, kun kerran kuukaudessa laittoi 2-3dl niin se riitti vielä.

Poissa isokissa5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #338 : Lokakuu 13, 2019, 20:22:04 »
Onko Oulun alueella tai lähistöllä jotain hyvää edullista korjaamoa jossa voisi vaihdattaa parit puslat omaan kissaan? kyseessä -09 sedan kaasujousilla, ulosjoustossa kolisee ikävästi.

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 247
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #339 : Marraskuu 04, 2019, 08:06:27 »
Talvirenkaat vaihdettu ja todettu kesärenkaasta apukuskin puolelta sisäreuna kuluneeksi. Tämä on se puoli joka kolahtaa. Ilmeisesti puslan väljyys muuttaa pyörän kulmia? Alapallon pusla. Se onkin menos vaihtoon.

Poissa HESSU57

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 40
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #340 : Marraskuu 04, 2019, 20:50:55 »
Kannataa muuten tehdä samalla nelipyöräsuuntaus.. oli syönyt kuskinpuolelta sisäsyrjää, oli aika paljon kulmat pielessä ja nyt säädetty kohdilleen, auto muuttui täysin, kulkee kuin juna, ennen puolti oikealle. Ilmeisesti syynä oli oikeanpuolenen olka-akselin alapusla joka katastuksessa todettiin väljäksi.

Poissa jarik

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #341 : Marraskuu 04, 2019, 20:53:39 »
Talvirenkaat vaihdettu ja todettu kesärenkaasta apukuskin puolelta sisäreuna kuluneeksi. Tämä on se puoli joka kolahtaa. Ilmeisesti puslan väljyys muuttaa pyörän kulmia? Alapallon pusla. Se onkin menos vaihtoon.

Koska pallonivel ja/tai pusla on väljä, pyörän asento muuttuu oikeastaan koko ajan. Rengas sitten tavallaan vänkää sivuun ja luistaa, ja siksi kuluttaa yhtä reunaa paljon.
Pelkkää puslaa tai palloniveltä ei kannata yksin vaihtaa. Pienemmällä työllä vaihtuu koko tukivarsi, jossa tulee mukana sekä puslat että pallonivel.

Poissa HESSU57

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 40
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #342 : Marraskuu 04, 2019, 21:38:29 »
Niinhän se varmaan on, että koko tukivarsi kannataa vaihtaa jos siinä on kaikki tarvittavat puslat/pallonivelet...sehän riippuu paljon mitä se kustantaa...satkulla varmaan saa puslan/pallonivelen...tukivarsi parisatkua....mutta kulmat kannattaa tarkistutaa...sekin on melkein satku...elämä on...

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 247
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #343 : Marraskuu 10, 2019, 15:05:08 »
Öljyvuoto jatkuu öljypohja märkänä. Motonetin stefojen uudistamisliemet laitettu koneeseen. Ehkä vähän auttanut?
Pienempi läiskä autotallin lattialla. Tai sitten vesisade huuhtonut isoimmat pois, kun pohjalevy on pois, että näkisi vuotokohdan. Pieni tippa siellä on aina valmiina putoamaan.
Seuraillaan tilannetta. Onneksi näissä on oil level correct ettei ainakaan loppumaan pääse. En tiedä sitten sytyttääkö oikein pysyvän merkkivalon tai vikakoodin, kun öljymäärä on liian alhainen?

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 382
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #344 : Marraskuu 26, 2019, 19:24:47 »
Pysyvät näköjään hinnoissaan noi X7:t. Kymmenvuotiaitakaan dieselautomaatteja ei oikein saa alta viiden tonnin, ellei ole erityisen paljon kilometrejä mittarissa. Aiemmat C5:t olivat halvempia aikoinaan saman ikäisinä... Onko tässä nyt kyseessä se paljon mainostettu laadunparannus, jota on sovellettu vain hintoihin?
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa sitikkaporo

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 311
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #345 : Marraskuu 28, 2019, 15:05:33 »
Joo tomaatilla varustetut varmaan arvokkaampia, mutta jos nyt vertaa kilpaileviin merkkeihin, niin hinta-laatu -suhde ja erityisesti hinta - ajomukavuus -suhde on enemmän kuin kohdallaan. Nimim. 15 kk:ssa 54 000 km ajelua takana
C5 X7 140 HDi Tourer -09, XM 2.0 Berline -95, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • C5 X7 HDI
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #346 : Joulukuu 09, 2019, 23:02:55 »
Samaa mieltä, on ajettavuus kohdallaan. Nyt 19kk aikana mittariin tullut 70tkm, ja kyllä kelpaa. Voi kyllä suositella pitkän matkan kulkineeksi :)

Tuona aikana autosta korjattu ulkolämpötila-anturi 2,5e, takapyöränlaakeri 40e, kaikki kallistuksenvakaajan päät ja nyt alapallot odottaa hyllyssä vaihtoa. Melko ok 330tkm ajetulle sanoisin.

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 247
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #347 : Tammikuu 21, 2020, 08:48:56 »
No niin Citroen jäi talliin lepäilemään ei kai tykkää hyvästä huolenpidosta.
Eli vika on 99% kampiakselin asentotunnustimessa kerran viime kesänä vika nollattu.
Missä  tuo osa sijaitsee? Auto on C5III 2.0 bensa al4 automaatilla.
Hinausturva on, mutta jos ei ole paha vaihtaa, niin onhan se lämpimässä tallissa nyt.
Just korjailin repsottavan moottorin suojamuovin ei kai tykännyt siitä.

Poissa toiras

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 403
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #348 : Tammikuu 21, 2020, 10:04:36 »
Pitäis löytyä vaihteiston päältä enempi rintapellin puolelta ottaa singaalin vauhtipyörästä,kiini yhdellä ruuvilla löysää ruuvia kääntää tunnistinta ja nostaa. Taitaa olla ilmanputsaria edessä. Kannattaa tarkastaa että varmasti sieltä löytyy ennenkuin alkaa purkamaan.

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 247
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #349 : Tammikuu 21, 2020, 10:47:12 »
Pitäis löytyä vaihteiston päältä enempi rintapellin puolelta ottaa singaalin vauhtipyörästä,kiini yhdellä ruuvilla löysää ruuvia kääntää tunnistinta ja nostaa. Taitaa olla ilmanputsaria edessä. Kannattaa tarkastaa että varmasti sieltä löytyy ennenkuin alkaa purkamaan.
Kuva olisi ollut hyvä, mutta hinausturvalla lähti nyt tuttuun korjaamoon Riihimäelle, jossa ennenkin korjailtu.
Ei ole aikaa osia tilailla ja auto on ex-akalla koko ajan käytössä. Huomenna iltapäivälllä tulee osa korjaamolle ja työn alle silloin.