Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia uudesta C5 III mallista  (Luettu 361542 kertaa)

Terman, Äijä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 995
  • Peukkuja: 27
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1575 : Helmikuu 05, 2020, 05:20:10 »
135tkm ajettuna vm 2011 ja halvimpia autoja pitää mitä ollut.

Paikalla Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 487
  • Peukkuja: 5
  • C5
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1576 : Helmikuu 05, 2020, 13:23:20 »
Itsellä C5 Crosstourer vm 2014. Ostin 35 tuh ajettuna ja nyt 88 tuh ajettu. Ainut vika tähän mennessä lämmityslaitteen puhaltimen säätöyksikkö viime syksynä.
.
Normaalihuollot jotka teen itse ja yhdet jarrupalat eteen 70 tuh kohdalla. Teetin ruostesuojauksen heti hankinnan jälkeen ja suojasin Webaston putken muovin palalla pyöräkotelosta. Välttääkseni ne ongelmat mitä oli C6:ssa, (Webaston putki ruostui ja ohjaustehoistimen putki alkoi vuotaa).
Vaikutti myös melua vaimentavasti. Ainakin tuntui kovin hiljaiselta viime sunnuntaina Tampereelta kotiin ajaessa (kitkoilla), verraten kun käytiin pojan kanssa koeajamassa uusi Skoda Superb (kitkoilla) ja samoin pojan oma Passat (nastoilla). Istuin takana ja kylläpä olivat meluisia, ei tarvinnut etupenkille keskusteluun osallistua. Ehkä tuo C5:n painoero 400kg enemmän helpottaa tuohon meluun.

Mietin juuri että taitaa olla paras auto mitä minulla ollut tähän mennessä tai ehkä XM vm 97 jonka ostin myös 35 tuh ajettuna ja ajoin sillä 150 tuh lisää. XM:ssä oli näitä pallojen täyttelyitä ja penkinlämmittimen korjailua muttei mitään isompaa normaalien huoltojen lisäksi. Auton rekkari oli   MIE-780, vieläköhän jollakin harrastajalla hengissä.

Seuraava vois olla C5 Aircross Hydrid jahka hinnat tippuu riittävästi eläkeläiselle sopivaksi, vaikkapa 3 vuoden päästä.

GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 87
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1577 : Helmikuu 12, 2020, 09:27:43 »
Haluan kertoa oman kohtalon. 4 Citikkaa ollu joista 3 oli  C5, viimeinen 2014 mallin diesel hydrauliikka jousituksella. Ostin sen 100000 km ajettuna, takuu aika loppui samalla. Ajoin 2 vuotta ja 45 000 km. On hieno auto, siitä ei kannata kiistellä. Mutta jatkuvasti jokin vika. Ei kuitenkaan moottorissa. Korjattu eteen 2 x jousipilari 510€ kpl + työ, taakse 2 Jousipilaria 290€ kpl + työ.eteen pyöränlaakerit+ jarrulevyt+ jarrupalat, taakse laakerit + 1 kpl Abs anturi. Seuraavana ois tullu jakopää korjaus n 600€ ja 180000 km huolto sen hinta lähes 1000 €. Tästä vaiheessa ymmärsin yskän, vaihdoin pois senkin. Käytin tuohon 45 T yli 4000€ korjauksiin + huoltoon.  Ei koskaan enää meille Ranskalaista autoa.

Tuskin se ranskalaisuus tähän liittyy sitten mitenkään, yleiseurooppalaista suunnitteluahan tuo on, konserniosia käytetäänj a esimerkiksi jousisylinterithän tulevat Japanista.  Jarrulevyjen ja -palojen vaihto ei ole mikään vika ja 600 e jakopäätyöstä on ihan normi.
C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Poissa Jarski

  • C5 -14
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1578 : Helmikuu 16, 2020, 16:01:13 »
On hieno auto, siitä ei kannata kiistellä. Mutta jatkuvasti jokin vika. Ei kuitenkaan moottorissa.
Itsellä vähän toisin päin:-)  Ainoat viat ovat olleet moottorissa. Muutoin ei ole tarvinnut korjailla. Tosin ostin auton uutena 2014 ja nyt mittarissa 85000. Helkkarin THP! Kunpa olisi semmoinen varmuudeltaan kuin aiemmissa autoissani reilun kolmenkymmenen vuoden ajalta. Niin vois sanoa, ettei murheita ollenkaan. THP156-koneeseen on tehty 40tkm kohdalla jakopääremppa, muovikuulapuhallus on tehty kahteen kertaan. Viimeksi viime syksynä. Rahaa em. korjauksiin ei ole mennyt. Takuuseen, vaikka takuuaikakin on jo ylittynyt. Siitä iso peukku tehtaalle ja huoltoliikkeelle. Harmia on vaan ollut siitä, että korjaamolla on pitänyt poiketa usein sen tähden, että moottorista ovat tehot olleet hukassa.

Onhan tuohon sitten rahaa palanut ihan kiitettävästi pääomakulujen muodossa. Auton arvo on pudonnut kuudessa vuodessa parikymmentä tuhatta? Ovat olleet moottorimurheista huolimatta elämäni huolettominta autoiluaikaa.

Em. hyviin kokemuksiin jälkimarkkinoinnin toimivuudesta ja hyvään asiakassuhteeseen myyjäliikkeen kanssa haluaisin jatkaa Citikka-kuskina ja vaikka vaihtaa taas uuteen. Harmikseni uusi C5 Aircross ei herätä ostohaluja. Eikä mallistossa ole oikein muutakaan :-/ Ehkäpä sitten Pösö. Mutta kalliiksi tulee uusi 508. Ei taida pystyä.
C5 THP 156 Premium Tourer Automaatti

Poissa TeeKoo

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 078
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1579 : Helmikuu 26, 2020, 18:00:21 »
Ajelin tänään Vantaalta Turkuun. Lähtiessä auto ilmoitti, että tankissa on lientä 1000 km ajoon joka varmaan aika lailla totta olikin kun Turusta lähtiessä oli tankannut. Jossain vaiheessa määrä nousikin 1080 ja Turkuun päästessä edelleen lupasi 1000 km. Kyllä tuolla matkalla kuitenkin noin 8-9 litraa palaa, keskikulutus 103 vauhdissa 4,7.

Purin laukut ja kävin kaupassa muutaman kilsan päässä. Vieläkin lupasi 800 kilsaa ajomatkaa. Mittari näytti, että yli puoli tankillista reippaasti jäljellä.
Rikkikö on laskuri?
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 798
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1580 : Helmikuu 26, 2020, 18:06:47 »
Kyllä se aika optimistisia lukemia näyttää. Mullakin tainnut parhaimmillaan näyttää jotain 1300km kuuvetoisella tankki täynnä jos rauhallista matka-ajoa ajelee. Äkkiä se siitä laskee nurkka-ajossa. Lisäksi sen jälkeen kun näyttää n. 200km "rangeksi" se putoaa aina nopeammin mitä matka taittuu vaikka ajelisi kuinka tasaisesti 80km rajoituksella ilman pysähdyksiä. Monta kertaa pidemmällä matkalla tullut todettua sama ilmiö ja taisi tuo olla myös siinä edellisessä 2.0HDi-koneisessa.

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 407
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1581 : Helmikuu 26, 2020, 19:03:48 »
Ajelin tänään Vantaalta Turkuun. Lähtiessä auto ilmoitti, että tankissa on lientä 1000 km ajoon joka varmaan aika lailla totta olikin kun Turusta lähtiessä oli tankannut. Jossain vaiheessa määrä nousikin 1080 ja Turkuun päästessä edelleen lupasi 1000 km. Kyllä tuolla matkalla kuitenkin noin 8-9 litraa palaa, keskikulutus 103 vauhdissa 4,7.

Purin laukut ja kävin kaupassa muutaman kilsan päässä. Vieläkin lupasi 800 kilsaa ajomatkaa. Mittari näytti, että yli puoli tankillista reippaasti jäljellä.
Rikkikö on laskuri?

Ei ole rikki.
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Poissa TeeKoo

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 078
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1582 : Helmikuu 26, 2020, 21:17:14 »
Siis ominaisuus. :-)

Minusta se van on aiemmin reagoinunt paremmin polttoaineen vähenemiseen.
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 407
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1583 : Helmikuu 26, 2020, 21:22:03 »
Siis ominaisuus. :-)

Minusta se van on aiemmin reagoinunt paremmin polttoaineen vähenemiseen.

Se 'range' perustuu ajoprofiiliin mitä kyseisellä autolla on viime aikana kuljettu. Hyvin maltillisessa matka-ajossa lukema saattaa kasvaa tai pysyä samana pitkäänkin. Kaupunkiajoon siirtyessä 'rangen' näyttämä reagoi nopeasti.
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 656
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1584 : tänään kello 00:18:28 »
Manuaalivaihteisella kun rullaa isoja pitkiä alamäkiä vapaalla, range kasvaa.  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa ovi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 342
  • Peukkuja: 3
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1585 : tänään kello 06:26:07 »
Moottorijarrulla range kasvaa vielä enemmän, kuin vapaalla. Toimii niin manuaalissa, kuin automaatissa.

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 407
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1586 : tänään kello 08:59:10 »
Range kasvaa, tietenkin, myös silloin, kun siirrytään kaupunkiajosta matka-ajoon.
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 656
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1587 : tänään kello 09:13:43 »
Moottorijarrulla range kasvaa vielä enemmän, kuin vapaalla. Toimii niin manuaalissa, kuin automaatissa.

Mutta eipä se rullaa herkästi moottorijarrulla. Sama kuin jarrut laahaisi. Vaihtelevassa mäkimaastossa voi helposti rullailla vapaalla kilometrikaupalla, vaihde silmässä ei onnistu samat matkat.

C5:lla sain aikoinaan pienimmäksi kulutukseksi 5,2 ltr satkulle, keskinopeus 72 km/h Lammi-Mäntsälä välillä. Pisin rullaus 3,5 km. Isoissa mäissä vauhti kiihtyy vapaalla, moottorijarrulla ei.
2.0 bensa manuaali. Normiajot 8-11 ltr. pidemmällä otannalla.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa ovi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 342
  • Peukkuja: 3
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1588 : tänään kello 10:26:08 »
Eipä sen tarvitse rullatakkaan samaan tapaan, koska moottorijarrutuksen aikana ei syötetä polttoainetta. Nykyaikainen automaattilaatikko osaa luistattaa juuri sopivasti moottorijarrutuksen aikana, niin silläkin alkaa vauhti kiihtymään alamäessä.

Toisenmerkkisellä 3:n litran dieselillä automaattilaatikolla pääsi jatkuvasti 5,3 litran kulutukseen näppi 100 km/h keskinopeudella. Nelivetoversio kulutti puolisen litraa enemmän. Oikein nuukailemalla ja paljon moottorijarrua käyttäen 50/50 pätkä/matka ajossa nelivedon kulutuksen sai 6,5 litran tuntumaan, mutta huolettomammalla kaasunkäytöllä kulutus nousi litralla.

Poissa TeeKoo

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 078
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1589 : tänään kello 11:10:02 »
Range kasvaa, tietenkin, myös silloin, kun siirrytään kaupunkiajosta matka-ajoon.

Luulis sen nyt jonkun verran laskevankin vaikka maantiellä ajelinkin. Matkaa sentään 170 km. Pohjalla muuten ajo toisinpäin eli ei oalinkaan kaupunkiajoa. Mutta mennessä en asiaan kiinnittänyt huomiota.
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 656
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1590 : tänään kello 11:27:24 »
Eipä sen tarvitse rullatakkaan samaan tapaan, koska moottorijarrutuksen aikana ei syötetä polttoainetta. Nykyaikainen automaattilaatikko osaa luistattaa juuri sopivasti moottorijarrutuksen aikana, niin silläkin alkaa vauhti kiihtymään alamäessä.

Toisenmerkkisellä 3:n litran dieselillä automaattilaatikolla pääsi jatkuvasti 5,3 litran kulutukseen näppi 100 km/h keskinopeudella. Nelivetoversio kulutti puolisen litraa enemmän. Oikein nuukailemalla ja paljon moottorijarrua käyttäen 50/50 pätkä/matka ajossa nelivedon kulutuksen sai 6,5 litran tuntumaan, mutta huolettomammalla kaasunkäytöllä kulutus nousi litralla.

Onhan se nyt ihan eri juttu rullata esim. em 3,5 km vaihde vapaalla mäessä jossa vauhti jopa kiihtyy vs. moottorijarru. Järkevä rullaus moottorijarrulla loppuisi varmaan jo kilsan kohdalla tai ennen ja vauhti hiljenisi alle tiekohtaisen. Vapaalla rullatessa auton ajotietokone näyttää tyhjäkäynnille lukemia 1-1,2 ltr, joka on aika merkityksetön, kun kuitenkin kuljetaan selvästi pidempi matka tavallaan ilmaiseksi hyvin vähällä energialla.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 554
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + AR156STW+ Ducatoja
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1591 : tänään kello 13:13:11 »
Eipä sen tarvitse rullatakkaan samaan tapaan, koska moottorijarrutuksen aikana ei syötetä polttoainetta. Nykyaikainen automaattilaatikko osaa luistattaa juuri sopivasti moottorijarrutuksen aikana, niin silläkin alkaa vauhti kiihtymään alamäessä.
Jos kyseessä on bensakone niin polttoaineensyöttö ei mene nollaan, vaan koko ajan syötetään bensaa oikean seossuhteen pitämiseksi että katalysaattori ei kylmenisi. Ja kaasuläppä ei todellakaan ole kiinni niin bensaa kuluu enemmän kuin tyhjäkäyntiä käyttäessä, eli vapaalla rullaten kuluttaa vähemmän. Ajotietokone taas näyttää ihan puutaheinää tuossakin tapauksessa.

Dieselissä taas syöttö katkaistaan, ainakin vanhemmissa, uusimmista saasteversioista ei ole tietoa, todennäköisesti nekin egr moskaa kierrättää ja syöttää polttoainetta.
Rallia ranskalaisella :D

Poissa ovi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 342
  • Peukkuja: 3
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1592 : tänään kello 18:36:53 »
Jos vapaalla rullatessa kuluisi vähemmän ainetta, kuin moottorijarrulla, niin moottorijarru ei olisi noin tavoiteltava ominaisuus ja automaattilaatikko kytkisi aina kaasua löysätessä vapaalle.

Dieselissä syötetään toisinaan polttoainetta moottorijarrutuksen aikana sen verran, että saadaan juuri ja juuri antureilla havaittava palotapahtuma aikaiseksi. Syötettyä polttoainemäärä käytetään ko. sylinterin suuttimen korjausarvon määrittämisessä.

EGR:n kautta on turha kierrättää mitään moottorijarrun aikana, koska sillä vähennetään typen oksideja, joita taas ei synny, jos ei syötetä polttoainetta. Ja vaikka kierrätettäisikin, niin paluuvirtauksessa olisi pelkkää ilmaa, koska polttoaineen syöttäminen nostaa myös hiilidioksidipäästöjä.

Bensamoottoriin moottorijarrun aikana syötettävän polttoaineen määrästä kuulisin mielelläni lisää, sillä tuo on minulle uusi asia.