Kirjoittaja Aihe: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->  (Luettu 90264 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 825
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #300 : Syyskuu 10, 2019, 09:00:46 »
On mielstäni kovasti ylireagoitu jos väittää C5 X7:an olevan täysin susi, ihan helppoa sellaisen kanssa on elää ja erittäin harvoin (jos koskaan) tarvitsee erikseen pajalla käydä, itse siis pidän luotettavana

Kuten tuolla yllä sanoin, jokaisessa autossa (yksilöstä nyt vielä puhumattakaan) on aina ne omat vikansa ja kommervenkkinsä, joiden kanssa joko pitää vaan elää tai sitten laittaa auto kiertoon jos ei miellytä. Hyvin yksinkertaista. Täällä meidän nurkilla mitä olen noita C5 X7 seuraillut, niin jotkut ovat kokeneet saman kuin minä ja auto pihassa vaihtunut varsin nopsaan toisenlaiseen, jotkut harvat jatkavat X7:n kanssa vuodesta toiseen. Onhan tuossa lähinaapurustosssa yksi harrastaja joka on entisöinyt DS:n ja ajelee sillä kauniina kesäpäivinä. Eli makuja on monia, mutta se että tietoa pimittämällä ja vain hyviä puolia silittelemällä se auto muuttuisi jotenkin mukamas paremmaksi, niin ei se asia vaan näin ole. Myös huonoista puolista pitää uskaltaa kertoa ja mikäs sen parempi paikka kun merkkiforum josta ainakin itse ekana lähtisin sitä tietoa keräämään jos joku auto alkaisi kiinnostamaan niin paljon että ostohousuja aletaan jo asettelemaan prässiin, eikös. Johan tämän topicinkin otsikkokin viittaa juuri tähän, X7:n plussat ja miinukset nätisti koottuna yhden otsakkeen alle 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 461
  • Peukkuja: 4
  • C5
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #301 : Syyskuu 10, 2019, 10:24:05 »
Pitäisi ehkä ottaa huomioon keskusteluissa ajetut kilometrit, sillä alle 100 tuh ajetuttu on taatusti huolettomampi kuin ajetaan 100 tuh lisää ja lähestytään vaikka 300 tuhatta. Silloin pitää hyväksyä joka tapauksessa tulevia vikoja kilometreistä johtuvia.

Kun itsellä on nyt 84 tuh mittarissa niin olen ollut erittäin tyytyväinen vaikka monta autoa olen omistanut, sekaan mahtuu Audia, Fordia, Skodaa jne. Pitäisi koputtaa puuta kun vielä ei ole ollut varsinaista vikaa. Ed. omistaja oli käyttänyt huollossa ja laittaneet liikaa öljyä niin ei pelannut öljymäärän mittaus. 0.5 l pois niin taas mentiin ja konepellin avausmekanismin vaihtoivat takuuseen. Ai niin Weaston patterit meni ja etujarrupalat vaihtoon.

Tiedostan kyllä  että tyypillisiä vikakohteita on X7:ssa, mm. ikkunannostimet, webason putki joka vaatii huomiota jne. No ruostesuojautin heti  auton ostettuani.

Ymmärrän kyllä HiTecin tunteet kun autoon on tullut tarpeeksi kilometrejä niin kaikkea sattuu ja jos vaikka eka omistaja ei ole autoon juuri panostanut.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 825
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #302 : Syyskuu 10, 2019, 10:35:07 »
jos vaikka eka omistaja ei ole autoon juuri panostanut.

No tämäkin toki tuossa yksilössä vielä päälle. Kaikkea tuosta ajan kanssa paljastunutta ala tässä kuitenkaan listaamaan, osa kun menee kenties jopa ihan jo häikäilemättömän huijauksenkin piiriin = liekö se kuuluisa Musta Pekka tässä sitten osunut omalle kohtaa, dunno. No tuon yksilön minulta poistuminenkaan kyllä ollut ihan tavallinen, sillä autoliike ei tätä vaihtaria edes halunnut nähdä lainkaan vielä avainten luovutuksenkaan yhteydessä, joten... ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 549
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #303 : Syyskuu 10, 2019, 11:22:54 »
Jos mä nyt oikein muistan, HiTecin yksilö oli jo 300 tkm rullattu ja eikä siitä ollut aikomustakaan korjata siitä mitään isompaa, vaan työntää se vaihtoon. Oliko näin?
Sitten onkin jälkikäteen helppo yleistää ja haukkua kaikki paskaksi.  :) Mulla ei ole mitään sympatioita X7:aan enkä ole sellaista hommaamassa. On vaan huomion arvoisia asioita, ja jotkut asiat ja sanomiset jää mieleen.

Mulla oli C5 I 8 vuotta ja oli parempi auto kuin nuoruudessa omistamani Cherry 1.5 vm.86 vuonna -89 ja 40 tkm ajettuna. Mutta en koe, että sitä pitäisi isommin netin tuuteissa lähteä julistamaan/lobbaamaan.  :)

407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 488
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #304 : Syyskuu 10, 2019, 11:46:20 »
Jos mä nyt oikein muistan, HiTecin yksilö oli jo 300 tkm rullattu ja eikä siitä ollut aikomustakaan korjata siitä mitään isompaa, vaan työntää se vaihtoon. Oliko näin?
Sitten onkin jälkikäteen helppo yleistää ja haukkua kaikki paskaksi.  :) Mulla ei ole mitään sympatioita X7:aan enkä ole sellaista hommaamassa. On vaan huomion arvoisia asioita, ja jotkut asiat ja sanomiset jää mieleen.

Mulla oli C5 I 8 vuotta ja oli parempi auto kuin nuoruudessa omistamani Cherry 1.5 vm.86 vuonna -89 ja 40 tkm ajettuna. Mutta en koe, että sitä pitäisi isommin netin tuuteissa lähteä julistamaan/lobbaamaan.  :)

Tätä on taidettu puida jo täällä monet kerrat ja noinhan se oli. Ostaa nyt 300tkm rullattu rotisko, ja jälkikäteen ihmettellä, että olipas siinä vikoja verrattuna uuteen autoon, mutta toisaalta kuitenkin todeta omistusaikana, että "enpä jaksa korjata, kun ei vaihdossa kuitenkaan enempää saa" ;D  Jokainen tavallaan tietysti..

Pitäis varmaan itse jaksaa rummuttaa Sitikan luotettavuutta, kun itse selvisin sillä helpommalla kuin Bemarilla, Volvolla tai Saabilla? Varmaan yhtenä syynä on se, ettei yksikään ollut päälle 150tkm rullattu ja huoletonta oli meno.

Kun aiemmin oli 200tkm rullattu BMW 535d, niin ei itselle tullut yllätyksenä, että se alkoi kaipaamaan huoltoa niin alustan kuin koneen osalta...Kyllä ne autot kuluu käytössä, toisten käytössä enemmän kuin toisten, nykyinen BMW samalla moottorilla lähestyy uhkaavasti samaa rajapyykkiä, mutta viimeiseen 30tkm ei ole tarvinnut tehdä yhtikäs mitään öljyjenvaihdon lisäksi, kesän Italian reissunkin (6tkm) toimi täysin moitteetta, mutta varmaa on, että enemmin tai myöhemmin remonttia on tulossa.

Jos haluaa ajaa huolettomasti, niin keskimäärin uusi auto on ainut vaihtoehto. Monet käytetyt toimivat ja monet uudet pettävät, mutta kyllä se huolettomuus keskimäärin heikkenee mitä enemmän kilsoja on.
BMW 530d GT -12

Poissa tcane

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 112
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #305 : Syyskuu 10, 2019, 17:05:03 »
Kilometrit ja ikä on tosiaan hyvä huomioida. Jos ajetaan kymppi vuodessa ja kiillotetaan tallissa kerran viikossa niin minkä tahansa 2000-luvun auton pitää kestää vuosikausia viattomana. Ajoin X7:lla uudesta kahdessa vuodessa 95tkm ja kolme kertaa jätti tielle eikä kaikki johtuneet thp:sta. Edellä mainittujen teknisten uudelleen keksimisten lisäksi sisustan materiaalit on aika onneton esitys "laadun parantamisesta" ja kyllä X7 on valitettavasti vaan suhteellisesti laaduttomin iso tai keskikokoinen sitikka mitä tiedän. Mutta ymmärrän että vähän ajettaessa ja auton toimiessa siihen voi olla tyytyväinen, ei sen kyydissä mitään vikaa ole.
... (ex-DS5-C5X7-C3Picasso-C3Pluriel-C3)

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 708
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #306 : Syyskuu 10, 2019, 17:43:14 »
Itse olen tyytyväinen X7:aan (allekirjoitus vahvistanee :-D). Toki minulla autot ovat olleet tuoreita (eka oli esittelyauto, loput uusia), joten mitään fataalia vikaa ei pitäisikään esiintyä.

Aikalailla samaa Aisinin askia löytyy muiltakin merkeiltä, mutta jostain syystä juuri tässä Citroën-versiossa öljyvaihdot on ihan oma juttunsa, jne :-\

En kyllä tiedä mitä "omaa juttua" näissä Aisinin öljynvaihdoissa on?
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #307 : Syyskuu 10, 2019, 18:20:26 »
Huuhteluvaihto on hankalampaa johtuen öljy/jäähdytysneste-lämmönvaihtimesta verrattuna vaikkapa Volvon öljy/ilma-lämmönvaihtimeen. Volvossa riittää, että ottaa letkun irti lämmönvaihtimelta ja lorottaa vanhat öljyt letkua pitkin pois, kun taas Sitikassa pitäisi viritellä jonkinlainen adapteri lämmönvaihtimen ja laatikon väliin, jotta öljyt saadaan loroteltua pois laatikon kierrosta.

Sitä en ole vielä ymmärtänyt, että miksi Sitikan huuhteluvaihdosta pitää tehdä noin hankalaa, kun lämmönvaihtimessa on tyhjennysproppu, jonka kautta voi tehdä huuhteluvaihdon laittamalla pelkästään ämpärin alle ilman mitään adapteri ja letkuvirityksiä. Muutenkin pidän Sitikan öljy/jäähdytysneste-lämmönvaihdinta parempana, koska vaihteisto lämmittää moottoria ja moottori vaihteistoa aina tarpeen mukaan.

X7 on hieman vailinaiseksi jäänyt yritys päästä parempien autojen luokkaan. Osaltaan se on itseään parempien autojen tasolla, mutta osaltaan taas tippuu itseään huonompien autojen tasolle. Jos ei kiinnitä huomiota jokaiseen yksityiskohtaan, niin ihan hyvä auto.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 825
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #308 : Syyskuu 10, 2019, 21:00:58 »
X7 on hieman vailinaiseksi jäänyt yritys päästä parempien autojen luokkaan.

Mitenköhän tuo DS on onnistunut? Eikös sillä olisi tarkoitus ponnistaa ihan premium-tasolle ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 504
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #309 : Syyskuu 10, 2019, 21:18:18 »
Mitenköhän tuo DS on onnistunut? Eikös sillä olisi tarkoitus ponnistaa ihan premium-tasolle ???

DS 7 Crossback taitaa olla ensimmäinen "oikea" DS (ja DS 3 crossback siinä jatkona), josta vain harvalla lienee vielä kokemusta. Ainakin lykkäävät kunnon takuut noille: 7 vuotta ilman kilometrirajaa. Kyllähän tuo lataushybridi voisi olla ihan soiva peli. Hinta tosin on aika suolainen (Grand Chic = n. 67 000€)
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 504
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #310 : Syyskuu 10, 2019, 21:25:32 »
Heti perään on tosin todettava, että hankala on noille markkinoille murtautua vaikka tuote olisikin hyvä. Monta nimekästä crossover-tyylistä hybridiä osuu tuohon DS 7 Crossbackin hintahaarukkaan, kuten Lexus NX ja varsinkin Volvo S60 T8. Moni valkkaa esim. toisen noista astumatta koskaan DS liikkeeseen.
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 297
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #311 : Syyskuu 10, 2019, 21:54:46 »
Mitenköhän tuo DS on onnistunut? Eikös sillä olisi tarkoitus ponnistaa ihan premium-tasolle ???

Onhan DS:t hienoja ja viimeisteltyjä autoja. Jos katsoo pinnan alle, niin huomaa, että alustaratkaisut ovat kaikissa malleissa todella yksinkertaisia, jollaisia ei käytetä premiumeissa. Alustarakenteiden yksinkertaisuus tulee hyvin esille väistökokeissa, joista näkee, että autot pidetään tiellä elektroniikan voimin. X7:n alustaan on satsattu aivan eri tavalla, kuin uudempiin malleihin.

Se on ihan toinen juttu, että onko tavan tallaajalle mitään väliä millaiset alustaratkaisut autoissa on ja 80% auton ostajista tuskin tietää, että on olemassa monenlaisia alustaratkaisuja. Tehon puute kyllä hankaloittaa premium-luokkaan pääsyä, koska siellä on totuttu mässäilemään suorituskyvyllä ja sen puutteen huomaa jokainen sitä haluava.

Poissa Jr-

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 168
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #312 : Syyskuu 10, 2019, 21:58:28 »
Tällä palstalla on kyllä ainakin yksi nimimerkki jonka jutut voisi jättää ihan omaan arvoonsa.

Itse ostin 08vm. 310tkm ajetun X7:n ja on se vaan niin perhanan mukava auto ajella pitkää siivua. Lapinmatka menee yhdellä stopilla aivan kevyesti. Minä en voi muuta kun suositella.

C4 Cactus e-VTI82 ETG5 2015
C5 HDi 136 Exclusive tourer autom. 2008
C5 2.2 HDi 133 SX Berline autom. 2005
*haaveillaan*
C6 3.0 V6

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 504
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #313 : Syyskuu 10, 2019, 23:52:59 »
Onhan DS:t hienoja ja viimeisteltyjä autoja. Jos katsoo pinnan alle, niin huomaa, että alustaratkaisut ovat kaikissa malleissa todella yksinkertaisia, jollaisia ei käytetä premiumeissa. Alustarakenteiden yksinkertaisuus tulee hyvin esille väistökokeissa, joista näkee, että autot pidetään tiellä elektroniikan voimin. X7:n alustaan on satsattu aivan eri tavalla, kuin uudempiin malleihin.

Tästä tuli mieleeni, kun pari viikkoa sitten tuli henk. koht. testattua miten hyvin tällainen lähes 2 000 kg painoinen X7 vaihtaa suuntaa. Iltahämärissä 8-tiellä jossain Närpiön hujakoilla 100 km/h alueella peura lähti ylittämään tietä. Reippaasti jarrua ja peräpuolelta ohittamaan toivoen, että ei tule peuralla kaveria perässä. Noh, tietenkin sieltä toinenkin lönkötteli perässä, jonka kuitenkin ihmeen kaupalla sain vielä kierrettyä. Satasen vauhdista jarrut lähes pohjassa kun tekee tuollaisen ohjausliikkeen, jossa kädet kävi varmaankin enemmänkin kuin klo 12-6 asennossa, on auton alustalle jo varsin haastava suoritus (pl. Activa). Luulisi, että C5:n näennäisen pehmeä alusta ja painava keula aiheuttaisivat vain reippaasti aliohjausta, mutta yllättävän ketterästi este kierrettiin ja peura ja minä pääsimme jatkamaan matkantekoa.
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 942
  • Peukkuja: 27
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #314 : Syyskuu 11, 2019, 06:37:02 »
Hyvä kuulla ettei sattunut mitään!
Yleensä pehmeämpi alusta onkin parempi väistössä kun sport-alustalla oleva auto, ainakin jos km77 YouTube kanavan lukuisiin testeihin on uskomista.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2019, 17:09:52 kirjoittanut Zego »

Poissa tcane

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 112
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #315 : Syyskuu 11, 2019, 09:26:03 »
Ei C5X7:n kyydissä ja ajettavuudessa mitään vikaa ole, alusta tukevoituu hienosti kun sitä alkaa viemään vauhdilla, tätä tuli aikanaan kokeiltua sekä kotimaan mutkapätkillä että Saksan baanoilla. Loistava matkavaunu toimiessaan.

Kun tuossa mainittiin DS niin satuinpa pari päivää sitten ajamaan DS7:n. Lyhyen koeajon perusteella ihan X7:n veroinen, hiljainen ja itselleni ainakin oikein mukavat penkit. HDI:llä liikkuu riittävästi mutta premiumin rajattoman voiman tunne ei ole läsnä edes suomen nopeuksilla. Eniten häiritsi takapään sivuttainen nuljahdus jos kaarteessa osui monttuun, saumaan, tms. Se hiukan romutti ajamisen tunnelmaa. Mutta mikään auto ei ole täydellinen ja voisin tuollaisella ajaakin. 7v takuu ilman km-rajaa tälläiselle joka ajaa yli 40tkm vuodessa ei ole ihan turha juttu..
... (ex-DS5-C5X7-C3Picasso-C3Pluriel-C3)

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 702
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #316 : Syyskuu 12, 2019, 13:09:01 »
En tiedä onko auton kestolle merkitystä ajetaanko sillä vuodessa 15000 km tai 30000 km. Eiköhän ne epäkohdat ilmene samoilla kilometrilukemilla ajaa vuodessa paljon tai vähän.
Itselleni on ollut etu- ja takatutkalla varustettu C5 07 lähtien. Nykyisen vuodesta -15. Yhtään tutkaa ei ole tähän päivään mennessä tarvinut vaihtaa. Monilla niitä kuluu tusinoittain. Ainakin e-baysta hankittuja. Ovat kuulemma edukkaita. Niimpä! Yhteisiä kilometrejä noilla on n. 300 tuhatta.
Nykyisen eli -15 vuosimallin ohjaamon sisustutan materiaali on laadukasta. Kestää vertailun minkä tahansa muun merkin kanssa. Jousitus taitaa olla yksi parhaimmista. Tuossa pihassa seisoo monta saman ikäistä automerkkiä. Ei häpeä citikkani ulkoasu muita, päin vastoin jotkut ovat ihastelleet maalauksen laatua. Ulkomuodoista voidaan olla monta mieltä. Ei pysty tyylillä kilpailemaan uuden Peugeot 508 kanssa.
Yhtään kertaa ei ole citikka pettänyt. Ensimmäisen hankin -99 siitä nimimerkkini. Se oli Xantia ja oikaisi ennakkoluuloja, joita olin itseeni ladannut: hyviä ranskalaisia saa vain nakkikioskilta. Jostakin syystä nyt on xantian jälkeen kolmas kulutuksessa.
Monista autoistani olen pettynyt "relluun" joka varmasti syvensi ennakkoluulojani ja vielä enemmän Volvoon. Siinä moottori kesti vain 35 tkm ennen kuin mäntä tuli pihalle. Kallein kuluilta on ollut Saab 99. Sen venttiilikoneisto jouduttiin kunnostamaan alle 100 tkm:n ja ruiskut vähän myöhemmin.. Eikä ne mersutkaan loputtomiin kestä. Sellaisen kiertokangen laakerit sain tohjoksi 150000km:n kieppeillä ja sopivalla moottoritienopeudella sekä lahjaksi hinauksen korjaamolle.
Neuvostovehkeistä ja Japseista en sano mitään. Niitäkin on ollut. Kumpikin olisi luku sinänsä.
On niissä sitikoissakin ollut vikoja. 07 vitosen huoltoon ja korjauksiin kului vuosittain keskimäärin 1000 euroa ja xanttuun liki sama määrä. Kallein remppa on kummassakin ollut nokkahihnan vaihto. Xantia sähkövikoja ei enää -07 mallin vitosessa ilmennyt.
Kaikkein parasta: rinnalla kulkijani ja lasteni äiti pitää citikan kyytiä erinomaisena.
 

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 825
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #317 : Syyskuu 12, 2019, 15:15:00 »
Kaikkein parasta: rinnalla kulkijani ja lasteni äiti pitää citikan kyytiä erinomaisena.

Tästä olenkin saanut jo useasti kuulla pelkääjän jakkaralta noottia "Miksi ihmeessä se Sitikka piti mennä vaihtamaan tälläseen kivirekeen, kun kännykälläkään ei voi enää kirjotella, pe...le." :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 504
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #318 : Syyskuu 12, 2019, 15:30:57 »
Minulla oli n. 6 vuoden tauko mehusitikoista, kunnes ostin C5:n. Häpeäkseni täytyy myöntää, että aluksi tuli pidettyä jousituksessa sport-asento päällä, kun normiasetuksessa jousitus tuntui liiankin leijailevalta C-nelkun kovaan alustaan tottuneelle. N. viikon siihen kesti tottua, mutta tottuminen pois kestäisi varmaankin kauemmin.
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa tcane

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 112
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #319 : Syyskuu 12, 2019, 15:59:07 »
Useimmat viat varmaan tulevat kilometrien, ei vuosien myötä eli vähemmän ajettaessa saa nauttia toimivasta autosta pitempään kalenterilla mitattuna.

Ennen X7:aa aiempi ja siihen mennessä ainoa sitikan aiheuttama tielle jääminen tapahtui ´97 kun 280tkm ajetussa BX19TRS:ssä vaihteiston rattaan osa tuli laatikon kyljestä ulos. Sitä aiempi matkan keskeytyminen oli ´91 kun 100tkm ajetun Alfa Sprintin toinen kansipahvi rentoutui ja tämä ei muutenkaan tervettä päivää nähnyt. Mutta vastoin ennakkoarviota ´05 rellulla ajoin uudesta 140tkm kolmessa vuodessa ilman ainuttakaan vikaa ja nykyiselläkin mennyt reilut 70tkm, tässä tosin pyörien suuntaus täytyi tehtaan jäljiltä korjata. Toistaiseksi viimeisimmällä sitikalla eli DS5:lla meni myös n. 130tkm huolettomasti -mutta mukavaa kyyti ei aina ollut. Eikä yhtään tutkaa ole minunkaan tarvinnut vaihtaa. Viime vuodet ajot on olleet hieman vähäisempiä mutta nyt kun määrät ehkä nousevat niin sitikan mukavammat mallit kiinnostaa taas, vaan kestääkö hermo, jos mukavuus ja luotettavuus ei taaskaan tule samassa paketissa.
... (ex-DS5-C5X7-C3Picasso-C3Pluriel-C3)

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 73
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #320 : Syyskuu 24, 2019, 10:22:50 »
Useimmat viat varmaan tulevat kilometrien, ei vuosien myötä eli vähemmän ajettaessa saa nauttia toimivasta autosta pitempään kalenterilla mitattuna.


Toisaalta seisottaminen ja pieni pätkäajo eivät tee autolle hyvää nekään;  esimerkiksi taksit, joissa tulee tasaisesti kilometrejä, käyvät huolloissa ja korjaamoissa eri syistä kuin vanhat ja vähän ajetut autot.  Korjattavaa ja laitettavaa tulee aina, sen luonne vaan vaihtuu.
C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #321 : Syyskuu 30, 2019, 19:57:25 »
No niin olisi pitänyt jättää öljyt moottoriin vaihtamatta ja ajella samoilla kurilla. Heti alkoi pissimään moottorin ja vaihdelaatikon välistä.
210000tkm tuli just mittariin. 2l bensa ja automaatti v.2008.
Loppuukohan tuo, kun öljyt tuosta vähän sakenee ja karstottuu? Veikkaan, että kohtuu kallista  tuohon ruveta kampiakselin pään stefaa vaihtamaan? Ja kohtuu vittumoinen jos ei ole 4-pilari nosturia. No, pohjalevy nyt on irti, kun etsiskelin vuotokohtaa.
Onneksi kuitenkin on moottoriöljyä eikä vaihdelaatikkoöljyä.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 698
  • Peukkuja: 17
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #322 : Syyskuu 30, 2019, 23:11:47 »
Jossain EW10 koneissa oli tuolla myös yhden öljykanavan tulppa, vauhtipyörän takana voi avautua ja vuotaa (ja ikävän hankala/kallis korjata - vain koska joutuu purkamaan niin paljon ennen kuin tuonne pääsee, eli vaihteisto ja vauhtipyörä ensin pois)

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 312
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #323 : Lokakuu 01, 2019, 09:07:30 »
Tätä on taidettu puida jo täällä monet kerrat ja noinhan se oli. Ostaa nyt 300tkm rullattu rotisko, ja jälkikäteen ihmettellä, että olipas siinä vikoja verrattuna uuteen autoon

Minusta auton laadusta ei saa edes mitään käsitystä ennen kuin sillä on ajettu 200-300tkm.

Jos valmistaja on aluksi liian optimistinen uusien teknisten ratkaisujen suhteen, sinänsä hyvinkin suunniteltu auto voi rikkoutua alta sadan tonnin, mutta korjattuna toimii sitten taas pitkään. Mutta 100-200tkm on kriittinen väli, siinä näkee mitä kaikkea koslaan pitää uusia normaalien kuluvien osien lisäksi ja selviää, onko auto kauttaaltaan huonoista osista tehty ja suunniteltu, ja alkavatko ongelmat vain paisua tai kertaalleen korjatut viat uusia.

Hyvin suunniteltu automalli aloittaa melkeinpä uuden elämän 200tkm jälkeen, kun alustarempat on tehty, ja väli 200-300tkm voi mennä jopa vähemmillä huolloilla ja korjauksilla kuin 100-200tkm. Toki jotain pitkäikäistä kuluvaa osuu usein tuollekin välille, kuten bensapumppua, kytkintä, ehkä turboa, mutta ne nyt vaan merkistä riippumatta kestää enintään tuonne asti.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2008 ->
« Vastaus #324 : Lokakuu 01, 2019, 15:05:03 »
Jossain EW10 koneissa oli tuolla myös yhden öljykanavan tulppa, vauhtipyörän takana voi avautua ja vuotaa (ja ikävän hankala/kallis korjata - vain koska joutuu purkamaan niin paljon ennen kuin tuonne pääsee, eli vaihteisto ja vauhtipyörä ensin pois)
Minkä hiton takia sinne tulppa ensinnäkin on laitettu? Ainahan tuollainen voi vuotaa. Jos sen tulpan näkee niin kai sen voi jotenkin korjata?