Äänestys

Siis kummalla meinaat ajaa tai kannattaja olet

Nastat
124 (52.1%)
Kitkat
101 (42.4%)
EVVK
13 (5.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 213

Kirjoittaja Aihe: Kitkat vai nastat  (Luettu 55059 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 911
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #75 : Marraskuu 17, 2008, 22:34:04 »
Kai niissä autoissa on eroa. Mulla on Michelin X-ice North nastarenkaat C4:ssä. Ei kuulu rapinan rapinaa.
Sevel pakussa on samanlaiset ja saman ikäiset nastarenkaat ja rapina kuuluu joka metrillä.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën 2CV AZ Berline -56

VTSBOY

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #76 : Marraskuu 17, 2008, 22:49:58 »
kitkoilla mennään jo neljättä talvea. ei tod paluuta äänekkäisiin nastoihin

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 797
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Supercharged
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #77 : Marraskuu 18, 2008, 11:25:14 »
Joo, enpä olisi minäkään palannut nastoihin ellei olis Activan mukana tullu melko hyväkuntoiset Semperitit. Mutta ensi syksynä sitten taas kitkat alle. :)

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #78 : Marraskuu 18, 2008, 13:17:02 »
Nokian nastat on omienkin kokemuksien mukaan aika miehekkäästi ääntelevät verrattuna Gislaved tai Conti, tämä viimeinen valinta oli Contin nastan ja kitkan väliltä.

Kajaanissa tullut ajeltua tällä viikolla ja eipä tuo kaupungissa aamulla ollut lumi/jää kovin liukkaalta vaikuttanut, tosin muutamien nastakuskien ajotyyli ei eronnut yhtään kesäkelistä ja kumeista, melko agressiivisesti ajettiin toisten puskureissa kiinni ja jarrutuksissa hieno "nasta liukuu asfaltilla" rätinä, noh kai sillä säästää jopa 0,02 sekuntia noilla käsittämättömän lyhyillä matkoilla.

Poissa XANTIAGO

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 288
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C4 1.6 VTi 120 Confort A 2013
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #79 : Marraskuu 18, 2008, 17:32:19 »
Ensimmäiset kitkat alla. Tulivat kesällä autonvaihdon yhteydessä ja eipä voi muuta kuin kehua. Continentalit ovat ja kyllä niissä tahmaista pitoa tuntuu olevan, vaikka aluksi olinkin hieman skeptinen.
Tänään mentiin Oulun seudulla paikottain vesipeilijäällä, mutta pitivät kuitenkin kun stemmasi vauhdin sopivaksi.

Nokian Renkaita kannattaisi nyt ostaa pörssistä, kun myyvät alle 9 euron kappale. Halpaa kuin saippua.
Exät: BX 1.4 -86 ZX 1.6 -95 Xantia 1.6 -96 C5 2.0i -04
C1 1.0 2012  C5 2.0i A 2007 C4 2.0i A 2006

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 537
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + AR156STW+ Ducatoja
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #80 : Marraskuu 19, 2008, 17:01:04 »
Joo, pari päivää ajeltu lisää eikä melu pienene. Melu on aivan samanlaista kuin hurjasti väljän laakerinkin kanssa eli vouvaa ja ulisee.

Mikäli ei usko riitä tuohon meluun niin saa tulla koeajolle, onnistuu kantahämeessä.

En muistanutkaan että emännänkin autossa on samanlaiset hakkikset ja ei niissäkään melussa eroa ole.

Ja jos nuo tuota melua jatkaa niin minä varmaankin olen kuuro jouluun mennessä...
Rallia ranskalaisella :D

Poissa Esben

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C4 2.0 VTR Coupe, Peugeot Expert 1,9d.
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #81 : Marraskuu 19, 2008, 21:48:11 »
Eilen tuli Xsara Farkkuun  Bridgestone Blizzak Nordicit ja todella miellyttävän tuntuiset ovat ja erittäin hiljaiset.
Liukkaista ei ole vielä kokemusta täällä etelä rannikolla ja jos vanhat merkit pitää paikkansa niin täällä on kesäkelit läpi talven,siksi
tuntuu turhalta nastarenkailla teitä kuluttaa.
Nastoihin en enää näe syytä palata ainakaan näillä leveysasteilla.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 264
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #82 : Marraskuu 20, 2008, 08:21:41 »
Liukkaista ei ole vielä kokemusta täällä etelä rannikolla ja jos vanhat merkit pitää paikkansa niin täällä on kesäkelit läpi talven,siksi tuntuu turhalta nastarenkailla teitä kuluttaa.
Nastoihin en enää näe syytä palata ainakaan näillä leveysasteilla.

Kelimuutokset tulee nopeasti kun on tullakseen, tänä aamulla etelärannikolla ainakin lounaassa 10 cm lunta maassa.

Poissa faradi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDI 170 Exlusive Tourer
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #83 : Marraskuu 20, 2008, 09:38:09 »
Liukkaista ei ole vielä kokemusta täällä etelä rannikolla ja jos vanhat merkit pitää paikkansa niin täällä on kesäkelit läpi talven,siksi tuntuu turhalta nastarenkailla teitä kuluttaa.
Nastoihin en enää näe syytä palata ainakaan näillä leveysasteilla.

Kelimuutokset tulee nopeasti kun on tullakseen, tänä aamulla etelärannikolla ainakin lounaassa 10 cm lunta maassa.

Eipä ole kelimuutoksia... Tonnikaupalla taas kylvetty suolaa eteläsuomen teille.
Varma mielipiteeni on ehdoton ehkä.

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #84 : Marraskuu 20, 2008, 11:17:59 »
Kajaanissa kitkoilla kiillottuneissa risteyksissäkään ei ole ollut ongelmaa, vaan ei kyllä ole tehnyt mieli ajella kuin kesäkelissäkään, pakkasta lunta jäätä, aiemmin tuossa olikin sohjovelliä, suolaa ei onneksi ole keskustassa ollut, enkä sitä kaipaisikaan, vaan niin sitä joutuu siitä moskasta kärsimään taas perjantaina. On muuten kaikkein liukkaimmat paikat olleet sellaisia missä suolavelli on jäätynyt tien pintaan, nastoilla ajaessa oli ainoat kerrat kun nastat eivät purreet jäähän. Kitkoilla en toivoisi sellaiseen paikkaan joutuvani.

Renkaat onkin ainoa asia mikä toimii kelin viilennyttyä, tankkaus on taistelu, ovien avaaminen on taistelu, ikkunat ei pysy sulana, eikä lämpimäksi autoa voi sanoa hyvällä tahdollakaan, jäätä pakkautuu parin kilsan ajolla pyöräkoteloihin niin että äänimaailma on varsin eksoottinen, niin ja konekkin pätkii kylmänä, ei ole talviauto tuo oma yksilö ainakaan.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 264
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #85 : Marraskuu 20, 2008, 12:15:42 »
Liukkaista ei ole vielä kokemusta täällä etelä rannikolla ja jos vanhat merkit pitää paikkansa niin täällä on kesäkelit läpi talven,siksi tuntuu turhalta nastarenkailla teitä kuluttaa.
Nastoihin en enää näe syytä palata ainakaan näillä leveysasteilla.

Kelimuutokset tulee nopeasti kun on tullakseen, tänä aamulla etelärannikolla ainakin lounaassa 10 cm lunta maassa.

Eipä ole kelimuutoksia... Tonnikaupalla taas kylvetty suolaa eteläsuomen teille.

Varmaan jos asuu valtatien varressa.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 148
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • BX 1.9 GTi A-91
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #86 : Marraskuu 22, 2008, 21:47:29 »
Lumiketjut on parhaat,1.8 mopokoneesta vaan loppuu voima kesken ja kone sammuu mut pito ei lopu,eikä ollut kuin bilipali-liikkeen 19€ ketjut.

Asentaminen vaatii vaan haalarit.

Ja miks ketjut ??? koittaa vaan peruuttaa jäistä pikkutietä ylämäkeen 450kg lavetin kanssa jossa on CX raato päällä ;D

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 689
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #87 : Marraskuu 22, 2008, 23:14:53 »
Lumiketjut on parhaat,1.8 mopokoneesta vaan loppuu voima kesken ja kone sammuu mut pito ei lopu,eikä ollut kuin bilipali-liikkeen 19€ ketjut.

Asentaminen vaatii vaan haalarit.

Ja miks ketjut ??? koittaa vaan peruuttaa jäistä pikkutietä ylämäkeen 450kg lavetin kanssa jossa on CX raato päällä ;D
Saako niin tehdä  :angel:
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 148
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • BX 1.9 GTi A-91
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #88 : Marraskuu 23, 2008, 11:53:18 »
Saako niin tehdä  :angel:

Saa  :P Suurin sallittu perävaunupaino kun on 1500kg,lavetti 450kg + CX 1300kg kokonaisena ja tuostahan oli Manu purkanut osia ainakin 250kg edestä ;D

Ihmetyttää kyllä kuka näillä jotain lasikuitukoppeja vetää kun eihän tää 1.8 meinaa jaksaa vetää kunnolla edes tota pelkkää lavettia,pienet pyörät ja iso perälauta jarruttaa ihan hitosti menoa.

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #89 : Marraskuu 23, 2008, 12:40:28 »
Ilman turboa vetäminen on vähän sellaista tehottoman oloista, se turbon lisävääntö tuo kivasti kaivattua kykyä mäen nousuihin.

Tänään melkein kaikki pääsee illalla tekemään lumitestiä renkaillaan, alijäähtynyttä vettä kun satoi perjantaina, niin parissa paikkaa tuntui kitkan ote tiestä aika vaatimattomalta, mutta ei nyt mitään isoja ongelmia vielä, yhdessä mutkassa joutui vaan jarrulla vähän sitomaan, kun ylämäkeen meinasi puskemista tapahtua. Lumella ei pitäisi olla mitään ongelmia pitojen kanssa.

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #90 : Marraskuu 24, 2008, 18:24:48 »
Kyllä nuo Contin Viking Contact 5:t ovat olleet ihan positiivinen yllätys, pääosin pito on todella lähellä nastarengasta, mutta joskus hieman ennalta arvaamattakin pito saattaa olla suhteellisen heikko, mutta siltikin yleensä maantiellä pitoa on, kaupungissa tahtoo vähän luistaa näin lähellä nollaa lämpötilassa kun autot ovat lumen tampanneet tiiviiksi, nasta voittaisi 5-2 pidossa tälläisissä olosuhteissa.

Lunta jään päällä tilanteessa oli jarrutusmatka noin 300 metriä 85km/h nopeudesta, kun lumimyräkässä testailin, nastalla tuosta lähtisi kyllä pois jonkin verran ja pysähtymisen sijaan väistö on ainoa mahdollisuus jos esim. hirvi loikkaisi eteen, mutta toisaalta sellaista tienpintaa on kohtuullisen harvoin talven aikana, joten todennäköisyys sellaiseen tapahtumaan on toki heikompi, mutta mikäli kaipaa parasta mahdollista pitoa, niin sitten nasta olisi ehkä kannattavampi valinta.

ABS jarrut ovat näiden kitkakumien kanssa olleet erinomainen varuste, sillä ilman niitä olisi jarruttaminen kokeneellekkin kuskille äkkitilanteessa haastavampaa, nyt voi jättää tyystin auton huoleksi hidastamisen ja keskittyä väistämiseen, käytännössä kun väistäminen on varsin todennäköinen pysähtymisen sijaan, muutoinkin pitäisi olla henkinen valmius ajaa vaikka ojaan sen sijaan, että rysäyttää pahki johonkin.

Risteyksestä kiihdyttäminen ja samaan aikaan kääntyminen tuntuu olevan vaikeaa, suttaa aika helposti, mutta toisaalta voihan tuon antaa sutata, ei ole nastat kulumassa ja eipä tuo jää taida paljoa kumia syödä.

Poissa KareJG

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Savun hälvettyä uusimme kytkennät
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #91 : Marraskuu 24, 2008, 18:48:51 »
Ensimmäistä kertaa 10 vuoteen kitkoilla kunnon talvikelissä tänään. Ihan hyvin tuo ajaminen sujui. Mutta sanoisin, että abs -jarrut pitää kitkojen kanssa olla. En yleensä ole saanut nastarenkailla abseja aktivoitua todellisissa liikennetilanteissa, koska ajotapani on hyyyvin varovainen (ennakoiva, jos haluaa olla kohtelieas). Tämään kitkojen kanssa absit pärisyttivät poljinta lukuisia kertoja. Varmaan osasyynä tottumattomuus kitkoihin. Nastat varottavat jonkin verran ropelluksella pidon heikkenemisestä, kitkat ovat pirun hiljaiset, ja en oikeastaan huomannut pidon heikkenemistä muusta kuin absien pärinästä. 
Mitsubishi Outlander vm 2010, C4 1,6HDi Exclusive Berline 5d vm 2007, Peugeot 206 1,4 SW vm 2003
Exät: C-Crosser HDi 2.2.  vm 2010 AT, C5 2,0i 16v Break AT, vm 2007, C5 2.2 HDi Berlinen AT vm 2001,C5II 2.0 HDi Break AT vm 2007 C4 1,6 16V Design II Berlin

Poissa Esben

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C4 2.0 VTR Coupe, Peugeot Expert 1,9d.
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #92 : Joulukuu 16, 2008, 21:38:49 »
Taas ollaan menty pari viikkoa täysin kesäkelissä täällä Kotkan suunnalla,lunta ei yhtään eikä jäätäkään.
Nauratti vaan kun viime viikolla suolasivat täysin kuivaa ja lumetonta sekä jäätöntä moottoritietä,no varmuus ennen kaikkea.
Eli kitkat on olleet taas ykkös renkaat, ainakin täällä.

Poissa Velmanteri

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 229
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroën C5 2.0i 16V SX -03 B-Pack
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #93 : Joulukuu 17, 2008, 16:39:55 »
Sama täällä, kitkat siis alla. Eipä ole vielä tullut tilannetta että olisi nastoja tarvinnut.
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

rth

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #94 : Joulukuu 18, 2008, 10:24:53 »
Kyllä nuo Contin Viking Contact 5:t ovat olleet ihan positiivinen yllätys

Itsellä kyseiset renkaat, tosin ovatkin vanhempaa tuotantomallia elikkä Viking Contact 3:set.
Erittäin miellyttävät renkaat niin jäällä, lumella. Loskalla tosin vähän hakee ja suttaa, mutta perkule muuten kyllä pitää otetta aika
tiukasti. Enpä olisi uskonut.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 573
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #95 : Joulukuu 18, 2008, 13:48:35 »
Maanantaina tuli vietettyä päivä Tukholmassa ja merkille pantavaa oli, että nastojen rapinaa ei kaduilta kuulunut juurikaan... :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #96 : Joulukuu 19, 2008, 02:30:06 »
Itsellä kyseiset renkaat, tosin ovatkin vanhempaa tuotantomallia elikkä Viking Contact 3:set.
Erittäin miellyttävät renkaat niin jäällä, lumella. Loskalla tosin vähän hakee ja suttaa, mutta perkule muuten kyllä pitää otetta aika
tiukasti. Enpä olisi uskonut.

Sopivalla jäällä nämä ei kyllä pidä kovin kaksisesti, jarrutusmatka helposti tuplautuu nastoihin verrattuna ja joskus on sellaista sopivanlaista jäätä, jossa pitoa on kesärenkaan luokkaa, muissa olosuhteissa sitten pelaa tosiaan yllättävän hyvin, sellainen valkeaksi jääksi tamppautunut lumi esimerkiksi on aika 1:1 nastan kanssa pidoltaan näillä kumeilla.

Asfaltillehan nuo tiet pääosin suolataan nykyään, on alkanut näkymään ihan noilla seututeilläkin suolan kylvämistä, joten kaiketi kohta kesärenkaillakin 'pärjäisi' ::)
Ei se tosin mihinkään sitä muuta, että kitkakin pitää vaikka keli olisi talvinen.

rth

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #97 : Joulukuu 19, 2008, 08:19:38 »
Sopivalla jäällä nämä ei kyllä pidä kovin kaksisesti, jarrutusmatka helposti tuplautuu nastoihin verrattuna ja joskus on sellaista sopivanlaista jäätä, jossa pitoa on kesärenkaan luokkaa, muissa olosuhteissa sitten pelaa tosiaan yllättävän hyvin, sellainen valkeaksi jääksi tamppautunut lumi esimerkiksi on aika 1:1 nastan kanssa pidoltaan näillä kumeilla.

Asfaltillehan nuo tiet pääosin suolataan nykyään, on alkanut näkymään ihan noilla seututeilläkin suolan kylvämistä, joten kaiketi kohta kesärenkaillakin 'pärjäisi' ::)
Ei se tosin mihinkään sitä muuta, että kitkakin pitää vaikka keli olisi talvinen.

Oliskin jäätä ja lunta, mutta etelän lämmössä (nyt +5) ei muodostu muutakuin vettä. :D Kokoajan toivois, että tulis lunta ja jäätä, sais todellista tuntumaa näihinkin kitkoihin. Onhan muutenkin Citroen varmasti paras auto mitä itsellä ollut, historiasta löytyy fiattia ja vanhoja ooppeleita.

Fiudesta tuli kivireki, kun painoi jarrua talvisin. Meni kuin kiskoilla ja pysähtyi sitten joskus, kerran jopa edellä olevan auton vetokoukkuun. :D
Mutta voin kyllä omasta kokemuksesta suositella kitkoja talvirenkaiksi, ainakin tänne -ah-, niin ihanaiseen etelän lämpimään talveen, jossa ajetaan suolaa tielle samantien, kun vähän viilenee.

Gitikka

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #98 : Joulukuu 19, 2008, 19:35:04 »
laitetaas ny tähänki topiccii specsit: mulla Michelin Maxi Ice 195/65 R15 löytyy nakin kyljestä

toistaseksi sanotaanko 90% tyytyväinen... tollases nollakelin sohjossa lähtee aikalailla liukkaille... tosin johtuu suurimmaksi osaksi ajotavasta & -nopeudesta jolla mennään, rauhallisemmalla vois ollakkin ihan tähänasti 100%

hiljaset ainakin ja ajotavan kun sopeuttaa nakkiin, ihan jes.. ei voi ajaa kuin nastoilla, mut who cares? enää ei oo niin kiire ku pienenä, vaikkakin täällä eteltäsuomessa suhaa...

täällä tää asenne tosiaan on aika monella pielessä, kasvaa ne sarvet päähän välillä itellekkin ;)

ja jos kokonaistaloudellisesti aattelee, mun mielestä kitkat ja nopeuksien sovittaminen talviolosuhteisiin = ajotavat&asenne olis paras ratkasu

mikä helkatin kiire tuolla on???

jos nyt keksittäs auto ja tollaset nopeudet yms. tod.näk. turvallisuus ois kuitenkin lähtökohdista ensimmäisiä, ennen=nykyään oli/on nopeus ja tehot... turvallisuus tulee kaukanaperässä, ehkä 80km/h tai allekkin...

vai?

älkääkä heti sanoko että taas se Gitikka saunakaljoissaan höpöttää... tosin näinhän juurikin on...

kivaa vkonloppua ja turvallista Joulua kaikille Teille!

Gubben

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #99 : Joulukuu 19, 2008, 20:34:52 »
Kun tänä talvena on ollut oikea talvi taas. Paitsi tänään, jolloin nousi jopa +2 asteeseen lämpötila, olisi kitkat aivan mainiot minunkin käyttöön. Eli kitkoilla pärjäisi oikeinkin hyvin.