Äänestys

Siis kummalla meinaat ajaa tai kannattaja olet

Nastat
124 (52.1%)
Kitkat
101 (42.4%)
EVVK
13 (5.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 213

Kirjoittaja Aihe: Kitkat vai nastat  (Luettu 63337 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #100 : Joulukuu 19, 2008, 21:48:04 »
Sohjossa nuo Contit ovat olleet vähän liukkaat tosiaankin, mutta aika vähän sitä sohjoakin on loppupelissä esiintynyt, joku taisi ajella tänään kesäkumeilla, kun loivassa kaarteessa tippui vauhti sinne 50 tuntumaan, itse takaisinpäin tullessa ajoin siinä sohjoisessa kurvissa ~90 enkä havainnut mitään ongelmaa, tarvittaessa olisi varsin nopeasti voinut stopatakkin, kun sohjon alla oli jo asfaltti paljaana.

Itse tykkään ajella sellaista nopeutta mikä nyt luonnostaan tuntuu hyvälle ja missä ei tarvitse rattia puristaa rystyset valkoisena, alle sen alkaa unettamaan ja aika hyvin se nopeus on siinä +10% taulun viestittämään verrattuna, mutta aika usein sitä tulee autoja peräedellä vastaan, nimenomaan sellaisia jotka liioitellusti hidastavat nopeutta ikäänkuin peläten jotain.

Näillä kitkoilla voi päästellä aika samoin kuin nastoillakin, paitsi risteyksissä, niissä kun ovat sutanneet yleensä aika kiiltäväksi jään, jos sellaista on.

Kun olen pohtinut sitä miksi jotkut jäävät tuolla tienpäällä jalkoihin niin pahasti olen tullut tulokseen, että ne usein ovat ihmisiä jotka erityisen voimakkaasti hakeutuvat siihen miellyttävyystilaansa, joka omasta perspektiivistä on kuin lehmä haaleassa vedessä, ei tapahdu, ei ole yritystä, itse kun olen vähän räväkämpi tapaus mitä tekemiseen tulee ja sellainen mukava lilluminen vaan etoo, no arvatenkin siinä sitten tulee ristiriitaisia tilanteita tienpäälläkin, kun koen että ko. paikassa voisi ihan vaan mennä, eikä mitään tarvetta himmailuun ole ja aika iso osa on näitä mukavuudenhaluisia jotka kokevat esimerkiksi mutkassa g-voimat vastenmieliseksi, itsehän suorastaan kaipaan kurvissa g-voimia, joita ihan varmasti ZX:llä talvisessa kelissä kitkoilla voikin kokea ;D


rth

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #101 : Joulukuu 29, 2008, 11:19:21 »
Näillä kitkoilla voi päästellä aika samoin kuin nastoillakin, paitsi risteyksissä, niissä kun ovat sutanneet yleensä aika kiiltäväksi jään, jos sellaista on.

Kun olen pohtinut sitä miksi jotkut jäävät tuolla tienpäällä jalkoihin niin pahasti olen tullut tulokseen.....

Itseäni suorastaan vituttaa, kun ihmiset ehdointahdoin sottaavat nuo risteykset siihen kuntoon. Ja jotkut jäävät tuolla tienpäällä jalkoihin myös varmasti sen takia, että eivät uskalla ajaa "kun on liukasta" ja vähän pimeääkin, ts. eivät luota autoonsa :)  Toisaalta, eihän kaikki voi ajaa ranskattarilla :P

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 715
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 226
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • BX 1.9 TZi A-91
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #103 : Tammikuu 14, 2009, 13:35:18 »
Ihan täyskielto ei taida toimia vaikka tuolla etelänaapurissakin parjäsi kitkoilla loistavasti vaikka pikkutiet oli aivan jäiset ja hoitamattomat, ei ollut lumisateen jäljiltä edes aurattu, ihan umpijäässä ja kunnossapidolta rahat lopussa ::)

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/01/17950

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #104 : Tammikuu 14, 2009, 15:06:00 »
Joo, kyllä kai ne nastat voisi kieltää heti kun suolaus kielletään, mikään ei ole niin liukasta kuin jäätynyt suolamömmö.

Aika pulkkana noilla omilla kitkoilla menee jos on jään päällä vettä, mutta aina siellä täällä on sen verran karheaa pintaa siinä jäässä, että kyllä se vaan pysähtyy. Kurveissa ei ole ollut ongelmaa lainkaan pidon kanssa, tuokaan ei ole niin liukasta kuin jäätynyt suolaliuos.

Mutta jos kaikki ajaisivat tälläisillä kitkoilla, niin olisipa ikävää ajella jäisillä kaupungin kaduilla, pitoa ei vaan olisi nimeksikään kun kaikki suttaisivat valoista lähtiessä jään peiliksi (kuten nyt nastoilla yrittävät).

Toki jossain satakunnassa ei nyt taida kovin montaa jäistä paikkaa edes olla koko talvena, joten siellä vähän erijuttu, vaan tässä maassa jos jotain päätetään niin välittämättä järjestä koko maahan sama kieltohan siitä tulisi.

Kaikista paras olisi jos pelkääminen liikenteessä kiellettäsiin, tai ajaminen jos pelottaa, siinä vapautuisi tienhoitoon paljon rahaa eikä olisi väliä vaikka kesätkin ajettaisiin nastoilla ;D

Poissa Gusse

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 852
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Proceed GT -19 & Niro -18 & Miata -90
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #105 : Tammikuu 14, 2009, 18:16:52 »
Aika pulkkana noilla omilla kitkoilla menee jos on jään päällä vettä, mutta aina siellä täällä on sen verran karheaa pintaa siinä jäässä, että kyllä se vaan pysähtyy.

Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, niin ei tuota karheata pintaa löytyisi.  :)
exät Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus Wagon -13, E87 116i -07, Alfa 147 -07, Alfa GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -90.

Gitikka

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #106 : Tammikuu 14, 2009, 18:18:28 »
Koodia: [Valitse]
Kaikista paras olisi jos pelkääminen liikenteessä kiellettäsiin, tai ajaminen jos pelottaa, siinä vapautuisi tienhoitoon paljon rahaa eikä olisi väliä vaikka kesätkin ajettaisiin nastoilla Grin
 nii tai kielletään ajaminen ylipäänsä ;)

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #107 : Tammikuu 14, 2009, 19:14:29 »
Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, niin ei tuota karheata pintaa löytyisi.  :)

Kuten itsekkin tuossa ylempänä mainitsin.

Todennäköisesti ajaminen tullaankin kieltämään joskus tulevaisuudessa, toivottavasti sitä itse on pukannut koiranputkea pitkään siinä vaiheessa, sillä siinä vaiheessa maailma muistuttanee maanpäällistä helvettiä muutoinkin, lihansyönti, suola jne kielletty varmaankin  :o

Kitkat jättää hyvät urat kovaankin jäähän, kun renkaat lukossa jarruttelee, asia joka itseni on yllättänyt, rengashan on kumia, kumi on pehmeää, jää kovaa, eihän se voi, mutta niin se vaan voi :o

Sudittamalla kaivaa itsensä vaikka peruskallioon, syö jäätä melkein yhtä hyvin kuin nastallinen, tätä ei järkeni vaan oikein meinaa ymmärtää, miten kumi voi noin tehdä, mutta pakko se on uskoa kun omakohtaisesti todeksi havainnut, kyllä sitä kehitystä on vaan kummasti tapahtunut.

Vielä vähän kehitystä kiillottuneen jään osalta olisi tarpeen, jonka jälkeen olisi rengas ihan nastakumin kanssa kilpailukykyinen, tälläiseen tulokseen olen nyt päätynyt, kun ajattelin nastakuskina talven kärsiä ja liukastella kitkoilla, kyllä nuo ihan asiansa ajaa, kunhan kuski ajaa autoa, eikä matkusta leppoisasti kuskin paikalla, vähemmän nuo antavat anteeksi erityisesti sohjoisella kelillä tai paksussa lumessa.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 982
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #108 : Tammikuu 14, 2009, 19:35:18 »
Kaikista paras olisi jos pelkääminen liikenteessä kiellettäsiin, tai ajaminen jos pelottaa, siinä vapautuisi tienhoitoon paljon rahaa eikä olisi väliä vaikka kesätkin ajettaisiin nastoilla ;D
Kun nyt ensin kiellettäisiin ne kaikkein rohkeimmat sieltä liikenteestä.  :)
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën 2CV AZ Berline -56

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #109 : Tammikuu 14, 2009, 19:44:52 »
Kun nyt ensin kiellettäisiin ne kaikkein rohkeimmat sieltä liikenteestä.  :)

Meinannet niitä, jotka ovat uhkarohkeita?  :laugh:

Löytyykö heitä tuosta?  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=jWUwXL6RDkw

Molemmista päistä pitäisi porukkaa karsia, niin älyttömiä juttuja tuolla tienpäällä välillä näkee, tai jos kiellettäisiin ne nastat, niin kyllähän se luonnostaan ohjaisi ainakin talvisin kehitystä oikeaan suuntaan, tosin tappiot voisivat olla kohtalaisia-suuria tuossa prosessissa  :-\

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 708
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #110 : Tammikuu 14, 2009, 20:24:36 »

Löytyykö heitä tuosta?  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=jWUwXL6RDkw


Miksi muuten vilkutat ohituskaistalla? :)

Mutta tuotahan se on maantiellä, että ei malteta odottaa sitä "hieman" turvallisempaa ohituspaikkaa. Tosin tuosta videosta ei ihan kaikkea nähnyt, kun tuo juutuubilaatu on mitä on.
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #111 : Tammikuu 14, 2009, 20:37:13 »
Miksi muuten vilkutat ohituskaistalla? :)

Mutta tuotahan se on maantiellä, että ei malteta odottaa sitä "hieman" turvallisempaa ohituspaikkaa. Tosin tuosta videosta ei ihan kaikkea nähnyt, kun tuo juutuubilaatu on mitä on.

Koska olen laiska ja epätäydellinen  ;D

Tulee jätettyä vilkku päälle, jos se ei itsekseen napsahda pois, tullut tuo tapa kun usein joutuu useampia autoja ohittelemaan kerralla ja se nyt kertoo kuinka kauan aion ohittaa, ettei joku koukkaa eteen, tosin koukkaa ne joskus siltikin, jopa motarilla vaikka ajaisin 120 ja rampista tulevat tulisivat 60, koukkaavat eteen vaikka vilkuttaisi pitkiä ja soittaisi torveakin ja sitten väistellään pientareelle, kaikki jonkin pelkääjän takia, joka ei uskalla liittyä motarille 120 vauhdilla, tai edes sataa. No tuo oli joku toinen tapaus :P

Jep, ei siitä videosta kaikkea näe, yhdessä kohtaa se skoda ohitti rekan siinä risteyksen alueella, lähti ennen risteystä ohi ja palasi omalle kaistalle risteyksen jälkeen, ellen väärin ole ymmärtänyt niin tuo ei olisi suotavaa, kuten noilla keltaisilla viivoillakin taisi olla jokin tarkoitus  ;D

Aika pitkästi 100-alue, mutta käytännössä ei voinut kuvitellakaan ajavansa satkua liikenteen takia. Se yksi musta auto vähän yllätti, kun takana oli se rekka ihan puskurissa kiinni, taustapeilin täytti sen maski, vaan en minä sen kovempaa pääse kun edessä on toinen rekka, joten sitä ~85 siinä köröttelen väliä pitäen, kunnes yks kaks peilissä näkyi auto ja vastaantulijoita edessä, kiva tempaista jarruakin kun puskurissa kiinni roikkuu muutama kymmenen tonnia rautaa, meinasi ituttaa jo tuossa kohtaa.

Tuo on sitten pirkanmaata, kokemukseni mukaan siitä alkaa liikenteellisesti ikävä alue, Tampere-Rauma-Turku suuntaan tekee oikein pahaa ajella, kun meno on täysin järki ikkunasta pihalle tasoa.

Kuvittelen vain mitä homma olisi tuolla jos nastat kiellettäisiin ja tulisi reilumpi pakkasjakso ettei sitä tietä saisi suolalla pidettyä sulana koko aikaa, siinä olisi moni isi ja äityli ihmeissään noilla asenteilla mitä osalla tuolla liikenteessä on :-\

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #112 : Tammikuu 17, 2009, 22:39:37 »
Luulin hukanneeni tämän:


Noinhan se oikeastaan menee, jäätä toki on sitten monenlaista, huonoimmassa tapauksessa varmaankin tuo reilu 400 metriä, mutta kyllä monella jäällä nopeamminkin stoppaa, sehän tuo huonoin puoli on, että aika vaikea tietää täsmälleen millainen pito renkaalla on jos jäistä tietä ajelee, ei sitä voi nähdä ja jos testailee jarrutella, niin 100 metrin päässä voi olla pito aivan toinen. Aika vähän tosin sellaista on, pari kolme kertaa tänä kautena tullut sellainen oikein liukas pinta renkaan alle, joten sen merkitys on kyllä vähäinen.

Poissa Esben

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C4 2.0 VTR Coupe, Peugeot Expert 1,9d.
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #113 : Tammikuu 18, 2009, 10:52:10 »
Miksi ajan kitkoilla,syy selviää tästä kuvasta.
Kotkan vanha Metsola 18.1 2009
Pakkasta -1.
Maisema on ankeen näköinen,mutta samanlaista ollut koko talven
muutamaa lumijaksoa lukuunottamatta.
Tämmöistä se on täällä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2009, 12:23:29 kirjoittanut Esben »

Poissa Velmanteri

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 230
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroën C5 2.0i 16V SX -03 B-Pack
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #114 : Tammikuu 18, 2009, 11:09:43 »
^ X1
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #115 : Tammikuu 18, 2009, 12:23:31 »
Timerkinnät täälläkin näkyvissä, vaikka sentään vähän tuota hankeakin  :-\

Isommin ei kyllä ole ollut nastoja ikävä. Sulaa tietäkin on joutunut ajelemaan varmaankin puolet ajoista, joten nastathan olisivat jo puoliksi pois syöpyneet, niin oli ainakin tilanne vuosi takaperin.

Poissa Esben

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C4 2.0 VTR Coupe, Peugeot Expert 1,9d.
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #116 : Tammikuu 18, 2009, 12:44:11 »
Kannatankin juuri kitkoja tämän takia kun ei täällä tosiaan nastoja tarvitse,muualla Suomessa voi olla eri juttu.
Sen verran mitä on tänäkin talvena ollut lunta,niin hyvin on tullut kitkoillakin toimeen.
Liuikasta ns.pääkallokeliä ei ole tullut kuin kerran vastaan ja sekin oli keskellä yötä kun hain jälkikasvua kotiin,
silloin tuntui ettei pitoa löydy tarpeeksi.

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #117 : Tammikuu 20, 2009, 21:32:28 »
Onpas ollut ongelmallista keliä kitkojen kanssa, kolmosella pitää painaa kaasua vielä varoen, sutasee heti kun ahdot nousee, nelosellakin pyörii renkaat pikkasen nopsempaan kuin pitäisi ahdoilla, kyytiläisille sanottava, että voima jyrää?  :-\

Pysähtyminenkin suhteellisen verkkaista paikoin, liikenneympyrät ovat kokemus 20km/h nopeudessa puskee ihan tolkuttomasti, moottorijarrutuksella saa näyttävän hidastetun sivuluisun aikaan, mutta mitään pitoa ei ole, olo sama kuin rasvapalalla kuumassa teflonpannussa.

Onneksi noita paikkoja on vain muutamia, sen verran tuota suolaa ja santaa kylvetään teille.

Pakkaskeli kun lauhtuu pikkupakkaselle, tuntuu nastat vievän kitkoja sata nolla, liukastahan nastoillakin on, mutta aina ne vähän tarttuu.

Kitkat täysin kelvottomat? No tuskin nyt sentään, mutta tälläisessä ongelmakelissä en voi suositella, elikoiden väistely alkaa olemaan tuuripeliä tai sitten pitäisi ajella niin verkalleen, että kylähullut mopedilla ajaa ohi.

Jotain kelistä kertoo, että rekat ajoivat 40-50km/h kaarteissa.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 226
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • BX 1.9 TZi A-91
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #118 : Tammikuu 20, 2009, 22:04:46 »
Ne on noi Contit, testivoittajat nääs ;D

Ei Blizzakeilla ole ollut mitään ongelmia, ei niillä ehkä ihan uusille nastoille pärjää mut monesti valoista lähdettäessä se vierestä kuuluva kauhea korvia raapiva rapina jää kevyesti taakse.

Lopettaisivat vaan tuon paskan kylvämisen tielle, kyllä oli taas välillä ilo ajella kun oli sen verran enemmän pakkasta ettei ollut suolausta riesana, näkeekin jotain.

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #119 : Tammikuu 21, 2009, 00:25:11 »
Juuh, luulenpa että ilman tuon moskan kylvämistä ei noin liukkaita paikkoja olisi ollutkaan, kun tie olisi ollut normaalissa jäässä. Oli mukava kotinurkille tulla, täällä vain sapuskaan tungetaan suolaa, ei ole terveysintoilu tai mikään muukaan hulluus vielä näin korpeen eksynyt, eikä taida eksyäkkään  ;D

ZX:ssä taitaa kyllä joku impuputki vuotaa, kun se hyökkii suhinan säestyksellä kunhan pitoa vaan on, ei se normaalisti noin virkeä ole ollut, mahdoton vihellys alkaa 0.5barin kohdilta  :-\ Vaan pääsee hitaammista 10 vuotta vanhoilla nastoilla ajavista sujuvasti ohi  ::)

Blizzakeista jäi aikoinaan paha maku suuhun, niistä ensimmäisistä, kun olin matkustajana ratti kourassa sellaisilla kumeilla aika monta kertaa, tuumasin että kesäkumeillakin pärjää paremmin, se oli sitä kitkarenkaiden ensimmäisen polven taikaa  :laugh: Varmasti nykyään ovat ihan ok :P

Itse ajelin e-pohjanmaa - keski-suomi alueilla jotain 300km tänään, kun tuota pientä pidon riittämättömyyttä oli havaittavissa.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 226
  • Peukkuja: 16
  • Sukupuoli: Mies
  • BX 1.9 TZi A-91
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #120 : Tammikuu 22, 2009, 10:56:17 »
Blizzakeista jäi aikoinaan paha maku suuhun, niistä ensimmäisistä,

Ensimmäiset taisin ostaa jotain 15 vuotta sitten, ne oli hyvät mut ajettavuus ei ihan parhasta luokkaa, puolivälissä ollut 02-malli oli aika surkea esitys, nää uudemmat on taas aika hyviä, Nokian vois olla kanssa ihan kelvollinen vaihtoehto mut rahastavat vähän liikaa tuolla nimellä.

Nykyauton mukana tuli Gislavedin nastat, eivät juuri vakuuttaneet, sitä edelliset nastat olikin Hakkapeliitta 10, ne ainakin oli ihan karmeat renkaat, koskaan ei tiennyt lähteekö ensin perä vai keula luistoon, samalla autolla (-89 Fiesta) laski kitkoilla ihan hallitusti kahva edellä.

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #121 : Tammikuu 23, 2009, 19:47:58 »
Tuo lumipöperö kiillottaa kivasti tienpinnan, nelosella suti kaasusta kun mäkeen pyysin lisää vauhtia ja ahtoja vain 0.4 tuolloin, oli jotenkin epäluotettavan oloinen tuo kulkine muutenkin, kun paksummasti lunta niin vikuroi kuin raivoisa ori, pysähtymiseenkin sai varata mukavasti matkaa, vaan tiellä pysyttiin ihan hyvin eikä tarvinnut jalkoihin jäädä siltikään, vauhtia oli kyllä pakko hillitä.

Radio väitti, että useita kolarisumia oikein ollut, en oikein ymmärrä miksi, ihan hyvinhän tuolla näkee ajella ja kun jättää väliä niin ei pitäisi ihan helpolla edes kolista? Taineet vaihtaa jo kesärenkaat tai se välin jättäminen tainnut unohtua taas...

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 709
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #122 : Tammikuu 23, 2009, 23:03:37 »
Ei vikuroi eikä sudi, koska tiedän, että sutiva pyörä ei vie autoa eteenpäin, toisaalta se tekee autosta samalla vikuroivan, koska sutivasta pyörästä katoaa myös sivuttaispito eli pito on pois joka suuntaan. Kyseessä on taito käyttää kaasujalkaa, ei niinkään ahtopaineet.

jtbo

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #123 : Tammikuu 23, 2009, 23:19:34 »
Ei vikuroi eikä sudi, koska tiedän, että sutiva pyörä ei vie autoa eteenpäin, toisaalta se tekee autosta samalla vikuroivan, koska sutivasta pyörästä katoaa myös sivuttaispito eli pito on pois joka suuntaan. Kyseessä on taito käyttää kaasujalkaa, ei niinkään ahtopaineet.

No sittenhän on sama ajaa vaikka kesärenkailla, eihän se ole kuin kaasujalasta kiinni ;)

Totuushan nyt kuitenkin on, että jos sutii noin helposti, niin pysähtyy yhtä lailla heikosti, piikkejä tarvittaisiin tuollaisessa kelissä...

XsaraVTR84

  • Vieras
Vs: Kitkat vai nastat
« Vastaus #124 : Tammikuu 24, 2009, 01:06:41 »
Tuo lumipöperö kiillottaa kivasti tienpinnan, nelosella suti kaasusta kun mäkeen pyysin lisää vauhtia ja ahtoja vain 0.4 tuolloin, oli jotenkin epäluotettavan oloinen tuo kulkine muutenkin, kun paksummasti lunta niin vikuroi kuin raivoisa ori, pysähtymiseenkin sai varata mukavasti matkaa, vaan tiellä pysyttiin ihan hyvin eikä tarvinnut jalkoihin jäädä siltikään, vauhtia oli kyllä pakko hillitä.

Radio väitti, että useita kolarisumia oikein ollut, en oikein ymmärrä miksi, ihan hyvinhän tuolla näkee ajella ja kun jättää väliä niin ei pitäisi ihan helpolla edes kolista? Taineet vaihtaa jo kesärenkaat tai se välin jättäminen tainnut unohtua taas...
Kyllähän se juuri se liian suuri tilannenopeus sekä liian lyhyet turvavälit keliin nähden on varmaan syy ollut. Itse ajelin tänään hiukan alle rajoitusten jossain paikoissa, parempi se kuin olla siellä ojan pohjalla.