Kesärengaskeskustelua

Aloittaja Pate, maaliskuu 06, 2008, 10:23:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alpo Kieppi

Olen samaa mieltä, että mitä tekee renkaalla, jonka kulutuskestävyys on erinomainen mutta viimeiset millit menevät kuin katujyrää ajaisi. Tuollaiset juuri ovat minun mielestäni Energy Saverit.

Asiaa ehkä kuvaa, että kun vaihdoin ihan loppuun kuluneet HP Primacyt näihin nyt alla oleviin Energy Savereihin, niin äänitaso ei uusista renkaista huolimatta pudonnut yhtään mihinkään. Silti kuitenki E S:t ovat olleet lehtien testeissä hiljaisimmasta päästä.

Tässä on itsellä juuri sama tilanne kuin Jtbo:lla eli ajoa tulee melko vähän kun arkiajot tehdään rouvan autolla ja ceeviitonen on tallissa viikot. Olen myös harkinnut, että entäpä jos ajan jatkossa kitkoilla ympäri vuoden nuo vähät kilometritni. Oma kokemus on kanssa, että Nokian (kuten myös Contin) kitkat olivat erittäin kestävät ja pieni vierinvastus oli jopa havaittavissa bensan kulutuksessa. Varoittelevat vaan kovasti kitkoja liukkaiksi vesikelillä. No, kaikki ovat kuluneina paljon heikompia kuin uusi kesis.
ë-C4 Shine -22
3008 Active Puretech 130 Mt6 -18
C4 Puretech 130 At Intensive -16

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Alpo Kieppi - toukokuu 19, 2013, 22:40:36
Olen samaa mieltä, että mitä tekee renkaalla, jonka kulutuskestävyys on erinomainen mutta viimeiset millit menevät kuin katujyrää ajaisi. Tuollaiset juuri ovat minun mielestäni Energy Saverit.

Asiaa ehkä kuvaa, että kun vaihdoin ihan loppuun kuluneet HP Primacyt näihin nyt alla oleviin Energy Savereihin, niin äänitaso ei uusista renkaista huolimatta pudonnut yhtään mihinkään. Silti kuitenki E S:t ovat olleet lehtien testeissä hiljaisimmasta päästä.

Tässä on itsellä juuri sama tilanne kuin Jtbo:lla eli ajoa tulee melko vähän kun arkiajot tehdään rouvan autolla ja ceeviitonen on tallissa viikot. Olen myös harkinnut, että entäpä jos ajan jatkossa kitkoilla ympäri vuoden nuo vähät kilometritni. Oma kokemus on kanssa, että Nokian (kuten myös Contin) kitkat olivat erittäin kestävät ja pieni vierinvastus oli jopa havaittavissa bensan kulutuksessa. Varoittelevat vaan kovasti kitkoja liukkaiksi vesikelillä. No, kaikki ovat kuluneina paljon heikompia kuin uusi kesis.

On ne kitkat tietty liukkaammat kuin hyvät kesärenkaat, mutta jos verrataan noihin kiinalaisiin, niin huippukitkat taitaa olla jopa paremmat märällä asfaltilla kuin koppurat kiinankumit, onhan se kuitenkin märkä suolattu asfaltti yksi alue, jolle ne kitkat on vähän ikäänkuin tarkoitettu ja huippurenkaissa niitäkin ominaisuuksia on varmasti pyritty kehittämään mukaan.

Kyllä sellaisessa paniikkijarrutuksen harjoituksessa märällä abs raksuttaa, mutta kyllä se vauhtikin tipahtaa nopeasti, todella vaikea täydellistä pidonmenetystä kuitenkin saada aikaan, talvikelissä paljon haastavampaa se meno ja ei ne ole kuin jäällä siinä märällä asfaltillakaan, mutta toki heikommat.

En minä pistäisi vastaan, jos kitkoilla kesäkelissä olisi 80 kattonopeus, jos kovempaa ajelee kuin sen 80, niin sitten minä suosittelisin niitä aitoja kesärenkaita, ehkä se "kitkat sulaa alle" kokemus on juuri niiltä, jotka ajaneet motarivauhteja niillä.

Yksi huono puoli sitten tietty on, jos ajaa vähän ja renkaat kestää paljon ajoa, niin ne menee piloille ennen aikojaan, kun aika vanhentaa niitä renkaita ja yli 5 vuoden iässä se pito alkaa jo kärsimään.

Contissa se hyvä, että lupaavat saman pidon viimeiseen milliin saakka, jonka voin kyllä allekirjoittaa, mutta kyllä ne pitäisi ajaa sitten siihen viiteen vuoteen tai nopeammin loppuun, muutoin se pito on varmasti jo heikompi.

Ajotavatkin on niin erilaisia, toiset ajaa paljon agressiivisemmin, toiset kruisailee hyvin vähän jarruja käyttäen, sekin vaikuttaa siihen mikä on hyvä valinta, ei ole yhtä ainoaa totuutta eikä yhtä ainoaa parasta, mutta mitä enemmän tietää taustoja miksi jotkut ovat toimineet kuten ovat toimineet, niin ehkä niitä kokemuksia sitten pystyy paremmin suhteuttamaan omiin käyttötapohinsa.

Siinäpä sitä hankaluutta sitten onkin yrittää tehdä paras kompromissi, jos rahaa olisi rajattomasti, niin olisi monta autoa, joissa eri renkaat alla, ottaisi aina sen ajoon joka sille ajokerralle soveltuu parhaiten, se jos lähtee soratielle ajelemaan on ihan eri juttu kuin jos lähtee motarille, ei toimi ollenkaan yksi rengas molemmissa ympäristöissä.

Xari

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 20, 2013, 10:55:30
Yksi huono puoli sitten tietty on, jos ajaa vähän ja renkaat kestää paljon ajoa, niin ne menee piloille ennen aikojaan, kun aika vanhentaa niitä renkaita ja yli 5 vuoden iässä se pito alkaa jo kärsimään.

2000 tehdyt kumit on Beksissä alla, vähän kovilta ne tuntuu, eikä noi Hankookin rungotkaan mitään pehmeitä ole mut pitää muistaa tämä vihreä aate, kovilla renkailla vierintävastus on pienempi ja ajaminen on ympäristöystävällisempää, ja onhan se tolkutonta uusiutumattomien luonnonvarojen haaskausta jos heittää kelvolliset kumit mäkeen ;D

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Xari - toukokuu 20, 2013, 17:04:40
2000 tehdyt kumit on Beksissä alla, vähän kovilta ne tuntuu, eikä noi Hankookin rungotkaan mitään pehmeitä ole mut pitää muistaa tämä vihreä aate, kovilla renkailla vierintävastus on pienempi ja ajaminen on ympäristöystävällisempää, ja onhan se tolkutonta uusiutumattomien luonnonvarojen haaskausta jos heittää kelvolliset kumit mäkeen ;D

Talvirenkaissa hieman sitten vakavampaa se kovettuminen. On mulla tuossa nuo Hakkapeliitta 09:t hyvin on vielä pintaa, kumma kyllä niin vanhoja kesäkumeja ei ole joissa pintaa olisi, yhdet jostain 90-luvun lopulta taitaa olla, justiinsa sellaiset 3-4mm pintaa, eipä niillä paljoa tee, mutta noita renkaita aina jää välillä pyörimään nurkkiin.

Sitikan mukana oli sellaisia sunny ja aurora merkkisiä kumeja, en niitä kelpuuttanut miksikään, ei nekään ehkä ikinä olisi kuluneet.

Jos rengas on sen verran liukas, että ei meinaa näpeissä kestää, niin ehkä se ei ole kovin hyvä auton alle enää.

Xari

Lainaus käyttäjältä: jtbo - toukokuu 20, 2013, 18:54:10
Talvirenkaissa hieman sitten vakavampaa se kovettuminen. On mulla tuossa nuo Hakkapeliitta 09:t hyvin on vielä pintaa, kumma kyllä niin vanhoja kesäkumeja ei ole joissa pintaa olisi, yhdet jostain 90-luvun lopulta taitaa olla, justiinsa sellaiset 3-4mm pintaa, eipä niillä paljoa tee, mutta noita renkaita aina jää välillä pyörimään nurkkiin.

Rengasmyyjien joutavaa höpinää, 10 vuotta vanhoilla nastarenkailla vetelin viime talven, jopa talviratapäivillä kävin testailemassa äärirajoja ja hyvin piti.

fsol77m

jaa... onhan noita vanhoja kumeja testattu ties misä lehdissä ja vtt:llä yms ja ulkomaillakin ja kaikissa on todettu kuluneiden ja vanhojen kumien riskit. tämäkin vain myyntimiehien puhetta ? :D
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

hyper

Lainaus käyttäjältä: fsol77m - toukokuu 20, 2013, 20:36:25
jaa... onhan noita vanhoja kumeja testattu ties misä lehdissä ja vtt:llä yms ja ulkomaillakin ja kaikissa on todettu kuluneiden ja vanhojen kumien riskit. tämäkin vain myyntimiehien puhetta ? :D

Ihan samaa myynnin edistämistä kuin autojen testitkin, uutta pitää saada myytyä ja siksi vanhojen huonoja puolia paisutellaan ja hyvät unohdetaan. Kyllä vanhoillakin renkailla pärjää jos osaa ajaa. Ja jos ei osaa, on ehkä parasta olla ajamatta, yhtään millään.

Joskus ennen kuin minä sain ajokortin oli laillista ajaa kesäkumeilla ympäri vuoden eikä siinä ollut mitään ihmeellistä, jotenkin kummasti se vaan onnistui. Olen kyllä itsekin ajellut kesäkumeilla talvella muutaman kerran ja toki aika liukkaat ne oli mutta kun sen otti huomioon ja tunsi auton ominaisuudet että miten se yleensä käyttäytyy niin eipä siinä muuta ongelmaa ollut kuin jarrutusmatkat piteni ja senhän toki tiesi jo muutenkin. Ja huonot, kovettuneet renkaat on varmasti ominaisuuksiltaan paremmat kesällä käytettynä  kuin mitkään vanhat kesärenkaat talvella.

Niin ja noissa omissa kesäkumit talvella -kokeiluissani ei autoissa ollut mitään moderneja hienouksia vaan ihan perustekniikkaa, ja ajonvakautus siinä ratin ja selkänojan välissä.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

fsol77m

eli uskot maailmanlaajuiseen salaliittoon jonka avulla vain saadaan myytyä uusia kumeja ja kaikki maailman lehdet ja valtiot ja tutkimuslaitokset ovat lahjottuja ? :D okei... :D 
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Zego

Ei salaliitto vaan smart-marketing. Överiksi menee minunkin mielestäni ja "eroja" paisutellaan. Itse en koskaan osta testivoittajaa ellei se mielestäni ole hyvä rengas juuri minun tarpeisiini. Rennosti näihin "testeihin" kannattaa tosiaan suhtautua koska niin suuret ovat erot jos samaa rengastakin testaa uudemman kerran vuoden päästä (siis uutena silloinkin), ei aina näin mutta sanoisin että yllättävän usein. Rahalla saa ja hevosella pääsee.

fsol77m

Lainaus käyttäjältä: Zego - toukokuu 20, 2013, 23:01:28
Ei salaliitto vaan smart-marketing. Överiksi menee minunkin mielestäni ja "eroja" paisutellaan. Itse en koskaan osta testivoittajaa ellei se mielestäni ole hyvä rengas juuri minun tarpeisiini. Rennosti näihin "testeihin" kannattaa tosiaan suhtautua koska niin suuret ovat erot jos samaa rengastakin testaa uudemman kerran vuoden päästä (siis uutena silloinkin), ei aina näin mutta sanoisin että yllättävän usein. Rahalla saa ja hevosella pääsee.
eli ne firmat ketkä ovat tehneet liki satoja vuosia renkaita ja samalla satoja vuosia kehitystyötä ja kehitysbudjetit ovat afrikkalaisen valtion luokkaa eivät voi olla parempia kuin halpa kopio kiinasta jota ei ole testattu kuin pollarin korvikkeena ? :D

Zego

Ovat ne parempia mutta menetelmät kopioidaan surutta halpamaissa. Itse en osta näitä outoja merkkejä, kirjoitan vain periaatteesta. :)

jtbo

Mikä sitten on parempi kenellekkin ja mikä sitten on se paras ja huono, mahdoton sitä on yhtä sanoa, mutta toiset renkaat kovettuu ja muuttuu nopeammin liukkaiksi kuin toiset renkaat ja vaikka liukkaat olisikin, niin ne voi silti olla riittävät, kunhan ajaa tosi hitaasti, että jos se hirvi loikkaa eteen, niin on jotain toivoa tehdä jotain muutakin kuin rukoilla.

Se kannattaa aina muistaa, että pitää myös yllättävissä tilanteissa olla toimintamahdollisuuksia, niihin voi varautua ennalta ja tietyt valinnat voivat vähentää sitä pitotarvetta renkaalta, mutta se ei mulle ainakaan vielä riitä, että omasta ajosta ilman ylläreitä selviää jotenkin, jos juuri ja juuri rengas sen verran pitoa tarjoaa, niin mulle se ei ole vielä riittävä.

Joskus kun vielä uskoin mitä pomot sanoi ja olin 'hyvä kansalainen', niin ajoin sitten autolla, jossa oli renkaissa 1mm kulutuspintaa, ne oli joskus olleet talvirenkaat, nollakelissä oli huomattavia vaikeuksia saada alamäessä autoa pysähtymään, vaikka ajelinkin todella hitaasti, kun pitoa ei kertakaikkiaan ollut. Työnantajahan ei maksanut mitään siltä ajalta kun matkusti työkohteeseen, ei niitä romuja mitään huollettu, sellaisia tonnin ja alle pommeja enimmäkseen laittomilla renkailla ne oli kaikki.

Pärjäsihän niillä, mutta kyllä minä olin varsin tyytyväinen, että niitä hirviä loikki eteen vasta sitten kun oli oma kärry alla, jossa ne huippurenkaat.

Mun kokemuksen mukaan kyllä monet renkaat kovettuu ja menettää ominaisuuksiaan, ei se ole pelkkää propagandaa, toiset renkaat menee yhdessä kaudessa jo koppuraksi, toiset voi kestää jopa 6-7 kauttakin, jos sitten auto on tallissa ja renkaat ei auringossa juuri koskaan, niin ei kovettumista tapahdu likikään niin nopeasti kuin jos auto seisoo ulkona ympäri vuorokauden.

Jonkin verran se kumi vanhenee vaikkei aurinkoa saisikaan, mutta paljon hitaampaa on se prosessi.

Kumin vanhenemisesta on ihan tieteellisiä julkaisuja olemassa, erilaiset kumilaadut vanhenevat eritavoin, ajatelkaapas nyt vaikkapa kumilenkkejä, nehän hapristuvat aikaamyöten, se on sama ilmiö renkaissakin.

Niin iso vaikutus voi olla ilmiöllä, että suht tuore kesärengas pitää paremmin kuin talvirengas, jäätä ja lunta alustana. Kovin hyvät ne talvirenkaat ei nyt muutoinkaan olleet, nastat aika surkeassa jamassa, mutta se kumi aikaamyöten meni niin kovaksi, että se ei tarjonnut mitään pitoa ja nykyrenkaissa varsinkin sitten tullaan siihen, että nastat ovat ikäänkuin hätävara, se kumi tekee pidon enimmäkseen, ei nykynastat, joten talvirenkaissa tulee nopeasti vastaan ongelmia pidon kanssa, jos kumi kovettuu.

Jotkut vanhemmanpolven ihmiset osaa käsittämättömän hyvin pitää huolta omaisuudestaan, olen nähnyt kuinka lastulevypalasia pitävät renkaiden suojana, jos auto seisoo ulkosalla, tiedä sitten onko sillä merkitystä, mutta jotain ymmärrystä täytyy olla sen osalta, että aurinko pilaa renkaiden pidon, ehkä vanhemmissa renkaissa oli vielä isompi tuo efekti kuin nykyrenkaissa, mutta ei se ole satua lainkaan vaan aivan todellinen ilmiö.

Kyllähän suorassa auringonpaisteessa kaikesta lähtee värikin, on se vaan aika armoton moinen paahde ja ehkäpä näkemyserot asiassa pohjautuvat joiltain osin renkaiden erilaiseen auringonsaantiin, tai ehkä kokemusta kartuittaneet renkaat ovat omanneet erilaiset ikääntymisominaisuudet, se on kuitenkin vääjäämättä virheellinen käsitys, että renkaiden ikääntyminen ei heikentäisi renkaiden ominaisuuksia.

Yksi tekijä voi sitten olla huomaamaton heikkeneminen, kuten iskareissakin, niin hidas on muutos, ettei sitä oikein huomaa, mutta jos tekee jarrutustestin nopeudesta x, kuinka monta metriä menee stoppaamiseen, niin sillä voi vuosittain tarkastaa sen pidon, onko kadonnut pitoa vai onko tilanne muuttumaton. Muutoinkin hyvä olisi tehdä moisia testejä sillointällöin, jarrut tykkää, kun niitä käytetään, mahdoton sitä muuten on tietää, aina voi toki luulla, mutta joku vääräleuka on sanonut, "ei luulo ole tiedon väärti", mitä ikinä se väärti sitten onkaan.

Kenguru

Lainaus käyttäjältä: Alpo Kieppi - toukokuu 18, 2013, 22:56:44
Onko porukalla hyviä kesärengaskokemuksia tältä keväältä? Laitoin C5:een alle muutama viikko sitten nyt neljättä kesää pyörivät Michelin Energy Saverit ja pettymys oli suuri. Pintaa on vielä jäljellä reilu 4 mm mutta melua on enemmän kuin nastalllisissa Hkpl 5:ssa! Ilmeisesti hyvä kestävyys ja pieni vierinvastus maksetaan kovana pinnan meluna.

Ihan sama kokemus noista energy savereista. Helkutin kovaääniset sekä nostivat kulutusta mielestäni kohtuuttomasti vs. michelinin kitkarenkaat. Tämä C5 2.2HDi:llä huomattua. Sitten emännän Boralla kokeiltiin renkaita mitkä ostettiin vain hiljaisuutta ajatellen ja alle valikoitui First Stopin rengas. On meinaan tolkuttoman hiljainen mutta oli ekan kesän kun tervassa olisi ajanut. Näkyi myös 1,5l/100km korkeempana dieselin kulutuksena. Nyt toisena kesänä alkaa olla vähän rullaavampi mutta kulutus kasvaa silti reilusti talvirenkaista.

Ja sitten itsehän olen ajanut jo pitkään kiinalaisilla kesärenkailla nimittäin Nankang NS-2 Ultra Sporteilla. Nämä olleet XM:ssä (eivät kestäneet rata-ajoa muuten tosi kivat) sekä nyt samanlaiset Xantiassa. Ja samat tulevat myös Saxoon. Hiljaiset ovat ja rullaavat kepeästi. Niin kovaa vesisadetta ei ole ollut että olisin vesiliirtoon saanut eivtkä muutenkaan ole auton ominaisuuksia kadottaneet. Ja kyllä, minä ajan muutenkin kun kaupungissa lähi siwaan maito ostoksille :D
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

jtbo

Nankang taitaa ollakin melkeinpä ainoa kiinanrengas joka on jostain kotoisin?

Missähän ne Barum renkaat tehtiin, ei nekään aivan kamalia olleet kun joskus sellaiset oli alla, mutta en minä hirveästi niitä voi ylistääkkään.

Se kyllä on veikeää, kuinka ei kitkoja rullaavampia ja hiljaisempia kesäkumeja kyetä tekemään ja silti ne kesäkumit kuluu nopeammin, joku erikoinen tekijä siinä täytyy olla, ehkä se märkäpidon parantaminen syö sitten noita muita ominaisuuksia, kuten kulutuskestoa?

MartyMcFly

Lainaus käyttäjältä: black_van - toukokuu 19, 2013, 12:26:23
...Tuo 600€ tuntuu varsin pieneltä investoinnilta sitten kun ollaan metsähallituksen puolella pää halki...

En voisi olla enempää samaa mieltä. Nykyään varsinkin netistä tilaamalla saa hyviä merkkirenkaita jo sen verran järkevään hintaan että ns. halpisrenkaita ei kannata ostaa. Hintaero on loppujen lopuksi pieni, etenkin per ajettu km tai per käytetty päivä, ja kyseessä on kuitenkin kuljettajan itsensä jälkeen suurin turvallisuuteen vaikuttava yksittäinen tekijä.
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

*  www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

Mike

Kyllä Nokian Line kesärenkaat ovat paljon hiljaisemmat, kuin saman merkin nastalliset talvirenkaat. Uudet kesärenkaat tuli tälle kaudelle ostettua ja päädyin Nokian Line malliin, koska Michelinin Primacy 3:t olisivat olleet huomattavan paljon kalliimpia. Melkein 50e per rengas. Rengas onlinestä tilattu ja tulivat noin viikossa. Olivat 2013 maaliskuussa paistetut ja made in Finland. Lähes identtinen rengas, kuin täällä myytävä Hakka Blue.

Nyt ovat olleet alla hieman vajaa 3000km eikä juurikaan ole pahaa sanottavaa. Huomattavan paljon hiljaisemmat kuin talvirenkaat. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus on laskenut pitkälti päälle 1l/100km verrattuna talven lukemiin. Kuitenkin ajoa tulee pääasiassa maanteilla, jossa nopeusrajoitus vähintään 80km/h arviolta n.70-80% ajomäärästä.

En ole yrittänyt hakea renkaiden pidon rajoja, mutta luottamusta kyllä löytyy pidon osalta. Eivät ole hirveän uraherkät. Vetelee vähemmän urissa kuin talvirenkaat. Kaikki pienet epätasaisuudet tuntuvat enemmän kuin talvirenkailla. Ehkä se johtuu renkaiden matalammasta profiilista ja suuremmista rengaspaineesta, kuin talvirenkailla. Ei oikein tahdo löytyä hyvää rengaspaine ohjeistusta mistään. Tuumaa vakiota suuremmat vanteet ja 5% matalampi profiili. Rengasliikkeessä sanoivat ettei alle 250kPa kannattaisi käyttää. Opel Vectrassa on saanut tätä 215/50 17R kokoa vakiona, ja autojen painot ovat aika lähellä toisiaan ja eri variaatioissa paineet pyörivät 250-270kPa paikkeilla. Olen pitänyt omissa renkaissa 260kPa painetta, joka on aika paljon enemmän kuin mitä vakio koolle suositellaan. Täytyy kesän puolivälissä tehdä mittauksia kuluvatko renkaat tasaisesti.

Yhden kesän olen Xantialla (vm2000 2.0 exclusive) useampi vuosi sitten ajanut kitkarenkailla, ja ne kuluivat lähes silmissä. Ei muutenkaan jäänyt kovin hyvä fiilis käyttää kitkoja kesärenkaina, mutta silloin päätin, että ajan kitkat loppuun kesällä ja talveksi uudet nastat. Sen kitkarenkaskokeilun jälkeen olen myöskin päättänyt, että kitkoilla en aja talvella.

Kyllä hyvät renkaat ovat ehdottomasti halpa tapa pitää auto tiellä ja itsesi hengissä. Yllättävien tilanteiden varalta sitä juuri toivoo renkaalta mahdollisimman hyvää pitoa. Tietysti oma ajotapa ja tilannenopeus vaikuttaa, mutta ei siltikään kaikkeen voi varautua. Renkaiden erot testeissä saadaan toki näyttämään isolta, mutta aika pieni ero se kuitenkin on premium merkkien välillä. Halpoihin kaukoidän renkaisiin en enää koske pitkällä tikullakaan. Niitäkin on muutamat kokeiltu sekä talvi että kesärenkaina. Aivan järkyttäviä.

Topelius

Mikä treadwear noissa Nokialaisissa on?
ex: C5 2.2HDI -05, 309 1.9i -91

Mike

Lainaus käyttäjältä: Topelius - toukokuu 22, 2013, 07:52:56

Näyttäisi olevan 300, ainakin tässä koossa.

hyper

Lainaus käyttäjältä: Mike - toukokuu 22, 2013, 04:53:10
Ei oikein tahdo löytyä hyvää rengaspaine ohjeistusta mistään. Tuumaa vakiota suuremmat vanteet ja 5% matalampi profiili. Rengasliikkeessä sanoivat ettei alle 250kPa kannattaisi käyttää. Opel Vectrassa on saanut tätä 215/50 17R kokoa vakiona, ja autojen painot ovat aika lähellä toisiaan ja eri variaatioissa paineet pyörivät 250-270kPa paikkeilla. Olen pitänyt omissa renkaissa 260kPa painetta, joka on aika paljon enemmän kuin mitä vakio koolle suositellaan. Täytyy kesän puolivälissä tehdä mittauksia kuluvatko renkaat tasaisesti.

Hm. Mulla on sattumoisin saman kokoiset renkaat alla nyt kolmatta kesää ja olen niillä päätynyt pitämään samaa painetta kuin mitä sitikka suosittaa vakiokumeille. Hyvin on toiminut eikä epätasaista kulumistakaan ole havaittavissa. Rengasliikkeen suosittamilla korkeammilla paineilla ne on kuin umpikumia mikä ei sovi yksiin ceefemman muutenkin epämukavan jousituksen kanssa. Ja kannattaa muistaa sekin että kesällä kun renkaat oikein lämpiää niin painekin niissä kasvaa.

LainaaHalpoihin kaukoidän renkaisiin en enää koske pitkällä tikullakaan. Niitäkin on muutamat kokeiltu sekä talvi että kesärenkaina. Aivan järkyttäviä.

Jokainen tyylillään... nämä minun kesäkumit on made in china mutta korealaisen tehtaan merkillä kuitenkin. Ei valittamista muuten kuin että jonkinverran uraherkät ovat talvikumeihin verrattuna.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Mike - toukokuu 22, 2013, 09:29:37
Lainaus käyttäjältä: Topelius - toukokuu 22, 2013, 07:52:56

Näyttäisi olevan 300, ainakin tässä koossa.
Tuosta kysymyksestä johtuen, piti tänään ihmetellä Xm:n renkaiden treadwear -lukemaa. Näkyi olevan 460, ja käytännössä tuntuu kovasti kestävänkin ne.

Siis, GT-Radial Champiro, sellaisilla on tullut ajeltua viitisen vuotta. Hyvin johdonmukaiset käytökseltään, kestää mutta pitoakin löytyy. Meteliä ei kovasti irtoa, ainakaan Xm:ssä, sitä tiedä en miten metelöi "tavallisemmalla" äänieristyksellä varustetussa autossa...

Eka sarja olisi edelleen hyvässä ajokunnossa, mutta piti itse pilata siitä pari rengasta niin hankin sitten uuden sarjan. Noiden kahdeksan ostetun kokemuksella, laatukin tuntuu olevan kohdallaan, pystyheittoa ei juurikaan eikä painoja paljoa ole tarvinnut. Hintakin oli kiva ylläri, kivijalkaliikkeessä rengastöineen halvemmat kuin pelkät renkaat netistä tilaten...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

ealab

Tuossa oli puhetta myös renkaiden vierintävastuksesta. Sen vaikutuksesta tankin tyhjenemisnopeuteen. Asian merkitys, köyhälle. Voisiko jopa vähäisempi kulutus tuoda "paremman" renkaan hintaan tasoitusta.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: ealab - toukokuu 23, 2013, 06:59:08
Tuossa oli puhetta myös renkaiden vierintävastuksesta. Sen vaikutuksesta tankin tyhjenemisnopeuteen. Asian merkitys, köyhälle. Voisiko jopa vähäisempi kulutus tuoda "paremman" renkaan hintaan tasoitusta.

Kuinka paljon sillä sitten käytännössä on merkitystä, jos esim. 0.5l/100km tipahtaa kulutus, kun kitkat oli alla, niin kulutus jotain tuota luokkaa oli pienempi.

80 000km on sitten 800 x 100km ja siitä päästäisiin 400 litraan polttoainetta, joka on roimasti enemmän kuin sen rengassarjan hinta oli alle laitettuna, jolloin noilla laaturenkaat ostamalla hankin rahaa ilmaiseksi.

Tietty vaikka summat ovat ihan kohtalaisia, niin jakautuu aika pitkälle aikavälille, mutta kuitenkin mun mielestä tuossa se maksettu kovempi hinta toi merkittävää säästöä pienemmän kulutuksen myötä.

Se on sitten ihan tapauskohtaista kuinka käytännössä sitä säästöä tulee, keskivertokesäkumit ei paljoa yli 30 000km edes kestä ajoa, erokin kulutuksessa voi olla vähäisempi, mun nähdäkseni mun tapauksessa aika maksimaalinen tuo saavutettu säästö, tuskin parempaan voi päästä. Varsinaiset kesärenkaat, parhaatkin jää kulutuksen minimoinnissa kitkoille, siksi monet kulutuskisoissa ajavat kitkarenkailla.

Alpo Kieppi

Silloin, kun Michelinin Energy Saver oli tullut markkinoille, oli meillä kakkosautona Avensis, johon ostin nuo renkaiksi Nokian Nre halparenkaiden tilalle. Silloin muutos tuntui todella merkittävältä parannukselta niin melun kuin erityisesti kulutuksen suhteen. Ajotietokone antoi Tojotassa selväsi pienempiä lukemia ja auto rullasi tuntuvasti paremmin. Kuin olisi tullut kymmenen hepoa lisää. Eli silloin tuntui, että renkaat säästivät oikeasti.

En enää ole ihan varma, sillä ahne tuntuu olevan tämä C5 bensalle oli alla mitä hyvänsä. Eli en huomannut mitään eroa missään takapuolituntumalla havaittavassa taikka kotikonstein mitattavassa asiassa vaihdettuani Primacy HP:t Energy Savereihin. Niin joo, jarrut olen huoltanut itse eikä siis laahaa. Kestävät ovat kyllä mokomat kärrynpyörä-misukat olleet. Jyriskööt alla niin ainakin autoilu vähenee!

Seuraavaksi teen kaikkien "asiantuntijoiden" varoittaman teon ja otan heikoiksi menneistä Hakkiksista nastat pois ja ajan ne kesäkumeina loppuun kaikkien halveksunnan uhallakin.
ë-C4 Shine -22

Alpo Kieppi

No nyt on tehty kierros rengaskaupoissa. Pohjat teki Jyväskylän (kotipaikkani) Säynätsalossa oleva Päijätkumi taas kerran. Antoivat seuraavat hinnat alle laitettuna kesärenkaille koossa 205 60 16:

Nokian Green 530,-
Good Year Efficient Grip Performance 510,-
Continental Contipremiumcontact5 520,-

Michelin Primacy 3 jäi harmi vaan kysymättä, mutta lienee sekin rapiat 500 ecua. Energy Saveria en enää kelpuuta, sen saisi viidellä satkulla.

Joten mitä sanoo raati noista, mitkä kannattaa laittaa. Jotenkin se vaan tuo Misukka kiinnostaisi, sillä Primacyt oli minusta hyvät ja Tuulilasi arvioi nämä kolmoset mukavimmiksi ja vaimeiksi ääniltään.

Onko kenelläkään kokemusta Primacy 3:sista? Lienee kohtuullisen tuore malli?
ë-C4 Shine -22

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Alpo Kieppi - heinäkuu 13, 2013, 17:34:54
No nyt on tehty kierros rengaskaupoissa. Pohjat teki Jyväskylän (kotipaikkani) Säynätsalossa oleva Päijätkumi taas kerran. Antoivat seuraavat hinnat alle laitettuna kesärenkaille koossa 205 60 16:

Nokian Green 530,-
Good Year Efficient Grip Performance 510,-
Continental Contipremiumcontact5 520,-

Michelin Primacy 3 jäi harmi vaan kysymättä, mutta lienee sekin rapiat 500 ecua. Energy Saveria en enää kelpuuta, sen saisi viidellä satkulla.

Joten mitä sanoo raati noista, mitkä kannattaa laittaa. Jotenkin se vaan tuo Misukka kiinnostaisi, sillä Primacyt oli minusta hyvät ja Tuulilasi arvioi nämä kolmoset mukavimmiksi ja vaimeiksi ääniltään.

Onko kenelläkään kokemusta Primacy 3:sista? Lienee kohtuullisen tuore malli?

Noista kolmesta en ainakaan Nokalaisia ottaisi, ihan kelpoja talvikumeja tekevät, mutta kesärenkaat ei ole kovinkaan kestäviä, omat kokemukset tosin Hakka i3:sta, mutta mitä olen kuullut, niin kulutuksen ja iän kesto olisi kaikissa Nokian kesärenkaissa samankaltainen, eli aika lyhyt.

Itselläni Contin renkaat ovat kestäneet pisimpään hyvänä, muttei koskaan ole ollut Michelinin renkaita, joten niistä en sitten osaa sanoa sen kummempaa, Good Yearit on yleensä olleet perusvarmaa kohtuukestävää, muttei millään osa-alueella häikäisevää.

Vaan ei mulla tuollaisia jättirenkaita koskaan ole ollut, paljon pienempiä rengaskokoja ja samalla myyntinimellä oleva rengas voi olla hyvinkin erilainen eri koossa.

Nykyään liki kaikki autot ovat keularaskaita, joten siltä osin varmaankin autojen välillä ei samassa renkaassa kovin suuria eroja syntyne.