Kesärengaskeskustelua

Aloittaja Pate, maaliskuu 06, 2008, 10:23:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jtbo

Halvin koko sarja on ollut 150 euron luokkaa, tosin ei asennusta vanteille. Kallein samassa koossa yli tonnin, noissa kyllä löytyy huonoja ratkaisuja ja joku hyväkin vaihtoehto kun skaala on noin laaja.

Yksi asia tosin monesti unohtuu autoa hankittaessa, ne rengaskulut, on hurjan hintaisia sarjat joihinkin autoihin ja ei ne vaikuta oikein kestävän allakaan kovinkaan pitkästi joissain malleissa, joten onhan tuo renkaiden hankkiminen arpapeliä.

Amerikassa ne ajavat jopa 100 000km yhdellä sarjalla, ei niissä mahda pito olla kummoinen, mutta niin vain menevät, tosin nuo amerikan jutut on muutenkin kummia, siellä asuvat kun väittivät tuossa että jakoremmiä ei tarvitse vuosien mukaan vaihtaa, vaan ihan hyvin se kestää 20+ vuotta, jos ajaa vähän. On siellä kai sitten kumi vaan kestävämpää kuin täällä?

Tosin kyllähän minäkin ajoin kitkoilla yli 80 000km ympärivuotisesti ja samaa luokkaa pito nastakumien kanssa lumijääpolanteisella tiellä oli, joutuu vaan ostamaan renkaat jos zx:n vielä leimaan, kun yksi noista puhkesi tietyömaalla taannoin.

Varmaankin uudet samanlaiset kitkat tulee hankittua, pito kaikissa olosuhteissa riittävä ja kestävät hyvin, ellei sitten löydy kesärenkaat jotka kestäisivät vieläkin paremmin ja olisivat halvemmat että myöskin samalla tavalla pienellä vierintävastuksella varustetut.

Eikös joskus Dunlopit olleet ihan kärkimerkkiä?
Näkyvät olevan nykyään Nankangin kanssa samassa hintaluokassa, liekkö sitten parempia vai pahempia.

Rengasvalmistajiahan on kai nykyään enää muutama, kun isot ovat ostaneet kaikki pienet, mitä sekin sitten ikinä vaikuttaakaan tuohon renkaisiin.

tjhk

Edelleen tyytyväinen viime kesänä hankittuihin Nexen CP641:iin. Noita löytyy camskillista edullisesti.

Topelius

Lainaus käyttäjältä: tjhk - toukokuu 21, 2012, 16:04:41
Edelleen tyytyväinen viime kesänä hankittuihin Nexen CP641:iin. Noita löytyy camskillista edullisesti.

Sama juttu. En voi kuin kans olla tyytyväinen noihin renkaisiin. Oletko paljon ehtinyt ajelemaan renkailla. Itse olen ajanut ehkä noin 10tkm ja keskikuluneisuus noin 1-1,5mm luokkaa.
ex: C5 2.2HDI -05, 309 1.9i -91

tjhk

Lainaus käyttäjältä: Topelius - toukokuu 21, 2012, 21:25:43

Sama juttu. En voi kuin kans olla tyytyväinen noihin renkaisiin. Oletko paljon ehtinyt ajelemaan renkailla. Itse olen ajanut ehkä noin 10tkm ja keskikuluneisuus noin 1-1,5mm luokkaa.

Kävin mittaamassa urasyvyyksiä tuossa pihalla 5 min sitten ja näytti olevan pääurat n. 6.5-7mm syvät. Laskeskelin noita ajokilometrejä ja tulin siihen tulokseen että niillä on ajettu joku 16-17 tkm tällä hetkellä.

Greyhound

Onko foorumilaisilla kokemuksia Nankang -kesärenkaista? Etenkin NS-2 mallista.

Hujane

Nankangit oli alla skoda fabia rs kärryssä,ainakin rengasmelua riitti....mutta eihän auto itse ole muutenkaan hiljainen,nyt ihmetyttää kun michelin energyt pistin uuden sarjan alle C5:een niin jyristää rengasmelu.....ja minä olen pitänyt misukoita ainoana oikeina ranskalaiseen autoon...

Greyhound

Kiva kuulla, mutta kuinka hyvä kulutuskestävyys noissa Nankangeissa oli? Ja minkä kokoisena sulla oli tuo rengas?

Netistä luettuna tieto renkaan kestävyydestä (normaaliajossa) vaihtelee melko paljon; jotkut sanovat että ovat niin pehmeät ja kuluvatkin sen mukaisesti, toiset taasen sanovat, että rengas kestää ja kestää.

Voihan olla että laatu heittelee ko. renkaissa, tai kumiseoksessa olevan eroja eri valmiste-erien välillä, mutta kuitenkin.

tjhk

Nankangit edustaa genreä "halpa, mutta silti huono" kuten myös Wanli, Sunny, Goodride, yms. Tässä ketjussa on noita mainittu. Koska joidenkin mielestä kesärenkailla ei ole merkitystä, sillä talvellakin on liukasta, niin asiasta on turha yrittää keskustella. Itse ostaisin jotkut muut.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: tjhk - kesäkuu 05, 2012, 15:52:45
Nankangit edustaa genreä "halpa, mutta silti huono" kuten myös Wanli, Sunny, Goodride, yms. Tässä ketjussa on noita mainittu. Koska joidenkin mielestä kesärenkailla ei ole merkitystä, sillä talvellakin on liukasta, niin asiasta on turha yrittää keskustella. Itse ostaisin jotkut muut.

Onhan renkaissa muitakin ominaisuuksia kuin se pito, mutta pidon takia ei tarvitse kesäkumeilta huippusuorituskykyä, hiljaisuutta ja pehmeää kulkua itse arvostaisin paljon enemmän, samoin renkaiden kulutuskestävyys, pitäisi niillä nyt se 50 000km vähintäänkin päästä, jos kitkoilla pääsee yli 80 000km ympärivuotisessa ajossa kohtuullisella kuormalla.

Nankangit kai oli niitä paremmin pyöreitä noiden halpojen Kiinalaisten sarjassa.

Greyhound

Itselle riittäisi kesärenkaassa kohtuullinen mukavuus (rengasmelulla ei kauheesti merkitystä) sekä se, että niillä ajaisi ainakin sen 30tkm normaalissa, enimmikseen matka-ajossa. Olihan noita Nankangeja nähtävästi netissä hintansa veroisiksi kehuttu, joten päätynen nyt varmaan sellaiset laittamaan. Muista ns. kiinarenkaista ei pahemmin kokemuksia löytynyt, eikä ainakaan niin hyviä.

Pilot II

Maailma pullollaan erilaisia renkaita. Mitkä Sitikkaan alle ? Tutkittuani kotimaan ja ulkomaiset foorumit, testit ja ostopaikat päädyin tilaamaan Camskilliltä Uniroyal Rain Expert 195/60/15 renkaat. Vuosikymmenien ajan, kymmenien eri autojen ja monien kymmenien renkaiden kokemuksella on jo jonkinlainen tuntuma tullut. Pettymys on ollut suuri kotimaisten lehtien testivoittajiin ( viimeksi Conti 2 ) jotka kuluivatkin aivan surkeiksi melun, vetelyn ja vesipidon suhteen jo 10 –15 tkm jälkeen, maksoivatkin 460 eur. Kotimaasta saatavia merkkirenkaita tarjosivat 450-495 eur. hintaan. Uniroyaleille jäi hintaa asennettuna 323 eur.
Asennettaessa eivät juuri painoja kaivanneet, asentajakin ihmetteli hyvää laatua, aivan tuoreet paistoleimat vain yhden kuukauden ikäiset.
Hiljaiset ja todella hyvä ajomukavuus, karkeallakaan asfaltilla ei jyrinä ja pintatärinäkään tule läpi.
Nopeissa väistöissä tasaiset hieman pehmeät mutta ei yllättäviä ominaisuuksia, looginen ajokäyttäytyminen niin kuivalla kuin märälläkin asfaltilla sekä myös hiekalla, eivät vetele eivätkä huoju uraisellakaan tiellä, viisi plussaa  + + + + + . Äärimmäisissä pitotesteissä on luottaminen viiteen eurooppalaiseen testaajaan jotka kaikki antoivat kiitettäviä arvosanoja. Pintaa uusissa 9 mm ja ei ennenaikaisesti katkeavia vesiuria joten lupaavat pidempää käyttöikää kuin kotimaiset tai viimeksi ajamani. Kulutuskestävyyskin vaikuttaa hyvältä mutta siitä lisää myöhemmin.
Näillä sitikkakin muuttui jälleen ajomukavuudeltaan Citroeniksi.

Terveisin Pekka K

PS. Kokeilunhaluisena olisin tilannut Eco-Topin uusiorenkaat mutta tehtaalta saamani tiedon mukaan ei tätä kokoa ole ympäripaistettuna. Toiset olisivat olleet Nexen CP 641 jotka vaikuttavat myös hyviltä ja tälläkin foorumilla on näistä samankaltaisia kokemuksia kuin ulkomaisilla foorumeilla sekä eurooppalaisissa testeissä.

Liitekuvia Uniroyal Rain Expert 195-60-15 

jtbo

Pilot II, muista päivittää kokemuksia sitten 15tkm ajettuna, tosi monet renkaat muuttuu käytön myötä.

Bobcat

Lainaus käyttäjältä: Citikka99 - huhtikuu 29, 2012, 14:48:22Autolehtien tekemissä testeissä ns. halpojen renkaitten ominaisuudet eivät juuri miltään ominaisuudeltaan vastaa ns. laaturenkaitten ominaisuuksia. Lopputuloksena halpojen renkaitten ostaja voi maksaa renkaistaan jopa enemmän, kuin 200-300 euroa enemmän laadukkaampiin satsaava, tosin vähittäismaksuna. Erolla en tarkoita tunnetuissa laaturenkaissa esiintyvää pienehköä vierinvastuksen eroa, joka on yleensä 0,1- 1%:n ero. Halvoissa renkaissa vierinvastus saattaa olla jopa yli 40% suurempi. Myös ns. laadukkailla renkailla voi olla aika suuri hintaero!

En nyt tiedä mihin tuon suuren vierintävastuksen perustat halpisrenkaisiin liittyen. Jopa TM 5-2012 rengastestissä kehuttiin kohtuullista/pientä vierintävastusta Barum Bravuris 2, BF Goodrich g-Grip, Jinyu YU63 ja Pirelli Cinturato P7 renkailla, joista ainoastaan tuo Pirelli ei ole halpisrengas. Vierintävastuksesta sai haukkuja tuossa TM:n testissä ainoastaan Nokian Hakka Blue, joka taas ei ole halpisrengas. Muuten tuo TM:n rengastesti on siltä osin puutteellinen, ettei se kerro renkaan kulutuskestävyydestä mitään, kun taas Kuluttaja 07-03-2012 rengastesti on mitannut myös renkaan kulumista.

Kuluttaja-rengastestin renkaat kulutuskestävyyden mukaisessa järjestyksessä:

Arvosana (max 5) -- renkaat 165/70 R14 T:

5.0 -- Continental EcoContact 5/Fulda EcoControl

4.5 -- Goodyear DuraGrip

4.0 -- Michelin Energy Saver/Pirelli Cinturato P1/Dunlop SP Streetresponse/GT-Radial Champiro Eco

3.5 -- Barum Brillantis 2/Hankook Kinergy Eco K425/Firestone Multihawk

3.0 -- Yokohama BlueEarth/Kumho Solus KH17/Semperit Comfort-Life 2

---

Arvosana (max 5) -- renkaat 205/55 R16 V

5.0 -- Goodyear OptiGrip/Pirelli Cinturato P7

4.5 -- Dunlop SP Sport Fastresponse

4.0 -- Fulda EcoControl HP

3.5 -- Continental PremiumContact 5/Bridgestone Turanza T001/Hankook Kinergy Eco K425/Semperit Speed-Life

3.0 -- Uniroyal RainExpert/Kumho Ecsta HM KH31/Yokohama C.drive 2/Nokian V

2.5 -- Nexen 8000

No, pojan autoon tulee juuri nuo Dunlop SP Sport Fastresponse 205/55 R16 V renkaat Camskill'sta halvemalla allelaitettuna mitä Suomesta ostaen olisi tullut venäläisille Nordman SX 205/55 R16 H:lle, eli onko tuon Kuluttaja-rengastestin matalaprofiilirenkaitten kokonaistestikakkonen Dunlop SP Sport Fastresponse 205/55 R16 V sitten myös halpisrengas?

Kuluttaja 07-03-2012 TOP 5 -- renkaat 165/70 R14 T, kokonaisarvosana:

4.1 -- Continental EcoContact 5

4.0 -- Michelin Energy Saver

3.9 -- Pirelli Cinturato P1

3.7 -- Barum Brillantis 2

3.5 -- Hankook Kinergy Eco K425

--

Kuluttaja 07-03-2012 TOP 5 -- renkaat 205/55 R16 V, kokonaisarvosana:

4.0 -- Continental PremiumContact 5/Goodyear OptiGrip

3.9 -- Dunlop SP Sport Fastresponse

3.8 -- Bridgestone Turanza T001

3.7 -- Semperit Speed-Life

3.3. -- Pirelli Cinturato P7/Hankook Kinergy Eco K425

Eli matalaprofiileissa Nokian V ei pärjännyt kuten Nokian renkaat usein TM:n testissä, koska kulutuskestävyys on heikko. Tähän en voi kun yhtyä, koska ainakin Nokian Hakka H:t kestivät nipinnapin sen 25 tkm:n ajon, ainakin minun ja pojan autossa.

PS. Ai niin, osin vanhoja rengasmalleja Kuluttaja- testissä? Ehkä laiskoja testikuljettajia, kun noilla matalaprofiilirenkailla ajettiin saattueajona sen 15 tkm!
Citroën C4 2.0i 16V manuaali VTR -05

tjhk

Lainaus käyttäjältä: tjhk - toukokuu 22, 2012, 11:15:19
Lainaus käyttäjältä: Topelius - toukokuu 21, 2012, 21:25:43

Kävin mittaamassa urasyvyyksiä tuossa pihalla 5 min sitten ja näytti olevan pääurat n. 6.5-7mm syvät. Laskeskelin noita ajokilometrejä ja tulin siihen tulokseen että niillä on ajettu joku 16-17 tkm tällä hetkellä.

yli 25 000 km ajettu ja pääuria 5.5 mm jäljellä.

Pasi A S

Citikkaan ostan aina michelinit, asennus alkup. peltivanteille ja auton ohjekirjan mukaisella koolla :) Michelinin rengas mukavuus sopii mainiosti citikan mukavuuden  kanssa yksiin.Kerran käytetyssä Xsarassa tuli aluvanteet ja goodyearit, goodyeareja en melun takia halunnut ajaa lähellekkään 2mm urasyvyyttä, niistä alkoi kulua karmeaa melua kun ne kului kolmen neljän millin huitteille. Vähän hävettää tunnustaa,mutta juuri Xsara Picassosta vaihdoin 1.8 mm ura syvyydelllä tasaisesti kuluneet michelinit uusiin.Oishan nuo voinut perheellinen mies aikaisemminkin uusia. Kylähän nuo jo metelöi muttei lähelekkään niin paljon kuin ne 3 - 4 mm urasyvyydellä olleet goodyearit.

Basbarduu

Vai niin. Siskon Xsarassa on Miseliinin jotki luonnon ja rahan säästökumit alla. Aluks oli hiljaset ja hyvät mut äkkiä kulu, minkä jälkeen pitää hirveetä meteliä. Goodyearin kesärenkaista ei oo kokemuksia.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

Pasi A S

Mulla ei ole uusimpia energy savereita, löysin liikkeestä vielä vanhemmat, nämä on tehty joko 2010 tai 2011.

ealab

Kyllä Nokian Greenitkin (165-65/15) metelöivät. Kummallista kumirumpumaistakin ääntä. Tai sitten xantia on rengasmeluherkkä. Vain hyvin sileä asfaltti välttää.

tjhk

Lainaus käyttäjältä: tjhk - syyskuu 03, 2012, 11:32:21
Lainaus käyttäjältä: tjhk - toukokuu 22, 2012, 11:15:19

yli 25 000 km ajettu ja pääuria 5.5 mm jäljellä.

Korjaan. Laskin väärin. Pelkästään heinäkuusta ajettu 10 tkm. Oikea luku lienee jotain 32000-35000

Pilot II

Päivitetään Camskill Uniroyal Rain Expert 195/60/15 tietoja ensimmäisen kesän jälkeen. Tarkan kulutusmittauksen tuloksena sain 1,375 mm/10 tkm. Lyhyesti: Uniroyaleilla näyttäisi pääsevän n. 40 tkm kunnes pintaa on jäljellä 3 mm suurimmat vesiurat tallella,  ( edellisillä Conti2 renkailla samaan pääsi 25 tkm kohdalla mutta vesiurat reunoille kuluneena pois )  Kustannuksina tarkoittaa Conti2  180 eur/10 tkm ja Camskill Uniroyaleilla 82 eur/10 tkm.  Ajomukavuutta ja äänettömyyttä ystävätkin ihmettelivät todeten että onpa mukava ja hiljainen auto tämä Berlingo ( 1,6 16V 110 Bensa Multispace ) Joten edelleenkin annan Uniroyaleille viisi  +++++ merkkiä. Tapani mukaan jotain liitekuvaksi:  Vaunuakin tuli noihin kilometreihin vedettyä.

Kaikkea sitä tuleekin kokeiltua ja laskettua.

Ps. Talveksi vaihdoin jälleen alle Eco Topin Vihreät Timantit, niistä lisää myöhemmin talvirengaspuolella.
Terveisin Pekka K

ealab

Lainaus käyttäjältä: ealab - syyskuu 03, 2012, 15:50:22
Kyllä Nokian Greenitkin (165-65/15) metelöivät. Kummallista kumirumpumaistakin ääntä. Tai sitten xantia on rengasmeluherkkä. Vain hyvin sileä asfaltti välttää.
Kummallista,  juuri korjasin katin jälkeisen putkisaumaliitoksen, liitos myös jäykistyen. Tämän, jo ennen vuotoakin ollut ohut putkiseinämä salli putken ilmeisesti värähdellä lisäten "rengasmelua". Nyt on paljon hiljaisempi.

Alpo Kieppi

Onko porukalla hyviä kesärengaskokemuksia tältä keväältä? Laitoin C5:een alle muutama viikko sitten nyt neljättä kesää pyörivät Michelin Energy Saverit ja pettymys oli suuri. Pintaa on vielä jäljellä reilu 4 mm mutta melua on enemmän kuin nastalllisissa Hkpl 5:ssa! Ilmeisesti hyvä kestävyys ja pieni vierinvastus maksetaan kovana pinnan meluna.

Oli kyllä nolo homma, kun naapurin mies pyysi mukaan kokeilemaan ostamansa -04 Vw Bora 1,8 T:tä ja siinä oli uudet Continentalin kesikset alla. Se oli nimittäin hiljaisempi kuin oma Citikka.

Voiko renkaan kuluminen tosiaan nostaa melua noin paljon? Vastaan, että voi. Nimittäin jos nastarenkaat on hiljaisemmat kuin kesärenkaat, niin uskottava on. Naapurin palstan kaveri kävi kylässä meillä ja moitti sinänsä hiljaisen Volvonsa (V70) olevan äänekkäämpi (kuluneilla) kesäkiekoilla kuin talven nastallisilla Hakkiksilla.

No kysymys kuuluu, että mitkä kesärenkaat haetaan sitten loppukesällä C5:een? Rouvan Nissa Noteen hain jo talvella Nokianin H:t ja maltillisella äänellä menee nyt huippukarkeilla teillä. Tiedä sitten, miten käy kun on ajettu pari kesää...

Niin no, onhan renkaissa varmaan muitakin ominaisuuksia kuin melu ja kestävyys, mutta nuo nyt kotikonstein ensin huomaa.
ë-C4 Shine -22
3008 Active Puretech 130 Mt6 -18
C4 Puretech 130 At Intensive -16

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

black_van

Lainaus käyttäjältä: Alpo Kieppi - toukokuu 18, 2013, 22:56:44

Voiko renkaan kuluminen tosiaan nostaa melua noin paljon? Vastaan, että voi. Nimittäin jos nastarenkaat on hiljaisemmat kuin kesärenkaat, niin uskottava on.

Kyllä vaan,renkaat ovat oleelliset melun kannalta. Oman viitosen mukana tuli vuonna 2011 loppuvuonna paistetut kiinalaiset good ridet.
Pintaa oli vielä n.6-7mm. Käytin tasapainotuksessa kun täristivät. Renkaita ei saanut täydellisesti painoon ja rengaskoneessa pinta heitteli sivuttaissuunnassa. Painotuksesta huolimatta epämääräinen vapina jäi . Päätin sitten että nyt kiinalaiset lähtee ja ostin rengaspaketin. AEZ Valencia vanteet 205/60R16 eli tuuman isommat kuin edelliset ja renkaiksi continental contipremiumcontact 5. Eipä tunnistaisi enää samaksi autoksi,epämääräinen vapina poistui,ohjaus muuttui tarkemmaksi ja ennenkaikkea äänimaailma hiljeni.
Tuo rengas ei ole halvin,mutta pointiksi nousi turvallisuus ja ominaisuudet. Kulutuskestävyydestä en tiedä mutta mitä renkaalla tekee joka kestää 60tkm mutta viimeiset 5mm on katujyrä efektiä ilman minkäänlaisia ominaisuuksia ääriolosuhteissa. Jätin good ridet rengasliikkeeseen. On sen verta karvaita kokemuksia kaukoidän tuotteista että pysyttelen jatkossa premium luokan renkaissa vaikka ne maksaakin.

jtbo

Kumi myös kovettuu ajansaatossa, halvoissa varmasti nopeammin kuin kalliissa.

Sitten voi olla, että vain pinnassa on hyvää kumia halpiksissa ja loppu on sitten kovaa tavaraa.

Talvirenkaat on pehmeämpää seosta ja voivat olla kesärenkaita hiljaisempia, erityisesti kevään karheilla teillä, jos urissa ajaa, mutta aika huima on se ero noissa suht paljon kuluneissa ja uusissa, niin vaivihkaa sitten kovettuvat, että melun lisääntymistä ei huomaa, mutta kun vaihtaa uusiin tai kesä/talvi vaihdossa havaitsee sitten eron.

Kestävimmät renkaat mulla oli kitkat, myös hiljaisimmat, mutta ei kaikkein pitävimmät kesällä, silti pitoa enemmän kuin parhaalla renkaalla talvikelissä, nopeudet tosin mulla 80 korkeintaan, syrjäteitä enimmäkseen.

En tiedä oikein sitä miksei kesärenkaat kestä niin hyvin, sekin on jännä, että amerikanserkkujen renkaat kestää helposti sen 80tkm, miksi meidän eurorenkaat ei?
Amerikassa renkaita myös luokitellaan kulumisindeksin mukaan, mutta meillä harvinaisempaa, että sitä edes mainitaan.

Huonossa tapauksessa sitä on meluisat renkaat jotka kuluu nopeasti, kuten mulla oli Hakka i3 kumit, ei ne kestäneet yhtä kesää pisempään, hiljaiset ne oli sen ekat 1000km, sitten alkoi metelöinti.
Sehän hankalaa rengas ostoksista tekee, kun se kalliskaan ei välttämättä ole sitä mitä itse renkaalta tahtoo ja sitten se, kun monesti kommenteja renkaista lukee, niin kirjoittajilla voi olla täysin erilaiset prioriteetit.

Itse tykkään renkaista jotka antaa paljon tietoa tiestä, eli mm. renkaan olka pitää mulle olla terävä, kun taas enemmistö tykkää enemmän sellaisesta menosta jonka pyöreäolkainen rengas tarjoaa, terävät olat kun takaa sen, että urissa auto ei mene itsestään suoraan, vaan se tosiaan kertoo sen että tässä on uria.

Itselleni sitten se huippupito ei ole niin merkityksellistä, erot jarrutusmatkoissa on suhteellisen pieniä mun käyttämissä nopeuksissa, samoin väistö-ominaisuudet ovat huonoimmassakin vaihtoehdossa riittävät, vertaan mieluusti talvisiin olosuhteisiin, joissa samoja nopeuksia samoilla teillä ajelen, jos samaan suorituskykyyn pääsee kuin jäällä, niin se riittää mulle, ei riitä tietty kaikille, joten on hyvä tietää mistä perspektiivistä mun näkemykset muodostuvat, jotta osaa suhteuttaa tiedon omaan perspektiiviin sopivaksi.

Itse olen ajellut aivan liikaa maanteitä, todella paljon vuodessa, nykyään ajomäärät on sitten toista ääripäätä, noin 2000km vuodessa tai alle, fillariin tulee enemmän kilsoja, tämäkin tietty vaikuttaa mun prioriteetteihin, eli todennäköisyys on hyvin pieni, että jotain sattuu, pärjään sitten heikommallakin rengastuksella.

Kun ajot on noin vähäisiä, niin en ole sitten ajatellut laittaa rahaa uusiin renkaisiin, kovettuisivat kumminkin ja pyörittelen noita vanhoja kumeja, edessä kitkat vuodelta 2008 pintaa noin 3mm, takana Hakkapelitta 2:t joista nastat revitty pois, pintaa noin 8mm, ikää varmaan enemmän kuin kitkoilla, ne riittää mulle, todennäköisesti auto ei liiku pihasta ennen syksyä mihinkään, ei siinä kovin kummoisia tarvita.

Jos ajaisin useita kymmeniätuhansia vuodessa, niin pitäisin kitkat ympäri vuoden, mutta en mitä tahansa kitkoja, kaikki niistä ei toimi kesällä, Contin Viking Contact 5 on mulla toiminut hyvin, herkät ne on puhkeamaan tosin, etenkin kyljestään, mutta muutoin hiljaisin rengas, jossa mulle riittävä pito on toteutunut ja kilometrejä kestää pidon heikentymättä uskomattoman hyvin.

Noiden jälkeen mun on ollut tosi vaikea sitten ajatella varsinaisiin kesärenkaisiin siirtymistä, rullaavat huonommin, meluavat enemmän ja pidossa ei nyt niin valtavaa eroa kuitenkaan ole, joten varmaankin hankin sitten jatkossa taas sellaiset renkaat, ellen sitten vaihda autoa, optimaalisempi painojakauma noissa mun muissa autoissa kun tietää sitä, että painoa renkaiden päällä on vähemmän, jolloin ainakin talvella pitää valita toisin, silloin ehkä tulee taas aitoja kesärenkaita suosittua, Uniroyal taitaa sorateillä olla aika hyvin toimiva?

black_van

Tuo on totta että jokaisella on omat kriteerit renkaiden suhteen. Jos ajot on lähinnä kauppareissuja niin silloin minäkin tinkisin hinnasta ja ominaisuuksista.

Kuivalla asfaltilla kaukoidän renkaiden pito ja ominaisuudet on ihan hyvät, märkä asfaltti on sitten asia erikseen,siinä ne erot tuleekin.
Kokeilin omia good ridea märällä asfaltilla äärirajoilla ja tulos oli aika karu,pitoa ei nimeksikään. Jos joutuisi tekemään liikenteessä väistön märällä tai jarrutuksen niin hukassa oltaisi noilla ominaisuuksilla. Samaa tasoa oli puolison nankangit.

Pari viikkoa sitten kun tulin Oulusta Helsinkiin niin satoi koko matkan ja tiellä oli vettä. Rengas käyttäytyi erittäin levottomasti ja parissa kohti tunsi renkaan liukkauden vaikka yritinkin väistellä isompia rapakoita. Tuo vahvisti sitten päätöksen vaihtaa renkaat,en tarvitse tuollaista stressiä sateella ajamisesta etenkin kun pelkkiä työmatkoja tulee n.2500km/kk ja muut ajot päälle.
Tuo 600€ tuntuu varsin pieneltä investoinnilta sitten kun ollaan metsähallituksen puolella pää halki

Mutta,jokainen tekee valinnat käyttötarkoituksen mukaan  :)