Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)

Aloittaja berlingo citikka, syyskuu 27, 2007, 17:45:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Megaman

Kolmasti on omalla kohdalla peltipoliisi välähtäny, maksulappuja ei ole niistä koskaan tullut.  :angel:
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

TeeKoo

Sain tänä kesänä aikaan elämäni ekan välähdyksen ja sitä seurasi kirjallinen. Oli varmaan yhdestä tai kahdesta kilsasta kiinni ettei mennyt maksamiseksi.
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

hyper

Töistä kotiin ajellessa sattui eteeni punainen mopoauto joka kulki ihan sujuvasti kuuttakymppiä kuudenkympin alueella. Ei tarvinut ohittaa, ja taajamaan tullessa se kun ei hidastanut vauhtia niin jäin jo reippaasti jälkeenkin... Mutta oli siellä sitten joku bemari hidasteena niin parien liikennevalojen jälkeen oltiin taas peräkkäin. Mietin että pitäiskö piruuttaan soittaa poliisille mutta annoin sen sitten mennä kuitenkin, ja niin se menikin vaudikkaasti poliisitalonkin ohi, pidemmälle en seurannut kun käännyin eri kadulle...
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

kaselin

No ei toi mauto viä kovin kulkenut täällä mansessa painavat 70 km/h tossa kekkosen ohitustiellä parikin eri mautoa tarkkaillu muutamana päivänä. ???
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

ealab

Palaan "lempiaiheeseeni", puskurissaroikkumiseen. Viime keskiviikkona Turun ohitustiellä, 80:n alueella, tuli pitkä rekka puskuriin kiinni. Koetin mm. vilkutella jarruvaloja. Se sai aikaan vain kaukovaloesityksen takanani. En ajanut edes alinopeutta. Missä vika, minussako taas? Kuten joskus esitetty. Että olen olemassa, haittaamassa tavaroiden kuljetusta. Tässäkään ei muu auttanut, kuin hätävilkut päälle, käsi "kiittäen" ulos ikkunasta.. ja sitten onneksi pysäkille. Asia ei jäänyt tähän. Ja jos saan esim. tältä kuskilta vielä turpiini, se olisi sitten kolmas kerta, puskurissaroikkujilta. Liikenne on kovaa.

C5NSeppo

Lainaus käyttäjältä: ealab - marraskuu 14, 2018, 08:22:17
Palaan "lempiaiheeseeni", puskurissaroikkumiseen. Viime keskiviikkona Turun ohitustiellä, 80:n alueella, tuli pitkä rekka puskuriin kiinni. Koetin mm. vilkutella jarruvaloja. Se sai aikaan vain kaukovaloesityksen takanani. En ajanut edes alinopeutta. Missä vika, minussako taas? Kuten joskus esitetty. Että olen olemassa, haittaamassa tavaroiden kuljetusta. Tässäkään ei muu auttanut, kuin hätävilkut päälle, käsi "kiittäen" ulos ikkunasta.. ja sitten onneksi pysäkille. Asia ei jäänyt tähän. Ja jos saan esim. tältä kuskilta vielä turpiini, se olisi sitten kolmas kerta, puskurissaroikkujilta. Liikenne on kovaa.
Menettelit tilanteessa aivan oikein. Rekkakuski syyllistyi törkeään liikenteen vaarantamiseen ajamalla autostasi vain muutaman metrin päässä nopeudella, joka edellyttää tuolta ajoneuvolta useamman kymmenen metrin turvaväliä edellä ajavaan.

Nyt sitten turpaan saamisen sijaan tarvittavat jatkotoimenpiteet: sähköinen rikosilmoitus poliisi.fi -sivuston kautta, jotta sama kuski ei enää aiheuta vastaavan kaltaista vaaratilannetta muille tiellä liikkuville!

e-C5 Aircross Max -26. EX: Grand C4 Picasso -17, C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Basbarduu

En käsitä miten ealabille käy usein nuin. Itselleni ei tapahdu nuin koskaan. Jos joku haluaa ohi niin annan turvallisessa kohtaa tietä ja asia on sillä selvä.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

Megaman

Ja jos saan esim. tältä kuskilta vielä turpiini, se olisi sitten kolmas kerta, puskurissaroikkujilta. Liikenne on kovaa.

:o :o :o
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Matelija

Jos et kerinny kuljetusfirmaa nähdä niin rekisterihaulla selviää ja siitä vaan reklamaatiota menemään ko. firmalle.

Aikanaan pakettiauto ahdisteli vastaavalla tavalla kun Sätkällä olin liikenteessä. Tilaa oli mennä ohi puolentoista kaistan verran, mutta ilmeinen pakkomielle siihen oli jäädä roikkumaan ja valoja vilkuttelemaan. Kännykällä kuva perseessä roikkujasta (näppärän apparin ja avokaton ansiosta tuli loistava otos) ja reklamaatiota suoraan pakun omistaman firman johdolle. Varoitus kuulemma annettiin ko. kuljettajalle.
C5 Dynamique Tourer HDI140 -12

hyper

Jos joku tulee takapuskuriin roikkumaan eikä osaa ohittaa vaikka tie olisi vapaa, niin antaa sen sitten roikkua siellä takapuskurissa. Ja jos ylinopeuttakin ajaessani olen jonkun tientulppana niin voi voi... ja tiukan paikan tullen voi aina painaa lisää kaasua ja näyttää mallia miten ajetaan. Kaikenmaailman mulkerot ainakin omien havaintojeni mukaan katoaa pian taustapeilistä kun niillä ei osaaminen tai uskallus riitä seurata.  ::)
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

ealab

Firmaan lähti pieni kommentti ja sieltä vastattiin: asia selvitetään. Oli jo 3:s firma ja ensimmäinen, josta vastattiin. Kyllä näitä riittää. Muuten en itse kauan katsele puskurissaroikkumista. Sehän on, kuin "ladatulla autolla osoittamista. Siinä ei jäädä sormi suussa odottamaan... Ja mikään velvollisuus ei ole ajaa enemmän ylinopeutta, kuin tuo... Eikä toisaalta alhaisempi nopeus anna mitään oikeutta roikkua ... Kuviot on selvät.  Tallentava kamera pitänee taakse hankkia, sellainen, josta näkee klo-ajan, tiekohtaisen rajoituksen ja oman nopeuden, tietenkin plussaa olisi tieto jarrujen käytöstä.... Ihan vaan oman oikeusturvan takia. Se, että tässä on tiukempi asenne, ei tee minusta huonompaa, turvattomampaa, muita huomioonottamatonta kuskia, päinvastoin. Odotan vaan sitä muiltakin. Kyllä joku linja pitää olla.

ovi

Sehän se näissä tilanteissa aina on. Kaikilla on oikeus mielipiteeseeni ja tapaani toimia.

Matelija

Lainaus käyttäjältä: hyper - marraskuu 16, 2018, 19:34:58
Jos joku tulee takapuskuriin roikkumaan eikä osaa ohittaa vaikka tie olisi vapaa, niin antaa sen sitten roikkua siellä takapuskurissa. Ja jos ylinopeuttakin ajaessani olen jonkun tientulppana niin voi voi... ja tiukan paikan tullen voi aina painaa lisää kaasua ja näyttää mallia miten ajetaan. Kaikenmaailman mulkerot ainakin omien havaintojeni mukaan katoaa pian taustapeilistä kun niillä ei osaaminen tai uskallus riitä seurata.  ::)

Sätkällä vähän turvaton olo kun suojana on vain ohutta peltiä, max. vauhti käytännössä 90 ja aivan takapuskurissa kiinni on neljä kertaa massiivisempi paku. Eipä jää kuskista ja matkustajista mitään jäljelle jos äkkitilanne tulee.

V6-femmalla noita perskärpäsiä tuli aikanaan koulutettua ja kieltämättä niistä pääsi eroon vain nilkkaa suoristamalla. Tosin huonolla tuurilla myös kortista olisi voinut päästä eroon.
C5 Dynamique Tourer HDI140 -12

Xari

Minä roikuin jonkun Bemaristin puskurissa kun se hiljenteli 40-rajoituksella joka hidastetöyssyyn 20 tai alle, kolmannen kohdalla vedin siitä kuuttakymppiä ohitse, oli vaan ihan pakko ;D

Samone

Suotta noista muista on liikenteessä provosoitua. Minulle harvemmin sattunut takana tulevien suhteen tilanteita ja jopa yllättävän vähän liian lähellä ajaviakin (oma nopeuteni vapaalla tiellä +5-+15 rajoituksesta ja muuten muiden mukaan pitäen riittävän turvavälin eteen). Sattuipa 5-tiellä Kuopion ja Varkauden välillä tilanne jossa ajoin ohituskaistalla rekasta ohi ja jäin edessään olevien muutaman henkilöauton perään. Vauhtia hyvin liki sallittu - lievällä vaihtelulla +-5km/h. Rekkakuski oli sitä mieltä että hidastan menoaan ja tuli alle henkilöauton mitan päähän taakse ja välkytteli valojaan tilanteessa jossa itselläni oli myös liian vähäinen turvaväli eteenpäni - ehkä 20m. Eihän tuossa kuin hyvin hiljalleen antaa vauhdin laskeutua siten että saa itselleen sen 50+ metriä vapaata eteen ja sitten ylämäen kohdalla lievä reipas kiihdytys. Ei tullut enää ihan yhtä lähelle taakse, vaikka kertaalleen vielä valoja vilkuttikin. Enempää en viitsinyt hermoheikkoa "härnätä" ja odottelin seuraavaa ohituskaistaa kera satasen rajoitusta ja menin omaa vapaata vauhtiani pitkin liki tyhjää tietä.

Tuo siis oli todella poikkeuksellinen tilanne ison auton kuljettajalta. Yleensä olen ymmärtänyt että haluavat pitää vauhtinsa mahdollisimman tasaisena huomioiden toki maaston vaihtelut, jolloin välimatka edessä meneviin vaihtelee. Ja tuossa aiemmassa en edes harkinnut väläytteleväni jarru ym. valoja. Se olisi todennäköisesti vaan pahentanut tilannetta ja ilmeisen kierroksilla käyvän kuskin mentaalipuolta myös.

ealab

Joo, pitää osaltaan huolehtia ensin omasta ajamisestaan, sitten vielä takana tulevasta kuumakallesta, ettei tuo kuumene liikaa.  Mikä on liikenneraivoa? Sitä on jo puskurissaroikkumiset. Nämä kuskit ovat agressiivisia. Provosoituminen? Sitä ei ole pysäkille-/penkalleväistämiset, se on vaan viisautta. Päästäkseen ajattelemattomista eroon.

Xari

Yllättävät penkalleväistämiset on kyllä kaukana viisaudesta, liikenteessä ei muutenkaan pitäisi tehdä mitään mitä muut ei voi ennakoida.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Xari - marraskuu 17, 2018, 13:36:05
Yllättävät penkalleväistämiset on kyllä kaukana viisaudesta, liikenteessä ei muutenkaan pitäisi tehdä mitään mitä muut ei voi ennakoida.
Samaa mieltä.
Jos minä vetäisin keväällä 9 akselisen yhdistelmän pientareelle, niin takana roikkuva saisi sellaisen kivi ja pölysateen, että olisi jo ulosajon vaara.
Citroën 2CV AZ Berline -56

adamas

Lainaus käyttäjältä: ealab - marraskuu 17, 2018, 08:37:45
Joo, pitää osaltaan huolehtia ensin omasta ajamisestaan, sitten vielä takana tulevasta kuumakallesta, ettei tuo kuumene liikaa.  Mikä on liikenneraivoa? Sitä on jo puskurissaroikkumiset. Nämä kuskit ovat agressiivisia. Provosoituminen? Sitä ei ole pysäkille-/penkalleväistämiset, se on vaan viisautta. Päästäkseen ajattelemattomista eroon.

Näin pääsette eroon roikkujasta:
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2015050119602315

ealab

Ei taida väistöt olla yllättävää, aina vilkun kanssa, sekin jo ennakkoon laitettuna. Ei yleiseen tapaan ratista riippuvana. Ja kyllä muutenkin aina ilmoitettu roikkujalle. Että ei tarvitse hampaat irvissä kärjistää asioita. Kyllä tässä pitää joku tolkku olla.

ealab

Lainaus käyttäjältä: Aakku - marraskuu 17, 2018, 14:19:38
Samaa mieltä.
Jos minä vetäisin keväällä 9 akselisen yhdistelmän pientareelle, niin takana roikkuva saisi sellaisen kivi ja pölysateen, että olisi jo ulosajon vaara.

Sellaisenko voisit vetäistä penkalle, jonkin kuumakallen takia, ei kait?  Merkillistä vänkyröintiä. Jolla tarkoitetaan esim. minun syyllistämistä väistöistäni? Ei ole ensimmäinen kerta. Ja jos roikkuja yllättyy, niin siltä on kyllä pallo hukassa. Ettei tajua, miksi joku haluaa puskurin edestä pois. Eikö se ole tarkoituskin, saada painostamalla hitaammat estämässä isompaa nopeutta ajavaa.. Vähän tolkkua, hyvät ystävät.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: ealab - marraskuu 17, 2018, 15:19:22
Lainaus käyttäjältä: Aakku - marraskuu 17, 2018, 14:19:38
Samaa mieltä.

Sellaisenko voisit vetäistä penkalle, jonkin kuumakallen takia, ei kait? 
No en tietenkään. Enkä muutenkaan tee ajamisesta ongelmaa, kun tien päällä liki koko elämäni olen viettänyt.
Tuntuu, että aika kuumakalleja täällä tuntuu monet kirjoittajat olevan, vaikka ajavat Citroënilla.  :)
Citroën 2CV AZ Berline -56

ealab

Minäkö kuumakalle,  jos sitä tarkoitit? Vai olenko, koska en tykkää roikkumisista. Ja koetan päästä tilanteista eroon. Ajankin siten tyhmästi?. Mutta olen vielä hengissä. En muuten olisi, sellaistakin on sattunut(rekka). Voi perkele teidän asenteita. Taannoin kotikylässäni ajoin ohi risteyksen, jossa odotti punainen Saab Cabriolet ja tulikin kohta perääni helvetinmoisella vauhdilla. Ehdin vetää sivuun ja tuon kyydissä olleilla sälleillä oli hauskaa. Varmaankin tiesivät minun väistävän, muuten olisi kolissut. Sen verran vastaavia sattuu kotinurkillakin. Tää on tätä. Eikä kovin kevyttä.

Jasu

^Mutta missä on vika jos muualla ei tuollaista koeta tapahtuvan, eikä muut sillä samalla seudulla myöskään sellaista ole kokemaan joutunut..?

Ja tämä kysymys ihan v*ttuilemati, lähinnä uteliaisuudesta...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

yason

No joillekin nyt vaan tapahtuu tietynlaisia asioita. Toisille sitten muita, mutta ei samoja. Mutta jos ealab joskus sen kameran hankkii, niin näitä perässäajajia olis kyllä kiva ihmetellä täälläkin.

Oma kokemuksenihan on, että toki joku aina joskus perseessä roikkuu hetken, mutta ei noita kovin usein tapahdu ja yleensä nekin roikkujat saavat itsensä kammettua vasemman kautta ohi. Mä voisin sen sijaan tehdä jatkuvasti videoita, joissa joku vaihtaa kaistaa keulani eteen siihen viiden metrin päähän, kun olen motarilla jo itse vasemmalla kaistalla ohittamassa hitaampaa autoa...
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19