Kirjoittaja Aihe: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)  (Luettu 199864 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2050 : Marraskuu 17, 2018, 23:10:10 »
Yllättävät penkalleväistämiset on kyllä kaukana viisaudesta, liikenteessä ei muutenkaan pitäisi tehdä mitään mitä muut ei voi ennakoida.
Samaa mieltä.
Jos minä vetäisin keväällä 9 akselisen yhdistelmän pientareelle, niin takana roikkuva saisi sellaisen kivi ja pölysateen, että olisi jo ulosajon vaara.

Sellaisenko voisit vetäistä penkalle, jonkin kuumakallen takia, ei kait? 
No en tietenkään. Enkä muutenkaan tee ajamisesta ongelmaa, kun tien päällä liki koko elämäni olen viettänyt.
Tuntuu, että aika kuumakalleja täällä tuntuu monet kirjoittajat olevan, vaikka ajavat Citroënilla.  :)

Täytyy myöntää että turhan helposti sitä provosoituu liikenteessä. Piti laittaa V6 kiertoon, kun voiman tunne vei mennessään heikkona hetkenä. 2.0:kin aika vaarallinen korkeilla kierroksilla. Citroen on autona rattiraivon hillitsemiseksi mutta nämä nykyiset hyde-sitikat tuppaa olemaan turhan äkäsiä kiihtymään ja liian hyviä ajettavia kovissa nopeuksissa. Syitä pinnan kiristymiselle on monia. Suomalaiselle työkulttuurille ominainen paska johtaminen (vika vai ominaisuus?) mainittakoon niistä yhtenä.

Ei kellään sattuisi olemaan tallin perällä W123 vapari-diesel Mersua ylimääräisenä? Iso, mukava ja laiska olisi tuo.
C5 II Exclusive Berline 3.0 V6 -07

Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 401
  • Peukkuja: 2
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2051 : Marraskuu 18, 2018, 05:47:50 »
Itse ajelen maantiellä vakkarilla sen +10 mittarinopeutta rajoituksen päälle. Välillähän siinä käy niin, että hitaampaa joutuu lähestymään, mutta koitan pitää huolen että menen ohi heti kun vaan mahdollista ja jos ei paikkaa ole niin suosiolla kyllä hiljennän sen verran, että sitä väliä muodostuu. En näe roikkumista omissa ajoissa ongelmana puolin enkä toisin. Päästän kyllä ohikin jos jollain on niin kiire, että se ei tuohon omaan ajotapaan istu.

Jos pitää jotain mainita mistä itellä kiehahtaa on ohittajat jotka vetäsee reilulla ylinopeudella ohi, mutta jäävät hetken päästä hidastettuaan tasaista vakkarinopeutta ajavan  jalkoihin. Rasittavia on myös ne jotka ajelee jotain valitsemaansa nopeutta oli rajoitus mitä vaan. Sopivalla pätkällä kun joku ajaa 85 mittarissa rajoitusten oleessa välillä 60-100 niin herkästi roikutaan puolin ja toisin. Logiikka ajonopeudessa on valttia. Jos ajat ylinopeutta niin aja sitä samaa ylinopeutta esim. sen mainittun +10 kaikkien rajoituksien päälle ja vastaavasti samaa alinopeutta kaikilla rajoituksilla. Toisaalta jostain syystä ohituskaistan alkaessa köröttelijät kummasti päästää hevoset valloilleen, ettei kukaan vaan pääse ohi. Kruununa päälle ryhmittäytymiskaistaa ohittamiseen käyttävät. Täysin tarpeetonta puikkelemihtista joka aiheuttaa juuri sen tarpeen hiukan puikkelehtia.

PS. Mihin voin palauttaa oman ajokorttini kun en selkeesti sovellu liikenteeseen muiden kanssa. :)


Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 744
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2052 : Marraskuu 18, 2018, 08:16:43 »
Yllättävät penkalleväistämiset on kyllä kaukana viisaudesta, liikenteessä ei muutenkaan pitäisi tehdä mitään mitä muut ei voi ennakoida.
Noinhan en tee! Kyllä ensin laitetaan vilkkua.... Siis aivan maltillisesti. Sille ei voi mitään, kun roikkuja on kuumakalleidiootti.

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 035
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2053 : Marraskuu 19, 2018, 15:32:10 »
Sille ei voi mitään, kun roikkuja on kuumakalleidiootti.
Voisiko tämä asenne vaikuttaa asiaan?

No toivottavasti saat hankittua sen kameran niin voidaan nähdä miltä ne tilanteet sitten näyttävät.
If in doubt, go flat out.

Poissa Cee4

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 38
  • Peukkuja: 0
  • Come on, get that McLaren out of the way!
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2054 : Marraskuu 19, 2018, 21:31:31 »
Itse ajelen maantiellä vakkarilla sen +10 mittarinopeutta rajoituksen päälle. Välillähän siinä käy niin, että hitaampaa joutuu lähestymään, mutta koitan pitää huolen että menen ohi heti kun vaan mahdollista ja jos ei paikkaa ole niin suosiolla kyllä hiljennän sen verran, että sitä väliä muodostuu. En näe roikkumista omissa ajoissa ongelmana puolin enkä toisin. Päästän kyllä ohikin jos jollain on niin kiire, että se ei tuohon omaan ajotapaan istu.

Jos pitää jotain mainita mistä itellä kiehahtaa on ohittajat jotka vetäsee reilulla ylinopeudella ohi, mutta jäävät hetken päästä hidastettuaan tasaista vakkarinopeutta ajavan  jalkoihin. Rasittavia on myös ne jotka ajelee jotain valitsemaansa nopeutta oli rajoitus mitä vaan. Sopivalla pätkällä kun joku ajaa 85 mittarissa rajoitusten oleessa välillä 60-100 niin herkästi roikutaan puolin ja toisin. Logiikka ajonopeudessa on valttia. Jos ajat ylinopeutta niin aja sitä samaa ylinopeutta esim. sen mainittun +10 kaikkien rajoituksien päälle ja vastaavasti samaa alinopeutta kaikilla rajoituksilla. Toisaalta jostain syystä ohituskaistan alkaessa köröttelijät kummasti päästää hevoset valloilleen, ettei kukaan vaan pääse ohi. Kruununa päälle ryhmittäytymiskaistaa ohittamiseen käyttävät. Täysin tarpeetonta puikkelemihtista joka aiheuttaa juuri sen tarpeen hiukan puikkelehtia.

PS. Mihin voin palauttaa oman ajokorttini kun en selkeesti sovellu liikenteeseen muiden kanssa. :)

Voin samaistua sinuun täysin.
Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | R̶e̶n̶a̶u̶l̶t̶ ̶L̶a̶g̶u̶n̶a̶ ̶(̶B̶5̶6̶)̶ ̶1̶.̶6̶ ̶-̶9̶9̶

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 744
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2055 : Marraskuu 20, 2018, 07:15:33 »
Sille ei voi mitään, kun roikkuja on kuumakalleidiootti.
Voisiko tämä asenne vaikuttaa asiaan?

No toivottavasti saat hankittua sen kameran niin voidaan nähdä miltä ne tilanteet sitten näyttävät.
[/quote

Miten minä sille voisin?? Vai väittääkö joku, miten edellä ajavan ajatukset vaikuttavat perässätulijaan. Taas tyypillistä syyllistämistä*. Kyllä niin on, että puskurissaroikkuja on puskurissaroikkuja. Aivan yksiselitteisesti. Eikä näitä tarvitse puolustella, mitenkään. *Aivan, kuin vika olisikin edelläajavassa. Merkillistä, käsittämätöntä vänkäämistä.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 355
  • Peukkuja: 13
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2056 : Marraskuu 20, 2018, 10:54:30 »
Tuohon puskurissaroikkumiseen voidaan kyllä etsiä syytä jo ihan autokouluistakin. Opetetaanko siellä ohittamista ja tilanteita missä voi ja pitää ohittaa? Minun aikanani se asia käsiteltiin aika ylimalkaisesti. Kun näillä puskurissaroikkujilla tuntuu olevan aina suuria vaikeuksia lähteä ohittamaan vaikka kiire olisi ilmeisen kova ja ns latu olisi vapaa pitkän aikaa.

Ja toinen perusongelma on sitten erilaiset käsityksen ajonopeudesta. Jotkut tosiaan ajaa sen +10kmh (joka on poikkeuksestta sakotettavaa nykyään) jotkut katsoo ihan gps:stä että ajaa tasan rajoituksen mukaan, jotkut ajaa mittarinopeutta (jonka todenmukaisuus vaihtelee autoyksilöittäin) ja jotkut arvioi laillisen nopeuden jotenkin muuten ja  jotkut ei vaan välitä... näin ollen aina tulee hitaampia vastaan. Ja päästään taas siihen ohittamiseen...

Ja oma lukunsa on vakionopeussäädin. Itse en sitä käytä koskaan koska olen havainnut omaa vauhtia ajamisen mahdottomaksi, aina tulee joku hitaampi perä edellä vastaan, josta ei muusta liikenteestä tms johtuen pääse saman tien ohi, tai nopeusrajoitus muuttuu. Helpompaa on vaan säädellä nopeutta jarrulla ja kaasupolkimella, kun ei sitä jalkaa kuitenkaan oikein muuallekaan voi laittaa. Olen kyllä nähnyt kun joku ajoi motarilla pakulla jalat kojelaudan päällä, mutta se lienee laitonta...
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 377
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2057 : Marraskuu 20, 2018, 11:15:51 »

Ja oma lukunsa on vakionopeussäädin. Itse en sitä käytä koskaan koska olen havainnut omaa vauhtia ajamisen mahdottomaksi, aina tulee joku hitaampi perä edellä vastaan, josta ei muusta liikenteestä tms johtuen pääse saman tien ohi, tai nopeusrajoitus muuttuu.

Kyllä vakkari on varuste numero uno. Vaikkei mitään adaptiivista vakkaria löydykkään, sormenpäillä tuo nopeuden säätely onnistuu automaattisesti. Käytän vakkaria jo 60 nopeuksissa. Harmittaa, kun Boxerista cruise puuttuu ja pitkillä matkoilla kaasujalka kipeytyy epäergonomisesta ajoasennosta.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 195
  • Peukkuja: 10
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2058 : Marraskuu 20, 2018, 11:46:55 »
Käytän vakkaria jo 60 nopeuksissa.

Onks tietoa, saako PSA-autoissa tuon toimimaan alemmissakin nopeuksissa? Muissa autoissa raja on yleensä 40km/h tai jopa 30km/h. Varsin kätevää, kun ajelee lähiöissä, joissa on järjestään 40km/h rajoitus, mutta isot tiet ja pitkät matkat, joten nopeus kipuaa "jalkavakkarilla" huomaamatta laittomiin lukemiin...
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 044
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2059 : Marraskuu 20, 2018, 11:49:12 »
Ja toinen perusongelma on sitten erilaiset käsityksen ajonopeudesta. Jotkut tosiaan ajaa sen +10kmh (joka on poikkeuksestta sakotettavaa nykyään) jotkut katsoo ihan gps:stä että ajaa tasan rajoituksen mukaan, jotkut ajaa mittarinopeutta (jonka todenmukaisuus vaihtelee autoyksilöittäin) ja jotkut arvioi laillisen nopeuden jotenkin muuten ja  jotkut ei vaan välitä... näin ollen aina tulee hitaampia vastaan. Ja päästään taas siihen ohittamiseen...
Tuohon nopeusnäyttämään auton mittarissa, sitä tuli hämmästeltyä C-vitosen kanssa. Kun jotenkin tuntui että näyttö laahaisi jäljessä totuuteen nähden, ja kun tuota sitten GPS:n kanssa katseli niin kyllähän se selkeästi eli omaa elämäänsä, siis se nopeusmittari. Ensin ihmettelin sitä kun manuaalivaihteisessa autossa kierrosluku- ja nopeusmittarit liikkuu eri tahtiin, tasakaasulla ajaessakin, ja tähän sitten lisäksi vielä GPS:n näyttö joka sekin meni vielä omaa tahtiansa...

Tietoa sitten tuli etsittyä mistä ja miten C-vitosessa nopeustietoa mitataan, ja Revue Techniquesta selaten löytyi että nopeutta mitataan takapyörien ABS-antureilla, niistä lasketaan keskiarvo ja sitten saatu tieto siirretään mittaristolle väylänä kautta, jonka tiedonsiirrossakin on pieniä viiveitä. Kierroslukumittarinkin tieto menee väylän kautta, mutta "nopeampaa" reittiä kuin nopeusmittarin tieto. Niinpä kummankaan varassa ei voi olla jos haluaa nopeuden pysyvän tasaisena. Niin, ja vakkarikin saa tietonsa tuolta takapyörien keskiarvosta, niin sekään ei pysy läheskään vakaana...

Sitä en tiedä miten muissa merkeissä tuo nopeustiedon mittaus ja siirto on toteutettu, olisi kyllä hauska tietää joku toinenkin ratkaisumalli...

Sille ei voi mitään, kun roikkuja on kuumakalleidiootti.
Voisiko tämä asenne vaikuttaa asiaan?

No toivottavasti saat hankittua sen kameran niin voidaan nähdä miltä ne tilanteet sitten näyttävät.
[/quote

Miten minä sille voisin?? Vai väittääkö joku, miten edellä ajavan ajatukset vaikuttavat perässätulijaan. Taas tyypillistä syyllistämistä*. Kyllä niin on, että puskurissaroikkuja on puskurissaroikkuja. Aivan yksiselitteisesti. Eikä näitä tarvitse puolustella, mitenkään. *Aivan, kuin vika olisikin edelläajavassa. Merkillistä, käsittämätöntä vänkäämistä.
Sille tässä on yritetty löytää syytä miksi ne häiritsevästi, ja hätäväistöjä aiheuttavat perässäroikkujat osuu vain kohdallesi. Olen jopa tarjoutunut istumaan kyytiisi, katsomaan miten ne tilanteet oikein rakentuu, mutta mitään vastakaikua ei ehdotukselle ole tullut. Jospa se kamera saapuisi pikaisesti, niin saataisiin selvyyttä...

Se että "näppäimistö vaahdossa" jatkuvasti kirjoittaa muiden tielläliikkujien olevan "kuumakalleidiootteja", kertoo myös jotain suhtautumisesta muihin siellä liikenteessä. Toivottavasti tämä lämpeneminen tapahtuu vain tietokoneen ääressä, eikä ratin takana...

Ikävästi vaan kaikki, jotka edes yrittää kysyä mitään noihin liittyen, leimaat välittömästi "kuumakalleidiooteiksi", "aivokuolleiksi" tms, vaikka vielä ei ollut kyse kuin vasta kysymyksistä. Ja onko tämä kaikki seurausta siitä "kierteisestä banaanipotkusta" jonka koit Bx:llä vuosia sitten? Ennenkin olen samaa kysynyt, mutta mitään vastausta ei siihenkään kysymykseen koskaan tullut...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 377
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2060 : Marraskuu 20, 2018, 12:11:47 »
Käytän vakkaria jo 60 nopeuksissa.

Onks tietoa, saako PSA-autoissa tuon toimimaan alemmissakin nopeuksissa? Muissa autoissa raja on yleensä 40km/h tai jopa 30km/h. Varsin kätevää, kun ajelee lähiöissä, joissa on järjestään 40km/h rajoitus, mutta isot tiet ja pitkät matkat, joten nopeus kipuaa "jalkavakkarilla" huomaamatta laittomiin lukemiin...


Ei taida PSA-vakkari toimia nelosvaihdetta pienemmillä, jos oikein muistan.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 056
  • Peukkuja: 16
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2061 : Marraskuu 20, 2018, 12:24:05 »
Käytän vakkaria jo 60 nopeuksissa.

Onks tietoa, saako PSA-autoissa tuon toimimaan alemmissakin nopeuksissa? Muissa autoissa raja on yleensä 40km/h tai jopa 30km/h. Varsin kätevää, kun ajelee lähiöissä, joissa on järjestään 40km/h rajoitus, mutta isot tiet ja pitkät matkat, joten nopeus kipuaa "jalkavakkarilla" huomaamatta laittomiin lukemiin...


Ei taida PSA-vakkari toimia nelosvaihdetta pienemmillä, jos oikein muistan.
C5 I:ssä ja C4 I:ssä vielä toimii n. 40km/h asti, C3 Picassossa ei toimi nelosta pienemmillä vaihteilla.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 377
  • Peukkuja: 18
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2062 : Marraskuu 20, 2018, 12:41:20 »
-03 mallisessa C5 I:ssä ei toiminut kolmosella cruise.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 056
  • Peukkuja: 16
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2063 : Marraskuu 20, 2018, 12:46:25 »
-03 mallisessa C5 I:ssä ei toiminut kolmosella cruise.
Otetaan takaisin sen verran, että noi mun femmat on ollut automaatteja. Oli mulla '04 manuaalifemmakin, mutta en muista miten siinä oli...
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 044
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2064 : Marraskuu 20, 2018, 13:12:58 »
Käytän vakkaria jo 60 nopeuksissa.

Onks tietoa, saako PSA-autoissa tuon toimimaan alemmissakin nopeuksissa? Muissa autoissa raja on yleensä 40km/h tai jopa 30km/h. Varsin kätevää, kun ajelee lähiöissä, joissa on järjestään 40km/h rajoitus, mutta isot tiet ja pitkät matkat, joten nopeus kipuaa "jalkavakkarilla" huomaamatta laittomiin lukemiin...
Kyllä tuon pihassa olevan vakkari toimii ohjekirjan mukaan yli 40km/h nopeuksista lähtien, mutta kun vaihdoin signaalimuutospurkkiin pari kytkentäkonkkaa uusiin niin se toimii jopa alle 30km/h nopeuksissa. Siis alkuperäinen tehdasasenteinen eli onko se nyt sitten PSA-vakkari..? Joo, -92 V6 Xm:ssä, ja pitää nopeuven navilla katottuna alta 2km/h sisällä tavoitteesta, ja saa olla iso mäki että poikkeaa sen toisenkin numeron...

Ei taida PSA-vakkari toimia nelosvaihdetta pienemmillä, jos oikein muistan.
C5 I:ssä ja C4 I:ssä vielä toimii n. 40km/h asti, C3 Picassossa ei toimi nelosta pienemmillä vaihteilla.
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 195
  • Peukkuja: 10
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2065 : Marraskuu 20, 2018, 13:15:03 »
Ei taida PSA-vakkari toimia nelosvaihdetta pienemmillä, jos oikein muistan.
C5 I:ssä ja C4 I:ssä vielä toimii n. 40km/h asti, C3 Picassossa ei toimi nelosta pienemmillä vaihteilla.

Mun C5-I:ssä raja on 60km/h. En ole ajatellut, liittyykö vaihteisiin, koska vakkari ei mene päälle alta kuudenkympin, eikä sitä voi laskea siitä alemmas. Vaihde lienee kyllä tyypillisesti nelosella silloin. Toisaalta kyllä maantieajossa esimerkiksi jyrkkään ylämäkeen ajaessa vakkari heittää kolmosen sisään, jos nelosella meinaa vääntö loppua, eikä vakkari silti napsahda pois päältä.

Löysin lexialla jonkun asetuksenkin vakkarin miniminopeuteen liittyen, mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta. Valitettavasti.

ealabin hätäväistöihin liittyen en näe, että kukaan on yrittänyt syyllistää ealabia tai ketään muutakaan. Mielenkiinnolla vaan ihmetellään, että miksi ealabille sattuu noita ja muille ei. Jokin tietty tekijähän kyseessä täytyy olla.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 056
  • Peukkuja: 16
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2066 : Marraskuu 20, 2018, 15:04:27 »
No voi olla että puhun läpiä päähäni sen nopeuden suhteen, mutta kyllä se muistaakseni kuuttakymppiä pienemmissä nopeuksissa on toiminut.

Ykköskoppaisessa on muuten hölmö vakkarin toimintalogiikka uudempiin verrattuna. Samanlaisen viiksen pause-merkillä merkistystä napista ei saa palautettua nopeutta toisin kuin uudemmissa.
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa TeeKoo

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 005
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2067 : Marraskuu 20, 2018, 19:31:20 »
2011-mallissa raja 40 kmh, ykköskoppaisessa oli muistaakseni 30 kmh. Automaatteja molemmat.
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 219
  • Peukkuja: 2
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2068 : Marraskuu 20, 2018, 20:30:55 »
Miten minä sille voisin?? Vai väittääkö joku, miten edellä ajavan ajatukset vaikuttavat perässätulijaan. Taas tyypillistä syyllistämistä*. Kyllä niin on, että puskurissaroikkuja on puskurissaroikkuja. Aivan yksiselitteisesti. Eikä näitä tarvitse puolustella, mitenkään. *Aivan, kuin vika olisikin edelläajavassa. Merkillistä, käsittämätöntä vänkäämistä.

En tiedä kuinka edellä ajavan ajatukset vaikuttavat perässätulijaan, mutta perässätulijan ajatukset kylla vaikuttavat edellä menevään. Kun ajan moottoritiellä, niin pystyn omilla toimillani kiihdyttämään, tai jarruttamaan edellä menevää autoa ja saan sen jopa vaihtamaan kaistaakin...

Ja noissa tilanteissa minun ei tarvitse käyttäytyä mitenkään uhkaavasti, vaan ihan normaali ajotapa riittää. Jos lähden ohittamaan, niin edellä menevä kiihdyttää. Jos vaihdan kaistaa edellä menevän perään, niin edellä menevä jarruttaa. Jos ohitamme peräkkäin muita, niin edellä menevä vaihtaa kaistaa heti, kun laitan vilkun oikealle. Noh, siinä tapauksessa sammutan vilkun ja jatkan vasenta kaistaa...

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 099
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2069 : Marraskuu 20, 2018, 20:43:10 »
Maailmallahan noita välimatkoja oikeasti valvotaan, täällä laitetaan lisää linnunpönttöjä keskelle korpea.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 744
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2070 : Marraskuu 20, 2018, 21:45:07 »
C5:n nopeusmittarista: Parissa ollut osoitin löysä, siksi näyttänyt selvästi vähemmän, kuin pitäisi. Taitaa tämäkin olla tyyppivika. Korjauksena haljenneeseen osoittimen holkkiin on laittaa sen päälle sopiva kierrejousi. Jousi menee "vastapäivään" kiertäen. Siinä istuu. Molemmissa onnistui mittarivirhe liki nolliin. Kuitenkin siten, että todellista on 1-3 km enemmän. Mikäli on uskominen näyttötauluja. Niiden näytöt kyllä muuttuvat hyvin herkästi, sitä ei oikein nopeudesta voisi päätellä.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 490
  • Peukkuja: 6
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2071 : Marraskuu 20, 2018, 22:41:26 »
Sille ei voi mitään, kun roikkuja on kuumakalleidiootti.
Voisiko tämä asenne vaikuttaa asiaan?

No toivottavasti saat hankittua sen kameran niin voidaan nähdä miltä ne tilanteet sitten näyttävät.

Kun ealab kuitenkin ajaa ylinopeutta, ei silloin voi provosoida takana olevia. Jos ajaisi alinopeutta, sen jotenkin ymmärtäisi.

Itselle on välillä käynyt samoin, joku on liian lähellä muttei onneksi ole mitään vahinkoa tullut. Turvaväli olisi hyvä pitää jottei vaaranna liikennettä, itse asiassa pitkä turvaväli saa porukan ajamaan nopeammin kun tilanteet on paremmin hallittavissa. Siis tilannenopeutta voi nostaa kun on turvallisempaa. Toki ylinopeus on aina ylinopeutta eikä se ole oikein.

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2072 : Marraskuu 23, 2018, 22:09:31 »
C5:n nopeusmittarista: Parissa ollut osoitin löysä, siksi näyttänyt selvästi vähemmän, kuin pitäisi. Taitaa tämäkin olla tyyppivika. Korjauksena haljenneeseen osoittimen holkkiin on laittaa sen päälle sopiva kierrejousi. Jousi menee "vastapäivään" kiertäen. Siinä istuu. Molemmissa onnistui mittarivirhe liki nolliin. Kuitenkin siten, että todellista on 1-3 km enemmän. Mikäli on uskominen näyttötauluja. Niiden näytöt kyllä muuttuvat hyvin herkästi, sitä ei oikein nopeudesta voisi päätellä.

Kierroslukumittari on hyvä nopeusmittari ainakin näillä nelipyttyisillä bensakinnereillä. Vajaa 2500 rpm 80 alueella, n. 3000 rpm satasen alueella ja melkolailla tasan 3500 120 alueella. Viimeksi mainittu on helppo arvioida myös korvakuulolla. Xantiassa ja C5:ssä on molemmissa toiminut em. menettely.

Aikanaan karvalakki-Bx:ssä (ei varvikelloa): >80 vauhdissa ajoviima suhisee, >100 vauhdissa ratti tärisee ja >120 vauhdissa piti laittaa peltoorit päähän.
C5 II Exclusive Berline 3.0 V6 -07

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 744
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2073 : Marraskuu 24, 2018, 08:09:44 »
Oikeastaan taajama-ajossakin kelvollinen(viisas) väli toimii. Kun edellämenijä kääntyykin, eipä tarvitse kuin ehkä vähän hiljentää, nostaa kaasujalkaa. Puskurituntumalla pitäisi jarruttaa ja hiljentää. Oma nopeus on tasaisempi, vähäisempine kiihdytyksineen.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 848
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Liikenteessä tänään tapahtui (jälleen kerran)
« Vastaus #2074 : Marraskuu 24, 2018, 08:53:20 »
Oikeastaan taajama-ajossakin kelvollinen(viisas) väli toimii. Kun edellämenijä kääntyykin, eipä tarvitse kuin ehkä vähän hiljentää, nostaa kaasujalkaa. Puskurituntumalla pitäisi jarruttaa ja hiljentää. Oma nopeus on tasaisempi, vähäisempine kiihdytyksineen.
Taajama-ajossa kulutus on jopa pienempi, kuin maantiellä. Se perustuu juuri tuohon yllämainittuun ennakointiin.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56