Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta  (Luettu 78782 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jr-

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #325 : Toukokuu 04, 2018, 19:29:00 »
Tällä viikolla Cactus oli 75tkm:n huollossa, hintana 360€. Ylimääräisenä toimenpiteenä vaihdettiin murtumilla ollut moniurahihna.

Tämä on edelleen ollut täysin murheeton auto, ei edes polttimoa tai ajovaloja ole palanut.
C4 Cactus e-VTI82 ETG5 2015

*haaveillaan*
C6 3.0 V6
DS

Poissa kessu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • -08 C5HDi 136 Exclusive A

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 704
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #327 : Toukokuu 04, 2018, 21:00:54 »
Vain tilaajille...enkä tule tilaan ennen kuin toimitus vaihtuisi 99%.  ;D
Vanhempi kirjoitus: https://tekniikanmaailma.fi/tm-ajettua-citroen-c4-cactus-luokkansa-erilaisin/

Paikalla yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 109
  • Peukkuja: 8
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #328 : Toukokuu 04, 2018, 21:56:20 »
Onko jo tietoa, miten noita hydraulityynyiskareita pystyisi modaamaan? Jos prototyypissä oli "ylipehmeä" viritys ja myyntimallissa kovempi, niin sehän tarkoittaa, että noita on tehty eri tiukkuuksilla ja jonkinlaista aftermarket -patukkaa ilmestyy jossain vaiheessa myyntiin.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 704
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #329 : Toukokuu 04, 2018, 22:14:20 »
Mitä jos jousen vaihtaisi pehmeämpään?

Poissa Jr-

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #330 : Toukokuu 05, 2018, 17:49:12 »
Voisiko joku perustaa C4 Cactus II sta oman otsikon?
C4 Cactus e-VTI82 ETG5 2015

*haaveillaan*
C6 3.0 V6
DS

Poissa Hesusnis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #331 : Kesäkuu 03, 2018, 01:37:00 »
Onko jo tietoa, miten noita hydraulityynyiskareita pystyisi modaamaan? Jos prototyypissä oli "ylipehmeä" viritys ja myyntimallissa kovempi, niin sehän tarkoittaa, että noita on tehty eri tiukkuuksilla ja jonkinlaista aftermarket -patukkaa ilmestyy jossain vaiheessa myyntiin.

Koeajoin tuon uuden Cactuksen ja mielestäni siinä oli todella onnistunut viritys alustassa, pintakovuus tipotiessään ja alusta oli todella mukava, mutta silti pystyi ajamaan mutkiin ihan napakasti, ilman suurempia kallisteluita. Alusta ei ehkä informoi tienpinnan epätasaisuuksia ym juttuja, niin hyvin kuin perusautot, mutta käsittääkseni sitä tässä ei olekkaan haettu.

Poissa Jr-

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #332 : Kesäkuu 12, 2018, 15:59:12 »
Kaksi ja puoli vuotta ja 77tkm, ni ilmastoinnista aineet vähissä.

Kuulemma normaali huolto, eikä takuun piirissä  ???

Kustannus 96€
C4 Cactus e-VTI82 ETG5 2015

*haaveillaan*
C6 3.0 V6
DS

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 8
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #333 : Kesäkuu 17, 2018, 12:01:44 »
Onko ne nämä uudet ilmastointijärjestelmän kylmäaineet herkempiä karkaaman? Pösööni, vm.-03, on kerran täytetty ilmastoinnin kylmäaineet.

Poissa Rokumoguli

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #334 : Heinäkuu 01, 2018, 13:29:18 »
17000km takana ja muutamia havaintoja takana.

- Heikko ilmastointi. Viikolla tuli ajettua pidempi reissu perheen kanssa ja tuli huomattua ilmastoinnin puutteellisuudesta. Kuumalla alkaa helposti puhaltamaan enemmänkin haaleata ilmastoinnista. Auton viileäksi saamisessa suuria ongelmia helteellä.

Viime yönä ajeltiin lämpötiloissa +2-6. Tuolloin taas auton lämmön pitäminen  tasaisena tuotti ongelmia. Lämmöt + 22 ja tuntui kokoajan että jäätyy. Aamuauringon tullessa tielle ilmastointi muuttui taas virkeämmäksi ja varjopaikoissa lopetti puhaltamisen / lämmittämisen. En ole tuommoiseen epätasaisuuteen aiemmissa citroeneissäni törmännyt. Käynyt mielessä olisiko lasikatolla jotain tekemistä asian kanssa.

- Audiojärjestelmä kaikkinensa. Välillä pitää tehdä kovasti töitä, että musiikin saa kuulumaan puhelimen kautta. Välillä värkkäyttää piuhalla (useammin) ja välillä Bluetoothin kautta.

- Musiikin kuuluminen takapenkille. Ei ole insinööri pahemmin ajatellut kun on piirtänyt takakaiuttimet takapenkkien kohdalle. Tuntuu aina kun takana istuu, että musiikki tulisi pelkästään etukaiuttimiksi. Vasta kun musiikin säätää kuulumaan pelkästään takaa huomaa että sieltä todellakin jotain tulee.

- Karttasovellus kyllä melkoinen. Monesti pitänyt puhelimella navigoida, kun kartta ei ole tunnistanut osoitetta. Lisäksi huomannut, että parempi katsoa karttaa, kun kuunnella ohjeita. Helsingissä teki useamman kerran, että puhe käskee kääntymään vaikka vasemmalle ja samalla kartta ohjaa oikealle.

+ Muuten edelleenkin erittäin tyytyväinen.

Öljyt vaihdatin 12500 km kohdalla, kun on tarkoitus pitää autoa pitkän aikaa. Tuleepi ainakin mielenrauha jos ei muuta. 25000km vaihtoväli öljyjen suhteen vaan tuntuu pitkältä.

Paikalla savijo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #335 : Elokuu 22, 2018, 08:08:09 »
Terve.

I-koppainen Cactus hieman polttelisi, mutta millä moottorilla se kannattaisi ostaa?

Kulutuksilla ja oikeastaan muillakaan ominaisuuksilla ei ole suurta merkitystä, mutta mikä olisi se huolettomin vaihtoehto?
VTi, Puretech vai jompikumpi diesel?  Onko tuossa VTi:ssä samoja karstoittumisongelmia kuin puretechissä?  Onko pikkudieseli varmempi?

Robottilaatikollakin se saisi olla.  Millä kilometrimäärällä se alkaa oireilemaan?

-Joni

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #336 : Elokuu 22, 2018, 09:27:07 »
Itselläni on ollut kaksi C4:sta ja yksi Cactus pikkudieselillä eli sillä noin 90 heppaisella. Kaikilla ajoin uudesta jonnekin 100 000 km kieppeille. Eli ei noilla kilometreillä tietysti mitään suuria murheita pitäiskään olla. Koska tuossa moottoriversioissa ei ollut edes hiukkassuodatinta, niin moottorin puolesta matka sujui pienellä kulutuksella ja ongelmitta. Ja noista kolmesta oli nimenomaan Cactus muutenkin autona luotettava eikä matkalle osunut yhtään vikaa.

Cactus oli robottiaskilla. Ei tullut teksnisiä ongelmia ainakaan noilla kilometreillä. Oli muutenkin mainettaan parempi. Isoin miinus oli hitaat vaihdot ykkösen ja kakkosen välillä, mikä meinasi muutaman kerran hyydyttää menon mökkitieni jyrkissä ylämäissä talvella. Liukkaan mutkan takia ei uskaltanut ottaa kovaa vauhtia ja seuraavassa ylämäessä meno meinas hyydähtää, kun vaihtoi  niin hitaasti kakkoselta ykköselle. Mutta normaalissa maantie- ja katuajossa ihan toimiva automaatti.

Jos koeajat robottiaskillista autoa, voi kokemus olla alkuun kamala. Vaihteisto näet oppii kuskin tavoille ja tämä tapahtuu useamman tuhannen kilometrin matkalla. Koska koeajoautoja kaahailevat  kaikenlaiset kuskit, saattaa vaihteisto olla aivan ymmällään ja meno töksähtelevää. Mutta vaihdot muuttuvat kohtuu pehmeäksi kuskin omissa hyppysissä ajan kanssa. Lisäksi tuo robottilaatikko toimii tuon pienitehoisen dieselin parina kevyessä Cactucsessa huomattavasti paremmin kuin jonkin tehokkaamman ja raskaamman auton kanssa. Mutta ei se toki ihan momentinmuunninvaihteiston veroinen ollut.

Koeajoin aikanaan myös sitä noin 80-heppaista bensaa robottilaatikolla. Omaan makuuni oli jo laiska. Muuten toimi ihan kivasti. Luotettavuudesta en tietenkään voi sanoa mitään, kun ei ole pitempää kokemusta.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 815
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #337 : Elokuu 22, 2018, 18:54:24 »
Jos koeajat robottiaskillista autoa, voi kokemus olla alkuun kamala. Vaihteisto näet oppii kuskin tavoille ja tämä tapahtuu useamman tuhannen kilometrin matkalla.
Pitääkö tuo ihan oikeasti paikkansa?
Mulla on nyt pari C4:ta ja mielestäni kummankaan käytös vaihteiston osalta ei ole muuttunut miksikään. Toisella ajettu 280 tuhatta ja toisella reilu 100 tuhatta.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #338 : Elokuu 22, 2018, 19:03:58 »
Pitää paikkansa ainakin Cactucsen kohdalla. Laatikko oppi oikeastikin eikä vain mainoslauseissa. Ostin omani esittelyautona. Alkuun oli kamala, mutta oppi oikeasti tavoilleni melko nopeastikin. Vaidot pehmenivät ja varsinkin äkäinen moottorijarrutus tuli oikein joukeaksi. Meni parhaimmillaan (lukuunottamatta hidasta vaihtoa 1-2) yhtä pehmeästi kuin nykyinen C5:seni, jossa on kuitenkin aito momentinmuunninlaatikko.

En tiedä, onko vaihteiston kehitysasteella merkitystä. C4:ssähän robottiaski oli muistaakseni markkinointinimeltään BMP6 ja Cactucsessa ainakin mainostettiin, että käytössä oli BMP:n seuraava kehtysaskel ETG6. Mene ja tiedä, oliko oikeasti vaihteiston ohjauksessa eroja vai pelkkiä mainospuheita.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Poissa Hessu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 394
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #339 : Elokuu 22, 2018, 19:26:54 »
Sitä tosiasiaa etevinkään robotti ei pysty kumoamaan, että BMP/ETG6-lootassa on vaihtohetkellä aika, jolloin moottori ei välitä momenttia vetäville pyörille, vaan ajoneuvo päinvastoin hidastuu. Perinteisessä automaatissa edellinen ja seuraava vaihde menevät pakkojen luistattamisen ansiosta hieman "ristiin" joten veto ei tosiasiassa täysin katkea missään vaiheessa. Tosin tuntuu, että AM6-lootassa on syystä tai toisesta justeerattu noita vaihtoja terävämmäksi koko vaihteiston käyttöhistorian ajan.
DS 21 Pallas -66, BX 14 -90, C5 1.8 -03, C6 3.0 -06

Poissa ovi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 167
  • Peukkuja: 2
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #340 : Elokuu 22, 2018, 20:15:49 »
Robottivaihteistoa pitäisi verrata manuaalin toimintaan, koska sellainenhan se on perustaltaan. Manuaalissa toki viive ja vedon katkeaminen riippuu vaihdekepin heiluttajasta.

Kaikkien momentimuunninvaihteistojen vaihdot ovat muuttuneet terävimmiksi viimeisen 10 vuoden aikana, koska luistattaminen lisää polttoaineen kulutusta ja sellaistahan ei suvaita nykyään. Vaihtohetket ovat kyllä tasoittuneet nykyisissä 8 vaihteisissa laatikoissa lähes huomaamattomaksi.

Paikalla savijo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #341 : Elokuu 23, 2018, 06:47:11 »
Jos koeajat robottiaskillista autoa, voi kokemus olla alkuun kamala. Vaihteisto näet oppii kuskin tavoille ja tämä tapahtuu useamman tuhannen kilometrin matkalla.
Pitääkö tuo ihan oikeasti paikkansa?
Mulla on nyt pari C4:ta ja mielestäni kummankaan käytös vaihteiston osalta ei ole muuttunut miksikään. Toisella ajettu 280 tuhatta ja toisella reilu 100 tuhatta.

Robottiaskin ominaisuudet eivät säikytä. On sentään kokemusta ensimmäisen sukupolven Smartin askista sekä Alfan selespeedistä. Molemmista tykkäsin. Uskon että robotitkin on pikkasen kehittynyt tässä kohta 20 vuodessa. :)

Se mikä eniten tässä mietityttää on nämä nykyautojen murheet ja hapatukset eli kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörien kesto???
Tiedätkö Aakku onko noihin sinun kumpaankaan laatikkoon tai kytkimeen tehty mitään remontteja?

Sekä edelleen laittakaa kommenttia noista eri moottorivaihtoehdoista.  Jätetäänkö puretechi suosioolla kauppaan?



Tänään taas katsomaan yhtä yksilöä.....


-Joni

Paikalla savijo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #342 : Elokuu 28, 2018, 13:08:00 »
Paria Cactusta käyty katsomassa ja ihmettelemässä eri sisusta ja värivaihtoehtoja.
Kunnon koeajoille täytyy löytää vielä aikaa kunhan sopiva yksilö löytyy.

Puretechistä ja dieselistä voi vielä pelotella niin saataisiin valittua myös moottori tähän vaunuun. 

-Joni

Paikalla savijo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #343 : Syyskuu 02, 2018, 07:02:36 »
e-hdi 92 ETG6:een osui nyt valinta. 
11000km mittarissa ja kyllä on positiivinen yllätys tuo pieni dieseli. Käykin niin hiljaisesti ja voima riittää Cactuksen vaivattomaan kuljettamiseen hienosti.

-Joni

Poissa Jr-

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #344 : Syyskuu 05, 2018, 09:35:13 »
Noniin, nyt tähän omaanikin osui ainakin yksi huonosti maalattu ovi. Tai tarkemmin oven alareuna sisäpuolelta. Tähän tulee uusi ovi, mutta koko auto pajalle muutamaksi päiväksi. Citikan takuu korvaa VIELÄ.

"Maalitakuu henkilöautoille on 3 vuotta ja puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta"

Tämä auto on maalitakuun piirissä vielä pari kk, nyt vaan arvelluttaa että koska muista ovista tippuu maalit ja takuuajan jälkeen se onkin sitten kivan kallis lysti asiakkaalle..... Pitää vissiin kysyä maahantuojalta suoraan että mitä he tuumivat jatkosta.

C4 Cactus e-VTI82 ETG5 2015

*haaveillaan*
C6 3.0 V6
DS

Paikalla yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 109
  • Peukkuja: 8
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #345 : Syyskuu 05, 2018, 10:42:21 »
Tämä auto on maalitakuun piirissä vielä pari kk, nyt vaan arvelluttaa että koska muista ovista tippuu maalit ja takuuajan jälkeen se onkin sitten kivan kallis lysti asiakkaalle..... Pitää vissiin kysyä maahantuojalta suoraan että mitä he tuumivat jatkosta.

Lähteekö tuo pelkästään huonon (pohja)maalauksen takia pellistä irti vai kuluuko maali jossain oven ja korin liikkeissä irti?

Harmillista, kun ehti jo tottumaan Citroënin hyvään maalaukseen. Kyllähän sitä laatua vuosia riittikin ennen kuin joku ekonomi varmaan laski, että jos lantrataan vähän maalia, niin säästyy muutama euro per auto.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 571
  • Peukkuja: 4
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #346 : Syyskuu 05, 2018, 11:39:14 »
Ilmeisestikin noita on uusittu myös ovien alareunan peltitaitoksien ruostumisen vuoksi jonkin verran.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 704
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #347 : Syyskuu 05, 2018, 11:47:39 »
Olen kuullut samaa mitä Jarppa.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 815
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #348 : Syyskuu 08, 2018, 14:36:43 »
Noniin, nyt tähän omaanikin osui ainakin yksi huonosti maalattu ovi. Tai tarkemmin oven alareuna sisäpuolelta. Tähän tulee uusi ovi, mutta koko auto pajalle muutamaksi päiväksi. Citikan takuu korvaa VIELÄ.

"Maalitakuu henkilöautoille on 3 vuotta ja puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta"

Tämä auto on maalitakuun piirissä vielä pari kk, nyt vaan arvelluttaa että koska muista ovista tippuu maalit ja takuuajan jälkeen se onkin sitten kivan kallis lysti asiakkaalle..... Pitää vissiin kysyä maahantuojalta suoraan että mitä he tuumivat jatkosta.
Kannattaa kysyä.
Mulle vaihdettiin C4 2011 malliin uusi konepelti vuonna 2017. Merkkiliike sanoi, ettei kuulu enää takuun piiriin, mutta suora yhteys maahantuojan PR päällikölle muutti kannan. Meni kuulemma tehdastakuuseen, kuten monen muunkin C4:n konepelti.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56