Eilen haettu C5 Veholta nykimisenpoistokorjauksesta. Olivat purkaneet ja mekaanisesti puhdistaneet imusarjan. Kysyin että voiko tehdä jotain ettei tuo toistuisi, vastaus oli että ei. Päättelin siis että 70-80 tkm lisää ja sama homma edessä. Auto nykii aavistuksen edelleen mutta ei häiritsevästi. Menee vaihtoon minulta vuoden kuluessa (leasing auto)
Juuri kotiintulleena Volvo 60-autolla (on tällä kertaa sijaisautona) totean että eilen Veholta hakemani auto vietiin nyt Falckin kyydillä takaisin Veholle, aiemmin pystyin ajamaan sen sinne. Nyt oli täysi tehottomuus, jouluvalot ja summerit soi, moottorin flekti huutaa... Kuinkakohan kauan tätä jatkuu?
Kävi epätasaisesti ja nyki, moottorin flekti jäähdytti vaikka kone ei käynyt. Engine repair needed ilmoitti tietokone
Kävikö epätasasesti vai nykikö? Jos käynti meni sekavaksi ja savutteli niin siitä porsi todennäköisesti 2 sylinterin mäntä.
Oireistä päätellen saattoi käydä samat kuin mulla, porsi mäntä. Niissä vakiomännissä on suunnitteluvirhe, eikä asiaa auta se paskan kertyminen imupuolelle. Etenkin vanhemmissa imusarjoissa huohotusilma ohjattiin ykkös tai kakkos-sylinterin kohdalle jolloin erityisesti se likaantui ja kärsi.
Jos näin tosiaan kävi niin se on uusi kone ja tiskihintana n. 10k euroa. Koneen saa korjattua murto-osaan uuden koneen hinnasta, mutta Veholta puuttuu ammattitaito. Siellä ainoastaan luetaan vikakoodeja ja vaihdetaan arvalla osia. Tosin sulla tuskin on mitää huolta sen osalta jos auto on leasing. Ainoa vaan että jos et saa uutta autoa tilalle niin ainakin jossain vaiheessa noiden THP-koneiden toimitusaika oli pahimmassa tapauksessa kuukausia. Ilmeisesti sen verran oli jonossa tilauksia uusille koneille...