Autonpesu ja vahat

Aloittaja jsi, kesäkuu 29, 2006, 19:35:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Igor

Lainaus käyttäjältä: quai_de_javel - maaliskuu 04, 2009, 12:19:20
Punainen väri nyt on muutenkin kova haalistumaan.

Ei taida enää uudemmissa maaleissa olla tuota vikaa?

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

C5V6

Kyllä punaista ja sinistä väriä kannattaa vahata vähintään 2 kertaa vuodessa, punainen ainakin haalistuu nopeasti. Itse käytän Autoglymin "punaista" vahaa. Tällä hetkellä auton värinä tummanharmaa, haalistumista tuskin huomaa.

jtbo

Ammattilainen myllyttää kyllä tosi hyväksi sen maalipinnan, itse tehden säästää ja aika hutiloimallakin pääsee kohtalaiseen tulokseen ihan sellaisella parinkympin koneella, aikaa vaan ottaa, kun nuo koneet ovat niin heikkoja. Toisaalta eipä mene maalipinta puhki niin helposti.

Kannattaa vaan oikeasti tehdä pieni kohta kerrallaan, Korrekin hiomavaha ainakin on sellainen että jos se kerkeää kuivahtaa, niin on työläs saada pois pinnasta, vaikka muuten tökötti toimii ihan ok.

Mustat listat yms. kannattaa teipata piiloon ja vesipisarat ovat kiusa, joten kuivaus kannattaa tehdä hyvin.

Myllytyksen jälkeen kannattaa sitten vetää kunnolla vahaa pintaan.

Onhan se kiva tunne, kun ihan itse saa mattapinnasta kiiltelevän.

MarieCurie

Tuota ei voi yleistää! Kesällä 16 vuotta täyttävän punaiseni väri on edelleen kauniin punainen, ei ole haalistunut.

quai_de_javel

Lainaus käyttäjältä: likrihy - maaliskuu 04, 2009, 22:17:48
Tuota ei voi yleistää! Kesällä 16 vuotta täyttävän punaiseni väri on edelleen kauniin punainen, ei ole haalistunut.
No eihän se silloin haalistu kun siitä pitää huolta.  :)

Pasis

Eikä sitäkään voi yleistää, että jos yksi punainen auto ei ole haalistunut, niin punainen auto ei haalistu.

Kyllä se ihan yleisesti tiedetty seikka, että punainen väri ainakin autossa haalistuu kaikkein nopeimmin. Siihen kun vielä lisätään se, että automaalit ovat muuttuneet ympäristöystävällisimmiksi eli vesiväreiksi, niin hyvin haalistuu.

quai_de_javel

Lainaus käyttäjältä: Pasis - maaliskuu 05, 2009, 08:20:44
Kyllä se ihan yleisesti tiedetty seikka, että punainen väri ainakin autossa haalistuu kaikkein nopeimmin. Siihen kun vielä lisätään se, että automaalit ovat muuttuneet ympäristöystävällisimmiksi eli vesiväreiksi, niin hyvin haalistuu.
Onneksi ne vesivärit ei sentään liukene sateella pois.  ;D

jtbo

Lainaus käyttäjältä: quai_de_javel - maaliskuu 05, 2009, 08:34:32
Onneksi ne vesivärit ei sentään liukene sateella pois.  ;D

Tosin nuo vesivärit kun tulivat ensimmäisiä kertoja, niin melkein yhtä nopeasti karisi maalit pois kuin olisi sateella liuenneet, kyllähän ne sitten kehittyivät, mutta kivasti ruostumista tapahtui eräissä merkeissä jotka hieman harjoittelivat noiden kanssa  :D

C5V6

Kokemusta punaisista autoista:

vm.1975 Morris Marina (normaali punainen)....haalistuu.
vm.1991 Mitsu Sigma (helmiäis punainen)...haalistuu.
vm.1998 Citikka Xantia (helmiäis punainen)...haalistuu.

Näkyy olevan sama onko japsi,britti vai ranskis....aina haalistuu. Eikä vuosikymmenelläkään ole väliä.

PicassoHDI

Tuli kokeiltua tätä:

Ice Sisäpintojen monitoimipuhdistaja

Tehokas monitoimipuhdistaja auton yleisimmille sisäpinnoille. Puhdistaa ja raikastaa verhoilut,
matot, kumi-, muovi- ja metalliosat sekä käsitellyt nahkapinnat. Rasvaton koostumus puhdistaa ja suojaa jättäen antistaattisen, likaa ja pölyä hylkivän pinnan.

Suosittelen. Näytti hinta olevan n.10eur.

peijoona

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - toukokuu 02, 2009, 19:36:55
Tuli kokeiltua tätä:

Onko tuo silikoniton tai jääkö siitä muuta lähmää autoon?

taksari

onko kukaan kokeillut "mothers" autovahoja..? saatavilla http://www.autollesi.com

Aku313

Kokeilin nyt eka kerran Prestan best waxia. Epäkeskokoneella levitin, jätin talliin yöksi ja kiillotin vasta tänään töistä tultuani. Mielyttävä työstettävä, vielä kun mustat listat eivät tykkää huonoa, vaikka niihin vahaa välillä lipsahti. Glymiä ( pun. + kulta ) olen käyttänyt aikaisemmissa autoissa .
Katsotaan nyt, miten tuon keston laita sitten on. Onneksi kesä tulee kovaa vauhtia, niin ei tarvitse käyttää vahvoja pesuaineita.

PicassoHDI

Lainaus käyttäjältä: peijoona - toukokuu 02, 2009, 23:34:38
Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - toukokuu 02, 2009, 19:36:55
Tuli kokeiltua tätä:

Onko tuo silikoniton tai jääkö siitä muuta lähmää autoon?
Ei näyttänyt tuoteselosteessa olevan sanaakaan silikonista, eikä näytä pölyäkään keräävän.

powerage

Lainaus käyttäjältä: Pasis - maaliskuu 05, 2009, 08:20:44

Eikä sitäkään voi yleistää, että jos yksi punainen auto ei ole haalistunut, niin punainen auto ei haalistu.

Punainenkaan väri ei haalistu jos se on 2*kerros maali=massaväri+lakka
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

Pasi A S

Mun mielestä haalistunut punainen on ihan nätti. Kunhan ei kuki ja mustat muoviosat olisi mustina eikä haalistuneina.Kyllä autossa saa kilsat näkyä, kauneus on hyvässä hoidossa.

jartzu65

Tuli testattua Turtlen tumman punaista vahaa jossa on mukana se "huulipuikko" kiveniskuja ja naarmuja varten, ihan hyvä kiilto tuli muuten, mutta se huulipuikko ei oikein toiminut, valkoiset kiveniskut muuttuivat nyt sitten mustiksi  >:(

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: Pasi A S - toukokuu 04, 2009, 23:03:41
Mun mielestä haalistunut punainen on ihan nätti. Kunhan ei kuki ja mustat muoviosat olisi mustina eikä haalistuneina.
Mikä olisi paras tapa palauttaa mustat osat jälleen mustiksi? Olen käyttänyt Turtlen Black Chrome Mustavahaa, palauttaa kyllä mustan vähäksi aikaa, mutta saman tien musta on jälleen haalistuneen harmaata...

meri

Lainaus käyttäjältä: likrihy - toukokuu 11, 2009, 13:57:47
Mun mielestä haalistunut punainen on ihan nätti. Kunhan ei kuki ja mustat muoviosat olisi mustina eikä haalistuneina.
Mikä olisi paras tapa palauttaa mustat osat jälleen mustiksi? Olen käyttänyt Turtlen Black Chrome Mustavahaa, palauttaa kyllä mustan vähäksi aikaa, mutta saman tien musta on jälleen haalistuneen harmaata...

Minä oon käyttäny Auto Glymin Bumber Care:a. En ny tiiä onko paras tapa mutta ite oon ainanki ollu tyytyväinen lopputulokseen..

PicassoHDI

Kuumailmapuhallin. Tämä toimii ainakin Nissan ja Opel autojen listoihin/puskureihin. Varovainen pitää olla tuon puhaltimen kanssa... voi saada vahinkoa aikaan jos ei tiedä mitä tekee.

jtbo

Itselläni ei kyllä tuo puhallin toiminut oikeastaan lainkaan, hetkeksi tuli musta näkyviin, mutta jäähdyttyään katosi ja jos liian kovaa kuumensi, niin jäi rumia jälkiä vaikkei puskuri nyt varsinaisesti sulanutkaan, eli kannattaa testailla näkymättömiin ensin.

Toimiessaan on myös tietääkseni paras / pitkä-ikäisin puskurien tummaustekniikka.

peijoona

Minä olen käyttänyt Bilteman mustavahaa. Helppo käyttää ja teki varsin vaikuttavaa jälkeä.

tala

Sonaxin geeliä tuli kokeiltua, tuntuu toimivan

Xari

Sisäpesuun Mr Muscle Lemon suihkepullossa ja kyllä lähtee, sotkee, valu hihaan ja naamalle ja märällä sienellä pois huudellessa vielä enemmän >:(

Muut vastaavat sitruunapitoiset keittiöaineet toimii yhtä hyvin mutta ei suihkua yhtä hyvin ja tasaisesti ulos pullosta.

Häikäisysuojat on pesty kokeeksi irrallaan, pesun jälkeen koko katto näytti yhtä puhtaalta, apuna käytetty tiskiharjaa, ei vaurioita verhoilussa, kestää pestä tuolla.

Olihan tuossa jo ehkä 27 vuoden liat :)

5TL

Vahasin metallihohtomustan vitoseni jokin aika sitten Autoglymin Ultra deep shine -vahalla, joka on tarkoitettu nimenomaisesti tummille väreille + käsittelin muoviosat Autoglymin Bumber carella.

Tuloksena "ylihieno", "näyttelytasoinen" lopputulos. Huomaa mm. siitä, että puhtaalla autolla kaupungilla ajellessa ihmiset kääntyvät katsomaan, osa milteinpä suu auki.