Autonpesu ja vahat

Aloittaja jsi, kesäkuu 29, 2006, 19:35:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

c5tomaatti

Kerro mulle yksi hyvä syy, miksi talven jälkeen pitäisi auto käyttää harjapesussa? Kyllä se paska lähtee ihan hyvin ja hellemminkin käsipesussa, kunhan antaa liuotinaineiden vain kunnolla vaikuttaa. Jos se johonkin konepesuun pitää viedä, niin sitten harjattomaan ja lopuksi itse vielä ne kohdat, joihin harjaton ei purrut.

Pasis

Lainaus käyttäjältä: c5tomaatti - elokuu 19, 2008, 07:43:32
Kerro mulle yksi hyvä syy, miksi talven jälkeen pitäisi auto käyttää harjapesussa? Kyllä se paska lähtee ihan hyvin ja hellemminkin käsipesussa, kunhan antaa liuotinaineiden vain kunnolla vaikuttaa. Jos se johonkin konepesuun pitää viedä, niin sitten harjattomaan ja lopuksi itse vielä ne kohdat, joihin harjaton ei purrut.

Yksi syy on se, ettei kaikilla ole paikkaa käsinpesuun. Ja kun maksaa hyvästä konepesusta 15-20 €, haluaa tietenkin mahdollisimman puhtaan auton, siksi harjallinen konepesu eikä pelkkä kallis huuhtelu.

PicassoHDI

Mustille osille (listat ja renkaat) paras lääke on: Turtle Wax Black Chrome Mustavaha

LainaaMusta vaha, joka saa mustat muovi- ja kumiosat myös näyttämään mustilta. Se sopii mm. haalistuneille muovipuskureille ja renkaille. Black Chrome palauttaa alkuperäisen värin ja kiillon sekä antaa kestävän suojan.

Suosittelen tätä! Picasson listat ja renkaat ovat olleet jo kauan todella hienot.

C5 Shadow

LainaaMustille osille (listat ja renkaat) paras lääke on: Turtle Wax Black Chrome Mustavaha
Hyvää on kama mutta saa olla tarkkana kun levittelee. Kirraa se maaliinkin kiinni jos ei pyyhi suht pian pois.

PicassoHDI

Lainaus käyttäjältä: C5 Shadow - elokuu 19, 2008, 08:54:50
LainaaMustille osille (listat ja renkaat) paras lääke on: Turtle Wax Black Chrome Mustavaha
Hyvää on kama mutta saa olla tarkkana kun levittelee. Kirraa se maaliinkin kiinni jos ei pyyhi suht pian pois.

Joo näin on. Tarkkana saa olla kun levittää.

PicassoHDI

Tälläinen vaha (en suosittele):

Turtle Wax ICE autovaha, UUTUUS! |

Goya

Aihetta sivuten kysyn neuvoa seuraavasta:

Millä vahalla kannattaa vahata uusi, keväällä käyttöön otettu auto? Tehtaalta tai maahantuojalta lähteneenähän siinä kai on ollut jonkinlainen kunnollinen perusvaha? Sen jälkeen on pesty vain suihkupesussa ja autopesulan käsinpesussa. Kerran erehdyin ottamaan siihen "kuumavahan", ja oli inhottavaa tököttiä laseilla ja muovilistoilla monta viikkoa. Olen minä muutaman kerran pesun jälkeen kiillottanut myös sellaisilla "vahaliinoilla", joita myydään "vahoineen" päivineen litteissä muovipusseissa.

Nyt syksyn tullen haluaisin autolleni kunnon "ensimmäisen oman" vahauksen (vai onko "ensivahaus" jo liian myöhäistä?). Mitä ainetta mielestänne kannattaa käyttää, ja miten muuten menetellä?

Goya

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - elokuu 19, 2008, 09:11:30
Tälläinen vaha (en suosittele):

Olisihan se kiva tietää MIKSI et suosittele...

Vai olenko vain turhan utelias?

MarieCurie

LainaaTälläinen vaha (en suosittele):

Minäkin haluaisin tietää miksi et suosittele? Olin juuri laittamassa foorumille kysymystä tästä vahasta, mutta ehdit ensin. Melkein jo ostin tuota Tarjoustalosta, oli niin tehokas mainos ja tuntui ihan ihmeaineelta, mutta kun mulla oli kuitenkin vahaa jäljellä kotona, niin jätin sen sinne. Ja Turtle Wax Black Chrome Mustavahalla minäkin mustaan käteni ja ZX:n listat, arvaa kummat näyttää paremmalta käsittelyn jälkeen... ???

PicassoHDI

Tuollaisella tullut käsiteltyä kolme eri autoa ja huono ostos!!! Samalla rahalla saa "oikeata" vahaa pari purkkia.

+ Helppo levittää
+ Mukana tulee hyvä liina ja levityssieni.
+ Aine riittää moneen käsittelyyn
+ Ei haittaa vaikka menee mustille muovi/kumi osille.

- Kallis
- Ei puhdista maalipintaa
- Vahan kesto heikkoa.
- Mahdollisesti reagoi auton maalipinnalla olevan toisen vahan kanssa (joka vahattu joskus ajat sitten) = tulee jotain ihme täpliä jotka on vaikea saada pois.

Xari

Lainaus käyttäjältä: Goya - elokuu 19, 2008, 09:19:38
Millä vahalla kannattaa vahata uusi, keväällä käyttöön otettu auto?

Uuden auton vahalla ;)

Vahoissa jotka lupaa palauttaa vanhan auton kiillon on enemmän hiovia aineita,halpahallien ihmeaineet unohtaisin,itse olen luottanut Korrekin vahoihin,joku muu johonkin muuhun,nykyvahoilla pääsee aika helpolla.

http://www.korrek.fi/tuotteet/vahat/vahat.html

Mustat muoviosat oon suojannut maalarinteipillä ja vetänyt mustavahalla viimeiseksi,tulee komea ;D

Loppuukohan nämä sateet muuten ennen talvea vai pitääkö lähteä takaisin etelään että saa auton vahattua ???

PicassoHDI

+ Korrek Kiiltovaha
+ Lahega Hardwax (oranssi pullo)

Bordeaux

Autoglym extra gloss, se "kultainen".

c52007

Hiukan ihmetyttää tuo touhuaminen auton pesun ja vahaamisen kanssa. Itse en viitsi pestä kuin pari kertaa vuodessa. Samalla tavalla auto kulkee vähän vähemmälläkin puunaamisella.

EDIT: Välilyönnit.

XsaraVTR84

Kyllähän se maalipinta kiittää kun autoa pesee/vahaa aikaajoin ja muutenkin pysyy auto siistinä. Viimeksi eilen imuroin auton kokonaan, ei vaan ole kiva istua kun sisätilat on täynnä koivunsiemeniä. Yleensä pesen auton noin 2 - 3vko välein tietysti jos se vaan on likainen.

Megaman

Lainaus käyttäjältä: likrihy - elokuu 19, 2008, 09:46:31
LainaaTälläinen vaha (en suosittele):

Minäkin haluaisin tietää miksi et suosittele? Olin juuri laittamassa foorumille kysymystä tästä vahasta, mutta ehdit ensin. Melkein jo ostin tuota Tarjoustalosta, oli niin tehokas mainos ja tuntui ihan ihmeaineelta, mutta kun mulla oli kuitenkin vahaa jäljellä kotona, niin jätin sen sinne. Ja Turtle Wax Black Chrome Mustavahalla minäkin mustaan käteni ja ZX:n listat, arvaa kummat näyttää paremmalta käsittelyn jälkeen... ???

Toi ICE on ihan hyvä kama,jos autossa on terve ja puhdas maalipinta ja tykkää lääppiä autoaan usein,kuten minä... :) Mutta jos hakee pitkäaikaisempaa kiiltoa ja suojaa,niin kannattaa varmaan katella muita työläämpiä vaihtoehtoja.Tolla ICE:lla voi käsitellä pelti-,muovi- ja lasipinnat yhtäkyytiä ja kiiltävää tulee,jopa paisteessa.Hinnaltaan toki kallista,mutta toisaalta se on todella riittoisaa.Perinteisestä vahasta aika pieni määrä jää kohteen pinnalle,kun suurin osa kertyy niihin levitys ja kiillotusvälineisiin.

Olen käyttänyt vuosikausia perinteisiä Auto Glymejä yms. Dinitrolin vahoja,nyt vahaillaan ainakin toistaiseksi ICE:lla.Asuntovaunun kuulavasarapintaankin toi sopii todella hyvin perinteisiin vahoihin verrattuna.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

andre

Autoglymin punainen + kulta. Kyllä kiiltää ja kauan.

Miki

Jo vuosia olen itse vahannut autojani 2 kertaa vuodessa ja aina samalla metodilla. Eli kunnollinen liuotinpesu pohjille, siis niin, että maalipinta ON puhdas. 2 kerrosta Autoglymin punaista ja 1 kerros Autoglymin kultaista. Siinä se. Toki ottaa hieman aikaa, mutta jälki on sitten myös sellainen, että ei paljoo tarvitse hinkkailla vahausten välissä.

On varmasti helpompiakin tapoja, mutta tämän olen itse kokenut parhaaksi ja sillä mennään vielä pitkään :)

Goya

Lainaus käyttäjältä: c52007 - elokuu 19, 2008, 10:47:01
Hiukan ihmetyttää tuo touhuaminen auton pesun ja vahaamisen kanssa. Itse en viitsi pestä kuin pari kertaa vuodessa. Samalla tavalla auto kulkee vähän vähemmälläkin puunaamisella.

EDIT: Välilyönnit.
Toivottavasti sallit sitten vastaavasti muiden hieman ihmetellä sinun kantaasi. Eikö puhtaus, estetiikka ja auton ulkoisen kunnon parempi säilyminen merkitse mitään?

Goya

Lainaus käyttäjältä: Miki - elokuu 19, 2008, 14:24:36
Jo vuosia olen itse vahannut autojani 2 kertaa vuodessa ja aina samalla metodilla. Eli kunnollinen liuotinpesu pohjille, siis niin, että maalipinta ON puhdas. 2 kerrosta Autoglymin punaista ja 1 kerros Autoglymin kultaista. Siinä se. Toki ottaa hieman aikaa, mutta jälki on sitten myös sellainen, että ei paljoo tarvitse hinkkailla vahausten välissä.

On varmasti helpompiakin tapoja, mutta tämän olen itse kokenut parhaaksi ja sillä mennään vielä pitkään :)

Mielenkiintoiselta joskin työläältä ja kalliilta menetelmältä kuulostaa. Ja Autoglymin tuotteet kiinnostavat; on kokemusta vain Autoglymin rengaskiillosta, ja se on ollut todella hyvää. Sääli, että Autoglym on niin kallista ("punainen" 26 € ja "kultainen" 19 €), joskaan en ehkä ole suoraan tehnyt hintavertailuja muihin merkkeihin.

Onko todella kaksi pohjavahausta "punaisella" välttämätöntä ennen kuin siirrytään loppusilaukseen "kultaisella"? Entä mitä on loppujen lopuksi tuo "liuotinpesu"? Ei ole mahdollista kotipihalla itse pestä, joten joudun turvautumaan autopesulan palveluihin. Saako tavallisilta huoltsikoilta liuotinpesuja, vai pitääkö mennä ihan "palvelevaan"  autopesulaan?

Bordeaux

Uuteen autoon laittaisin suoraan kultaista huolellisen pesun jälkeen. Punainen on puhdistava vaha, jota on syytä käyttää vanhempiin autoihin. Sen päälle voi sitten laittaa kultaista. Vaha taitaa olla pienimpiä autoilun kustannuksista, enpä itse lähtisi säästämään muutamaa euroa pullon hinnassa.

Miki

Itse olen aina hyödyntänyt itsepalvelupesuloita ja niistä saa liuotinta suoraan jostain kannusta/suuttimesta. Ja käytän kahta kerrosta punaista ihan vain varmuuden vuoksi. Eli, punainen on puhdistava vaha ja käytän sitä mielummin yhden kerroksen liikaa, kuin jätän maalipintaan epäpuhtauksia. Jos auton maalipinnan huolenpitoon menee noin tunti kaksi kertaa vuodessa, se ei mielestäni ole paljoa. Onhan kyseessä kuitenkin kallis laite. Ja nuo Autoglymin vahat ovet todella riittoisia, eli tuohon muutaman kympin hintaan ei kannata liikaa tuijottaa. "köyhällä ei ole varaa halpaan"? :) Tässä tapauksessa maksan todella mielelläni laadusta.

laakeri

Lainaus käyttäjältä: Goya - elokuu 19, 2008, 15:29:05
Mielenkiintoiselta joskin työläältä ja kalliilta menetelmältä kuulostaa.

Ei ole työlästä, eikä edes kovin kallista. Helppo ja nopea homma ainakin jos yhden kerroksen punaista ja yhden kultaista laittaa. Uusiin kulkineisiin on toisen vai jopa kummankin tilalle korvaava tuote myös, ellen nyt ihan väärin muista. Ei ole itsellä kuitenkaan moiseen vielä tarvista ollut...

Työlästä on esim. vanha kunnon Simoniz. Sillä pelkän konepellin vahaa minimissään samassa ajassa, kuin koko auton punaisella glymillä...

Megaman

Minä en ole enää muutamaan vuoteen noita glymejä ostellut,koska ovat suht hintavia kestoonsa nähden.Juurikin punaleima+kultaleima on tuttu yhdistelmä,jota on tullut käytettyä. Ammattifixareilla taitaa olla vahvemmat glymit niissä isommissa pulloissa?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Goya

Lainaus käyttäjältä: laakeri - elokuu 19, 2008, 15:57:20
Lainaus käyttäjältä: Goya - elokuu 19, 2008, 15:29:05
Mielenkiintoiselta joskin työläältä ja kalliilta menetelmältä kuulostaa.

Työlästä on esim. vanha kunnon Simoniz. Sillä pelkän konepellin vahaa minimissään samassa ajassa, kuin koko auton punaisella glymillä...

Tuosta Simonizista muistui mieleeni, kun joskus vuosina 1963-65 varhaisteininä vahailin isäni tummansinistä Peugeot 404:ää juuri Simonizillä hiki otsassa pari kertaa kuukaudessa aina kesäisin. Ei siis ole aine yhtään "kevennyt" 45 vuodessa...?