Kirjoittaja Aihe: C5 - Comfort pallojen vaihto  (Luettu 48812 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #225 : Joulukuu 06, 2017, 21:59:56 »
500cc. pallot ovat pitkiä ja ne mahtuvat vain taakse. Liitteenä pallokartta.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 111
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #226 : Joulukuu 06, 2017, 22:05:56 »
Lainaus
CX SALOON- ALL MODELS EXCEPT GTi TURBO

500 cc/75 bar/1.90 mm

Tää kuulostaa hyvältä! Onko kellään C5:ssa takana?

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #227 : Joulukuu 06, 2017, 22:12:29 »
Cx etupallot C5:ssä takana? Patongin puolella oli aikoinaan maininta että CX:n takapallot ovat liian löysät C5:ssä takana, saati sitten CX:n etupallot... makuja on tietysti monia...
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa sitsuuna

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 118
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #228 : Joulukuu 07, 2017, 08:43:30 »
C5-2005: Poraa iskariventtiilin reikään viiste, tulee paljon parempi. Reikää voi myös suurentaa.
Onko Kuopiossa tämän homman taitavaa tekijää? Täällä olis heti työkalenteriin täytettä, C5 3,0 -05.

Poissa kimmoa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #229 : Joulukuu 07, 2017, 10:23:21 »
Kaverilla on samanlaisessa autossa CX:n pallot takana, mutta en tiedä millaiset. Tosi hyväkyytinen sekin on takaosaltaan, keula siinäkin kova kun siellä on harmaat littanapallot kuten minullakin.

Tilasin BX:n pallot autodocista mutta en nyt tähän hätään saa selvitettyä, mikä oli tilauskoodi. Ylipäätään sieltä pallon tilaaminen on työlästä, koska niiden yhteydessä ei kerrota sitä, mihin autoon ne kuuluvat. Jouduin jotain toista luetteloa käyttämällä selvittämään mikä pallo mikäkin on. Lisäksi kävi niin että tuosta pallosta oleva superhalpa vaihtoehto olikin loppu ja olivat korvanneet sen optimal-merkkisellä, joka sitten maksoi melkein 40 brysselin ruplaa/kpl, eli säästöä Suomen hintoihin ei juuri tullut tuon osalta. Onneksi muu roina oli halvempaa.

On nuo Xantian pallot silti varmastikin huomattavasti pehmeämmät kuin 600tkm ajetut C5:n orkkispallot, vaikka siellä plussattoman pallot onkin. Eteen ei kovin helposti saa mahtumaan pitkiä palloja, muuten laittaisin sinnekin sellaiset.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #230 : Joulukuu 10, 2017, 10:12:32 »
Oletko tykännyt jousituksesta noilla palloilla?
Mitkä pallot takana?

Omassa C5:ssä Xantian 70bar 400cc pallot edessä. Paisuntasäiliötä joutuu siirtämään 400cc palloille ja täyttövettiilillä varustetut eivät mahdu. Yli 400cc palloissa tulee ongelma kuskinpuolella ja se puoli ei ole ihan helposti muokattivissa.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #231 : Joulukuu 10, 2017, 10:44:08 »
Kyllä xantian 70 baariset ihan ok, varsinkin kun verrataan C5 comforteihin. Nykyiset xantian pallot ovat jo lähemmäs 4v. vanhat ja kaasuja karannut. Syksyllä porasin palloihin 1.9mm reiät viistettyinä (alkuperäinen reikä 1.65mm), tuli aika hyvä. Takapalloina oli BX:n pitkät pallot jotka olivat mielestäni ok, niistäkin on paineet karanneet ja vaihdoin tilalle uudet C5 vakiopallot viistettyinä ja 1.4mm porattuina (vakio 1.3mm), niistäkin tuli hyvä. Auto on H3.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Paikalla purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 433
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #232 : Joulukuu 10, 2017, 17:02:15 »
Syksyllä porasin palloihin 1.9mm reiät viistettyinä (alkuperäinen reikä 1.65mm), tuli aika hyvä.

Jos poraa niin ottaako terän kärki kumikalvoon?

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #233 : Joulukuu 10, 2017, 17:45:19 »
Ei osu kalvoon, mikäli edes jos jonkunlaista tolkkua on poraamisessa. Joku joka on paloitellut noita palloja voi tarkemmin kertoa.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #234 : Tammikuu 10, 2018, 18:39:33 »
Tuli seuraavanlaisia ajatelmia mieleeni, otetaan esimerkiksi oma autoni Citroen C5 2.0i aut. Break 2005:

1. Jotku on laittanu vanhat etupallot taakse ja eteen uudet comfortit.
Etupallot voi siis laittaa taakse, ok.
Muuttuuko takapää selkeästi pehmeämmäksi?
Pohdiskelen, kun haluaisin autoni edelleen pehmeämmäksi.
Autossa on nyt Sphere-shopista juuri kyseiseen malliin tilatut comfort-pallot viistettynä.
Olisiko pitänyt tilata kaksi sarjaa comfort-etupalloja, että takapää olisi pehmennyt enemmän?
Tosin myös etupää saisi olla pehmeämpi kuin mitä se nyt on.

2. Mitäs, jos tilaisin autoon Xantian (1.6/1.8i -05/95) pallot.
http://www.sphere-shop.co.uk/16---18i--br---0595--1255-c.asp
Tilaanko silloin kaksi sarjaa etupalloja?

Nykyisellään auto on edelleen mielestäni liian kova.
Paljon kovempi kuin C5 X7, joita olen ajanut.
Kuormaa autossa ei ole käytännössä ikinä, eikä sillä vedetä kärryä.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 951
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #235 : Tammikuu 10, 2018, 19:03:36 »
Plussallisen pallot ovat plussattoman palloja kovempia ja noi 450cc vihreät ei mahdu eteen heittämällä.

Mulla plussattomassa 1.8 breakissa bx breakin pitkät etupallot takana ja viistetyt orkkisetupallot, surkeasti tarvis saada etupäätä pehmeämmäksi...
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 666
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #236 : Tammikuu 11, 2018, 09:24:27 »
Yhteenvetona, yleisesti, että pitkillä palloilla on laajempi joustovara. Ja että raskaamman pään pallot ovat tiukempia. Siten kevyemmän pään pallo raskaammassa päässä voi olla heijaavampi. Vielä reikien vaikutukset ja niiden poraukset. Porailun, reiän reunojen pyöristämiset, lyhentämisten tarkoitus on tiettävästi vähentää virtausvastusta ja pyörteilyä terävissä reunoissa. Tämä kun kiusaa virtaamia. Se on joskus selitetty. Itse iskunvaimennusventtiilit toimivat, kuten on suunniteltukin.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #237 : Helmikuu 02, 2018, 18:59:04 »
Onko kellään etupään comfortit edessä ja takana?
Tuossa breakissa ainakin takapään comfortit on turhan kovat.
Jos laittais sinnekin etupään pallot?

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 666
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #238 : Helmikuu 02, 2018, 20:08:26 »
Kovat, siis kova iskunvaimennus, vai ei jousta. Jos ei jousta, paineet hukassa. Tosin kova se on tyhjilläkin palloilla.

Paikalla purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 433
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #239 : Helmikuu 02, 2018, 21:01:03 »
Onko kellään etupään comfortit edessä ja takana?
Tuossa breakissa ainakin takapään comfortit on turhan kovat.
Jos laittais sinnekin etupään pallot?

Siinä voi käydä niin että ulosjousto ei riitä. Jos pallon paine on liian suuri, kalvo on liian lähellä venttiiliä ja ulosjoustossa se tömähtää venttiiliin eikä öljy sen jälkeen liiku minnekään. Toinen ongelma voi olla ettei kumikalvo tykkää osua venttiiliin vaan puhkeaa ajan mittaan.

Poissa Matelija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 113
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #240 : Helmikuu 10, 2018, 12:23:58 »
Pakkasten tultua on menny takapää jäykäksi, vaikka kaikki pallot on vaihdettu viime kesänä. Merkkipajan mukaan pallojen kunto ja takakynkän laakerit on ok. Tuomioksi tuli, että "tarvikepalloista häviää jousto-ominaisuudet kovilla pakkasilla".

Minkä merkkiset pallot mahtaa toimia parhaiten "arktisissa olosuhteissa"? Vai onko tässä väitteessä mitään perää? Jousitus on mallia H3+.
C5 Berline 2.0 SX 2003

Paikalla purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 433
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #241 : Helmikuu 10, 2018, 23:47:58 »
Ei tarvikepallojen kumi niin jäykkää ole että paljoa voi vaikuttaa. Toinen juttu jos kumi murtuu, sitten häviää jousto. Omat comfortit on Sitroselta, IFHS merkkiset, toimii ainakin 10 asteen pakkasella yhtä hyvin kuin kesällä.

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #242 : Helmikuu 11, 2018, 09:37:54 »
IFHS:n comfortit on toiminu hyvin ainakin -20 asteeseen saakka. Kyseessä plussaton auto.

Pakkasten tultua on menny takapää jäykäksi, vaikka kaikki pallot on vaihdettu viime kesänä. Merkkipajan mukaan pallojen kunto ja takakynkän laakerit on ok. Tuomioksi tuli, että "tarvikepalloista häviää jousto-ominaisuudet kovilla pakkasilla".

Minkä merkkiset pallot mahtaa toimia parhaiten "arktisissa olosuhteissa"? Vai onko tässä väitteessä mitään perää? Jousitus on mallia H3+.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 111
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #243 : Helmikuu 11, 2018, 12:11:07 »
Minkä merkkiset pallot mahtaa toimia parhaiten "arktisissa olosuhteissa"? Vai onko tässä väitteessä mitään perää?

En oo ikinä kuullu tuota väitettä. Toki hydraulineste on tahmeampaa kovalla pakkasella, kunnes lämpeää. Olen Xantialla ja C5:lla ajanut kovissa pakkasissa enkä ole jousituksessa huomannut muutosta.

Liikkuvat osat pallossa ovat kuitenkin kaasu, hydraulineste ja se niiden välinen kalvo. Noiden kahden ensiksi mainitun yhteydessä liikkuvat voimat ovat sitä luokkaa, että vaikka se tarvikepallon kalvo jäykistyisi pakkasella enemmän kuin alkuperäisen pallon kalvo, ei se pysty millään estämään paine-erojen muutoksia kaasun ja nesteen välillä.

Ettei olis tiivistynyttä vettä takapään hydrauliputkistossa tai jousisylinterissä? LDS:hän ei ime vettä, joten vesipisara voi jäätyä jonkinlaiseksi tukkeeksi?

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #244 : Maaliskuu 18, 2018, 08:59:57 »
Olikos se niin, että jotkut on laittaneet plussalliseen peräti plussattoman comfort-palloja?

Poissa C5-2005

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #245 : Elokuu 24, 2018, 08:16:17 »
Niin vain on tämäkin asia ratkennut ;D

Mulla on H3+ Break ja pallotus pitäis hoitaa kuntoon lähiaikoina: kohta vuoden olen sillä ajanut. Kyllähän se joustaa esimerkiksi nopeissa pitkittäisheitoissa ja jalkakäytävän reunakiven päälle/päältä ajaessa, mutta matkustuskokemus on aivan liian pintakova lyhyemmissä tärähdyksissä. Pitäis lipua kuin vedessä, tai ei kannata sitikalla ajellakaan.

Mitkäs nyt olis raadin mielestä ne parhaat pallot? Lullaaminen ja keinutus ei haittaa, kunhan löytyy se pintapehmeys.

Mikä ero on H3 ja H3+ palloissa, paitsi että plussallisessa on vähemmän painetta? Eiks toi ole etu- ja takapalloistuksien tilavuuksien osalta ihan sama systeemi, plussallisessa vaan saa suljettua sen keskipallon pois kuviosta?

Xantiasta tuli ok ja halvalla, kun ostin eteen confortit ja pistin vanhat etupallot taakse. Etupää edelleen hieman pintakova, mutta takapäästä tuli ihan unelma. Mietin tämmöstä siirtoa C5:eenkin näin alkuun, takapalloissahan painetta on hiton vähän. Mutta mitä tilalle eteen? H3+ confortit vaiko H3 vakio? Vai H3 confort?

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 666
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #246 : Elokuu 24, 2018, 20:45:57 »
C5II, takana Xantian alkuperäiset etupallot porattuina. Hyvin ok. Edessä uudet Monroe 8120, 66b, ei hyvä, vaikka vähän jo porattukin. Huomaa siitä, että määrätyssä heitossa Fiat Stilo menee eleettömämmin. Monroet pitäisi koeponnistaa. Kuulemma on myyty vajaapaineisiakin.

Poissa Hessu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 394
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #247 : Elokuu 25, 2018, 07:40:12 »
Olisi näillä näkymin tulossa ekan korimallin C5 1.8. H3 ilman plussaa siis. Budjetti on tiukka, mutta olisiko järkeä laittaa täälläkin muutamaan kertaan mainittu setuppi: Vanhat etupallot taakse ja eteen uudet Xantian 70-baariset?
DS 21 Pallas -66, BX 14 -90, C5 1.8 -03, C6 3.0 -06

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 951
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #248 : Elokuu 25, 2018, 08:57:22 »
Ne xantian vihreät ei sitten mahdu sinne eteen ihan noin vaan.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2018, 11:56:39 kirjoittanut Teuski »
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Comfort pallojen vaihto
« Vastaus #249 : Elokuu 25, 2018, 10:26:34 »
Olikos se niin, että jotkut on laittaneet plussalliseen peräti plussattoman comfort-palloja?
Siihin C-vitoseen mikä minulla oli vuosi takaperin, laittelin plussattoman 1.8 breakin pallot plussalliseen berlineen. Alkuperäiset takapallot, littusellaiset joiden ei paineita hävittää pitäisi, oli menettänyt kaasut lähes täysin. Parempi saatiin mitattua, noin seitsemän barin paine, huonommassa ei saatu mitattua...

Tuli jo "oikeampaan suuntaan" oleva jousitus, pehmeä muttei lullaava, eikä pohjannut missään niiden muutaman viikon aikana tapahtuneissa ajotilanteissa. Eikä tarvinnut hidastetöyssyihin enää hiljennellä...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981