Kirjoittaja Aihe: AL4 vaihteisto jutut.  (Luettu 28220 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PicassoHDI

  • Vieras
AL4 vaihteisto jutut.
« : Marraskuu 06, 2008, 17:07:08 »
Tässä nyt aluksi noita AL4 juttuja.

AL4-automaatin sähköliitokset? http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,798.0.html
AL4 ja vaihteen arpominen http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,6061.0.html
AL4 vaihteiston käyttäytyminen http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,6086.0.html
AL4 "sielunelämästä" http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,5991.0.html
AL4 -automaatin päivitys, hinta ja kokemukset? http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,3180.0.html
AL4-laatikon ominaisuus vai virhe http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,1243.0.html
Xsara - AL4 automaattivaihteisto http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,6367.0.html
xantian 1999 automaattilaatikon (AL4)öljypohja ruostunut pilalle http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,271.0.html
AL4 oppiminen... http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,2683.0.html
AL4 automaatti http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,3848.0.html
Mielipide:voiko AL4 vaihteiston korjata? http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,3554.0.html
AL4 öljynvaihto http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,2671.0.html
Mitä konkreettista eroa AL4 HP20:een? http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,4852.0.html
AL4 - taas http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,4103.0.html
C5 Autom. gearbox fault: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,1714.msg10189.html#msg10189
AL4 - Hajosi: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,8083.0.html
AL4 öljynvaihto: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,12261.0.html
AL4 magneettiventtiileiden vaihto: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,19463.0.html

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2013, 16:23:16 kirjoittanut KariM »

Poissa Ranex

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 33
  • Peukkuja: 0
  • CIII
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #1 : Syyskuu 20, 2011, 00:15:53 »
Citroen C5 2.0 HDi 136 Exclusive II Berline 5d A, vm. 2007.
Nelivaihteinen automaatti. Ylempää saa sen kuvan että pitäisi olla 6?

Henunen

  • Vieras
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #2 : Lokakuu 18, 2011, 21:15:49 »
Tervehdys, elikkäs  ostin autoliikkeestä citroen xsara 2.0 HDI automaati Farmarin vuosimallia 2003 ajettu 228 000km. Siinä seuraavanlaista vikaa: Mittaritaulussa vilkkuu vaihteen valitsimen kohdalla S ja lumi symboli yhtä-aikaa joka kertoo ilmeisesti vaihteiston viallisesta toiminnasta. No käytin auton pitäjänmäen veholla vikakoodin luvussa josta selvisi että jarrupolkimen kytkimessä ilmeisesti vikaa kuin myös magneettiventtiileissä, no auto meni liikkeen toimittamana korjattavaksi herttoniemen vehoon jossa laatikkoon oli tehty ohjelmistopäivitys, vaihteisto öljyn vaihto sekä koodaus. No tämä ei auttanut kuin sen noin 150km yhteensä kunnes vikavalot taas syttyivät. Onko miten normaalia että kyseinen AL4 laatikko oireilee seuraavasti: vauhdin hidastuessa juuri ennenkuin auto on aivan kokonaan pysähdyksissä laatikko rykäisee 1-vaihteen päälle, sitten kuin päästään liikkeelle niin vaihto 1 - 2-vaihteelle välissä on noin 1-2 sekunnin väli. sekä myös että laatikko sulloo vaihteita hyvin ikävästi todella terävän tuntuisesti? Tämä kaikki siis kun valot eivät vilku kojetaulussa. Viimeisin kommelus joka tapahtui ennenkuin vikavalot syttyivät oli seuraavanlainen: Laatikko ikäänkuin luisti liikkeelle lähdettäessä, kun yritti saada lisää vauhtia rupesi auton kierrosluvut olemaan 3000:ssa vauhdin ollessa 30km/h:ssa nyki ja ryki mutta ei saanut lisää vauhtia, mutta varovasti kaasua painamalla sain vauhdin nostettua oikeaksi ja sitten menikin vikatilaan. No kysyisin että onko magneettiventtiilien vaihdosta ym. siihen kuuluvasta korjauksesta ollut miten apua ja rupeaako laatikko toimimaan "pehmeämmin" vai onkohan vain kyseinen toiminta normaalia?  Toisin sanoen voiko laatikon saada korjattua ja millä todennäköisyydellä ilman että tarvitsee ostaa tehdaskorjattu laatikko? (n.3250e asennettuna) Nyt auto on vikatilassa ikäänkuin lumiasetus olisi päällä eli kierroksia saa lallattaa 2000-2500k/min ennenkuin lähtee liikkeelle ja 4-vaihdetta ei kytke. (kierrokset n.3000:ssa 80-90:n vauhdissa) 
Kiitän etukäteen mahdollisista vastauksista, olen muutn katsonut  al4 aiheiset keskustelut läpi :)  p.s auto menossa herttoniemen veholle magneettiventtilien vaihtoon joka tapauksessa.
Kiinnostaisi vain tietää laatikon normaalista käytöksestä niin voisi vertailla sitten kun auto korjattuna veholta tulee.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 179
  • Peukkuja: 23
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #3 : Lokakuu 18, 2011, 22:57:22 »
vauhdin hidastuessa juuri ennenkuin auto on aivan kokonaan pysähdyksissä laatikko rykäisee 1-vaihteen päälle, sitten kuin päästään liikkeelle niin vaihto 1 - 2-vaihteelle välissä on noin 1-2 sekunnin väli <...> laatikko sulloo vaihteita hyvin ikävästi todella terävän tuntuisesti? <...> Laatikko ikäänkuin luisti liikkeelle lähdettäessä, kun yritti saada lisää vauhtia rupesi auton kierrosluvut olemaan 3000:ssa vauhdin ollessa 30km/h:ssa nyki ja ryki mutta ei saanut lisää vauhtia,

Ei ole mikään noista normaalia. Kunnossa ollessaan se vaihtaa parhaimmillaan täysin huomaamatta niin alas- kuin ylöspäinkin, mutta vähäisestä vaihdemäärästä (=suuret pykälien väliset kierroserot) ja innokkaasta turbiinilukituksesta johtuen sillointällöin joku aina vaihto tuntuu vähän töksähtävältä.

S_a_m_i

  • Vieras
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #4 : Marraskuu 06, 2011, 22:29:00 »
Sitikkapuolella tuntuu olevan enemmän kokemusta AL4:sta kuin naapurikonsernin foorumilla, joten löytyisikö täältä apuja hiukan. Omassa 406:ssa (-04, väyläsähköllinen) ei saa yhteyttä PPS:llä AL4:sen ecuun ja sen takia tulee luonnollisesti obd:ssä vikakoodia ja vaihteistokin on vikatilassa. Onko kenelläkään ideoita mistä kannattaisi lähteä liikenteeseen?

Poissa Ralle

  • Tää tullee tähän, ainakin luulen niin...
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenit vallanneet pihan vuodesta 2002
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #5 : Marraskuu 06, 2011, 22:33:20 »

Heittääkös tuo ton normi herjan, Gearbox Fault?

S_a_m_i

  • Vieras
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #6 : Marraskuu 06, 2011, 22:42:16 »
Ei saada yhteyttä eli ei heitä yhtään mitään herjaa ::) Eli siis johto(ja) poikki tai sitten laatikon ecu hajalla. Autoa ei ole kolaroitu tms.

S_a_m_i

  • Vieras
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #7 : Marraskuu 09, 2011, 10:08:03 »
Enpä löytänyt vielä AL4-aiheista sellaista tietoa, että jos laatikon ohjelmaa ei ole päivitetty ensimmäisestä versiosta uudempaan niin sopivan vian yhteydessä laatikon ecuun ei saada yhteyttä. Tämä koskee ainakin Pösöjä mutta varmasti myös Sitikoita. Tämä yhteydettä jääminen johtuu kuulemma Siemensin ecussa olevasta ohjelmointivirheestä ja se on korjattu tuoreempiin päivityksiin. Vian ei tarvitse olla edes kummoinen kun ohjelmisto kertoo, ettei yhteyttä saada ja sitten kaivellaan hiukan nenää kun ihmetellään hajosiko ecu tms. Vika voi johtua mm. vaihteenvalitsimen kärkien hajoamisesta tai vastaavasta. Ikävämpi juttu tuossa on, ettei vikakoodeja luonnollisestikaan pystytä lukemaan kun ko. ecuun ei saada yhteyttä.

Omassa tapauksessani vika oli laatikon ecun kammassa tai kamman lähettyvillä johtosarjassa. Täytyy ottaa kampa auki ja tutkia onko siellä vaurioituneita johtoja. Vika etsitään paremmalla ajalla mutta tärkein tieto oli, että laatikko ja ecu on ehjiä.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 001
  • Peukkuja: 14
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #8 : Tammikuu 03, 2012, 07:18:05 »
Osaakos kukaan sanoa mitä Xantian AL4 tykkää, vai tykkääkö ollenkaan, jos sille menevää sähköä katkoo kesken ajon vaikka vaihteiston sulakkeen perään asennetulla katkaisijalla? Vai pitääkö vaan kokeilla ja kertoa miten kävi? :)

Loota menee kylmänä lähes järjestään kerran tai kaksi vikatilaan, mutta tokenee kun vaan käyttää autosta virrat pois.

Olis emännällekin helpompaa sanoa, että näpäytä tosta resettiä kun menee vikatilaan ettei tartte avaimesta väännellä :)
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 402
  • Peukkuja: 3
  • C5
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #9 : Tammikuu 11, 2012, 16:37:48 »
Vaihda ne kaksi päämagneettiventtiliä venttiiliyksikköön niin herkiää kiusaamasta. Minun Xsarassa juuri samat oireet kylmänä ja nuo 2 venttiiliä vaihtamalla ongelma poistui. Venttiilit maksoi 150 yhteensä, löysin uudet yksityiseltä myyjältä ja työhön tuhraantui 2 tuntia aikaa öljyntyhjennyksestä öljyn täyttöön.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 001
  • Peukkuja: 14
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #10 : Tammikuu 16, 2012, 07:38:44 »
Vaihda ne kaksi päämagneettiventtiliä venttiiliyksikköön niin herkiää kiusaamasta. Minun Xsarassa juuri samat oireet kylmänä ja nuo 2 venttiiliä vaihtamalla ongelma poistui. Venttiilit maksoi 150 yhteensä, löysin uudet yksityiseltä myyjältä ja työhön tuhraantui 2 tuntia aikaa öljyntyhjennyksestä öljyn täyttöön.

Kunpa ne vaan jostain sais järkihintaan niin voisi harkita. Ei viitsi kolmensadan autoon ihan heti niitä hommata, koekäytetään nyt muutama kuukausi niin näkee sitten onko se kannattavaa ;)

Reset-nappi toimii hienosti, laatikon sulakkeen perässä katkaiseva painonappi ja sillähän tuo vika kuittaantuu :D



Nyt kun toimivuus on todettu voisi asennusta vähän siistiä. Nyt nappi tulee ulos sulakeboksin luukun välistä :)
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 001
  • Peukkuja: 14
  • |C3P|C4|Xsara|
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #11 : Tammikuu 27, 2012, 10:17:21 »
Kelien kylmettyä tulee tota vikaa silloin tällöin entistä enemmän. Öljyjen vaihtoa en vielä ole kokeillut.

Osaako kukaan sanoa miksi ne magneettiventtiilit alkavat jumittamaan? Onko syynä likaantuminen vai ihan fyysinen kuluminen? Auttaiskohan asiaa vaikka ultraäänipesu?
-= C3 Picasso 1.6HDi 110 '09 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =-

Poissa Dsharrastelija

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 65
  • Peukkuja: 2
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #12 : Helmikuu 10, 2012, 19:16:46 »
Tulipahan ajatus vaan, onkohan mitenkään mahdollista vaikuttaa suoraan tuon ajotietokoneen muistiin mitenkään, esim. ohjelmoida koodin "pois käytöstä" tilaan? Sikäli mikäli olen oikeassa, silloinhan ei koko "viasta" tulisi mitään ilmoitusta yms. harmia?
Jassoo, miinus 27 mittarissa, kylmää näyttäis ulkona olevan.....
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive -06 2,7 Hdi
Ex Citroënit: Bx 14Re ja 16 Trs, Xantia -96 2.0l, Xsara -03 Exlusive aut 2.0l, C5 Break -02 Sx ja -03 Business 2.0l, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 -75
Olen omistanut vain Citroën merkkisiä autoja, eikä muita tule.

Henunen

  • Vieras
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #13 : Huhtikuu 17, 2012, 23:08:08 »
Tervehdys, autoni xsara 2.0 HDI 2003 on nyt ajettu 238000km ja joka kävi n. 8000km sitten hertsikan vehossa magneettiventtiilien vaihdossa autoliikkeen piikkiin.

eilen vaimon kanssa ajelulla laatikko teki seuraavaa: 1-vaihteelta 2-vaihteelle töksähtäen, 1-2sekunnin viiveellä. samoin 2-vaihteelta 1-vaihteelle vaihto hyvin kompuroiden ja moottorijarrutuksen yhteydessä kolisti ja rymisti ikävän kuuloisesti. No laatikko ei mennyt vikatilaan, mutta alkoi luistamaan ei lyönyt vaihteita niinkuin piti, kierrokset nousivat luistovaiheessa mutta veto ei välittynyt pyörille asti. lisäksi haisi "mädälle". No auto parkkiin huoltsikan pihaan sammuksiin (n.15min) ja konepelti ylös. tämän jälkeen auto käyntiin ja vola ei mitään vikaa toimi aivan normaalisti, ei nykinyt vaihdoissa, ei luistanut toimi niinkuin mitään ei olisi ollutkaan. Veholla käydessä autoon vaihdettiin laatikko öljyt ( haisi kuulemma palaneelle ) ja softa päivitettiin, mietin voisiko laatikko öljyä olla valunut pois ja siitä johtuisi oireet? Ei kait magneettiventtiilit voi olla menossa uudestaan rikki taikka ole jo? mikä avuksi, teki taas tänään samaa ilman luistatusta, mistä ensin lähtisitte vikaa etsimään? laatikon vikakoodin luku? Ohessa muutama kuva osaatteko sanoa mitä osat ovat ja kuuluuko niiden olla öljyisiä, kiitos!

Henunen

  • Vieras
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #14 : Huhtikuu 17, 2012, 23:13:36 »
en saanut kuvia liittettyä tiedostot liian suuria..

Henunen

  • Vieras
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #15 : Huhtikuu 21, 2012, 22:43:28 »
No joskos nyt onnistui kuvien liittäminen  :)  Eli kiitollinen olisin kovasti jos kertoisitte mitä osia kuvissa on sekä kuuluuko niiden vuodella öljyä? tuskin ei, mutta itse olen auto asioissa hukassa. Meinaa välillä pää räjähtää ongelmien parissa!

Henunen

  • Vieras
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #16 : Toukokuu 15, 2012, 22:52:22 »
Tervehdys!
Osaisko joku kertoa, että onko mahdollista että vaihteistoöljyä olisi liian vähän ja tarpeeksi kuumetessaan rupeaisi luistattamaan? Olen ottanut vaihteiston siemensin boksin irti ja katsonut silmämääräisesti että liittimet kunnossa, samoin ecun liittimet/kammat jotka olivat siistit. Maadoitusjohto akun takana lokarin tuntumassa myös puhdistettu, vaan ei tunnu auttavan. Välillä menee hyvin eteenpäin ei töksi ja laatikko pelaa niinkuin pitääkin, mutta pääosin temppuilee. Virtojen katkettua auton ollessa sammutettuna n.15min voi olla muutosta parempaan.

Sitten kiinnitin huomiota siihen että kun painaa jarrupoljinta P-asennossa niin ikäänkuin samaan aikaan kytkisi vedon päälle, voisiko jarrupolkimen kytkin vaikuttaa vaihteiston oireiluun? Samalla kun pysähtyy ja painaa jarrun pohjaan katoaa myös taustalla oleva sähköinen särinä pois ja jarrun pois ottaessa särinä taas jatkuu, ilmeisesti siis yhteydessä jarrupolkimeen? Entäpä mikä virka on vaihteiston pohjaan tulevalla sähköjohdolla(voisiko vika olla siinä?)? Sen avasin ja valui aavistuksen verran vaihteistoöljyä pois... Mittaako kenties vaihteistoöljyn lämpötilaa vai?

 Välillä kun vaihteisto rupeaa takkuamaan niin heittää liian ison vaihteen päälle ja kiihdyttää ittekseen kierrosten ollessa n. 1000-1500, ecu ? No tämän tehdessään pitää hypätä jarrun päälle kunnolla, että auton saa pysähtymään. Eli kun painaa jarrua niin auto kiihdyttää itsekseen.. Olisin todella kiitollinen jos joku voisi auttaa mietinnöissäni. En autoa kuitenkaan hyvin tunne.. Entä onko se moottoritilassa keskellä oleva "suodatin", johon tulee ilmeisesti öljykello pohjaan ja polttoaine letkuja, niin joku "jakokammio"? Se nimittäin tuntuu putsailunkin jälkeen olevan taas märkä, normaalia? mihin tämä osa vaikuttaa?

Veikkauksia olisi kyllä mukava saada, kiitos :)

Poissa MBCITds3

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 47
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #17 : Maaliskuu 21, 2013, 11:41:57 »
Hei,
Ostin Citroen vm 2010 ja 20tkm ajetun DS3 VTi automaatin.
Myyjä väittää ettei autosta tarvi vaihtaa koskaan automaatinlaatikon öljyjä, mutta tällä plastalla on toisenlaista puhetta, eli

Millä kilometreillä laatikkoöljyt kannattaa/pitää vaihtaa?

Poissa MBCITds3

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 47
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #18 : Maaliskuu 22, 2013, 21:51:35 »
Itse itselleni vastaten, että 100tkm knnattaa.

Poissa Ivre

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #19 : Maaliskuu 22, 2013, 21:56:59 »
Ja mites ne sitten vaihdetaan. Huuhtelemalla vai? Tavan vaihtohan ei vaihda kuin 2 / 8 litraa.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 179
  • Peukkuja: 23
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #20 : Maaliskuu 23, 2013, 09:25:43 »
AL4 öljynvaihdossa menee kerralla reilu kolme litraa, eikä vaihtoa pysty tekemään kuten joissakin merkeissä öljynjäähdyttimen letkujen kautta huuhtelemalla.

Öljynvaihto-ohjeet on linkattuna ketjun ensimmäisessä viestissä.

Poissa Nipper

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 153
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #21 : Maaliskuu 28, 2013, 15:46:41 »
Itse itselleni vastaten, että 100tkm knnattaa.
Olen kuullut myös 60 tai 80 tkm suosituksia.

Itse vaihdatin ensimmäisten ongelmien jälkeen kokolailla 20tkm ja viime vuonna 10tkm, mutta liian tiuha vaihtoväli tuotti enemmän ongelmia kuin vaihtamatta oleminen... :) Eli nyt viime huollossa jätin vaihtamatta ja vaihdan jatkossa tarpeen mukaan.

Kuvittelen tämän "ongelman" niin, että vikailmoituksia tulee, kun öljyn sekaan pääsee tai syntyy likaa (käytännössä varmaan metallisilppua osien kulumisesta) ja kun tämä lika päätyy venttiilien tai tarkemmin ainakin paineensäätöventtiiliin, niin se aiheuttaa vikatilan. Itsellä vikakoodi on aina ollut "paineensäätö". Ja koska vika menee uudelleen käynnistämällä ohi, kaikkia öljyjä ei saa vaihdettua kerralla, askissa ei ole mitään magneettia keräämässä kulumisjätettä ja vika saattaa öljynvaihdosta vain jopa innostua, niin ainoaksi loogiseksi syyksi jää sopivan suuren likapartikkelin vaellus laatikossa...

Se on sitten toinen asia, että kannattaako öljyjä lopulta juuri vaihtaakaan. Jos siitä kolmannes tai alta puolet kuitenkin kerralla vaihtuu, vaihto tehdään tasamaalla ja öljyt hetken (väkisinkin) seisoneena, nämä likapartikkelit luultavimmin ovat joko laatikon pohjalla tai venttiileissä tms. öljyn vaihdon ulottumattomissa... :)

Tuosta mun 10tkm vaihtovälin tuottamasta ongelmasta vielä sen verran, että tosiaan viime vuonna ajattelin kokeilla tiheää öljyjen vaihtoa "varmuudeksi" ja se oli virhe. Vika koodia alko pukkaan vain enemmän ja taisin sitten kolme kertaa peräkkäin vaihdattaa öljyt ennen kuin laatikko siitä tokeni. Vikalla kerralla ajoin myös laatikon varmuudella lämpöseksi kaikkia vaihteita ja vipstaakeja käyttäen, jotta öljy joka nurkassa liikkuisi. Lisäksi laatikon muistikin nollattiin silloin, joten vaikea sanoa kumpi auttoi. Tuon vaihdon jälkeen on kerran tai kaks tullu yksittäinen vikailmoitus ja yhtenä päivänä vika tuli kahteen kertaan. Muuten ei mitään...
Joku sielä vaeltaa omaa polkuaan ja morjestaa välillä...
C5-II 2,0 aut. farmari vm. 2004

Poissa arron

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 0
  • Hidas-mutta -jäykkä
Xsara 1.6 2005 bensa automaatlaatikon öljynvaihto
« Vastaus #22 : Syyskuu 18, 2013, 22:50:27 »
Xsara 1.6 b 2005 automat  VF7N2NFUN ,Ja numerot ,Tuommoinen vaihtui c-4 ;seen,huoltokirjaa on veholla 80:tkm ,asti,jonka jälkeen pikkupajassa merkintöjä 140;tkm asti,ajettu 154 tkm.Kylmänä 2-3;sella nykäsee, lämpimänä vaihtaa pehmeämmin.Mikä on laatikon öljynvaihtoväli,ja olisiko öljyllä vaikutusta asiaan?Pajassa on ehkä vain tarkistettu öljyn määrä,siksipä haluaisin vaihtaa öljyt,ja mikä öljy on tähän laatikkoon hyvä,ja kuinka paljon sitä tarvitaan,ja vaihtoniksejä,nosturipaikka on tarjolla,joten ajattelin vaihtaa öljyt itse, neuvoista etukäteen kiittäen.ja vinkkejä jos muuta huomioitavaa ko.asiasta.

Poissa oddjob58

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 891
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 164
  • Peukkuja: 9
Vs: AL4 vaihteisto jutut.
« Vastaus #24 : Heinäkuu 29, 2014, 15:50:58 »
Ehti sitten tuo automatic gear (box) fault minunkin C5:eeni. Kylmänä jos kiihdyttelee voimakkaammin, niin sen saa aika varmasti tulemaan. Kierrokset nousee ensin tavallista korkeammalle, kunnes vaihto tapahtuu, jolloin TÖKS ja samalla piippaa virheilmo. Samoin Xantiassa olleeseen AL4:een verrattuna tykkää "jumiutua" liian matalillle vaihteille, eli moottori jo murisee 1500rpm:n alla ennen kuin laatikko vaihtaa ylemmäs. Laatikon lämmettyä ei herjaa vikailmoa ja käy pehmeämmin, joskaan ei niin pehmeästi kuin Xantiassa. Olisko noi nyt ne kaks ongelmallisinta paineensäätöön liittyvää magneettiventtiiliä?

Kysymys onkin, että missä olisi hyvä ja luotettava paikka vaihdattaa noi venttiilit?

Parkkipaikalla en hommaan rupea, joten kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Asustelen PK-seudulla, mutta voin jonkun matkaa ajellakin, jos paja on tunnetusti korjannut AL4:ia laadukkaasti. Ja jos pajalla saa softan päivitettyä samalla reissulla, niin se olisi plussaa, ettei tarvi erikseen vaivautua Vehon riistettäväksi.

Hintaa varmaan kertyy vähintään 500€+...
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10