Citroën-foorumi.com

Tekniikkaa => Keskustelua citikoiden tekniikasta => Aiheen aloitti: PicassoHDI - Marraskuu 06, 2008, 17:07:08

Otsikko: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: PicassoHDI - Marraskuu 06, 2008, 17:07:08
Tässä nyt aluksi noita AL4 juttuja.

AL4-automaatin sähköliitokset? http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,798.0.html
AL4 ja vaihteen arpominen http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,6061.0.html
AL4 vaihteiston käyttäytyminen http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,6086.0.html
AL4 "sielunelämästä" http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,5991.0.html
AL4 -automaatin päivitys, hinta ja kokemukset? http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,3180.0.html
AL4-laatikon ominaisuus vai virhe http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,1243.0.html
Xsara - AL4 automaattivaihteisto http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,6367.0.html
xantian 1999 automaattilaatikon (AL4)öljypohja ruostunut pilalle http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,271.0.html
AL4 oppiminen... http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,2683.0.html
AL4 automaatti http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,3848.0.html
Mielipide:voiko AL4 vaihteiston korjata? http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,3554.0.html
AL4 öljynvaihto http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,2671.0.html
Mitä konkreettista eroa AL4 HP20:een? http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,4852.0.html
AL4 - taas http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,4103.0.html
C5 Autom. gearbox fault: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,1714.msg10189.html#msg10189
AL4 - Hajosi: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,8083.0.html
AL4 öljynvaihto: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,12261.0.html
AL4 magneettiventtiileiden vaihto: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,19463.0.html

Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Ranex - Syyskuu 20, 2011, 00:15:53
Citroen C5 2.0 HDi 136 Exclusive II Berline 5d A, vm. 2007.
Nelivaihteinen automaatti. Ylempää saa sen kuvan että pitäisi olla 6?
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Henunen - Lokakuu 18, 2011, 21:15:49
Tervehdys, elikkäs  ostin autoliikkeestä citroen xsara 2.0 HDI automaati Farmarin vuosimallia 2003 ajettu 228 000km. Siinä seuraavanlaista vikaa: Mittaritaulussa vilkkuu vaihteen valitsimen kohdalla S ja lumi symboli yhtä-aikaa joka kertoo ilmeisesti vaihteiston viallisesta toiminnasta. No käytin auton pitäjänmäen veholla vikakoodin luvussa josta selvisi että jarrupolkimen kytkimessä ilmeisesti vikaa kuin myös magneettiventtiileissä, no auto meni liikkeen toimittamana korjattavaksi herttoniemen vehoon jossa laatikkoon oli tehty ohjelmistopäivitys, vaihteisto öljyn vaihto sekä koodaus. No tämä ei auttanut kuin sen noin 150km yhteensä kunnes vikavalot taas syttyivät. Onko miten normaalia että kyseinen AL4 laatikko oireilee seuraavasti: vauhdin hidastuessa juuri ennenkuin auto on aivan kokonaan pysähdyksissä laatikko rykäisee 1-vaihteen päälle, sitten kuin päästään liikkeelle niin vaihto 1 - 2-vaihteelle välissä on noin 1-2 sekunnin väli. sekä myös että laatikko sulloo vaihteita hyvin ikävästi todella terävän tuntuisesti? Tämä kaikki siis kun valot eivät vilku kojetaulussa. Viimeisin kommelus joka tapahtui ennenkuin vikavalot syttyivät oli seuraavanlainen: Laatikko ikäänkuin luisti liikkeelle lähdettäessä, kun yritti saada lisää vauhtia rupesi auton kierrosluvut olemaan 3000:ssa vauhdin ollessa 30km/h:ssa nyki ja ryki mutta ei saanut lisää vauhtia, mutta varovasti kaasua painamalla sain vauhdin nostettua oikeaksi ja sitten menikin vikatilaan. No kysyisin että onko magneettiventtiilien vaihdosta ym. siihen kuuluvasta korjauksesta ollut miten apua ja rupeaako laatikko toimimaan "pehmeämmin" vai onkohan vain kyseinen toiminta normaalia?  Toisin sanoen voiko laatikon saada korjattua ja millä todennäköisyydellä ilman että tarvitsee ostaa tehdaskorjattu laatikko? (n.3250e asennettuna) Nyt auto on vikatilassa ikäänkuin lumiasetus olisi päällä eli kierroksia saa lallattaa 2000-2500k/min ennenkuin lähtee liikkeelle ja 4-vaihdetta ei kytke. (kierrokset n.3000:ssa 80-90:n vauhdissa) 
Kiitän etukäteen mahdollisista vastauksista, olen muutn katsonut  al4 aiheiset keskustelut läpi :)  p.s auto menossa herttoniemen veholle magneettiventtilien vaihtoon joka tapauksessa.
Kiinnostaisi vain tietää laatikon normaalista käytöksestä niin voisi vertailla sitten kun auto korjattuna veholta tulee.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: KariM - Lokakuu 18, 2011, 22:57:22
vauhdin hidastuessa juuri ennenkuin auto on aivan kokonaan pysähdyksissä laatikko rykäisee 1-vaihteen päälle, sitten kuin päästään liikkeelle niin vaihto 1 - 2-vaihteelle välissä on noin 1-2 sekunnin väli <...> laatikko sulloo vaihteita hyvin ikävästi todella terävän tuntuisesti? <...> Laatikko ikäänkuin luisti liikkeelle lähdettäessä, kun yritti saada lisää vauhtia rupesi auton kierrosluvut olemaan 3000:ssa vauhdin ollessa 30km/h:ssa nyki ja ryki mutta ei saanut lisää vauhtia,

Ei ole mikään noista normaalia. Kunnossa ollessaan se vaihtaa parhaimmillaan täysin huomaamatta niin alas- kuin ylöspäinkin, mutta vähäisestä vaihdemäärästä (=suuret pykälien väliset kierroserot) ja innokkaasta turbiinilukituksesta johtuen sillointällöin joku aina vaihto tuntuu vähän töksähtävältä.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: S_a_m_i - Marraskuu 06, 2011, 22:29:00
Sitikkapuolella tuntuu olevan enemmän kokemusta AL4:sta kuin naapurikonsernin foorumilla, joten löytyisikö täältä apuja hiukan. Omassa 406:ssa (-04, väyläsähköllinen) ei saa yhteyttä PPS:llä AL4:sen ecuun ja sen takia tulee luonnollisesti obd:ssä vikakoodia ja vaihteistokin on vikatilassa. Onko kenelläkään ideoita mistä kannattaisi lähteä liikenteeseen?
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Ralle - Marraskuu 06, 2011, 22:33:20

Heittääkös tuo ton normi herjan, Gearbox Fault?
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: S_a_m_i - Marraskuu 06, 2011, 22:42:16
Ei saada yhteyttä eli ei heitä yhtään mitään herjaa ::) Eli siis johto(ja) poikki tai sitten laatikon ecu hajalla. Autoa ei ole kolaroitu tms.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: S_a_m_i - Marraskuu 09, 2011, 10:08:03
Enpä löytänyt vielä AL4-aiheista sellaista tietoa, että jos laatikon ohjelmaa ei ole päivitetty ensimmäisestä versiosta uudempaan niin sopivan vian yhteydessä laatikon ecuun ei saada yhteyttä. Tämä koskee ainakin Pösöjä mutta varmasti myös Sitikoita. Tämä yhteydettä jääminen johtuu kuulemma Siemensin ecussa olevasta ohjelmointivirheestä ja se on korjattu tuoreempiin päivityksiin. Vian ei tarvitse olla edes kummoinen kun ohjelmisto kertoo, ettei yhteyttä saada ja sitten kaivellaan hiukan nenää kun ihmetellään hajosiko ecu tms. Vika voi johtua mm. vaihteenvalitsimen kärkien hajoamisesta tai vastaavasta. Ikävämpi juttu tuossa on, ettei vikakoodeja luonnollisestikaan pystytä lukemaan kun ko. ecuun ei saada yhteyttä.

Omassa tapauksessani vika oli laatikon ecun kammassa tai kamman lähettyvillä johtosarjassa. Täytyy ottaa kampa auki ja tutkia onko siellä vaurioituneita johtoja. Vika etsitään paremmalla ajalla mutta tärkein tieto oli, että laatikko ja ecu on ehjiä.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Teuski - Tammikuu 03, 2012, 07:18:05
Osaakos kukaan sanoa mitä Xantian AL4 tykkää, vai tykkääkö ollenkaan, jos sille menevää sähköä katkoo kesken ajon vaikka vaihteiston sulakkeen perään asennetulla katkaisijalla? Vai pitääkö vaan kokeilla ja kertoa miten kävi? :)

Loota menee kylmänä lähes järjestään kerran tai kaksi vikatilaan, mutta tokenee kun vaan käyttää autosta virrat pois.

Olis emännällekin helpompaa sanoa, että näpäytä tosta resettiä kun menee vikatilaan ettei tartte avaimesta väännellä :)
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Jalamari 53 - Tammikuu 11, 2012, 16:37:48
Vaihda ne kaksi päämagneettiventtiliä venttiiliyksikköön niin herkiää kiusaamasta. Minun Xsarassa juuri samat oireet kylmänä ja nuo 2 venttiiliä vaihtamalla ongelma poistui. Venttiilit maksoi 150 yhteensä, löysin uudet yksityiseltä myyjältä ja työhön tuhraantui 2 tuntia aikaa öljyntyhjennyksestä öljyn täyttöön.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Teuski - Tammikuu 16, 2012, 07:38:44
Vaihda ne kaksi päämagneettiventtiliä venttiiliyksikköön niin herkiää kiusaamasta. Minun Xsarassa juuri samat oireet kylmänä ja nuo 2 venttiiliä vaihtamalla ongelma poistui. Venttiilit maksoi 150 yhteensä, löysin uudet yksityiseltä myyjältä ja työhön tuhraantui 2 tuntia aikaa öljyntyhjennyksestä öljyn täyttöön.

Kunpa ne vaan jostain sais järkihintaan niin voisi harkita. Ei viitsi kolmensadan autoon ihan heti niitä hommata, koekäytetään nyt muutama kuukausi niin näkee sitten onko se kannattavaa ;)

Reset-nappi toimii hienosti, laatikon sulakkeen perässä katkaiseva painonappi ja sillähän tuo vika kuittaantuu :D


(http://i10.aijaa.com/b/00650/9338581.jpg)
Nyt kun toimivuus on todettu voisi asennusta vähän siistiä. Nyt nappi tulee ulos sulakeboksin luukun välistä :)
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Teuski - Tammikuu 27, 2012, 10:17:21
Kelien kylmettyä tulee tota vikaa silloin tällöin entistä enemmän. Öljyjen vaihtoa en vielä ole kokeillut.

Osaako kukaan sanoa miksi ne magneettiventtiilit alkavat jumittamaan? Onko syynä likaantuminen vai ihan fyysinen kuluminen? Auttaiskohan asiaa vaikka ultraäänipesu?
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Dsharrastelija - Helmikuu 10, 2012, 19:16:46
Tulipahan ajatus vaan, onkohan mitenkään mahdollista vaikuttaa suoraan tuon ajotietokoneen muistiin mitenkään, esim. ohjelmoida koodin "pois käytöstä" tilaan? Sikäli mikäli olen oikeassa, silloinhan ei koko "viasta" tulisi mitään ilmoitusta yms. harmia?
Jassoo, miinus 27 mittarissa, kylmää näyttäis ulkona olevan.....
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Henunen - Huhtikuu 17, 2012, 23:08:08
Tervehdys, autoni xsara 2.0 HDI 2003 on nyt ajettu 238000km ja joka kävi n. 8000km sitten hertsikan vehossa magneettiventtiilien vaihdossa autoliikkeen piikkiin.

eilen vaimon kanssa ajelulla laatikko teki seuraavaa: 1-vaihteelta 2-vaihteelle töksähtäen, 1-2sekunnin viiveellä. samoin 2-vaihteelta 1-vaihteelle vaihto hyvin kompuroiden ja moottorijarrutuksen yhteydessä kolisti ja rymisti ikävän kuuloisesti. No laatikko ei mennyt vikatilaan, mutta alkoi luistamaan ei lyönyt vaihteita niinkuin piti, kierrokset nousivat luistovaiheessa mutta veto ei välittynyt pyörille asti. lisäksi haisi "mädälle". No auto parkkiin huoltsikan pihaan sammuksiin (n.15min) ja konepelti ylös. tämän jälkeen auto käyntiin ja vola ei mitään vikaa toimi aivan normaalisti, ei nykinyt vaihdoissa, ei luistanut toimi niinkuin mitään ei olisi ollutkaan. Veholla käydessä autoon vaihdettiin laatikko öljyt ( haisi kuulemma palaneelle ) ja softa päivitettiin, mietin voisiko laatikko öljyä olla valunut pois ja siitä johtuisi oireet? Ei kait magneettiventtiilit voi olla menossa uudestaan rikki taikka ole jo? mikä avuksi, teki taas tänään samaa ilman luistatusta, mistä ensin lähtisitte vikaa etsimään? laatikon vikakoodin luku? Ohessa muutama kuva osaatteko sanoa mitä osat ovat ja kuuluuko niiden olla öljyisiä, kiitos!
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Henunen - Huhtikuu 17, 2012, 23:13:36
en saanut kuvia liittettyä tiedostot liian suuria..
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Henunen - Huhtikuu 21, 2012, 22:43:28
No joskos nyt onnistui kuvien liittäminen  :)  Eli kiitollinen olisin kovasti jos kertoisitte mitä osia kuvissa on sekä kuuluuko niiden vuodella öljyä? tuskin ei, mutta itse olen auto asioissa hukassa. Meinaa välillä pää räjähtää ongelmien parissa!
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Henunen - Toukokuu 15, 2012, 22:52:22
Tervehdys!
Osaisko joku kertoa, että onko mahdollista että vaihteistoöljyä olisi liian vähän ja tarpeeksi kuumetessaan rupeaisi luistattamaan? Olen ottanut vaihteiston siemensin boksin irti ja katsonut silmämääräisesti että liittimet kunnossa, samoin ecun liittimet/kammat jotka olivat siistit. Maadoitusjohto akun takana lokarin tuntumassa myös puhdistettu, vaan ei tunnu auttavan. Välillä menee hyvin eteenpäin ei töksi ja laatikko pelaa niinkuin pitääkin, mutta pääosin temppuilee. Virtojen katkettua auton ollessa sammutettuna n.15min voi olla muutosta parempaan.

Sitten kiinnitin huomiota siihen että kun painaa jarrupoljinta P-asennossa niin ikäänkuin samaan aikaan kytkisi vedon päälle, voisiko jarrupolkimen kytkin vaikuttaa vaihteiston oireiluun? Samalla kun pysähtyy ja painaa jarrun pohjaan katoaa myös taustalla oleva sähköinen särinä pois ja jarrun pois ottaessa särinä taas jatkuu, ilmeisesti siis yhteydessä jarrupolkimeen? Entäpä mikä virka on vaihteiston pohjaan tulevalla sähköjohdolla(voisiko vika olla siinä?)? Sen avasin ja valui aavistuksen verran vaihteistoöljyä pois... Mittaako kenties vaihteistoöljyn lämpötilaa vai?

 Välillä kun vaihteisto rupeaa takkuamaan niin heittää liian ison vaihteen päälle ja kiihdyttää ittekseen kierrosten ollessa n. 1000-1500, ecu ? No tämän tehdessään pitää hypätä jarrun päälle kunnolla, että auton saa pysähtymään. Eli kun painaa jarrua niin auto kiihdyttää itsekseen.. Olisin todella kiitollinen jos joku voisi auttaa mietinnöissäni. En autoa kuitenkaan hyvin tunne.. Entä onko se moottoritilassa keskellä oleva "suodatin", johon tulee ilmeisesti öljykello pohjaan ja polttoaine letkuja, niin joku "jakokammio"? Se nimittäin tuntuu putsailunkin jälkeen olevan taas märkä, normaalia? mihin tämä osa vaikuttaa?

Veikkauksia olisi kyllä mukava saada, kiitos :)
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: MBCITds3 - Maaliskuu 21, 2013, 11:41:57
Hei,
Ostin Citroen vm 2010 ja 20tkm ajetun DS3 VTi automaatin.
Myyjä väittää ettei autosta tarvi vaihtaa koskaan automaatinlaatikon öljyjä, mutta tällä plastalla on toisenlaista puhetta, eli

Millä kilometreillä laatikkoöljyt kannattaa/pitää vaihtaa?
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: MBCITds3 - Maaliskuu 22, 2013, 21:51:35
Itse itselleni vastaten, että 100tkm knnattaa.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Ivre - Maaliskuu 22, 2013, 21:56:59
Ja mites ne sitten vaihdetaan. Huuhtelemalla vai? Tavan vaihtohan ei vaihda kuin 2 / 8 litraa.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: KariM - Maaliskuu 23, 2013, 09:25:43
AL4 öljynvaihdossa menee kerralla reilu kolme litraa, eikä vaihtoa pysty tekemään kuten joissakin merkeissä öljynjäähdyttimen letkujen kautta huuhtelemalla.

Öljynvaihto-ohjeet on linkattuna ketjun ensimmäisessä viestissä.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Nipper - Maaliskuu 28, 2013, 15:46:41
Itse itselleni vastaten, että 100tkm knnattaa.
Olen kuullut myös 60 tai 80 tkm suosituksia.

Itse vaihdatin ensimmäisten ongelmien jälkeen kokolailla 20tkm ja viime vuonna 10tkm, mutta liian tiuha vaihtoväli tuotti enemmän ongelmia kuin vaihtamatta oleminen... :) Eli nyt viime huollossa jätin vaihtamatta ja vaihdan jatkossa tarpeen mukaan.

Kuvittelen tämän "ongelman" niin, että vikailmoituksia tulee, kun öljyn sekaan pääsee tai syntyy likaa (käytännössä varmaan metallisilppua osien kulumisesta) ja kun tämä lika päätyy venttiilien tai tarkemmin ainakin paineensäätöventtiiliin, niin se aiheuttaa vikatilan. Itsellä vikakoodi on aina ollut "paineensäätö". Ja koska vika menee uudelleen käynnistämällä ohi, kaikkia öljyjä ei saa vaihdettua kerralla, askissa ei ole mitään magneettia keräämässä kulumisjätettä ja vika saattaa öljynvaihdosta vain jopa innostua, niin ainoaksi loogiseksi syyksi jää sopivan suuren likapartikkelin vaellus laatikossa...

Se on sitten toinen asia, että kannattaako öljyjä lopulta juuri vaihtaakaan. Jos siitä kolmannes tai alta puolet kuitenkin kerralla vaihtuu, vaihto tehdään tasamaalla ja öljyt hetken (väkisinkin) seisoneena, nämä likapartikkelit luultavimmin ovat joko laatikon pohjalla tai venttiileissä tms. öljyn vaihdon ulottumattomissa... :)

Tuosta mun 10tkm vaihtovälin tuottamasta ongelmasta vielä sen verran, että tosiaan viime vuonna ajattelin kokeilla tiheää öljyjen vaihtoa "varmuudeksi" ja se oli virhe. Vika koodia alko pukkaan vain enemmän ja taisin sitten kolme kertaa peräkkäin vaihdattaa öljyt ennen kuin laatikko siitä tokeni. Vikalla kerralla ajoin myös laatikon varmuudella lämpöseksi kaikkia vaihteita ja vipstaakeja käyttäen, jotta öljy joka nurkassa liikkuisi. Lisäksi laatikon muistikin nollattiin silloin, joten vaikea sanoa kumpi auttoi. Tuon vaihdon jälkeen on kerran tai kaks tullu yksittäinen vikailmoitus ja yhtenä päivänä vika tuli kahteen kertaan. Muuten ei mitään...
Joku sielä vaeltaa omaa polkuaan ja morjestaa välillä...
Otsikko: Xsara 1.6 2005 bensa automaatlaatikon öljynvaihto
Kirjoitti: arron - Syyskuu 18, 2013, 22:50:27
Xsara 1.6 b 2005 automat  VF7N2NFUN ,Ja numerot ,Tuommoinen vaihtui c-4 ;seen,huoltokirjaa on veholla 80:tkm ,asti,jonka jälkeen pikkupajassa merkintöjä 140;tkm asti,ajettu 154 tkm.Kylmänä 2-3;sella nykäsee, lämpimänä vaihtaa pehmeämmin.Mikä on laatikon öljynvaihtoväli,ja olisiko öljyllä vaikutusta asiaan?Pajassa on ehkä vain tarkistettu öljyn määrä,siksipä haluaisin vaihtaa öljyt,ja mikä öljy on tähän laatikkoon hyvä,ja kuinka paljon sitä tarvitaan,ja vaihtoniksejä,nosturipaikka on tarjolla,joten ajattelin vaihtaa öljyt itse, neuvoista etukäteen kiittäen.ja vinkkejä jos muuta huomioitavaa ko.asiasta.
Otsikko: Vs: Xsara 1.6 2005 bensa automaatlaatikon öljynvaihto
Kirjoitti: oddjob58 - Syyskuu 19, 2013, 08:27:55
Tuolta tietoa. http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,6388.msg135058.html#msg135058
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: yason - Heinäkuu 29, 2014, 15:50:58
Ehti sitten tuo automatic gear (box) fault minunkin C5:eeni. Kylmänä jos kiihdyttelee voimakkaammin, niin sen saa aika varmasti tulemaan. Kierrokset nousee ensin tavallista korkeammalle, kunnes vaihto tapahtuu, jolloin TÖKS ja samalla piippaa virheilmo. Samoin Xantiassa olleeseen AL4:een verrattuna tykkää "jumiutua" liian matalillle vaihteille, eli moottori jo murisee 1500rpm:n alla ennen kuin laatikko vaihtaa ylemmäs. Laatikon lämmettyä ei herjaa vikailmoa ja käy pehmeämmin, joskaan ei niin pehmeästi kuin Xantiassa. Olisko noi nyt ne kaks ongelmallisinta paineensäätöön liittyvää magneettiventtiiliä?

Kysymys onkin, että missä olisi hyvä ja luotettava paikka vaihdattaa noi venttiilit?

Parkkipaikalla en hommaan rupea, joten kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Asustelen PK-seudulla, mutta voin jonkun matkaa ajellakin, jos paja on tunnetusti korjannut AL4:ia laadukkaasti. Ja jos pajalla saa softan päivitettyä samalla reissulla, niin se olisi plussaa, ettei tarvi erikseen vaivautua Vehon riistettäväksi.

Hintaa varmaan kertyy vähintään 500€+...
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: CJ - Heinäkuu 29, 2014, 23:05:31
Mulla magneettiventtiilit vaihdettiin Rekarassa.
Ihan ok, mutta en voi suositella. Kylki rutussa ja syytökset minun aiheuttaneen ne söi luottamuksen ainiaaksi. Menköön konkkaan, -kele! Mene vaikka Vantaan Autokorjaamoon Heikinlaaksoon, jos Veho ei kelpaa...
Viisastuneena aiemmasta nykykiesissä on Huolenpitosopimus.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Nipper - Heinäkuu 30, 2014, 08:38:42
Ehti sitten tuo automatic gear (box) fault minunkin C5:eeni. Kylmänä jos kiihdyttelee voimakkaammin, niin sen saa aika varmasti tulemaan. Kierrokset nousee ensin tavallista korkeammalle, kunnes vaihto tapahtuu, jolloin TÖKS ja samalla piippaa virheilmo. Samoin Xantiassa olleeseen AL4:een verrattuna tykkää "jumiutua" liian matalillle vaihteille, eli moottori jo murisee 1500rpm:n alla ennen kuin laatikko vaihtaa ylemmäs. Laatikon lämmettyä ei herjaa vikailmoa ja käy pehmeämmin, joskaan ei niin pehmeästi kuin Xantiassa. Olisko noi nyt ne kaks ongelmallisinta paineensäätöön liittyvää magneettiventtiiliä?

Tuohon voisi koittaa myös laatikon muistin nollaamista. Tuo "jumiutuminen" kuullostaa mun korvaan siltä... Mutta en toki osaa sanoa voiko johtua venoistakin.
Omani muisti nollattiin taannoin ja väittäsin sen auttaneen...
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: yason - Heinäkuu 30, 2014, 13:03:50
Tuohon voisi koittaa myös laatikon muistin nollaamista. Tuo "jumiutuminen" kuullostaa mun korvaan siltä... Mutta en toki osaa sanoa voiko johtua venoistakin.
Omani muisti nollattiin taannoin ja väittäsin sen auttaneen...

Mites tuo muisti nollataan? Saako sen tehtyä kotona? Akku on ollu irti jokusen kerran ihan muista syistä, olettaisin sen nollanneen muistin. Ilmeisesti ei?

Xantiassa ainakin AL4 muutti selkeästi käytöstään akun irrottamisen jälkeen ja "oppi tavoille" sen jälkeen. C5:ssa en ole huomannut laatikon oppineen ikinä yhtään mitään; kaipaisin vähän herkempää kaasunvastetta, johon sporttiasento auttaa hieman, mutta se taas lyö helpommin gear box faultin ruutuun ja lisäksi kierrättää maantiellä liian pitkään kolmosvaihteella. Xantiassa sama laatikko oppi tismalleen haluamanilaiseksi muutamassa päivässä.

Toi gear fault -piippaus ilmeni loppukeväästä ensimmäisen kerran, kun olin edellisiltana kiihdytellyt sporttiasennossa muutaman kerran vähän kovemmin ihan mielenkiinnosta, että miten patonki lähtee. Seuraavana päivänä rusautti virheilmon aika pian lähdön jälkeen. Tais öljyt lähteä lootan pohjalta vähän kiertoon ja niiden mukana metallihilettä sun muuta paskaa? Laatikkoöljyt vaihdatin talvella.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Nipper - Heinäkuu 30, 2014, 14:52:46
Mun nollattiin huoltamolla. EBD:n (vai mikä se olikaan?) kautta senkin näyttivät tekevän. Eli voi kai sen kotikonsteinkin saada, jos siihen sopiva softa löytyy, mutta eipä se voi muutamaa kymppiä enempää missään huoltsikallakaan maksaa.

Muuten en asiasta itse tiedä sen enempää. Huoltamolla sitä mulle ehdottivat, kun "on joillakin auttanut ongelmaan".
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: KariM - Heinäkuu 30, 2014, 21:32:00
Mites tuo muisti nollataan? Saako sen tehtyä kotona? Akku on ollu irti jokusen kerran ihan muista syistä, olettaisin sen nollanneen muistin. Ilmeisesti ei?

Ainakin Lexia tarjoaa toimintoa nollaamiseen. Ehkä jossakin Boschissa tms. Sitikoita tuntevassa testerissä toiminto löytyy myös, mutta ei normaalissa kympin OBDII-lukijassa. Joskus tuota nollailua on minun autossa kokeiltu, mutta eipä se ole toimivan laatikon käytöstä miksikään muuttanut.

Xantiassa ainakin AL4 muutti selkeästi käytöstään akun irrottamisen jälkeen ja "oppi tavoille" sen jälkeen. C5:ssa en ole huomannut laatikon oppineen ikinä yhtään mitään

Minulla oli C5:ssa kesäkuussa akku muista syistä irti, ja sen jälkeen oikein aloin kiinnittämään huomiota, että kylläpä tämä nykyisin vaihtaa varsin sivistyneesti. Tiedä sitten tapahtuiko mitään oikeasti, vaikuttiko kelien läpeneminen vai mikä, mutta ainakin kuskista tuntuu paremmalta kuin joskus :)
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: ruhvelo - Marraskuu 19, 2015, 21:47:15
Hei, Ostin keväällä C4GP -07 90 tkm ajetun. Nyt kylmillä ilmoilla alkoi AL4 vaihdelaatikko hälyttelemään. Vika kuulostaa magn.venttiileiltä mutta merkkikorjaamo katsoi tietokoneella vian olevan ohjainlaitteessa(+700€). Minun tätä ei tarvitse maksaa, mutta kiinnostaisi tietää onko vika miten yleinen?
Paikalliseen merkkikorjaamon asiantuntemus on kysymysmerkki. Uusi osa on tänään asennettuna ja seurataan miten huomen aamulla AL4 heräilee kylmän yön jälkeen.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: C4 HDI - Elokuu 30, 2017, 17:12:52
Xsara 1,6 bensa automaatti 1999. Öljyt vaihdettu laatikkoon varmuuden vuoksi, kun ei tietoa edellisestä öljyn vaihdosta. Nyt liikkeelle lähdettäessä kahtena aamuna vaihteiston vikavalot alkoi vilkkumaan noin 500metrin ajon jälkeen. Virrat pois käyttämällä vika hävisi eikä tullut uudestaan. Vaihteen vaihto surkeaa, nostaa aika paljon kierroksia eikä tahdo vaihtaa isompaa vaihdetta päälle, kuulostaa että luistaa?  Nelos vaihde menee kuitenkin päälle töksähtäen. Mihinköhän nämä oireet liittyy?
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: KariM - Elokuu 31, 2017, 07:56:40
Onhan öljyä oikea määrä ts. mitattu moottorin käydessä?
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: C4 HDI - Syyskuu 01, 2017, 14:30:12
Öljyn määrä laitettu sama mitä tuli ulos ( 3litraa tasan) Täytyy vielä tarkastaa että on oikea määrä. Öljyt vaihdettu kahteen kertaan, huuhtelun vuoksi. Laatu: Comma MVATF+ 5l automaattiöljy
Sopivuudet:
- Automaattivaihteisto 1,6i 99-> : Comma MVATF+ täyssynteettinen Dexron-II/III/VI 5l
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: C4 HDI - Lokakuu 21, 2017, 19:32:35
Muutaman kerran on vaihde tippunut pois päältä muutaman sadan ajon jälkeen, ja varoitusvalot vilkkuu. Tämän on tehnyt kylmänä liikkeelle lähdettäessä. Lämpimänä ei tee tätä, tai jos ajaa ensimmäisen kilometritn tosi hitaasti. Mihin tämä voisi liittyä?
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Jalamari 53 - Lokakuu 21, 2017, 19:37:29
Magnettiventtiilit vaihtoon. Aiemmin juttua tässä ketjussa vaihdosta.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: C4 HDI - Lokakuu 24, 2017, 19:54:13
Kattelin että laatikon edessä näyttää olevan aika hyvin tilaa, varmaan saa purettua ilman sen suurempia ongelmia? Pitääkö öljyt laskea pois laatikosta? kuinka minta venttiiliä pitää vaihtaa, onko aina yksi ja sama venttiili mikä vikaantuu?. Nyt tällä laatikolla on ajettu 55tkm.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: KariM - Lokakuu 24, 2017, 20:17:24
Muistaakseni mainittua että öljyt pitää laskea.

Venttiileitä vaihdetaan yleensä kaksi keskenään samanlaista säätöventtiiliä vaikka tämän yleisimmän vian aiheuttaa vain se toinen niistä. Loput ovat on-off -tyyppisiä eikä niitä normaalisti vaihdeta.

Kasatessa piti olla tarkka jonkun kannen sisällä olevan vivun oikeasta säädöstä? Ainakin tehtaan korjausohjeessa siihen on joku oma tulkkityökalunsa.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: C4 HDI - Lokakuu 29, 2017, 19:44:12
Kiitos ohjeista
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: harko - Marraskuu 03, 2017, 10:28:38
Tervehdys,
Onko magneettiventtiileiden vaihto aina kerran kerrasta edessä jos niitä ei ole vielä 170 tkm mennessä vaihdettu?
Auto C5 2.0 bensa vm. 2005.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Mti - Marraskuu 03, 2017, 10:45:00
Saattaa olla edessä jossain vaiheessa, mutta täällä on mittarissa jo 260 tkm, eikä vaihteisto ole vielä millään lailla oireillut (kop, kop...).
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: KariM - Marraskuu 03, 2017, 15:17:11
Mun mielestä se ei kaikissa tule vastaan automaattisesti. Mikä muiden tuntuma?

Ainakaan ilman oireita en alkaisi varmuudeksi vaihtamaan. Myyntiauton kohdalla olisi jopa epäilys, että onko joku vika, mistä syystä venttiilit on vaihdettu, varmasti korjaantunut?

Selvillä oireilla toki vaihtoon.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: INikki - Marraskuu 03, 2017, 16:08:03
Nykyisellä C5 HDI -04 on nyt ajettu 330tkm ja laatikko toimii kuin unelma. Tuo on aiemmin ollut vain yhdellä omistajalla ja kaikki huollot ja korjaukset on niin hyvin dokumentoitu että en usko että laatikolle on ikinä tehty muuta kuin öljyt vaihdettu.
Edellisellä -02:lla oli ajettu yli 350tkm ja ei siinäkään ollut mitään ongelmaa laatikossa. Tosin sen aiemmista korjauksista ei ollut mitään hajua.
Vuodesta -83 olen automaateilla ajanut ja ainakin toistaiseksi nuo AL4:t on ollut parhaiten toimivia laatikoita.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: BasicDude - Marraskuu 03, 2017, 17:24:33
Itse pähkäilen, että vaihdatanko öljyt vai en. Toiset vannovat öljynvaihdon nimeen mutta kun on lukenut vikaantuneista laatikoista niin yleensä on jutussa myös ollut, että öljyt hiljattain vaihdettu.
Ja kun se vaihto ei huolto-ohjelmaan kuulu niin uskoisin, että 90% al4 laatikoista niitä ei olevaihdettu eikä ole tarinoita että kyseinen laatikko ei kestäis.
0
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: kurtsi - Marraskuu 03, 2017, 18:47:08
Mää aina tyrkytän noiden vaihteistoöljyjen vaihtoa, pariin otteeseen nähnyt, millaista kuraa sinänsä toimivassa vaihteistossa sisällä ollut.
Toki aina on mahdollista, että vikaannuttava möljä lähtee liikkeelle vaihdossa, eikä ehdi lootasta ulos ennen uusien öljyjen sisäänkaatoa.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: Jankos - Marraskuu 03, 2017, 19:18:12
Öljyt vaihtoon ja jos oireilee niin venttiilitkin. 99% varmuudella ne on vaihdettu jossain vaiheessa kaikkiin. Uudemmissa tietty on jo paremmat valmiiksi.

Hyvin nuo taitaa jo toimia kun todella vähän on kirjottelua aiheesta. Tietty aika vöhön nuo venat maksaa ja vaihtokaan ei ole mikään ihmejuttu öljynvaihdon kanssa.
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: C4 HDI - Huhtikuu 15, 2018, 11:01:09
AL4 vetoakselin juuresta alkoi tiputtamaan öljyä, vanha akselitiiviste näytti ehjältä. Onko näissä ollut jotakin muuta vikaa joka voi aiheuttaa öljyvuotoa?
Otsikko: Vs: AL4 vaihteisto jutut.
Kirjoitti: KariM - Huhtikuu 15, 2018, 11:41:53
Silmämääräisesti tiiviste näytti minullakin ehjältä, mutta uuden vaihtaminen korjasi vuodon.