Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia uudesta C5 III mallista  (Luettu 342026 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 590
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1525 : Marraskuu 11, 2019, 20:55:05 »
^ Rallilegenda Sebastien Ogierin vaimo raivostui miehensä tallille: ”Shitroen”

Nooh, aina ei voi voittaa...
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa K1mm0

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 93
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1526 : Marraskuu 21, 2019, 14:29:15 »
Onkos arvon foorumilaisilla ollut tapana tilastoida autoon tehtyjä remontteja ja tankkauksia? Olen tallentanut oman vaunun remonteista ja muista kuluista dataa parilta vuodelta, jonka ajan se on meillä ollut. Kyseessä on siis 2012 mallin C5 Tourer 2.0 HDI 140. Liitteessä on taulukko, jossa on parin vuoden aikana tehdyt remontit. Kilsoja on tullut meidän ajossa yli 90 tkm.

Periaatteessa toimenpiteet on olleet normi huoltoja ja kuluvien osien vaihtoa. Pari muutakin juttua on ollut, mutta ei vielä näitä tällä palstalla mainostettuja "tyyppivikoja". Tosin konepellin tuulihaan vaijeri kai luetaan niihin. Uudessa vaijerissa on muovikuori, joten jää nähtäväksi miten se toimii pakkasilla. Kytkimen pääsylinteri alkoi vuotamaan melkein heti hankinnan jälkeen. Moottorissa ilmeni pieni öljyvuoto kampiakselin takatiivisteessä ja tiivisteen vaihto ei mennyt ihan putkeen, vaan tiiviste pullahti pois paikaltaan ja moottori lorotti öljyä ihan reippaasti. Siksi taulukossa on stefan vaihto kahteen kertaan. Samalla vaihdettiin kytkimen osat, vaikka niiden vaihdolle ei ollut muuten tarvetta. Ruostesuojauksen teetin myös, koska ajatuksena on ajella tällä autolla useampi vuosi.

Omasta mielestä tuossa ei kuitenkaan mitään hälyyttävää ole ilmennyt. Kertaakaan ei ole vielä tielle jättänyt. Kilsojakin tulee lähemmän 50 tkm/vuosi. Kaikinpuolin olen tyytyväinen hankintaan.

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 238
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1527 : Marraskuu 30, 2019, 00:01:08 »
Räntää, kun sataa ulkona niin lasit huurussa saa ajella. No onneksi etulasi pysyy auki.
Imastoinnilla tietysti aukee, mutta pitäisi ilmanvaihto toimia ilmankin.

Poissa jarik

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 159
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1528 : Marraskuu 30, 2019, 11:39:17 »
Räntää, kun sataa ulkona niin lasit huurussa saa ajella. No onneksi etulasi pysyy auki.
Imastoinnilla tietysti aukee, mutta pitäisi ilmanvaihto toimia ilmankin.

Ei ilmastointia tarvi ottaa pois päältä koskaan. Jos raikkarin vaihdosta on aikaa, niin kantsii vaihtaa hyvä aktiivihiilisuodatin.
Lumet ensin pois pyyhkimien seudulta, niin lämppäri ei ime lunta ja muodosta kosteutta sisälle. Autohan siis tietenkin on käynnissä, kun lumet putsataan.
Kyllä takasivuikkunat on monessa autossa huurussa, varsinkin jos ei aja paria tuntia putkeen vaan lähinnä sellasta lyhyitä muutaman kilsan pätkiä.

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 238
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1529 : Marraskuu 30, 2019, 12:47:41 »
Räntää, kun sataa ulkona niin lasit huurussa saa ajella. No onneksi etulasi pysyy auki.
Imastoinnilla tietysti aukee, mutta pitäisi ilmanvaihto toimia ilmankin.

Ei ilmastointia tarvi ottaa pois päältä koskaan. Jos raikkarin vaihdosta on aikaa, niin kantsii vaihtaa hyvä aktiivihiilisuodatin.
Lumet ensin pois pyyhkimien seudulta, niin lämppäri ei ime lunta ja muodosta kosteutta sisälle. Autohan siis tietenkin on käynnissä, kun lumet putsataan.
Kyllä takasivuikkunat on monessa autossa huurussa, varsinkin jos ei aja paria tuntia putkeen vaan lähinnä sellasta lyhyitä muutaman kilsan pätkiä.
Raikkari vaihdettu keväällä. Lumien poisto aina järkevää, mutta C5 lähes mahdotonta ja sinne se lumi menee ritilöistä sisään.
Muuten höpö höpöä. Xantia vm.1994 joka oli ei koskaan missään olosuhteessa ollut mikään lasi huurussa?

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + AR156STW+ Ducatoja
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1530 : Marraskuu 30, 2019, 12:55:16 »
Ilmastointi pitää kytkeä jo kuivalla kelillä pois päältä ettei se sitten kylmällä kostealla kelillä toimintansa lopettaessaan lykkää kennosta kaikkea kosteutta sisään. Ja sitten X7 kohdalla pitää vielä varmistaa että ottaa ulkoa ilman, jos sisäilmankierto on automaatilla niin siinä on kolme ilmanottoavaihtoehtoa. Sisäkierto, kaikki ulkoa tai osittainen sisäkierto, ja osittaista sisäkiertoa käyttää automaattisesti kylmällä ilmalla aiheuttaen ikkunoiden huurtumista.

Eli, talveksi ilmastointi pois päältä ja ilmanotto ulkoa. Ja jos on webastolla niin taitaa hukata tuonkin säädön...
Rallia ranskalaisella :D

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 238
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1531 : Marraskuu 30, 2019, 13:00:25 »
Ilmastointi pitää kytkeä jo kuivalla kelillä pois päältä ettei se sitten kylmällä kostealla kelillä toimintansa lopettaessaan lykkää kennosta kaikkea kosteutta sisään. Ja sitten X7 kohdalla pitää vielä varmistaa että ottaa ulkoa ilman, jos sisäilmankierto on automaatilla niin siinä on kolme ilmanottoavaihtoehtoa. Sisäkierto, kaikki ulkoa tai osittainen sisäkierto, ja osittaista sisäkiertoa käyttää automaattisesti kylmällä ilmalla aiheuttaen ikkunoiden huurtumista.

Eli, talveksi ilmastointi pois päältä ja ilmanotto ulkoa. Ja jos on webastolla niin taitaa hukata tuonkin säädön...
Tuossa taisi tullakin syy huurtumiseen eli siinä palaa keskellä se A-merkki. Eli se pois päältä niin ottaa kaiken ilman sitten ulkoa? Tuon ansiosta tietenkin lämpiää sisätilat nopasti, mutta sitten ikkunat huurtuvat.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 617
  • Peukkuja: 15
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1532 : Marraskuu 30, 2019, 17:00:02 »
Tuossa taisi tullakin syy huurtumiseen eli siinä palaa keskellä se A-merkki. Eli se pois päältä niin ottaa kaiken ilman sitten ulkoa? Tuon ansiosta tietenkin lämpiää sisätilat nopasti, mutta sitten ikkunat huurtuvat.
Jos systeemi on yhtään samalainen kuin C5-IIssa niin automaattiasento toimii järkevästi vain kuivana helteisenä kesäpäivänä ja muuten huurruttaa lasit. Siis kannattaa pitää se aina manuaaliasennossa, tarkistaa että suuttimet ym asetukset on oikein aseteltu, sisäilmankierrätystä ei oikeasti tarvitse koskaan ja muuten puhallus kannattaa ohjata jos mahdollista kaikkiin suuttimiin ja säätää sitten lämpötila halutuksi.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 369
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1533 : Marraskuu 30, 2019, 17:23:22 »
Tuossa taisi tullakin syy huurtumiseen eli siinä palaa keskellä se A-merkki. Eli se pois päältä niin ottaa kaiken ilman sitten ulkoa? Tuon ansiosta tietenkin lämpiää sisätilat nopasti, mutta sitten ikkunat huurtuvat.
Jos systeemi on yhtään samalainen kuin C5-IIssa niin automaattiasento toimii järkevästi vain kuivana helteisenä kesäpäivänä ja muuten huurruttaa lasit. Siis kannattaa pitää se aina manuaaliasennossa, tarkistaa että suuttimet ym asetukset on oikein aseteltu, sisäilmankierrätystä ei oikeasti tarvitse koskaan ja muuten puhallus kannattaa ohjata jos mahdollista kaikkiin suuttimiin ja säätää sitten lämpötila halutuksi.

Täällä päinvastainen kokemus. C5 II on minulla ensimmäinen auto, jossa voi pitää automaattiasentoa päällä läpi vuoden.
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Poissa iloinen

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 206
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1534 : Marraskuu 30, 2019, 18:18:57 »
Tervehdys

Perheeseen siunaantui C5 V6 Exlusive ilmeisesti lajinsa viimeisiä yksilöitä isolla bensakoneella ja hydejousilla!!

Kyllä tämä on Auto isolla AAlla.

Nyt yritän opetella sen tavoille ja säätää kaiken mieleisekseni.

Joulunalusterveiset palstalaisille.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 777
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1535 : Marraskuu 30, 2019, 22:22:45 »
X7 V6 bensa on todella harvinainen. Aika kauan oli se farkku Ilomantsissa kaupan, senkö poistit? Eihän noita valmistettu kuin kai 2008-9?

Poissa jarik

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 159
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1536 : Marraskuu 30, 2019, 22:56:50 »
Tuossa taisi tullakin syy huurtumiseen eli siinä palaa keskellä se A-merkki. Eli se pois päältä niin ottaa kaiken ilman sitten ulkoa? Tuon ansiosta tietenkin lämpiää sisätilat nopasti, mutta sitten ikkunat huurtuvat.

A kun lukee niin se säätelee sitä automaattisesti mistä imee. Jos siinä on nuoliympyrä ilman A:ta, niin sillon on sisäkierto päällä ja sillon kyllä ikkunoiden huurtuminen talvisaikaan on todennäköisempää. A sekä nuoliympyrä, eli automaattisisäkierto, tuntuu toimivan hyvin.
Meillä on oikeastaan aina automaatilla kaikki. Ainoastaan kunnon pakkasilla pitää pakottaa puhallus ylöspäin, jotta tuulilasi pysyy varmemmin sulana ja ottaa jaloille puhallus pois ettei talvikengissä varpaat sula.

Omassa autossa huomasin, että tarvikeraikkarilla (wix aktiivihiili) ikkunat yleensäkin alkoi huurtua, kun taas boschin aktiivihiiilisuodattimella mitä yleensä käytän, ei huurtumista tule.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 914
  • Peukkuja: 9
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1537 : Joulukuu 01, 2019, 15:43:45 »
Tervehdys

Perheeseen siunaantui C5 V6 Exlusive ilmeisesti lajinsa viimeisiä yksilöitä isolla bensakoneella ja hydejousilla!!


Onnittelut ja hinta-laatusuhde on hyvin kohdallaan, kunhan jaksaa tankata kaupunkiajossa joupohkoa limusiiniä.

Poissa iloinen

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 206
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1538 : Joulukuu 01, 2019, 20:49:15 »
Kaupunkiajot kävellään ja sykkelöidään...

Maantieajot loikotellaan..

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 063
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1539 : Joulukuu 02, 2019, 09:06:39 »
Kaupunkiajot kävellään ja sykkelöidään...

Maantieajot loikotellaan..
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 238
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1540 : Joulukuu 02, 2019, 22:01:36 »
Nyt ei huurtunut eli automaatti-lmastointi siihen asentoon missä ei ole a eikä sitä ympyrää. Tyhjä kohta näytössä.
Tämä nyt oli -3C pakkasessa, että katotaan sitten räntä-ja nolla-asteessa uudestaan. Lämpöä puski pirusti +25C asennossa, ei tarvi täysille laittaa.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1541 : Joulukuu 02, 2019, 22:49:13 »
Lämpöä puski pirusti +25C asennossa, ei tarvi täysille laittaa.
Niin. Siinä on lämpötilansäätö, eli toive mihin lämpöön kabiinin haluat. Ei puhallusilman lämpötilan säätö. Ja ne, mitä on automaattisella lämpötilasäädöllä tullut koettua (Xm, C5, C8, Range P38 jossa on Xm:n lämppäriosia), tekee juurikin tuon, eli mikäli kabiinissa on selvästi toivetta alempi lämpötila, niin pusketaan niin kuumaa kuin kennosta irtoaa, kunnes toivottu lämpötila alkaa lähestyä. Sama sitten toisinpäin, eli kesäkuumalla kun kylmästöinnillä tehdään viileää sisäilmaa, viilennetään täysillä kunnes haluttu sisälämpö on saavutettu...

Kuulemma ainakin jossakin Volkkarin automaattisäätöisessä puhallusilman lämpötila seuraa enemmän säätönappulan toivelämpötilaa, ja jotkut väittää sen olevan mukavampi ja parempi, sillä ei ole väliä että halutun lämpötilan saavuttamiseen kestää moninkertainen aika...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Poissa mustis

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 206
  • Peukkuja: 2
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1542 : Joulukuu 03, 2019, 06:12:54 »
sillä ei ole väliä että halutun lämpötilan saavuttamiseen kestää moninkertainen aika...

Volkkari kuskit on tottunut siihen.
Kaverin kans aikanaan vertailtiin tdi passatin ja mun pösö 406 2.0 bensan lämpöjä, ne oli yhtä lämpimiä kun tavattiin kirkolla.
Minä lähdin kilsan päästä ja kaveri 15.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 336
  • Peukkuja: 10
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1543 : Joulukuu 03, 2019, 11:16:03 »
Kuulemma ainakin jossakin Volkkarin automaattisäätöisessä puhallusilman lämpötila seuraa enemmän säätönappulan toivelämpötilaa, ja jotkut väittää sen olevan mukavampi ja parempi, sillä ei ole väliä että halutun lämpötilan saavuttamiseen kestää moninkertainen aika...

Tuohan on sitten jokin osa-aikainen automaatti. Nimittäin sitähän sanotaan manuaali-ilmastoinniksi, jos ilmakone puskee sitä lämpötilaa, mitä sen käsketään puskea eikä sitä, millä päästään tiettyyn lämpötilaan, mihin sen on käsketty mennä.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1544 : Joulukuu 03, 2019, 11:48:49 »
Kuulemma ainakin jossakin Volkkarin automaattisäätöisessä puhallusilman lämpötila seuraa enemmän säätönappulan toivelämpötilaa, ja jotkut väittää sen olevan mukavampi ja parempi, sillä ei ole väliä että halutun lämpötilan saavuttamiseen kestää moninkertainen aika...

Tuohan on sitten jokin osa-aikainen automaatti. Nimittäin sitähän sanotaan manuaali-ilmastoinniksi, jos ilmakone puskee sitä lämpötilaa, mitä sen käsketään puskea eikä sitä, millä päästään tiettyyn lämpötilaan, mihin sen on käsketty mennä.
On noilla Germaaneilla muitakin jänniä ratkaisuja, kuten moottorin jäähdytysnesteen lämpötilaa osoittava mittari, asteita on taulussa mutta mittari nököttää tasan tarkkaan 90 asteessa kun nesteen lämmöt on mitä tahansa 70-110 välillä. Tätä oli joskus kummasteltu, ja tehtaalta oli tullut vastaus että "ei kuski stressaa, kun lämmöt pysyy kohdallaan"... Vähemmän stressiä lie olisi aiheuttanut jos tauluun olisi palattu "perinteisemmin" värikoodaamalla sovelias alue, ja jätetty ne astelukemat kokonaan pois...

Tätä tuli itsekin sitten ihmeteltyä, kun suht tuore Touran tuli ajettavaksi etelän lämmössä, siinä se oli 90 asteessa käytännössä aina, vaikka vuoristossakin varmasti oli moottori lämpöisempi...

Sittemminhän näkyy siltä suunnalta päästy siihen että taulussa on vain merkkivalo, sinisenä kun on viileä, ja punaisena kun on liian kuuma. Tuo sinisen killitys selvisi manuaalista lukemalla, häiritsi hieman kun ei mokoma sammunut vielä 70km ajossa -15 lämpötiloissa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Disco -90

Poissa ovi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 313
  • Peukkuja: 3
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1545 : Joulukuu 03, 2019, 15:34:52 »
Eikä tässä vielä kaikki.. On niillä sellaisia öljynlämpömittareitakin, jotka mittaavat jonkinlaista keskiarvoa nesteen- ja öljynlämpötilasta näyttäen kuitenkin jokseenkin koko ajan 100 astetta, kun kone on "normaalissa" käyntilämmössä.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 590
  • Peukkuja: 20
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1546 : Joulukuu 03, 2019, 17:22:28 »
206:ssa lämpömittari on taas yliherkkä. Kesällä tyhjäkäynnillä lähtee 90 asteesta nousemaan kohti satasta ja sitten kohta alkaa laskemaan takaisin alaspäin. Ilmastointia kun pitää päällä, flekti on aktiivisempi, vaeltaa neula maltillisemmin.

Ladassa neula ponnahti tappiinsa ja luunapilla tipahti takas normi lukemaan.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 238
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1547 : Joulukuu 04, 2019, 18:44:31 »
No on tämä lämmityslaiteasiakin monen kirjavaa. Mulle riittää, että ikkunat pysyy auki, ilma vaihtuu ja lämpöä tai kylmää puhaltaa riittävästi.
C5 mun mielestä isoin puhallusteho äänekäs ja ilma tuntuu tulevan jostain 0,5cm reiistä? Onko luulo väärä? Varsinkin kojetaulun sivuläpistä puhaltaa aika lehmän hengellä.