Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia uudesta C5 III mallista  (Luettu 285730 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 54
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1350 : Helmikuu 04, 2019, 11:43:55 »
Miksi ette laita huoltoasentoon joka kerta kun auton pysäytätte?

Miten ne laitetaan huoltoasentoon?

Kun olet sammuttanut moottorin, käytä pyyhkimien vipua alhaalla (kertapyyhkäisy), pyyhkimet nousevat huolto asentoon.

Tätä muuten en tiennytkään.  Tattis.

C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Poissa West

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 67
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1351 : Helmikuu 04, 2019, 13:19:25 »
Tuli eilen ajeltua pakkasella vesisateessa ja menihän se lasi aika nopeasti umpeen. Varsinkin lasin sivureunat menee nopeasti umpeen. Pyyhkimet ei saa jäätä irti ja kuskin puoleinen pissapoika vaan lirittää pitkin konepeltiä. En kuitenkaan ollut yksin pysäkillä lasia jynssäämässä, koska viereen pysähtyi bemareita, toyotaa ja volkkaria.

Yllättäen tilanne parani kun vältteli pyyhkimien käyttöä, ei käyttänyt lasinpesunestettä (se teki lasiin moskaa) ja vähensi lasiin puhallusta ja lämpöä. Loppumatka menikin sitten ilman pysähdyksiä. Niin ja vaihdoin toki takakontissa olleet uudet sulat.

Onko kukaan keksinyt miten se kojelaudan päällä oleva venttiili oikein toimii? Siellä on pyöriteltävä rulla, joka kai vaikuttaa puhallettavan ilman suuntaukseen. Oon aina luullut että talveksi se pitäisi työntää eteen, jolloin puhallus on tuulilasille. Kesäksi sitten taakse, jolloin puhallus on takaviistoon ja viileää ilmaa tulee epäsuorasti matkustajille.

Nyt kun testasin kädellä sieltä tulevaa ilmaa en huomannut puhallussuunnassa tai määrässä mitään eroa kummankaan asennon välillä. Miten sen pitäisi vaikuttaa?
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 784
  • Peukkuja: 23
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1352 : Helmikuu 04, 2019, 16:24:53 »
Sen saa joko auki tai kiinni. Talveksi mielestäni se kuuluu laittaa kiinni, kesällä, kun se on auki, saa tasaisemmin kylmää kabiiniin. Samaan suuntaan pyöritetään kiinni mitä muut puhaltimet joten oliko nyt sinua kohti, niin menee kiinni? Tuo vaikuttaa siis sivu- ja takapuhaltimiin kun tuon sulkee, ei ikkunapuhaltimiin. Suosittelen että ohjaatte manuaalisesti puhalluksen ikkunoille, jos kelit ovat tuollaiset mahdottomat. Silloin pysyvät etu- ja sivuikkunat auki. Talvella myös kannattaa sulkea ne kaksi keskimmäistä puhallinta, kuten yleensä autoissa on muutenkin talvella tapana/ohjeistettu, jotta saa enemmän puhallusta ikkunoille kun käyttää automaattitoimintoa.
EDIT: Olikin toisinpäin ohjeistettu jos on todella kuuma:
"In very hot weather, to obtain more satisfactory central and side ventilation, it is advisable to close the diffused air grille."
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2019, 16:42:43 kirjoittanut Zego »

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 370
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1353 : Helmikuu 04, 2019, 18:26:12 »
Kuten Zego totesi, tuo kojelaudan päällä oleva suutin ja säätörulla ovat vaihtoehto kojelaudan kasvosuuttimille eikä sillä ole merkitystä tuulilasi huurteenpoistoon.

Itse ajan kesät talvet ilmastoinnin autoasennolla. Kojelautasuuttimet ovat aina kiinni, tuo kojelaudan yläpinnan ns. mukavuussuutin on aina auki ja keskipilarien takatilan suuttimat aina auki. Ilma jakaantuu todella tasaisesti ilman vedon tuntua ja ikkunat pysyvät sulina.

Startin jälkeen ilmastoinnin auto-asento ohjaa puhallusta voimakkaasti tuulilasille ja sivuikkunoihin. Moottorin lämmettyä tuulilasipuhallus vähenee ja ohjautuu enemmän tuohon mukavuussuuttimeen. Edelleen sitä tulee laseille ja myöskin jalkatilaan. Lämpö leviää nyt tasaisesti kaikkialle autoon eikä yksikään lasi huurru. Jopa ne paljon puhutut tuulilasin kulmat pysyvät auki. Mukavuussuuttimesta leviää ilmaa laajasti ylöspäin ja tuulilasi pysyy auki ja samalla lämpöä leviää ympäri matkustamoa. Tämä on omiaan poistamaan matkustajista tulevaa kosteutta, joka muuten pyrkii tiivistymään kylmiin ilkunoihin.

Jos lämpöä menee suuntailemaan käsin tai aukoo kojelauden räppänöitö, lämmönjaon tasaisuus menetetään ja ilmaa tulee jonnekin ylemäärin, mikä on taas jostain muualta pois. Silloin alkaa joku lasi helposti huurtumaan.

Täytyy kyllä myöntää, että ajan vain yhden tai kahden ihmisen kuormalla. Viiden hengen lastissa takasivulasit alkavat kyllä jo huurtumaan, mutta silloinkin pysyn eräänlaisessa puoliautotilassa. Säädän puhallusta käsin suuremmalle, mutta annan ilmastoinnin hoitaa lämmön säädön ja suuntauksen.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 54
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1354 : Helmikuu 14, 2019, 15:13:47 »
Mitenkä se muuten on näiden huoltojen kanssa.   Huoltovihko on ehkä vähän monipolvinen luettavaksi; pirusti on lueteltu määräävälein tehtäviä töitä ja tarkastuksia eri autoissa, mutta pitäisikö niistä nyt osata päätellä, mitä on syytä tehdä.

Auto nimittäni alkoi varoitella, että 3000 km päästä olisi huollon aika.  Tahtoo sanoa, että tuossa viiden viikon päästä olisi määräaika täynnä jos ei vähän ennenkin.
MIttarissa on nyt 105 tkm.  Viimeksi auto on käynyt määräaikaishuollossa keväällä 2018.

Öljyt, suotimet tietysti laitetaan - mitä muuta näillä metreillä pitäisi huomioida.  Jarrupalat taitavat olla kohta valmiit, mutta entä sen lisäksi. Moniurahihnnkaan vaihtosuositusta ei silmääni huoltovihkosta ottanut?
C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 423
  • Peukkuja: 4
  • C5
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1355 : Helmikuu 14, 2019, 16:44:59 »
Minulla saman ikäinen, 73 tuh ajettu Crosstourer ja huoltokirjan välissä olevan A4 paperin mukaan jakopään hihnan vaihtoväli 5 vuotta. Onko tuo noin tulkittava? Aiemmin oli 10 v vaihtoväli.

Olen vaihtanut öljyt vuosittain sekä suodattimet öljy ja raitisilma sekä dieselsuodin joka toinen vuosi. Jarrupalat on valmiina hankittu ja sekkaan aina renkaan vaihdossa, nyt keväällä varmaan joudun eteen vaihtamaan eka palat.

Niin ja ilmansuodatin 60 tuhannen välein.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2019, 16:59:03 kirjoittanut Jalamari 53 »
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer