Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia uudesta C5 III mallista  (Luettu 316638 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1350 : Helmikuu 04, 2019, 11:43:55 »
Miksi ette laita huoltoasentoon joka kerta kun auton pysäytätte?

Miten ne laitetaan huoltoasentoon?

Kun olet sammuttanut moottorin, käytä pyyhkimien vipua alhaalla (kertapyyhkäisy), pyyhkimet nousevat huolto asentoon.

Tätä muuten en tiennytkään.  Tattis.

C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Poissa West

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 67
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1351 : Helmikuu 04, 2019, 13:19:25 »
Tuli eilen ajeltua pakkasella vesisateessa ja menihän se lasi aika nopeasti umpeen. Varsinkin lasin sivureunat menee nopeasti umpeen. Pyyhkimet ei saa jäätä irti ja kuskin puoleinen pissapoika vaan lirittää pitkin konepeltiä. En kuitenkaan ollut yksin pysäkillä lasia jynssäämässä, koska viereen pysähtyi bemareita, toyotaa ja volkkaria.

Yllättäen tilanne parani kun vältteli pyyhkimien käyttöä, ei käyttänyt lasinpesunestettä (se teki lasiin moskaa) ja vähensi lasiin puhallusta ja lämpöä. Loppumatka menikin sitten ilman pysähdyksiä. Niin ja vaihdoin toki takakontissa olleet uudet sulat.

Onko kukaan keksinyt miten se kojelaudan päällä oleva venttiili oikein toimii? Siellä on pyöriteltävä rulla, joka kai vaikuttaa puhallettavan ilman suuntaukseen. Oon aina luullut että talveksi se pitäisi työntää eteen, jolloin puhallus on tuulilasille. Kesäksi sitten taakse, jolloin puhallus on takaviistoon ja viileää ilmaa tulee epäsuorasti matkustajille.

Nyt kun testasin kädellä sieltä tulevaa ilmaa en huomannut puhallussuunnassa tai määrässä mitään eroa kummankaan asennon välillä. Miten sen pitäisi vaikuttaa?
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 929
  • Peukkuja: 25
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1352 : Helmikuu 04, 2019, 16:24:53 »
Sen saa joko auki tai kiinni. Talveksi mielestäni se kuuluu laittaa kiinni, kesällä, kun se on auki, saa tasaisemmin kylmää kabiiniin. Samaan suuntaan pyöritetään kiinni mitä muut puhaltimet joten oliko nyt sinua kohti, niin menee kiinni? Tuo vaikuttaa siis sivu- ja takapuhaltimiin kun tuon sulkee, ei ikkunapuhaltimiin. Suosittelen että ohjaatte manuaalisesti puhalluksen ikkunoille, jos kelit ovat tuollaiset mahdottomat. Silloin pysyvät etu- ja sivuikkunat auki. Talvella myös kannattaa sulkea ne kaksi keskimmäistä puhallinta, kuten yleensä autoissa on muutenkin talvella tapana/ohjeistettu, jotta saa enemmän puhallusta ikkunoille kun käyttää automaattitoimintoa.
EDIT: Olikin toisinpäin ohjeistettu jos on todella kuuma:
"In very hot weather, to obtain more satisfactory central and side ventilation, it is advisable to close the diffused air grille."
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2019, 16:42:43 kirjoittanut Zego »

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 383
  • Peukkuja: 2
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1353 : Helmikuu 04, 2019, 18:26:12 »
Kuten Zego totesi, tuo kojelaudan päällä oleva suutin ja säätörulla ovat vaihtoehto kojelaudan kasvosuuttimille eikä sillä ole merkitystä tuulilasi huurteenpoistoon.

Itse ajan kesät talvet ilmastoinnin autoasennolla. Kojelautasuuttimet ovat aina kiinni, tuo kojelaudan yläpinnan ns. mukavuussuutin on aina auki ja keskipilarien takatilan suuttimat aina auki. Ilma jakaantuu todella tasaisesti ilman vedon tuntua ja ikkunat pysyvät sulina.

Startin jälkeen ilmastoinnin auto-asento ohjaa puhallusta voimakkaasti tuulilasille ja sivuikkunoihin. Moottorin lämmettyä tuulilasipuhallus vähenee ja ohjautuu enemmän tuohon mukavuussuuttimeen. Edelleen sitä tulee laseille ja myöskin jalkatilaan. Lämpö leviää nyt tasaisesti kaikkialle autoon eikä yksikään lasi huurru. Jopa ne paljon puhutut tuulilasin kulmat pysyvät auki. Mukavuussuuttimesta leviää ilmaa laajasti ylöspäin ja tuulilasi pysyy auki ja samalla lämpöä leviää ympäri matkustamoa. Tämä on omiaan poistamaan matkustajista tulevaa kosteutta, joka muuten pyrkii tiivistymään kylmiin ilkunoihin.

Jos lämpöä menee suuntailemaan käsin tai aukoo kojelauden räppänöitö, lämmönjaon tasaisuus menetetään ja ilmaa tulee jonnekin ylemäärin, mikä on taas jostain muualta pois. Silloin alkaa joku lasi helposti huurtumaan.

Täytyy kyllä myöntää, että ajan vain yhden tai kahden ihmisen kuormalla. Viiden hengen lastissa takasivulasit alkavat kyllä jo huurtumaan, mutta silloinkin pysyn eräänlaisessa puoliautotilassa. Säädän puhallusta käsin suuremmalle, mutta annan ilmastoinnin hoitaa lämmön säädön ja suuntauksen.
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1354 : Helmikuu 14, 2019, 15:13:47 »
Mitenkä se muuten on näiden huoltojen kanssa.   Huoltovihko on ehkä vähän monipolvinen luettavaksi; pirusti on lueteltu määräävälein tehtäviä töitä ja tarkastuksia eri autoissa, mutta pitäisikö niistä nyt osata päätellä, mitä on syytä tehdä.

Auto nimittäni alkoi varoitella, että 3000 km päästä olisi huollon aika.  Tahtoo sanoa, että tuossa viiden viikon päästä olisi määräaika täynnä jos ei vähän ennenkin.
MIttarissa on nyt 105 tkm.  Viimeksi auto on käynyt määräaikaishuollossa keväällä 2018.

Öljyt, suotimet tietysti laitetaan - mitä muuta näillä metreillä pitäisi huomioida.  Jarrupalat taitavat olla kohta valmiit, mutta entä sen lisäksi. Moniurahihnnkaan vaihtosuositusta ei silmääni huoltovihkosta ottanut?
C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Paikalla Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 443
  • Peukkuja: 4
  • C5
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1355 : Helmikuu 14, 2019, 16:44:59 »
Minulla saman ikäinen, 73 tuh ajettu Crosstourer ja huoltokirjan välissä olevan A4 paperin mukaan jakopään hihnan vaihtoväli 5 vuotta. Onko tuo noin tulkittava? Aiemmin oli 10 v vaihtoväli.

Olen vaihtanut öljyt vuosittain sekä suodattimet öljy ja raitisilma sekä dieselsuodin joka toinen vuosi. Jarrupalat on valmiina hankittu ja sekkaan aina renkaan vaihdossa, nyt keväällä varmaan joudun eteen vaihtamaan eka palat.

Niin ja ilmansuodatin 60 tuhannen välein.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2019, 16:59:03 kirjoittanut Jalamari 53 »
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1356 : Helmikuu 16, 2019, 18:25:05 »
Minulla saman ikäinen, 73 tuh ajettu Crosstourer ja huoltokirjan välissä olevan A4 paperin mukaan jakopään hihnan vaihtoväli 5 vuotta. Onko tuo noin tulkittava? Aiemmin oli 10 v vaihtoväli.

Olen vaihtanut öljyt vuosittain sekä suodattimet öljy ja raitisilma sekä dieselsuodin joka toinen vuosi. Jarrupalat on valmiina hankittu ja sekkaan aina renkaan vaihdossa, nyt keväällä varmaan joudun eteen vaihtamaan eka palat.

Niin ja ilmansuodatin 60 tuhannen välein.

Minä olin lukevinani kirjaa, että jakohihnan vaihtoväli 180 tkm?  Yhtä kaikki se ei nyt vielä liene ajankohtainen. Öljyt, suotimet siis tietysti ainakin otan nyt ja jarrupalat ja -levyt jos siltä näyttää.  Automaatin öljynvaihtohan ei kuulu ohjelmaan ja huoltamo arveli, että osavaihto riittää. 
C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Paikalla Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 443
  • Peukkuja: 4
  • C5
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1357 : Helmikuu 16, 2019, 18:54:21 »
Piti ihan tarkistaa mitä huoltokirjassa on mainittu jakopäänhihnan vaihtovälistä.

Itse kirjassa ei mainintaa mutta erillinen A4 kokoinen paperi jossa huoltoväliksi mainitaan 180 000km/5 vuosi eli eikös tuo 5 vuotta tule Aku P:n C5:een niinkuin minunkin C5:seen täyteen kun molemmat on 2014 vuosimallia.

En kyllä tiedä miten tosissaan tuota 5 vuotta  pitäisi oikein uskoa kun kaikissa aiemmissa sitikoissa on ollut 10 vuotta hihnan vaihtoväli ajan suhteen.

Onko kellä tietoa mistä tuo 5 vuotta on tullut? Vai olko se niin että Pököllä oli jo aiemmin 5 vuotta ohjeena?
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1358 : Helmikuu 16, 2019, 19:17:40 »
Piti ihan tarkistaa mitä huoltokirjassa on mainittu jakopäänhihnan vaihtovälistä.

Itse kirjassa ei mainintaa mutta erillinen A4 kokoinen paperi jossa huoltoväliksi mainitaan 180 000km/5 vuosi eli eikös tuo 5 vuotta tule Aku P:n C5:een niinkuin minunkin C5:seen täyteen kun molemmat on 2014 vuosimallia.



Näinpä.  Minulla se muistaakseni on ihan huoltovihkossa tuo.  Kilometrejä tulee vuodessa joku 40 000, joten syksyllä voisi olla jakohihnan aika; silloin on ehkä 120 tkm ja noin 5 v mittarissa, joten lien ihan hyvä kompromissi.
C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 707
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1359 : Helmikuu 17, 2019, 09:30:29 »
Jakohihnan vaihtovälihän riippuu myös itse moottorin tyypistä. HDi-koneisissa se on 180tkm/10v.
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Paikalla Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 443
  • Peukkuja: 4
  • C5
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1360 : Helmikuu 17, 2019, 09:50:07 »
Ei riipu, minulla on HDI 2.0 163 heppainen ja paperilappunen väittää 180 000 km/ 5 vuotta.

Näytäis muuttuneen uudemmissa mm. 2014 vuosimalleissa tuohon 5 vuoteen. Kertokaas missä vuosimallissa on vielä 10 vuotta?
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 349
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1361 : Helmikuu 17, 2019, 10:04:45 »
Minkä ihmeen takia tuo aikamääre on puolitettu?
-- Valitsin mukavimman --
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 707
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1362 : Helmikuu 17, 2019, 10:37:48 »
2014 2.2HDi löytyy täältä, mukana tullut huoltokirja kertoo kuvan mukaista asiaa.
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Paikalla Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 443
  • Peukkuja: 4
  • C5
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1363 : Helmikuu 17, 2019, 10:48:34 »
Minulla taas tämmöinen  irrallinen paperi huoltokirjan välissä.

Huoltokirjassa ei itsessään mainintaa huoltoväleistä.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa vemuli

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 35
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1364 : Helmikuu 17, 2019, 12:40:46 »
Ei riipu, minulla on HDI 2.0 163 heppainen ja paperilappunen väittää 180 000 km/ 5 vuotta.

Näytäis muuttuneen uudemmissa mm. 2014 vuosimalleissa tuohon 5 vuoteen. Kertokaas missä vuosimallissa on vielä 10 vuotta?

2012 HDI 2.0 163 180tkm/10v
Citroen C5 1.8 2001, Citroen C5 2.0 HDI 2012, Citroen C3 1.2 VTI 2016

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 929
  • Peukkuja: 25
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1365 : Helmikuu 17, 2019, 13:15:51 »
vm 2011 HDI 2.0 163 180tkm/10v, ei ollut mitään paperilappusta autossa. Minä olen toinen omistaja eikä merkkihuollossa ole koskaan vielä mainittu hihnanvaihdosta.

Poissa mäyräkoira

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1366 : Helmikuu 17, 2019, 17:14:04 »
Pösön 2014 huoltokirja sanoo 180000 tai 10v  hdi 1.4-1.6-2.0-2.2l

Paikalla Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 443
  • Peukkuja: 4
  • C5
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1367 : Helmikuu 18, 2019, 08:31:59 »
Mites uudemmat 2015  ja uudemmat. Niissä ilmeisesti sama uudempi huoltokirja kuten minulla jossa itsessään ei vaihtoväli ohjeita jakohihnalle.

Citroen Servicestä vilkaisin huoltoja minun autolle niin väitti että kun 5 vuotta niin jakohihnavaihtoon vesipumpun kera vaikka ajettu 70 tuh km.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1368 : Helmikuu 18, 2019, 10:07:02 »
2014 2.2HDi löytyy täältä, mukana tullut huoltokirja kertoo kuvan mukaista asiaa.

Juuri tällainen minullakin on. 

Kaikkihan lähti siitä, että pohdin, mitä tässä 105-110 tkm kohdalla olisi hyvä teettää.  Säästetään sitten jakohihna ainakin syksyyn siis.
C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1369 : Helmikuu 18, 2019, 13:59:15 »
Kysytäänpä vielä jousituksesta ja sen logiikasta.

Siis.  Jousitus toimii aivan kuten pitää:  on pehmoinen, nousee ja laskee kuten pitää - jos olen oikein ymmärtänyt, pieni miettiminen säätönapin painamisen jälkeen joskus kuuluu asiaan.  Kun auton aamulla käynnistää, keula nousee hiukan; kun tunnin päästä tulee töihin, keula laskee hiukan.  Aamulla yön yli seisseessä autossa pumppu käy ehkä 3-4 sekuntia.

No, katsahdin äsken pihalle ja keula näytti olevan aika korkealla.  Aikeeni oli hakea autosta yksi esine ja näin teinkin. Avasin ovet lukosta ja kas: keula laskeutuikin selvästi, ihan nättiin normiasentoon ja on siinä edelleen.

Joku jutteli, että kuluneissa etutolpissa voisi ohivuoto näkyä keulan nousuna paikallaan.  Kotipihassa en ole tällaista ilmiötä kuitenkaan huomannut. Tolpat ovat silmällä katsoen kuivat.  Pitääkö päätellä, että hän nyt vaan päätti maanantain kunniaksi seistä keula ylväästi kohollaan eikä sen kummempaa syytä ole?
C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Poissa Lexa

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 299
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1370 : Helmikuu 18, 2019, 21:09:48 »
Aku P: vehjes toimii juuri niin kuin pitääkin.
...Hilijaa ja matalalla...
C6 2007 2.7HDI

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1371 : Helmikuu 22, 2019, 19:51:39 »
Aku P: vehjes toimii juuri niin kuin pitääkin.

No sitten. Tosiaan ihmettelin vaan, kun korkeus oli poikkeuksellisen ylväs.  Työpaikan pihassa auto seisoo vähän keula ylämäkeen, liekö siinä selitystä.  Kotipihalla tai muissa työpaikan ruuduissa ei tämä ilmiö näy.  Vaan kaikki toimii muuten kuten pitää joten ei kun kovaa ajoa.
C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Poissa Lexa

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 299
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1372 : Helmikuu 23, 2019, 12:01:02 »
Juu, kun sammuttaa auton ja hyppää pois niin auto kevenee kyytiläisten verran -> nousee ylös vähän.

Kun on lähdössä ajamaan, niin tunnistaa oven aukaisemisen -> laskee sitten ajokorkeuteen...

Edit: niin ja sitten vielä tulee muuttujia lisää jos on mennyt economy-modeen ja jos ovia on avattu ilman kyytiin menemisiä yms. Kuuntelemalla mm. pumpun ääntä niin lotiikka aukeaa :)
...Hilijaa ja matalalla...
C6 2007 2.7HDI

Poissa Pezi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 182
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1373 : Maaliskuu 02, 2019, 08:05:13 »
Ei omana kokemuksena, mutta lähipiirissä koettuna. Autona C5 III hdi 2.2 (204) vm. -11. Turbo sanoin itsensä irti. Uusi turbo paikoillen ja kolmen vuorokauden päästä uusi turbo rikki. Syynä turbojen rikkoontumiseen hiukkasloukun tukkeutuminen. Ja syynä tähän ilmeisesti se, että autolla ei ajettu ku lyhyttä (noin 6km) työmatka-ajoa lokakuusta helmikuuhun saakka (jolloin eka turbo lasahti).
Eli jos huomaatte, että auto alkaa polttamaan hiukkasloukkua, niin antakaa sen poltella se loppuun ennenku pysäytätte ja sammutatte auton. Ajelkaa välillä vähän pitempääkin matkaa. Polton kyllä huomaa olevan päällä auton käyntiäänestä yms. ja polton jälkeen auton ulkopuolella haisee vähän kuin palaneelle kumille.

Itsellänikin 2.2 hdi vm.-11. Ajanut tuolla 180tkm-250tkm välin. Vaihdettu tuolla välillä perushuoltojen lisäksi yksi raidetangon pää, kampiakselin stefa vaihdelaatikon puoleisesta päästä, pyörän laakerit joka kulmaan. Tyytyväinen olen.
C5 HDi 204 exclusive tourer 2011
ID 20 D-Super -72

Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 431
  • Peukkuja: 2
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1374 : Maaliskuu 02, 2019, 09:25:24 »
C5 II 136 hdi koneella huomasin aina kun loukun poltto on menossa. Nyt tässä 180 BlueHDI mallissa en ole kertaakaan ajossa huomannut, että poltto on päällä. Tekee sen niin salakavalasti. Monesti on kuitenkin käynyt niin, että oon huomannut tankille mennessä polton olleen päällä. Huomaa siinä vaiheessa kun hyppää autosta ja katku iskee nenään. Omilla ajoilla ei tosin tuosta satunnaisesta keskeytymisestä tankkauksen yhteydessä niin haittaa oo kun tulee muutoin ajettua pitkää siivua, että poltot kyllä onnistuu. Harmi vaan että tuostakaan ei voi tulla ilmoitusta koska toimenpide on käynnissä. Vois aina heittää pienen hurun ennen kuin pysähtyy. Mut kaippa tuonkin ilmoituksen kieltää jokin turhan ajon vähentämiseen pyrkivä direktiivi.

Toki lyhyellä ajolla ei tule edes tuota haju ndikaattoria kun poltto ei ehdi edes alkamaan kun moottori ei lämpene. Myös tuosta tukkeutumisvaarasta voisi tulla ilmoitus.