Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia uudesta C5 III mallista  (Luettu 293592 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla TeeKoo

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 024
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1375 : Maaliskuu 02, 2019, 11:27:15 »
Mites tuon hiukkasloukun toimintaa ja kuntoa pystyy seuraamaan?
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 311
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1376 : Maaliskuu 02, 2019, 11:48:19 »
Mites tuon hiukkasloukun toimintaa ja kuntoa pystyy seuraamaan?

Testerillä näkee tietoja. Mutta eikö se hyvin toimi, jos ei mitään huomaa ja vikailmoituksia ei tule.
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Paikalla TeeKoo

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 024
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1377 : Maaliskuu 02, 2019, 14:15:58 »
No kujn tuossa taannoin pezi kertoi turbon hajoamisesta kun hiukkasloukku oli tukossa. Ei kai siinäkään mitään varoituksia ollut tullut koska niin kävi. Eli mistä tietää että loukku ei ole poltellut kunnolla? Vain testerillä?
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa Pezi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 168
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1378 : Maaliskuu 02, 2019, 17:28:30 »
Kyseinen rikkontunut auto ei ainakaan varoitellut ennakkoon mitään. Toisen turbon rikkoontumisen jälkeenkään ei ollut vikakoodeja, mutta vika löyty järkeilemällä ja varmistu kun hiukkasloukku oli leikattu pois. Mitään ei mennyt läpi, täysin tukossa. Turbo oli yrittänyt kääntää siipiä painetta vastaan ja käännön vivusto oli rikkoontunut. Molemmista turboista vivusto rikki, mutta hieman eri kohdista.
C5 HDi 204 exclusive tourer 2011
ID 20 D-Super -72

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 311
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1379 : Maaliskuu 02, 2019, 17:38:29 »
Todella harmillista.
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 430
  • Peukkuja: 5
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1380 : Maaliskuu 02, 2019, 18:10:38 »
Tuo on kyllä harmillinen homma. Itse tulee seurattua silloin tällöin, että poltot ovat sujuneet ja sitä koska seuraava poltto suunnilleen tapahtuu. Riittää, että omistaa Android puhelimen ja hankkii bluetooth obd palikan sekä FAP-softan. Kaksi viimeistä eivät maksa yht. kuin muutaman kympin.

Paikalla TeeKoo

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 024
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1381 : Maaliskuu 02, 2019, 19:40:40 »
Olisko ace suositusta toimivasta palikasta/softasta?
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 571
  • Peukkuja: 15
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1382 : Maaliskuu 02, 2019, 20:57:15 »
Tuolla on ainakin keskustelua FAPlitestä ja palikoistakin:
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=27190

Se on kumma ettei tuohon ole voinut laittaa edes pientä ilmaisua, pientä häiritsemätöntä merkkivaloa edes, vaikka muistan joidenkin autojen varoittelevan isoon ääneen ja merkkivalolla vaikka palaneesta etuparkkivalosta (no tuo taitaa johtua jenkkien lainsäädännöstä), Olikos tuo vielä niin että kytkemällä sopivan lampun tai LEDin takalasin lämppäriin näkee polton (Ainakin silloin kun takalasin lämppäri ei ole päällä. ja useimmissa se jo tahdonalainen lämmitys poistuukin kun auto on lämmennyt. Takalasinlämppäriin, koska takalasin lämppäri ja jotain muita kulutuslaitteita laitetaan päälle että saataisiin moottorille lisää kuormaa (sen omaa merkkivaloa ei silloin sytytetä))

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 311
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1383 : Maaliskuu 02, 2019, 21:14:22 »
Muistan ajaneeni 1.6 HDi 407 Pösöllä, joka alkoi moittia hiukkassuodattimen tilannetta.

Tuolla on ainakin keskustelua FAPlitestä ja palikoistakin:
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=27190

Se on kumma ettei tuohon ole voinut laittaa edes pientä ilmaisua, pientä häiritsemätöntä merkkivaloa edes, vaikka muistan joidenkin autojen varoittelevan isoon ääneen ja merkkivalolla vaikka palaneesta etuparkkivalosta (no tuo taitaa johtua jenkkien lainsäädännöstä), Olikos tuo vielä niin että kytkemällä sopivan lampun tai LEDin takalasin lämppäriin näkee polton (Ainakin silloin kun takalasin lämppäri ei ole päällä. ja useimmissa se jo tahdonalainen lämmitys poistuukin kun auto on lämmennyt. Takalasinlämppäriin, koska takalasin lämppäri ja jotain muita kulutuslaitteita laitetaan päälle että saataisiin moottorille lisää kuormaa (sen omaa merkkivaloa ei silloin sytytetä))
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 571
  • Peukkuja: 15
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1384 : Maaliskuu 02, 2019, 22:32:27 »
Muistan ajaneeni 1.6 HDi 407 Pösöllä, joka alkoi moittia hiukkassuodattimen tilannetta.
...
Citikatkin tuntee "Risk of particle filter blocking" -tyyppisen ilmoituksen, mutta se ei kerro oikeastaan sen kummempaa infoa, eli kuski ei siitä oikein tiedä pitäisikö nyt käydä ajamassa kerrankin pidempi lenkki isompaa vauhtia vai korjata tankkausluukun anturi vai mitä. Jos olisi oranssi DPF/FAP burn valo, voisi kuski päättää että menen sitten maantietä kauppaan asti, enkä poikkea tänään morjestamassa kolmea naapuria sitä ennen (tai sitten yhtä hyvin voi päättää toisinpäin ja tietää että poltto tulee sitten huomenna vastaan kun kone on lämmin). Itse olisin suunnitellut siihen myös napin, jolla voi pyytää polttoa: Kun tietää että tänään on aamulla pitkä veto HKI-Tampere, niin voi sopivassa kohdassa painaa nappia ja pyytää polttoa vaikka hieman etukäteen (jos tietää että seuraavaksi ajetaan pidempään pikkupyrähdyksiä Tampereen seudulla ). Ja jos auto päättelee että nappia painellaan turhan aikaisin, niin sitten vaan ei tehdä polttoa ja auto vastaa napin painallukseen "ei tartte vielä polttaa (tai tökkiä)". Voi olla tietysti että on kuskeja jotka painelisi tuota liian usein, eikä EU-kulutusmittaus osaa huomioida sitä mittauksissa - mutta luulen pikemminkin että pyritty tekemään automaattinen ja häiritsemätön, eikä se sovellu sitten pätkäajoon (eikä ole haluttu että auto kehottaisi ajamaan pidempään ja kovempaa, pelkkien lyhyiden stinttien sijaan).

Tukkeutuminenkin pitäisi auton havaita, eikös siinä ole paineanturi molemmin puolin?

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 430
  • Peukkuja: 5
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1385 : Maaliskuu 03, 2019, 00:15:41 »
Olisko ace suositusta toimivasta palikasta/softasta?

Tämä on PSA:n HDi-vehkeisiin hyvä: https://www.amazon.com/FAP-Citroen-Peugeot-ELM327-OBD2/dp/B01LJUI2TA

Sillä näkee hiukkasloukun tilan monipuolisesti (näyttää mm. vastapaineen) , toimii vikakoodien lukuun, pystyy seuraamaan reaaliajassa lämpötiloja, egr:n tilaa, ahtopainetta jne.

Tuon kaveriksi käy elm327 protokollaa tukeva obd lukija. Oma on jostain 10 vuoden takaa, todennäköisesti joku vastaavanlainen kuin tämä: https://www.e-ville.com/fi/3045309-obd2-bluetooth-ja-wifi-lukijat/3178-elm327-bluetooth-vikakoodinlukija.html

Poissa C5-2005

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 311
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1386 : Maaliskuu 03, 2019, 09:28:11 »
Tuo hiukkassuodattimen regeneroinnin merkkivalo pitäis olla kaikissa hiukkassuodattimellisissä autoissa.

Muistan ajaneeni 1.6 HDi 407 Pösöllä, joka alkoi moittia hiukkassuodattimen tilannetta.
...
Citikatkin tuntee "Risk of particle filter blocking" -tyyppisen ilmoituksen, mutta se ei kerro oikeastaan sen kummempaa infoa, eli kuski ei siitä oikein tiedä pitäisikö nyt käydä ajamassa kerrankin pidempi lenkki isompaa vauhtia vai korjata tankkausluukun anturi vai mitä. Jos olisi oranssi DPF/FAP burn valo, voisi kuski päättää että menen sitten maantietä kauppaan asti, enkä poikkea tänään morjestamassa kolmea naapuria sitä ennen (tai sitten yhtä hyvin voi päättää toisinpäin ja tietää että poltto tulee sitten huomenna vastaan kun kone on lämmin). Itse olisin suunnitellut siihen myös napin, jolla voi pyytää polttoa: Kun tietää että tänään on aamulla pitkä veto HKI-Tampere, niin voi sopivassa kohdassa painaa nappia ja pyytää polttoa vaikka hieman etukäteen (jos tietää että seuraavaksi ajetaan pidempään pikkupyrähdyksiä Tampereen seudulla ). Ja jos auto päättelee että nappia painellaan turhan aikaisin, niin sitten vaan ei tehdä polttoa ja auto vastaa napin painallukseen "ei tartte vielä polttaa (tai tökkiä)". Voi olla tietysti että on kuskeja jotka painelisi tuota liian usein, eikä EU-kulutusmittaus osaa huomioida sitä mittauksissa - mutta luulen pikemminkin että pyritty tekemään automaattinen ja häiritsemätön, eikä se sovellu sitten pätkäajoon (eikä ole haluttu että auto kehottaisi ajamaan pidempään ja kovempaa, pelkkien lyhyiden stinttien sijaan).

Tukkeutuminenkin pitäisi auton havaita, eikös siinä ole paineanturi molemmin puolin?
C6 2.7 HDi 2006
C5 2.0i A Break 2005

Poissa K1mm0

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1387 : Maaliskuu 03, 2019, 10:12:19 »
Olisko ace suositusta toimivasta palikasta/softasta?

Tämä on PSA:n HDi-vehkeisiin hyvä: https://www.amazon.com/FAP-Citroen-Peugeot-ELM327-OBD2/dp/B01LJUI2TA

Sillä näkee hiukkasloukun tilan monipuolisesti (näyttää mm. vastapaineen) , toimii vikakoodien lukuun, pystyy seuraamaan reaaliajassa lämpötiloja, egr:n tilaa, ahtopainetta jne.

Tuon kaveriksi käy elm327 protokollaa tukeva obd lukija. Oma on jostain 10 vuoden takaa, todennäköisesti joku vastaavanlainen kuin tämä: https://www.e-ville.com/fi/3045309-obd2-bluetooth-ja-wifi-lukijat/3178-elm327-bluetooth-vikakoodinlukija.html

Tokmannilla myytävä Drive Looper on ainakin toimiva.

Poissa Jr-

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 154
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1388 : Maaliskuu 08, 2019, 08:36:57 »
Kuinka suuri polttoainesäiliö näissä oikeasti on? Ajattelin eilen että en ennen kotipaikkakuntaa kyllä tankkaa, että kai tällä pääsee sen 50km vaikka mittaristo näyttää viivaa sen matkan tilalla minkä sillä pääsisi.

No pääsin kyllä mutta tankkasin melkein 72l polttoainetta ja ohjekirja väittää säiliön kooksi 71l

C4 Cactus e-VTI82 ETG5 2015
C5 HDi 136 Exclusive tourer autom. 2008
C5 2.2 HDi 133 SX Berline autom. 2005
*haaveillaan*
C6 3.0 V6

Paikalla TeeKoo

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 024
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1389 : Maaliskuu 08, 2019, 19:10:17 »
Alkoipa valitella jarrupaloista Sitikka. Kun nyt viikonloppuna ei saa mistään uusia niin saako edes varoitusäänen pois?
TeeKoo Turuust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Poissa Ves_ku

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 417
  • Peukkuja: 2
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1390 : Maaliskuu 08, 2019, 23:16:59 »
Kuinka suuri polttoainesäiliö näissä oikeasti on? Ajattelin eilen että en ennen kotipaikkakuntaa kyllä tankkaa, että kai tällä pääsee sen 50km vaikka mittaristo näyttää viivaa sen matkan tilalla minkä sillä pääsisi.

No pääsin kyllä mutta tankkasin melkein 72l polttoainetta ja ohjekirja väittää säiliön kooksi 71l

Kerran onnistuin päästämään tyhjäksikin ja ei se muistaakseni juuri tuo 72 litran päälle silloin mennnyt. 70 litraa on tullu tankkailtua useamminkin. Jotenkin se vaan pääsee aina vähiin.

Poissa Aku P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 61
  • Peukkuja: 1
Vs: Kokemuksia uudesta C5 III mallista
« Vastaus #1391 : Maaliskuu 15, 2019, 12:10:15 »
Alkoipa valitella jarrupaloista Sitikka. Kun nyt viikonloppuna ei saa mistään uusia niin saako edes varoitusäänen pois?

Tämä on muuten automalli,joka ei anna unohtaa syntejä.  Mulla on huolto varattu ensi maanantaiksi, mutta menipä viikolla yli huoltovälin. Service-valohan syttyy nyt perhana palamaan jo, kun ovet avaa.  Vähemmästäkin tulee syyllinen olo :D

Näin kevään ovella pitää sanoa, että olen ihan tyytyväinen autoon talvellakin; varsinaisia talviongelmia ei ole ollut, mitä nyt jossain määrin häiritsevä piirre on pyöränkoteloiden taipumus kerätä lunta.  Sopivasti loskaisella kelillä kun ajelee ja yöllä pakastaa, niin siinä onkin aamulla melkoiset jääkimpaleet lokasuojien sisällä.

Täällä koetin vähän kysellä huollon sisällöstä:  päädyimme nyt siihen, että öljyt + suotimet + laatikon öljy osavaihtona, lisätöinä etujarrulevyjen ja -palojen ja takapalojen vaihto.   Ajatus on säästää jakohihnan vaihto syksyyn, mutta miten on - kannattaisiko tuo vaihteistoöljy silloin vaihdattaa uudestaan?  Näin laatikossa olisi ensi talven alla aika lailla kokonaan tuoreet öljyt?

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2019, 12:21:17 kirjoittanut Aku P »
C5 Tourer 163HDI Premium -14.