No nyt se kohtalon arpa lankesi sitten meikäläisenkin kohdalle…
GC4P PureTech 130 A, puolitoista vuotta vanhana ja 23 tkm ajettuna, vaati eilen pitkäperjantaina Järvenpään kohdalla juuri alkaneella pääsiäismatkalla Hki-Varkaus-Hki eri väristen hälytysvalojen kanssa pikaista pääsyä korjaamolle (moottorihäiriö).
Hinaus lähimmän Citroen-korjaamon pihaan (Mäkelän Kone Järvenpäässä) ja huolenpitosopimuksen mukainen sijaisauto Avikselta; mittava matkatavaramäärä mahtui sentään hyvin siihen (Skoda Octavia farmari). Onneksi ilma oli aurinkoinen ja sekä hinurin että vuokraamon henkilöt avuliaita. Huonoa tuuria sen sijaan oli tämä ajoitus: korjaamot auki vasta 4 päivän kuluttua tiistaina ja tuon Mäkelän korjaamopäivystys oli lopetettu vasta pari viikkoa sitten! Joten sitten vaan mukavan tila-auton jälkeen pudottautuminen Skodan matalalle istuimelle ja matkan jatkaminen oudolla autolla, onneksi vakkarin säädöt sentään pienen etsimisen jälkeen löytyivät.
Nyt sitten tiistaina heti aamusta soitto korjaamolle ja jos/kun auto ei tule samana päivänä kuntoon, niin neuvottelu sijaisauton saamiseksi.
Onko kohtalotovereilla hyviä neuvoja siitä, miten takuun alaisen viankorjauksen ajaksi onnistuisi saamaan sijaisauton veloituksetta käyttöön?
Esirippu laskeutui ensimmäisen näytöksen jälkeen:
- Mäkelän Koneessa tiistaina 23.4. luettiin ja nollattiin vikakoodit. Kuulemma viittasivat seoksen liian aikaiseen syttymiseen ja mahdolliseen nakutusilmiöön, mutta asentaja ei saanut kolmella yrityksellä yhteyttä tehtaan diagnosilaitteistoon, joten tarkempi analyysi ei onnistunut tällä kertaa. Koeajossa ei ilmennyt mitään poikkeavaa, joten sain oman autoni taas käyttöön iltapäivällä ja pääsin eroon sijaisautosta. Citroen tiepalvelu hoiti Aviksen veloituksesta 300 € ja Mäkelä autoni takuun voimassa ollessa loput 28 €, joten tästä näytöksestä ei tullut muuta kuin harmit ja pelko selkärankaan siitä, että karmea 2. näytös saattaa vielä olla edessä juuri silloin, kun sitä vähiten kaipaisi.
Jos kenellä on yhteyksiä johonkin ammattikorkeakouluun, niin saisivat innokkaalle opiskelijalle hyvän autotekniikan insinöörityön palkitun PureTech-moottorin todettujen ongelmien analysoinnista!
Otin nyt tankkaamisissa kokeiluun Nesteen 98 E5 -bensan ja ainakin toistaiseksi ajelut on menneet ilman vikavaloja (edellä kerrotussa vikailmot epäillyistä seoksen aikaisesta syttymisestä ja nakutuksesta).
Onko teillä näkemystä siitä, voisiko tuo korkeampi oktaaniluku ja/tai pienempi metanolin määrä olla hyväksi nakutusherkäksi osoittautuneelle PureTechille?
No niin, ajettu runsas kuukausi Nesteen 98 E5 -bensalla, eikä mitään huomionarvoista, mutta sitten tänään nousi toisen näytöksen esirippu...
Vein auton pahaa aavistamatta kaksi vuotta vanhana ja 25.000 km ajettuna vuosihuoltoon Metro-Autoon ja sinne iso Picassoni sitten jäikin! Eli nyt tällä kertaa auto saatiin edellisestä Mäkelän Koneen yrityksestä poiketen vihdoin kiinni tehtaan diagnoosijärjestelmään ja tuomio tuli: vakava moottorihäiriön vikakoodi, autoa ei saa luovuttaa asiakkaalle vaan remonttiin, karkea aika-arvio korjaukselle noin viikko. Ei kuulemma vielä koko moottorin vaihtoa, mutta tarkempi tieto remontin laajuudesta lähipäivinä. Onneksi vielä ei ollut aikataulutettuna mitään pidempää lomareissua! Sijaisauto tarjottiin sentään ilman mitään vatulointeja käyttöön, koska Picassossa vielä takuuta jäljellä.
Optimistina voi toivoa, että tämä näytelmä päättyisi toisen näytöksen loppuun ensi viikolla!
Toinen näytös sitten päätyi (ja toivottavasti kolmatta ei enää tule...) sopivasti ennen juhannusviikkoa:
- nyt löydetty vikakoodit P1032 66, P1033 66 ja P3061 66 – antavat tietoa itsesyttymisestä sylintereissä
- vianhaussa todettu imuventtiilien karstoittuminen, korjauksena puhdistus puhaltamalla puhtaaksi
- lisäksi vaihdettu huohotuksen öljynerotin
Eli viikko meni korjaamolla, veloitukseton sijaisauto sen aikaa käytössä.
Loppukeskustelussa totesivat kysyessäni, että korkeaoktaanisemman bensan 98 E5 käytöstä ei ainakaan pitäisi olla haittaa.
Oma veikkaukseni on, että jotkut näistä seikoista (mahdollisten moottorin suunnitteluvirheitten lisäksi) ovat todennäköisesti osasyynä vikatilanteeseen:
- Nesteen po. moottorityyppiin todetusti sopimaton bensa käytössä ainakin viime vuonna
- vaihteiston ohjelmointi suorittamaan vaihdot älyttömän alhaisilla kierroksilla, jolloin jurrataan parhaimmillaan kierrosnopeudesta 1500 alkaen ja vaihdetaan viimeistään 2300:ssa, mikä ei varmasti tee hyvää
- taajama-ajossa Start/Stop -järjestelmä taas takaa sen, että normaaliin käyttölämpötilaan pääsy hidastuu tai lyhyessä ajossa kokonaan estyy (lisänä Suomen talviolosuhteet)
- 10 %:n viinamäärä (95 E10) joko edistää ongelmia tai sitten ei
Eli optimisti toivoo, että ongelmat olisivat nyt ohi. Sikälikin näin, koska pirteä pikkuturbo on vietävän mukava ajaa, ei haluaisi luopua vielä muutamaan vuoteen!