Kirjoittaja Aihe: Puretech jätti välille  (Luettu 19336 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 618
  • Peukkuja: 4
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #150 : Toukokuu 07, 2019, 14:13:11 »
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin Sitruuna-maahantuoja suosittelee nykyään Puretechiin E98-bentsiiniä...

Poissa PSand

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #151 : Toukokuu 07, 2019, 16:03:48 »
Jos oikein olen ymmärtänyt, niin Sitruuna-maahantuoja suosittelee nykyään Puretechiin E98-bentsiiniä...

Onkohan tuosta saatu virallinen tiedote? Minulle ei ole huollon tai korjauksien yhteydessä tuollaista sanottu.

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 697
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #152 : Toukokuu 09, 2019, 10:21:39 »
En tiedä onko virallista tiedotetta. Kokemus on osoittanut, että 98:lla ennakon säätö on paremmin kohdallaan, ainakin THP 156 moottorissa. Kannattaa kokeilla. Jos näin on huomaat sen melkein heti.

Poissa PSand

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #153 : Toukokuu 15, 2019, 14:19:42 »
Ilmoittaudun tähän ketjuun. Autona C4 Puretech 130 vm 2016. Tarina alkaa viime kesästä, jolloin kuumalla kelillä alkoi tuntua tehottomuutta ja nykimistä. Oireet helpottivat kun ajoi hetken maantienopeutta ja kone viileni. Sitten loppukesästä vikavalo syttyi, kaikki vedot pois ja nilkutin korjaamolle.

Maahantuojan korjaamolla etsittiin vikaa ja vaihdettiin muistaakseni tulpat. Lisäksi puhdistettiin imukanavat ja päivitettiin softa. Sain auton uudelleen käyttöön ja viikon päästä vikavalo syttyi uudelleen. Kone meni "safe modeen" ja muutamien päivien odottelun jälkeen auto uudelleen tutkittavaksi. Maahantuojan huolto kävi vianhakuproseduuria läpi ja vaihtoi osia öljysihdistä välijäähdyttimeen. Vikaa ei saatu poistumaan, jolloin tehtaan ohje oli vaihtaa sylinterikansi. Samalla vaihdettiin jakohihna. Tämä kaikki takuun piikkiin.

Korjaukset valmistuivat parin kuukauden prosessin jälkeen alkusyksystä 2018. Silloin kelit olivat sen verran jäähtyneet, että en huomannut kesän tyylistä tehojen tippumista lämpimänä. Kone toimi muutenkin hyvin. Tein maaliskuussa maahantuojan suosituksen mukaisesti väliöljynvaihdon.

Sitten tähän hetkeen, eli nyt kun ilmat ovat lämmenneet 20 asteen nurkille, samaa tehon puutetta ja nykimistä on alkanut esiintyä jälleen. Tuo ei missään tapauksessa voi olla normaalia. Mietin nyt, ovatko imukanavat voineet vajaassa vuodessa (n. 20000 km) karstoittua uudelleen ja alkaa oireilla noin? Vai onko kyse jostain muusta. Vikavaloa ei ole vielä sytyttänyt.

Onko kellään muulla Puretech oireillut tällä tavalla?

No niin, päivitystä tähän minun tapaukseeni. Auto kävi tutkittavana viikko sitten maahantuojan huollossa. Heillä oli etukäteen suunnitelmissa sulkea pois ensin lämpötilaan liittyvät viat. Esim. syöttää koneen lämpöanturille suuria lukemia (viikko sitten ei ulkolämpötila ollut kauhean korkea) ja katsoa miten kone reagoi. Lämmönhallinnasta ei kuitenkaan ollut kyse, vaan vika löytyi puristusmittauksissa. Kahdessa pytyssä huomattiin merkittävää ohivuotoa männänrenkaiden ohi. Viime kesänä vaihdetun sylinterikannen puristuspaineet kuulemma ok.

Vianhakukaavio antoi siis yksinkertaisen korjausohjeen: moottorin vaihto. Maahantuoja hoitaa homman onneksi jälkitakuuseen. Varsinainen tehdastakuukin on voimassa 10.6. asti, joten en ihan ymmärtänyt, miksi puhuvat jälkitakuusta. No, pääasia ettei minun pussistani mene mitään.

Moottori ja osat laitettiin tänään tilaukseen ja parin viikon sisällä ovat käytettävissä. Elän toivossa että kuukauden sisään autossa on uusi moottori.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 285
  • Peukkuja: 10
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #154 : Toukokuu 15, 2019, 15:38:16 »
Ilmoittaudun tähän ketjuun. Autona C4 Puretech 130 vm 2016.
Elän toivossa että kuukauden sisään autossa on uusi moottori.

Tämäkin oli kuitenkin ihan 2016 mallinen, eli moottoriongelmat näköjään vaan jatkuvat. Onhan Puretechejä myyty jo monta vuotta. Entä mites THP:t, joko ne on saatu kuntoon? Onko PSA:lla nyt yhtään bensakonetta, jota voisi kutsua luotettavaksi? Eikös ne vti-koneetkin perustu tuohon samaan moottorikonstruktioon kuin Puretech ja THP?
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Citroen/Peugeot/Renault ???

Poissa pikkuleka

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #155 : Toukokuu 15, 2019, 16:54:31 »
Ilmoittaudun tähän ketjuun. Autona C4 Puretech 130 vm 2016.
Elän toivossa että kuukauden sisään autossa on uusi moottori.

Tämäkin oli kuitenkin ihan 2016 mallinen, eli moottoriongelmat näköjään vaan jatkuvat. Onhan Puretechejä myyty jo monta vuotta. Entä mites THP:t, joko ne on saatu kuntoon? Onko PSA:lla nyt yhtään bensakonetta, jota voisi kutsua luotettavaksi? Eikös ne vti-koneetkin perustu tuohon samaan moottorikonstruktioon kuin Puretech ja THP?
Hyvä kysymys, itsekin katselen parhaillaan pienehköä bensa-automaattia kakkosautoksi ja tällaiset jutut kyllä sulkee PSA-konsernin autot pois. VAG siellä listalla jo olikin...
C4GP 136 HDi BMP6 vm. 2010
C4 2.0i VTR vm. 2006

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 254
  • Peukkuja: 8
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #156 : Toukokuu 15, 2019, 17:08:12 »
Renun 0.9 TCe bensamoottori on vaimon Cliossa. Ei vie käyttämälläni 10 tkm vaihtovälillä öljyä, 20 tkm taitaa olla vaihtoväli ohjekirjan mukaan. Ei ole moottori mikään raketti mutta pärjäillään. Pääasia että imusarjaan suihkuttaa, eikä siksi kartsoita. Kolmesylinterisen pörinää on satunnaiskäyttäjänä kauppareissulla mukavaa kuunnella. Öljynsuodattimen vaihto edellyttää moottorin alasuojamuovin poisoton, eivät ole laittaneet vaihtoluukkua. Nykysin alasuojamuovbin poisotto ja takaisinlaitto sujuu vauhdilla, saan ajetua auton talliin biltemasta ostetuille ajorampeille. Öljynsuodattimen sijainti siten että se on moottorin pohjassa ja alaspain on vaihdon kannalta todela mukava, ei valu suodatinta vaihtaessa öljyt konetta pitkin. Huollot kun harratuksen vuoksi puuhastelee itse, Clion kokoinen auto on näpsä peli, renkaan vaihto käy kuin itsestään.

Poissa C5NSeppo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 73
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #157 : Toukokuu 16, 2019, 07:44:18 »
No niin, päivitystä tähän minun tapaukseeni. Auto kävi tutkittavana viikko sitten maahantuojan huollossa. Heillä oli etukäteen suunnitelmissa sulkea pois ensin lämpötilaan liittyvät viat. Esim. syöttää koneen lämpöanturille suuria lukemia (viikko sitten ei ulkolämpötila ollut kauhean korkea) ja katsoa miten kone reagoi. Lämmönhallinnasta ei kuitenkaan ollut kyse, vaan vika löytyi puristusmittauksissa. Kahdessa pytyssä huomattiin merkittävää ohivuotoa männänrenkaiden ohi. Viime kesänä vaihdetun sylinterikannen puristuspaineet kuulemma ok.

Vianhakukaavio antoi siis yksinkertaisen korjausohjeen: moottorin vaihto. Maahantuoja hoitaa homman onneksi jälkitakuuseen. Varsinainen tehdastakuukin on voimassa 10.6. asti, joten en ihan ymmärtänyt, miksi puhuvat jälkitakuusta. No, pääasia ettei minun pussistani mene mitään.

Moottori ja osat laitettiin tänään tilaukseen ja parin viikon sisällä ovat käytettävissä. Elän toivossa että kuukauden sisään autossa on uusi moottori.

Kun itsellänikin riskiä että äskeisen yllättävän moottorihäiriön jälkeen tulee taas uusia hinaukseen johtavia mystisiä ongelmia, niin missä korjaamossa PSand autoasi käytit? (oliko Autoverkkokaupan Citroen-huolto, Kaakelikaari 6?)
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa Jr-

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 165
  • Peukkuja: 1
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #158 : Toukokuu 16, 2019, 10:18:30 »
Hyvä kysymys, itsekin katselen parhaillaan pienehköä bensa-automaattia kakkosautoksi ja tällaiset jutut kyllä sulkee PSA-konsernin autot pois. VAG siellä listalla jo olikin...

Osta C3 tai C4 Cactus 82hp vaparikoneella, ei murheita.
C4 Cactus e-VTI82 ETG5 2015
C5 HDi 136 Exclusive tourer autom. 2008
C5 2.2 HDi 133 SX Berline autom. 2005
*haaveillaan*
C6 3.0 V6

Poissa PSand

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #159 : Toukokuu 16, 2019, 13:23:21 »
No niin, päivitystä tähän minun tapaukseeni. Auto kävi tutkittavana viikko sitten maahantuojan huollossa. Heillä oli etukäteen suunnitelmissa sulkea pois ensin lämpötilaan liittyvät viat. Esim. syöttää koneen lämpöanturille suuria lukemia (viikko sitten ei ulkolämpötila ollut kauhean korkea) ja katsoa miten kone reagoi. Lämmönhallinnasta ei kuitenkaan ollut kyse, vaan vika löytyi puristusmittauksissa. Kahdessa pytyssä huomattiin merkittävää ohivuotoa männänrenkaiden ohi. Viime kesänä vaihdetun sylinterikannen puristuspaineet kuulemma ok.

Vianhakukaavio antoi siis yksinkertaisen korjausohjeen: moottorin vaihto. Maahantuoja hoitaa homman onneksi jälkitakuuseen. Varsinainen tehdastakuukin on voimassa 10.6. asti, joten en ihan ymmärtänyt, miksi puhuvat jälkitakuusta. No, pääasia ettei minun pussistani mene mitään.

Moottori ja osat laitettiin tänään tilaukseen ja parin viikon sisällä ovat käytettävissä. Elän toivossa että kuukauden sisään autossa on uusi moottori.

Kun itsellänikin riskiä että äskeisen yllättävän moottorihäiriön jälkeen tulee taas uusia hinaukseen johtavia mystisiä ongelmia, niin missä korjaamossa PSand autoasi käytit? (oliko Autoverkkokaupan Citroen-huolto, Kaakelikaari 6?)

Juurikin tuo paikka kyseessä.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 482
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #160 : Toukokuu 16, 2019, 15:14:41 »
Ilmoittaudun tähän ketjuun. Autona C4 Puretech 130 vm 2016. Tarina alkaa viime kesästä, jolloin kuumalla kelillä alkoi tuntua tehottomuutta ja nykimistä. Oireet helpottivat kun ajoi hetken maantienopeutta ja kone viileni. Sitten loppukesästä vikavalo syttyi, kaikki vedot pois ja nilkutin korjaamolle.

Maahantuojan korjaamolla etsittiin vikaa ja vaihdettiin muistaakseni tulpat. Lisäksi puhdistettiin imukanavat ja päivitettiin softa. Sain auton uudelleen käyttöön ja viikon päästä vikavalo syttyi uudelleen. Kone meni "safe modeen" ja muutamien päivien odottelun jälkeen auto uudelleen tutkittavaksi. Maahantuojan huolto kävi vianhakuproseduuria läpi ja vaihtoi osia öljysihdistä välijäähdyttimeen. Vikaa ei saatu poistumaan, jolloin tehtaan ohje oli vaihtaa sylinterikansi. Samalla vaihdettiin jakohihna. Tämä kaikki takuun piikkiin.

Korjaukset valmistuivat parin kuukauden prosessin jälkeen alkusyksystä 2018. Silloin kelit olivat sen verran jäähtyneet, että en huomannut kesän tyylistä tehojen tippumista lämpimänä. Kone toimi muutenkin hyvin. Tein maaliskuussa maahantuojan suosituksen mukaisesti väliöljynvaihdon.

Sitten tähän hetkeen, eli nyt kun ilmat ovat lämmenneet 20 asteen nurkille, samaa tehon puutetta ja nykimistä on alkanut esiintyä jälleen. Tuo ei missään tapauksessa voi olla normaalia. Mietin nyt, ovatko imukanavat voineet vajaassa vuodessa (n. 20000 km) karstoittua uudelleen ja alkaa oireilla noin? Vai onko kyse jostain muusta. Vikavaloa ei ole vielä sytyttänyt.

Onko kellään muulla Puretech oireillut tällä tavalla?

No niin, päivitystä tähän minun tapaukseeni. Auto kävi tutkittavana viikko sitten maahantuojan huollossa. Heillä oli etukäteen suunnitelmissa sulkea pois ensin lämpötilaan liittyvät viat. Esim. syöttää koneen lämpöanturille suuria lukemia (viikko sitten ei ulkolämpötila ollut kauhean korkea) ja katsoa miten kone reagoi. Lämmönhallinnasta ei kuitenkaan ollut kyse, vaan vika löytyi puristusmittauksissa. Kahdessa pytyssä huomattiin merkittävää ohivuotoa männänrenkaiden ohi. Viime kesänä vaihdetun sylinterikannen puristuspaineet kuulemma ok.

Vianhakukaavio antoi siis yksinkertaisen korjausohjeen: moottorin vaihto. Maahantuoja hoitaa homman onneksi jälkitakuuseen. Varsinainen tehdastakuukin on voimassa 10.6. asti, joten en ihan ymmärtänyt, miksi puhuvat jälkitakuusta. No, pääasia ettei minun pussistani mene mitään.

Moottori ja osat laitettiin tänään tilaukseen ja parin viikon sisällä ovat käytettävissä. Elän toivossa että kuukauden sisään autossa on uusi moottori.

Eivät varmaan avanneet sen tarkemmin sylinterien vaurion juurisyitä? Olisiko kuitenkin ne alkuperäiset oireet (reilu puoli vuotta sitten) johtaneet nykytilanteeseen? Esim. jakohihnan murentuminen jo ennen tuota ensimmäistä korjaamorumbaa -> öljynkierron tukkeutuminen ja tästä johtuen voitelun heikentyminen.

Poissa PSand

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #161 : Toukokuu 17, 2019, 15:15:07 »
Ilmoittaudun tähän ketjuun. Autona C4 Puretech 130 vm 2016. Tarina alkaa viime kesästä, jolloin kuumalla kelillä alkoi tuntua tehottomuutta ja nykimistä. Oireet helpottivat kun ajoi hetken maantienopeutta ja kone viileni. Sitten loppukesästä vikavalo syttyi, kaikki vedot pois ja nilkutin korjaamolle.

Maahantuojan korjaamolla etsittiin vikaa ja vaihdettiin muistaakseni tulpat. Lisäksi puhdistettiin imukanavat ja päivitettiin softa. Sain auton uudelleen käyttöön ja viikon päästä vikavalo syttyi uudelleen. Kone meni "safe modeen" ja muutamien päivien odottelun jälkeen auto uudelleen tutkittavaksi. Maahantuojan huolto kävi vianhakuproseduuria läpi ja vaihtoi osia öljysihdistä välijäähdyttimeen. Vikaa ei saatu poistumaan, jolloin tehtaan ohje oli vaihtaa sylinterikansi. Samalla vaihdettiin jakohihna. Tämä kaikki takuun piikkiin.

Korjaukset valmistuivat parin kuukauden prosessin jälkeen alkusyksystä 2018. Silloin kelit olivat sen verran jäähtyneet, että en huomannut kesän tyylistä tehojen tippumista lämpimänä. Kone toimi muutenkin hyvin. Tein maaliskuussa maahantuojan suosituksen mukaisesti väliöljynvaihdon.

Sitten tähän hetkeen, eli nyt kun ilmat ovat lämmenneet 20 asteen nurkille, samaa tehon puutetta ja nykimistä on alkanut esiintyä jälleen. Tuo ei missään tapauksessa voi olla normaalia. Mietin nyt, ovatko imukanavat voineet vajaassa vuodessa (n. 20000 km) karstoittua uudelleen ja alkaa oireilla noin? Vai onko kyse jostain muusta. Vikavaloa ei ole vielä sytyttänyt.

Onko kellään muulla Puretech oireillut tällä tavalla?

No niin, päivitystä tähän minun tapaukseeni. Auto kävi tutkittavana viikko sitten maahantuojan huollossa. Heillä oli etukäteen suunnitelmissa sulkea pois ensin lämpötilaan liittyvät viat. Esim. syöttää koneen lämpöanturille suuria lukemia (viikko sitten ei ulkolämpötila ollut kauhean korkea) ja katsoa miten kone reagoi. Lämmönhallinnasta ei kuitenkaan ollut kyse, vaan vika löytyi puristusmittauksissa. Kahdessa pytyssä huomattiin merkittävää ohivuotoa männänrenkaiden ohi. Viime kesänä vaihdetun sylinterikannen puristuspaineet kuulemma ok.

Vianhakukaavio antoi siis yksinkertaisen korjausohjeen: moottorin vaihto. Maahantuoja hoitaa homman onneksi jälkitakuuseen. Varsinainen tehdastakuukin on voimassa 10.6. asti, joten en ihan ymmärtänyt, miksi puhuvat jälkitakuusta. No, pääasia ettei minun pussistani mene mitään.

Moottori ja osat laitettiin tänään tilaukseen ja parin viikon sisällä ovat käytettävissä. Elän toivossa että kuukauden sisään autossa on uusi moottori.

Eivät varmaan avanneet sen tarkemmin sylinterien vaurion juurisyitä? Olisiko kuitenkin ne alkuperäiset oireet (reilu puoli vuotta sitten) johtaneet nykytilanteeseen? Esim. jakohihnan murentuminen jo ennen tuota ensimmäistä korjaamorumbaa -> öljynkierron tukkeutuminen ja tästä johtuen voitelun heikentyminen.

Eivät puhuneet juurisyistä. En alkanut kyselemään enempiä, kun vähän epäilin että mitään syvempää selitystä olisin siihen hätään saanut. Spekulaatiotahan se tässä vaiheessa on muutenkin.

Jakohihna ja öljysihti vaihdettiin edellisen korjaamokierroksen aikana viime kesänä, mutta voihan se olla että öljysihti olisi ollut hihnamurusta tukossa jo aiemmin ja öljynkierto häiriintynyt jo pitempään, koska tuota ohivuotoa oli oireista päätellen jo yli vuosi sitten.

En tiedä, lähettävätkö vanhan moottorin tehtaalle tutkittavaksi ja pääsevätkö kiinni juurisyyhyn sitä kautta. Niiden tutkimusten tuloksista varmastikin on hyvin vaikea saada tietoa kuluttajapuolelle asti...


Poissa C5NSeppo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 73
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #162 : Kesäkuu 05, 2019, 21:36:12 »
No nyt se kohtalon arpa lankesi sitten meikäläisenkin kohdalle…

GC4P PureTech 130 A, puolitoista vuotta vanhana ja 23 tkm ajettuna, vaati eilen pitkäperjantaina Järvenpään kohdalla juuri alkaneella pääsiäismatkalla Hki-Varkaus-Hki eri väristen hälytysvalojen kanssa pikaista pääsyä korjaamolle (moottorihäiriö).

Hinaus lähimmän Citroen-korjaamon pihaan (Mäkelän Kone Järvenpäässä) ja huolenpitosopimuksen mukainen sijaisauto Avikselta; mittava matkatavaramäärä mahtui sentään hyvin siihen (Skoda Octavia farmari). Onneksi ilma oli aurinkoinen ja sekä hinurin että vuokraamon henkilöt avuliaita. Huonoa tuuria sen sijaan oli tämä ajoitus: korjaamot auki vasta 4 päivän kuluttua tiistaina ja tuon Mäkelän korjaamopäivystys oli lopetettu vasta pari viikkoa sitten! Joten sitten vaan mukavan tila-auton jälkeen pudottautuminen Skodan matalalle istuimelle ja matkan jatkaminen oudolla autolla, onneksi vakkarin säädöt sentään pienen etsimisen jälkeen löytyivät.

Nyt sitten tiistaina heti aamusta soitto korjaamolle ja jos/kun auto ei tule samana päivänä kuntoon, niin neuvottelu sijaisauton saamiseksi.

Onko kohtalotovereilla hyviä neuvoja siitä, miten takuun alaisen viankorjauksen ajaksi onnistuisi saamaan sijaisauton veloituksetta käyttöön?

Esirippu laskeutui ensimmäisen näytöksen jälkeen:

- Mäkelän Koneessa tiistaina 23.4. luettiin ja nollattiin vikakoodit. Kuulemma viittasivat seoksen liian aikaiseen syttymiseen ja mahdolliseen nakutusilmiöön, mutta asentaja ei saanut kolmella yrityksellä yhteyttä tehtaan diagnosilaitteistoon, joten tarkempi analyysi ei onnistunut tällä kertaa. Koeajossa ei ilmennyt mitään poikkeavaa, joten sain oman autoni taas käyttöön iltapäivällä ja pääsin eroon sijaisautosta. Citroen tiepalvelu hoiti Aviksen veloituksesta 300 € ja Mäkelä autoni takuun voimassa ollessa loput 28 €, joten tästä näytöksestä ei tullut muuta kuin harmit ja pelko selkärankaan siitä, että karmea 2. näytös saattaa vielä olla edessä juuri silloin, kun sitä vähiten kaipaisi.

Jos kenellä on yhteyksiä johonkin ammattikorkeakouluun, niin saisivat innokkaalle opiskelijalle hyvän autotekniikan insinöörityön  palkitun PureTech-moottorin todettujen ongelmien analysoinnista!

Otin nyt tankkaamisissa kokeiluun Nesteen 98 E5 -bensan ja ainakin toistaiseksi ajelut on menneet ilman vikavaloja (edellä kerrotussa vikailmot epäillyistä seoksen aikaisesta syttymisestä ja nakutuksesta).

Onko teillä näkemystä siitä, voisiko tuo korkeampi oktaaniluku ja/tai pienempi metanolin määrä olla hyväksi nakutusherkäksi osoittautuneelle PureTechille?

No niin, ajettu runsas kuukausi Nesteen 98 E5 -bensalla, eikä mitään huomionarvoista, mutta sitten tänään nousi toisen näytöksen esirippu...

Vein auton pahaa aavistamatta kaksi vuotta vanhana ja 25.000 km ajettuna vuosihuoltoon Metro-Autoon ja sinne iso Picassoni sitten jäikin! Eli nyt tällä kertaa auto saatiin edellisestä Mäkelän Koneen yrityksestä poiketen vihdoin kiinni tehtaan diagnoosijärjestelmään ja tuomio tuli: vakava moottorihäiriön vikakoodi, autoa ei saa luovuttaa asiakkaalle vaan remonttiin, karkea aika-arvio korjaukselle noin viikko. Ei kuulemma vielä koko moottorin vaihtoa, mutta tarkempi tieto remontin laajuudesta lähipäivinä. Onneksi vielä ei ollut aikataulutettuna mitään pidempää lomareissua! Sijaisauto tarjottiin sentään ilman mitään vatulointeja käyttöön, koska Picassossa vielä takuuta jäljellä.

Optimistina voi toivoa, että tämä näytelmä päättyisi toisen näytöksen loppuun ensi viikolla!
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 680
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #163 : Kesäkuu 06, 2019, 08:47:52 »
Jos autossa ei ole vikavaloja eikä oireita ei tarvitse alkaa korjaamaan. Ylireagoivat. Siis jos ei nykimistä ja tehonpuutetta eikä merkkivaloja- ajoa vaan.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 892
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #164 : Kesäkuu 06, 2019, 10:38:00 »
Jos autossa ei ole vikavaloja eikä oireita ei tarvitse alkaa korjaamaan. Ylireagoivat. Siis jos ei nykimistä ja tehonpuutetta eikä merkkivaloja- ajoa vaan.
Jos on takuunalainen auto, niin antaisin ehdottomasti korjata. Tieto viasta jäänee myös rekisteriin ja alentaa auton arvoa siltä osin.
Vanhassa omakustanteisella toki antaisin mennä vaan. Periaatteena on, että ehjää ei kannata korjata.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 500
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #165 : Kesäkuu 06, 2019, 11:29:59 »
Jos autossa ei ole vikavaloja eikä oireita ei tarvitse alkaa korjaamaan. Ylireagoivat. Siis jos ei nykimistä ja tehonpuutetta eikä merkkivaloja- ajoa vaan.
Jos on takuunalainen auto, niin antaisin ehdottomasti korjata. Tieto viasta jäänee myös rekisteriin ja alentaa auton arvoa siltä osin.
Vanhassa omakustanteisella toki antaisin mennä vaan. Periaatteena on, että ehjää ei kannata korjata.

Jos sinne on vakavaan vikaan viittavia vikakoodeja pukannut edellisen korjauksen/koodien nollauksen jälkeen niin kai siellä silloin jotain vikaa on. Parempi korjata ennen kuin hajoaa tielle kesken matkan.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa C5NSeppo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 73
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #166 : Kesäkuu 06, 2019, 11:37:28 »
Jos autossa ei ole vikavaloja eikä oireita ei tarvitse alkaa korjaamaan. Ylireagoivat. Siis jos ei nykimistä ja tehonpuutetta eikä merkkivaloja- ajoa vaan.

Oma valistumaton veikkaukseni on, että jakohihna murentumassa. Mutta selvyyttä viikonvaihteen jälkeen.

Autossahan paloi vikavalot pitkäperjantaina, jolloin se hinattiin Citroen korjaamolle Järvenpäähän. Eivät raukat saaneet siellä kuitenkaan liitettyä Citroenin järjestelmätestaukseen, ja kun hälyjen poiston jälkeen pelasi sitten koeajolla, niin sain auton taas käyttöön.

 Nyt eilen tuo testausjärjestelmä kuulemma löysi autostani sellaista tietoa, että tehdas vaatii tehtäväksi moottorirempan ennen auton luovuttamista asiakkaalle. Vaatisi melkoista siviilirohkeutta (ja paksua lompakkoa) ottaa auto väkisin korjaamosta pois statuksella "Tehdastakuu rauennut, takuun ehtoja rikottu".
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa eju

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 487
  • Peukkuja: 0
  • Eki
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #167 : Kesäkuu 10, 2019, 21:42:26 »
Nää vanhat eurooppalaiset moottorinvalmistajat ovat pahasti jäljessä uusista teknologiamahdollisuuksista. Toyota ja Nissan lienevät edellä.
Ja mitä ne siellä Volvollakin höpisee lopettavansa polttomoottoreiden käytön.
Mistä halvatusta sähköautoihin tehdään sähkö ja mistä saadaan kaikkiin maailman akkuihin materiaali.
Tämä Puretech on lapsellisuuden ruumiillistuma, mutta valmistajat tekevät mitä me haluamme.
Äänestämme politiikoja, jotka eivät tiedä mikä polttomoottori on ja me joudumme maksamaan näiden surkeiden moottorien rakennevirheet, mutta saamme mitä haluamme.
Otetaan esimerkiksi öljylämitteiset talot, 200 000 pannua ja muutetaan ne sähkölle, niin puolet Loviisan 8 Twh tuotosta menee tähän muutokseen. Vielä kerran mistä sähkö sähköauton sähkömoottoreihin ?
https://www.google.fi/search?source=hp&ei=4pr-XJv9He-Hk74P9oqB0Aw&q=polttomoottorin+tulevaisuus&oq=polttomoottorin+tulevaisuus&gs_l=psy-ab.12..0.2177.11038..12525...0.0..0.113.2411.20j7......0....1..gws-wiz.....0..0i131j0i22i30.1kDtfc-YbrQ
C4 HDi 110 BMP6, 2009, 230 000 km; Renault Clio II 1,4 8v, 2000 automat + ilmastointi + kattoluukku, 100 000 km.

Paikalla purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 594
  • Peukkuja: 7
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #168 : Kesäkuu 10, 2019, 21:57:42 »
ja me joudumme maksamaan näiden surkeiden moottorien rakennevirheet, mutta saamme mitä haluamme.


Autolehdilläkin on osavastuu kuinka pureteciä myydään. Jos ne huomioisivat testissä suuremmalla kertoimella tekniset ongelmat, ostajat saisi paremman kuvan todellisuudesta. Ennenvanhaan 1000e remontti oli iso murhe, puretecin kohdalla se normaali tila. Eikös imuventtiilien pähkinänkuoripuhallus maksakin 1000e?

Poissa pikkuleka

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #169 : Kesäkuu 10, 2019, 22:26:29 »


--
Tämä Puretech on lapsellisuuden ruumiillistuma, mutta valmistajat tekevät mitä me haluamme.
Äänestämme politiikoja, jotka eivät tiedä mikä polttomoottori on ja me joudumme maksamaan näiden surkeiden moottorien rakennevirheet, mutta saamme mitä haluamme.
Otetaan esimerkiksi öljylämitteiset talot, 200 000 pannua ja muutetaan ne sähkölle, niin puolet Loviisan 8 Twh tuotosta menee tähän muutokseen. Vielä kerran mistä sähkö sähköauton sähkömoottoreihin ?
https://www.google.fi/search?source=hp&ei=4pr-XJv9He-Hk74P9oqB0Aw&q=polttomoottorin+tulevaisuus&oq=polttomoottorin+tulevaisuus&gs_l=psy-ab.12..0.2177.11038..12525...0.0..0.113.2411.20j7......0....1..gws-wiz.....0..0i131j0i22i30.1kDtfc-YbrQ

Kun petrokemian tuotteet on saatu verotettua käyttökelvottomiksi ja Suomi saatu sähköistettyä, niin sitten onkin hyvä seuraavaksi keskittyä kaikenlaisen sähkönkäytön haittaverotuksiin.

C4GP 136 HDi BMP6 vm. 2010
C4 2.0i VTR vm. 2006

Poissa C5NSeppo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 73
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #170 : Kesäkuu 26, 2019, 22:37:10 »
No nyt se kohtalon arpa lankesi sitten meikäläisenkin kohdalle…

GC4P PureTech 130 A, puolitoista vuotta vanhana ja 23 tkm ajettuna, vaati eilen pitkäperjantaina Järvenpään kohdalla juuri alkaneella pääsiäismatkalla Hki-Varkaus-Hki eri väristen hälytysvalojen kanssa pikaista pääsyä korjaamolle (moottorihäiriö).

Hinaus lähimmän Citroen-korjaamon pihaan (Mäkelän Kone Järvenpäässä) ja huolenpitosopimuksen mukainen sijaisauto Avikselta; mittava matkatavaramäärä mahtui sentään hyvin siihen (Skoda Octavia farmari). Onneksi ilma oli aurinkoinen ja sekä hinurin että vuokraamon henkilöt avuliaita. Huonoa tuuria sen sijaan oli tämä ajoitus: korjaamot auki vasta 4 päivän kuluttua tiistaina ja tuon Mäkelän korjaamopäivystys oli lopetettu vasta pari viikkoa sitten! Joten sitten vaan mukavan tila-auton jälkeen pudottautuminen Skodan matalalle istuimelle ja matkan jatkaminen oudolla autolla, onneksi vakkarin säädöt sentään pienen etsimisen jälkeen löytyivät.

Nyt sitten tiistaina heti aamusta soitto korjaamolle ja jos/kun auto ei tule samana päivänä kuntoon, niin neuvottelu sijaisauton saamiseksi.

Onko kohtalotovereilla hyviä neuvoja siitä, miten takuun alaisen viankorjauksen ajaksi onnistuisi saamaan sijaisauton veloituksetta käyttöön?

Esirippu laskeutui ensimmäisen näytöksen jälkeen:

- Mäkelän Koneessa tiistaina 23.4. luettiin ja nollattiin vikakoodit. Kuulemma viittasivat seoksen liian aikaiseen syttymiseen ja mahdolliseen nakutusilmiöön, mutta asentaja ei saanut kolmella yrityksellä yhteyttä tehtaan diagnosilaitteistoon, joten tarkempi analyysi ei onnistunut tällä kertaa. Koeajossa ei ilmennyt mitään poikkeavaa, joten sain oman autoni taas käyttöön iltapäivällä ja pääsin eroon sijaisautosta. Citroen tiepalvelu hoiti Aviksen veloituksesta 300 € ja Mäkelä autoni takuun voimassa ollessa loput 28 €, joten tästä näytöksestä ei tullut muuta kuin harmit ja pelko selkärankaan siitä, että karmea 2. näytös saattaa vielä olla edessä juuri silloin, kun sitä vähiten kaipaisi.

Jos kenellä on yhteyksiä johonkin ammattikorkeakouluun, niin saisivat innokkaalle opiskelijalle hyvän autotekniikan insinöörityön  palkitun PureTech-moottorin todettujen ongelmien analysoinnista!

Otin nyt tankkaamisissa kokeiluun Nesteen 98 E5 -bensan ja ainakin toistaiseksi ajelut on menneet ilman vikavaloja (edellä kerrotussa vikailmot epäillyistä seoksen aikaisesta syttymisestä ja nakutuksesta).

Onko teillä näkemystä siitä, voisiko tuo korkeampi oktaaniluku ja/tai pienempi metanolin määrä olla hyväksi nakutusherkäksi osoittautuneelle PureTechille?

No niin, ajettu runsas kuukausi Nesteen 98 E5 -bensalla, eikä mitään huomionarvoista, mutta sitten tänään nousi toisen näytöksen esirippu...

Vein auton pahaa aavistamatta kaksi vuotta vanhana ja 25.000 km ajettuna vuosihuoltoon Metro-Autoon ja sinne iso Picassoni sitten jäikin! Eli nyt tällä kertaa auto saatiin edellisestä Mäkelän Koneen yrityksestä poiketen vihdoin kiinni tehtaan diagnoosijärjestelmään ja tuomio tuli: vakava moottorihäiriön vikakoodi, autoa ei saa luovuttaa asiakkaalle vaan remonttiin, karkea aika-arvio korjaukselle noin viikko. Ei kuulemma vielä koko moottorin vaihtoa, mutta tarkempi tieto remontin laajuudesta lähipäivinä. Onneksi vielä ei ollut aikataulutettuna mitään pidempää lomareissua! Sijaisauto tarjottiin sentään ilman mitään vatulointeja käyttöön, koska Picassossa vielä takuuta jäljellä.

Optimistina voi toivoa, että tämä näytelmä päättyisi toisen näytöksen loppuun ensi viikolla!

Toinen näytös sitten päätyi (ja toivottavasti kolmatta ei enää tule...) sopivasti ennen juhannusviikkoa:
 - nyt löydetty vikakoodit  P1032 66, P1033 66 ja P3061 66 – antavat tietoa itsesyttymisestä sylintereissä
 - vianhaussa todettu imuventtiilien karstoittuminen, korjauksena puhdistus puhaltamalla puhtaaksi
 - lisäksi vaihdettu huohotuksen öljynerotin

Eli viikko meni korjaamolla, veloitukseton sijaisauto sen aikaa käytössä.

Loppukeskustelussa totesivat kysyessäni, että korkeaoktaanisemman bensan 98 E5 käytöstä ei ainakaan pitäisi olla haittaa.

Oma veikkaukseni on, että jotkut näistä seikoista (mahdollisten moottorin suunnitteluvirheitten lisäksi) ovat todennäköisesti osasyynä vikatilanteeseen:
 - Nesteen po. moottorityyppiin todetusti sopimaton bensa käytössä ainakin viime vuonna
 - vaihteiston ohjelmointi suorittamaan vaihdot älyttömän alhaisilla kierroksilla, jolloin jurrataan parhaimmillaan kierrosnopeudesta 1500 alkaen ja vaihdetaan viimeistään 2300:ssa, mikä ei varmasti tee hyvää
 - taajama-ajossa Start/Stop -järjestelmä taas takaa sen, että normaaliin käyttölämpötilaan pääsy hidastuu tai lyhyessä ajossa kokonaan estyy (lisänä Suomen talviolosuhteet)
 - 10 %:n viinamäärä (95 E10) joko edistää ongelmia tai sitten ei

Eli optimisti toivoo, että ongelmat olisivat nyt ohi. Sikälikin näin, koska pirteä pikkuturbo on vietävän mukava ajaa, ei haluaisi luopua vielä muutamaan vuoteen!

Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa jonezi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 55
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #171 : Heinäkuu 04, 2019, 11:48:57 »
Olen pohtinut täysin samoja syyllisiä noihin moottori ongelmiin, jotka meidän C4 ei ole vielä kohdalle osuneet, tosin vasta 18tkm mittarissa.

-Uuudesta asti pelkkää 98 E5 tankkiin, kertaakaan en ole 95 E10 tankannut.
-Ajan aina vaihteisto S moodilla, niin vaihtaa vasta 3000 kierrokset kohdalla isommalle vaihteelle ja kun tarjoaa kunnolla kengänpohjaa kaasupolkimelle niin 5500 kierrosta ennenkuin vaihtaa.
-Painan S/S aina pois päältä. Todella ärsyttävä toiminta tuolla S/S järjestelmällä, kun tulee kotiin ja pysäyttää auton katokseen -> auto sammuu, laitan vaihteen P -> starttaa uudelleen ja jää käymään. Hieman pitempi aika saisi olla auton pysähtymisen jälkeen ennenkuin sammuttaa auton.

Mitään ongelmia ei meillä ole ollut ja toivottavasti ei tulekkaan. Omasta mielestäni Puretech ongelmia liioitellaan, itse olen mennyt jutuille omistajien kanssa kauppojen pihalla yms. kun olen kyseisiä autoja nähnyt ja en ole moneltakaan ongelmista kuullut, mahtoiko paikallinen merkkihuolto sanoa, että yhteen on tehty isompaa remonttia ja itse on pannut merkille että aika paljon näitä kuitenkin liikkuu. Olen kuitenkin pahoillani siitä että näitä ongelmatapauksia on ja hyvä että ne tulee julki, niin tätä kautta niistä sa tietoa. Tällä hetkellä omat fiilikset on, että uskaltaisin ostaa toisenkin Puretechin.
Citroen C4 130 Puretech Automaatti Exclusive Limited -17
Citroen C2 1.6 16v VTS -06

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 286
  • Peukkuja: 24
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #172 : Heinäkuu 05, 2019, 10:42:45 »
Auttaisiko tuohon pysäköinnin starsstop-ongelmaan turvavyön avaaminen ennen pysähtymistä? Jonkun mallin ss-ehdoissa vyö on yksi vaatimus joten sitä voisi käyttää hyödyksi.

Toisaalta jos sitä ei tykkää muutenkaan niin sitten sillä napilla pois.

Poissa PSand

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #173 : Heinäkuu 24, 2019, 14:56:30 »
Ilmoittaudun tähän ketjuun. Autona C4 Puretech 130 vm 2016. Tarina alkaa viime kesästä, jolloin kuumalla kelillä alkoi tuntua tehottomuutta ja nykimistä. Oireet helpottivat kun ajoi hetken maantienopeutta ja kone viileni. Sitten loppukesästä vikavalo syttyi, kaikki vedot pois ja nilkutin korjaamolle.

Maahantuojan korjaamolla etsittiin vikaa ja vaihdettiin muistaakseni tulpat. Lisäksi puhdistettiin imukanavat ja päivitettiin softa. Sain auton uudelleen käyttöön ja viikon päästä vikavalo syttyi uudelleen. Kone meni "safe modeen" ja muutamien päivien odottelun jälkeen auto uudelleen tutkittavaksi. Maahantuojan huolto kävi vianhakuproseduuria läpi ja vaihtoi osia öljysihdistä välijäähdyttimeen. Vikaa ei saatu poistumaan, jolloin tehtaan ohje oli vaihtaa sylinterikansi. Samalla vaihdettiin jakohihna. Tämä kaikki takuun piikkiin.

Korjaukset valmistuivat parin kuukauden prosessin jälkeen alkusyksystä 2018. Silloin kelit olivat sen verran jäähtyneet, että en huomannut kesän tyylistä tehojen tippumista lämpimänä. Kone toimi muutenkin hyvin. Tein maaliskuussa maahantuojan suosituksen mukaisesti väliöljynvaihdon.

Sitten tähän hetkeen, eli nyt kun ilmat ovat lämmenneet 20 asteen nurkille, samaa tehon puutetta ja nykimistä on alkanut esiintyä jälleen. Tuo ei missään tapauksessa voi olla normaalia. Mietin nyt, ovatko imukanavat voineet vajaassa vuodessa (n. 20000 km) karstoittua uudelleen ja alkaa oireilla noin? Vai onko kyse jostain muusta. Vikavaloa ei ole vielä sytyttänyt.

Onko kellään muulla Puretech oireillut tällä tavalla?

No niin, päivitystä tähän minun tapaukseeni. Auto kävi tutkittavana viikko sitten maahantuojan huollossa. Heillä oli etukäteen suunnitelmissa sulkea pois ensin lämpötilaan liittyvät viat. Esim. syöttää koneen lämpöanturille suuria lukemia (viikko sitten ei ulkolämpötila ollut kauhean korkea) ja katsoa miten kone reagoi. Lämmönhallinnasta ei kuitenkaan ollut kyse, vaan vika löytyi puristusmittauksissa. Kahdessa pytyssä huomattiin merkittävää ohivuotoa männänrenkaiden ohi. Viime kesänä vaihdetun sylinterikannen puristuspaineet kuulemma ok.

Vianhakukaavio antoi siis yksinkertaisen korjausohjeen: moottorin vaihto. Maahantuoja hoitaa homman onneksi jälkitakuuseen. Varsinainen tehdastakuukin on voimassa 10.6. asti, joten en ihan ymmärtänyt, miksi puhuvat jälkitakuusta. No, pääasia ettei minun pussistani mene mitään.

Moottori ja osat laitettiin tänään tilaukseen ja parin viikon sisällä ovat käytettävissä. Elän toivossa että kuukauden sisään autossa on uusi moottori.

Nyt on autossa ollut uusi moottori kohta kaksi kuukautta. Valitettavasti lämpimien kelien ongelmat ovat jatkuneet siitä huolimatta. Kuumentuessaan moottorista ovat tehot kateissa. Jo parinkymmenen minuutin ajo kaupungissa tekee sen, että koneesta puuttuu puhti. Veto paranee, kun ajoviima jäähdyttää konetta sen jälkeen maantieajossa. Kerroin tästä Autoverkkokaupan huoltoon ja siellä vielä tutkittiin ja koeajettiin autoa päivän verran, mutta he eivät saaneet ongelmaa esille. Vikakoodeja ei ole. Koeajopäivänä ei ollut ihan hellesäätä, joten lyhyillä koeajolenkeillä ei varmaankaan ole kone lämmennyt tarpeeksi paljon.

En ole jäähdytysekspertti, mutta epäilen että joku nyt mättää jäähdytysjärjestelmässä.  En ole kertaakaan ainakaan lähimenneisyydessä huomannut, että flekti lähtisi pyörimään moottorin sammuttamisen jälkeen, edes hellelämpötilassa. Olen tarkkaillut flektiä auton seistessä moottori käynnissä 5-10 minuutin jaksoja ja se vaikuttaa pyörivän jatkuvasti yhdellä nopeudella eikä nosta missään vaiheessa suuremmalle nopeudelle. En tosin tiedä, onko tässä flektissä kaksi nopeutta. Flekti ei käynnisty ollenkaan auton seistessä tyhjäkäynnillä, kun sisäpuhallin on poissa päältä. Kun sisäpuhallin on päällä, flekti pyörii jatkuvasti. Lisäksi kokeilin eilen ajaa 30 km työmatkan (maantie- ja taajama-ajoa) sisäpuhallin pois päältä ja kone ei tuntunut puutuvan ainakaan niin pahasti vaikka ulkolämpötila oli yli 25C. Saattoi myös olla kuvittelua, mutta jotenkin siltä tuntui.

Päätin vaihtaa korjaamoa ja nyt on tutkimusaika varattuna Koivuhaan Veholle, tosin vasta kahden viikon päähän. Toivottavasti löytävät siellä jotain tolkkua tähän ongelmaan.     
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2019, 15:07:26 kirjoittanut PSand »

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 803
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #174 : Heinäkuu 24, 2019, 16:28:19 »
Onko sisäpuhallin = kylmästöintitoiminto. Pitäisi olla 2 eri asiaa?