Kirjoittaja Aihe: Puretech jätti välille  (Luettu 27967 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Samppa

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #100 : Helmikuu 19, 2019, 10:08:07 »
Tuota epäilin itsekin alun perin. En tiedä mikä idea on ollut tehdä eri tavalla kuin puretech, koska vaatii käsittääkseni sitten eri kannen yms. Mutta tarkistin omasta autosta ja kyllä se imusarjaan ruiskuttaa. Jokaisen venttiilin juuressa on oma suutin. Ihan hyvä näin, pysyy imusarja tai ainakin venttiilit puhtaana.

Poissa C5NSeppo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #101 : Huhtikuu 20, 2019, 16:12:14 »
No nyt se kohtalon arpa lankesi sitten meikäläisenkin kohdalle…

GC4P PureTech 130 A, puolitoista vuotta vanhana ja 23 tkm ajettuna, vaati eilen pitkäperjantaina Järvenpään kohdalla juuri alkaneella pääsiäismatkalla Hki-Varkaus-Hki eri väristen hälytysvalojen kanssa pikaista pääsyä korjaamolle (moottorihäiriö).

Hinaus lähimmän Citroen-korjaamon pihaan (Mäkelän Kone Järvenpäässä) ja huolenpitosopimuksen mukainen sijaisauto Avikselta; mittava matkatavaramäärä mahtui sentään hyvin siihen (Skoda Octavia farmari). Onneksi ilma oli aurinkoinen ja sekä hinurin että vuokraamon henkilöt avuliaita. Huonoa tuuria sen sijaan oli tämä ajoitus: korjaamot auki vasta 4 päivän kuluttua tiistaina ja tuon Mäkelän korjaamopäivystys oli lopetettu vasta pari viikkoa sitten! Joten sitten vaan mukavan tila-auton jälkeen pudottautuminen Skodan matalalle istuimelle ja matkan jatkaminen oudolla autolla, onneksi vakkarin säädöt sentään pienen etsimisen jälkeen löytyivät.

Nyt sitten tiistaina heti aamusta soitto korjaamolle ja jos/kun auto ei tule samana päivänä kuntoon, niin neuvottelu sijaisauton saamiseksi.

Onko kohtalotovereilla hyviä neuvoja siitä, miten takuun alaisen viankorjauksen ajaksi onnistuisi saamaan sijaisauton veloituksetta käyttöön?

Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 267
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #102 : Huhtikuu 23, 2019, 13:01:47 »
Tämän ketjun aloitusauton murheet jatkuvat. Joulun allahan siis lukemalla 30 tkm vaihdettiin uudet polttoainesuuttimet Nesteen polttoainejupakan seurauksena.

Nyt sitten pääsiäisen aikana moottorin vikavalo syttyi jälleen, 5 tkm tuon suutinremontin jälkeen. Auto vietiin (omin konein sentään) tänään 23.4. aamulla merkkikorjaamoon. Auto otettiin heti sisään. Odoteltiin vikakoodien luku. Eivät kertoneet, mikä on vaivan nimi. Ainoastaan, että auto jää ainakin kolmeksi päiväksi korjaamolle "vakavan vian takia". Antoivat kuitenkin sijaisauton käyttöön. Ovat antaneet laina-auton jokaisella kerralla, joten tästä kaikki kiitokset myyjäliikkeelle!

Veikkaan itse nyt tällä kertaa jakohihnaa. Mutta tähän astihan eivät ole kertoneet mitään muuta kuin tuon suuttimien uusimisen.

Tästä alkaa kehkeytyä THP-tason murheenkryyni. Meinasinkin sanoa auton omistajalle, että mennäänkö saman tien koeajamaan uusi Corolla...
C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 841
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #103 : Huhtikuu 23, 2019, 15:16:12 »
Meinasinkin sanoa auton omistajalle, että mennäänkö saman tien koeajamaan uusi Corolla...

Onko tuohonkaan enää luottamista PSA:n ja Toyotan yhteistyön yhä vaan laajentuessa ha-puolellakin entisestään. Aikanaan C1/107/Aygo ja nyt uusimpana Berlingo/Rifter/Combo/ProAce City ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 916
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #104 : Huhtikuu 23, 2019, 16:39:47 »
Meinasinkin sanoa auton omistajalle, että mennäänkö saman tien koeajamaan uusi Corolla...

Onko tuohonkaan enää luottamista PSA:n ja Toyotan yhteistyön yhä vaan laajentuessa ha-puolellakin entisestään. Aikanaan C1/107/Aygo ja nyt uusimpana Berlingo/Rifter/Combo/ProAce City ;D
Berlingo ja Rifter on valmistettu ilmeisesti Ranskassa, mutta mistä maasta tuleekaan Combo ja ProAce City?
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 507
  • Peukkuja: 6
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #105 : Huhtikuu 23, 2019, 19:02:25 »
Meinasinkin sanoa auton omistajalle, että mennäänkö saman tien koeajamaan uusi Corolla...

Onko tuohonkaan enää luottamista PSA:n ja Toyotan yhteistyön yhä vaan laajentuessa ha-puolellakin entisestään. Aikanaan C1/107/Aygo ja nyt uusimpana Berlingo/Rifter/Combo/ProAce City ;D
Berlingo ja Rifter on valmistettu ilmeisesti Ranskassa, mutta mistä maasta tuleekaan Combo ja ProAce City?

Väittävät, että Espanjassa valmistetaan nuo kaikki: https://tekniikanmaailma.fi/toyotan-uusi-pakettiauto-on-ennestaan-tuttu-mutta-olisiko-tata-nimea-kannattanut-miettia-viela-hetki-pidempaan/
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 968
  • Peukkuja: 27
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #106 : Huhtikuu 23, 2019, 19:27:07 »
Mitä väliä missä tehdään, työkaverin Toyota Avensiksesta laukesi äskettäin totaalisesti bensamoottori.

Poissa Tervo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #107 : Huhtikuu 23, 2019, 20:26:08 »
Joo, ja mulla vielä työelämässä ollessa pari tuhatta kilsaa ajettu Työsuhde-Anjovis pudotteli EPSejä pois käytöstä. Huolto vai htoi kertaalleen sen apsipumpun, mutta vika ei korjaantunut, eivätkä suostuneet etsimään, kun ei jättänyt muka koodeja. Lopulta itse löysin tavan millä valojen syttymisen sai satavarmasti toistetuksi, kickdownilla kolmonen sisään ja heti perään kaasun hellitys ja neloselle(huollon mukaan automaatilla ei saa näin ajaa, tapahtui ekan kerran kun olin kehätien liittymästä tulossa ahtaaseen rakoon, ja totesin, ettei siihen mahdukkaan). Hirveän kädenväännön jälkeen, kun vikakoodit osoitti edelleen tuohon pumppuun, jota eivät olleet toista kertaa halukkaita vaihtamaan valmistaja sanoi, että vaihtoon. Luotettava Toyota?
Työsuhde-Opel Astra yhtä uutena poltti engine faulttia ja seisoi valohoidossa korjaamolla moneen kertaan tulematta kuntoon. Vasta kun isoon ääneen Herzin vastaavalle uhkasin, että auto kuntoon, tai sopimus uusiksi, ottivat vian tosissaan. Koko ajan oli herjannut nakutusanturista, joka oli ainakin kertaalleen vaihdettu. Kuntoon tuli vasta, kun ECUn softa päivitettiin, oletettavasti hälytyskynnystä korottamalla.
Työsuhde-C5 jätti vaimon motarille, kun oli joku klemmari pettänyt ja sylki hydeöljyt pitkin konehuonetta.
Työsuhde-Picasso haettiin lavetilla mökkirannasta, ei ollut sähköt menneet perjantai-iltana nukkumaan, ja sunnuntai-iltana avainta kääntäessä sai pelkän joulukuusen mittaristoon.

Merkillä ja valmistusmaalla ei ole mitään merkitystä, kyllä nämä ryppyilee sille päälle sattuessa ihan jokainen.
"The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" - SM, Piratical 9:5

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 617
  • Peukkuja: 15
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #108 : Huhtikuu 23, 2019, 23:18:09 »
Täytyy noita muutamia edeltäviä kommentteja kommentoida sen verran että Suomessa ei ole viime vuosina kovin paljoa myyty aidosti japanilaisia japanilaisia autoja, vaan ne tulee enimmäkseen eurooppalaisista tehtaista, tojotat mukaan lukien. Ja mainosmiesten ja autoalan lobbareiden puheista huolimatta niissä on valmistusmaalla väliä, japanilaisilla on korkeampi työmoraali ja tuotantolinjolla tehdään vähemmän sekundaa. Suunnitteluvirheitä sekään ei toki poista, ja niitä sattuu kaikille.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 262
  • Peukkuja: 8
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #109 : Huhtikuu 24, 2019, 06:53:20 »
THP 156 heppanen oli kuulemma suunnitteluvirhe, samaa suunnitteluvirhettä jatkaa puretech. Puretech on kuulemma täysin PSA:n suunnittelupöydältä.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 968
  • Peukkuja: 27
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #110 : Huhtikuu 24, 2019, 07:05:37 »
Mikä suunnitteluvirhe on Puretechissä?

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 262
  • Peukkuja: 8
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #111 : Huhtikuu 24, 2019, 07:19:04 »
Kartoittamista aiheuttava suunnitteluvirhe. Pösö palstalla useampi tarina.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 968
  • Peukkuja: 27
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #112 : Huhtikuu 24, 2019, 08:25:31 »
Olen ne lukenut mutta epidemiasta en olisi vieläkään mitenkään varma, paitsi tietty suorasuihkutusmoottoreiden luonnollinen "suunnitteluvirhe", eli karstoittavat kaikki aika lailla verrattuna epäsuoraan suihkutukseen, eikä edes molempien yhdistelmällä tätä ole ratkaistu (VW) koska ko. valmistaja teki sen vain päästöt mielessä ja siksi karstoittuu nekin versiot.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 262
  • Peukkuja: 8
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #113 : Huhtikuu 24, 2019, 08:56:18 »
Fordin ecoboost bensamoottori suoraruiskutuksella on suunniteltu siten ettei sitä ainakaan niin usein tarvitse putsailla karstoista kuin puretech moottoreita.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 968
  • Peukkuja: 27
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #114 : Huhtikuu 24, 2019, 10:35:18 »
En uskalla siitä mitään sanoa vielä, tarkasteltava uusia autoja jotka tulleet tulppa/Nesteen polttoaine-episodien jälkeen käyttöön. Nuo "korjatut" voivat olla huonoja seurantakohteita siksi haluaisin uudempia seurata? Kerran per 100tkm varmaan olisi tuolla teknologialla riittävä väli putsaukselle?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 841
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #115 : Huhtikuu 24, 2019, 10:36:01 »
Herkkä karstottuminen yhdistettynä nykyiseen alakierros-ecoiluun on jo todella paha yhdistelmä. Varsinkin aut.vaihteisena kun lykätään isompaa jo pesään kun moottori on vasta pääsemässä kunnon kierrosalueelleen, niin mitäpä siitä muuta seuraa kuin karstottumista. Tähän kun lisätään tuo mm. Puretech-moottorin jo muutenkin rakenteellinen herkkyys karstan keräämiselle, niin... :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 267
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #116 : Huhtikuu 24, 2019, 14:29:11 »
Moottorivaurioinen C4 jää korjaamolle ensi viikkoon. Kone avataan. Mahdollisena ratkaisuna kerrottiin, että moottori joudutaan vaihtamaan kokonaan uuteen.

Tulee itsellä mieleen, että onko jakohihna lahonnut ja palasia on mennyt öljykiertoon tukkien kanavia ja kone nyt kuivana käytetty ja sillä kypsä? Vastaukset saadaan ruumiinavauksen jälkeen.

Ironisesti sijaisautona on nyt sitten Toyota Auris hybridi…, 3 tkm ajettu yksilö. Citroen maksaa sen kolmelta päivältä, loppu menee super-kaskon piikkiin.
C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.

Poissa PSand

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #117 : Huhtikuu 24, 2019, 18:11:35 »
Ilmoittaudun tähän ketjuun. Autona C4 Puretech 130 vm 2016. Tarina alkaa viime kesästä, jolloin kuumalla kelillä alkoi tuntua tehottomuutta ja nykimistä. Oireet helpottivat kun ajoi hetken maantienopeutta ja kone viileni. Sitten loppukesästä vikavalo syttyi, kaikki vedot pois ja nilkutin korjaamolle.

Maahantuojan korjaamolla etsittiin vikaa ja vaihdettiin muistaakseni tulpat. Lisäksi puhdistettiin imukanavat ja päivitettiin softa. Sain auton uudelleen käyttöön ja viikon päästä vikavalo syttyi uudelleen. Kone meni "safe modeen" ja muutamien päivien odottelun jälkeen auto uudelleen tutkittavaksi. Maahantuojan huolto kävi vianhakuproseduuria läpi ja vaihtoi osia öljysihdistä välijäähdyttimeen. Vikaa ei saatu poistumaan, jolloin tehtaan ohje oli vaihtaa sylinterikansi. Samalla vaihdettiin jakohihna. Tämä kaikki takuun piikkiin.

Korjaukset valmistuivat parin kuukauden prosessin jälkeen alkusyksystä 2018. Silloin kelit olivat sen verran jäähtyneet, että en huomannut kesän tyylistä tehojen tippumista lämpimänä. Kone toimi muutenkin hyvin. Tein maaliskuussa maahantuojan suosituksen mukaisesti väliöljynvaihdon.

Sitten tähän hetkeen, eli nyt kun ilmat ovat lämmenneet 20 asteen nurkille, samaa tehon puutetta ja nykimistä on alkanut esiintyä jälleen. Tuo ei missään tapauksessa voi olla normaalia. Mietin nyt, ovatko imukanavat voineet vajaassa vuodessa (n. 20000 km) karstoittua uudelleen ja alkaa oireilla noin? Vai onko kyse jostain muusta. Vikavaloa ei ole vielä sytyttänyt.

Onko kellään muulla Puretech oireillut tällä tavalla?

Poissa C5NSeppo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #118 : Huhtikuu 24, 2019, 20:07:30 »
No nyt se kohtalon arpa lankesi sitten meikäläisenkin kohdalle…

GC4P PureTech 130 A, puolitoista vuotta vanhana ja 23 tkm ajettuna, vaati eilen pitkäperjantaina Järvenpään kohdalla juuri alkaneella pääsiäismatkalla Hki-Varkaus-Hki eri väristen hälytysvalojen kanssa pikaista pääsyä korjaamolle (moottorihäiriö).

Hinaus lähimmän Citroen-korjaamon pihaan (Mäkelän Kone Järvenpäässä) ja huolenpitosopimuksen mukainen sijaisauto Avikselta; mittava matkatavaramäärä mahtui sentään hyvin siihen (Skoda Octavia farmari). Onneksi ilma oli aurinkoinen ja sekä hinurin että vuokraamon henkilöt avuliaita. Huonoa tuuria sen sijaan oli tämä ajoitus: korjaamot auki vasta 4 päivän kuluttua tiistaina ja tuon Mäkelän korjaamopäivystys oli lopetettu vasta pari viikkoa sitten! Joten sitten vaan mukavan tila-auton jälkeen pudottautuminen Skodan matalalle istuimelle ja matkan jatkaminen oudolla autolla, onneksi vakkarin säädöt sentään pienen etsimisen jälkeen löytyivät.

Nyt sitten tiistaina heti aamusta soitto korjaamolle ja jos/kun auto ei tule samana päivänä kuntoon, niin neuvottelu sijaisauton saamiseksi.

Onko kohtalotovereilla hyviä neuvoja siitä, miten takuun alaisen viankorjauksen ajaksi onnistuisi saamaan sijaisauton veloituksetta käyttöön?

Esirippu laskeutui ensimmäisen näytöksen jälkeen:

- Mäkelän Koneessa tiistaina 23.4. luettiin ja nollattiin vikakoodit. Kuulemma viittasivat seoksen liian aikaiseen syttymiseen ja mahdolliseen nakutusilmiöön, mutta asentaja ei saanut kolmella yrityksellä yhteyttä tehtaan diagnosilaitteistoon, joten tarkempi analyysi ei onnistunut tällä kertaa. Koeajossa ei ilmennyt mitään poikkeavaa, joten sain oman autoni taas käyttöön iltapäivällä ja pääsin eroon sijaisautosta. Citroen tiepalvelu hoiti Aviksen veloituksesta 300 € ja Mäkelä autoni takuun voimassa ollessa loput 28 €, joten tästä näytöksestä ei tullut muuta kuin harmit ja pelko selkärankaan siitä, että karmea 2. näytös saattaa vielä olla edessä juuri silloin, kun sitä vähiten kaipaisi.

Jos kenellä on yhteyksiä johonkin ammattikorkeakouluun, niin saisivat innokkaalle opiskelijalle hyvän autotekniikan insinöörityön  palkitun PureTech-moottorin todettujen ongelmien analysoinnista!
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa ExXm

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #119 : Huhtikuu 24, 2019, 23:06:06 »
Nämä haistapaskamoottorit vaan valmistelee meitä sähköajankaudelle. Ei pystytä enää tekemään polttomoottoria joka vastaisi nykypäivän haasteisiin.

Poissa ace

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 507
  • Peukkuja: 6
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #120 : Huhtikuu 25, 2019, 00:22:08 »
Nämä haistapaskamoottorit vaan valmistelee meitä sähköajankaudelle. Ei pystytä enää tekemään polttomoottoria joka vastaisi nykypäivän haasteisiin.

Dieselit on edelleen hyviä  8)
C5 3.0 V6 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 617
  • Peukkuja: 15
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #121 : Huhtikuu 25, 2019, 00:59:13 »
Ilmoittaudun tähän ketjuun. Autona C4 Puretech 130 vm 2016. Tarina alkaa viime kesästä, jolloin kuumalla kelillä alkoi tuntua tehottomuutta ja nykimistä. Oireet helpottivat kun ajoi hetken maantienopeutta ja kone viileni. Sitten loppukesästä vikavalo syttyi, kaikki vedot pois ja nilkutin korjaamolle.
...
Korjaukset valmistuivat parin kuukauden prosessin jälkeen alkusyksystä 2018. Silloin kelit olivat sen verran jäähtyneet, että en huomannut kesän tyylistä tehojen tippumista lämpimänä. Kone toimi muutenkin hyvin. Tein maaliskuussa maahantuojan suosituksen mukaisesti väliöljynvaihdon.

Sitten tähän hetkeen, eli nyt kun ilmat ovat lämmenneet 20 asteen nurkille, samaa tehon puutetta ja nykimistä on alkanut esiintyä jälleen. Tuo ei missään tapauksessa voi olla normaalia. Mietin nyt, ovatko imukanavat voineet vajaassa vuodessa (n. 20000 km) karstoittua uudelleen ja alkaa oireilla noin? Vai onko kyse jostain muusta. Vikavaloa ei ole vielä sytyttänyt.

Puretechista sinänsä en mitään tiedä mutta noista oireista tuli mieleeni että voisiko vika olla moottorin jäähdytysjärjestelmässä, eli se käy liian kuumana? Suuremmilla nopeuksilla ajoviima jäähdyttää mutta taajamassa kuumenee? Tai jos jäädytys toimii niin lämpöanturi(t) antaa väärää tietoa ja moottori säätää seosta sen mukaan...
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa PSand

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #122 : Huhtikuu 25, 2019, 07:50:13 »
Ilmoittaudun tähän ketjuun. Autona C4 Puretech 130 vm 2016. Tarina alkaa viime kesästä, jolloin kuumalla kelillä alkoi tuntua tehottomuutta ja nykimistä. Oireet helpottivat kun ajoi hetken maantienopeutta ja kone viileni. Sitten loppukesästä vikavalo syttyi, kaikki vedot pois ja nilkutin korjaamolle.
...
Korjaukset valmistuivat parin kuukauden prosessin jälkeen alkusyksystä 2018. Silloin kelit olivat sen verran jäähtyneet, että en huomannut kesän tyylistä tehojen tippumista lämpimänä. Kone toimi muutenkin hyvin. Tein maaliskuussa maahantuojan suosituksen mukaisesti väliöljynvaihdon.

Sitten tähän hetkeen, eli nyt kun ilmat ovat lämmenneet 20 asteen nurkille, samaa tehon puutetta ja nykimistä on alkanut esiintyä jälleen. Tuo ei missään tapauksessa voi olla normaalia. Mietin nyt, ovatko imukanavat voineet vajaassa vuodessa (n. 20000 km) karstoittua uudelleen ja alkaa oireilla noin? Vai onko kyse jostain muusta. Vikavaloa ei ole vielä sytyttänyt.

Puretechista sinänsä en mitään tiedä mutta noista oireista tuli mieleeni että voisiko vika olla moottorin jäähdytysjärjestelmässä, eli se käy liian kuumana? Suuremmilla nopeuksilla ajoviima jäähdyttää mutta taajamassa kuumenee? Tai jos jäädytys toimii niin lämpöanturi(t) antaa väärää tietoa ja moottori säätää seosta sen mukaan...

Jäähdytysjärjestelmään liittyvää juttua olen itsekin epäillyt. Puhuin asiasta maahantuojan huollossa viime kesänä. Olivat samaa mieltä, että ei kuulosta normaalilta. Eivät varsinaisesti diagnosoineet ongelmaa erikseen vianhakuprosessin yhteydessä eikä vikakoodia ollut. Toivoivat sen varmaankin liittyvän pääongelmaan, joka tehtaan ohjeen mukaisesti korjattiin kannen vaihdolla. Lisäksi korjaukset tehtiin viime syksynä, jolloin ilmat olivat jo viilenneet.

Tänään aamulla taas kone toimi normaalisti, kun lämpö oli 10C nurkilla. Eilen iltapäivällä ilman lämpö oli auton mittarin mukaan 24C ja kovin tahmealta tuntui kone. Tyhjäkäynnillä rajoitti kierrokset 3000:een, mitä teki myös viime kesänä.


Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 617
  • Peukkuja: 15
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #123 : Huhtikuu 25, 2019, 11:11:14 »
Jäähdytysjärjestelmään liittyvää juttua olen itsekin epäillyt. Puhuin asiasta maahantuojan huollossa viime kesänä. Olivat samaa mieltä, että ei kuulosta normaalilta. Eivät varsinaisesti diagnosoineet ongelmaa erikseen vianhakuprosessin yhteydessä eikä vikakoodia ollut. Toivoivat sen varmaankin liittyvän pääongelmaan, joka tehtaan ohjeen mukaisesti korjattiin kannen vaihdolla. Lisäksi korjaukset tehtiin viime syksynä, jolloin ilmat olivat jo viilenneet.

Tänään aamulla taas kone toimi normaalisti, kun lämpö oli 10C nurkilla. Eilen iltapäivällä ilman lämpö oli auton mittarin mukaan 24C ja kovin tahmealta tuntui kone. Tyhjäkäynnillä rajoitti kierrokset 3000:een, mitä teki myös viime kesänä.

Tuli vaan mieleen että entäpä jos... voisiko vika olla ilmastointilaitteessa? Eli ilmastointi pois päältä, toimiiko silloin normaalisti?
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa PSand

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: Puretech jätti välille
« Vastaus #124 : Huhtikuu 25, 2019, 12:14:16 »
Jäähdytysjärjestelmään liittyvää juttua olen itsekin epäillyt. Puhuin asiasta maahantuojan huollossa viime kesänä. Olivat samaa mieltä, että ei kuulosta normaalilta. Eivät varsinaisesti diagnosoineet ongelmaa erikseen vianhakuprosessin yhteydessä eikä vikakoodia ollut. Toivoivat sen varmaankin liittyvän pääongelmaan, joka tehtaan ohjeen mukaisesti korjattiin kannen vaihdolla. Lisäksi korjaukset tehtiin viime syksynä, jolloin ilmat olivat jo viilenneet.

Tänään aamulla taas kone toimi normaalisti, kun lämpö oli 10C nurkilla. Eilen iltapäivällä ilman lämpö oli auton mittarin mukaan 24C ja kovin tahmealta tuntui kone. Tyhjäkäynnillä rajoitti kierrokset 3000:een, mitä teki myös viime kesänä.

Tuli vaan mieleen että entäpä jos... voisiko vika olla ilmastointilaitteessa? Eli ilmastointi pois päältä, toimiiko silloin normaalisti?

Muistelisin, että kokeilin tuota viime kesänä eikä ollut vaikutusta. Täytyypä vielä testata uudestaan.