Katsastustarinoita

Aloittaja andre, helmikuu 23, 2006, 13:00:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Seevitska

^ Itse boikotoin A-katsastusta. Ensinnäkin kyseisessä lafkassa on yleisesti ottaen kallein hintataso, lisäksi samainen firma on brittiläisessä omistuksessa. Kolmanneksi mieleeni muistuu autokouluajat, jolloin ihmettelin Ajovarman (A-katsastus) monopolia inssinä.

Käytän femmaa eräällä yksityisyrittäjällä, joka perheineen pitää täällä katsastuskonttoria. Hinnat halvimmasta päästä ja mukava palvelu.
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

miksu661

Kävin lauantaina näyttämässä pojan C5 (-02 170tkm).Etulevyt oli kulunu 22mm ja oikea etuvalo näytti liian ylös. Eli saan käydä uudestaan juomassa kaakaota  :) Hinta mittauksineen 50e Turun katsastus centerissä.

jsi

Mainio ylläri.  Katsastaja merkkasi takaripustuksen puslan vaurioituneeksi.  Vein Vantaan Autokorjaamolle ja kun menin hakemaan, viat oli korjattu ja auto katsastettu.  Ei veloitusta katsastuksesta.
Korjaamo oli löytänyt viallisen puslan edestä, eikä takaa, ja olivat käyneet konttorilla "hyväksyttämässä" katsastajan virheen. 
Auto oli ehkä mennyt puhumalla läpi, koska hyväksyntä on leimattu 10:35 ja korjaamon ohjauskulmaraportti 12:45. 

MBCITds3

Ei ainakaan mun DS3 rumenna Citikan katsastus tilastoja kun LÄPI MENI.
Maksoi 70 euroa A-katsastuksessa.

Megaman

^ Kyllä ton ikänen pitää mennäkkin että heilahtaa... :)

Itellä alkaa olemaan jännät paikat... ens viikolla katsastus ja tähän mennessä mennyt joka vuosi aina huomautuksitta, eikä ole uusittu ikinä vielä mitään alustan osia, jarruja yms. Nyt aavistelen, että varmaan jotain jo alkaa löytymään... ???
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

MarieCurie

Runsas viikko sitten otin mun 22-vuotiaan esille talvisäilöstä, katsoin että valot palaa ja pesin, sitten seuraavana päivänä katsastukseen. Läpi meni huomautuksitta. Ennen mulla oli tapana antaa tehdä päällisin puolin tarkastus ennen katsastusta, mutta jo muutaman vuoden ajan olen mennyt suoraan katsastukseen kaikkien vanhojen romujeni kanssa ja hyvin on mennyt.

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Megaman - toukokuu 28, 2013, 12:08:40
^ Kyllä ton ikänen pitää mennäkkin että heilahtaa... :)
Niin, vaan eipä se ikä aina tae ole, läpimenojen suhteen...

Noissa muutaman vuoden ikäisissä, jotka monet hylätään jopa ekassa katsastuksessaan, tahtoo unohtua se että nekin kyllä kuluvat. Eivätkä enää ihan uusia ole, vaan jossain määrin käytettyjä nekin. Ja edes kun ne polttimot katsoisi, niin sekin auttaisi asiaa, vaan uskomattoman huonon kuntoon osaa auto mennä jo alle viisivuotiaanakin..!

Viime vuodelta, ainoat mitä uusintanäytöille viedä piti, oli kumpikin 90-lukuisia, kerrasta läpi taas molemmat 70-lukuiset... Viime vuodelle tuli siis "vain" kuusi katsastuskertaa, monellakohan tämän vuoden pääsisi..?

Vuoroaan odottaisi tuo -92 Xm, sitten syssymmällä nuo -74 Dyane ja -71 Sm, ja jos oikein kivasti saa askarreltua sen mitä kuvittelee niin myös -68 Dyane näytille viedä pitäisi, jo 20 vuotta rästissä olleen vuosikatsastuksen sekä muutoskatsastuksen takia...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Megaman

^ Juu, mulla oli joskus 2 vuotias Ford P100, ajettu 20 tkm ja hylky tuli.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Seevitska

Lainaus käyttäjältä: Megaman - toukokuu 28, 2013, 17:07:32
^ Juu, mulla oli joskus 2 vuotias Ford P100, ajettu 20 tkm ja hylky tuli.

Ongelma ympyröity jo maskissa. ;)

Paanaz

2008 c5 III tourer tuli käytettyä leimalla, ennen leimaa siis tuli vaihdatettua vuotava jousisylinteri ja vetarin suojakumi.
Ei moitteita katsastuksessa paperiin. Kommenttina sen verran että onpa pehmeä alusta jopa verrattuna muihin c5:iin, rengaskauppaan kannattaa mennä ja ajella varovasti jos ei vaihda renkaita, sekä takajarrupalat melko kuluneet.

Jotain positiivista siis eiliselle päivälle.

Xsara Break 1,6 SX -03,
C5 136HDi Confort Tourer -08
Yamaha Virago 535 -94, Tunturi Maxi -84

Megaman

Lainaus käyttäjältä: Megaman - toukokuu 28, 2013, 12:08:40

Itellä alkaa olemaan jännät paikat... ens viikolla katsastus ja tähän mennessä mennyt joka vuosi aina huomautuksitta, eikä ole uusittu ikinä vielä mitään alustan osia, jarruja yms. Nyt aavistelen, että varmaan jotain jo alkaa löytymään... ???

Ei tarvii enää jännittää...Leima tuli jälleen!  ;D

Olikohan nyt jo 8:as leima auton historiassa ekalla hyväksyen.

Seevitska

Sillä lailla, onnittelut vain. Välillä sitä kyllä ihmettelee, että keiden C5:t ne oikein reputtavat katsastuksessa päätyen listojen jumbosijoille.  :laugh:

Megaman

^ Yksi hyvä kikka on hoitaa OBD-todistus ulkopuoliselta, eli ajetaan OBD-testi ja saadaan siitä mustaa valkoisella ja esitetään se konttorilla.

Liian paljon noita hylätään pelkkien koodien perusteella. Opin tuon edellisen Sonatan kanssa.

Imuroin ja putsaan auton sisältä kerran vuoteen, joten ennen katsastusta se on hyvä tehdä. Samoin pesen ja vahaan. Nykyisin vahaan pari krt. vuodessa.

Jos auto on liikkuva kaatopaikka, josta ei näe edes ulos ei ole ainakaan mun juttu viedä moista näytille.

Seevitska

:-[ <---- Ilmeeni kun en ole vahauttanut autoa vielä kertaakaan sitten liikkestä oston. Viime pesustakin on aikaa jo yli puoli vuotta. Pidän kyllä tuulilasin ja sivuikkunat puhtaina, ärsyttää nähdä eritoten talvella sellaisia autoja joiden tuulilasiin on raavittu vain noin kämmenen kokoinen aukko. Myös 50kg lumikasa katolla pistää vihaksi.

Onneksi maalla asuvalla sukulaisella on tosi hyvä pesupaikka pihalla, pitää hemmotella femmaa kun seuraavan kerran sinne menemme.

Sisältä auto on ihan siisti kyllä, mitä nyt vähän hiuksia, normaalia pölyä ja ovien muovilokeroihin kengistä jääneitä kurajälkiä.  ::)

MarieCurie

Kyllä auto kuuluu pitää puhtaana ja kiiltävänä katsastusten välilläkin.
MK ZX on katsastettu tänään ja kehujen kera!  :) Saan katsurin(kin) mukaan olla tyytyväinen, kun jo 20-vuotias on noin hienossa kunnossa. No itse asiassa hänellä on ikää 20 v ja 3 päivää, ranskatar täytti 17.6 täydet 20 vuotta! Paljooon onneaa vaaan!

Jäi vaan pari seikkaa ärsyttämään: katsurin ilmiselvä asenne ranskiksia kohtaan, se tuli tooosi monta kertaa esille, lause alkoi aina: "ranskalaisissa" tai "ranskalaiset", ja loppu oli jotain negatiivista ihmettelyä. Selvä asennevamma, vaikka kielsikin sen kun kysyin. Katsurin käytös oli kyllä muuten ihan kohteliasta ja kaikin puolin korrektia. Kun olin saanut uuden rekisteriotteen mun oli ihan pakko sanoa, että luulin jo että tästä ei tule mitään ennakkoasenteesi vuoksi, ja että suhtaudun tähän autooni kuin tiikeriemo pentuihinsa.
Lisäys: niin ja se toinen ärsyttävä seikka... en taida kertoa, kiukuttelen vaan ja kärsiköön joku muukin!

Jasu

Tuosta asenneongelmasta.

Tuli itsellenikin vastaan huomattavan asenteellinen katsuri, eikä oikein sillä kertaa valitakaan voinut kun oli ainua sillä hetkellä töissä ollut ja toiveena oli lähteä ko. ajopelillä seuraavana päivänä Helsingin kierrokselle...

No, tuli kyllä kaikenlaista kuultua, ihmetteli mm. sitä kun takasumuvalo toimi, ja siitä sit lausumaan että "eihän tämänikäisessä edes sitä tarvitsisi"... Seisontajarrun sijainnista etusiin mainitsin, jo ennenkuin ehti pois jarrudynolta, mutta pitihän siitä tietenkin mainita että "minkä takia tällaisia poikkeavia pitää rakentaa"...

Siitä sit pikku ajolenkin jälkeen takaisin halliin, saatesanoilla "miltähän se alusta näyttää näin paljon ajetussa", mittarissa vasta nelosella alkava lukema. Sitä sitten ihmetteli kun mainitsin aiemman vastaavan menneen pilkottavaksi kun mitä varmimmin oli alun toista miljoonaa mittarissa. Vaan eihän tällaista voi uskoa todeksi...

Iskaritestissä tietenkin taas piti ihmetellä, kun sattui tasan samat lukemat vasemman ja oikean välille, että "kumma kun tällainen alusta antaa noinkin tasaisia lukuja", mutta tilanne sit repesi kun nosturille asti päästiin. Liki kolme varttia käänteli keulan niveliä, ja raidetangon päistä kun löytyi just tuntuva välys, niin messuhan siitä syntyi, tietenkin meni haukkumaan jopa edellisen katsurin, kun olisi kuulemma pitänyt tuollaiset huomata, edellisen leiman jälkeen ei kolmea tuhatta kilometriä mittariin ehtinyt kertyä. Tässä kohtaa piti sitten kyseenalaistaa koko aseman meininki, kun oli puolisen vuotta takaperin katsastettu just samalla asemalla, jota ei tämä meinannut uskoa ollenkaan..!

Olihan siellä pieni välys, kun aikansa väänteli, mutta sittemmin irtonivelistä ei enää mitään löytynytkään. Keskusteltiin kyllä aika henkevään sävyyn että "tämä on sitten aivan takuulla viimeinen käyntini siellä, siis se tuleva jälkinäyttö". Kummastutti se että tämä kuitenkin metelin nosti siitä ettei nivel tuollaiseen kuntoon pääse niin vähillä ajoilla, eli siis kyseenalaisti työkaverinsa ammattitaidonkin..?

Mutta jos kerran ei tykännyt laitteesta, niin miksi sitten halusi uudestaan nähtäväksi sen... ;D

Muisti toki vielä mainita, yliajalla kun tuota katsasti, että "saat tähän kuukauden korjausaikaa, mutta mihinkäänhän tällä ei sitten ajaa saa", jännä hymynkare kasvoilla..!

Tuo asenne vain jäi kaivelemaan aika pahasti, mutta myöhemmin kuulin tämän aloittaneen joskus Rättärin katsastuksen sanoilla "nämä ne olis saanu jäädä kokonaan keksimättä"

Toki täytyy muistaa että katsastusimmeiset on kuitenkin ihmisiä hekin, ja jokaiselle sattuu joskus huono päivä. Mutta palveluammatissa sitä omaa pahaa oloaan ei tarvitsisi purkaa asiakkaisiin. Tuossa katsastuksen yhteydessä alkoi tuntumaan ikävästi siltä että olisi palattu pari vuosikymmentä taaksepäin, katsurille ei saa puhua eivätkä he saa hymyillä.

Onneksi nykyään saa valita asemansa missä käy. Toista se oli "Kekkosen aikaan"...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Pasi A S

Mun Xsara Picasso on tectyl käsitelty.Pidän autoni sisältäkin siistinä,kun monesti hurautan sillä asiakkaiden kanssa syömään.Joka kerran katsastuksesta kuulen massauksen ylistämistä.Sitten alkaa sisätilojen puhtaudesta kiitoslaulut.No joo,kehuja on kiva kuulla mutta silti,vähän äklöttää.Leima paperiin nyt ja veke täältä,kiitos.

Pasi A S

Nivelen välys on katsurin käsistä ja korvien välistä kiinni.Kamu kiroaa katsureiden suhtautumista Chevy Vaniinsa.Isossa maassa on isot toleranssit,vanin nivelet on uutenakin välyksellisiä.

Aimo Käikäle

Tuli tosiaan Jumpper katsastettua tänään. Odotukset ei olleet kummoset, savujen mittausta pelkäsin (tarkemmin tekniikka osiossa).
Parkkipolttimot oli palaneet ja vaihdoin ne appiukon pihalla. Toisen umpion se painettava tappi ei mennyt enää kunnolla paikoilleen, ajattelin että kyllä se siitä --> korjauskehoitus.

Olen muutamia vuosia käyttänyt Raumalla tuossa K- liikkeessä, mielestäni siellä homma toimii ihan hyvin. Ei mitään nipotusta tms.
Berlingo 1.6hdi 2016, Peugeot 208 1.2 2016

parsakaalimurhaaja

#/÷×$:%%/ Uusintakatsastuksessa oli edelleen häikkää päästöjen kanssa. Kerran jo käytetty korjaamolla korjauttamassa pakoputki niin taad sinne että saavat korjata sen nyt kunnolla. Onneksi mies jaksaa rampata korjaamolla, itsellä meinaa romahtaa hermo pelkästä ajatuksesta.

Zego

Ilmeisesti halvempi huoltopaikka jossa ei mahdollisuutta päästömittaukseen?

SähköJanne

Olipas meikäläisen auton kohdalle osunut rento katsastusmies. Edellinen omistaja oli katsastanut auton tämän vuoden kesäkuussa. Korjauskehoituksia oli kaksi, "heilahduksenvaimentimen" hydraulivuoto oikealla takana ja peruutusvalo ei toimi. Kuitenkin tämän lisäksi autossa oli tosi runsas moottorin öljyvuoto, lisäjarruvalo ei toimi, koiranluu edessä vasemmalla väljä, molemmat alapallonivelet edessä väljät. Tähän mennessä mulla itsellä ei ole yksikään väljä koiranluu mennyt läpi ilman korjauskehoitusta, pallonivelistä puhumattakaan ???
ex C5 2.0 Break 2003
ex Xsara 1.9TD 1998
ex-Xantia 1.8 1993
Jumper 2.0HDi 2002

Nuudeli

Tänään meni C5 hyvin läpi katsastuksesta. Ainut moite oli vänkärin parkkipolttimo, joka oli päässyt huomaamatta himmenemään. On se vaan mukava asioida synnyinpaikkakunnan yksityisessä katsastuskonttorissa, jossa asiakaspalvelu on kohdallaan. Halliin saa tulla seuraamaan katsastusta ja kysymyksiin vastataan asiallisesti. Hintaa päästömittauksen kanssa oli 60e ja jälkitarkastus on ilmainen, jos sellainen tulee eteen. Vähän meni jo mainoksen puolelle, mutta hyvä fiilis jäi tästäkin päivästä.
Nykyiset: MB C 250CDI -A -18, C4 AT -11 (1.6 VTI)

Entiset: 2 x C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

MarieCurie

Lainaus käyttäjältä: Nuudeli - elokuu 02, 2013, 20:52:20
Halliin saa tulla seuraamaan katsastusta ja kysymyksiin vastataan asiallisesti.
Eikö kaikissa paikoissa sitten saa tulla. Olen ollut mukana joka ainoassa omien autojeni katsastuksessa, olen kysellyt ja saanut vastauksia ja kuvannutkin melkein kaikki katsastukset, eikä kukaan ole häätänyt mua pois. Kyseessä on sentään mun autot, ja maksan palvelusta! Ja saan katsastuksesta viranomaispäätöksen, jossa on valitusoikeus, jos koen päätöksen olevan epäoikeudenmukainen.

Seevitska

Lainaus käyttäjältä: MarieCurie - elokuu 02, 2013, 22:50:39
Lainaus käyttäjältä: Nuudeli - elokuu 02, 2013, 20:52:20
Halliin saa tulla seuraamaan katsastusta ja kysymyksiin vastataan asiallisesti.
Eikö kaikissa paikoissa sitten saa tulla. Olen ollut mukana joka ainoassa omien autojeni katsastuksessa, olen kysellyt ja saanut vastauksia ja kuvannutkin melkein kaikki katsastukset, eikä kukaan ole häätänyt mua pois. Kyseessä on sentään mun autot, ja maksan palvelusta! Ja saan katsastuksesta viranomaispäätöksen, jossa on valitusoikeus, jos koen päätöksen olevan epäoikeudenmukainen.

Pitäisi kyllä saada, se on maksavan asiakkaan perusoikeus.