Katsastustarinoita

Aloittaja andre, helmikuu 23, 2006, 13:00:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Megaman

Lainaus käyttäjältä: marx - toukokuu 25, 2011, 21:52:08
Lainaus käyttäjältä: Megaman - toukokuu 25, 2011, 16:04:00
;D Se on pojjaat sellanen juttu, että C5 on leimattu jo neljännen kerran huomautuksitta peräjälkeen... 8)
-08, -09, -10, -11
Mallia -03, eikö ensimmäinen katsastus ollut jo -06? Mitähän silloin tapahtui? Huomautuksia huomautuksien perään?

Auton historiasta sen verran uutta tietoa, että kaikki katsastukset ekasta (-06) katsastuksesta lähtien leimat lyöty ilman huomautuksia... :angel:

;D
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

marx

Eipähän ollut mitään sanottavaa tänäkään vuonna. 74e maksoin 20e tarjouskortin kanssa. Jotenkin vaan tuntuu, että voisivat kehittää jonkun systeemin, että harvemmin katsastettaisiin näitä säännöllisesti huollettavia. Kerran vuodessa käytän merkkihuollossa ja sitten huollontarkastuksessa katsastuksessa. Mitä järkeä tässä on? Huolto voisi laittaa johonkin tiedostojärjestelmään tiedon tehdystä huollosta ja katsastus olisi sillä selvä. Itsehuollettuja ja muita ns. pommeja katsastettaisiin entiseen tapaan. Ehkä katsastettaisiin kaikki vaikkapa joka kolmas vuosi.
Kymmenen minuuttia meni ja ainoa kommentti oli, että onko mittarissa kaikki kilometrit. Onkohan olemassa jokin sääntö kuinka paljon autolla pitäisi vuosittain ajaa? Johtuipa mieleeni vanhahko herrasmies, jonka tapasin renkaanvaihtopisteelläni. Vuoden 1995 Fiatissaan kertoi olevan kilometrejä noin 40 tuhatta! Ja vuosittainhan sekin on katsastettava, aina muutama sata kilometriä lisää ajettuna.
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)

Jasu

Lainaus käyttäjältä: marx - joulukuu 17, 2011, 13:15:49Jotenkin vaan tuntuu, että voisivat kehittää jonkun systeemin, että harvemmin katsastettaisiin näitä säännöllisesti huollettavia. Kerran vuodessa käytän merkkihuollossa ja sitten huollontarkastuksessa katsastuksessa. Mitä järkeä tässä on? Huolto voisi laittaa johonkin tiedostojärjestelmään tiedon tehdystä huollosta ja katsastus olisi sillä selvä. Itsehuollettuja ja muita ns. pommeja katsastettaisiin entiseen tapaan. Ehkä katsastettaisiin kaikki vaikkapa joka kolmas vuosi.
Voisiko tuota alleviivattua perustella jotenkin..? Eilisen perusteella koettuna, ei ainakaan menisi minun ymmärrykseen, muuten kuin v*ttuiluna tällaista ajoneuvoharrastajaa kohtaan...

Mittarissa 590***km, itse huollettu/korjattu vuodesta 1993 alkaen. Onko tämä siis yllämainittu ns. pommi..?

Alle puoli tuntia, jonotuksineen... Kiva kokemus taas, kaikkineen.

Ja mitä sitten tein "valmistautuakseni" tuohon suoritukseen..:

-täytin tankin
-tarkastin että valot toimii, oli kaikki ehjiä
-vaihdoin talvirenkaat (lie merkki siitä ettei ihan hetkeen ollu ajettu?)
-tarkastin öljyt/LHM-tason/pisipojan

Siitä sit suoraan leimaelukan syyniin, tarkkaan tutki alustan, välyksiä etsien, mutta eihän niitä ollut...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Pasis

Lainaus käyttäjältä: marx - joulukuu 17, 2011, 13:15:49
Eipähän ollut mitään sanottavaa tänäkään vuonna. 74e maksoin 20e tarjouskortin kanssa. Jotenkin vaan tuntuu, että voisivat kehittää jonkun systeemin, että harvemmin katsastettaisiin näitä säännöllisesti huollettavia. Kerran vuodessa käytän merkkihuollossa ja sitten huollontarkastuksessa katsastuksessa. Mitä järkeä tässä on? Huolto voisi laittaa johonkin tiedostojärjestelmään tiedon tehdystä huollosta ja katsastus olisi sillä selvä. Itsehuollettuja ja muita ns. pommeja katsastettaisiin entiseen tapaan. Ehkä katsastettaisiin kaikki vaikkapa joka kolmas vuosi.

Onhan siitä lukuisia esimerkkejä, että myytävässä autossa on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja, mutta auto on täysi pommi. Jos kieltää korjaamasta mitään, niin sen huollon leimanhan saa silti, kun öljyt ja suodattimet on vaihdettu, saranat voideltu, rikkinäiset polttimot vaihdettu ja tarkastuskohteet tarkastettu. Esim. jarrrupalat- ja levyt ja iskarit voi olla huollon jälkeen vaihtokunnossa, jos on kieltänyt vaihtamasta. Huono idea.

Xari

Lainaus käyttäjältä: Pasis - joulukuu 17, 2011, 16:11:21
Esim. jarrrupalat- ja levyt ja iskarit voi olla huollon jälkeen vaihtokunnossa, jos on kieltänyt vaihtamasta. Huono idea.

Ja jos käskee huoltoa tarkistamaan onko ne kunnossa niin ne on vaihdettu uusiin kunnosta piittaamatta ::)

marx

Jasulle en halua v*****lla, varmaan osaa pitää kulkineensa kunnossa. Ajattelin vain, että huoltoliikkeiden työnjälkeä voidaan jotenkin valvoa, yksityisiä ei niinkään. Eikös tämänsuuntaisia ajatuksia ollut jo esillä, että korjaamot hoitaisivat katsastuksen? Korjaamoille kunnon sanktiot tekemättä jätetyistä töistä ja joka kieltää tarpeellisen työn tekemisen, jää ilman leimaa.
Pommeilla tarkoitin lähinnä näitä "ajoaikaa jäljellä" tapauksia, nuorison kesäautoja jne. Enkä missään tapauksessa Jasun Dyanea, harrasteautoista varmaankin pidetään parempaa huolta kuin näistä jokapäiväisistä kulkineista.
Yksinkertaistaen; kesällä käytän auton huollossa ja oletan, että kaikki on käyty läpi ja tarvittavat osat vaihdettu. Loppuvuodesta katsastusmies tarkistaa huollon työnjäljen. Huolto maksoi 300-600e ja katsastus 100e.
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)

Aake

Jos merkkiliikkeessä/muulla ammatillisella autokorjaajalla huollettuja ei tarvitsi katsastaa, tulisi katsastuksen olla ilmainen autonsa itse huoltaville.
Nimittäin mielestäni ei ole oikein sekään, jos itse autonsa huoltava joutuu maksamaan osat, tekemään työn ja sen lisäksi vielä maksamaan siitä, että joku muu tarkistaa tehdyn työn. Entä miten meneteltäisiin sitten, jos hankkisi katsastuselukan paperit, tarvitsiko sitten ollenkaan enää katsastaa autoaan? Silloinhan olisi itse valtuutettu sanomaan onko auto ajokunnossa vai ei.
GS Pallas -79
XM 2.0i -92
Xantia 1.8i -94
(Naisen) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Aut. Break -98

Citikka99

Lainaus käyttäjältä: Aake - joulukuu 30, 2011, 17:43:00
Jos merkkiliikkeessä/muulla ammatillisella autokorjaajalla huollettuja ei tarvitsi katsastaa, tulisi katsastuksen olla ilmainen autonsa itse huoltaville.
Nimittäin mielestäni ei ole oikein sekään, jos itse autonsa huoltava joutuu maksamaan osat, tekemään työn ja sen lisäksi vielä maksamaan siitä, että joku muu tarkistaa tehdyn työn. Entä miten meneteltäisiin sitten, jos hankkisi katsastuselukan paperit, tarvitsiko sitten ollenkaan enää katsastaa autoaan? Silloinhan olisi itse valtuutettu sanomaan onko auto ajokunnossa vai ei.

Olisiko syytä käyttää ihmisistä asiallista nimitystä ellei sitten itse halua olla joku torakka. Kyllä se katsastusmieskin tekee arvokasta työtä ja ansaitsee asiallisen kohtelun. Virheitä tekee joskus jokainen, jopa citikoilla ajavat.

Aake

Lainaus käyttäjältä: Citikka99 - joulukuu 31, 2011, 10:51:40
Lainaus käyttäjältä: Aake - joulukuu 30, 2011, 17:43:00

Olisiko syytä käyttää ihmisistä asiallista nimitystä ellei sitten itse halua olla joku torakka. Kyllä se katsastusmieskin tekee arvokasta työtä ja ansaitsee asiallisen kohtelun. Virheitä tekee joskus jokainen, jopa citikoilla ajavat.

Anteeksi, ei ollut kyllä missään nimessä tarkoitus loukata katsastusmiestä. Tarkoitus oli vain leikkiä vähän sanalla, ei käyttää sitä arvosteluun. Itse oikeastaan arvostan katsastusmiehiä kovinkin paljon. Hehän periaatteessa joutuvat ottamaan vastuun siitä, että onko auto kunnossa vai ei.
GS Pallas -79
XM 2.0i -92
Xantia 1.8i -94
(Naisen) Saxo 1.4i -96
(Varaosa) XM TCT Aut. Break -98

OskuK

Minun vaikuttavin katsastuskokemus on nuoruudesta kuin ylimmäinen, arvostetuin, ja jumalallisin hahmo: katsastus setä huusi minulle että: "vittuako haukottelet? Saatana tänne tulla haukottelemaan, olisit pysynyt sängyssä!"  Kupla ei mennyt läpi, mutta katsastusteknikko ei sitten onneksi rikkonut siitä myöskän mitään, vaikka olisinkin ennemmin toivonut että arvostettu, jumalainen katsastaja itse olisi jäänyt sänkyynsä aamulla, vaikka sitten hieman kuolleena ;-)

Megaman

Lainaus käyttäjältä: Megaman - joulukuu 11, 2011, 18:52:21
Lainaus käyttäjältä: marx - toukokuu 25, 2011, 21:52:08
Lainaus käyttäjältä: Megaman - toukokuu 25, 2011, 16:04:00
;D Se on pojjaat sellanen juttu, että C5 on leimattu jo neljännen kerran huomautuksitta peräjälkeen... 8)
-08, -09, -10, -11
Mallia -03, eikö ensimmäinen katsastus ollut jo -06? Mitähän silloin tapahtui? Huomautuksia huomautuksien perään?

Auton historiasta sen verran uutta tietoa, että kaikki katsastukset ekasta (-06) katsastuksesta lähtien leimat lyöty ilman huomautuksia... :angel:

;D

Nonni, ja taas tuli leima, että napsahti. Ei näin hyvää autoa oo ollu mulla vissiin koskaan. 150 tkm tuli viikonloppuna mittariin. :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

MarieCurie

Meidän pihan kaksi BX:ää saivat eilen leiman huomautuksitta ja ZX torstaina. Mikäs ihme se on, että noin uusi auto läpäisee katsastuksen kun nämä meidän parikymppisetkin pystyy siihen!  :) On ne beksit ja zeksit vaan hyviä autoja!

Megaman

^ Alkaahan toi oleen jo 10 vuotias. Oon aina ihmetelly kun toisilla on pihat täynnä näitä silmäteriä ja niitäkin siinä kaikenaikaa leimaillaan, niin onko ne koko ajan vakuutuksessa vai miten se homma toimii? Mulla on aina välillä ollut kakkosautoa pihassa, mutta olen huomannut että ei noista ole kuin kuluja, joten Xantiakin sai lähteä. Mopoonkin maksaa vakuutus 155 € vuodessa...

Autoista on enempi kuluja kuin iloa... :P

MarieCurie

Täällä asuu kaksi ihmistä, ja koska asumme kaukana maaseudulla, molemmilla on oltava auto. Ja mulla on erikseen kesä- ja talviauto, ne eivät ole samaan aikaan liikennekäytössä. Siinä se, näin se menee ihan hyvin.

ealab

Vielä katsastuksista. Paljon on puhuttu siitä, että liike saisi rämäänkin leimat, yksityinen ei. Esim. juuri eräässä käytetyssä, liikkeen katsastamassa oli etukiekot siinä kunnossa, että vähemmästäkin tulisi punakynää. Minkäs teet, katsastettua autoa myytiin.

yason

Lainaus käyttäjältä: ealab - toukokuu 29, 2012, 21:53:32
Esim. juuri eräässä käytetyssä, liikkeen katsastamassa oli etukiekot siinä kunnossa, että vähemmästäkin tulisi punakynää. Minkäs teet, katsastettua autoa myytiin.

Sana katsastus on niin mainio. Oli sitäkin autoa varmaan käyty katsastuttamassa ja joku katsastushallissa patsastellessaan sitä oli varmaan vähän katsastellutkin. Pelkkä katsasteleminen ei vaan oikein riitä: pitäis saada niitä hylkyjäkin, jos katsastus-patsastamisen aikana on jotain puuttellista huomattu. :)

Tämmöisessä käsityksessä minäkin, että naapuritontin autoliike saa katsastusasemalta leiman paperiin paljon suuremmalla toleranssilla kuin yksityinen henkilö, kun se liike katsastuttaa siellä kymmeniä tai satoja autoja vuodessa... Raha puhuu.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

Citikka99

Vielä katsastuksista. Paljon on puhuttu siitä, että liike saisi rämäänkin leimat, yksityinen ei. Esim. juuri eräässä käytetyssä, liikkeen katsastamassa oli etukiekot siinä kunnossa, että vähemmästäkin tulisi punakynää. Minkäs teet, katsastettua autoa myytiin.

Tai sitten liike (ainakin ns. koijarit sitä tekevät) vaihtaa katsastuksen jälkeen autoon huonommat renkaat. Se on jopa todennäköisempää kuin, että katsastuksessa hyväksyttäisiin lain vastaiset renkaat. Toisaalta, jos renkaat täyttävät lain kirjaimen ei autoa voi sillä perusteella hylätä, jos renkaat ovat jonkun ajomatkan jälkeen lain vastaiset.

MarieCurie

Ostin ZX:n liikkeestä, liikkeen katsastamana. Heti ostettuani huomasin että auto vuotaa öljyä kuin seula. Ja myös liikkeen laskuun tehtiin vielä (käsi)jarruremppa vaikka korjauskehotusta ei ollut...

Joerkka

Lainaus käyttäjältä: Citikka99 - toukokuu 30, 2012, 13:03:51

Tai sitten liike (ainakin ns. koijarit sitä tekevät) vaihtaa katsastuksen jälkeen autoon huonommat renkaat. Se on jopa todennäköisempää kuin, että katsastuksessa hyväksyttäisiin lain vastaiset renkaat. Toisaalta, jos renkaat täyttävät lain kirjaimen ei autoa voi sillä perusteella hylätä, jos renkaat ovat jonkun ajomatkan jälkeen lain vastaiset.
Vuosi takaperin ostin käytetyn katsastetun auton. rekisteriotteessa oli merkinnät palaneesta suuntavalosta ja rekisterikilven valosta. Otteessa oli merintä VAIDETTAVA kuukauden sisällä. Kun ostin auton, tämä aika oli jo mennyt umpeen. Hassua olisi ollut, jos poliisi olisi pysäyttänyt kotimatkalla...Sama koskee renkaita.
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

jtbo

Mun ostos oli katsastettu edellisenä vuonna ja ostovuonna aika pian oli katsastus edessä. Mitään ei maininnut toki valoumpiosta myyjä, mutta näkihän sen jo silmälläkin että umpio pitää vaihtaa kun siinä oli reikä.

No kuinkas ollakkaan, kun kävin auton papereita läpi, niin kolme vuotta oli se valo ollut niin että olisi pitänyt vaihtaa, tosin yhdessä katsastuksessa asiaa ei oltu huomattu...

Autossa oli merkkiliikkeen täydellinen huoltohistoria, paitsi viimeiseltä 20tkm, kummasti siinä vaan oli vikoja, jotka olivat varmasti olleet paljon pisempään ja joihin varmasti katsastuksessa kuuluisi puuttua aiemminkin.

Vähän sama stoori kaikissa autoissa jotka olen ostanut liikkeestä tai jobbarilta, yksi oli niin laho, että vuoden ajon jälkeen ei oikein löytynyt pohjasta peltiä johon korjauspalaa olisi kiinni saanut hepattua, kardaanitunnelin ja oven väli niin etu kuin takaovien osalta molemmilla puolilla uusimiskunnossa, sitten takakontista näki renkaan ja paljon muutakin.  Päälleppäin näytti toki nätiltä ja vähän kilsoja mittarissa, mutta totuus jotain muuta.

Sellaisia juttuja paljon tosiaan tullut vastaan, että ei vuodessa ja tuskin kahdessa ilmestyvät, katsastuksessa ei vaan ole kovin tarkasti asioita käyty läpi.

Eikös se joku porukka kuollut taannoin, kun oli ollut väljää alapallossa tjms. jobbari oli auton ostanut ja pistänyt myyntiin kunnossa olevana? Siinä tosin ei tainnut olla katsastusta välissä, mutta siis jos näitä jobbareita löytyy joilla moraali on noin matala, niin ehkä niiden kalustoa pitäisi tutkia jopa tarkemmin kuin muiden?

Jaa, muistan jonkun Corollan olleen ihan mediassa esillä, joka oli niin laho, että reikiä sai tökittyä ihan mihin vaan ja silti juuri katsastettu, tuore omistaja ei ollut kovin onnellinen moisesta.

Ralle

Joo, joku Subaruhan se oli jolla kuolon kolari ajettiin... Alkuperäinen myyjä tais myydä projektina ja kertoi olevan ohjauksessa vikaa ja paljon....

sitikkaporo

C5 käytetty ensimmäisellä leimalla. Eipä ollu huomauttamista, totes vaan että ompa ehtiny tulla kilometrejä.. Asiallinen kaveri oli, vastaili pariin kysymykseenkin.
ë-C4 2023, Dyane -68 projekti, Mitsu Outlander PHEV 2016

pimpelipompeli

C5 kävi maanantaina konttorilla, ihastuivat siihen niin paljon, että pyysivät vielä nähdä kuukauden sisään uudelleenkin. Alapallonivel ja loppuunkulunut jarrupala(!) aiheuttivat hylkäyksen, korjauskehoitus vasemman takavalon maadoitushäiriöstä.

Askartelutovin jälkeen vaihtui alapallo ja jarrupalat vasemmalle puolelle, takavalolle riitti valohoito auringonpaisteessa, kosketushäröstä ei enää tietoakaan.

Konttorille näytille ja uuden otteen kanssa pois. Nyt sillä saa sitten ajella 10.10.2013 asti.

Itä-Savon Katsastus, Savonlinna, 39e+uusinta 20e. Savulappu korjaamolta 20e.

miksu661

Pojan xsara -01 käyny katsatukses.Läpi meni et heilahti  :) Raision SF-katsastuksessa kävin nyt ekaa kertaa ja ei ollu mitään moittimista.Huomasi jopa että rekisterikilvenvalojen kuvut puuttuu :) Hinta 57e

Joerkka

Lainaus käyttäjältä: pimpelipompeli - kesäkuu 14, 2012, 10:19:01
C5 kävi maanantaina konttorilla, ihastuivat siihen niin paljon, että pyysivät vielä nähdä kuukauden sisään uudelleenkin. Alapallonivel ja loppuunkulunut jarrupala(!) aiheuttivat hylkäyksen, korjauskehoitus vasemman takavalon maadoitushäiriöstä.

Askartelutovin jälkeen vaihtui alapallo ja jarrupalat vasemmalle puolelle, takavalolle riitti valohoito auringonpaisteessa, kosketushäröstä ei enää tietoakaan.

Konttorille näytille ja uuden otteen kanssa pois. Nyt sillä saa sitten ajella 10.10.2013 asti.

Itä-Savon Katsastus, Savonlinna, 39e+uusinta 20e. Savulappu korjaamolta 20e.
Onneksi et käynyt Tammisaaren katsastusasemalla...bensavehkeelle kaasulapun & OBD kanssa vaatimattomasti 104 euroa...Pappa betalar...
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82