Kirjoittaja Aihe: Jousisylinterit  (Luettu 21007 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pljr

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Jousisylinterit
« : Helmikuu 26, 2013, 19:38:23 »
Moi!

Taas vuotaa molemmat etujousisylinterit. Vaihdettu ainakin kerran aikaisemmin. Jos en väärin muista niin 2 kertaa oikealla puolella. Koska auton vm on 2009 (ajettu 120000) niin ei mene enää takuuseen. Nyt kallis remontti edessä mutta kauanko uudet sylinterit kestää? 60 000 km?
Hermot koetuksella kun aina on jotain hajalla. Tällä hetkellä peruutustutkat, istuinlämmitys, ovien saranat jne...

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 676
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #1 : Helmikuu 26, 2013, 20:25:03 »
Korjaamosi voi tehdä ns. gw kyselyn tehtaalle..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa pljr

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #2 : Helmikuu 26, 2013, 20:35:52 »
Korjaamo on tehnyt gw kyselyn maahantuojalle. Vähän ne tuli vastaan mutta ei paljon. Huoltopäälliköltä terveisiä että kannattaa tehdä Citroen-huoltosopimusta. Maksaa minulle VAIN 2200€ vuodessa.

Poissa meilleur

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2013, 11:56:57 »
Mulla alkoi edestä kuulumaan kolina, tänään vein Veholle siinä uskossa että koiranluu menee vaihtoon.
Mutta sanoivatkin että kolinat johtuu jousisylinter(e)istä, ajettu 65tkm ja 2010 mallia. Aikoivat ottaa yhteyttä maahantuojaan
vaikka ei kuulemma sarjanumeron perusteella takuun piiriin kuulu. Kovin on lyhytikästä sorttia jos tässä vaiheessa yhtäkkiä kolinoiden kera hajoavat.

Minkäänlaista vuotoa en ole havainnut eikä keula edes laske parkissa ollessaan. Niin ja korjauskulut ilman maahantuojan apuja 1300€. Ei hele.

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2013, 18:43:27 »
Onko noissa sylintereissä jotain päällepäin havaittavaa vikaa, vuotoja tms.?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 676
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #5 : Maaliskuu 05, 2013, 20:37:44 »
Vähemmän on ollut kolinoita sylintereissä..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa meilleur

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #6 : Maaliskuu 06, 2013, 08:04:52 »
Vähemmän on ollut kolinoita sylintereissä..

Näin oon ymmärtäny eikä ne vielä vaihtoon menekään paitsi jos maahantuoja korvaa.

En niistä mitään ääniä saanu kun parkissa kokeilin heilutella sun muuta, mutta en saanu kyllä mistään muualtakaan, paitsi ajossa. :/ päällä näkyy pientä hikoilua, mutta ei mitään ihmeellistä, oikeastaan en oo ihan varma oliko se edes LDS:ää.
Kaikki nivelet on tarkistettu(?) ja ei väljyyksiä, pyöränpultit on kiinni, että sinänsä on outo tämä kolinan aiheuttaja. Ääni on kuitenkin niin samankaltainen
kuin jos koiranluut olisivat menneet.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2013, 10:52:33 kirjoittanut meilleur »

Poissa vialho

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 133
  • Peukkuja: 0
  • C5 204 HDI Tourer, C4 Cactus II 110
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #7 : Maaliskuu 06, 2013, 10:58:38 »


En niistä mitään ääniä saanu kun parkissa kokeilin heilutella sun muuta, mutta en saanu kyllä mistään muualtakaan, paitsi ajossa. :/ päällä näkyy pientä hikoilua, mutta ei mitään ihmeellistä, oikeastaan en oo ihan varma oliko se edes LDS:ää.
Kaikki nivelet on tarkistettu(?) ja ei väljyyksiä, pyöränpultit on kiinni, että sinänsä on outo tämä kolinan aiheuttaja. Ääni on kuitenkin niin samankaltainen
kuin jos koiranluut olisivat menneet.
[/quote]


Täysin samat oireet pari viikkoa sitten. Vaadin molemmat etujousisylinterit vaihtoon, kolina häipyi. Ajettu 61TKM

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #8 : Huhtikuu 08, 2013, 10:55:11 »
No katsastuksessa sitten selvis että kolina tulee jousisylinteristä. Kosteutta näkyy molempien etujousisylinterien alapäissä. Auto siis 2008 ja ajettu 103tkm. Artistiko maksaa kaiken?

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 676
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #9 : Huhtikuu 08, 2013, 11:02:06 »
Riippuu autosta ja huoltohistoriasta yms. Ota yhteys merkkikorjaamoosi.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #10 : Huhtikuu 08, 2013, 16:12:59 »
Jou soittelin Hartikaiselle ja keskiviikkona pitää käydä näytillä. En ole huollattanut autoa itse merkkiliikkeessä, mutta toki huollot on tehty ajallaan ja leimat on huoltokirjassa, joten saa nähdä onnistuuko saada mitään hyvitystä. Onhan toi jousitolppien hinta onneksi pudonnut, alle 250€ näyttää olevan posteineen tällä hetkellä kappale ainakin http://www.citroen-accessories.com -putiikissa. Onko tuo vaihto sitten mitenkin iso homma?

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #11 : Huhtikuu 17, 2013, 14:42:55 »
Tänään tuli maahantuojalta päätös; molemmat jousisylinterit vaihtoon ja 100% takuuhomma.  :)

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #12 : Huhtikuu 17, 2013, 17:21:43 »
Hienoa!!
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #13 : Huhtikuu 17, 2013, 21:41:59 »
Tuo jousisylinterien jatkettu takuu koskee ymmärtääkseni tietyn sarjan autoja joilla ikää alle 5v ja ajettu alle 200tkm. Mulla onnekseni sattui kaikki ehdot täyttymään, auto on otettu käyttöön elokuussa -08. Jos alla on ihan alkupään C5 X7 niin kannattaa varmaan kurkata sinne alle ennenkuin on myöhäistä vaikkei kolinaa kuuluisikaan.

Ja vuoto on tietysti hyvä tarkastaa kaupanteon jälkeen jos ostaa käytetyn liikkeestä. Tokihan ko. vika olisi pitänyt autoliikkeen tarkastuksessa huomata, joten korjaus menee luonnollisesti siinä tapauksessa liikkeen piikkiin jos takuu ei sitä kata. ;)

Poissa meilleur

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #14 : Huhtikuu 18, 2013, 11:08:12 »
Mitä lie koskee jatketut takuut, minulle tuli päätös myös, ja itselle jäi maksettavaksi 66% osista.  ???  >:(

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #15 : Huhtikuu 18, 2013, 20:03:58 »
Ei ainakaan koske 280 000 ajettua.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #16 : Huhtikuu 25, 2013, 08:04:30 »
Nytpä ei kolise. Toivotaan että toi uudistettu osa kestää pidempään kuin 100tkm, koska tarkoitus olisi ajella tällä autolla hieman pidemmälle.

Poissa Paanaz

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 47
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #17 : Huhtikuu 25, 2013, 12:16:56 »
Itsellä juurikin alkupään c5-III tourer. kuukauden päästä tulee se 5v ikää täyteen autolla ja kilometrejä 176t mittarissa.
Eli mistä ja mitä pitää katsoa?
Ja minkälainen kolina kuuluu, onko jatkuvaa, käännöksissä tulevaa, terävissä montuissa tulevaa vai mitäs?

Xsara Break 1,6 SX -03,
C5 136HDi Confort Tourer -08
Yamaha Virago 535 -94, Tunturi Maxi -84

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #18 : Huhtikuu 25, 2013, 13:36:30 »
Kuopissa / epätasaisuuksissa kolisee, ei ollut mielestäni riippuvainen kääntämisestä. Ääni siis hyvin samantyyppinen kuin esim. väljä koiranluu. Ainakin kun auton nostaa nosturilla ylös, näkyy kosteus helposti jousitolppien alapäissä. Varmaan riittäisi tunkilla nosto ja selälleen ihmettelemään auton alle.

Poissa Paanaz

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 47
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #19 : Huhtikuu 25, 2013, 14:01:41 »
Ookkei, eli ei samanlaista kuin esim. hidastetöyssyn jättöpuolella kolahdus.
Pitääpä nostaa tunkilla autoa ja tutkia samalla kun vaihtaa kesänakit alle.
Xsara Break 1,6 SX -03,
C5 136HDi Confort Tourer -08
Yamaha Virago 535 -94, Tunturi Maxi -84

Poissa Paanaz

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 47
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #20 : Huhtikuu 27, 2013, 15:00:58 »
noni, kesänakit laitettu alle ja samalla vilkaistu jousisylinterien päät. Oikealla ei mitään ihmeellistä. Vasemmalla taas aivan märkä sylinterin pää, tiputtanut alla olevalle akselille tms myös nestettä. Ei muutakuin maanantaina ehjäämölle soittamaan että saa vielä ennen 5v täyttymistä ehjättyä.

Xsara Break 1,6 SX -03,
C5 136HDi Confort Tourer -08
Yamaha Virago 535 -94, Tunturi Maxi -84

Poissa Paanaz

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 47
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #21 : Huhtikuu 29, 2013, 09:00:21 »
Ja voihan perjantai...
Eli takuuseen kuuluukin vain 11533- jotakin numerolla olevat sitikat, eli oma 11510 tms. ei kuulu takuun piiriin...
Eli ihan ensimmäiset (1.10.2007-31.5.2008) ei kuulu siihen, toinen satsi (1.6-31.10.2008) sitten kuuluukin...
Xsara Break 1,6 SX -03,
C5 136HDi Confort Tourer -08
Yamaha Virago 535 -94, Tunturi Maxi -84

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #22 : Huhtikuu 29, 2013, 13:33:47 »
 :-\

http://www.accessoires-citroen-lorient.com/~citroen/pieces-detachee/87245-product-87245.html

Kannattaa katsoa servicestä oman auton valmistenumerolla, onko juuri tuo se oikea osa. Mulla siis tuo 5271 K7 näyttäisi olevan sylinterin osanumero, mutta 5271 K3 esimerkiksi on tuossa kaupassa tuplasti kalliimpi. Ei kai se niin ole että K7 on vanha, ja K3 päivitetty sylinteri...?

Poissa Paanaz

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 47
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #23 : Huhtikuu 29, 2013, 16:30:19 »
kuinkas tuolla pystyy valmistenumerolla hakemaan osia? ei vaan voi osata :P

Muoks, eli citroen servicen puolelta näköjään, ja oli sinne jopa tunnksetkin tehty, itsellä on siis osat RP 5271 L5/L6 nuo osat.
Ja marmoritiskin hinta osalle vajaa 500... eli ilmaa melkein 300 euroa...
ja sitrosella 356euroa hintaa...
Xsara Break 1,6 SX -03,
C5 136HDi Confort Tourer -08
Yamaha Virago 535 -94, Tunturi Maxi -84

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #24 : Huhtikuu 29, 2013, 17:51:57 »
No toi 215€ + parinkympin toimituskulut ei ole enää kauhea hinta edes töineen. Hyvä mäihä sinänsä että toi taitaa olla se halvin vaihtoehto näistä uusikorisen etujousisylintereistä. Luulisi ettei tossa vaihdossa paljoa tuntia enempää aikaa mene, mulla ainakin oli auto noudettavissa 3h jälkeen kun molemmat puolet vaihdettiin.

Mitähän eroja noissa sylintereissä sitten on kun yksi ja sama ei käy, liekö esim. farkussa eri sylinterit edessäkin kuin sedanissa?

Niin ja se piti muuten vielä kertoa ettei mulla kolahda etupää enää edes hidastetöyssystä "pudotessa" uusilla jousisylintereillä. Luulin että kyseessä on ominaisuus, mutta vikahan se ilmeisesti on. Mulla siis kuului tuo kolahdus hidastetöyssyissä riittävällä nopeudella ajaessa ton vajaat 30tkm mitä olen ehtinyt autolla ajaa.