Kirjoittaja Aihe: Jousisylinterit  (Luettu 21008 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #50 : Elokuu 28, 2013, 16:56:02 »
Minun tapauksessa olivat jo maahantuojalle soittaneet, ja sieltä olivat sanoneet että takuu nuo korvaa. Mutta kuvat yms. pitää kaikesta huolimatta toki ottaa. En toki varmana tuota takuuseen menoa pidä, pessimisti ei pety koskaan!  :)
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #51 : Elokuu 29, 2013, 17:17:33 »
Nyt on tolppa vaihdettu! Kerrankin jokin sujui kuin elokuvissa. Sylinteri oli jo hyllyyn varattuna ja asia maahantuojalta kyselty! Näin täällä Joensuussa!  :)
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Pezi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 178
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #52 : Elokuu 30, 2013, 22:39:19 »
Toista se on asua Oulussa. Täällä pittää tehä kaikki ite. :D
C5 HDi 204 exclusive tourer 2011
ID 20 D-Super -72

Poissa CarrierGrade

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #53 : Syyskuu 11, 2013, 15:24:24 »
200tkm ja 7 v. mutta mistä tiedän milloin pitää /kannattaa vaihtaa ? Vuotaaenemmän kuin pelkkä hikoilu - niin jotta on märkää roiskunut sisälokasuojiinkin ja koko jousen alaosa on mustana. Kertaakaan en toki  6kk ole lisännyt öljyä. ELi mistä tietää milloin pitää vaihtaa ?

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #54 : Syyskuu 11, 2013, 17:14:46 »
Mitä tarkoitat tuolla 7v?

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #55 : Syyskuu 11, 2013, 17:43:16 »
Kyseessä vm. -06? Ei taida takuu vanhaa korimallia koskea?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #56 : Syyskuu 11, 2013, 19:38:58 »
CarrierGradella ilmeisesti C6 jossa lienee sitten samanlainen jousisylinterien vuoto-ongelma?

Poissa CarrierGrade

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #57 : Syyskuu 12, 2013, 08:32:02 »
06- juuri näin enkä hirveästi takuun perään haikaile lähinnä tarttis  ymmärtää milloin noi pitäis vaihdattaa. Nyt on läikät renkaiden alla aamuisin.

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #58 : Syyskuu 12, 2013, 08:58:37 »
06- juuri näin enkä hirveästi takuun perään haikaile lähinnä tarttis  ymmärtää milloin noi pitäis vaihdattaa. Nyt on läikät renkaiden alla aamuisin.

Tuo "läikät renkaiden alla" aiheuttaa jo katsastuksessa keskustelua, joten henkisesti kannattaa valmistautua vaihtoon.

Jousitus muuttuu muuten melko radikaalisti, kun jokaisessa joustoliikkeessä paine karkaa vuotavan tiivisteen kautta ulkomaailmaan. Silloin se on oikeasti rikki

Poissa ArtZi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #59 : Syyskuu 12, 2013, 16:54:36 »
Ookkei, eli ei samanlaista kuin esim. hidastetöyssyn jättöpuolella kolahdus.

Mulla auto (2010 tourer) myös paukahtelee hidastetöyssyjen takareunalla. Onko tämä ominaisuus vai vika? Pitäiskö käyttää huollossa kun on vielä takuuta jäljellä?
C5 Confort Business Tourer 156 THP 2010

Paikalla 1-xantia

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 627
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen ja elämä on !!!
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #60 : Syyskuu 12, 2013, 18:56:45 »
06- juuri näin enkä hirveästi takuun perään haikaile lähinnä tarttis  ymmärtää milloin noi pitäis vaihdattaa. Nyt on läikät renkaiden alla aamuisin.

Tuohan on II korinen, niistä ei sylinterit kauheasti ole vuotaneet. Olethan katsonut ne kumiset paluuletkut etteivät ole murtuneet / poikki.
Vaimon 200 ajetusta vitosesta ne olivat murtuneet ja vuotoa oli.
C5 III 2.0 16V tourer -08, C5 2.2 HDI-06, Xsara VTS -03

EX:iä Xantia  Exclusive Break 1.8, Jumper 2.2HDI-03, C5 2.0 16V Break-02, ZX1,4 reflex-93,BX1,6 aut.-88, Xantia2.0 8Vaut-97, BX1.6Van-88, Xantia2.0Meribel-95, Bx1.9GTI -88,

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #61 : Syyskuu 12, 2013, 19:32:03 »
06- juuri näin enkä hirveästi takuun perään haikaile lähinnä tarttis  ymmärtää milloin noi pitäis vaihdattaa. Nyt on läikät renkaiden alla aamuisin.

Tuohan on II korinen, niistä ei sylinterit kauheasti ole vuotaneet. Olethan katsonut ne kumiset paluuletkut etteivät ole murtuneet / poikki.
Vaimon 200 ajetusta vitosesta ne olivat murtuneet ja vuotoa oli.

Ei ole II-korista C6sta. ;)

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #62 : Syyskuu 12, 2013, 20:15:50 »
Eikös se paukuttelu viittaa ko. vikaan. Ellei sitten koiranluut pauka? Mutta vuoto viimeistään on vaihtamisen merkki.
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa PT 70

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 0
  • Le Magnifique
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #63 : Joulukuu 14, 2013, 09:57:08 »
Hyviä uutisia!!! Meni "laajennettuun takuuseen" kummatkin jousisylinterit uusiksi maahantuojan piikkiin. Auto 09 ja ajettu 147 tkm. Takuu koskee tiettyjä sarjanumeroita. Vaihdettuna listahinta EUR 610/kpl, joten kannattaa varmistaa takuu ensin maahantuojalta...
DS5 HDi 163 chic 2012
ex-C5 HDi 136 A (Dynamique 90 Anniversaire) 2009
ex-C5 1,8 16V (BUSINESS PACK) 2004
ex-BX VAN 1,6S 1989

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #64 : Joulukuu 19, 2013, 11:29:17 »
Ja mikäli ei mene takuuseen, niin ranskanmaalta nuita originaaleja saa n. 250e/kpl, helppo vaihtaa itsekkin pihamaalla...

Poissa JSH

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #65 : Joulukuu 19, 2013, 16:37:41 »
Onkos noita sylintereitä saatavilla maailmalta myös ei-origineeleja? Ja missä vaiheessa kannattaa alkaa vaihtamaan? Kuskin puolella eessä tolppa märkänä, mutta ei oo tiputtanu missään vaiheessa maahan asti. Muissa kulmissa on kuivaa. Vaihtaminen on varmaan järkevintä molemmin puolin samalla kertaa?

Ensimmäinen citikka alla ni on hieman pihalla erityisesti jousituksen suhteen. Omalla kohalla ei kuitenkaan mene takuuseen, auto ylittäny 5 vuoden rajan kesällä.

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #66 : Joulukuu 21, 2013, 19:48:33 »
Onkos noita sylintereitä saatavilla maailmalta myös ei-origineeleja? Ja missä vaiheessa kannattaa alkaa vaihtamaan? Kuskin puolella eessä tolppa märkänä, mutta ei oo tiputtanu missään vaiheessa maahan asti. Muissa kulmissa on kuivaa. Vaihtaminen on varmaan järkevintä molemmin puolin samalla kertaa?

Ensimmäinen citikka alla ni on hieman pihalla erityisesti jousituksen suhteen. Omalla kohalla ei kuitenkaan mene takuuseen, auto ylittäny 5 vuoden rajan kesällä.

Originaali oli jotain 250e luokkaa, epäoriginaaleihin en oo törmännyt. Jousipallo hoitaa sen jouston, sylinteri vaan liikkuu mukana. Joten tuskin siitä on haittaa, mikäli vain korjaa vuotavan puolen. Ts ei ole verrattavissa tavalliseen iskunvaimentimeen, jotka pitää vaihtaa pareittain. En ainakaan huomannut käytöksessä mitään eroa, kun vaihdoin omaan toisen puolen sylinterin 3 kk aikaisemmin, kuin toisen.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #67 : Maaliskuu 02, 2016, 19:20:45 »
Kävinpä pajalla kun edestä kuuluu kolinaa epätasaisuuksissa. Ei löytynyt väljää nivelistä, mutta toinen etujousisylinteri hikoilee taas, joten taitaa olla kolinan aiheuttaja sitten siinä. 2,5v/60tkm kestivät siis vaihdon jälkeen. Melko onnetonta on tämä "laatu" nykypäivänä.

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #68 : Maaliskuu 02, 2016, 20:23:30 »
Kävinpä pajalla kun edestä kuuluu kolinaa epätasaisuuksissa. Ei löytynyt väljää nivelistä, mutta toinen etujousisylinteri hikoilee taas, joten taitaa olla kolinan aiheuttaja sitten siinä. 2,5v/60tkm kestivät siis vaihdon jälkeen. Melko onnetonta on tämä "laatu" nykypäivänä.

Koliseeko ulosjoustossa vai muutenkin? Itsellä loppui kolinat vasta korkeuden säätämisten jälkeen, uusi tolppakaan ei auttanut asiaa kokonaan vaikka suurin kolina vähän vaimenikin.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #69 : Maaliskuu 02, 2016, 21:21:40 »
Kuopissa kolisee koko ajan, eli ei vain hidastetöyssyn jälkipudotuksessa. Seurailen nyt vielä pari kuukautta ja katsotaan uusiksi olisiko jossain väljää, mut eipä tuolla nyt mitään ollut ja hikoileva sylinteri tosiaan se ainoa vialta näyttävä paikka. Olihan nuo sen 2v kolisematta jo, joten ei liene säätöongelma.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 066
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #70 : Maaliskuu 02, 2016, 22:04:12 »
2,5v/60tkm kestivät siis vaihdon jälkeen. Melko onnetonta on tämä "laatu" nykypäivänä.
Niin, sen tiedon mukaan mitä saanut olen, noiden jousituksen osien valmistaja on KYB eikä Citroen kuten aiemmissa. Ei tuonikäisinä, noilla kilometreillä, ole ollut mitään ongelmia noissa LHM -romuissa, eikä vieläkään vaikka ikää ja kilometrejä onkin kertynyt moninkertaisesti...

Olikohan viisasta ulkoistaa noiden osien valmistus, tulikohan oikeasti säästöjä..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #71 : Maaliskuu 03, 2016, 11:18:21 »
Kuopissa kolisee koko ajan, eli ei vain hidastetöyssyn jälkipudotuksessa. Seurailen nyt vielä pari kuukautta ja katsotaan uusiksi olisiko jossain väljää, mut eipä tuolla nyt mitään ollut ja hikoileva sylinteri tosiaan se ainoa vialta näyttävä paikka. Olihan nuo sen 2v kolisematta jo, joten ei liene säätöongelma.

Kyllä tuolla tuntuu olevan taipumus hilata millin parissa kuussa itseään ylemmäksi. Ehkä oire vanhalla tolpalla kolistellessa on osittain ollut tuota samaa ja uusi tolppa on sitä aikansa vaimentanut. Tarkistaisin korkeudet vaikkei se koko ongelmaa varmasti ratkaisekaan, ehkä uusi tolppa kestäisi sitten pidempään.

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #72 : Maaliskuu 03, 2016, 19:05:15 »
Vähän aiheen sivusta, tuossa vielä liitteeksi vanhan ja uuden öljyn väriero. Systeemihän on kuulemma huoltovapaa, mutta noin käy viidessä vuodessa. Tietysti pelkän värin perusteella on vaikea sanoa onko ominaisuuksissa miten eroa.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #73 : Maaliskuu 04, 2016, 09:51:07 »
Jos nuo jousisylinterit hajoaa sen takia että keulan korkeus väärä, tässähän on tapahtunut omallakin kohdalla selkeästi moka takuukorjauksessa jos/kun keulan korkeus on jäänyt tarkistamatta ja säätämättä.

Ihmeellistä miten toisilla sylinterit kestää ja toisilla ei. Omat ajot on 99,5% asfaltilla, joten en nyt oikein usko että ainakaan huonoista teistä olisi kiinni. Toki työmatkan varrella on parit hidastetöyssyt, mutta kyllä kai auton voisi olettaa kestävän niiden yli ajamisen normaalisti.

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 775
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #74 : Maaliskuu 04, 2016, 10:46:33 »
Itsellä ei (vielä?) ole noissa tolpissa ollut ongelmia ja LDS-nesteetkin vaihdettiin vuosi sitten syyshuollossa eikä ongelmia sieltäkään raportoitu. Wanha neste olikin jo aika tumman oranssia, uusi ihan kirkasta oranssia ja kirkkaana on pysynytkin sen mitä tuota autoa aina välillä ylös-alas jumppailen töyssysempään ajoon ja näin nuo nesteetkin systeemissä kiertää = LDS-säiliössäkin tuo neste siis kiertää, joten ei pääse sanomaan että kirkkaana olisi säilynyt vain se säiliössä oleva neste ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...