Kirjoittaja Aihe: Jousisylinterit  (Luettu 21010 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #75 : Maaliskuu 04, 2016, 10:56:03 »
Jos nuo jousisylinterit hajoaa sen takia että keulan korkeus väärä, tässähän on tapahtunut omallakin kohdalla selkeästi moka takuukorjauksessa jos/kun keulan korkeus on jäänyt tarkistamatta ja säätämättä.

Ihmeellistä miten toisilla sylinterit kestää ja toisilla ei. Omat ajot on 99,5% asfaltilla, joten en nyt oikein usko että ainakaan huonoista teistä olisi kiinni. Toki työmatkan varrella on parit hidastetöyssyt, mutta kyllä kai auton voisi olettaa kestävän niiden yli ajamisen normaalisti.

Tuo nyt on vaan oma teoria, mutta selvästikään (merkki)huolloissakaan ei kiinnitetä tuohon korkeuteen mitään huomioa. Varsinkin kun autolla ajaminen yli 40km/h on kielletty korkeassa asennossa, niin väkisin tulee mieleen tekeekö tuommoinen 1-1,5cm liian korkea ajoasentokin jo hallaa. Mutta toki kyseessä lienee laatuongelmaakin, tuskin nuo 1- ja 2-koppaisetkaan on sentilleen oikeassa lentokorkeudessa pysyneet ja siitä huolimatta tolpat eivät hajoile.

Ero oli itsellä silti huomattava keulan laskemisen jälkeen, oikeassa korkeudessa ulosjoustot ei koliseet yhtään järkevällä tavalla ajettuna ja jousitus toimii muutenkin pehmeämmin. Siinä määrin tuo oli edellisessä autossa vuosien varrella noussut, että leksan säätövara loppui kesken ja joutui jo pantaa mekaanisesti vakaajasta kääntämään.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #76 : Maaliskuu 13, 2016, 13:45:40 »
Millaisia arvoja olette laittaneet tuohon keulan korkeudensäätöön Lexialla? En vaivautunut mittanauhan kanssa ryömimään auton alle vaan ihan yritys ja erehdys -menetelmällä laitoin lopuksi 165mm sinne keulan arvoksi jota se pyytää korkeutta säädettäessä (pitäisi siis olla sen monimutkaisen laskutoimituksen tulos). Tämä johti siihen että se yhteenvedossa näkyvä keulan korkeus on nyt 125 (oletusasetus 128). Ennen säätöjä keula oli 138 -lukemassa ja silminnähden liian korkealla. Nyt keula näyttää olevan oikealla korkeudella tai hivenen alhaalla. Pitää nostaa se 5mm ylemmäksi jos tuntuu että on liian matalalla.

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #77 : Maaliskuu 13, 2016, 16:56:55 »
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=24387.0

Tuossa ketjussa omaa pohdintaa. Muistaakseni edessä oikea arvo on jotain 162 luokkaa ja takana 120 luokkaa. Tuohan ei sinällään kerro onko auto oikeassa korkeudessa sieltä oikeasta paikasta mittaatatta. Jos leksaan syöttää korkeamman arvon, auto laskee ja pienemmällä puolestaan nousee. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan ja auto pomppaa viitekorkeuteen mikä ei välttämättä ole oikea, kun panta on pyörinyt vakaajatangossa vuosien varrella.

Itse mittailin pyörän keskiöstä lokasuojaan ja hain suunnilleen kohdilleen, tasainen nosturi tuohon tarvittaisiin jotta pääsisi kunnolla mittaamaan.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #78 : Maaliskuu 13, 2016, 18:14:05 »
Joo eipä nyt ole itselläkään tässä lähellä niin tasaista paikkaa jossa voisi oikeasti mitata virallisen ohjeen mukaan. Siksi lähdin ihan testaamalla säätämään tota keulaa. Se arvo mikä syötetään on millimetrejä, mutta liekö sitten tuo arvo mitä sillä säädetään myöskin millejä? Eli kun sain muutettua sen keulan arvon 138 --> 125, niin putosikohan keula nyt sen 1,3cm? Näyttäisi epätasaisella alustalla katsottuna että olis tipahtanut enemmänkin mutta tiedä sitten.

Ensinhän mulla keula nousi korkeuksiin ja perä laski kun laitoin vääriä arvoja, mutta sitten kun laittoi sekä eteen että taakse 150 niin korkeus resetoitui oletusasetuksiin. Sen jälkeen sitten hain keulan korkeuden yritys-erehdys-menetelmällä kohdalleen ja taakse syötin aina vaan tuon 150 jolla arvo pysyi siinä tehdasasetuksessa jossa se olikin alunperin. Perä on nyt mielestäni aika oikealla korkeudella kun korkeudensäätimen vipu on uusittu.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #79 : Heinäkuu 28, 2016, 11:37:21 »
Onko muilla havaintoja etujousitolppien vuodon vaikutuksesta katsastuksen iskaritestissä? Mulla heitti muutaman prosentin tulos, ja toisen tolpan yläpää tosiaan taas märkänä.

Aiemmin raportoimani kolina taisi onneksi olla vain talvipakkasella hajonnut eturoiskeläppä, koska ääni on kadonnut ja samoin on roiskeläppäkin. :D

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #80 : Heinäkuu 31, 2016, 19:32:47 »
Nyt sitten narisee hidastetöyssyissä etupää. Paikallaan kokeilin painella keulaa mutta eipä narise silloin. Jos nostaa maastoasentoon ei narahda hidastetöyssyssä, toki silloin joustoliikekin pienempi. Mikähän siellä nyt mättää??  ???

Poissa Magicmoose

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 5
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #81 : Syyskuu 20, 2016, 21:43:28 »
Servicestä hain osanumeron, ja sillä kun hakee niin löytyy.

Siis mistä servicestä?

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 275
  • Peukkuja: 10
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #82 : Syyskuu 20, 2016, 21:48:23 »
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Magicmoose

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 5
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #83 : Syyskuu 22, 2016, 23:10:28 »
http://service.citroen.com/pages/index.jsp
Tualta tiätty :)

Tuonne eksyin itsekin vahingossa, eli sinne pitää luoda tunnukset ja maksaa oliko sen nyt se 5,5€ tunnin käyttöoikeudesta näköjään.

Olemme yrittäneet kysellä yhteen autoon varaosanumeroita jousille, mutta jostakin kumman syystä Veho ei edes suostu ilmoittamaan osien varaosanumeroita. En tiedä johtuuko se siitä, että heillä on aika suolaiset hinnat. Samalla yritin udella muitakin auton tietoja, mutta palvelu ei selvästikään asu Vehossa.

Typerintä on, että saan kyllä tarvittavat tiedot muuta kautta, joten en periaatteessa tarvitse heidän apuaan, mutta yritän nyt väkisin saada heidät palvelemaan, koska a) olen jääräpäinen b) nykymaailmassa ei voi kääntyä sisäänpäin ja olla palvelematta edustamansa tuotteen omistajaa vaikka kyseessä ei olisi suora asiakas. Nykyinen omistaja on mahdollisuus ja jos liike ei tajua sitä, se tulee menettämään asemiansa. Eräät muut merkit keskittyvät asiakasuskollisuuteen ja potentiaalisiksi asiakkaiksi lasketaan kaikki merkin omistajat. Eräällä merkilla 4+ autot saavat suoraan 20 % alennusta osista riippumatta siitä asennetaako ne liikkeessä vai tapahtuuko myynti tiskin yli. Toki Vehon ilmoittamat hinnat ovat niin kaukana mistään missä olisi mitään järkeä, ettei 20 %:n alennus paljoakaan lämmittäisi.

Noh tuli nyt avauduttua hieman, mutta, kun tiedetään, että osassa on laatuongelmia, kannattaisi hinta laittaa sellaiseksi, että se olisi edes läheskään hyväksyttävissä. Minkä takia siitä pitäisi täällä maksaa lähes kaksinkertaista hintaa? 

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 595
  • Peukkuja: 15
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #84 : Syyskuu 23, 2016, 00:01:24 »
http://service.citroen.com/pages/index.jsp
Tualta tiätty :)

Tuonne eksyin itsekin vahingossa, eli sinne pitää luoda tunnukset ja maksaa oliko sen nyt se 5,5€ tunnin käyttöoikeudesta näköjään.

...

Osa tiedoista on ilmaisia, osa maksaa, varaosanumerot lienee kaikki ilmaista tietoa? Tunnus pitää luoda.

Poissa Magicmoose

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 5
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #85 : Syyskuu 23, 2016, 01:47:17 »
juu, hienoa! toimii kuin se kuuluisa junan vessa. Hyvin näkyy auton speksit

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #86 : Helmikuu 11, 2019, 20:48:48 »
Nostetaas vanhaa ketjua ylös. Ei meinaa pysyä enää parkissa keula ylhäällä ja toinen etujousisylinteri on hikoillut jo yli vuoden ajan. Muutoin ei ole ollut oireita kuten kolinaa jne, joten en ole kiirehtinyt vaihdon kanssa. Kun auton käynnistää, menee parisen minuuttia kunnes keula oikeassa korkeudessa. Napeista säätämällä tottelee kyllä ihan normaalisti eli nousee yläasentoon jne. mielestäni normaalia vauhtia. Voiko kyseessä olla oire jostain muusta kuin siitä että toi toinen sylinteri vuotaa nyt liikaa? Nestetason tsekkasin ja lisäsin desin verran kunnes oli sihdin tasalla ala-asennossa. Tässä kuuvetosessa on vielä korkeusanturit molemmille pyörille erikseen, joten en oikein usko että olisi vika niissäkään, koska silloin auto olisi varmaan vinossa?

Poissa Mti

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 112
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #87 : Helmikuu 12, 2019, 09:58:46 »
Olisiko kyse tästä: https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=26734.msg201645#msg201645, eli korkeudensäätöventtiilit kaipaavat puhdistusta?

Pelkkä hikoilu ei selitä laskua. Täällä C5 II:n takapää laski aina parkissa 2-3 viikkoa sitten, mutta ei tee sitä enää (mitään en asialle tehnyt). Mistään ei LDS:ää vuotanut, eikä vuoda. Vaatisi varmaan noiden venttiilien putsauksen, mutta saa odottaa lämpimämpiä kelejä.
C5 2.0i Exclusive Break AT -07, GC4P 1.6 THP156 BMP6 -12
ex:  C5 2.0i SX -02, Xantia 2.0i SX -94

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 448
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #88 : Helmikuu 12, 2019, 11:09:35 »
Reippaalta ohivuodolta jossain etupään piirissä tuo kuulostaa? Onkos tuossa C5:ssa tuo palautusputkisto miten helposti esillä ja auottavissa, jotta sielä voisi tarkistaa säiliölle palaavan LDS:n määrän (en ole omani hydrauliikkaan vielä joutunut koskemaan)?

Tuota Jasun kuvailemaa venttiilien putsausta voisi kyllä koittaa ensiapuna (suuri hatunnosto kyllä Jasulle tuosta linkin selvitystyöstä!  :D ).

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #89 : Helmikuu 12, 2019, 12:49:05 »
Eikai X7 ole lainkaan paluuputkistoa vai oonko ymmärtänyt ihan väärin?

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 438
  • Peukkuja: 4
  • C5
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #90 : Helmikuu 12, 2019, 14:05:07 »
Ei ole, ei ole ohivuodon paluuputkea. Näkyy vuotona ulospäin jos vuotaa.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 448
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #91 : Helmikuu 12, 2019, 14:06:04 »
Eikai X7 ole lainkaan paluuputkistoa vai oonko ymmärtänyt ihan väärin?

Näin se tosiaan näyttää olevan. Tosin takapäästä näyttäisi tulevan jonkinlainen paluuputki(sto) säiliölle.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #92 : Helmikuu 12, 2019, 15:43:57 »
No tilattu etusylinteripari hintaan 406€ toimituksineen, toivotaan että tulisi pikaisesti.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #93 : Helmikuu 12, 2019, 16:43:05 »
Ja tarkennusta oireeseen. Keula pysyykin ylhäällä vaikka työpäivän ajan jos se on ollut ylhäällä kun laittaa ovet lukkoon. Kun avaa ovet, keula laskee alas.  ???

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #94 : Helmikuu 14, 2019, 19:52:43 »
Ilmeisesti vika on jäykkyydensäätöventtiilissä joka vaihtaa jousituksen tilaa pehmeästä kovaan (siis sulkee keskipallot pois pelistä). Ainakin tässä C6-foorumin jutussa oireet täsmää varsin hyvin omiini, tosin kyse takapäästä, mutta vastaava systeemihän on molemmilla akseleilla: http://c6owners.org/plugins/forum/forum_viewtopic.php?2638.30

Ilmeisesti ainakin C5 kohdalla sangen harvinainen oire, mutta eikö toi sama venttiilisysteemi ole kaikissa C5 X7 moottorista riippumatta?

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 448
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #95 : Helmikuu 14, 2019, 21:35:45 »
Joo eikös nuo kaikki hydejousiset C5 X7:t ole jousitustyypiltään H3+ eli tuo keskipallo venttiileineen pitäis löytyä. Vanhempikorisista löytyy sekä H3 että H3+.

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 448
  • Peukkuja: 6
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #96 : Helmikuu 14, 2019, 21:36:59 »
Pystyykös sen venttiilin toimintaa testaamaan Lexialla/Diagboxilla?

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #97 : Helmikuu 14, 2019, 22:39:07 »
Pystyykös sen venttiilin toimintaa testaamaan Lexialla/Diagboxilla?

Voihan sitä testata, mutta ei se testi suoraan mitään palautetta anna toimiiko vaiko eikö. En tiedä miten tuon nyt voisi todeta?

Sen sijaan rear raise electrovalve -testillä perä nousee, mutta front raise electrovalve -testillä keula ei nouse.

Kokeilin töistä kotiin ajaessa sport-tilaa ja keula pysyi tukevasti alhaalla koko matkan. Tossa c6-foorumin jutussa vika tuli päälle juuri huonolla tiellä kun automatiikka vaihtaa kovaan tilaan, mullakin ekan kerran ilmeni kun työpaikan parkkipaikka oli perunapeltona loskakelillä. Tasaista tietä ajaessa normaali-tilassa keula nousee aikanaan oikeaan korkeuteen.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #98 : Helmikuu 17, 2019, 11:07:16 »
Ja toinen etupään korkeusanturin vivustoista oli luiskahtanut irti paikaltaan kun nyt sai katseltua auton alle valoisassa. Toimii taas. Ilmeisesti se työpaikan perunapelto irrotti vivun, nuo pyöräkohtaiset anturit ovatkin paljon alttiimpia osumille kuin perusmallin akselikohtaiset.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 839
  • Peukkuja: 24
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #99 : Helmikuu 17, 2019, 11:12:12 »
Hyvä että selvisi! Ehditkö kuitenkin jo ostamaan (ja vaihtamaan) sylinterit? Minusta ne kaikki hieman hikoilee (siis sen putken päästä vai miten sanoisi?) uusissakin, muttei niin että olisi valumajälkiä.