Kirjoittaja Aihe: Jousisylinterit  (Luettu 25067 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #125 : Heinäkuu 16, 2019, 22:25:19 »
Citroman on hyvä kavava youtubessa:
Jousipallojen täyttöä.

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #126 : Heinäkuu 17, 2019, 11:12:57 »
Yksi asia mikä kypsytti eniten tässä korjauksessa eli nostat C5III ylös tunkilla naurettavista peltinosto kohdista, niin mihis laitat pukit? Ei sitten mitään palkkia missään näy, kun muovia pohja täynnä?
Tämä auto sopii vain korjaamoon 4-pilari Nosturille jos jotain vaikeampia hommia pitää tehdä vaikka vaihdelaatikon irrotus. Niitäkin olen tehnyt ihan lattia hommia.
Xantiassa oli loistavia paikkoja pukeille.
Nyt siis tarkoitan tee se itse miehelle sopivaa autoa. Tämä ei ole sellainen.

Poissa Lexa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 305
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #127 : Heinäkuu 17, 2019, 11:29:34 »
Kyllä monessa autossa tarvii noita 16 ja 18mm avaimia. Tosi harvoin mutta yleensä just siinä kohdassa mitä pitää korjata ;D

Ja kun rupeat korjaamaan esmes mersua ja bemaria niin silloin pitää olla pienet kädet ja 50cm pitkät sormet...ja sekään ei auta aina vaan paljon on purettava edestä, että pääsee käsiksi. On todella ahtaita. Mesessä vielä ripoteltu sinne tänne noita h*lev*tin ulkopuolisia torxeja >:( Ja noita näyttää tuossa opelin agilassakin riittävän - sitä ei oo onneksi vielä tarvinnut korjailla :)

Mutta lisäisin vielä tarvittaviin työkaluihin 7mm kuusiokolohylsyn (hyvälaatuisen) - tarvii monessa muussakin autossa jarrurempassa...eikä ole yleensä sarjoissa mukana.

Edit: tälläset pihdit ostin kun C6 vaihdoin pallot, makso kyllä hunajaa  - samankokoiset pallot kai C5 III...
https://www.tuontitukku.fi/tuote/knipex-yleispihti-560mm-cobra-xxl-korkealaatuiset-pihdit-ammattikayttoon/4003773044321/
...Hilijaa ja matalalla...
C6 2007 2.7HDI

Poissa ztitruunari

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #128 : Heinäkuu 17, 2019, 21:04:39 »
Kyllä monessa autossa tarvii noita 16 ja 18mm avaimia. Tosi harvoin mutta yleensä just siinä kohdassa mitä pitää korjata ;D

Ja kun rupeat korjaamaan esmes mersua ja bemaria niin silloin pitää olla pienet kädet ja 50cm pitkät sormet...ja sekään ei auta aina vaan paljon on purettava edestä, että pääsee käsiksi. On todella ahtaita. Mesessä vielä ripoteltu sinne tänne noita h*lev*tin ulkopuolisia torxeja >:( Ja noita näyttää tuossa opelin agilassakin riittävän - sitä ei oo onneksi vielä tarvinnut korjailla :)

Mutta lisäisin vielä tarvittaviin työkaluihin 7mm kuusiokolohylsyn (hyvälaatuisen) - tarvii monessa muussakin autossa jarrurempassa...eikä ole yleensä sarjoissa mukana.

Edit: tälläset pihdit ostin kun C6 vaihdoin pallot, makso kyllä hunajaa  - samankokoiset pallot kai C5 III...
https://www.tuontitukku.fi/tuote/knipex-yleispihti-560mm-cobra-xxl-korkealaatuiset-pihdit-ammattikayttoon/4003773044321/
Joo samoja pihtejä oli Riihimäen Puuilossa 119€, hyviltä vaikutti. Hain Biltemasta 29€ 36" putkipihdit oranssit.

No, niin jousisylinteri vaihdettu. Tossa koiranluun ja iskarin alapään mutterin kiertämisessä meni n. 1/2h, on meinaan aika tiheä kierre ja avainta pystyi kiertämään 1/10 kierroksen kerrallaan.
Tarvikkeessa ei ollut mutterissa prikkaa haittaakohan? Laitan sinne myöhemmin nyt oli saatava jälkikatsastukseen kuntoon ja kasaan.
24mm Räikkä lenkki-avain säästäisi hermoja tuon mutterin pyörittämisessä.

Niin olen tätä citikkaa täällä haukkunut, kun keinui aina urissa, kukaan ei sanonut, että yhdellä viallisella vuotavalla jousisylinterillä on noin iso vaikutus?
Nyt loppui huojumiset ja meni kuin valtamerilaiva tyynellä säällä. Lattialla on ikävä remontoida ja selkä menee jumiin. Nyt saunaan ja asennuksen loppumiskaljat.

edit. LAITAN, KUN SAIN HOMMATTUA PRIKAT VIELÄ MUTTERIN ALLE. SIINÄ ON SELVÄ SYVENNYS MIHIN PRIKKA MENEE.
Normaali koriprikat ei tietenkään ranskalaiseen käynyt ja reikäkin on 16.5mm heh heh. Kahdella prikalla pitää tuokin siis tehdä.
Alkuperäisessä mutterissa on prikka mutterissa kiinteästi kiinni. Marmorilla ehkä 20€.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2019, 11:22:07 kirjoittanut ztitruunari »

Poissa jarzi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousisylinterit
« Vastaus #129 : Heinäkuu 19, 2019, 10:02:12 »


Jousipallon irrotus on nyt ongelmana. Ketjuavain ei pidä ja putkitongit liian pienet. miksei nuo mulkut ole laittanut tuohon mutteria päähän niin saisi avaimella kiertää? Tai joku karhennus jousipallon pintaan niin aukeaisi ketjuavaimella?
Ihan vittuillessaan, jos ei muuten. Jännää vaan että noissa C-vitosissa on pallot vetästy tehtaalla tiukkaan, kun LHM-aikaan pallot oli sormitiukkuudessa, -joka riittää sekä pitämään pallon kiinni että tiiviinä...

Jos olisi ollut tarve moisille, niin olisi ne tehty. Vastaavia paineakkuja, mitä löytyy teollisuudesta ja raskaan kaluston hydrauliikasta, ei niissäkään ole mitään tartuntapintaa tehty, eikä sielläkään kukaan kiroile mutterin tms puutteesta...
Kyllä hydrauliikasassa saa liitokset olla kiinni ettei tule vuotoja tai pistemäisisä suihkuja. Ja paineakut joita oon pyöritelly, niin on niissä ollut avaimen paikka (42mm?)


Lähetetty minun G8441 laitteesta Tapatalkilla

Vituttaa, olen siis olemassa.