Kokemuksia uudesta C5 III mallista

Aloittaja Quincy, huhtikuu 21, 2008, 13:53:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

olli__o

Lainaus käyttäjältä: Reverend - huhtikuu 22, 2021, 22:07:04
Lainaus käyttäjältä: Aku P - huhtikuu 22, 2021, 09:47:10
Lainaus käyttäjältä: Reverend - huhtikuu 21, 2021, 20:59:46
Ei sieltä katkea kuin osa johdoista. Kannattaa laittaa silikonijohdolla itse, kestää...

Ookkei. Pitää harkita.  Tosiaan lisäjarruvalon piuha oli oikein huono, muut kuluneen näköisiä.  Auto vaan pitäisi kohta katsastaa ja lisäjarruvalon soisi leimalla toimivan...

Lisäjarruvalo ei ole pakollinen katsastusvaruste. Toki soisi muuten toimivan.
On kai sen toimittavakin, kun se on ollut pakollinen uusissa autoissa 2000 alkaen?

Deeässä5

Kaikkien autoon asennettujen valaisinten on toimittava, olivatpa ne pakollisia tai ei.

Reverend

Ahaa. Olen saanut erityiskohtelua katsastusasemalla :)

olli__o

Lainaus käyttäjältä: Reverend - huhtikuu 23, 2021, 13:07:49
Kyllä minullakin hyväksyttiin ilman mainintoja 2001 mallinen, jossa katsastuksen parkkipaikalle peruuttaessa huomasin ettei lisäjarruvalo pala, oli johto poikki haitarista. Sen takia netistä aikoinaan katsoinkin määräyksiä lisäjarruvalosta. Mutta ihmisiä ne katsuritkin vain ovat. (tai on toki mahdollista että jossain töyssyssä on taas ottanut kontaktiakin, kun myös vartti ennen oli pelannut)

Jasu

Lainaus käyttäjältä: olli__o - huhtikuu 23, 2021, 16:45:52
Kyllä minullakin hyväksyttiin ilman mainintoja 2001 mallinen, jossa katsastuksen parkkipaikalle peruuttaessa huomasin ettei lisäjarruvalo pala, oli johto poikki haitarista. Sen takia netistä aikoinaan katsoinkin määräyksiä lisäjarruvalosta. Mutta ihmisiä ne katsuritkin vain ovat. (tai on toki mahdollista että jossain töyssyssä on taas ottanut kontaktiakin, kun myös vartti ennen oli pelannut)
Niin, ja valo voi tosiaan olla ehjä vielä viimeisellä tarkastuksella, mutta katsurin ajossa sitten onkin jo rikkoutunut. Itselle kävi kerran Dyanen kanssa, kiersin vielä leimaamon pihassa ympäri, tarkastaen kaikki valot, vaan niin sitten katsurin kanssa halliin ajaessa havaittiin ettei toinen lähivaloista kuitenkaan toiminut. Aloitin jo selityksen että tarkistin tuossa ennen sisään kävelyä, niin katsuri keskeytti havainneensa että olin tarkistanut, ja huomasi tuolloin valojen toimineen. Jätti sillä kertaa vikapaikan merkkaamatta, oletti (ja jopa ihan oikeinkin) että korjaisin valon ensi tilassa...

Ja joo, ihmisiä nekin on. Ilmapiiriin vaikuttaa sekin miten itse asiat esittää, tilanne on helppo pilata heti alkuun, tai pelastaa tulevalta...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

Deeässä5

Tarkastuskohde: Valaisimet ja sähkölaitteet
Lähivalo, kaukovalo, etuvalo, lisävalot, takavalo, jarruvalo, suuntavalo, rekisterikilvenvalo, muut valot ja valaistut kilvet, akku ja johtimet, hätävilkut, heijastimet ja äänimerkinantolaite

MITÄ KANNATTAA MUISTAA:

Valaisimien toiminta on helppo itsekin tarkistaa ennen katsastusta. Pyydä joku avuksi takavalojen, -vilkkujen ja peruutusvalon tutkimiseen.
Helpoiten unohtuu rekisterikilven valaisin, koska se ei vaikuta omassa ajossa.
Etuvalolla tarkoitetaan parkkivaloa. Senkin pitää toimia, vaikkei sitä ajossa käytetäkään.

Kaikkien ajoneuvoon asennettujen valaisimien pitää toimia. Vapaaehtoiset valaisimet, jotka eivät toimi, pitää poistaa (esim. sumuvalot).

Akun kiinnityksen voi itse tarkistaa ennen katsastusta: tartu kiinni ja varmista akun tukeva asennus.
Väärät ja vaaralliset sähkökytkennät voi havaita itsekin; ei irtonaisina roikkuvia johtoja tai muuta oikosulun vaaraa aiheuttavaa.
Takaheijastimet ovat pakolliset autoissa ja perävaunuissa. Huomaat, jos ne puuttuvat.
Äänimerkkiä tulee harvoin käytettyä, mutta sen toimivuuden voi silloin tällöin itse varmistaa.

TeeKoo

Vasen jarruvalopolttimo pitää vaihtaa:. Ohjekirja esiin. Irroita liitin A, avaa ruuvi B, irroita lamppu. Milläs sen irroitan kun ei ole mistä vetää? Istuu tiukassa kuin***ka Junttilan tuvan seinässä. Apua!

Edit: Selvishän se, kun taskulampun kanssa uudestaan tarkasti katsoi. Ohjekirjan tekijä on unohtanut, että siellä on myös ruuvi C joka piti irroittaa. Tai ei oikeastaan ruuvi, vaan muovinen siipimutteri. Sen kun avasi niin helposti lähti.
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Aku P

Niin tai näin, minulle ei sanottu tuosta lisäjarruvalosta mitään konttorilla perjantaina, vaikka syyni muuten oli TODELLA tarkka. Eipä ole koskaan ennen katsottu esimerkiksi ikkunnannostimien tai lampunpesinten toimintaa tai edes vilkaistu takaturvavöitä, mutta nyt ne oikein käytettiin kaikki auki ja kiinni.

Selvää on, että kaiken tämnän jälkeen hylsy tuli alapallonivelestä; se se siellä naksuttaa eikä yksin etutolppa, joka juuri ennen katsastusta vaihdettiin.  Muuten arvot olivat kuin uudessa autossa.

C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Aku P

Lainaus käyttäjältä: ztitruunari - maaliskuu 31, 2021, 23:13:12
Renkaat on maailman kalleimmat. Goodyearit nyt tilasin 770€.
Rengaskoko 225/60/R16, perseestä. Auton arvo tällä hetkellä 2500€. Renkaat 28% auton arvosta.
Onko tässä mitään järkeä?

Tuohan on vasta talvirengaskoko  ;D  Itselläni on siis kesärenkaat 225/55 R17 ja suosiolla olen ostanut edullisemman merkkiset renkaat.  Merkkikierroksen hintaan ei taulukkopalkkalainen taivu.  Taitavat tosin olla nykyään vähän jokaisen "ylemmän keskiluokan" auton renkaat samaa kokoluokkaa, olipa kärry sitten Passat tai Suberb tai Mondeo tai mikä hyvänsä.

Frip-nivel vaihdettu omaan autoon aamulla.  Odottaessa meni ja homma taisi olla noin kolmessa vartissa valmis, vaikka asentaja tuumikin ettei ole tällaista aikoihin laittanut. Osaavalta työ sujuu. Laakerin sisäkooli tietysti jäi kiinni olkatappiin ja piti siitä vasaroida irti.  Vilkaisu vanhaan laakeriin oli murheellinen, aika ruosteessa se jo oli ja rullat silminnähden kehnot.   Rakenne sinänsä on ovela.

ace

Lainaus käyttäjältä: Aku P - toukokuu 07, 2021, 10:35:20
Rengaskoko 225/60/R16, perseestä. Auton arvo tällä hetkellä 2500€. Renkaat 28% auton arvosta.

Tuohan on vasta talvirengaskoko  ;D  Itselläni on siis kesärenkaat 225/55 R17 ja suosiolla olen ostanut edullisemman merkkiset renkaat.  Merkkikierroksen hintaan ei taulukkopalkkalainen taivu.  Taitavat tosin olla nykyään vähän jokaisen "ylemmän keskiluokan" auton renkaat samaa kokoluokkaa, olipa kärry sitten Passat tai Suberb tai Mondeo tai mikä hyvänsä.

Ja tämä 225/55 R17 on minulla talvirengaskoko, kun taas kesärenkaat on 245/45/R18 koossa. Ja sitten kun tuo raskaampi V6:nen tuntuu syövän renkaat vielä varsin hyvää vauhtia. Käyhän tuo kukkarolle, varsinkin jos merkkirenkailla tahtoo ajaa.
C5 Aircross Hybrid/2021, C5 240 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Aku P

Lainaus käyttäjältä: ace - toukokuu 07, 2021, 11:17:46
Lainaus käyttäjältä: Aku P - toukokuu 07, 2021, 10:35:20

Ja tämä 225/55 R17 on minulla talvirengaskoko, kun taas kesärenkaat on 245/45/R18 koossa. Ja sitten kun tuo raskaampi V6:nen tuntuu syövän renkaat vielä varsin hyvää vauhtia. Käyhän tuo kukkarolle, varsinkin jos merkkirenkailla tahtoo ajaa.

Kieltämättä.  Jos vanhaan hyvään aikaan jotain oli paremmin, niin ainakin renkaat halvempia.  Muistan, että W124-mersun aikoina sai kierroksen hyviä renkaita jo aika edukkaasti, kun kokona oli se takavuosien "yleiskoko" 195/65/15.   Raskas auto se on X7 joka tapauksessa ja käynee renkaille dieselikin.

TeeKoo

Lainaus käyttäjältä: ace - toukokuu 07, 2021, 11:17:46

Noin se on mullakin. Siksi olen kesäkumeina Landsaileja käytttänyt. Niitä saa kaks kierrosta yhden Michelin-kierroksen hinnalla. Melkein.
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

Jalamari 53

Harmi vain kun suomalaiset rengastestit ei arvostele renkaitten kulutuskestävyyttä. Sitten voitaisiin nähdä millä merkillä ajetaan taloudellisimmat kilometrit.

Autobild testaa ajomäärät renkaille ja sieltä minä yritän katsoa mitkä renkaat ostan seuraavana siis €/km kustannuksia. Autobildissä oli viime vuonna testattavana koko 245-45-18 ja sen testin perusteela aion ostaa Continentalit seuraavaksi rengassetiksi.
GS Pallas 79 ....22 sitikkaa.....C5X Hydrid Shine Pack Launch Edition vm 23, Citroen C3 Joy vm 23

Ves_ku

Mitään sidoksia ei ole, mutta tyytyväisenä asiakkaan pitää laittaa oma renkaiden hankinnan vaki paikka useammalta vuodelta. https://www.ylonen.net/renkaat/kesarenkaat

Ollut mielestäni aina järkevän hintainen. Varsinkin kun vertailee nettirenkaisiin sun muihin. Hinnat alle laitettuna selkeästi esillä ja jos ei ole sopivaa kokoa listalla niin nopeasti saanut hinnan tuolla nettilomakkeella.

esim 225/60/R16 Primacy 4 690 € sarja

Zego

Rengastestit kaikinpuolin hankalia koska rengaskoon muutos heittää helposti järjestyksen toiseksi, eli siinä kohtaan pitää olla tarkkana. Contit yleensä sulaa nopeasti alta.

JPL

Lainaus käyttäjältä: Zego - toukokuu 07, 2021, 20:38:45
Rengastestit kaikinpuolin hankalia koska rengaskoon muutos heittää helposti järjestyksen toiseksi, eli siinä kohtaan pitää olla tarkkana. Contit yleensä sulaa nopeasti alta.

Michelin voittajana ja testattu Suomen oloissa, Ivalossa. Parempi vastaavuus saavutettu myös karkeiden asfalttien osalta.

Jalamari 53

AD:n mukaan viime vuonna 245-45-18 kesti kulutusta parhaiten Continental 44900 km, seuraavana Falken, Goodyear n. 39000 km. Michelin Pilot Sport 35000 km ja Nokian Powerproof vain 27389 km.

Ja heikoimmat renkaat kuten Kumho vain 22000km .

On totta että rengasmerkkien ominaisuudet/mallit muuttuu koon mukaan, siksi pitää katsella juuri oman auton rengaskoon vertailuja.
GS Pallas 79 ....22 sitikkaa.....C5X Hydrid Shine Pack Launch Edition vm 23, Citroen C3 Joy vm 23

Aku P

Mitäs mitäs?

Ajelin aamulla töihin moottoritietä pitkin vähän raskaammalla jalalla ja auto toimi oikein hyvin - kunnes tietyön jälkeen piti kiihdyttää rekasta ohi.  Auto heläytti merkkiäänen ja herjasi "engine fault - repair needed" ja tuntuupa, että siinä vähän veto nyykähti.  Pääsin kuitenkin ohi ja rampilta pois moottoritieltä ja aivan selvästi auto oli seuraavat kiihdytykset tavallista laiskempi.   Ajelin hetken taajama-ajoa kunnes oli aika siirtyä vielä ajamaan pätkä kantatietä ja kas;  nythän kiihtyvyys oli todella pirteää? 

Tuon kertaherjan jälkeen ei jäänyt mitään valoa palamaan, ei service - eikä vikavaloa eikä check -nappi näytä kuin ajan seuraavaan huoltoon.
Mitään savumerkkejä ei näkynyt, mitään outoja ääniä ei kuulunut eikä kuulu,  uudelleen käynnistäessä auto starttasi ihan normaalisti.
Vikakoodien luvullahan selviää, mitä siellä on tapahtunut, mutta onko kellään heittää valistunutta ajatusta asiasta tältä pohjalta.

Jaa niin, vakionopeussäädin heittäytyi virattomaksi herjan jälkeen?

Autohan on C5 163 Hdi automaatti ja -14 vuosimalli.

CelaVii5

Kickdown-kytkin / kaasupoljin -vika?

Aku P

Lainaus käyttäjältä: CelaVii5 - kesäkuu 09, 2021, 12:04:51
Kickdown-kytkin / kaasupoljin -vika?

Tätä ei tuolla Facen puolella vielä kukaan ehdottanutkaan.  Kiitos ajatuksesta.  Taitaa mennä kyllä luetushommiksi; sen verran kirjavista syistä tuota vikailmoitusta on nähty.

Teuski

Tarkista myös alipaineletkujen liitokset. Mulla katkesi kova letku ihan liittimen juuresta eikä sitä nähnyt millään.
Heivasin koko liittimen, veistin letkua vähän ohuemmaksi ja työnsin nipan sisään.
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

Aku P

Lainaus käyttäjältä: Teuski - kesäkuu 09, 2021, 13:13:03
Tarkista myös alipaineletkujen liitokset. Mulla katkesi kova letku ihan liittimen juuresta eikä sitä nähnyt millään.
Heivasin koko liittimen, veistin letkua vähän ohuemmaksi ja työnsin nipan sisään.

Jeps.  Kävin äsken pienen lenkin autolla ja nyt se kyllä toimii kuin ei mitään - vakionopeussäädin palasi toimintaan auton ollessa sammuksissa ja minusta koko kärry kulkee paljon pirteämmin.  Analogiseen aikaan olisin veikannut roskaa polttoainelinjassa.

Aku P

Nosteaanpa tämä vielä.

Autolla tosiaan on ajettu tuon herjan jälkeen viikko ja runsaat tuhat kilometriä ja kaikki on toiminut moitteitta.

Aamulla luetin koodit ja selvisi, että ahtopaine on käynyt hetkellisesti liian korkealla.
Liekö tuommoiseen yhtä syytä yli muiden kummemmin, asentaja arveli että eipä tuosta nyt varmaan seurauksia ole.

Jalamari 53

Taas herjaa tuo öljymäärän näyttö. Nyt niin kun öljynvaihdon jälkeen ilmoittaa että Top Up oil  level, vaikka koneeseen laitettiin 5.5 l uutta öljyä, sama määrä mitä aiemmin olen laittanut. Tikun mukaan öljyä on ylämerkkiin asti. Auto c5 X7 163 HDI vm 14 aj. 106 tuh. km.

Ero aiempaan oli nyt että auto oli nosturilla öljyn tyhjennyksessä n. 0.5 h kun kävin kahvilla välillä.

Oletin että asettuu kun sisoo sen puoli tuntia, vaan ei. Vielä tänä aamuna käskee lisäämään öljyä.

Vikakoodeja MemoScan ei löydä. Laitoin vielä äsken nokka alaspäin seisomaan niin näkee onko vaikutusta. Anturi on moottorin etupuolella.

JPL

Lainaus käyttäjältä: Jalamari 53 - elokuu 01, 2021, 10:35:31
Taas herjaa tuo öljymäärän näyttö. Laitoin vielä äsken nokka alaspäin seisomaan niin näkee onko vaikutusta. Anturi on moottorin etupuolella.

Onpas tarkka C5 tai ei menetä muistiaan häiriöstä. Vaihdon aikanahan BSI ollut off-tilassa, jos eivät ole virtoja käännelleet päälle.
Ulkomaisilla foorumeilla voisi olla tietoa...hollannikas https://www.citroen-forum.nl/forums/viewforum/34/