Kokemuksia uudesta C5 III mallista

Aloittaja Quincy, huhtikuu 21, 2008, 13:53:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jalamari 53

Laitetaas vielä yksi samanikäinen tuohon kokemuslistaan, siis 163 HDI CrossTourer vm. 14. Ostin 2017 35 tuh ajettuna ja nyt ajettu 100 tuh.

Puhaltimen vastus on ainut varsinainen vika 85 tuh kohdalla. Jarrupalat vaihdettu kerran eteen ja taakse. Takuuseen vaihdettiin konepellin tuulihaka. Oljymäärämittari temppuili heti alkuun, Measurement invalid ilmoitus korjaantui kun otettiin 0.5 l öljyä pois koneesta, siis ed. huolto laittanut liikaa koneeseen. Ai niin, radio ei ole kovin hääppöinen. Ohjaukseen olen tottunut vaikkakaan ei niin hyvä kuin oli C6:ssa.

Nyt sitten varmaan pitää ruveta odottelemaan etutolppien vuotoja, pyöränlaakerivikoja, akun sippausta jne.

Mutta niitä odotellessa nautin hienosta pehmoisesta (ei sport) ja erittäin hiljaisesta kyydistä ainakin kitkarenkailla. Siis kunhan ensin olen saanut itseni pujoteltua kuskin paikalle, siksi seuraava auto on C5 Aircross tai vastaava, sellainen johon myös seitenkymppinen taipuu kyytiin.
GS Pallas 79 ....22 sitikkaa.....C5X Hydrid Shine Pack Launch Edition vm 23, Citroen C3 Joy vm 23

Kurki800

Lisäsin muutaman vian alkuperäiseen viestiin kun olin näköjään vahingossa ne sieltä deletoinut pois jossain välissä kirjoittelua... eli jarruvalon johto piti itse korjata kerran, silikonijohtoa vaan tilalle ja hyvin on kestänyt. Koiranluut on vaihdettu joka kulmaan kertaalleen yht noin 100e. Nyt pitäis kuittien ja oman muistini mukaan kaikki olla lueteltuna  :-\
Huollossa olen aina pyytänyt rasvaamaan taka-akselilta sen korkeustunnistimen akselin ettei ruostu jne. Suosittelivat sitä huollossa? Sitten kysyin siitä webaston kuuluisasta ruostuvasta putkesta niin ei kuulemma tarvi huolehtia siitä tämän ikäisissä. Pitäisköhän silti itse tsekata se ??? Vai onko kellään tästä kokemusta onko jokin päivitys tehty tämän ikäisiin?

Zego

Putkeen ei ole tehty mitään parannusta, sanoi minun merkkihuoltoni viimeksi.

cittroen

Viimekesänä hankittu C5 Tourer business Hdi163 aut. sillon 300tkm mittarissa nyt 20tkm myöhemmin.

+Tyylikäs ulkoa ja sisältä.
+Varusteiden määrä.
+Hiljainen. Ei nitise ja natise eikä ajomelukaan pahemmin kantaudu sisälle.
+Mukava alusta ja ajoergonomia.
-Sisäovenkahvat halvahkon oloiset.
-Säilytystilat kabiinissa tyydyttävät.
-Maalin lohkeilu etukaarista, sivupeilien juuresta ja tuulilasin yläreunasta.
Tuulilasi vaihdettu 5 kertaa auton historian aikana?

Vaihdettua osaa:

Pyöränlaakerit
Frip nivelet
Yläpallonivelet
Etupään taaemmat puslat
Vasen etujousipallo
Xenon polttimot
Akku
Käsijarruvaijerien muoviholkit
Kuskin oven ikkunan vaijeri.
Vetarin suojakumi,-vasen

Korjattu/huollettu:

Etukaaret
Tuulilasin yläpään ruostepisteet
Pohja pesty ja suojattu
Laatikon öljyt
LDS öljyt
Välijäähdytin pesty

Mahdollisia tulevia huoltokohteita:

DPF pesu
Suuttimien ohivuodon tarkastus ja 1 suuttimen pienen ulosvuodon tarkkailu
EGR tarkastus/blokkaus
Imusarjan tarkastus karstan varalta
Katkenneen tuulihaan vaijerin vaihto
Katkenneen öljytikun vaihto
Oikean umpion pesu (pölyä sisällä)
Koiranluut

Vikoja:

Öljynlämpömittari
Penkinlämmittimet

Täydennän listaa sitämukaa kun muistuu mieleen.
Xantia activa turbo ct -95, C5x7 Hdi163 -12

Jr-

Lainaus käyttäjältä: cittroen - tammikuu 27, 2021, 00:51:49
Viimekesänä hankittu C5 Tourer business Hdi163 aut. sillon 300tkm mittarissa nyt 20tkm myöhemmin. Vaihdettua osaa:

Ostit halvimman ja parhaan?
ë-C4 Shine 2022
e- 2008 FL 2023

*haaveillaan*
C6 3.0 V6

Teuski

Lainaus käyttäjältä: Jr- - tammikuu 27, 2021, 08:30:09
Viimekesänä hankittu C5 Tourer business Hdi163 aut. sillon 300tkm mittarissa nyt 20tkm myöhemmin. Vaihdettua osaa:

Mä luulen että sen tein minä, viime keväänä 385tkm ajettu '12 163HDi Dynamic Tourer maksoi 3000€. Nyt 405tkm mittarissa ja odottaa uutta laturia :)

Kunto on todella siisti kilsoihin ja taksihistoriaan nähden, etukaaret tuosta oli jo korjattu kertaalleen.
Muuta murhetta ei ole ollut kuin lämppärin etuvastus ja yksi pyöränlaakeri. Noihin Kurki800:n plussiin voin yhtyä täysin, miinuksista lähinnä vain mukitelineeseen. Aivan onnetonhan tuo X7 on säilytystiloiltaan muutenkin.

-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

cittroen

Lainaus käyttäjältä: Jr- - tammikuu 27, 2021, 08:30:09

Ei ollut halvin mutta sieltä edullisemmasta päästä. Onneksi tähän asti kaikki huollot olleet helppoja ja suht halpoja. Näillä kokemuksilla jos nyt ostaisin samanlaista niin katselisin yli 325tkm tai reilusti alle sen ajettua. :)
Xantia activa turbo ct -95, C5x7 Hdi163 -12

Jr-

Lainaus käyttäjältä: cittroen - tammikuu 27, 2021, 11:49:46

Ei ollut halvin mutta sieltä edullisemmasta päästä. Onneksi tähän asti kaikki huollot olleet helppoja ja suht halpoja. Näillä kokemuksilla jos nyt ostaisin samanlaista niin katselisin yli 325tkm tai reilusti alle sen ajettua. :)
[/quote]

Ostin tuon oman 136hdi:n 325tkm ajettuna. Mitään niveljumppaa ei ole vielä tarvinnut tehdä, mutta onhan siihen mennyt rahaa. Nyt siinä on 360tkm mittarissa mutta jos sillä vielä vuoden kaks ajelisi.

Seuraavan valitsen huolellisemmin, toki voi olla että malli vaihtuu C4 Picassoon. Vähän olen himoinnut sellasta 2l hdi:tä 15vm tai uudempi ja exclusive varustetasolla.
ë-C4 Shine 2022
e- 2008 FL 2023

*haaveillaan*
C6 3.0 V6

yason

Lainaus käyttäjältä: Teuski - tammikuu 27, 2021, 08:39:44Kunto on todella siisti kilsoihin ja taksihistoriaan nähden, etukaaret tuosta oli jo korjattu kertaalleen.

Kaaret ruosteessa? Sitikassa? Eikä oo 1990-luvulla tehty X7 ?
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

Teuski

Lainaus käyttäjältä: yason - tammikuu 27, 2021, 13:10:37
Lainaus käyttäjältä: Teuski - tammikuu 27, 2021, 08:39:44Kunto on todella siisti kilsoihin ja taksihistoriaan nähden, etukaaret tuosta oli jo korjattu kertaalleen.

Kaaret ruosteessa? Sitikassa? Eikä oo 1990-luvulla tehty X7 ?
X7 etukaarista lähtee maalit, ei kai ne kuitenkaan ruostu :)
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

Aku P

Lainaus käyttäjältä: Kurki800 - tammikuu 26, 2021, 22:12:42
Lisäsin muutaman vian alkuperäiseen viestiin kun olin näköjään vahingossa ne sieltä deletoinut pois jossain välissä kirjoittelua... eli jarruvalon johto piti itse korjata kerran, silikonijohtoa vaan tilalle ja hyvin on kestänyt. Koiranluut on vaihdettu joka kulmaan kertaalleen yht noin 100e. Nyt pitäis kuittien ja oman muistini mukaan kaikki olla lueteltuna  :-\
Huollossa olen aina pyytänyt rasvaamaan taka-akselilta sen korkeustunnistimen akselin ettei ruostu jne. Suosittelivat sitä huollossa? Sitten kysyin siitä webaston kuuluisasta ruostuvasta putkesta niin ei kuulemma tarvi huolehtia siitä tämän ikäisissä. Pitäisköhän silti itse tsekata se ??? Vai onko kellään tästä kokemusta onko jokin päivitys tehty tämän ikäisiin?

Hyvä täsmennys;  identtinen suoritus nimittäni jatkuu.  Mullakin pätkii lisäjarruvalo ja se piti laittaa samalla kun etutolppakin - en sitä vaan muistanut aiempaa viestiä kirjoittaessa  :)
C5 Tourer 163HDI Premium -14.

Alpo Kieppi

Vaikka merkkiämme eivät ruoste- ja maaliviat kovin paljon vaivaa, on oman kokemukseni mukaan III-kopan yksi vikapiste juuri etulokasuojien lohkeileva maali. Tämä on osin seurasta kivien pommituksesta ja osin maalin laadusta.

Omasta entisestäni etulokasuojat maalautin, mutta helmiäisvalkoiseen ei saatu ihan täysin enää samaa sävyä sekoitettua. Kokenut ammattimaalarikin sanoi, että helmiäisvalkoinen on yksi hankalimpia sävyjä sekoittaa. Valkoinen väri tuppaa ajan myötä kellettymään. Itse kumilevystä leikaten kannattaa tehdä roiskesuojat, jos ovat vielä ehjät.

Cactuksessa ja C5 ac:ssa koria on suojattu muovilla kivien tulitukselta. Tosin Cactuksessa huomasin, että läpivärjätty musta muovikin on helmoissa ja kaarissa ottanut osumaa hiekasta eli röpöliästä jo hiukan on.
ë-C4 Shine -22
3008 Active Puretech 130 Mt6 -18
C4 Puretech 130 At Intensive -16

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

ace

Jep, etulokasuojien taka-alareunat ovat erityisesti se arka paikka. Oman kun ostin n. 4,5-vuotiaana, niin olivat päässeet jo aika pahoiksi. Maalari, jolla nuo korjautin, laittoi lokarien takareunoihin kapeat suojateipit, jotka alkuperäisten (ja varsin pienten) roiskeläppien kanssa ovat pitäneet nuo nyt tähän asti ilman uusia vaurioita. Tuollaisten asentamista kyllä suosittelen, sillä ne ovat lähes näkymättömät, mutta suojaavat pahimmalta kivisateelta.

Aika erikoisen kiveniskemän oli saanut myös takaoven kohdalla C-pilarin paikkeilla oleva pokkaus. Liekö syynä roiskeläppien puute ja tuo V6:n leveä rengaskoko, joka moisen oli aiheuttanut.

EDIT: Jousisylintereistä piti vielä kommentoida, että omassa (2012 ja 270 tkm ajettu) on tietääkseni vielä alkuperäiset sylkyt joka kulmassa. Tosin, jos takuunalaisena olisi jotain korjattu, niin näistä ei välttämättä ole huoltokirjassa merkintää. Onko niin, että kun ne näin pitkään ovat kestäneet, niin eivät enää hajoakaan? ;D
C5 Aircross Hybrid/2021, C5 240 HDi sedan/2012 (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)

Aku P

Lainaus käyttäjältä: ace - tammikuu 28, 2021, 13:42:20
Jep, etulokasuojien taka-alareunat ovat erityisesti se arka paikka. Oman kun ostin n. 4,5-vuotiaana, niin olivat päässeet jo aika pahoiksi. Maalari, jolla nuo korjautin, laittoi lokarien takareunoihin kapeat suojateipit, jotka alkuperäisten (ja varsin pienten) roiskeläppien kanssa ovat pitäneet nuo nyt tähän asti ilman uusia vaurioita. Tuollaisten asentamista kyllä suosittelen, sillä ne ovat lähes näkymättömät, mutta suojaavat pahimmalta kivisateelta.

Aika erikoisen kiveniskemän oli saanut myös takaoven kohdalla C-pilarin paikkeilla oleva pokkaus. Liekö syynä roiskeläppien puute ja tuo V6:n leveä rengaskoko, joka moisen oli aiheuttanut.

EDIT: Jousisylintereistä piti vielä kommentoida, että omassa (2012 ja 270 tkm ajettu) on tietääkseni vielä alkuperäiset sylkyt joka kulmassa. Tosin, jos takuunalaisena olisi jotain korjattu, niin näistä ei välttämättä ole huoltokirjassa merkintää. Onko niin, että kun ne näin pitkään ovat kestäneet, niin eivät enää hajoakaan? ;D

Hikoiluhan ei vielä liene hajoamista,tuota  ;D Sitä en tiedä itsekään, josko omaan autoon olisi takuuna laitettu tolppa tai pari; Vehon kirjanpidossa todella on vaan nesteitä ja suotimia.

Tuo pieni etulokasuojan alakulman maalipulma on omassakin autossa.  Korjaaja mietti, että sen paikkaaminen ei ole ongelma; vikahan on ihan sormenkynnen kokoinen ja jos vielä laittaa jonkin pienen roiskeläpän siihen jatkossa, niin tuskin kukaan huomaa jos siinä on hiuksenhieno sävyero.  Omakin autoni on sellainen hyvin tumman ruskea, käytännössä musta, ja luulenpa että tuon maalaaminen noin pieneltä osin ei ole varsinainen ongelma.
C5 Tourer 163HDI Premium -14.

ztitruunari

Renkaat on maailman kalleimmat. Goodyearit nyt tilasin 770€.
Rengaskoko 225/60/R16, perseestä. Auton arvo tällä hetkellä 2500€. Renkaat 28% auton arvosta.
Onko tässä mitään järkeä?

Zego

On! Järkeä ei kuulu koskaan mitata rahassa.

hyper

Lainaus käyttäjältä: ztitruunari - maaliskuu 31, 2021, 23:13:12
Rengaskoko 225/60/R16, perseestä. Auton arvo tällä hetkellä 2500€. Renkaat 28% auton arvosta.
Tutkailitko yhtään vaihtoehtoisia rengaskokoja? Tuohon voisi käydä äkkiseltään hatustavetäen esim 215/65r16? Hondassa oli tollaset ja goodyearit kun ostin maksoi jotain 500e mutta siitä nyt on pari vuotta aikaa.
Mulla on Kiassa rengaskoko 215/60r16 ja renkaat on siinä kyllä halvemmat vaikka omasta mielestä tavallista kalliimmat silti...
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Jr-

Tuli taas pariviikkoa sitten todettua että C5 x7 on paras auto jolla olen itse pitempää matkaa ajanut. Tuli lähdettyä varhain aamuyöstä kohti pohjoista ja eka stoppi pidettiin Kemijärvellä  ::)

Ajoin pysähtymättä 888km ja se otti 10h aikaa. Naftaa meni 55l joka maksoi 85€.
ë-C4 Shine 2022
e- 2008 FL 2023

*haaveillaan*
C6 3.0 V6

Janne L

Sitten kun autosi arvo luetaan polttoainemittarin viisarista niin aletaan olemaan tuon kysymyksen äärellä.
Audi A4 tdi Q

ztitruunari

Lainaus käyttäjältä: Janne L - huhtikuu 01, 2021, 19:41:36

Sitten kun autosi arvo luetaan polttoainemittarin viisarista niin aletaan olemaan tuon kysymyksen äärellä.
Kyllä se tapahtuu silloin, kun korjauksen hinta ylittää auton arvon.

ztitruunari

Lainaus käyttäjältä: hyper - huhtikuu 01, 2021, 16:56:20
Tutkailitko yhtään vaihtoehtoisia rengaskokoja? Tuohon voisi käydä äkkiseltään hatustavetäen esim 215/65r16? Hondassa oli tollaset ja goodyearit kun ostin maksoi jotain 500e mutta siitä nyt on pari vuotta aikaa.
Mulla on Kiassa rengaskoko 215/60r16 ja renkaat on siinä kyllä halvemmat vaikka omasta mielestä tavallista kalliimmat silti...
Kantavuus vissiin pakottaa tohon 225/60/R16. Mistäs tota kokoa saa ei ainakaan mistään, kun hain halvempia.

hyper

Lainaus käyttäjältä: ztitruunari - huhtikuu 01, 2021, 21:34:19
Kantavuus vissiin pakottaa tohon 225/60/R16. Mistäs tota kokoa saa ei ainakaan mistään, kun hain halvempia.
Niin mitä kokoa, 215/65? Käviskö tämmönen:
https://www.euromaster.fi/renkaat/suv/usa-4x4-suv/tigar/suv-summer-tg/215-65r16-102h-xl-tl-f122081
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

ztitruunari

Lainaus käyttäjältä: hyper - huhtikuu 01, 2021, 22:17:15
Lainaus käyttäjältä: ztitruunari - huhtikuu 01, 2021, 21:34:19
Niin mitä kokoa, 215/65? Käviskö tämmönen:
https://www.euromaster.fi/renkaat/suv/usa-4x4-suv/tigar/suv-summer-tg/215-65r16-102h-xl-tl-f122081
Olisi käynyt, mutta ei ole Goodyear joka oli nyt Tuulilasin testin kakkonen.
Tai mulle olisi käynyt, mutta akka ei halunnut "paskarenkaita" mitä ne sitten onkaan...

torneol

Millä perusteella ei haluta "paskarenkaita"? Mikä on niiden määritelmä?

Vai onko jako karkea; TM testi top 5, loput on kuraa? Joskus kannattaa altistaa omat ennakkoluulot ja kokeilla muitakin, mitä lehdet / testit suosittelee. Voi tulla positiivisia yllätyksiä. Niin renkaissa kuin muissakin asioissa.

Jr-

Niiden "paskarenkaiden" suorituskyky kesärenkaissa on muutaman hassun % huonompi kuin merkkirenkaiden. Ne luvut vaan esitetään kovin valikoidussa diagrammissa.
ë-C4 Shine 2022
e- 2008 FL 2023

*haaveillaan*
C6 3.0 V6