Kirjoittaja Aihe: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?  (Luettu 6210 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« : Kesäkuu 16, 2018, 00:14:23 »
Hei

Ostin tänään ensimmäisen Sitikkani. Citroen C5
2.0i-16 Exclusive Berline 5d 2006 mallina se minulle myytiin, en ole ihan varma onko se tuolla varustelutasolla, mutta se ei ole kysymykseni (tosin senkin voi mainita, että mistä sen tunnistaa), vaan...

...kotimatkalla pysähdyttiin syömään ja sinä aikana oli tullut lammikko keskelle autoa vähän etupyörien taakse. Kastoin sormeni siihen ja yritin haistella mitä se voisi olla ja pieni epäilys on, että se oli hydrauliikkanestettä. Mitään varoitusvaloja yms. ei mittaristoon tullut. Oikeanpuoleisin viisari, kertooko se siitä nestetasosta? Käyttöohjekirjaa kun ei tullut mukana. Jarrunestesäiliö on täynnä, nämä nesteet taitavat olla tässä omissa säiliöissään? En äkkiseltään löytänyt sitä toista.

Kiitos etukäteen vastauksista :-)

Markus

Poissa Samppak

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 16, 2018, 00:18:16 »
Oisko ollut ilmastoinnin kondenssivettä? Oikea puoleinen mittari on varmaan öljyn lämpötilamittari. Hydrauliikka öljyn säiliö on konehuoneessa vasemmalla puolella.

Poissa jakke1979

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 16, 2018, 00:20:57 »
Lammikko on suurella todennäköisyydellä ilmastoinnin kennosta tuleva kondessivesi.

Lähetetty minun Redmi Note 4 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 16, 2018, 00:23:47 »
Toivottavasti näin on, auto oli seissyt jonkun aikaa ulkotallissa. Kiitos, katson heti huomenna tuon nestetason. Ai niin, matkalla huomasin myös yhden asian, en saanut lämmityslaitteesta tulemaan kuumaa ollenkaan. Joko en osaa käyttää, tai sitten se on rikki. Kannattaa testata toimivuus ennen talvea :-) Säädin vain lämmöt täysille, maalaisjärjellä olisi pitänyt alkaa lämmetä, mutta ei mitään. Onko mahdollisesti se hallintapaneeli (jossa ehkä koko logiikka) rikki? No toki "hana" voi olla jumissa/rikki, jos sellaisia perinteisiä nyt enää nykyautoissa onkaan.

Poissa jakke1979

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #4 : Kesäkuu 16, 2018, 00:33:55 »
Toivottavasti näin on, auto oli seissyt jonkun aikaa ulkotallissa. Kiitos, katson heti huomenna tuon nestetason. Ai niin, matkalla huomasin myös yhden asian, en saanut lämmityslaitteesta tulemaan kuumaa ollenkaan. Joko en osaa käyttää, tai sitten se on rikki. Kannattaa testata toimivuus ennen talvea :-) Säädin vain lämmöt täysille, maalaisjärjellä olisi pitänyt alkaa lämmetä, mutta ei mitään. Onko mahdollisesti se hallintapaneeli (jossa ehkä koko logiikka) rikki? No toki "hana" voi olla jumissa/rikki, jos sellaisia perinteisiä nyt enää nykyautoissa onkaan.

Edit. Laita hakukenttään c5 II lämmityslaite, tulee tarinaa.

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #5 : Kesäkuu 16, 2018, 00:39:13 »
Kiitosta. Ilmankos myytiin kesällä pois :-) Pari autoa sitten Saab 9-5:ssä minulla oli sama vika. Siihen sai korjausosan toisaalta. Oli pirullinen homma päästä käsiksi. Pahalta kuulostaa tämäkin. Onneksi on koko kesä aikaa.

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 16, 2018, 00:42:17 »
Ja tuntuu toimivan tämä Sitikka foorumi vähintäänkin yhtä hyvin kuin Saab foorumi (y)
Nopeat asiantuntevat vastaukset. Se on myös positiivista, ettei heti tiuskita vasta-alkajalle, että opettele käyttämään sitä hakua :-)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 661
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 16, 2018, 08:30:36 »
Onhan siinä sähköjakkarat? Itsekin ostin vastaavan 2007:n. Ajettu nyt <150tkm. Kyllä on aivan varmaa, että jousipallot saa uusia, jos ovat alkuperäisiä. Tämä on luonnollinen, päivänselvä asia. Taakse olen aiemmin laittanut Xantian 1,9D:n etupallot, eilen eteen Monroen 66b:t. Ja etupyörän laakeri alkoi jollottaa, meni uusiksi äskettäin. En näitä hämmästele, "kuuluu asiaan". :) Juu, ja hantinpuolen lämmönsäätöläpän korjaus viimesyksynä. Siitä onkin em. jutussa. Renkaina tuli alujen kera jotkut kiinalaiset Radar:t. Ovat B-B-luokan kumit!. Kulkee kevyesti ja hiljaisesti. Varsinkin verrattuna mm. GY:n Effeihin. Niihin testihiljaisiin...

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 16, 2018, 10:06:47 »
Ei ole sähköjakkaroita. Minua on varmaan hieman vedätetty tuon varustelutason kanssa, mutta samapa tuo, tuntuu niitä olevan silti ihan riittävästi, esim. parkkitutkat. Onkohan jousipallojen vaihto helposti kotona pihalla tehtävä remontti ja onko miten kallista puuhaa? Karkea heitto riittää, varmasti tuolla haulla löytyy tarkkaa tietoa sitten, kun niiden vaihdot on ajankohtaisia.

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 228
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 16, 2018, 10:26:56 »
Ei välttämättä ole vedätetty. Sähköjakkarat on lisävaruste myös Exclusive varustetasossa. Breakissa tuon pystyy bongaamaan takaoven Exclusive tekstistä (saattaapi olla myös berlinessä). Pallot vaihtoon sitten kun tarve, suotta niitä huvikseen vaihdella tietyn km-määrän mukaan. Meillä kolmessa nurkassa alkup. pallot (260tkm) ja yksi etupallo vaihdettu ~6v/100tkm sitten. H3+ lisäpallot vaihdoin 5v sitten, mutta turhaan (koska ei tuo jousituksen 'Sport' asento tuo juurikaan muutosta alustaan).

Ps. Pallojen vaihto ei ole kovin hankala homma.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #10 : Kesäkuu 16, 2018, 11:03:52 »
Ilmeneekö niiden vaihtotarve näistä seikoista:

Joku auton nurkka alhaalla
Vuoto (hylkäys katsastuksessa)
Korkeudensäätö ei toimi
Ei pysy ylhäällä kun auton sammuttaa (kauanko pitää pysyä?)

Jostain muusta, mistä?

Onkos se muuten niin, että jossain kovemmassa nopeudessa se laskee automaattisesti ja sitten taas nousee takaisin normaaliin, kun nopeutta vähennetään? Hemmetti kun ei tullut sitä ohjekirjaa mukana :-(

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 15
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #11 : Kesäkuu 16, 2018, 12:17:23 »
Ilmeneekö niiden vaihtotarve näistä seikoista:

Joku auton nurkka alhaalla
Vuoto (hylkäys katsastuksessa)
Korkeudensäätö ei toimi
Ei pysy ylhäällä kun auton sammuttaa (kauanko pitää pysyä?)

Jostain muusta, mistä?

Onkos se muuten niin, että jossain kovemmassa nopeudessa se laskee automaattisesti ja sitten taas nousee takaisin normaaliin, kun nopeutta vähennetään? Hemmetti kun ei tullut sitä ohjekirjaa mukana :-(
Pallojen kaasun karkaaminen ei liity oikeastaan mihinkään edellisiin, kuin ehkä pidemmän päälle hajottaessaan jotain muuta. Jos on pallovikaa muuttuu jousitus vain pikkuhiljaa jäykemmäksi, lisäpalloilla varustetussa H3+ keskipallo saattaa joustaa vielä useissa tilanteissa, vaikka kulma olisi täysin rikkikin, mutta kyllä sen silti huomaa jos on kokemusta toimivasta (ja ainakin kun se menee yleensä kulma kerrallaan, pääsee vertailemaan kun ajaa vain yhden pyörän sopivan töyssyn yli)

Onko autossa jotain noista edellisistä muista oireista?

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 108
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #12 : Kesäkuu 16, 2018, 13:54:13 »
Ilmeneekö niiden vaihtotarve näistä seikoista:

Vaihtotarve ilmenee parhaiten niin, että kysyt kyytiä kaverilta, jolla on samanlainen vitonen. Jousituksen kovuus tarkoittaa pallojen vaihtoa, ja kovuuden huomaa parhaiten vertailemalla.

Joskus yksi nurkka saattaa olla selvästi kovempi kuin muut, jolloin uupuneen pallon huomaa samassakin autossa. Pallot ei sillai maksa paljoa (30-40€ kappaleelta), että esimerkiks kymmenen vuoden välein ne voi vaihtaa ihan "varmuuden vuoksikin", jos ei ihan jokaista satasta tarvi laskea. Mutta ne kestävät kyllä yllättävän pitkään eivätkä sikäli riko mitään suoraan, eli vaihtotarvetta voi huoletta alkaa selvittää vasta sitten, kun töyssyt alkavat tuntua perseessä asti.

Onkos se muuten niin, että jossain kovemmassa nopeudessa se laskee automaattisesti ja sitten taas nousee takaisin normaaliin, kun nopeutta vähennetään? Hemmetti kun ei tullut sitä ohjekirjaa mukana :-(

110km/h ylitys laskee autoa ja sen jälkeen 90km/h alitus nostaa sen taas normaalikorkeuteen.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 303
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #13 : Kesäkuu 16, 2018, 14:12:20 »
Niin kauan kun jousitus toimii, eikä muutu kovaksi, ei palloja ole mitään syytä vaihdella. Minä ajoin 8 vuotta, jousitukselle ei tuona aikana tarvinnut tehdä mitään. On varma systeemi (C5 I & II), kestävämpi kuin perinteiset iskarit ja jouset.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 661
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #14 : Kesäkuu 17, 2018, 08:31:41 »
Vaihdoin juuri äsken eteen paljon kehutut, uudet Monroet (66b). Ei tunnu hyvältä. Takana on Xantian 1,9D:n etupallot, ok. Ja on nyt vieläkin etupäätä pehmeämpi. Varsinkin etupallojen vaihto helppoa, kuin heinänteko. Kunhan saa paineet pois, sekin helppoa, yksinkertaista.

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #15 : Kesäkuu 17, 2018, 21:49:40 »
Kiitos kommenteista. Ei ole "jousitusoireita". Tuo pelko siitä alkoi mainitusta lammikosta auton alla paluumatkalla, jonka sitten heti asiantuntijat täällä tulkitsivat ilmastoinnin kondenssivedeksi ja pääsin pelkällä säikähdyksellä :-) Eilen tuli testattua jousituksen säätöä, hienosti nousee ja laskee. Ei ole kuin yksi tiedossa oleva ongelma, ei tule lämmintä ilmaa mistään suuttimesta. Taidan ostaa ensin sen edullisen sisälämpötilan anturin ja katsoa josko se auttaisi.

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #16 : Kesäkuu 17, 2018, 22:10:56 »
Todella hyvää tietoa tietämättömälle tuosta jousituksesta, kiitos.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #17 : Kesäkuu 18, 2018, 08:19:57 »
Kokeile säätää lämpötilaa laidasta laitaan ja kuuntele josko mitään hurinoita kojetaulusta kuuluisi läppämoottoreiden liikkumisen merkiksi. Ja kyllähän ne moottorit jalkatilasta näkyykin. Jos moottorit tekee jotain mutta lämpötila ei muutu niin eiköhän ne ole läpät paskana.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 661
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #18 : Kesäkuu 18, 2018, 08:40:00 »
Silti lämmönsäätö ei aivan oitis tottele komentoja. Pitää vähän venttailla, että alkaa muuttua. Hantinpuolen tarkistus helppoa. Ensin hanskalokero pois. Saadaan näkyviin musta säätömoottori. Sen saa irti 5,5mm hylsyllä. Ja nyt säädellään lämpöjä. Toimiiko moottori. Jos toimii, sitten isolla ruuvarilla, tms. käännetään säätöläpän akselia. Miltä se tuntuu, onko hervoton. Muuttuko lämpö? Jos hervoton, tai lämpötila ei muuta, on 2 konstia.... Ja ehkä vain  1 konsti, jos kumpikaan puoli ei toimi, jos on 2-alueinen säätö.. Em. säätöläppäjutussa lisää...

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 290
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #19 : Kesäkuu 18, 2018, 09:38:58 »
Todella hyvää tietoa tietämättömälle tuosta jousituksesta, kiitos.

Lisätään nyt vielä että jos jousitukseen tulee jotain vuotoa niin yleisimmin takajousitukseen. Syystä tai toisesta etujousituksen katastrofaaliset viat ovat harvinaisempia. Ja jos auton alle ilmestyy lammikko niin C5:ssä se hydraulineste on väriltään oranssia jos on alkuperäistä Total LDSää eikä ole vaihdettu johonkin muuhun. Säiliöstähän sen värin voi tarkistaa, ja verrata sitten pihalla olevaan lammikkoon... ja jos tosiaan alkaa nesteet vuotaa pihalle niin korjauksen kanssa ei kannata viivytellä, on omakohtaista kokemusta siitä miten mukavaa on saada tyhjäksi vuotanut jousitus nousemaan ylös tantereesta että pääsee ajamaan korjaamolle...
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #20 : Kesäkuu 18, 2018, 20:32:01 »
Testasin hieman lämmityksen toimivuutta tänään ja kyllä siellä varmaan sitten läppävikaa on, koska hantin puolelle tuli vähän lämpöä ja kuskin puolelle kylmää. Voinee olla kummallakin puolella vikaa, koska ei se kovin lämmintä ollut ts. läppä jämähtänyt puoliväliin.

Jos ei kojelautaa jaksa purkaa, niin olikos siinä mahdollista säätää lämpötila täysille esim. ruuvarilla? Matkat joita ajan talvella ovat hyvin lyhyitä, joten täysillä saa olla koko talven.

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #21 : Kesäkuu 18, 2018, 23:33:19 »
No nythän löytyi hyvää vinkkiä kuvien kera täällä toisessa ketjussa ainakin hantinpuolelle! Hansikaslokero irti ja sahaillaan koteloon reikä, josta hajonneen läpän saa ulos korjausta varten. Plus sitten, että kannattaa laittaa etuvastus, jolla rajoitetaan moottorin momenttia, jotta akseli jatkossa kestäisi. Läpän korjaus kustantaa siis vain liiman ja vastuksen, eikä kojelautaa tarvitse purkaa. Tuon etuvastuksen kytkennästä en ole vielä aivan perillä.

Mutta, pystyykö vastaavaa operaatiota (reikää) mitenkään tekemään myös kuskin puolelle? Pahoin pelkään, että autossani on molemmat läpät rikki. Pohdiskelen, että jos ja kun molemmat läpät on rikki, niin ei kannattane sahailla reikää häntin puolelle, jos kuitenkin pitää purkaa kojelauta, että saa kuskin puolen läpän korjattua.

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 37
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #22 : Kesäkuu 19, 2018, 00:28:15 »
Vastaan itse  :) Kuskinpuoli tehtävissä samalla menetelmällä, tilaa on vain huomattavasti vähemmän.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 661
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #23 : Kesäkuu 19, 2018, 08:28:42 »
Vastus kytketään ao- johtimiin. Radion takaa, säätöpanelista. Johtimet ( valk. ja lila, muistaakseni)katkaistaan ja väliin juotellaan vastukset. Juotosjatko on syytä suojata kutistesukalla. Itse laitoin 120 Ohm/0,5W vastukset. Vastuksilla rajoitetaan säätömoottoreiden virtaa, vääntömomenttia. Ettei enää särkisi paikkoja. Ps. Lisää hommia saattaa tulla: jokin aika sitten laitoin oik. takatukivarteen (kynkkään) uudet laakerit. Kun alkoi takapyörä olla vähän lintallaan. Tätä silmälläpitäen olisi hyvä alkaa antaa liuotushoitoja, varsinkin sokalle, joka kiinnittää männänvarren kynkkään. Vaikka sokka vielä heiluisikin.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #24 : Kesäkuu 19, 2018, 15:37:06 »
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !