Kirjoittaja Aihe: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?  (Luettu 9857 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 508
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #75 : Heinäkuu 28, 2018, 11:50:16 »
Jos auto illan hämyssä ajetaan parkkiin, seuraavana aamuna kun aurinko paahtaa nousee paineet kaasupalloissa ja auto on ylikorkealla. Ei hätää, se on ominaisuus ja auto laskee heti kun avaa ovet. Sama ilmenee talvella kun ajaa pakkasesta parkkihalliin.

Jumppa taas tulee käsittääkseni kitkasta etujousitolpassa, eli jos pyörät on käännettynä eikä rullaa sen jälkeen, jää männänvarteen vääntö joka lisää kitkaa ja sitten kun lepokitka laukeaa, siirtyy keula yliylös tai ylialas, ja seuraava korjausliike tekee saman... ja jumppa jatkuu.

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #76 : Heinäkuu 29, 2018, 03:25:53 »
Kuulostaa hyvältä. Miten se pumppu jaksaa tuota kaikkea ts. onko niissä vikoja ongelmia?

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 273
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #77 : Heinäkuu 29, 2018, 05:16:56 »
Kääntää rattaat suaraan niin ei jumbbaa
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa ukonvaaja

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 403
  • Peukkuja: 1
  • C5 1,8 Break -03
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #78 : Heinäkuu 29, 2018, 10:31:25 »
Purflux selitti niin että viimein minäkin ymmärsin. Kitka männässä selittänee myös sen miksi mäkeen pysäköidessä jumppaa herkästi. Myös pyörät suorassa.

Kysymykseen pumppuvioista, harvinaisia ovat. Toki jossain vaiheessa alkaa polttaa sulaketta, silloin putsataan pumpun moottori foorumilta löytyvin ohjein.

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #79 : Elokuu 30, 2018, 19:52:40 »
Katsastin 3-4 viikkoa sitten, meni heittämällä läpi. Yksi vikakoodi oli sähköisestä termostaatista. Lienee vaihdettu perinteinen tilalle.

Läppävikahan tuossa ikävä kyllä on, enkä millään jaksaisi enää sitä tänä vuonna rempata. Kuskinpuolelta tulee kylmää ja hantin puolelta ainakin hiukan lämpöä. Eli kysymykseni kuuluu; onko mahdollista säätää käsin lämpötilat tilanteeseen sopivaksi, vai onko se mahdotonta, kun läpät ovat siellä enemmän tai vähemmän säpäleinä?

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 508
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #80 : Elokuu 30, 2018, 21:33:36 »
Jos vaan rikkinäisen saisi täydelle teholle niin ehjällä voisi sitten antaa automatiikan säätää sen minkä voi.

Jos jäätyminen on rikkonut akselin, se ei välttämättä tee sen enempää säpäleitä joten toivoa on, mutta en tiedä kuinka säätö saadaan tehtyä.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 756
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #81 : Elokuu 31, 2018, 07:43:40 »
Jos hantinpuoli on rikki, sitten hanskalokero pois, säätömoottori pois ja isolla ruuvarilla koettaa läppää käännellä. Ps. Nyt, jälkeenpäin funtsien tuon läppävian korjaus ei niin paha ollut. Varsinkin jos ostaa uuden läpän, eikä korjaa risaa. Onnistui, kun vielä laittaa vastukset säätömoottoreille. Rajoittamaan vääntömomenttia. Juttuja löytyy.

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #82 : Syyskuu 01, 2018, 01:09:11 »
Kiitos vinkistä kokeilen tuota. Puritko koko kojelaudan, vai sahasitko ne "huoltoaukot" ?  :) Itse olen ollut kokoajan jälkimmäisen vaihtoehdon kannalla...

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 756
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #83 : Syyskuu 01, 2018, 09:38:54 »
Myös, ja toimii. Hakee vaan juttuja.

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #84 : Lokakuu 09, 2018, 23:58:57 »
Viimein tutkin tilannetta, Hantin puolen säätömoottori pyörii tyhjää, eli ilmeisesti sen vaihteisto rikki. Ei pyörinyt kun laittoi pistokkeen kiinni ja sääteli lämpöjä. Ihme kyllä myös läpän akseli on siellä poikki. Sain kuitenkin säädettyä kunnolla lämpöiselle, vaikka se katkennut akselinpää meinasikin lähteä karkuun, eli sinne sisään. Jätin sen siihen, enkä laittanut säätömoottoria takaisin. Kuskin puolella säätömoottori todennäköisesti ehjä ja pyöri hyvin hitaasti, kun sen laittoi hantinpuolen pistokkeeseen kiinni. Kuskinpuolen läppä ehkä ehjä, mutta kuuluuko sen pyöriä vain noin vartti kierros laidasta laitaan? Lisäksi sen kiertäminen ei juurikaan vaikuttanut lämpötilaan. Sain kierrettyä sitä siitä raosta joka muodostuu, kun rattia vetää ulospäin. Mitä muuta siitä on purettavissa pois edestä, että sinne pääsisi vähän paremmin, esim. sahailemaan?

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 756
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #85 : Lokakuu 10, 2018, 07:56:02 »
Nyt ensiksi laittaisit vastukset lämppäriläppämoottorien johtimiin. 100-120 Ohm, 2W. Lämmönsäätöpanelilta lähteviin violettiin ja valkoiseen johtimeen. Vastukset rajoittavat moottorien virtaa, vähentäen vääntöä, ettei enää rikkoisi paikkoja.

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #86 : Lokakuu 10, 2018, 18:15:43 »
Mutta en ole siis korjannut vielä mitään, purkanut vain ja nuo moottorit nyt takakontissa. Ajattelin ajaa talven yli näin. Kuskinpuolen lämpötila on vaan aika heikko.

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #87 : Lokakuu 25, 2018, 21:26:33 »
Tänään levis kytkin --> auto myyntiin  >:(

Pari päivää on painelaakeri pitänyt voimakasta ääntä, vitinää ja kitinää ja arvelin ettei kestä talven yli, eikä se sitten kestänyt. Lähdin tänään pihasta ja sain pakitettua, heitettyä ykkösen ja kakkosen silmään, mutta sitten valahti kytkinpoljin lattiaan. En usko että sylintereissä on mitään vikaa, se on painelaakeri ja / tai kytkinlevy siellä jumissa. Pahaa ääntä piti ajaessa, ajoin 30km/h kotiin pelkällä kakkosvaihteella. Vitinää, nitinää ja rapinaa.

Ei jäänyt huono maku sitikoista. C5 autona oikein mukava ja tasokas. Tuli vain kilometrit noille osille nyt täyteen.

Kohta se on Nettiautossa...ei ole mahdollisuutta korjata / korjauttaa...

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #88 : Marraskuu 01, 2018, 18:23:13 »
Oli se, vuorokauden. En malttanut luopua  :) 15.11 on aika varattuna kytkinremppaan  :)

Poissa tarhuri

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 57
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #89 : Marraskuu 03, 2018, 09:07:15 »
Olet tukevasti koukussa, tervetuloa kerhoon :)

Poissa torneol

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 24
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #90 : Marraskuu 21, 2018, 14:38:10 »
Mitä maksoi kytkinremppa?

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #91 : Marraskuu 21, 2018, 18:36:13 »
Hiukan reilu 600€.

Nyt kun tulisi vielä lämmintä, niin olisi mukava ajella  :)

Poissa Nakkimake72

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #92 : Marraskuu 27, 2018, 22:07:24 »
Onkohan se ominaisuus, että tuossa hiukan uusikin levy ja asetelma joskus ravistaa? Vai onkohan vauhtipyörä sen verran kulunut. Tai sitten moottorin tuennassa välystä. Ei kuitenkaan läheskään niin paljon ravista kuin mitä se oli loppuun ajetulla setillä. Lähinnä että jos sen saa jonkun helpon osan vaihdolla pois, niin voisi keväällä sen tehdä.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 756
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #93 : Marraskuu 28, 2018, 10:17:40 »
Jos auto illan hämyssä ajetaan parkkiin, seuraavana aamuna kun aurinko paahtaa nousee paineet kaasupalloissa ja auto on ylikorkealla. Ei hätää, se on ominaisuus ja auto laskee heti kun avaa ovet. Sama ilmenee talvella kun ajaa pakkasesta parkkihalliin.

Jumppa taas tulee käsittääkseni kitkasta etujousitolpassa, eli jos pyörät on käännettynä eikä rullaa sen jälkeen, jää männänvarteen vääntö joka lisää kitkaa ja sitten kun lepokitka laukeaa, siirtyy keula yliylös tai ylialas, ja seuraava korjausliike tekee saman... ja jumppa jatkuu.

Eihän lämmön pitäisi vaikuttaa palloihin. Miten olisi kovassa pakkasessa, paineettomia?

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 225
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #94 : Marraskuu 28, 2018, 10:34:00 »
Eihän lämmön pitäisi vaikuttaa palloihin. Miten olisi kovassa pakkasessa, paineettomia?

Kyllähän se kaasu lämpenee ja paine nousee auringonpolttamassa jousipallossa samoilla periaatteilla kuin jos laitat suljetun kaasupullon vaikkapa nuotioon "lämpenemään".

Painehan on atomien liikettä: jos laitat jousipallon teoreettiseen 0 kelvinin lämpötilaan, niin voidaan miettiä, onko siellä enää painetta, kun minkään ei pitäisi enää juurikaan liikkua minnekään.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 570
  • Peukkuja: 15
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #95 : Marraskuu 28, 2018, 11:30:35 »
Ja muistakin autoista löytyvä esimerkki lämpötilan vaikutuksesta:
Talven tullen ihmetellään kun kesäĺlä niin hyvin aukipysynyt takaluukku ei enää nousekaan vaan pikemminkin tipahtaa itsekseen otsakorkeuteen: kaasupumpun paine on laskenut samassa suhteessä kuin lämpötilakin, eli kaasulain mukaan jos lämpötila tippuu puoleen, niin tippuu vakiotilavuudessa painekin puoleen (tai vakio paineessa tippuu tilavuus puoleen)

No onneksi kaasulain "vertailulämpötila" alkaa 0 K (-273,15 °C), eli silloin vasta paine olisi nolla (puolen paineen pakkanen kesäpaineen vertailuun olisi jo rapsakka alle -120 °C) (ideaalikaasuilla, normaalit kaasut eivät yleensä ole enää edes kaasuja lähellä 0 K), mutta silti ihan normaaleillakin Etelä-Suomen kesä/talvilämpötiloilla kaasun paine vaihtelee vuoden aikana noin 15 % (40 K tai °C ero syntyy helposti ja jos oikeasti vertaa kuuman konepellin alustaa (Musta auto ajon jälkeen konepelti suoraan kesäauringossa) lapin ääripakkasiin päästään paljon suurempiinkin eroihin)

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 391
  • Peukkuja: 13
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #96 : Marraskuu 28, 2018, 12:06:18 »
Onkohan se ominaisuus, että tuossa hiukan uusikin levy ja asetelma joskus ravistaa? Vai onkohan vauhtipyörä sen verran kulunut. Tai sitten moottorin tuennassa välystä. Ei kuitenkaan läheskään niin paljon ravista kuin mitä se oli loppuun ajetulla setillä. Lähinnä että jos sen saa jonkun helpon osan vaihdolla pois, niin voisi keväällä sen tehdä.

Onhan sekin mahdollista että kytkinrempassa on jotain mennyt pieleen... tarkkaile tilannetta, tarvittaessa ota yhteys korjaamoon ja anna korjaajan itse kokeilla sitä ravistusta.

Moottorin tukikumeissa voi olla vikaa myös, jolloin moottori pääsee kääntymään virheelliseen asentoon ja ravistus voi tulla jopa vetoakseleista... kokeile kädellä heiluttaa moottoria, eri kohdista kiinni pitäen. Heiluuko paljonkin, mahdollisesti toiselta puolelta enemmän kuin toiselta? Omassa oli aikanaan siinä jakopään puolella sellainen koiranluu-mallinen tuki päässyt kulahtamaan, kumi oli tullut osittain ulos siitä metallisesta koiranluusta ja kone pääsi vinoon. Helppo korjata jos siinä vika.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 756
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #97 : Marraskuu 28, 2018, 16:01:54 »
Palloissa pitäisi olla typpeä. Sehän ei olisi lämpötilasta riippuvaa..

Poissa Arikultsi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 207
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #98 : Marraskuu 28, 2018, 17:36:03 »
No hups... "Myös ilmakehässä yleiset kaksiatomiset kaasut happi ja typpi seuraavat ideaalikaasun lakeja tyydyttävästi"
kertoo wiki https://fi.wikipedia.org/wiki/Ideaalikaasu
Eli, ei mitään eroa onko pallossa ilmaa (N 78%, O 21%) vai puhdasta typpeä, siis lämpötilamuutoksista aiheutuvien tilavuus/painemuutosten suhteen.
C5 1.6 HDi, man. Berline vm. 2007; Volvo 960 2.5-24, man., 4d, vm. 1996; Astra 1.6i, Ultimate Wagon vm 2010

Poissa IJN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 87
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #99 : Marraskuu 28, 2018, 18:22:29 »
Onkohan se ominaisuus, että tuossa hiukan uusikin levy ja asetelma joskus ravistaa?
Jos kitkapintoihin on joutunut asennusvaiheessa rasvaa, voi hyvinkin ravistaa. Se häviää pois hiljalleen, ellei uutta tihku jostain tilalle. Oman kytkinrempan jälkeen oli kerran tätä oiretta kun tuli pakattua vauhtipyörän silmälaakeriin liikaa vaseliinia. Ravistus oli pahimmillaan kylmänä mutta helpotti aina jos luistatti pinnat kuumaksi, ja hävisi kokonaan ajan oloon.