Kirjoittaja Aihe: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?  (Luettu 6211 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa purflux

• "C5"
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 II ostettu tänään ja heti vikaa?
« Vastaus #50 : Heinäkuu 04, 2018, 20:43:13 »
...elikäs, olen aina ollut tarkka siitä, että alatukivarsi pitää kiristää ajokorkeudessaan, ettei puslat väänny väärässä korkeudessa tehdyn kiristyksen vuoksi, jolloin niiden elinikä saattaa lyhentyä. Nyt tämä jäi hieman kiireessä ilman suurempaa huomiota ja varsinkin, kun olin nostanut auton siihen yläkorkeuteen ennen remontin aloitusta.

Kyllä sellaiset puslat mitkä on vulkanoitu sisäholkkiin, kannattaa kiristää vasta normaalikorkeudella. Ainakin vanhat puslat joissa on kovettunut kumi...

Poissa Nakkimake72

• "C1"
  • *
  • Peukkuja: 0
« Vastaus #51 : Heinäkuu 04, 2018, 22:06:07 »
Näin minäkin tosiaan aina ajatellut, mutta kun tuo korkeudensäätö "sekoitti" minut. Tein remontin sen yläasennossa. Eihän se tietenkään taida siihen vaikuttaa, vaan ajokorkeus eli ajan rampeille ja löysään ja kiristän, nopea 10 min homma.

Poissa Nakkimake72

• "C1"
  • *
« Vastaus #52 : Heinäkuu 04, 2018, 23:55:40 »
"Tässähän on käsijarru edessä, aivan kuten ensimmäisessä autossani Saab 99:ssä", totesin tänään tuota remonttia tehdessäni :-) Olin johonkin asiaan liittyvään täällä foorumissa aiemmin törmännytkin, mutta en tiennyt mitä vuosimalleja se koskee jne. ja fokus on ollut toistaiseksi muualla kuin jarruissa. Tuo minun siis 2006 loppuvuodesta otettu käyttöön.

Onko sen rakenteessa jotain spesiaalia, mitä tulisi ottaa huomioon?

Poissa jakke1979

• "C1"
  • *
« Vastaus #53 : Heinäkuu 05, 2018, 00:01:56 »
Jos/kun käsijarruvaijeria joutuu vaihtamaan kannattaa suosiolla ostaa uudet vaijerin suojaputket.
Itse ajattelin ensin säästää ja jätin suojaputket ostamatta--->tuli velipojalle pikainen motonet käynti kun vaijerit eivät liikkuneetkaan suojaputkessa kun n.10cm.

Poissa Nakkimake72

• "C1"
  • *
« Vastaus #54 : Heinäkuu 05, 2018, 00:13:06 »
Kiitos tiedosta. Onko ne putket ja/tai vaijerit ylipäätään vaikea vaihtaa? Tuossa remontin loppupuolella olin melko varma, että käsijarru oli ollut molempien puolien teon aikana päällä (käänsin autoa välillä), mutta vain hantin puoli oli kiinni. Käsijarrukahva on alusta lähtien noussut liian ylös, joskin se on muuten ollut toimivan tuntuinen ja siksi onkin ollut mielessä sen kiristys jossain vaiheessa.

Ehkä vaijereita sitten, toki pitää ensin katsoa liikkuuko ne. Onko satulassa ollut yleisesti käsijarrun suhteen ongelmia, vai onko se "huoltovapaa"?

Poissa jakke1979

• "C1"
  • *
« Vastaus #55 : Heinäkuu 05, 2018, 00:27:23 »
Vaihto itsessään ei ole mielettömän vaikea, purkamista on tiedossa. Suojaputket on asennettu pakoputken lämpösuojan alle joten katalysaattorin jälkeinen pakoputki tarvii ottaa pois ja sen jälkeen saa suojapellin edestä pois.

Etujarrusatuloiden ongelmaa en osaa oikein selittää, mutta käsijarrun akseli jumittaa satulaan. Purin omat satulat, putsaus ja kasaus, kasatessa en ollut riittävän tarkka ja satuloiden jumitus tuli takaisin joten päädyin ostamaan uudet satulat ebaysta.
Foorumin/googlen haulla pitäisi löytää satuloiden purkukuvat.

Poissa Nakkimake72

• "C1"
  • *
« Vastaus #56 : Heinäkuu 05, 2018, 00:44:13 »
Kuulostaa pahalta kun ei ole mitään nostureita, vain rampit. Selällään maassa ikävää puuhaa. Harmillista. No pitää katsoa tarkemmin jossain vaiheessa (ennen katsastusta) ja palailen asiaan.

Poissa Starglazer

• "C2"
  • **
  • Peukkuja: 1
« Vastaus #57 : Heinäkuu 05, 2018, 01:17:12 »
Kuulostaa pahalta kun ei ole mitään nostureita, vain rampit. Selällään maassa ikävää puuhaa. Harmillista. No pitää katsoa tarkemmin jossain vaiheessa (ennen katsastusta) ja palailen asiaan.
Itse vaihdoin kanssa putket ja vaijerit maassa pukkien varassa. Ei se kovin mahdoton homma ollut. Toisen putken kanssa piti taistella vähän enemmän, en oikein itsekään tiedä miten se sinne oikeaan koloon loppujen lopuksi muljahti. Vanhat putket katkaisin suosiolla irrottaessani niitä. Pakoputkea en irrottanut, 2.0 HDi on kyseessä.

Poissa hyper

• "C8"
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
« Vastaus #58 : Heinäkuu 05, 2018, 11:31:21 »
Jarrusatuloissa mahdollisesti piilevää käsijarruongelmaa voi tutkia liikuttamalla sitä vipua johon käsijarrun vaijeri tulee kíinni. Liikkuuko vai onko ihan jumissa? (liikesuunnan voi päätellä vaijerin suunnasta) Alkuperäinen satula lienee alumiinia, omaani oli kuitenkin vaihdettu rautaiset jarrusatulat. Ja rautahan ruostuu... irrotusöljyllä ja vipua liikuttelemalla sain kuitenkin sen osan kässärisysteemistä liikkumaan sujuvasti. Vaijereiden vaihtoon en ehtinyt kun vaihdoin koko auton, mutta niille vaijereillekin saa ensiapua annettua öljyllä ja vaijeria liikuttamalla.

Vaijereiden säätömekanismi on aika simppeli ja löytyy kahvan juuresta, jos tarpeen, verhoilua pitää vähän siirtää pois tieltä että pääsee kunnolla käsiksi.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa KariM

• "C8"
  • Peukkuja: 23
« Vastaus #59 : Heinäkuu 05, 2018, 16:43:47 »
Etusatulat rautaa, takaset köykämiiniä.

Kahvan päästä löytyvällä mutterilla säädetään kahvan vapaaliike sopivaksi, muuten kässäri on automaattisäätöinen. Epätasapainoa säädöllä ei voi korjata.

Poissa ealab

• "C8"
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
« Vastaus #60 : Heinäkuu 05, 2018, 19:39:02 »
Säätö on sopiva, kun satulan käsijarruvipu palautuu vähintäänkin täysin.

Poissa Nakkimake72

• "C1"
  • *
« Vastaus #61 : Heinäkuu 08, 2018, 23:27:54 »
Kiitokset neuvoista ja kommenteista. Ensi viikolla pitänee tätä(kin) tutkia.

Poissa Nakkimake72

• "C1"
  • *
« Vastaus #62 : Heinäkuu 11, 2018, 19:37:24 »
Käsijarru kunnossa. Vaijerit liikkuivat, kuskin puolen satulan käsijarruvipu oli todella jumissa. Sain sen herkisteltyä kääntelemällä vipua päästä päähän muutaman sata kertaa, eli ei tarvinnut irroittaa/avata satulaa. Nyt vain pitää käyttää sitä runsaasti.

Poissa yason

• "C8"
  • Peukkuja: 8
« Vastaus #63 : Heinäkuu 11, 2018, 23:15:56 »
Käsijarru kunnossa. Vaijerit liikkuivat, kuskin puolen satulan käsijarruvipu oli todella jumissa. Sain sen herkisteltyä kääntelemällä vipua päästä päähän muutaman sata kertaa, eli ei tarvinnut irroittaa/avata satulaa. Nyt vain pitää käyttää sitä runsaasti.

Tulipa ihan mieleen kysyä, että millä se auto pysyy paikallaan, ellei käsijarrulla? Jätättekö pakin silmään parkissa? Vai luotatteko P-asennon pikkukynteen, joka lukitsee voimansiirron? Jätätte tasaiselle maalle? Kiveystä vasten?

Mä kun olen vuodesta -96 aina käyttänyt käsijarrua aina, kun parkkeeraan, niin en ole tullut ajatelleeksi, että miten se oikeastaan toimii ilman.

Poissa Nakkimake72

• "C1"
  • *
« Vastaus #64 : Heinäkuu 12, 2018, 00:15:27 »
Aikoinaan Saabeissa (ja niitä itsekin omistaneena) oli mielestäni hieno idea; jos sinulla oli autonavaimet taskussa, niin tiesit, ettei käsijarrua ollut välttämättä aina tarpeen käyttää, siinä kun oli pakkilukko rattilukon sijasta (Saabismia). Siitä lähtien olen aina pysäköinyt manuaalivaihteiset autot pakkivaihteelle, sekä käsijarrua käyttäen (myöskin siksi, ettei käsijarru mene jumiin  :) ). Automaativaihteisen P-asennon pitävyydestä en tiedä, käsijarru varmastikin kannattaa laittaa lisäksi siinäkin.

Tuo käsijarru edessä oli tietysti myöskin "Saabismia", josta myöhemmin luovuttiin. Oli jännä tuttavuus törmätä asiaan uudelleen Sitikassani :-)

Poissa olli__o

• Administrator
  • "C8"
  • Peukkuja: 15
« Vastaus #65 : Heinäkuu 12, 2018, 00:42:52 »
...
Tulipa ihan mieleen kysyä, että millä se auto pysyy paikallaan, ellei käsijarrulla? Jätättekö pakin silmään parkissa? Vai luotatteko P-asennon pikkukynteen, joka lukitsee voimansiirron? Jätätte tasaiselle maalle? Kiveystä vasten?

Mä kun olen vuodesta -96 aina käyttänyt käsijarrua aina, kun parkkeeraan, niin en ole tullut ajatelleeksi, että miten se oikeastaan toimii ilman.
Itse ainakin luotan automaattilaatikon P-lukkoon, siellä on kyllä useitakin erikokoisia pieniäkin osia, mutta varsinaisen lukituksen tekevä osa ei ole mikään "pikkukynsi", eli ainakin minun laatikossa se oli isompi osa kuin vaikka käsijarrun räikän pikkukynsi... Eikä edes sen laatikon lukituksen päällä ollessa kaikkien muiden osien hajoaminen tai edes kokonaan poisottaminen vapauta P-lukkoa. Niitä ei ole myöskään mennyt minulla rikki ikinä (muuten kyllä yksi laatikko porsi).

Mutta miksi sitten luottaisin käsijarruun, kun niiden vaijereita minulla on sitten mennyt useita, rkkoutuipa nyt viimeksi jopa se räikkälaite, eli voisi kai myös yhtä hyvin kysyä uskaltaako joku ihan oikeasti luottaa heiveröiseen ruosteiseen käkkärivaijeriin...

Pieni vaihdekin päällä pysyy useimmissa mäissä, mutta jenkkityylinen renkaiden suuntauskin on hyvä tapa eikä P-lukkoa, vaihdetta ja käsijarrua ole silti syytä unohtaa, vaan erilaisiakin saa olla samaan aikaan. Talvella on joskus kelejä jolloin tietoisesti vältän käsijarrun jättämistä päälle, mutta ei minulla ole ollut kuin yhdessä autossa ongelmia jarrujen jäätymisen kanssa.

Muistan vuosikymmenien takaa tapauksen, jossa uutta autoa epäiltiin varastetuksi mökin pihasta, mutta kyllä myös maastoa tutkittiin (kallioranta) ja kävipä sukeltajakin tarkistamassa merenpohjaa. Ainoa tapaus kun itse olen "törmännyt" karanneeseen autoon on unohdus: taloyhtiön parkkihallissa oli naapurin auto aivan keskellä kulkuväylää, odottelin siinä hetken ihmetellen että missäs on kuski, ketään ei näkynyt eikä kuulunut, menin tutkimaan ja huomasin että auto on lukossa ja vaihde vapaalla... Työnsin auton omalle paikalleen ja laitoin tiiliskiven renkaan taakse (ja lapun ikkunaan että huomaa ottaa poiskin), ei ollut edes osunut mihinkään, keskikohta oli matalin kohta ja matalat kaadot (tai ainakin luulen että kyse oli unohduksesta, en muista ihmettelinkö käsijarrukahvan asentoa, jos olikin käsijarruvaijeri katkennut vedossa, tai...).

Poissa Nakkimake72

• "C1"
  • *
« Vastaus #66 : Heinäkuu 27, 2018, 23:16:07 »
Onkos se muuten normaalia, että tuon etupään korkeus elää joskus ihan omaa elämäänsä? Eli siis silloin, kun parkkeeraan auton, niin saattaa alkaa sellainen nykiminen ylös ja alas. Ainakin kaksi kertaa käynyt nyt niin, että autossa vielä sisällä ollessani se sahaa edestakaisin. Olen miettinyt, että voisiko se liittyä parkkitutkaan, sillä kun olen hieman peruuttanut, niin se on lakannut.

Sitten on joskus myös niin, että auto on normaalia korkeammalla 8h seisonnan jälkeen, ainakin etupää ja kun avaan kaukokeskuslukolla, niin laskee alas normaalille korkeudelle.

Onko vain ominaisuus? :-)

Poissa yason

• "C8"
« Vastaus #67 : Heinäkuu 27, 2018, 23:23:46 »
Onkos se muuten normaalia, että tuon etupään korkeus elää joskus ihan omaa elämäänsä? Eli siis silloin, kun parkkeeraan auton, niin saattaa alkaa sellainen nykiminen ylös ja alas. Ainakin kaksi kertaa käynyt nyt niin, että autossa vielä sisällä ollessani se sahaa edestakaisin. Olen miettinyt, että voisiko se liittyä parkkitutkaan, sillä kun olen hieman peruuttanut, niin se on lakannut.

Sitten on joskus myös niin, että auto on normaalia korkeammalla 8h seisonnan jälkeen, ainakin etupää ja kun avaan kaukokeskuslukolla, niin laskee alas normaalille korkeudelle.

Jätitkö pyörät linkkuun, kun autonominen jumppa alkoi?

Noin muuten auto saattaa joskus nousta tai laskea hieman yön aikana. (Ei tonttiin asti eikä yläasentoon.) Auto palauttaa korkeusanturien mukaisen oikean korkeuden, kun avaa lukot.

Poissa Nakkimake72

• "C1"
  • *
« Vastaus #68 : Heinäkuu 27, 2018, 23:29:32 »
Ihan suorassa molemmilla kerroilla ja tässä 2006 käsittääkseni ohjaustehostimen neste erikseen jousituksesta. Vajonnut ei ole kertaakaan, mutta tosiaan noussut ja laskenut on pari kertaa oudosti. Voisiko joku korkeusanturi pätkiä sitten, mutta tuskin molemmilta puolin yhtäaikaa. Muuten kyllä toimii täysin kaikki korkeudet siitä kytkimestä. Pumppu pyörii vain hetken ja nesteitä ei katoa.

Poissa yason

• "C8"
« Vastaus #69 : Heinäkuu 27, 2018, 23:48:45 »
Ihan suorassa molemmilla kerroilla ja tässä 2006 käsittääkseni ohjaustehostimen neste erikseen jousituksesta. Vajonnut ei ole kertaakaan, mutta tosiaan noussut ja laskenut on pari kertaa oudosti. Voisiko joku korkeusanturi pätkiä sitten, mutta tuskin molemmilta puolin yhtäaikaa. Muuten kyllä toimii täysin kaikki korkeudet siitä kytkimestä. Pumppu pyörii vain hetken ja nesteitä ei katoa.

Tuo jumppa on tunnettu "ominaisuus", mutta ilmeisesti ilmenee yleensä pyörät sopivasti käännettyinä ja etenkin ylä- tai alamäessä. Mä en ole onnistunut omallani toisintamaan sitä, mutta yleisesti on tiedossa, että tämmöistä käy. Saattaa jumpata economy modeen asti, joten kannattaa selvittää, missä tilanteissa tekee tuota.

Autohan pomppaa ylös, kun nouset ylös penkistä. Se sitten laskee itsensä takaisin vaateriin, mutta jos laitat ovet lukkoon, se ei aina kerkiä korjata itseään ja tekee sen sitten, kun avaat lukot. Jos auto valuu alemmas, jousisylintereissä saattaa olla pientä ohivuotoa. Mulla aika usein pumppu hieman surahtaa tai jompi kumpi pää vähän laskee, kun avaan lukot. Ei mitään ongelmia jousituksessa.

Toki jousituksen nesteet ja kaasut voivat lämpölaajenemisen vaikutuksesta nostaa autoa, ainakin teoriassa. Saattaa käytännössä

Poissa Nakkimake72

• "C1"
  • *
« Vastaus #70 : Heinäkuu 27, 2018, 23:54:22 »
Mahtavaa, kuulostaa siis ominaisuudelta. Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. On se hienoa tekniikkaa mitä tuossa on, edelleen ihmettelen :-)

Poissa Nakkimake72

• "C1"
  • *
« Vastaus #71 : Heinäkuu 27, 2018, 23:55:49 »
Mikä muuten on "Economy mode" ?

Poissa yason

• "C8"
« Vastaus #72 : Heinäkuu 28, 2018, 00:01:26 »
Mikä muuten on "Economy mode" ?

Akun alhainen varaustaso, jossa ylimääräiset tilbehöörit kytketään pois käytöstä, jotta auton sais vielä käyntiinkin.

Poissa Nakkimake72

• "C1"
  • *
« Vastaus #73 : Heinäkuu 28, 2018, 00:10:07 »
Ahaa, hyvä tietää. Sitä mietinkin, että jos keula jää sahaamaan kun menen töihin, niin onko akku lopussa töistä kotiin lähtiessä. Ei se onneksi jäänyt sitä tekemään.

Poissa ealab

• "C8"
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
« Vastaus #74 : Heinäkuu 28, 2018, 08:27:03 »
Mikä normaaliseikka? C5II:ssa saa akun varaustason laskemaan. Kun näin tapahtuu, tuon ilmoituksen mukaisesti vajaa vuoden ikäisellekin akulle. Edellisen akun napajännitteet olivat usein alle 12V:kin. C5II, akun tuhoajako?