Kirjoittaja Aihe: Uusi Citroën C4 Cactus  (Luettu 17363 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 243
  • Peukkuja: 24
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #125 : Elokuu 27, 2018, 15:09:41 »
Luin tm:n jutun (ja kuuntelin teknavin) niin että huomattavan mukavuustason luonnissa ollaan onnistuttu ilman että ajettavuus romahtaa ääritilanteissa. Eli positiivinen suositus jos nimenomaan mukavuutta haetaan. Täsmälliset ajotuntumat sitten muualta.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 823
  • Peukkuja: 23
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #126 : Elokuu 27, 2018, 16:44:10 »
Ei tuo silti niin pehmeä ole kun olisin itse toivonut. Ajan tietty C5 X7:lla tällä hetkellä.

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 1
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #127 : Elokuu 27, 2018, 19:22:52 »
Uutta Cactusta arvioitaessa pitää muistaa auton koko- ja hintaluokka. Kaikki mukavuus ei tule yksin jousituksesta, vaan riippuu paljon auton koosta ja toteutukseen käytetystä rahasta. Cactus on edullinen auto eikä jousitus voi sitä yksin pelastaa. Mutta saa paljon hyvää aikaiseksi.

Itsekin ajan nyt C5 X7:lla. Ja aiemmin ajoin Cactus I:llä. TM:n arvion ja oman koeajokokemuksen perusteella uusi Cactus on ihan hyvä. Ei toki yhtä rauhallisen pehmeä kuin C5, mutta aivan eri luokkaa kuin alkuperäinen pintakova, jyrisevä ja sisustukseltaan sirisevä Cactus.

Pitää toki muistaa, että Cactucsen akseliväli on paljon lyhyempi kuin C5:ssä ja massaakin on useampi sata kiloa vähemmän. Ja takana on vain alkeellinen yhdystukiakselisto. Hintaakin on melkein puolet vähemmän. Noista lähtökohdista ei voidakaan saadakaan irti samaa rauhallisen jykevää mukavuutta, mitä C5 hydellä tarjoaa. 

Itse ajattelin koeajon jälkeen, että en minä C5:sta Cactucseen vaihtaisi, mutta uusi jousitus isommassa ja muutenkin kalliimman hintaluokan autossa (esim. C5 Aircross) voisi olla ihan kelpo hyden seuraaja. Kerta hyde on kuopattu kuitenkin eikä se siitä muuksi muutu.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2018, 19:45:52 kirjoittanut Topi »
C5 X7 BlueHdi180 2.0 Euro6 EAT6 Exclusive Berline 7/2016

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 823
  • Peukkuja: 23
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #128 : Elokuu 27, 2018, 20:53:06 »
Pakko tarttua tuohon kun kirjoitit että Cactus I oli pintakova, ei se kyllä ollut! :)
Ajoin tietty talvella Hondan HR-V:tä ekka ja sen jälkeen samaa tietä Cactuksella joten se voi varmaan vaikuttaa aistimuksiin?

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 225
  • Peukkuja: 10
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #129 : Elokuu 27, 2018, 22:28:23 »
Uutta Cactusta arvioitaessa pitää muistaa auton koko- ja hintaluokka. Kaikki mukavuus ei tule yksin jousituksesta, vaan riippuu paljon auton koosta ja toteutukseen käytetystä rahasta.

Mukavuutta tuovat lähinnä pehmeä jousitus, mukavat penkit ja hiljainen matkustamo. Noista hiljainen matkustamo on ainoa, joka vaatii valmistajalta erityisiä rahallisia panostuksia.

Jouset ja iskarit on pakko olla halvimmassakin autossa, pitää vaan valita niille sopivat parametrit.

Penkitkin on pakko olla ja fyllinki ei maltaita maksa.

Ei siihen isoa autoa tarvita, jotta saadaan mukava kyyti. Akseliväli toki rauhoittaa kulkua, mutta eikös se jousitus ole siellä siksi, että se pehmentää, jos kulku ei ole rauhallista... ;)
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 122
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #130 : Elokuu 28, 2018, 12:47:49 »
Ohoh! Kyllä tuli helkkarin hyvä tulos vaikka ohjaus vaatii totuttelua!
https://www.youtube.com/watch?v=nCOyDu3YeFA
Hivenen liikaa joudutaan vauhtia ESP:llä hidastaan, olisi ollut kiva nähdä ilman ESP:tä olisiko auto selviytynyt ilmankin sen apua? Yleensä nämä ei-PSA autot jossa todella huono alusta (esim. BMW ja 80% VW-autoista) tappaa vauhdin ihan täysin ja silti tulos jää huonoksi.

Isoin osa Bemareistahan näkyy menevän ihan komeasti, suurin osa citymaastureista jarruttaa vauhdin ihan olemattomiin, entäs kun kitka ei riitä siihen?

Aito suomiauto Boxster menee kuten urheiluauton pitääkin, liikoja hidastamatta, joku GTi Golf on luokassaan surkea ja toi SsangYong........

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 251
  • Peukkuja: 2
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #131 : Elokuu 28, 2018, 19:09:19 »
Massa vie, sehän on selvä homma. Isot citymaasturit painavat pitkälle kolmatta tonnia, niin hankala niillä on pujotella. Massaa ei tarvitse lisätä, kuin muutama sata kiloa, niin talvella pitää varata heti huomattavasti reilummin jarrutusmatkaa ja ei uskalla ajaa kurveihin vauhdilla.

Pujottelut ja väistöt on keveiden autojen heiniä. Millään ESP järjestelmällä ei kumota fysiikan lakeja.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 122
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #132 : Elokuu 28, 2018, 20:38:57 »
Massa vie, sehän on selvä homma. Isot citymaasturit painavat pitkälle kolmatta tonnia, niin hankala niillä on pujotella. Massaa ei tarvitse lisätä, kuin muutama sata kiloa, niin talvella pitää varata heti huomattavasti reilummin jarrutusmatkaa ja ei uskalla ajaa kurveihin vauhdilla.

Pujottelut ja väistöt on keveiden autojen heiniä. Millään ESP järjestelmällä ei kumota fysiikan lakeja.

Suzuki Ignis on kevyemmästä päästä ja mua pelottaisi jos olisin kyydissä, Volvon XC60 menee ihan Cactucsen vauhtia komeasti.

Tuokin iso citymaasturi menee koko hyvin. https://www.youtube.com/watch?v=EbVgj-z9l1g

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 251
  • Peukkuja: 2
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #133 : Elokuu 28, 2018, 20:44:16 »
Luonnollisesti kaikissa kokoluokissa on paskoja alustoja... Ja videon DS7 on hyvinkin keskikokoinen citymaasturi, kun verrataan niihin oikeisiin panssarivaunuihin, jotka painavat 500-700 kg enemmän.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 122
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #134 : Elokuu 29, 2018, 12:47:59 »
Luonnollisesti kaikissa kokoluokissa on paskoja alustoja... Ja videon DS7 on hyvinkin keskikokoinen citymaasturi, kun verrataan niihin oikeisiin panssarivaunuihin, jotka painavat 500-700 kg enemmän.

Onhan se vähän harmi että eurooppalainen citymaasturitarjonta on lähinnä perheenäitien kauppakasseja, nätisti moinen tosin testin menee....https://www.youtube.com/watch?v=uqIjflKPSu0

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 388
  • Peukkuja: 13
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #135 : Elokuu 29, 2018, 23:19:30 »
On nyt pakko todeta tähän väliin että DS7 (Crossback) ei ole citymaasturi, eikä ole sellaiseksi tarkoitettukaan. Se on ns crossover, henkilöauto joka yrittää näyttää joltain muulta. Citymaasturissa, kuten muissakin maastureissa, on aina jonkinlainen neliveto vaikkei välttämättä kovin hyvä. DS7:ssä ei ole muuta kuin etuveto, ja maavarakin on pienehkö, sellainen ei täytä mitään maasturin määritelmää, ei edes kitumaasturin.

Sinänsä tuohon neliveto-sääntöönkin on toki olemassa säännön vahvistava poikkeus: Kübelwagen jossa on pelkkä takaveto tasauspyörästön lukolla on aito maasturi kuten myös monet samantapaista tekniikkaa käyttävät kilpa-autot joilla ameriikoissa ajetaan aavikko ym kisoja.

Tässä vielä malliksi citymaasturi näyttämässä kykyjään:
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 623
  • Peukkuja: 11
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #136 : Elokuu 30, 2018, 09:41:11 »
Mitä väliä?
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 225
  • Peukkuja: 10
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #137 : Elokuu 30, 2018, 10:21:29 »
On nyt pakko todeta tähän väliin että DS7 (Crossback) ei ole citymaasturi, eikä ole sellaiseksi tarkoitettukaan. Se on ns crossover, henkilöauto joka yrittää näyttää joltain muulta. Citymaasturissa, kuten muissakin maastureissa, on aina jonkinlainen neliveto vaikkei välttämättä kovin hyvä.

Citymaastureissa ei kyllä neliveto ole koskaan ollut vaatimus. Perinteisestihän citymaasturit erotellaan maastureista sillä, että cityvehkeillä ei oikeasti pääse maastossa, ja yksi syy muiden joukossa siihen on, ettei niissä ole yleensä edes nelivetoa.

DS7 ei kyllä ole citymaasturi, siitä samaa mieltä.
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 122
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #138 : Elokuu 30, 2018, 12:48:27 »
Citymaasturin päävaatimushan minusta on että sillä pääsee kaupungissa parkkiruudusta pois, ainakaan Helsingissä se ei onnistu ilman nelivetoa ;D

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 251
  • Peukkuja: 2
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #139 : Elokuu 30, 2018, 18:20:31 »
Luonnollisesti kaikissa kokoluokissa on paskoja alustoja... Ja videon DS7 on hyvinkin keskikokoinen citymaasturi, kun verrataan niihin oikeisiin panssarivaunuihin, jotka painavat 500-700 kg enemmän.

Onhan se vähän harmi että eurooppalainen citymaasturitarjonta on lähinnä perheenäitien kauppakasseja, nätisti moinen tosin testin menee....https://www.youtube.com/watch?v=uqIjflKPSu0

Kyllä ne panssarivaunut löytyvät juuri noista perheenäitien kauppakasseista. Ameriikan unelmat sitten erikseen, joista painavimmat lähentelevät neljää tonnia. Tosin noiden nimestä voi otta pois cityn, koska ne taitavat olla jo melkein oikeita maastureita.

Kun katsoo Cactuksen ja DS7:n käyttäytymistä, niin näkee hyvin, kuinka niiden alustat on rakennettu todella paljon ESP:n varaan. Äkkinäisempi ja kokemattomampi kuski olisi pyöräyttänyt molemmat autot ilman ESP:tä. Audi taas kulkee, kuin raiteilla ja elektroniikalle ei ole juuri tarvetta.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 868
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #140 : Elokuu 30, 2018, 19:24:54 »
Citymaasturin päävaatimushan minusta on että sillä pääsee kaupungissa parkkiruudusta pois, ainakaan Helsingissä se ei onnistu ilman nelivetoa ;D
Hesalaisilla ei varmaan ole traktoria pihavajassa, jolla voi jeesata tarvittaessa.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 122
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #141 : Elokuu 30, 2018, 21:23:35 »
Kun katsoo Cactuksen ja DS7:n käyttäytymistä, niin näkee hyvin, kuinka niiden alustat on rakennettu todella paljon ESP:n varaan. Äkkinäisempi ja kokemattomampi kuski olisi pyöräyttänyt molemmat autot ilman ESP:tä. Audi taas kulkee, kuin raiteilla ja elektroniikalle ei ole juuri tarvetta.

Tämä on totta, harmi että noita testejä ei ajeta myös ilman ESP:tä, alkaisi oikeat erot näkymään ja jyvät erottumaan akanoista.

Tosin kyllähän osasta selvästi näkee että ihan ESP:n varassa pysyy käsissä.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 623
  • Peukkuja: 11
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #142 : Elokuu 31, 2018, 07:35:20 »
Vaikka olisikin halua kovasti erotella mitä voi kutsua miksikin niin ainakin JATO, joka kerää tilastoja autojen myyntimääristä ja markkinaosuuksista, listaa ne kaikki yhden SUV nimikkeen alle.

Euroopassa SUV markkinaosuustilanne tällä hetkellä:
1. Renault-Nissan 25%
2. PSA 23%
3. VW group 19%
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 5
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #143 : Elokuu 31, 2018, 08:51:02 »
Vaikka olisikin halua kovasti erotella mitä voi kutsua miksikin niin ainakin JATO, joka kerää tilastoja autojen myyntimääristä ja markkinaosuuksista, listaa ne kaikki yhden SUV nimikkeen alle.

Euroopassa SUV markkinaosuustilanne tällä hetkellä:
1. Renault-Nissan 25%
2. PSA 23%
3. VW group 19%
Juuri noin. Eihän missään edes valmisteta city-tai katumaastureita. Ne ovat SUV, CUV, XUV tai Crossover - nimikkeellä, eikä niitä maailmalla kukaan kutsu Off-road vehicle'iksi, eli minkään sortin maastureiksi.
Täällä Suomessa joku idiootti (anteeksi!) on alkanut kutsua näitä maasturi-lisäkkeellä, jonka takia sitten monet pilkkaavat niiden maasturi-ominaisuuksia, joita ei ole.
Ei niin, eivät ne ole maastureita millään tavalla, paremminkin jotain monikäyttö-harrastusautoja.

Poissa Deeässä5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 5
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #144 : Elokuu 31, 2018, 10:13:37 »
On nyt pakko todeta tähän väliin että DS7 (Crossback) ei ole citymaasturi, eikä ole sellaiseksi tarkoitettukaan. Se on ns crossover, henkilöauto joka yrittää näyttää joltain muulta. Citymaasturissa, kuten muissakin maastureissa, on aina jonkinlainen neliveto vaikkei välttämättä kovin hyvä. DS7:ssä ei ole muuta kuin etuveto, ja maavarakin on pienehkö, sellainen ei täytä mitään maasturin määritelmää,

Tässä vielä malliksi citymaasturi näyttämässä kykyjään:
Näyttäisi tuossa X5:ssa olevan ns. neliveto - sano entinen Subaru-mies! :-P

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 122
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #145 : Elokuu 31, 2018, 18:19:39 »
Maastureista tiedä mut kyllähän noillakin sieneen pääsisi ;D https://www.youtube.com/watch?v=_Pb2uUOZKCU

Poissa ovi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 251
  • Peukkuja: 2
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #146 : Elokuu 31, 2018, 20:15:01 »
Sehän se on nykyään ongelma, että kaikissa "katu"autoissa on ns. neliveto. Myös Subarussa. Itse asiassa lähes kaikissa keppivaihteisissa Subaruissa on huomattavasti huonompi neliveto, kun tuossa Bemussa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2018, 19:40:55 kirjoittanut ovi »

Poissa mhelin

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #147 : Syyskuu 01, 2018, 14:10:18 »
C4 cactus 110 puretech live CO2-päästöt 131 g/km (vanha 109), kulutus 6,0 l/100 km. WLTP -mittauksella tuo ei enää ole niin vähäpäästöinen mutta romutuspalkkio irtosi kuitenkin. No kautta linjanhan noi päästöt nousivat, ja jos romutuspalkkiolle nyt laitettaisiin joku CO2 raja se olisi varmaan lähempänä 140 g/km.

Tuossa tuotantomallissa on muuten kovempi alusta kuin koeajossa olleissa versioissa. Luulisi kyllä että joku kaupallinen iskarivalmistaja hoksaisi viritellä ja kehitellä noita vaihdettavia alustan osia jotta tuon saisi haluamakseen jälkeen päin.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 623
  • Peukkuja: 11
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #148 : Syyskuu 01, 2018, 18:13:29 »
Tuossa tuotantomallissa on muuten kovempi alusta kuin koeajossa olleissa versioissa. Luulisi kyllä että joku kaupallinen iskarivalmistaja hoksaisi viritellä ja kehitellä noita vaihdettavia alustan osia jotta tuon saisi haluamakseen jälkeen päin.

Kaupallisesti merkittävissä määrin autoja tuunaa vain nuoriso, jota kiinnostaa lähinnä "urheilullisuuden vaikutelma". Mukaville jälkiasennusalustoille ei ole asiakkaita, muuten kyllä kannatettava idea.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 422
  • Peukkuja: 5
Vs: Uusi Citroën C4 Cactus
« Vastaus #149 : Syyskuu 01, 2018, 19:09:16 »
Kaupallisesti merkittävissä määrin autoja tuunaa vain nuoriso, jota kiinnostaa lähinnä "urheilullisuuden vaikutelma". Mukaville jälkiasennusalustoille ei ole asiakkaita, muuten kyllä kannatettava idea.
Mihin kategoriaan luokitellaan Comfort-pallot?