Vielä automaatti laatikosta AL4

Aloittaja lola, maaliskuu 11, 2015, 14:22:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kariseija1

Eikö tuosta antamastani korjaamovinkistä ollut apua? Eihän tuossa paljoa menetä jos rimpauttaa...

KariM

Eikös AL4:n, kun keppi vedetään vaihde D:lle, pitäisi ihan mekaanisesti/hydraulisesti kytkeä kolmosvaihde, ja siitä sitten edelleen sähköventtiilien ohjaamana kulloiseenkin ajotilanteeseen sopiva vaihde? Näin olin aistivinani vanhassa Xantussani jossa etenkin kylmänä tuo D:n kytkeytyminen oli niin hidasta, että tuon kaksivaiheisuuden ennätti huomata yhden sijaan kahdesta nykäyksestä (näyttö ei tietenkään kerro, mutta leksalla varmaan näkisi). Myös kolmosvaihteen käyttö "limb home"-tilassa tukisi tuota tulkintaani, eli tuossa tilanteessa sähköaivo on heittänyt pyyhkeen kehään ja laatikko toimii ilman ohjausta.

Em. arveluani soveltaisin tähän tilanteeseen siten, että lootassa on nyt jotain perustavanlaatuisesti vialla jos se ei saa edes kolmosta/pakkia käyttöön.

Lainaus käyttäjältä: lola - maaliskuu 31, 2015, 09:49:13
4 päällä ollessa potkaisee vaihteen 2-3 sec päästä 3:lle ainakin näytön mukaan.

Mielestäni toimivakin loota toimii samoin, eli se ei anna lähteä paikaltaan liikkeelle manuaalinelosella vaikka sen kepistä räpläisikin päälle. Muilla vaihteilla kyllä. Mutta tässä tapauksessa on todella outoa se, että vaihteisto-ecu luulee kaiken olevan kunnossa mutta auto ei silti liiku. Niinkuin mekaaninen yhteys olisi vasta laatikon jälkeen poikki...

Tämä kaikki siis spekulaatiota ilman oikeaa tietoa, mutta jos tuosta jotain ideoita jollekin tulisi :)

Teme

Lainaus käyttäjältä: lola - maaliskuu 31, 2015, 09:49:13
Ei ole vikatekstiä ei. Ja Leksa on tulossa jossain, saapunee ensiviikolla aikaisintaan = kiinasta. Jotenkin nyt vaan odottaa et voi lukea ton auton. Ei viitsisi hirveästi purkaa ja kasata kun ei tarkempaa tietoa viasta. Nyt autossa on paikoillaan ehjä venttiilipöytä ja liiku ei sitte mihinkään koko auto. Kun virrat laittaa päälle (ei käyntiin) ja siirtää vaihteen P:lle alkaa sirinä =venttiilipöydältä N loppuu ääni D alkaa taas 1.2.3.4 sirinä kuuluu. 4 päällä ollessa potkaisee vaihteen 2-3 sec päästä 3:lle ainakin näytön mukaan.

lola

Sirinä viittaa kyllä sähkövikaan. Lexalla osa mg venttiilitestien onnistumisesta havaittaan nimenomaan laatikosta kuuluvana sirinänä. mikäli ohjaukset menee oikein, laatikosta ei kuulu mitään sirinöitä.
Laatikon ECUn nollaus Lexalla saattaa auttaa.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

lola

Soitin sinne korjamolle josta oli täällä tietoa veikkasivat jotain isompaa olevan vialla laatikolla? Tiiä nyt sitten jahka saan sen oman Lexan tänne ja sen vielä toimimaan. Harrastushan se on tämäkin kun ihmettelee ja vatuloi milloin miltäkin kantilta.  :P

lola

No nyt asia alkanee selvitä ensiviikolla. Saan kiitos foorumin hommattua toisen vaihdelaatikon autooni. Kirjoittelen lisää kunhan ennätän, että miten homma etenee.

Jos joku on vaihtanut jo omaansa itse/tai ollu mukana automaatti laatikon vaihdossa niin vihjeitä+neuvoja saa laittaa. Vetoakselin stefat täytyy vaihtaa samalla ja tarkistaa suojakumit+rasvata vetarin nivelet >>>muuta mitä?

lola

Janne L

Kampiakselin takastefa pitää myös vaihtaa samalla. Moottorin tukikumit vaihteiston päältä ja moottorin alta kannattanee vaihtaa.
Audi A4 tdi Q

Teme

Lainaus käyttäjältä: lola - maaliskuu 31, 2015, 22:34:39
No nyt asia alkanee selvitä ensiviikolla. Saan kiitos foorumin hommattua toisen vaihdelaatikon autooni. Kirjoittelen lisää kunhan ennätän, että miten homma etenee
lola

Epäilenpä ettei sun laatikossa ole vikaa vaan aivolaatikko käskee venttiilit sirisemään.
Ei käymättömässä autossa kuuluisi olla mitään ääniä laatikosta.
Korkeintaan napsu kun vaihdetta vaihtelee.

apaija

Epäilenpä ettei sun laatikossa ole vikaa vaan aivolaatikko käskee venttiilit sirisemään.
Ei käymättömässä autossa kuuluisi olla mitään ääniä laatikosta.
Korkeintaan napsu kun vaihdetta vaihtelee.
[/quote]Minä taas olen sitä mieltä että toimivasta laatikosta pitää kuulua sirinää. Käyttöpaine ja momentimen muuntimen ohjaus tehdään venttiileillä auki ja kiinnioloaikoja säätämällä, ei lineaarisesti, tuosta sirinä.
Vain muistot. Autotekniikan idiootti

Teme

Ei, jos moottori ei käy. En ole AL4:sista kuullut mitään ääniä ilman stetoskooppia tai Lexaa. Käydessä tai ilman.

lola

No voi hemmetti tääkin mahdollisuus vielä  ???

Täytyy saada se leksa asp. nyt tänne autolle ennen kuin aukoo/vaihtaa koko laatikon. Tuon toisen vaihteiston käyn joka tapauksessa hakemassa sunnuntaina.

JPL

AL4 kun on, niin varaloota ei ole liioittelua  :).

https://www.youtube.com/watch?v=jAr7e4HtzXU

...ja tuossa lisäksi laatikon tuninkia.

https://www.youtube.com/watch?v=zEDQ-7mpAuE

KariM

Lainaus käyttäjältä: Teme - huhtikuu 02, 2015, 19:39:03
Ei, jos moottori ei käy. En ole AL4:sista kuullut mitään ääniä ilman stetoskooppia tai Lexaa. Käydessä tai ilman.

Aijaa, mulla kuulemiseen riittää kun avaa oven :)

Tässä ongelmanselvittäjälle referenssiksi havaintoja omastani. Virrat päällä, kone sammuksissa.

Siirrot N->D,  D->N, N->R, R->N, 1->2, 2->1: Lyhyt noin sekunnin sirahdus, sitten hiljaa.
3: Sirisee jatkuvasti.

Kone käynnissä ja D tai R päällä: sirisee jatkuvasti. Kuuluvampi ääni kuin nuo edellämainitut. N/P:llä hiljaa.

Mutta jos kerran joistakin laatikoista ei kuulu yhtään mitään, niin eipä noista havainnoista mtään hyötyä liene.

lola

Mulla on samat äänet kin KariM:llä tuolla laatikolla ainut vaan ettei kule minnekkään kun on sit käynnissä.

Janne L

Onko muu voimansiirto tarkistettu? Epätodennäköistä, mutta esimerkiksi vetoakselin rikkoontuminen tai irtoaminen johtaa myös kyseiseen tilanteeseen.
Audi A4 tdi Q

lola

On tarkistettu. Nyt kun sais vielä tietoon onko muuta paikkaa/aukkoa katsoa vauhtipyörä/laatikon kiinnitys kuin startin kautta en ole huomannu mitään tarkistus aukkoa tuolla??

Jankos

http://www.peugeotforums.com/forums/attachments/maintenance-9/486d1270771214-crank-pulley-question-engine-code-rfn-b1eg0h2d.jpg

Moottorin takana on reikä mistä kampiakseli lukitaan ja samasta reiästä avataan turbiinin mutteritkin. Hiukan vetarin yläpuolella. Ylläolevassa linkissä on kuva.

Mikäli et konetta pyörittämällä löydä tuon reiän kautta muttereita niin vetolevy on murtunut.

Lisätään. Startin reiästä taas pääsee heiluttelemaan turbiiniakin starttikehän takaa, näin ainakin muistaisin :D Ja se siis ei saa liikkua starttikehään nähden.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

KariM

Leksalla näkee muistaakseni sisääntuloakselin nopeuden ja öljynpaineen..?

lola

Uusi vaihdelaatikko aut on nyt kotona ja aijon vaihtaa koko pas...n!

Nyt on alatukivarret irti, vetarit irti ja reikä löytynyt + startti irti, imusarja irti =poissa edestä!  Seuraavaksi teen jigin nostimelle laatikon tiputtamista ja nostamista varten. Moottoria täytyy hiukan vetää eteenpäin niin laatikko mahtuu tulemaan alas. Siinä on alatukivarren kiinnityspalkki hiukan edessä 2-3cm  eteenpäin moottoria niin mahtuu ales ja samaa reittiä ylös. Tuon imusarjan kun otin pois edestä niin sille on nyt ostettava uudet tiivisteet.

Seuraavaksi ne kolme turbiinin mutteria sieltä reijästä irti ja laatikko seuraavaksi moottorilta irti.

Tuossa sun ed. viestin kuvassa lukitaan kampiakseli eikö vaan?

Vielä ennen kun teen mitään niin joutuu vähän järjestelemään tallia etenkin työkaluja  :police: Osat on kyllä hienosti pöydällä järjestyksessä.

JPL

lola

Eilen oli välipäivä ja taas tänään jatkuu hommat. Tänään laitetaan uusi laatikko paikoilleen ja odotellaan joitain tiivisteitä saapuvaksi merkkiliikkeeseen. Sitte vaan läjäys ja kokeilua.

lola

Nyt kun olen tuota omaani laittamassa ja sain sen ehjän laatikon tänne niin avasin sielun öljypohjan ja huomasin että, siellä on niiden magneetti venttileiden ( 2kpl isoimmat /vaihdettavat ) välissä oo-rengas molemmilla venttiileillä tuossa ehjässä laatikossa ja lainaksi saadun + minun omassa alkuperäisessä sielussa ei ole oo-renkaita venttiileillä miksiköhän??? Voivatko vaikuttaa niin paljon ettei jaksa lähteä liikkeelle koko auto kun ei ole niitä oorenkaita siellä sielun ja venttiilin välissä?

Avasin sen sielun toimivalta laatikolta siksi, kun laitan sinne laatikon ja sielun väliin nyt uudet tiivisteet ne oo-rengasmaiset 2kpl:tta.

Juupelis kun harmittaa jos oma alkuperäinen loota onkin kunnossa ja nuo helevatan oo-renkaat vaan ratkaisee et kulkeeko eikö kulje??  Tekis mieli vielä kokeilla vaan sielun vaihtoa koska oma laatikko on edelleen kiinni ainoastaan ne julmetun kolme mutteria sieltä muuntimelta on pois +startti. Kokeiluun kun ei tarvitsisi laittaa vetoakseleja takas.

JPL

Lähellä finaalia, mutta  o-renkaat ei ole todennäköisesti se ongelman ydin. Peukkua projektin finaaliin :).

toiras

En tunne asiaa mutta o-renkaista on muistaakseni ollut juttua aikaisemminkin eli ovat olleet syvemmällä niin että joku oli tunkenut sinne toiset tai jotain sinnepäin.

lola

Ähellys autolla jatkuu..... Tänään nostan toimivan laatikon paikoilleen ja sitten alan muutoin kasata autoa. En suosittele laatikonvaihtoa mikäli joudut tekemään sen yksin. Yksinään tehtäessä joutuu punnertamaan pois ja varmaan paikoilleenkin saamiseksi todella pitkään ja hartaasti! Alatukivarren rungon kiinnityskohta on mukavasti edessä koko ajan. Tuon takia kannattaa lauhdutin sieltä laatikolta irroitaa ennen laattikon poistamista tai nostamista. Jahka jaksan tämän remontin jälkeen niin puran tuon yhden laatikon pörösiksi josko löytäisin vian siltä?

lola

JEEEE!!!

Laatikko vaihdettu onnistuneesti. Vaihdon jälkeen vielä herjasi gearbox faultia yhesti mutta syy oli siinä et vanhan laatikon viat näkyi boxilla. Käytin autoa Auto Francella = ranskalaisiin erikoistunut korjaamo Joensuussa, luetuttamassa ja nollaamassa vikakoodit a´32€ ja nyt pelaa laatikko hyvin. Samalla katsastin auton ja läpihän tuo meni. Öljyt on jo toiset tuolla laatikolla ekoilla ns. huuhtelin laatikkoa. ISOT KIITOKSET VIELÄ KAIKILLE täällä foorumilla!!!!!!

lola