Kirjoittaja Aihe: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?  (Luettu 50194 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 702
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #175 : Heinäkuu 03, 2015, 22:13:29 »
Hölmöjähän sinä puhut! Esimerkiksi C4 Picasson rautajouset ovat todella paljon pehmeämmät kuin mikään Skoda, niin on myös Cactuskin. Uusittu DS5 on nyt myös pehmeä verrattuna VW-konsernin autoihin.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 566
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #176 : Heinäkuu 03, 2015, 22:46:44 »
Ilmeisesti kaasunestejousituksella varustettujen citiikoiden osuus koko myyntipotista on nykyisin kovin pieni?

Kyllä. Segmentti (25keur, porrasperä) on muutenkin häviämässä sukupuuttoon ja samalla autotehtaalla on kaksi (2) autoa (508 ja C5) syömässä toistensa markkinaosuuksia hupenevassa autoluokassa. Toiseen näistä keskenään kilpailevista samassa tehtaassa kootuista autoista (C5) on valittavissa tuotantokustannuksiltaan yli 2 kertaa kalliimpi jousitus/iskunvaimennus ja lisäksi kyseisessä autossa rautajousimalli on myydympi.

Ei siihen tarvita kauppakorkeakoulun käynyttä laskemaan mikä kannattaa ja mikä ei varsinkin kun emoyhtiö PSA oli vasta pulassa päämarkkina-alueensa yskiessä pahasti.

Eli edelleen syyllinen tähän löytyy ihmisten huonosta mausta. Kaikki ostaa SUV autoja tai sitten statusta. C5 ei ole kumpaakaan.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 106
  • Peukkuja: 8
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #177 : Heinäkuu 04, 2015, 02:05:34 »
Citikan johtaja nainen ilmoitti että kaasunestejousitus on ensinnäkin vanhakantainen jäänne, ei ns tästä päivästä  ja toisekseen sitä ei enää kannata taloudellisista syistäkään tehdä, siksi lopetamme. Viimeisin kaasunestejousitus oli mielestäni ihan moderni, lastuaivon ohjaama? Ilmeisesti kaasunestejousituksella varustettujen citiikoiden osuus koko myyntipotista on nykyisin kovin pieni?

Ehkä ne lastuaivot just maksaa, kun tehdään mahdollisimman vaikeasti ja hienosti kaikki? Ei hydrauliikka kovin kallista ja vaikeaa ole: tarvitaan pumppu, paineakku, putket neljään kulmaan, pieni korkeudensäätömekanismi (sähköinen tai mekaaninen) eteen ja taakse, neljä jousipalloa ja paluuputket noin yksinkertaistettuna. Noi on aika standardikamaa olleet kymmeniä vuosia PSA:nkin sisällä. Sitten on kaikki hydractivet ja plussat ja laskeutumisenestot sun muut, mutta joku perus-BX:n jousituksen tekniikka riittäis ihan hyvin ja sen vois halvalla toteuttaa pienempiinkin sitikoihin kuin vitoseen. Volyymit samalla tekis siitä vielä edullisemman.

Jos ilmajousitus olis riittävän edullinen ja helppo, niin niitä olis varmaan muuallakin kuin parissa saksalaisessa premium-mallissa ja busseissa ja kuorma-autoissa. Jousilla taas ei voi rakentaa vastaavaa systeemiä kuin kaasunestejousituksella, joka mukautuu vaihtelevaan kuormaan ja pitää korkeuden samana. En tiedä, millä Citroën vois toteuttaa pehmeän kyydin halvemmalla siten, että se toimii paitsi pelkällä kuskilla niin myös viidellä matkustajalla ja kuormalla. Jos jousipalloissa on tarpeeksi painetta, saa olla aika iso kuorma, että kaasu painuu niin pieneen tilaan, että se ei enää jousta tarpeeksi ja tien epätasaisuudet alkavat tulla läpi.

Tietty voi olla, että kaikki haluu sen Toyotan tai Skodan, mutta miksi ne silloin ostais Citroënin ilman hydeä, eikä jotain muuta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 670
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #178 : Heinäkuu 04, 2015, 08:56:38 »
Jos ilmajousitus olis riittävän edullinen ja helppo, niin niitä olis varmaan muuallakin kuin parissa saksalaisessa premium-mallissa ja busseissa ja kuorma-autoissa. Jousilla taas ei voi rakentaa vastaavaa systeemiä kuin kaasunestejousituksella, joka mukautuu vaihtelevaan kuormaan ja pitää korkeuden samana.
No onhan nuo ilmapalkeet jo C4 Picassossakin takana = pitävät perän korkeuden vakiona, lastista riippumatta. Tosin noiden kestävyys onkin sitten kokonaan toinen juttu, mutta eipä ole kummoinen juttu noita vaihtaakaan 8)

Vaan se mikä allekirjoittaneen tuohon C5 koukutti, on auton koon ja ranskalaisen edullisuuden lisäksi juurikin tuo hyde. Tai loppupelissä se on ihan sama millä se on tehty, mutta toimintona auton korkeuden säätö. Normaalilla teillä leijutaan hieman matalammalla ilmanvastuksen pienentämiseksi. Ja mökkitiellä sitten otetaan lisää etäisyyttä maan pintaan niin ei tartte huolestua tien mahd. möykyistäkään että pohjakontaktia ottaisi. Ja tosiaan kun auton korkeus on vakio kuormasta riippumatta, niin ei tartte sitäkään ajatella meneekö mökkipolkua millaisella lastilla :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 566
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #179 : Heinäkuu 04, 2015, 11:19:22 »
No, yksi keino olisi pitää nykyinen C5 tuotannossa kaasunestejousitettuna seuraajan rinnalla (olkoon se seuraaja sitten vaikka SUV).

Vaihdella vain uusinta Euro 7, Euro 8 moottoria sinne keulalle. Onhan 1987 esitelty Peugeot 405:kin vielä tuotannossa ja taitavat tehdä niitäkin Iranissa jonkun satatuhatta vuodessa. Huolimatta Iranin pohjattomista markkinoista (kaikki menee kaupaksi jotka ennätetään valmistaa) niitä jopa viedään Iranin naapurimaihin että saataisiin ulkomaista valuuttaa kauppasaarron runtelemaan maahan.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa jruoho

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 2
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #180 : Heinäkuu 04, 2015, 11:50:25 »
Moro,

Ei se toteutustapakaan ihan sama ole (ainakaan ihan kaikille). Se on vaan niin perverssiä ottaa mahdollisimman jäykkää metallia, vääntää se kikkuralle ja käyttää sitä sitten joustavana elementtinä.

Jake

Paikalla Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 049
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #181 : Heinäkuu 04, 2015, 17:13:50 »
Jos ilmajousitus olis riittävän edullinen ja helppo, niin niitä olis varmaan muuallakin kuin parissa saksalaisessa premium-mallissa ja busseissa ja kuorma-autoissa.

Ja raskaammassa kalustossa on kuivaimet ja jääestosysteemit siellä järjestelmässä, premium-vehkeistä noi puuttuu, kuten toimivuuskin ;D

Lainaus
Hölmöjähän sinä puhut! Esimerkiksi C4 Picasson rautajouset ovat todella paljon pehmeämmät kuin mikään Skoda, niin on myös Cactuskin. Uusittu DS5 on nyt myös pehmeä verrattuna VW-konsernin autoihin.

Ainakin ensimmäinen DS5 on ihan järkyttävä kivireki, Skodaakin pahempi :'(

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 733
  • Peukkuja: 8
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #182 : Heinäkuu 04, 2015, 18:24:53 »
Päätös on tehty ja suuntana tulevaisuus. Tuskinpa jo teknisesti ikääntyneen C5-mallin kysyntä tai markkina-arvo nousee. Ikävää silti todeta tosiasiat. Saabilla sama kohtalo, vaikka oli teknisesti etevä.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 289
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #183 : Heinäkuu 04, 2015, 20:28:09 »
Ainakin ensimmäinen DS5 on ihan järkyttävä kivireki, Skodaakin pahempi :'(

Skodaa on monissa vertailuissa sanottu muita VAG-tuotteita mukavammaksi, jousitukseltaan. Ehkä siinä piilee syy siihen että Skoda on niin suosittu nykyään.

DS5:n jousitusta sen sijaan on viimeisten parannusten jälkeenkin kaikissa lukemissani testeissä moitittu liian kovaksi.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 106
  • Peukkuja: 8
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #184 : Heinäkuu 04, 2015, 20:34:26 »
Onhan 1987 esitelty Peugeot 405:kin vielä tuotannossa ja taitavat tehdä niitäkin Iranissa jonkun satatuhatta vuodessa.

Vieläkös ne tekee Xantioita? Jos uutena auton ostaisin, niin se olis kyllä Xantia :)

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 702
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #185 : Heinäkuu 04, 2015, 20:54:41 »
Ne DS5 testit kannattaa sitten sivuttaa koska jos se on kova niin uusi Passat on rata-auto (ajanut näitä peräkkäin js hydellä kotiin).

Paikalla Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 049
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #186 : Heinäkuu 04, 2015, 21:24:39 »
Ainakin ensimmäinen DS5 on ihan järkyttävä kivireki, Skodaakin pahempi :'(

Skodaa on monissa vertailuissa sanottu muita VAG-tuotteita mukavammaksi, jousitukseltaan. Ehkä siinä piilee syy siihen että Skoda on niin suosittu nykyään.

Ainakin Octavia on kyllä järkyttävä kuoppatutka mut jos joku PSA:n pääjohtaja on sitä mieltä rautajousillakin saadaan mukavuutta niin mielenkiinnolla odottelen tuloksia, viimeisimmät PSA tuotokset kun on haukuttu epämukaviksi jo saksalaisissakin autolehdissä.

Ja ihan oikeasti pistää miettimään että mitä seuraavaksi  ::)

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 702
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #187 : Heinäkuu 04, 2015, 21:47:34 »
Mistä nyt puhutte? Unohtakaa saksalaiset "testit" ja ajakaa itse! Minä olen ajanut lukuisia autoja ja C4 Picasso, Cactus, korjattunDS5. ja jopa uusi pösön 308 on sekin aika pehmeä verratessa kilpailijoihin. Volvo V70 (ei Drive malli) on sekin ihanan pehmeä.

Poissa CarrierGrade

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 1
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #188 : Heinäkuu 13, 2015, 14:24:25 »
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2015, 15:00:59 kirjoittanut olli__o »

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 4
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #189 : Heinäkuu 13, 2015, 20:14:01 »
http://www.iltalehti.fi/autot/2015070319975108_au.shtml
[Mode edit: muokattu otsikko]
Oliko tuolla jotain järkevää? En halua tukea keltaista lehdistöä klikkailemalla heidän sivustoaan.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 15
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #190 : Heinäkuu 13, 2015, 20:41:07 »
http://www.iltalehti.fi/autot/2015070319975108_au.shtml
Oliko tuolla jotain järkevää? En halua tukea keltaista lehdistöä klikkailemalla heidän sivustoaan.

Ei kauheasti uutta, hieman lyhentäen:
sama keväällä ollut Linda Jacksonin kommentti AutoNewsille (Maaliskuu) oli lopulta (heinäkuussa) Kauppalehden kautta päätynyt iltalehteen + hieman spekulaatiota ja tarinaa päälle

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 8
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #191 : Heinäkuu 14, 2015, 00:15:29 »
C5 päivittyy vielä, ennen kuin se uusitaan täysin.Mielenkiintoista nähdä mitä maksaa HDi 150 farkkuna. Laskeskelin että Picassossa on ensi kesänä 350-360 tkm,voisihan sitä vaihtaa autoa.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 106
  • Peukkuja: 8
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #192 : Heinäkuu 16, 2015, 02:28:21 »
Lainaus
Ei kauheasti uutta, hieman lyhentäen:
sama keväällä ollut Linda Jacksonin kommentti AutoNewsille (Maaliskuu) oli lopulta (heinäkuussa) Kauppalehden kautta päätynyt iltalehteen + hieman spekulaatiota ja tarinaa päälle

Kaasujousitus oli omana aikanaan mullistavan miellyttävä. Kesti vuosikymmeniä, että muilla keinoin päästiin samalle tasolle.

Jaa millä keinoin muka on päästy kaasujousituksen kanssa samalle tasolle?

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 657
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #193 : Heinäkuu 16, 2015, 08:07:43 »
Periaatteessa vasta sitten, kun autolla olisi massaa, vietereissä vähän enemmän kierroksia* ja kevyt pyöränripustus ja erinomaiset iskarit. *Mersu? Mutta miten hyvään, pehmeään vieterijousitukseen sopisi hyvä kantavuus? Kompromisseja?

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 702
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #194 : Heinäkuu 16, 2015, 09:04:02 »
Miksi ei ilmajousilla ole päästy? Tarkoituksella säädetty pehmeinkin asetus liian kovaksi (esm myös uusin S-Mersu)?

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 733
  • Peukkuja: 8
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #195 : Heinäkuu 16, 2015, 09:20:44 »
C5 päivittyy vielä, ennen kuin se uusitaan täysin.Mielenkiintoista nähdä mitä maksaa HDi 150 farkkuna. Laskeskelin että Picassossa on ensi kesänä 350-360 tkm,voisihan sitä vaihtaa autoa.
Oi, kun tehdas olisi kuunnellut asiakkaiden toiveita: Kunnolliset pullotelineet oveen ja keskikonsoliin, sekä ovipahvien muotoilu siten, että siihen voi käsi asettua luonnollisesti viimeistelmään ajoasentoa (vertaa esim. Peugeot 308, MB C tai BMW 3). Perinteinen automaattivaihteisto AM6 on plussa. Uutena ostaminen ja hinnan putoaminen kolmessa vuodessa kera päättyneen valmistuksen tulee olemaan huimaa, joten 2018 tuollainen classic-malli on hyvä ostos 15000 eurolla. Aiheena kaasunestejousituksen päättyminen, sitä olisi voitava säätää monipuolisemmin, kuten tulevassa Audi A4 mallissa, mikä esitellään syksyllä. Sama mukavuus ja myös korkeuden säätö voidaan toteuttaa sähkömekaamisesti tai ilmajousituksella. Auton hinta on tosin hieman korkeampi, mutta toiminnon lisääminen C5 näyttöön väyläratkaisuna ei maksane liikaa, koska mekaaninen säätösysteemi on jo valmiina. Citroenin fiilistä ja mystistä statusta ei tosin Audissa ole. Uutta C5 mallia tuskin ryhdytään enää valmistamaan.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 8
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #196 : Heinäkuu 16, 2015, 09:44:16 »
VAG:lla on aktiivinen "säätöalusta", saatavilla myös tulevaan Touraniin.Iskareillakos siinä vaan kikkaillaan, iskarwihin sadaan ajoonkin aikana valittua eri valmennus asetuksia?

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #197 : Heinäkuu 16, 2015, 09:54:12 »
Lainaus
Ei kauheasti uutta, hieman lyhentäen:
sama keväällä ollut Linda Jacksonin kommentti AutoNewsille (Maaliskuu) oli lopulta (heinäkuussa) Kauppalehden kautta päätynyt iltalehteen + hieman spekulaatiota ja tarinaa päälle

Kaasujousitus oli omana aikanaan mullistavan miellyttävä. Kesti vuosikymmeniä, että muilla keinoin päästiin samalle tasolle.

Jaa millä keinoin muka on päästy kaasujousituksen kanssa samalle tasolle?
Vai onko kaasunestejousitus "päivitetty" vastaamaan nykyisiä rautajousisia, ettei ero ostajalle olisi niin suuri..? Ja sitten ihmetellään kun ei kauppa käy, hyde ei enää tarjoakaan sitä mitä aiemmin, ja tuolla sähköistetyllä on mielestäni kalliimpi valmistettava kuin aiemmat "mekaanisella" korkeussäädöllä. Ei kai se kovin kallis voinut olla valmistaa, jos kerran pikkuautoissakin (GS/GSA) sekä yleisimmässä kokoluokassa (BX) jota sentään ihan paljonkin valmistettiin voitiin turvautua hydeen..?

Siinä vaan tahtoo sähköiseltäkin ohjausjärjestelmältä konstit loppua kesken kun pitää yrittää tehdä mukavan pehmeä jousitus näillä nykyisillä lyhyillä joustovaroilla. Fyysinen mahdottomuus, se auttaisi kun olisi matkaa millä sitä liikettä ehtisi vaimentamaan, mutta jollakin muutaman sentin käyttöalueella ei vaan oikein ehdi tuollaista toteuttamaan...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 289
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #198 : Heinäkuu 16, 2015, 10:04:52 »
Periaatteessa vasta sitten, kun autolla olisi massaa, vietereissä vähän enemmän kierroksia* ja kevyt pyöränripustus ja erinomaiset iskarit. *Mersu? Mutta miten hyvään, pehmeään vieterijousitukseen sopisi hyvä kantavuus? Kompromisseja?

Mitä nyt sitten tarkoitetaan hyvällä kantavuudella... Volvo 240 farkun kantavuus oli muistaakseni puoli tonnia ja käsittääkseni useimmissa yksilöissä varsin löysä jousitus ja kyyti lilluvaa. Perä ei kuitenkaan normaalikuormilla laskenut juuri mihinkään. Kun vielä penkitkin oli pehmoiset niin kyyti oli huonollakin tiellä mukavaa. Niin ja ko ajopelin pyöränripustuksia tuskin voi kevyiksi sanoa..
Sillä pystyi ajamaan mukavuuden kärsimättä täyttä höyryä paikoissa joissa ceefemmalla on pakko hidastaa ihan kävelyvauhtiin, tämä tuli todettua monta kertaa. Toki ceefemman joustus suoriutuu yksittäisistä loivista töyssyistä varsin eleettömästi mutta kun töyssyjä tulee paljon peräkkäin niin sitten ei enää toimikaan, jousitus ei enää pysy tilanteen tahdissa. Rautajousilla ei ole sellaista ongelmaa. Ongelmana on löytää sopiva tasapaino iskunvaimennuksen ja pehmeyden välille. 240:ssä se oli löydetty.  CR-V:ssäkin melkein. :'(
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 289
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #199 : Heinäkuu 16, 2015, 10:17:58 »
Vai onko kaasunestejousitus "päivitetty" vastaamaan nykyisiä rautajousisia, ettei ero ostajalle olisi niin suuri..?

Hyvin mahdollista.

Lainaus
Siinä vaan tahtoo sähköiseltäkin ohjausjärjestelmältä konstit loppua kesken kun pitää yrittää tehdä mukavan pehmeä jousitus näillä nykyisillä lyhyillä joustovaroilla. Fyysinen mahdottomuus, se auttaisi kun olisi matkaa millä sitä liikettä ehtisi vaimentamaan, mutta jollakin muutaman sentin käyttöalueella ei vaan oikein ehdi tuollaista toteuttamaan...

Niin, näitä lyhyitä joustovaroja en oikein ymmärrä. Ceefemmassakin sen huomasi monesti että joustovara lopuu. Konkreettinen esimerkki: ceefemman renkaat sai helposti vaihdettua semmosella perusmallisella 3 tonnin pullotunkilla, mutta CR-V:n kanssa piti luovuttaa, auto nousi mutta rengas pysyi maassa. Hain järeämmän tunkin ja sama juttu, piti laittaa isompi puupalikka vielä väliin että sai renkaan ilmaan... ulosjoustovaraa oli siis aika paljon enemmän kuin ceefemmassa. Monissa autoissa ei varmaan ole vastaavaa mutta kyllä sen tuolla ajaessakin huomaa, ei ole vielä tullut tilannetta että olisi rengas jäänyt ilmaan.

Mutta olisiko tässä kyse sellaisesta ilmiöstä jonka olen pannut merkille, että nykyihmiset ei ollenkaan tykkää jos auto kallistuu mutkassa? Mutta niihän käy jos jousitus on pehmeä ja joustovaroja riittää. Ja jos auton kallistelua rajoitetaan reippaasti niin mihinkäs niitä joustovarojakaan tarvitaan... voidaan säästää ja laittaa lyhyemmät ja kovemmat jouset...?
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break