Kirjoittaja Aihe: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?  (Luettu 50196 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 15
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #150 : Helmikuu 19, 2015, 15:53:00 »
GM:n kanssa piti tehdä vaikka mitä malleja mutta nyt yhteistyö on supistunut koskemaan vain kahta erikokoista tila-autoa. Ja hyvä niin.

Minusta tämä aihe ei kuulu "Citroen uutisiin" vaan Citroenin tuleviin automalleihin tai siihen C5 ketjuun. Onko täällä moderaattoreita enää ollenkaan?
Yhdistetty aiempaan ketjuun tulevan C5:n spekulaatioista.
Näppärin ja helpoiten huomattava tapa ilmoittaa moderaattoreille on käyttää "Ilmoita valvojille"-linkkiä, eli sitä voi hyvin käyttää myös jos epäilee sopiiko joku aihe tietyn ketjun alle.

Citroen-uutiset on muodostunut koskemaan kommentointia lehtien tai nettilehtien uutisiin joissa aiheena on Citroen, ei pelkkiin virallisiin Citroenin tiedotteisiin, eli sinällään nuo spekulaatio-uutiset hyden tulevaisuudesta sopii kai tännekin, huomioitava vaan että kaikki ei ole aina totta eikä ajankohtaista.

(Tuleva C5 ei tosiaan taida enää kuulua GM-yhteistyön hedelmiin http://www.weeklyvoice.com/auto/gm-psa-axe-plans-for-mid-size-models/)

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 571
  • Peukkuja: 4
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #151 : Helmikuu 22, 2015, 02:30:14 »
Kaikki spekulaatiot uuden tulevan malli C5:sen osalta toisaalta ovat tervetulleita, koska kuitenkin puhutaan aika keskeisestä seikasta alustan osalta...

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 566
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #152 : Helmikuu 22, 2015, 07:01:38 »
On spekulaatiot on ihan hyvä aihe. Minusta spekulaatiot eivät tosin uutisia joten minä olisin laittanut ne muuta keskustelua kategorian alle.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 15
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #153 : Helmikuu 22, 2015, 11:16:21 »
On spekulaatiot on ihan hyvä aihe. Minusta spekulaatiot eivät tosin uutisia joten minä olisin laittanut ne muuta keskustelua kategorian alle.
Vaikeaa rajata mikä uutinen ei ole uutinen, edes virallisten kanavien kautta tulevat tiedot tulevista malleista eivät ole kuin viihteellisiä, jos koskevat hieman pidemmälle ulottuvaa ajanjaksoa.

Itse miellän Muu keskustelu -alueen sellaiseksi, jossa keskustelu koskee muuta kuin sitikoita tai edes autoilua yleisesti, eli soveltuu hyvin vaikka muista harrastuksista keskusteluun, vaikkapa veneilystä moottoripyöräilyn kautta matkailuun... Hyvä paikka siivota kun tekniikkakeskustelu lipsahtaa oikein Off-Topikin puolelle, toki sielläkin aina voi keskustelu lipsahtaa takaisin "asiaan"

Tuollainen oma Tulevista malleista keskustelua -alue voisi ollakin hyvä idea...


Paikalla yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 106
  • Peukkuja: 8
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #154 : Helmikuu 22, 2015, 11:35:30 »
Ei kannata rautajousia sinänsä hyljeksiä, niitäkin kun on monenlaisia. Varmastikin moni muistaa että vielä 80-luvulla (ja aikaisemmin) autojen jousitukset (varsinkin ranskalaiset) olivat yleensä pehmeämpiä kuin nykyään. Jostain syystä trendi on sen jälkeen ollut tehdä alustoista urheillullisen kovia tms.

Tämä on se isoin ongelma. Eikä ne hydesitikatkaan nykyisin ole kovin pehmeitä, tosin C5-III:sta en ole kokeillut. Todennäköisesti 80-luvun luksusauto on pehmeämpi ja mukavampi kuin C5. Tää on sikäli perseestä, että olen ajanut 0 metriä radalla autoa ja sen sijaan satoja tuhansia pomppuisilla, kuoppaisilla teillä routapommien, raitiovaunukiskojen ja mukulakivien seassa. Jousitus vaan tuntuu olevan tehty autossa kuin autossa edellistä varten eikä jälkimmäistä.

Viimeaikaisten omien kokemusten perusteellakin rautajousissa on monia hyviä puolia - siis CR-V:llä kun nyt on tullut ajeltua 2tkm niin on saanut vähän perspektiiviä... Kyllä, kakkoskoppaisen ceefemman hydejousitus oli monissa tilanteissa pehmoisempi. Mutta, monissa tilanteissa se ei vaan pysynyt tilanteen tasalla. Rautajouset tekevät hommansa aina yhtä jämptisti, tilanteesta riippumatta.

No onhan jousituksen tekniikasta riippumatta jokaisessa ratkaisussa ne hyvät ja huonot tilanteet, riippuen mm. jousivakiosta ja vaimennuksen parametreista. Kyllä aina on jossain tien pintaa, jossa on sopivan syviä kuoppia ja korkeita töyssyjä sopivin välimatkoin, jotta jokainen rautajousi pärjää huonosti ja irrottaa otteen tienpinnasta tai aiheuttaa rajuja täristyksiä matkustamoon. Samoin hydejousituksella, joita niitäkin on erilaisia CX:stä C6:een. Ilmajousituksellakin on omat parhaat vaimennusalueensa ja ominaispiirteensä ja riippuu myös siitä, miten vaimennus on suunniteltu.

Joustovarat ovat toki yksi merkittävä tekijä ja jos niistä on tingitty, jousituksen käyttökelpoisuutta rajoitetaan jo lähtökohtaisesti.

Joku adaptiivinen sähköisesti ohjattu jousitus tyyliin Bosen prototyyppikäämi tai MagneRide, jota on ainakin joissain jenkkiautoissa ollut, on tietysti toinen juttu, koska dynamiikkaa voidaan muuttaa olosuhteiden ja tien pinnan mukaan, ja esimerkiksi tutkimalla etujousien käyttäytymistä ja säätämällä 100 millisekuntia myöhemmin takajousitusta voidaan kompensoida auton kokonaisliikkeitä, vaikka etujousitus joutuukin toimimaan ns. sokkona. Näihin olisi yksinkertaisia tietokonepohjaisia ratkaisuja, jos vain autovalmistajilla olisi kiinnostusta kehittää niitä muuallekin kuin luksusmalleihin.

t=97

Ilmankos onkin jenkit alkaneet kiinnostaa enemmän ja enemmän viime aikoina...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 702
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #155 : Helmikuu 22, 2015, 12:02:06 »
Turvallisuusaspekti tainnut ajaa tuon Bosen ratkaisun alas? Ymmärtääkseni omistamani C5 III omaa pehmeämmän jousituksen mitä aikoihin on C5:ssa totuttu kokemaan? Siitä tietty uupuu pösön AMVAR joska säätäisi joka renkaan kohdalla erikseen (a'la C6).

Poissa Cetä Viitonen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 133
  • Peukkuja: 0
  • C5 III (C5II 06-11)
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #156 : Huhtikuu 08, 2015, 12:39:11 »
http://news.autoplus.fr/news/1492443/Design-confort-technologie-C4-Cactus-DS-Automobiles

Kirjoitus 27.3. joten aika tuoretta tekstiä, josta poimin kohdan (google kääntäjän avustuksella toki):
"Lopuksi kaasunestejousituksesta, joka on aina kuulunut C5:een, me kannustamme faneja ostamaan niitä. Ei ole vielä virallista päätöstä siitä, ettei seuraajassa olisi kaasunestejousitusta."

-Edelleen siis ehdoton ehkä ei kuitenkaan ole pois jäämässä ;-)

Poissa Icaros

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 5
  • Peukkuja: 0
  • BX-91 Xantia-94, Xantia Opera-99, C5 III THP156
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #157 : Toukokuu 05, 2015, 14:09:10 »
Nestekaasujousitus on Citroenin sielu. Tuleva kasvonkohotus C5:sta enteilee ilmeisesti uutta mallia DS mallistoon. Jos kuulen markkinointimiesten horisevan premiummerkkistä, niin poistan heti varmistimen haulikostani. On syytä tarkkaan tutkia saako kovemmalla hinnalla todellista vastinetta rahoilleen.
Auton muotoilu ei ole riittävä syy valinnalle. Se voi kyllä olla este. Edistyksellinen tekniikka ja hyvät ajo-ominaisuudet ovat tärkeämpiä kriteereitä.
Parikymmtä vuotta sitten huoltiksella BX:ää tankatessa rekkkuski kysyi uskallanko suositella suositella Citikkaa?
- Nestekaasujousitus on hyvä! Jos et pelkää hydraulikkaa, niin osta!
- Mutta onko sinun seuraava autosi Citroen?
- Mikäli mahdollista niin kyllä.
Neljä isoa Citikkaa ja neljännesvuosisata eikä ole ole tarvinnut katua valintoja. Vähän harmittaa kun ennakkolulot estivät aikaisemmin tutustumasta Citroeniin.
Uusin tulokas on C5 THP156 automaatti valurautajousituksella. Auton ajo-ominaisuudet ovat hyvät mutta jousituksen mukavuus vain Passat tasoa. Tuntuu kuin ajaisi autolla, jossa jousipallot vetelevät viimeisiään.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 566
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #158 : Toukokuu 05, 2015, 22:19:23 »
Citroen ei ole tulevaisuudessa niinkään "arvokkaan oloinen" kuin nyt, vaan ns. value car. Premium-leikki alkaa omaksi merkiksi eriytyneen DS:n kontolla.

Asia menee paremmin jakeluun näin:
DS = Audi
Peugeot = VW
Citroen = Seat/Skoda

Valitettavasti ihmiskunta on vielä niin primitiivistä, että sama tekniikka voidaan myydä kolmessa eri hintaluokassa kunhan vain ekana sanotaan, että näissä kuorissa se on parempi.
No, näkeehän sen liikennekäyttäytymisessä, eläinten kohtelussa, epätasa-arvossa, ennakkoluuloissa, rasismissa yms. mitä neandertaaleja me vielä ollaan.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa CiXan

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 2
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #159 : Toukokuu 08, 2015, 19:49:45 »
Toivottavasti eivät luovu hydejousituksesta. Kaiken muun saa muiltakin merkeiltä mutta jousituksen sitikalta. Jousitus oli ainakin omalla kohdallani syy siirtyä Citroenin leiriin, jos olisi ollut tarjolla vain rautajousisia niin olisin katsellut ennemmin länsinaapurin valmistamia autoja. Toivottavasti joskus meikäläiselläkin on varaa ostaa uusi auto, niin tällöin valintaan voi vaikuttaa mukavuuspainotteinen jousitus (hyde).

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 670
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #160 : Toukokuu 08, 2015, 20:07:37 »
Jousitus oli ainakin omalla kohdallani syy siirtyä Citroenin leiriin, jos olisi ollut tarjolla vain rautajousisia niin olisin katsellut ennemmin länsinaapurin valmistamia autoja.

No aika sama se on itselläkin, juuri hyden vuoksi tuossa meidänkin kotipihassa "alikessu" on :) Tosin voi hyvinkin olla että C5 on vain poikkeus sarjassa, sillä yksikään autonvaihtoni ei ole ollut pelkkä päivitys uudempaan malliin, vaan joka ikinen kerta on jopa merkki vaihtunut ja hydeä ei juuri muilla ranskalaisilla taida olla, edes muissa malleissa ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa CiXan

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 2
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #161 : Toukokuu 08, 2015, 20:50:36 »
No aika sama se on itselläkin, juuri hyden vuoksi tuossa meidänkin kotipihassa "alikessu" on :) Tosin voi hyvinkin olla että C5 on vain poikkeus sarjassa, sillä yksikään autonvaihtoni ei ole ollut pelkkä päivitys uudempaan malliin, vaan joka ikinen kerta on jopa merkki vaihtunut ja hydeä ei juuri muilla ranskalaisilla taida olla, edes muissa malleissa ???

Tuota periaatetta että merkki vaihtuu aina samalla kuin auto olen pyrkinyt itsekin noudattamaan ja toistaiseksi onnistunutkin. Eipä ole hirveää hinkua tämän nykyisen kulkineen jälkeen ottaa heti toista sitikkaa.

Eipä taida omankaan käsityksen mukaan saada hydeä muuhun kuin C5 tällä hetkellä ja tulevaisuudessa tuokin saattaa pudota pois. Hydejousitus on ilmeisesti Citroenin patentoima? Jos tuosta luopuvat niin tuskin nähdään vähään aikaan uudelleen saati sitten koskaan.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 702
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #162 : Toukokuu 08, 2015, 21:11:20 »
Ei patentit voi olla enää voimassa? Kun saamme tulevaisuudessa itsestään ajavia autoja tulee mukavuus tärkeimmäksi tekijäksi jousituksen suhteen, silloin hydeä tarvittaisiin.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 670
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #163 : Toukokuu 08, 2015, 21:15:13 »
Eipä ole hirveää hinkua tämän nykyisen kulkineen jälkeen ottaa heti toista sitikkaa.

No tätä en voi itse sanoa, sillä jos vaihtoehtoja on nämä 3 ranskalaista ja suunnitelmissa paluu tila-autoluokkaan, niin kyllä tämä alikessu on aika harppauksen uudella C4 Picassolla noita muita edellä 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa kurtsi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 528
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #164 : Heinäkuu 03, 2015, 11:09:24 »
Pitkin kesää on uutisoitu, että Citroën on lopettamassa kaasunestejousituksen käytön autoissaan. Citroënin toimitusjohtaja Linda Jackson on nyt vahvistanut asian Automotive News Europelle.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Poissa jakew

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 I 2.0i 100kW SX Berline -04 man.

Poissa CiXan

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 2
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #166 : Heinäkuu 03, 2015, 17:13:37 »
Tämä on ikävä uutinen.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 8
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #167 : Heinäkuu 03, 2015, 17:21:25 »
No hö. Mistään en löydä tuleeko esim jatkossa mahdollisuus valita ilmajousitus citikkaan (eteen ja taakse) .

Poissa jakew

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 51
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 I 2.0i 100kW SX Berline -04 man.
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #168 : Heinäkuu 03, 2015, 18:44:52 »
Kannattaa alkaa nyt hamstraamaan LDS:ää. Hinta tulee nousemaan loppupeleissä pilviin, kun saatavuus laskee lähelle nollaa...  ;)

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 8
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #169 : Heinäkuu 03, 2015, 20:10:22 »
Mutuna fundeeraan että tällä ilmoituksella Citroen ampui itseään jalkaan.Tosin en tiedä kuinka suuri prosentti uusinta C5:sta myytiin kaasunestejousitteisina ja mikä oli firman kannalta laskien kaasunestejousituksen rahassa mitattava arvo. Kaippa ekonomit ovat päätöksen tehdessään fakta perusteisesti laskeneet ja firman kannalta oikein päättäneet.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 670
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #170 : Heinäkuu 03, 2015, 20:24:16 »
Kannattaa alkaa nyt hamstraamaan LDS:ää. Hinta tulee nousemaan loppupeleissä pilviin, kun saatavuus laskee lähelle nollaa...  ;)

Onko näin muka käynyt jo LHM:n kanssa? ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 8
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #171 : Heinäkuu 03, 2015, 20:29:20 »
Nouseekohan kaasunestejousitusten valmistuslinjalla ranskalaistyylinen kunnon työtaistelu aimo rähinän kera?

Poissa kurtsi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 528
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #172 : Heinäkuu 03, 2015, 20:54:22 »
Mutuna fundeeraan että tällä ilmoituksella Citroen ampui itseään jalkaan.Tosin en tiedä kuinka suuri prosentti uusinta C5:sta myytiin kaasunestejousitteisina ja mikä oli firman kannalta laskien kaasunestejousituksen rahassa mitattava arvo. Kaippa ekonomit ovat päätöksen tehdessään fakta perusteisesti laskeneet ja firman kannalta oikein päättäneet.

Omalla kohdalla juuri kaasunestejousitus oli se koukku , joka Citikan ostatti. Muuten mieluummin Pösön 508 samalla tekniikalla. No, uutta autoa en ikinä kykene ostamaan , eli siinä mielessä ekonomien unet turvatut.

Vaan kuinkas kävi vaikka ameriikassa camaron, piti ottaa vanhat muodot käyttöön että kapine myy. Toivottavasti sama toteutuu myös mehujousien kanssa.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 8
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #173 : Heinäkuu 03, 2015, 21:18:30 »
Citikan johtaja nainen ilmoitti että kaasunestejousitus on ensinnäkin vanhakantainen jäänne, ei ns tästä päivästä  ja toisekseen sitä ei enää kannata taloudellisista syistäkään tehdä, siksi lopetamme. Viimeisin kaasunestejousitus oli mielestäni ihan moderni, lastuaivon ohjaama? Ilmeisesti kaasunestejousituksella varustettujen citiikoiden osuus koko myyntipotista on nykyisin kovin pieni?

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 049
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Uusi C5,ei enää kaasunestejousitusta?
« Vastaus #174 : Heinäkuu 03, 2015, 21:28:44 »
Kannattaa alkaa nyt hamstraamaan LDS:ää. Hinta tulee nousemaan loppupeleissä pilviin, kun saatavuus laskee lähelle nollaa...  ;)

Onko näin muka käynyt jo LHM:n kanssa? ???

LHM:n sijasta käy LDS, ei ainakaan puolen vuoden käytön jälkeen ole mitään hajonnut, se ensimmäinen DS hydeneste on käsittääkseni oikeasti kortilla, joku rypsiöljypohjainen kait käy korvikkeeksi.

Saksalaisten ilmajousivehkeiden korjauskuluista liikkuu muuten aika huimia tarinoita ;D

Pitäis vissiin alkaa käydä autokaupoilla tekemässä vertailevia koeajoja, kun nämä uudet rautajousiset ranskalaiset alkaa juttujen mukaan muistuttaa ajomukavuudeltaan Skodaa niin se valinta päätyy kyllä johonkin muuhun kuin ranskalaiseen >:(