C2:n käyntiongelmat

Aloittaja Sipe, tammikuu 10, 2013, 19:38:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sipe

Mulla on C2 1.1 vm. 2008, ei siis kovin vanha. Se rupes joulukuussa ryppyilee, eli sammumaan kesken ajon. Työmatka on n. 30 km, ja kun pääsen n. 28 km:n kohdalle, akkuvalo syttyy ja auto sammuu. Lähtee kuitenkin hyvin käyntiin kun starttaa. Tällä viikolla sattu sellanen tapaus, kun olin kotiin tulossa, niin ajelin n. 70 km/h tasaisesti, en koskenu kytkimeen, enkä jarruun, niin auto "töksähti" ja akkuvalo sytty ja sammu saman tien, eli joku häiriö siihen tuli, mutta auto ei sammunu ja sain jatkettua matkaa. Onkohan jollain teistä citikan tuntijoista ollu samanlaista ongelmaa? Pari kertaa se on tehnyt myös niin, ettei lähde aamulla käyntiin, ennenkuin painaa kaasua, vaikka onkin piuhan päässä. Tätä akkuvalon syttymistä ja sammumista ja auton sammumista tapahtuu n. 4 krt/vko. Mulla oli viime elokuussa sellanen vika, että auto starttas hyvin, mutta kun kaasua paino, sammu kokonaan. Hinattiin Veholle, jossa sanoivat, että vettä on osmoosi-ilmiön muodossa noussu tietokoneboksiin ja putsasivat sen, ja auto toimi sen jälkeen hyvin. Onkohan tämä uusi vika nyt alkua tuolle samaiselle? Apua kaipaisin kovasti, rupee stressaa koko ajaminen.

Renee

Kuules varmaakin se kosteuongelma konehuoneessa.Eli onko se viimasuojaa siellä keulassa  paikoillaan että lämmin konetila kosteus poistuu helpommin.Liittimet olet käsauitellyt WD_40 suojaöljyllä ja muutenkin auto on hyvässä kunnossa.Akussa on virtaa hyvin ja latyaus toimii.Kokemuksia C3 hyvä talviauto ei mitään ongelmia lämmin ja menee pienellä bensalla ja vikavalot ei pala. Jos tuntuu ettei vika selviä niin vikakoodin luku mitä se kertoo kun netissä ainaa vaikea neuvoa jos mitään tarkkaa juttua ei tiedossa.Koska se ilmaputsari on vaihdetrtu ja onko se puhdas ettei missään ole jäätymisongelmaa?
Konetilan alustan muovisuoja paikoillaan keulassa viimasuoja ongelmia silloiin vähemmän.

ealab

Haiskahtaa tuo "osmoosi-ilmiö". Eikö boxin kotelo ole metallia ja muutenkin hermeettisesti suljettu. Tai sitten metalli on osmoosi-ilmiölle sopivan huokoista....Taitaa olla vain tiivistysongelmia?. On hieno selityssana tuo osmoosi.

Sipe

Viimasuoja on ollu jo syksystä paikoillaan. Liittimet on katottu, ja suojaöljy laitettu. Akku ja lataus toimii. Tää mun auto on C2 eikä C3. Vikavaloja ei pala, vikakoodeja on muutaman kerran luettu, mutta ei näytä mitään vikaa, johtunee siitä, ettei vikavalot pala. Ilmansuodatin on vaihdettu. Konetilan alustan muovisuojaa ei ole ikinä autossa ollutkaan. Mä en korjaile autoja, blondina vaan ajelen :) ja kyselen....

Ja vastauksena tuosta osmoosista: on hieno sana ja sitä Veholla käytettiin, kun auton sieltä hain. Ja kotelo näytti olevan muovia. Vesi kuulemma nousee jotain johtoa pitkin tietokoneboxiin; sitä se osmoosi tarkoitti. Liekö valmistusvika, että tollasta voi tapahtua..... vai johtuko osmoosi-selitys siitä, etten ole mies.

Pitää varmaankin kysellä tuota alustan muovisuojaa jostain, josko johtuisi siitä; noita rapakelejä on piisannu ihan riittävästi. Sen olen vaan huomannu, ettei ole väliä onko suojakeli vai pakkanen, sammuilee vaan ihan satunnaisesti ja muutaman kerran jopa neljän metrin päähän kotipihasta. Vielä ei ole kuitenkaan tehnyt sitä, että sammuisi moottoritiellä...

olli__o

Taitaa olla kysy pikemminkin huonosta liittimestä ja kapillaari-ilmiöstä kuin ehkä oikeasta osmoosista (voi toki olla että joku muovi on puoliläpäisevää jolloin on kyse olisi osmoosista) ja siitä että suht. umpinainen laatikko toimii lämpötilan mukaan "pumppuna"

Tuollaisissa "umpi"laatikoissa on joskus jonkinlainen erillinen paineentasaussysteemi - kun umpinainen boksi lämpenee, nousee siellä olevan ilman paine - se poistuu jostain (joissain autoissa/malleissa vaikka johtimen kuparikarvojen välissä), ongelmat syntyy pikemminkin sitten jäähtymisvaiheessa: laatikkoon tulee alipainetta ja se imaisee ilmaa - tai kostealla myös sopivasti vettä jos sitä on jossain liittimessä tarjolla.

C2:ssa näemmä ECU-liitin on joissain moottoreissa huono joko ulkopuolisten suojausten kannalta tai ECU-liittimen läpiviennin  osalta tai liittimen johdotusten osalta:
http://c2club.co.uk/archive/index.php/t-1656.html  (konekääntäjällä Ranskasta... hehheh)
LainaaProblem
The failing of the ECU stopping totally at random manner.
Instability
Concern engine 1.1i and 1.4i (KFX/KFV) architecture all CAN

Cause
Water entry on connector of the ECU motor (connector 32 gray ways)

Remedies
To Verify the state of the contacts of the connector of the ECU board.
Replace if necessary the ECU and the connection plug

(Tuo johtojen kautta "hengittäminen" on joskus ongelma - joskus sitä myös hyödynnetään: Boschin 2000-luvun Lambda-anturit saa vertailuhapen liitäntäjohtojen karvojen välistä huohottamalla)

Renee

Kyllä se konetilan alustasuoja olisi hyvä ollaa autossa  että se lumi pysyisi siellä maassa eikä siellä konetilassa.Tuo viitaus tuohon C3 kun molemmat ovat pieniä autoja joten miksi toinen on noiin herkkä näillee violle.Ja jos samaa vikaa antaa ja korjamolla kävi syytä pakauttaa auto ja sanot että laittakaa kuntoon,Jos ette itse halua korjaillaa autoja.Ja monesti tämä kysytään netisssä korjataan korjamollaa ei toimi kun siinä viestinnässä monesti katkos ja ei noita ammatimiehiä tarvitse neuvoa.

Liitän viellä sen että sulakekotelo katsottu sekä se sulakepuoli kunnossa sekä ne liittimet avattau sekä käsitelty sillä suojaöljyllä.Kone sammuu laakista ilman varoitusta ja käynnistyy kaasupoljin pohjassa.Missä kunnossa on tulpat ettei kone kävisi rikkaalla mitäs ne lämmöt näytää onko termari kunnossa.

Sipe

Tietokoneboxi on putsattu, pikkusen oli jotain kosteaa siellä sisässä. Ei auttanut putsauskaan, sammuu satunnaisesti edelleen. Ja olet oikeassa, ammatti-ihmisiä ei pidäkään neuvoa.

Ukko väittää, että sulakkeet toimii, koska autossa kaikki toimii, vaikka sammuu välillä?! Sanoo myös, että liittimet on hoidettu, niinkuin pitää. Tulpatkin on uudet.

Tänään yksi varusveijari-autonasentaja sano mulle, että vikana vois olla nokkapyörän kiilan murtuminen. Se ei anna vikakoodeja ja aiheuttaa samanlaista ongelmaa. Mitenhän, oliskos mahdollista? Onkohan se helppo tarkastaa? Se sano mulle myös, että kaasuläpän hajoaminen antaa vikakoodin, eli se ei ole ilmeisesti syy. Ukko on vähän epäilly tota kaasuläppää...

Mitenhän tässä sammumisongelmassa kannattaisi edetä? Jos vika ei ole liittimissä, sulakkeissa, sytytystulpissa, johdoissa, ilmansuodattimessa ja tankkaan 98:a, eikä ole vikakoodeja, niin mistä johtuu toi sammuminen? Mä haluisin ajaa omalla C2:llani rentoutuneena, kuunnellen hyvää musaa.

PicassoHDI

Moottorinlämpötila-anturin hetkellinen oikosulku sammuttaa moottorin. Lähtee heti kyllä käyntiin. Vaihtaisin tuon ihan kokeeksi kun osa ei ole edes kallis. Käynnistysongelmat viittaisi myös lämpötila-anturiin.

Sipe

Hommataan tuo moottorinlämpötila-anturi pikimmiten....

Renee

Oleko katsonut tuotaa lämpötiamittari siellä ohjaamossa onko se kunnossa eli puolessa välissä on asteikkoa ja ei sahaa minnekään.Kun tuossa omassa viestissä se termostaatti juttu oli tuosta eli onko ukkeli ne asiat sekannut.Jos ei tomerru anna vinkki ja sano että paikkaasi on kyselty, ihmeesti noihin miehiin tulee sen jälkeen potkua.Tämä oli vinkki naisväelle

Sipe

Täällä ollaan taas. Moottorin lämpötila-anturi vaihdettiin viime elokuussa, kun tuli se ensimmäinen vika. Käytiin eilen Veholla varmistamassa (citikka-asiantuntija ei ollu paikalla); siellä sanottiin, että autossa on vain yksi tommonen anturi. Vika ei ole siis siinäkään. Neuvottiin sitten ajamaan suoraan Veholle, kun auto jälleen sammuu. Virnisti myös ja sano, ettei kannata lähteä ohittelemaan, ei paljon naurattanu... Heillä on tarkkoja testerejä, jolla vika vois ehkä selvitä.....

Olenkin vähän ihmetelly, kun tota auton lämpötilaa ei näy auton näytöllä, sen saa varmaan hakemalla tietokoneesta. Tulee varmaan uusi stressi siitäkin. Jos se sitten nousee ja laskee miten sattuu, onko vika sitten tossa termostaatissa? Ukko äsken huuteli, ettei termostaatissa pitäis olla vikaa, kun lämmintä ilmaa tulee, eikä ole sitä mitenkään tsekannu.

Ja huomenna pitäis lähteä taas töihin... ja pelätä sammumista.... ja käynnistyykö vielä uudelleen... vai aiheutanko ruuhkan tai muita vaaratilanteita.... ei hyvä juttu.

Sipe

Äsken selvisi, ettei mun auton näytölle saakaan moottorin lämpötilasta kertovaa "ilmaisinta", vaan jos se keittää tai jotain muuta, niin autoon syttyy varoitusvalo.

Autoon tulee hyvin lämmintä ilmaa ja tarvittaessa kylmempää, mutta moottorin lämpötilasta ei ole tietoa. Pystyyks tätä enää selvittää muuten, kuin menemällä Vehoon, kun se jälleen sammuu vai pitääkö vaihtaa eri automerkkiin ???

Renee

Kyllä se kuskin aina pitää tietää  sen koneen lämpötila kun myöhäistä silloin kun valo palaa ja auto keittää.Mutta se on nykyaikaa että kaikki riisutaan siitä mittaristosta pois sama homma jos bensamittari unohtuu seuravasta mallista.Jos perusasiat kunnossa kone saa ilmaa kone saa bensaa ja se kipinä puoli kunnossa ja  ajoitukset ok.Nämät itse voi sekata(miehesi) mutta jos ruvetaan etsimään sitä sähköistä vikaa niin kyllä ne testerit silloin tarvitaan ja se kun kertoo konee lämpötilat ja muut jutut.Paljon autolla on ajettu kun sitä ei ole taittu mainita.Muista autot on ajamista varten tehty ei niitä tarvitse jatkuvasti korjailla laita kiertoo,osta sellainen peli joka toimii.Turhaa ottaa paineita jonkin helavitkuttimen kanssa joka sammuu kesken ajon.Kuten eräs tuttu ravikuski joka ajaa työmatkoja 100tkm vuodessa totesi  että auton pitää ollaa sellainen että niihin iltaraveihin kerkiää myös vaikka olisivat Kuopiossa.Muista tämä kun menet  joskus autokauppaan

Sipe

Kyllä mä pyöritin silmiäni, ku sanottiin, ettei lämpötilaa saa näytölle. Ukko on katellu vissiin kaikki mahdolliset vikakohteet, se laturikin oli vaihdettu elokuussa, kun auto hyyty kokonaan. Sillon vaihdettiin myös joku kampiakseli-juttu. Pitää siis mennä Veholle tai laittaa auto myyntiin, yksi nuori mies tarjosi jo 3000 euroa, mutta en hyväksyny sitä vielä. Autolla on ajettu n. 90.000 km. Tänä aamuna pääsin kuiteski töihin ilman sammumisia.

Harmin paikka, koska mulle tuli ensimmäinen autokuume, kun näin ton pienen mustan meidän pihalla. Ei taida uutta kuumetta enää tulla... ja olen samaa mieltä: autolla pitäisi päästä paikasta A paikkaan B.

Renee

Toivotaan että kelit pysyy kuivana ja citikka vie turvallisesti myöskin kotiin.Kun noi vähän ajettu kyllä se kuuluisi pelataa viellä ilman noita vikoja.Mutta kirjoittellee jos jotain yllätyksiä taasen tulee.

Renee

Kuules tuli sellainen mielen kun siinä polttoainetankissa on se pumppu jossa on se suodatin ettei se olisi vain tukossa kun auto sammuu.Näissäkö kun ei ole sitä erillistää polttoainesuodatinta.On isänälle jotain tekemistä illallalla.

Sipe

Kyselenpä tuosta suodattimesta; jaa, vai ei ole tässä autossa erillistä polttoainesuodatinta.... ei se illalla mun autoo kuitenkaan kato, mutta kysäsen kuitenkin uhallani. Mäkin olen aatellu, että kyllä autolla 100.000 km ajaa ennenkuin ongelmia alkaa tulla, mutta tulivat sitten aikaisemmin  :-\

Renee

Vieläkö Citikkaa käy ja kuinka se kotiasentaja otti vastaan tämän" irroita bensapumppu ja putsaa suodatin" jutskan.

Sipe

Meni just niin, kuin aattelinkin. Sanoi, ettei ole katsonut sitä bensapumpun suodatinta, eikä eilen ruvennu katsomaankaan. Se alkaa kyllästyä, kun melkein joka päivä kysyn, että onko tarkastanut, onko vaihdettu, onko tehty milloin mitäkin...

Sunnuntaina lähettiin koeajamaan, ukko ajo, eikä C2 sammunu kertaakaan. Tehtiin suunnilleen työmatkan pitunen lenkki, johon kuulu moottoriellä ajamista, taajamassa ajamista ja silleen. Eilen ja tänä aamuna auto on toiminu hyvin; piti koputtaa äsken puuta. Mulle on tullu kumma rituaali, kun meen autoon; paijaan autoa ja sanon, että olethan hyvä tyttö, toimi tänään.... katotaan kauanko mun pyyntö toimii.....

Renee

Kerrohan sitten jos jotain uutta ilmenee.Ja toivotaan että tämä pakkaskausi jatkuu pitkään.

Xari

Lainaus käyttäjältä: Sipe - tammikuu 14, 2013, 08:16:49
Kyllä mä pyöritin silmiäni, ku sanottiin, ettei lämpötilaa saa näytölle.

Saa, pitäisi onnistua ainakin tuolla, ja noita pitäisi löytyä halvemmallakin muualta.
http://www.futurez.fi/fi/shop/mittarit-ja-elektroniikka/obd-mittarit-vikakoodit/show_pr/112/scangauge-2-monitoimilaite
http://www.scangauge.com/products/scangaugee/

Tai näin, mitään kokemusta näistä ei ole mut kait täälläkin joku näistä enemmän tietää.
http://www.n8fin.com/kuittaa-viat-ja-diagnosoi-autosi-tietoja-obdscope-v1-61-elm327-v1-5-bluetooth-obd2/

Sipe

Hyvä tietää, että lämpötilan sais ehkä näytölle. Kokeilen illalla katsoo kotona tai pyydän jotain hakkeria katsomaan.  Kiitokset.

Eikä kuiva pakkaskelikään auttanut, vaan C2 hyyty risteykseen myös eilen. Olin pysähdyksissä kytkin pohjassa, vaihde päällä ja jarru tietysti ja akkuvalo jälleen sytty ja sitikka sammu. Ukko oli kyydissä ja sano vaan, että mitä erilaista teit kuin normaalisti; ei voinu vastata muuta, ku että toimin niin kuin aina. Sitte sano, että eihän toi sammuminen haittaa, kun lähtee kuitenkin käyntiin ja mä taas pyörittelin silmiäni, että vai ei haittaa..... ei siis menty Veholle, enkä ole vielä laittanut myynti-ilmoitusta... ??? ???
Nyt aamulla kun tulin töihin tossa kelissä, niin kaikki oli taas normaalisti eikä sammunu; on viheliäinen vaiva tolla mun autolla.

Xari

Tuohon nyt pitää vaan ensin ostaa se näyttö ja se ei ole ihan halpa, tietoa sitten saakin läjäpäin, tuo bluetooth systeemi olis halpa mut vaatii oikean mallisen puhelimen oikeilla ohjelmilla.

Ei tuossa olis mitään maa- tai akkuvikaa, xsaroissa on ainakin ollut viallisia akun maajohtoja joka aiheuttaa läjäpäin outoja vikoja.

Sipe

Ai jaa, no en mä tohon autoon enää kovin paljon rahaa viitsi pistää eli jää lämpötila näyttämättä. Keittäköön sitten kun keittää ja varotusvalot syttykööt.

Mun entinen oli xsara, siinä ei ollu oikeastaan mitään vikaa ja kulkikin ihan hyvin verrattuna tähän nykyseen.

Ukko on väittänyt, ettei akussa ole vikaa, tosta maajohdosta ei ole tietoa, mutta kysäsenpä jälleen illalla, josko vielä vastaisi jotain. Tota akkuhommaakin olen kysellyt monen monituista kertaa, ja aina vaan väittää, että se on hyvä ja kunnossa. Kertaakaan sitä ei ole vaihdettu ja mä olen ajellut vuodesta 2008.

PicassoHDI

Siis se sammuu tyhjäkäynnillä eikä ajossa?  Tyhjäkäynti säädinmottori likainen tai viallinen.