C2:n käyntiongelmat

Aloittaja Sipe, tammikuu 10, 2013, 19:38:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xari

Jos ensin syttyy latausvalo ja sitten sammuu?

PicassoHDI

Toinen vikakohde lienee konehuoneen sulakerasian pohja.

Sipe

Auto ei sammu aina kun on tyhjäkäynnillä, mutta useimmiten toi sammuminen tapahtuu tyhjäkäynnillä. Nyt aamulla sammu yhden kerran tyhjäkäynnillä ja yhden kerran olin ottamassa vauhtia, ja kakkosvaihde oli päällä ja akkuvalo sytty ja piti starttailla. Moottoritiellä ajaessa ei ole sammunu kertaakaan tuon vian olemassaolon aikana.

Ja kumma juttu, mun työmatka on ensin taajama-alueella ajoa, eli suht hiljaista vauhtia, sitten moottoritietä kovemmalla vauhdilla ja sitten jälleen taajamanopeuksilla ja siinä toi sammuminen yleensä tapahtuu. Sama tapahtuu kotimatkalla, on pari kertaa sammunu parin metrin päähän pihasta; yks kaks ohjaus "jäykisty" ja akkuvalo paloi; en edes huomannu, että auto on sammunu; ihmettelin vaan, että mikähän tohon ohjaukseen tuli...

Ja selvennykseksi, yhtäkkiä akkuvalo vaan syttyy ja auto sammuu, ja ennen akkuvalon syttymistä auto on toiminut normaalisti, ei pätki, eikä anna mitään valtakunnan oireita; käy ns. tasaisesti. Toihan se viheliäistä onkin, kun ei pysty ennustamaan milloin sammuu. Ton jälkeen kun auto on sammunu, se ei käynnisty pelkällä avaimella vaan pitää painaa kaasua startatessa. Aamulla rupesin sitte tekemään niin, että kun pysähdyin johonkin, kässäri päälle, vaihde vapaalle ja painelin kaasua.

Sammuminen tapahtuu 99, 9 %:sti, kun auto on lämmin ja sillä on jo jonkin matkaa ajettu. Ei siis sammu ns. kylmänä.

Mä kerään nyt ukolle vikalistaa, josko nyt viikonloppuna viitsis autolle jotain tehdä.

elikkä 1. tyhjäkäynnin säädinmoottorin tarkistus, 2. konehuoneen sulakerasian pohjan tarkistus, 3. bensatankin suodattimen tarkistus (koska ei ole erillistä polttoainesuodatinta) ja 4. akun maajohdon "tarkistus". Tosta akun maajohdosta kysyin, ja sano, että on tarkistanut sen akun päästä, ei moottorin puolelta.

Sipe

ai niin, en osaa sanoa, syttyykö akkuvalo ensin ja auto sammuu sitten, vai sammuuko auto ensin ja sitten syttyy akkuvalo. Vai tapahtuuko samaan aikaan.
Sammumista ei aina oikein huomaakaan, ennenkuin yrittää lähteä liikkeelle eikä mihinkään pääsekään ja akkuvalo onkin jälleen palamassa. Radio pelaa ja ajovalo-merkkivalot palaa ihan kuin olis käynnissä. Duunissa kaverit sanoo, että olet outo tyyppi, jos et huomaa, että auto on sammunu.... mutta häpeäkseni se on tunnustettava..

Renee

Tuota onko sitä kierroslukumittaria autossa ja paljon se näyttää kun kone on lämmin.Toiseksi ihan hyvin sekataan noi sähköjutut eli koen ei sammu siitä syystä jos se sytysvirta katkeaa eli liitokset ja puola ja muut jutut sekataan,Ja tärkein tankki täyteen 98 bensaa  pullo sen joukkoon suuttimein puhdistusainetta Valvoline tai muu vastavaa.Ja avaimet uklkelillee ja sanot annaa runtua 50 kilometriaa kierrokset siinä 5000 pinnassa ja käyttääpieniä vaihteitaa että ei mene kortii sano sitteen tämäkin.Jos auto karstainen ja nokinen tämä jeesaa.Kerro sitten autoiko asiaa,Jos mummo vauhtiaa ajetaan ne autot ei tykkää siitä.Tiedän yhden mersunn meni myyntiin kun lyhyttä matkaa ajettii lämmöt ei kerennyut oiken nousta ja ainaa noita anturi vikoja herjasi ja muita ongelmia.Muistkaa aina käskeä noita autoja ei ne menee siitä rikki en ainakaan ole kuullut.

Sipe

On siinä kierroslukumittari ja asteikko on muistaakseni 1-9, jos noin niinkuin rauhallisesti ajelee, on kierrokset kolmosen kohdilla, riippuu tietysti nopeudesta. Toi auto kun ei kauhean nopeasti kiihdy, niin kierrokset kasvaa kiitettäväksi, kun motarille menee liikenteen sekaan; mulla on tapana käyttää kolmosvaihdetta ja nostaa nopeus sillä n. 100 km/h, kierrokset on varmaan jossain 7-8 kohdalla, ei ihan punaisella. Ukkeli on ilmeisesti epäillyy karstaa myös, koska huudattaa autoa välillä. En mäkään nyt ihan mummo vielä ole, saatikka että köröttelisin mummovauhtia, vaikka kaasu pohjassakaan tolla ei nopeesti pääse.

Mä annan ukkelille ton vikalistan, ja katotaan miten etenee (tietysti, jos se jotain suostuu tekemään).

Tota Valvolinea en ole koskaan laittanut; laitoin siitäkin muistilapun. Siis koko pullollinen kerralla, kun tankkaan auton?

Mä ajelen nyt kun lähen himaan, isoilla kierroksilla (ainakin toi 5000 eli mun autossa 5) ja ns. huudattaa tota vehettä, sen mäkin osaan....

Renee

Siinä pullossa on sekoitussuhde mutta useasti täysi tankki ja pullo ainetta.Hanaa vaan näytä niille "lippispäillle" kuinka autolla oiken ajetaan.

PicassoHDI

Vaihtaisin nyt kuitenkin sen tyhjäkäyntimoottorin. Se voi autosi sammuttaa esim jos vaihdat vaihdetta tai painat kytkimen pohjaan tai auto tyhjäkäynnillä. Akkuvalo syttyy kun moottori sammuu.

Sipe

Mä olen samanlainen kuin ne lippispäiset ukkelit tolla C2:llani. Kiva olla ohituskaistalla ja kaasu pohjassa ja on tien tukkona.... :-\

Nyt lopetan tämän neuvojen kysymisen. Vein tänään ukolle teidän antamia vinkkejä autoni korjaamiseksi; se katso listaa ja sano, että liian iso homma, vie maahantuojalle  :-\

Mä päätän viikon sisällä vienkö Veholle korjattavaksi (kysyn kyllä hinta-arvion), jos on kohtuullinen, korjautan, tai jos maksaa maltaita, myyn koko %¤#&(&¤-sitikan viallisena jollekin  >:(
Jos vien korjattavaksi ja vika selviää, kerron siitä tässä sanomaketjussa jossain vaiheessa  :)

Kiitokset kaikille vinkkejä ja neuvoja antaneille ja hyvää kuluvaa vuotta ja toivon, että teidän sitikat toimii  :)

T. Sipe

PS. tulipa viesti sillä aikaa kun olin lähettämässä omaa viestiäni. Kiitos PicassoHDI, kerron vielä ukolle. Jos sitä ei kiinnosta korjata, niin vien Veholle. Palaan siis jossain vaiheessa kertomaan, jos vika löytyy.

Renee

Toivotaan etä auto tulee kuntoon kun tuo epävarmuussa kun on aina pahinta mitä pitää vältää kun liikkuu näissä -25 asteen pakkasessa autolla.

oddjob58

Lainaus käyttäjältä: Sipe - tammikuu 17, 2013, 14:54:33
mulla on tapana käyttää kolmosvaihdetta ja nostaa nopeus sillä n. 100 km/h, kierrokset on varmaan jossain 7-8 kohdalla, ei ihan punaisella. 

Johan tuo 1.1  kone räjähtää tuolla ajotyylillä
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Renee

Joo kyllä sitä mittaria kannattaa seurataa ellu menee yli noi jutut eli pysytäämn tuossa 5000 vaan .Kyllä siinä karstat palaa jos pitää taisaisena ne kierrokset

Sipe

Mä muistin väärin ne kierrosmittarijutut. Autossa on asteikko 1-8 ja punaisella on 6-8, eli mä olen kiihdyttäny just siihen 5000 kierrokseen; eikä auto ole kertaakaan räjähtänyt. Nelosella se ei kiihdy enää mihinkään, korkeintaan kuski kiihtyy...

Sen verran uutta kuuluu, että perjantaina haettiin Veholta tyhjäkäyntimoottori ja lauantaina se vaihdettiin. Lauantaina pyörittiin sitten siellä ja täällä, vaikka oli karsee pakkanen, eikä auto sammunu.
Ukko vinoili mennessämme Veholle, että hän ei ainakaan ostaisi noin kallista osaa, kun auto ei sammu kuin silloin tällöin; mutta homma oli just niin kun PicassoHDI kertoi ja pidin pääni.

Nyt C2 on sitten koeajossa ja toivotaan, että PicassoHDI on oikeassa.
Palaan asiaan jossain vaiheessa ja kerron toimiiko vaiko jatkaako sammumista.

PicassoHDI

Toivottavasti tuli kuntoon.

Sipe

Heippa; ukkeli ajo silloin lauantaina ja mä istuin vieressä, enkä huomannu oikeestaan mitään muuta, kuin ettei auto sammunu. Tänään lähdin aamulla töihin ja huomasin jo heti pihassa, että C2 suorastaan kehrää; kävi jotenkin eri lailla (niinkuin pehmeemmin) kuin aikaisemmin. Matkalla sitten kokeilin kaikenlaisia juttuja, annoin auton mennä vaihde vapaalla liikennevaloihin jne. eikä se sammunu; kehräsi vaan kuin kissa  :)

Mä en kovin usein ole maanantaisin hyvällä päällä, mutta tänään on työkaveritkin huomautellu, että mitäs sulle on tapahtunu, kun olet noin hyvällä päällä.

Ehkä sitten, kun C2 on viikon tai pari toiminu sammumatta, niin lopullinen luottamus autoon on palannut ja pääsen piruilemaan ukolle. Palaan asiaan jälleen, jos ongelma palaa, muutoin suuret kiitokset sinulle  :) :) :) :) :)

hp10a10

Paljonko muuten maksoi se tyhjäkäyntimoottori ja oliko se hankala vaihtaa?

Sipe

Toi "tyhjäkäyntimoottori" makso Veholla vähän alle 350 euroo C2:een. Ukko vaihto sen; ei puhunu ainakaan ongelmista eikä sillä kovin kauaa hommaan menny. Se vanha tyhjäkäyntimoottori, joka autossa oli, ei ollu kuulemma likainen, eli siinä oli sitten jotain vikaa. Ukko on nyt matkoilla (eikä varmaan halua kuulla mitään mun autosta vähään aikaan). Voin kysästä kun tulee, että oliko vaihtamisessa jotain erikoista.

Ja osa kannatti kyllä vaihtaa, koska auto kehrää edelleen kuin kissa, eikä ole sammunu.  :) Laitoin jopa Metallican levyn soimaan tänään aamulla.... (musiikkia ei voinu aiemmin oikein kuunnella, koska piti kuunnella autoo).

Sipe

Kissani kehrää edelleen, mutta tänään se menetti yhden henkensä eli sammu jälleen, kun töiden jälkeen kävin kaupassa ja olin tulossa kotiin. Yks kaks vaan, en tiedä, olinko vaihtamassa vaihdetta, mutta auto ei ollu ainakaan pysähdyksissä: akkuvalo vaan loisti silmään. Sammuminen oli nyt jotenkin tosi kummallinen, ihan erilainen kuin ennen korjaamista; enkä osaa selittää sitä tarkemmin. Jos jatkaa sammumista, vika ei ollu siinä tyhjäkäyntimoottorissa. :-\

Jesseteippi

Saattais se olla bensiinipumppuki olla rikki  :?

Renee

Aika kallista homma tuo korjailu ja ei tule kummiskaan kuntoon.Muttaa kuten tuollaa kerrotiin jo seuravaa "Vieläkö Citikkaa käy ja kuinka se kotiasentaja otti vastaan tämän" irroita bensapumppu ja putsaa suodatin" jutskan." Ja jos siinä vika  vaihtaa suosiolla maksaa vähemmän kuin tuo tyhjäkäynti osa eli muistaakseni merkkiliike siinä 280€ pintaan ainakin tuossa C3

Sipe

Kalliiks on tullu ton katiskan korjailu, uutta osaa on vaikka kuinka. Se tyhjäkäyntimoottori makso vähän alle 350 euroo Veholla. Sen olen huomannu, että kierrokset on sen asentamisen jälkeen pikkusen pienentyny. Mutta jos kierrokset on pienentyny, niin sammuuko silloin myös helpommin?
Tänä aamuna ei sitten cd:tä autossa enää soiteltukaan, vaan yritin kuunnella ja katsella ja vaikka mitä, että huomaisin, jos sammuu, mutta ei tehnyt sitä tänä aamuna; siitäkin pitäisi varmaan iloita.... mutta maha tulee kipeeks, kun autolla joutuu jonnekin lähtemään.

Ukkelille sanoin silloin aikaisemmin siitä bensapumpusta ja suodattimesta, mutta silloin se sano, että on liian kova homma, vie Veholle.... enkä vieny sen takia... :-\

Ukkeli tulee vasta viikonloppuna, voin taas yrittää, josko viitsis katsoa sitä bensapumppuu ja suodatinta. Aattelin just nyt, että eihän tämän homman tarkistamiseksi/korjaamiseksi tarvii mennä Veholle, vaan joku muukin korjaamo/korjaaja voi sen tehdä, vai?

Tää mun auto kannattaa varmaan myydä osina eikä kokonaisena; jos tuntuu jossain vaiheessa, että hommaan toisen... ei voi sanoa muuta kuin harminpaikka, tää auto aiheutti mulle elämäni ekan autokuumeen; tota kuumetta ei enää kyllä ole.  :-\

Renee

Sen penkin alla olevan polltoainepumpun vaikka kukaa katsoo tai vaihtaa turhaa sitä Vehoa siihen sotkea.Voihan ollaa vain hapettunut liitois tai muu pieniseikkaa siellä pumpun luona.Taidat ollaa niin että päivittäin tarvitse autoa tai onko siinä lahellä mitään korjaamoa joka pystyy tekemään tämän huoltohomman.Ainakin ei tarvitse  ajatellaa jos sittenkin siinä on vika,
Kyllä se auto kokonaisena kannattaa myydä pääsee kerralla eroon.

Sipe

Ok, katson ensin, jatkaako sammumista nyt loppuviikolla. Eilen rupes jalat oikeesti tutisemaan; hyvä kun sain pysymään polkimilla. Jos sammuilee, niin varaan alkuviikosta ajan johonkin korjaamoon; josko tsekkaisivat/korjaisivat mainitsemasi homman. Kyllä täältä julkiset kulkee, mutta matkaan pitää varata aika lailla pidempi aika.... tulee työpäivälle pituutta... no pääseehän himaan nukkumaan.

Tulee nyt vaan kuitenkin mieleen, että jos vika ei ole siinäkään, niin mitäs sen jälkeen..... ??? Näyttäis mun ammatti muuttuneen koeajajaksi...  :-\

Renee

Testikuljettaja,niin noita vioista on ainaa hakemissta jos eivä anna sitä vikoodia jota kirjanoppineet kertovat ainaa oikena tapana korjataa,Minä ajettelen muutoin muttaa syy on siinä että 57v ilman koodeja noi autot on tullut kuntoon aina.Mutta positiivinen luonnee autta aina,muista se.

Sipe

Testikuljettajana ei ole kiva olla... eikä siinä positiivinen luonnekaan auta, vaan joku, joka tietää missä vika.

Eikö tässäkään foorumissa ole ikinä ollu kenelläkään C2:ssa samanlaista vikaa? En ymmärrä.... Ukko pyörittelee päätään, kahdessa eri Vehossa ukkeli pyöritteli päätään ja mun silmät senkun pyörii päässä, varsinkin kun olen auton ratissa: vahdi kierrosmittaria, vahdi syttyykö akkuvalo, kuuntele moottorin ääntä, tarkkaile liikennettä, aja joustavasti ja ole koko ajan vappaana, jos sammuukin ykskaks  :-\