Kirjoittaja Aihe: C5 III Talviongelmia  (Luettu 18382 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikko

• "C4"
  • Peukkuja: 1
C5 III Talviongelmia
« : Joulukuu 27, 2012, 14:43:32 »
Laitetaan nyt tännekin puolelle kyselyä, kun patongissa on hiljaista...

Jos jollain olisi ideoita näiden ominaisuuksien korjaamiseen:

1) Konepellin avausvaijeri jäätyy pakkasilla ja konetilaan ei ole mitään asiaa.
En tarkoita sitä pitkää vaijeria vaan lyhyttä joka menee muovivivulta tuulihaalle.
Yritin saada sitä jo kerran aiemmin kuivaksi ja öljyttyä aseöljyllä, mutta se on aina jäässä jos on pakkasta.
En ihan äkkiä myöskään keksinyt miten sen vaijerin saisi sieltä käteen.

2) Ikkunat jäätyy talvella kiinni.
On perin ärsyttävää kun joutuu työn puolesta kulkemaan puomeilla ja porteilla joissa on lukulaitteet ja ikkunaa ei saakaan auki.
Oven raosta ei onnistu joka paikassa lukulaitteen käyttö kun on niin ahtaita paikkoja ja betonikorokkeita joihin oven reuna osuu.

3) Viimasuojista huolimatta konetilaan tulee lunta
300km ajo lumipyryssä aiheutti epätasaista ryntäilevää tyhjäkäyntiä ja omituista värinää.
Muutenkin tuntui siltä että kovin kauaa ei olisi enää päästy eteenpäin, tehot puuttuivat myös.
Ei vikakoodeja.
Kun sitten sain autoa vähän sulatettua ja konepellin auki niin siellä oli aika paljon lunta.
Pohjamuovi ja sisälokasuojat ovat ehjiä. Lumi näyttäisi tulevan sisään jostain akun kohdilta.
Kun auto sulaa tallissa, niin se käy taas kunnolla. Eli jossain oli jäätä missä ei olisi pitänyt olla.
Pitääkö noiden viimasuojien olla jommassa kummassa reunassa? Nehän eivät peitä koko ritilää ja nyt ne on asennettu keskelle niin että molemmilla reunoilla on aukot.

Noista jos pääsisi eroon niin saattaisin ajaa tällä seuraavankin talven.
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Poissa MarkoCee

• "C3"
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #1 : Joulukuu 27, 2012, 17:14:12 »
Kohtaan kolme: tuo alempi viimasuoja tulisi olla enempi pelkääjän puolella, melkein maskin reunassa. Kuskin puolen reunaan jää kymmenisen senttiä paljasta pintaa. Ainakin sen mukaan jyystivät Auto-bonissa viimasuojaan reijän asentamalleen lohkolämppärin pistokkeelle.

Poissa CelaVii5

• "C8"
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
« Vastaus #2 : Joulukuu 27, 2012, 19:40:04 »
Minusta ne molemmat viimasuojat tulee edestäpäin katsottuna vasempaan reunaan, eli apparin puolelle. Suojien päiden muotoilu antaa näin ymmärtää, ja ihan mukavasti ne tuntuu paikalleen istuvan.

Tuulihaan vaijerimekanismin jäätymiseen auttaa perusteellinen putsaus ja voitelu, näin muistelen tältä foorumilta lukeneeni. Mullakin jäätyi pesussa käynnin jälkeen, laitoin reilusti voiteluainetta vaijeriin ja mekanismiin kun sain sulateltua, saa nähdä miten toimii jatkossa.

Ikkunoiden jäätyminen lienee ongelma kaikissa autoissa, toki ihmetystä tässä tapauksessa herättää ikkunoiden alareunan tiivisteen kourumainen muotoilu...

Poissa Huikko

• "C4"
« Vastaus #3 : Joulukuu 27, 2012, 21:00:09 »
Kiitos vastauksista.

Ikkunat varmaan jäätyvät kaikissa autoissa, mutta tässä jäätyy myös tuo mekanismi vaijereineen ja sitä ei saa sulaksi esim lämmityslaitteella kuten olen muista ennen saanut ikkunat auki. Tuo on umpijäässä kun jäätyy.

Poissa c5tomaatti

• "C5"
  • C5 Exclusive Tourer HDI automatic 2016
« Vastaus #4 : Joulukuu 28, 2012, 05:27:08 »
Kiitos vastauksista.

Ikkunat varmaan jäätyvät kaikissa autoissa, mutta tässä jäätyy myös tuo mekanismi vaijereineen ja sitä ei saa sulaksi esim lämmityslaitteella kuten olen muista ennen saanut ikkunat auki. Tuo on umpijäässä kun jäätyy.

Vastasin joskus samasta aiheesta näin; "Tuntuu jäätyvän kovin helposti. Olen ratkaissut ongelman seuraavasti: Porataan pieni reikä syylärin edessä olevaan suojamuoviin (pissapojan säiliön puolelle) ja ja sieltäohut vahva naru suoraan avausmekanismin hakaseen. Hakasessa sopivasti reikä, mihin narun saa hyvin kiinnitettyä. Toiseen päähän joku sopiva rengas tai vastaava, josta on hyvä vetäistä konepelti auki. Toimii kuin junan vessa, eikä jäädy koskaan."

Toimii edelleenkin loistavasti. Tuo ikkunoiden jäätyminen on iso ongelma. Minulla on ollut ykkös-, kakkos- ja kolmoskoppainen C5 ja ainoastaan tässä viimeisessä tuo ongelma. Jotain on tehty toisin, vaan enpä tiedä mitä. Inhottava ominaisuus.

Aikaisemmissa malleissa viimasuojat menivät päästä päähän, eikä lumiongelmaa ollut. Ei myöskään mitään ongelmaa moottorin jäähdytyksen kanssa, vaikka koko keula oli ummessa.

Poissa CelaVii5

• "C8"
  • C5 III HDi 240 Tourer
« Vastaus #5 : Joulukuu 28, 2012, 09:21:14 »
Kiitos vastauksista.

Tarkoitat siis oven sisällä olevaa ikkunannostimen vaijerimekanismia? Sehän ilmeisesti kerää jostain syystä vettä ja ruostuu, siksi on noita ikkunannostimia hajoillut. Pitäisi varmaankin voidella tuo vaijerisysteemi perusteellisesti, niin voisi välttyä kummaltakin ongelmalta. En ole kylläkään itse havainnut että tuo mekanismi olisi jäätynyt, mutta toisaalta ei ole ollut tarvetta ikkunoita paljoa availla.

Tmu

• Vieras
« Vastaus #6 : Joulukuu 28, 2012, 14:27:14 »
3)-kohtaan kommenttina:
Samaa mieltä maski-/viimasuojan paikasta eli apparin puoleiseen reunaan.

En tiedä onko muissa HDi koneissa sama, mutta omassani (HDi 170) on ulkopuolisen viimasuojan lisäksi konehuoneessa vipu jolla ilmanotto? säädetään kesä/talvi asentoon. Ilmeisesti tällä estetään pöllyävän lumen pääsyä vääriin paikkoihin eli jos muistakin HDi koneista tämä vipu löytyy niin se kannattaa tarkastaa, että on talvi-asennossa.

Poissa MartyMcFly

• "C5"
« Vastaus #7 : Joulukuu 28, 2012, 19:32:14 »
Missä päin konehuonetta tuo vipu on ja miltä se näyttää?
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

Poissa c5tomaatti

• "C5"
« Vastaus #8 : Joulukuu 28, 2012, 20:06:32 »
3)-kohtaan kommenttina:
Samaa mieltä maski-/viimasuojan paikasta eli apparin puoleiseen reunaan.

En tiedä onko muissa HDi koneissa sama, mutta omassani (HDi 170) on ulkopuolisen viimasuojan lisäksi konehuoneessa vipu jolla ilmanotto? säädetään kesä/talvi asentoon. Ilmeisesti tällä estetään pöllyävän lumen pääsyä vääriin paikkoihin eli jos muistakin HDi koneista tämä vipu löytyy niin se kannattaa tarkastaa, että on talvi-asennossa.

Ei sitä ainakaan meidän autosta löydy. Hyvä idea, mutta miksi ei toiminnassa, koska käsikirjassakin siitä mainitaan.

Tmu

• Vieras
« Vastaus #9 : Joulukuu 28, 2012, 20:12:22 »
Tuo "talvisuoja" vipu löytyy suoraan koneen etupuolelta miltei etummaisen muovikatteen alta. Ohjekirjan mukaan olisi HDi 160 ja 240 koneille, mutta kyllä se tosta HDi 170 koneesta löytyy ihan samasta kohtaa kuin missä näkyy tuossa ohjekirjassa HDi 160 kuvassa.

Poissa Huikko

• "C4"
« Vastaus #10 : Joulukuu 28, 2012, 21:35:04 »
Ei ole tuommoista 110HDi:ssä ainakaan.

Poissa Huikko

• "C4"
« Vastaus #11 : Joulukuu 28, 2012, 21:55:17 »
Tarkoitat siis oven sisällä olevaa ikkunannostimen vaijerimekanismia? Sehän ilmeisesti kerää jostain syystä vettä ja ruostuu, siksi on noita ikkunannostimia hajoillut. Pitäisi varmaankin voidella tuo vaijerisysteemi perusteellisesti, niin voisi välttyä kummaltakin ongelmalta. En ole kylläkään itse havainnut että tuo mekanismi olisi jäätynyt, mutta toisaalta ei ole ollut tarvetta ikkunoita paljoa availla.

Tarkoitan kyllä juu. Ikkuna jäätyy ensin tiivisteeseen kiinni, mutta suurempi ongelma on sen vaijerimekanismin jäätyminen. Tuonne menee aika surutta vettä sateella kun se tiiviste on huono. Ajon aikana saattaa käydä niin että ikkuna toimi lähtiessä, muttei enää tullessa koska se on jostain ensin sulanut ja sitten taas jäätynyt viiman tms. vaikutuksesta. Ainakin olen löytänyt porista yhden parkkihallin mistä ei pääse pois jos ikkuna ei aukea, tampereellakin on muutama. Puomi on niin lähellä ettei autoa saa riittävän eteen että oven raosta saisi lipukkeen ujutettua.

Muutenkin tulee ihan idioottiolo temppuilla ja taiteilla normaalien asioiden kuten parkkihallissa käymisen, tankkamisen tai konepellin avaamisen kanssa.

Poissa Basbarduu

• "C8"
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
« Vastaus #12 : Joulukuu 29, 2012, 15:56:51 »
Viimasuojat siten että ne on syylärin edessä mutta ei välijäähyttimen eessä. Sen takia ne ei oo täys mittasia. Ainaki mun mielestä ois järkevää ja meillä on nuin.
If in doubt, go flat out.

Poissa Huikko

• "C4"
« Vastaus #13 : Joulukuu 29, 2012, 20:34:04 »
Viimasuojat siten että ne on syylärin edessä mutta ei välijäähyttimen eessä. Sen takia ne ei oo täys mittasia. Ainaki mun mielestä ois järkevää ja meillä on nuin.

Ömm...eli siellä repsikan puolen nurkissa molemmat viimasuojat?

Poissa West

• "C2"
  • **
« Vastaus #14 : Joulukuu 30, 2012, 01:33:41 »
Tuosta konepellin avausvaijerista on ollut juttua jo aiemmin täällä: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,16836.0.html

Omastakin meni tuo vaijeri jumiin. Pistettiin auto talliin sulamaan ja saatiin konepelti auki. Vaijerin saa irti kun sen napsauttaa ensin avausmekanismista irti pihdeillä (varovasti sitten, itse hajotin vaijerin tässä kohtaa). Sen jälkeen vetämällä irti muovilevystä ja itse kahvakin lähtee kun sitä muistaakseni vetää.

On aiemmin kokemusta vaijereista (työkoneissa) ja siitä että niihin kertyy kosteutta. Jos vaijerissa on sopiva mutka, niin kosteus kertyy sinne ja jäätyy talvella ja jumittaa vaijerin. Pistettiin vaijeri pystyasentoon ja laskettiin sen läpi tenua. Kun kahvaosan laittaa ylös, niin kaikki kaapelin sisällä oleva mönjä valuu vaijerin toisesta päästä ulos. Sinne olikin kertynyt paljon kaikenlaista.

Kokemukseni mukaan tuota vaijeria ei saa toimimaan pelkkää öljyä/CRC:tä lisäämällä, vaan sinne pitää laittaa jotain mikä sulattaa jäätä.

Uusi vaijeri+kahva maksaa marmoritiskillä 19,20 euroa, joten tarkoituksena olisi hakea uusi vaijeri. Tuo puhdistettu ja etanolisoitu vaijeri tuntuu nyt pelaavan oikein hyvin. Ajattelin uuteen vaijeriin rakentaa jotain suojaa, joka estäisi lian ja kosteuden pääsyn sisään.  Rasvan laittaminen päihin kuulemma auttaa. Lasinpesunesteen kaataminen kahvan päähän ja vaijerin pumppaaminen voi myös auttaa.
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Poissa Huikko

• "C4"
« Vastaus #15 : Joulukuu 30, 2012, 20:29:03 »
Olisiko jollain kuvaa siitä miten alatiiviste on ovessa kiinni ja miten se irroitetaan?

Poissa c5tomaatti

• "C5"
« Vastaus #16 : Joulukuu 31, 2012, 08:53:45 »
Tuosta konepellin avausvaijerista on ollut juttua jo aiemmin täällä: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,16836.0.html

Omastakin meni tuo vaijeri jumiin. Pistettiin auto talliin sulamaan ja saatiin konepelti auki. Vaijerin saa irti kun sen napsauttaa ensin avausmekanismista irti pihdeillä (varovasti sitten, itse hajotin vaijerin tässä kohtaa). Sen jälkeen vetämällä irti muovilevystä ja itse kahvakin lähtee kun sitä muistaakseni vetää.

On aiemmin kokemusta vaijereista (työkoneissa) ja siitä että niihin kertyy kosteutta. Jos vaijerissa on sopiva mutka, niin kosteus kertyy sinne ja jäätyy talvella ja jumittaa vaijerin. Pistettiin vaijeri pystyasentoon ja laskettiin sen läpi tenua. Kun kahvaosan laittaa ylös, niin kaikki kaapelin sisällä oleva mönjä valuu vaijerin toisesta päästä ulos. Sinne olikin kertynyt paljon kaikenlaista.

Kokemukseni mukaan tuota vaijeria ei saa toimimaan pelkkää öljyä/CRC:tä lisäämällä, vaan sinne pitää laittaa jotain mikä sulattaa jäätä.

Uusi vaijeri+kahva maksaa marmoritiskillä 19,20 euroa, joten tarkoituksena olisi hakea uusi vaijeri. Tuo puhdistettu ja etanolisoitu vaijeri tuntuu nyt pelaavan oikein hyvin. Ajattelin uuteen vaijeriin rakentaa jotain suojaa, joka estäisi lian ja kosteuden pääsyn sisään.  Rasvan laittaminen päihin kuulemma auttaa. Lasinpesunesteen kaataminen kahvan päähän ja vaijerin pumppaaminen voi myös auttaa.

Tehkää sama juttu, minkä tuossa yläpuolella olevassa linkissä kerroin. Ei koskaan enää temppuilua jäätyneen vaujerin kanssa ja on samalla katkenneen vaijerin varmistus.

Poissa CelaVii5

• "C8"
  • C5 III HDi 240 Tourer
« Vastaus #17 : Joulukuu 31, 2012, 13:36:33 »
Siihen mitään varmistuksia tarvii... mä avasin ihan kädellä tuulihaan kun huollossa oli jäänyt tuo vaijeri irti. Ei toki koske lentopalloilijoita.  ;D

Poissa c5tomaatti

• "C5"
« Vastaus #18 : Joulukuu 31, 2012, 13:41:04 »
Siihen mitään varmistuksia tarvii... mä avasin ihan kädellä tuulihaan kun huollossa oli jäänyt tuo vaijeri irti. Ei toki koske lentopalloilijoita.  ;D

Kiva, jos on kätilön kädet!

Poissa Huikko

• "C4"
« Vastaus #19 : Tammikuu 03, 2013, 19:55:49 »

Mulla on kyllä pienet kädet, eikä ole lähelläkään että sen saisi käsin auki. Onko suvussa pitkäsormisia? Esim ET?
Tarkennatko mitä tarkkaan ottaen onnistuit kääntämään käsin? Sitä itse hakaako siitä päältä?

Poissa CelaVii5

• "C8"
  • C5 III HDi 240 Tourer
« Vastaus #20 : Tammikuu 03, 2013, 20:17:23 »

Mulla on kyllä pienet kädet, eikä ole lähelläkään että sen saisi käsin auki. Onko suvussa pitkäsormisia? Esim ET?
Tarkennatko mitä tarkkaan ottaen onnistuit kääntämään käsin? Sitä itse hakaako siitä päältä?

Ei ole ET sukulainen - tietääkseni.  ;D 

Joo hakaa jouduin kääntämään, koska vaijeri oli siis irti. Ja tämähän tapahtui kesäkelillä, en tiedä onnistuisiko edes talvella kun mekanismi varmaankin jäykempi. Käden vaan ujutin siitä keskikohdalta pellin ja maskin välistä, ja sormilla ulottui hakaa kääntämään sen verran että aukesi.

Poissa sitikkaporo

• "C4"
« Vastaus #21 : Tammikuu 03, 2013, 23:46:41 »
Ei mullakaan kourat ole kuin metsurilla mut ei toivoakaan saada tuulihakaa auki käsin. Onnistui parhaiten metrisellä kepillä työntämällä kuskin puolen umpion päältä kepillä kohti hakamekanismia. Ton vaijerin vaihto ei oo kummonen operaatio, en tosin kuvaa ottanu hommasta. Päällimuovia vähän raottaen homma selviää kun katsoo miten vaijeri on asenneltu.

Nuo herkästi jäätyvät ikkunat ottaa pattiin kans melkosesti, tiivisteet on suunniteltu tuttuun tapaan punkkupäissään aivan varmasti. Ja asiakkaat hoitaa kenttätestauksen. Liekö C6:ssa samaa vikaa? Siinä tosin taitaa olla kehyksetön ikkuna. Tai sitten DS5:ssä??
C5 X7 140 HDi Tourer -09, XM 2.0 Berline -95, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa Ceepra

• "C1"
  • *
« Vastaus #22 : Tammikuu 04, 2013, 10:08:34 »
Niinhän siinä meikäläiselläkin kävi, että konepellin avausvaijeri kohmeessa ja se muovilirpake, jolla vaijeria vedetään napsahti katki. Tuulihaka on ihan helppo avata normaalikokoisen miehen normaalikokoisella kädellä ujuttamalla käpälä keskikohdan vasemalta puolelta sisään n. 30cm ja kääntämällä tuulihakaa vasemalle. Tuulihaka on "korkeimmalla" ja siihen käsi osuu ensimmäisenä jos edes lähellekään oikeaa kohtaa koskettelee. Samalla kun tuulihakaa kääntää, pitää konepeltiä laskea pari senttiä, koska tuulihaka on muodoltaan kaareva.

Aikamoinen lapsus mun mielestä se muovilirpake. En tosin viitsi korjata sitä, koska konepellin saa niin helposti muutenkin auki. Asiasta tietämättömälle se voi olla suurempi ongelma.

Poissa KariM

• "C8"
  • Peukkuja: 24
« Vastaus #23 : Tammikuu 04, 2013, 15:10:53 »
Liekö C6:ssa samaa vikaa? Siinä tosin taitaa olla kehyksetön ikkuna.

Niissä on vielä potentiaalisempi pommi: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,17436.msg130204.html#msg130204

Poissa Huikko

• "C4"
« Vastaus #24 : Tammikuu 04, 2013, 19:18:40 »
Subaru osasi tehdä 20 vuotta karmittomat lasit autoon ilman ongelmia. Olisi voinut edes vähän luntata miten...
Tuo sama ongelma on BMW/Minissä, että ei PSA yksin tuon probleeman kanssa ole.