Kirjoittaja Aihe: C5 III Talviongelmia  (Luettu 16831 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ex-rättäristi

• Vieras
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #75 : Tammikuu 20, 2013, 16:24:36 »
Tuosta konepellin avausvaijerista on ollut juttua jo aiemmin täällä: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,16836.0.html

Omastakin meni tuo vaijeri jumiin. Pistettiin auto talliin sulamaan ja saatiin konepelti auki. Vaijerin saa irti kun sen napsauttaa ensin avausmekanismista irti pihdeillä (varovasti sitten, itse hajotin vaijerin tässä kohtaa). Sen jälkeen vetämällä irti muovilevystä ja itse kahvakin lähtee kun sitä muistaakseni vetää.

On aiemmin kokemusta vaijereista (työkoneissa) ja siitä että niihin kertyy kosteutta. Jos vaijerissa on sopiva mutka, niin kosteus kertyy sinne ja jäätyy talvella ja jumittaa vaijerin. Pistettiin vaijeri pystyasentoon ja laskettiin sen läpi tenua. Kun kahvaosan laittaa ylös, niin kaikki kaapelin sisällä oleva mönjä valuu vaijerin toisesta päästä ulos. Sinne olikin kertynyt paljon kaikenlaista.

Kokemukseni mukaan tuota vaijeria ei saa toimimaan pelkkää öljyä/CRC:tä lisäämällä, vaan sinne pitää laittaa jotain mikä sulattaa jäätä.

Uusi vaijeri+kahva maksaa marmoritiskillä 19,20 euroa, joten tarkoituksena olisi hakea uusi vaijeri. Tuo puhdistettu ja etanolisoitu vaijeri tuntuu nyt pelaavan oikein hyvin. Ajattelin uuteen vaijeriin rakentaa jotain suojaa, joka estäisi lian ja kosteuden pääsyn sisään.  Rasvan laittaminen päihin kuulemma auttaa. Lasinpesunesteen kaataminen kahvan päähän ja vaijerin pumppaaminen voi myös auttaa.

Eräs pienkonekorjaaja kertoi minulle jo vuosia sitten, että vaijereita ei kannata ns. "öljytä", koska silloin niihin alkaa kertyä juuri tuota mönjää.  Hänen kokemuksensa mukaan vaijerien "rasvaus" pitäisi tehdä pakkasnesteellä (laimentamattomalla), se on liukasta ja ehkäisee ruostumista, ja näissä tapauksissa voisi ehkäistä myös jäätymistä, eikä muodosta mönjää.   Puhdistus esim. juuri tenulla kannattaa tietysti tehdä ensin  :)

PicassoHDI

• Vieras
« Vastaus #76 : Tammikuu 20, 2013, 17:38:14 »
Kait tuonne oven sisälle voi rakentaa jonkin suojan vaijerien suojaksi, ettei vesi niihin valu ja jäädy.

Poissa Huikko

• "C4"
  • Peukkuja: 1
« Vastaus #77 : Tammikuu 20, 2013, 20:08:39 »
Kait tuonne oven sisälle voi rakentaa jonkin suojan vaijerien suojaksi, ettei vesi niihin valu ja jäädy.

Vaikeaa se on, koska vesi valuu käytännössä juuri vaijerin ja lasin kiinnityspisteeseen, siitä sillä on suora reitti vaijeria pitkin kuoren ja vaijerin väliin.
Lasiin pitäisi tehdä jotain ihme ohjureita, joka on vaikeaa jos haluaa saada lasin kokonaan kiinnikin vielä.

Helpompaa on rakentaa se koko nostinmekanismi uudestaan jonkun toisen auton toimivilla palikoilla. Jättää lasin ja katkaisijan PSA:lta.
On vaan tosi vaikea aloittaakaan tuollaista projektia kun koko patentti on niin susi. Vaikka sen lasin saisikin talvisin liikkumaan, niin silti se sotkee itsensä aina kun sitä käyttää. Sen ominaisuuden poistaminen on isompi talkoo...
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Poissa Sitrö_ön

• "C3"
  • Peukkuja: 0
« Vastaus #78 : Tammikuu 20, 2013, 21:09:48 »
Entäs jos viiltää suojakuoren pois niistä kohdista joissa vaijeri tekee mutkan, vesi valuisi silloin pois.

Ei ongelma mutta ihmetys; aikaisemmin kun auton käynnisti oli sisäpuhaltimen lämpötila HI ja nyt se on muuttunut asentoon 21. Kuka sitä on käynyt ropaamassa?
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Poissa c5tomaatti

• "C5"
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 Exclusive Tourer HDI automatic 2016
« Vastaus #79 : Tammikuu 21, 2013, 02:24:35 »
Entäs jos viiltää suojakuoren pois niistä kohdista joissa vaijeri tekee mutkan, vesi valuisi silloin pois.

Ei ongelma mutta ihmetys; aikaisemmin kun auton käynnisti oli sisäpuhaltimen lämpötila HI ja nyt se on muuttunut asentoon 21. Kuka sitä on käynyt ropaamassa?

Onko sulle laitettu kellokytkin webastoon?. Jos on, niin johtuu juuri siitä. Omassa 2008 mallisessa kävi juuri noin. Ei voinut kuulemma muuttaa.

Poissa Sitrö_ön

• "C3"
« Vastaus #80 : Tammikuu 21, 2013, 06:53:54 »
Kyllä tuo kello löytyy...alkujaan tuo termarin asento oli 21 ja webaston sisäpuhallus oli kytketty pois edellisen omistajan toiveesta. Muutoksen jälkeen(useita kuukausia sitten) termari hakeutui asentoon HI ja eilen se jäi asentoon 21. Itse en ole säätänyt noita vempeleitä mitenkään.
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Poissa Huikko

• "C4"
« Vastaus #81 : Tammikuu 22, 2013, 15:06:52 »
Kyllä tuo kello löytyy...alkujaan tuo termarin asento oli 21 ja webaston sisäpuhallus oli kytketty pois edellisen omistajan toiveesta. Muutoksen jälkeen(useita kuukausia sitten) termari hakeutui asentoon HI ja eilen se jäi asentoon 21. Itse en ole säätänyt noita vempeleitä mitenkään.

Sain tässä webastoa asennellessani sellaisen käsityksen että jos se on auton väylässä niin se tekee noin että muuttaa asetuksia. Jos on asennettu väylästä erilleen, niin asetukset säilyy. Ainakin omassani säilyy ja se on irti CAN-väylästä.

Poissa Basbarduu

• "C8"
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
« Vastaus #82 : Tammikuu 22, 2013, 15:39:06 »
Minäkin pääsen väsäämään tuon naruvirityksen konepeltiin :x Mitähän tuossakin on ajateltu kun on tehty tuommonen viritelmä tuon vaijerin kanssa? Tuntuu että kahva on tarkotuksella tehty muovista että se toimii sulakkeena.

Laittakaas kuvia vaikka yv:llä tai tähän jos viititte te ketkä ootte tehny tuon naruviritelmän.
If in doubt, go flat out.

Poissa Huikko

• "C4"
« Vastaus #83 : Tammikuu 22, 2013, 15:46:00 »
Vaihda se vaijeri kunnolliseen.
Haet vaijeria vaikka fillarikaupasta, M6:n pultti ja mutteri siihen tuulihakaan, vaijerin pää sen pultin ympärille pari kierrosta.
Siitä avauskahvasta vaan reikä läpi ja vaijeri siitä ja stoppari sille.
Asennus ihan vaan suoraan sinne hahloon ja nippusiteellä kiinni puskurin puolelle ettei mene tuulettimen väliin.
Toimii paremmin kuin se uusi tehtaan osa.

Poissa PT 70

• "C2"
  • **
  • Le Magnifique
« Vastaus #84 : Tammikuu 28, 2013, 18:38:36 »
Onko tullut vastaan (HDI 136/D6) värinäongelmia tyhjäkäynnillä ts. moottori resonoi ja täristää. Oire tulee ja menee, ja se korostuu varsinkin kylmällä koneella. Sulana (tallista ajattuna) ongelmaa ei ole. Veto (D) päällä liikennevaloissa tärinä on ärsyttävää. Jäätä jossain? 
DS5 HDi 163 chic 2012
ex-C5 HDi 136 A (Dynamique 90 Anniversaire) 2009
ex-C5 1,8 16V (BUSINESS PACK) 2004
ex-BX VAN 1,6S 1989

Poissa c5tomaatti

• "C5"
« Vastaus #85 : Tammikuu 28, 2013, 20:50:32 »
Onko tullut vastaan (HDI 136/D6) värinäongelmia tyhjäkäynnillä ts. moottori resonoi ja täristää. Oire tulee ja menee, ja se korostuu varsinkin kylmällä koneella. Sulana (tallista ajattuna) ongelmaa ei ole. Veto (D) päällä liikennevaloissa tärinä on ärsyttävää. Jäätä jossain?

Ei noin, mutta esim. liikennevaloissa seisoessa, veto päällä täristää ajoittain. Tärinä / värinä loppuu heti, kun vaihteen laittaa vapaa-asentoon. Olen kysynyt usein Koivuhaan Vehosta apua, ei löydy. Täåytyyhän siihen jokin syy olla.

Poissa Sitrö_ön

• "C3"
« Vastaus #86 : Tammikuu 28, 2013, 20:57:56 »
Olisikohan runkoresonointia....kierrosten nousu muuttaa taajuutta.
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Poissa CelaVii5

• "C8"
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
« Vastaus #87 : Tammikuu 28, 2013, 21:07:28 »
Vaihteisto talviasennossa tuntuu joskus tärinää liikennevaloissa myös mulla. Jostain syystä toi kolmonen "silmässä" paikallaanseisominen tärisyttää autoa, mutta ykkösellä ilmiötä ei oikeastaan huomaa. Joskus lähinnä kesällä olen kyllä huomannut että moottori hytkyy, veikkaisin että tätä tapahtuu ilmastoinnin kompuran käynnistyessä / sammuessa.

Kylmäkäynnistyksen jälkeen kyllä moottori värisee sen verran että herättää joskus kovalla pakkasella jopa ton meikäläisen autoa vaivaavan hattuhyllyn resonanssin.

Poissa c5tomaatti

• "C5"
« Vastaus #88 : Tammikuu 29, 2013, 01:43:51 »
Vaihteisto talviasennossa tuntuu joskus tärinää liikennevaloissa myös mulla. Jostain syystä toi kolmonen "silmässä" paikallaanseisominen tärisyttää autoa, mutta ykkösellä ilmiötä ei oikeastaan huomaa. Joskus lähinnä kesällä olen kyllä huomannut että moottori hytkyy, veikkaisin että tätä tapahtuu ilmastoinnin kompuran käynnistyessä / sammuessa.

Kylmäkäynnistyksen jälkeen kyllä moottori värisee sen verran että herättää joskus kovalla pakkasella jopa ton meikäläisen autoa vaivaavan hattuhyllyn resonanssin.

En ole ikinä pitänyt vaihteistoa talviasennossa, jotta ei siitä ainakaan johdu. Nyt on tullut toinenkin kummalisuus mukaan. Etupyörät / etupää pitää selvästi enemmän ääntä kuin syksyllä. En osaa kuvailla ääntä oikein kunnolla; jyrinää, jytinää yms. Renkaina Contin kitkat. Selityksiä!

Poissa PT 70

• "C2"
  • **
  • Le Magnifique
« Vastaus #89 : Tammikuu 29, 2013, 08:29:04 »
Mulla tuo jyrinä/tärinä/pörinä ei ole liitettävissä *D3-asentoon. Sitä esiintyy myös D1-asennossa. Pitkiä matkoja ajaessa olen miettinyt seuraavia selityksiä: 1) flektin siivet kerää jäätä ja AUT-asennossa ilmastoinnin lauhdutus pyörittää flektiä, jonka epätasapaino resonoi auton koriin. 2) Virtalaitteet: hyd.pumppu, webasto, penkinlämmitin, kuormittavat konetta, joka aiheuttaa resonanssin. 3) Moottorin tai pakosarjan/-putken tuenta joustaa ja aiheuttaa resonointia? Olen hoitanut oiretta N-asennolla liikennevaloissa. Ärsyttävintä tässä on se, että resonanssi tulee ja menee, ja vielä kelien mukaan.   
DS5 HDi 163 chic 2012
ex-BX VAN 1,6S 1989

Poissa Huikko

• "C4"
« Vastaus #90 : Tammikuu 29, 2013, 12:05:36 »
Mulla tuo jyrinä/tärinä/pörinä ei ole liitettävissä *D3-asentoon. Sitä esiintyy myös D1-asennossa. Pitkiä matkoja ajaessa olen miettinyt seuraavia selityksiä: 1) flektin siivet kerää jäätä ja AUT-asennossa ilmastoinnin lauhdutus pyörittää flektiä, jonka epätasapaino resonoi auton koriin. 2) Virtalaitteet: hyd.pumppu, webasto, penkinlämmitin, kuormittavat konetta, joka aiheuttaa resonanssin. 3) Moottorin tai pakosarjan/-putken tuenta joustaa ja aiheuttaa resonointia? Olen hoitanut oiretta N-asennolla liikennevaloissa. Ärsyttävintä tässä on se, että resonanssi tulee ja menee, ja vielä kelien mukaan.

1) Flekti on muovia. Ei siihen sellaista massaa saa kerääntymään että se täristäisi näin hyvin jousitetussa autossa ohjaamoon tuntuvasti.
2) Virtalaitteitteiden käyttöä kompensoidaan moottorinohjauksella, ei pitäisi vaikuttaa
3) En usko

Epäilen syyksi ihan samaa kuin tuossa 1.6 koneessakin. Sinne kertyy jäätä moottorin ja runkopalkkien väliin, jolloin moottorin värinä siirtyy runkoon sitä jäätä pitkin, koska kone "nojaa" palkkiin. Jos sulatat auton niin se kone mahtuu taas heilumaan "ilmassa" eikä täristä.

Asian sain korjattua tekemällä paremmin peittävän moottorin alasuojan. Sen jälkeen ei ole lunta kertynyt moottoritilaan alapuolelle.

Täristämiseen voi olla toinenkin perinteisempi syy. Imuilman otto on heikentynyt siksi että ilmansuodatinkoteloon kertyy lunta. Tämäkin on korjattavissa viemällä ilmanotto kunnolla suojattuun paikkaan.

Nuo yllämainitut aiheuttivat tärinää, mutta ovat nyt täällä päässä korjattu.

Poissa Bordeaux

• "C4"
  • Peukkuja: 2
« Vastaus #91 : Tammikuu 29, 2013, 12:34:59 »
Minulla on ihan vastaava tärinä D-asennossa, oli kesälläkin eli ei liity jäähän/lumeen/talveen mitenkään.

Poissa CelaVii5

• "C8"
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
« Vastaus #92 : Tammikuu 29, 2013, 21:06:08 »
Muoviset flektit osaavat kyllä täristää autoa hyvinkin selvästi. Näin oli mulla HDi-Xantiassa silloin harvoin kun flektit pyörivät täysnopeudella. Kai ne lähes 400tkm matkalla olivat sitten jostain syystä menneet epätasapainoon. Tärinä tuntui selvästi kojelaudassa asti, ja äänikin oli sitä luokkaa että heikkohermoisempi olisi luullut moottorissa olevan ongelmia.

Poissa c5tomaatti

• "C5"
« Vastaus #93 : Tammikuu 30, 2013, 01:16:41 »

1) Flekti on muovia. Ei siihen sellaista massaa saa kerääntymään että se täristäisi näin hyvin jousitetussa autossa ohjaamoon tuntuvasti.
2) Virtalaitteitteiden käyttöä kompensoidaan moottorinohjauksella, ei pitäisi vaikuttaa
3) En usko

Epäilen syyksi ihan samaa kuin tuossa 1.6 koneessakin. Sinne kertyy jäätä moottorin ja runkopalkkien väliin, jolloin moottorin värinä siirtyy runkoon sitä jäätä pitkin, koska kone "nojaa" palkkiin. Jos sulatat auton niin se kone mahtuu taas heilumaan "ilmassa" eikä täristä.

Asian sain korjattua tekemällä paremmin peittävän moottorin alasuojan. Sen jälkeen ei ole lunta kertynyt moottoritilaan alapuolelle.

Täristämiseen voi olla toinenkin perinteisempi syy. Imuilman otto on heikentynyt siksi että ilmansuodatinkoteloon kertyy lunta. Tämäkin on korjattavissa viemällä ilmanotto kunnolla suojattuun paikkaan.

Nuo yllämainitut aiheuttivat tärinää, mutta ovat nyt täällä päässä korjattu.

En usko, koska kesällä 20 asteen lämmössä ei ole lunta, jäästä puhumattakaan.

Poissa PT 70

• "C2"
  • **
  • Le Magnifique
« Vastaus #94 : Helmikuu 06, 2013, 21:55:41 »
Se täristys tulee flektistä. Flekti kerää jäätä ja lunta tietyillä keleillä, ja ilmastoinnin ollessa AC-asennossa lauhdutus ajaa joskus flektiä täysillä, joka epätasapainossa täristää autoa voimakkaasti. Kun flekti sammuu, tärinä häviää. Ongelma poistuu pitämällä AC poiskytettynä.
DS5 HDi 163 chic 2012
ex-BX VAN 1,6S 1989

Poissa Huikko

• "C4"
« Vastaus #95 : Helmikuu 09, 2013, 11:30:41 »
Eilen oli ihan törkeä lumipyry ja 500km ajoa. Iilmanoton modifiointi todettu toimivaksi. Ainoa jäljellä oleva ongelma on ikkunan jäätyminen.

Poissa Citrung

• "C4"
« Vastaus #96 : Helmikuu 09, 2013, 12:00:59 »
Voitko laittaa kuvan tuosta modifioinnista?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa pimpelipompeli

• "C6"
« Vastaus #97 : Helmikuu 09, 2013, 13:21:57 »
Ei täällä kyllä mitään modifikaatiota ole tarvinnut 2.0 hdi mallisen ilmanottoon rakennella.. Toiminut tehtaan ratkaisulla ihan ongelmitta vaikka lunta on joskus nähnytkin.

Minulla on ihan vastaava tärinä D-asennossa, oli kesälläkin eli ei liity jäähän/lumeen/talveen mitenkään.

Enimmät moottori/vaihdelaatikon vatkailut muuten korjautuu joskus ehjän vetoakselin vaihtamisella. Ennen nytkyi ja hytkyi, nyt on taas kyyti tasaista.

Poissa Huikko

• "C4"
« Vastaus #98 : Helmikuu 09, 2013, 13:36:03 »
Kuvien mukaan 1.6 ja 2.0 HDI:n ilmanotto on erilainen. 1.6 ilmanotto on ohjattu akkukotelon puolelle ja sinne tulee maskin takaa sellainen "ramppi" joka ohjaa vaakatasossa tulevan ilmavirran ylöspäin. Ratkaisu ohjaa myös sen lumpyryn sinne samaan tilaan.

Yritän muistaa joku päivä ottaa kuvia.

Poissa c5tomaatti

• "C5"
« Vastaus #99 : Helmikuu 10, 2013, 15:53:12 »
Ei täällä kyllä mitään modifikaatiota ole tarvinnut 2.0 hdi mallisen ilmanottoon rakennella.. Toiminut tehtaan ratkaisulla ihan ongelmitta vaikka lunta on joskus nähnytkin.

Enimmät moottori/vaihdelaatikon vatkailut muuten korjautuu joskus ehjän vetoakselin vaihtamisella. Ennen nytkyi ja hytkyi, nyt on taas kyyti tasaista.

in Citikkakauteni vuonna -93 ostamallaXantia VSX:n ja kyllä tykkäsin. Nyt  kolomoskoppainen C5 ja varmasti viimeinen Citikka. C5 diesel farkku automaatilla ja ajettu 50000 klm. On mennyt vetoakselia, etupyörän laakeria ja  jotani pyöränripustuksia tässä vaiheessa. Santulla ajoin 190000 ei mitään vikaa, ykköskoppaisella 160000 ykkösvaihteen synkka piti korjata, kakkoskoppaisessa piti uusia pari parkkitutkaa.

En tiedä seuraavasta autosta, mutta citikka se ei ole.