Kirjoittaja Aihe: C5 III Talviongelmia  (Luettu 17619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MarkoCee

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 199
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #25 : Tammikuu 04, 2013, 19:33:06 »
Eikös Iiduissa ja DS:issäkin olleet karmittomat lasit... olisivat voineet luntata systeemit omistakin piirustuksista :)

Aina ei kehitys mene puikkoihin.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #26 : Tammikuu 04, 2013, 23:35:07 »
Eiköhän toi kutosen lasiongelma johdu siitä, että on haluttu oikeasti tiivis karmiton lasi, eikä se oikein onnistu tiivisteen rakenteesta johtuen muutoin kuin siten että lasi laskee ovea avattaessa, ja nousee takaisin yläasentoon sulkemisen jälkeen? Ei varmaan DSn sivulasien tiiveys riittäisi jos halutaan oikeasti hiljainen nykyauto tehdä.

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #27 : Tammikuu 06, 2013, 00:13:19 »
Kannattaa vilkaista joskus parkkipaikalla miten se Subarun tiiviste on toteutettu. Ei se mitään liikkeitä vaadi jos sen osaa tehdä.
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Poissa arit

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #28 : Tammikuu 09, 2013, 12:18:05 »
Kyllä nämä lasin jäätymiset taitaa olla ihan sitikan itse keksimä ja aika uusikin ongelma...oli karmit tai ei >:(

Oman C5:n ikkunat ovat vähän väliä jäässä, ja rakenne on sellainen etteivät edes sula vaikka auto lämpiää. Talliin se on ajettava jos ikkunat haluaa avata. C5 II:ssa ei tätä ongelmaa ollut, eikä missään muussakaan aiemmassa autossani.

Ja karmittomista laseista vielä: Ei tarvitse mennä edes konsernin ulkopuolelle jotta näkee miten homma tehdään oikein. Vuodesta 2004 asti meillä on kakkosautona ollut kovakattokabrioletti, ensin 206 ja sittemmin 307, eikä kummassakaan ole ikinä ollut sivulasien jäätymisongelmaa, ja tässä jälkimmäisessä on myös se automaattinen raotussysteemi ovea avatessa.

Muutenkin uuden C5:n talviominaisuudet on olleet pettymys:
- jo viime talvena (takuuaikana!) oli käynnistysongelmia (jäi käynnistymättä 2 kertaa), lopulta vaihdettiin akku
- viimeksi pari viikkoa sitten kun oli -15 astetta, piti startata 4 kertaa ennenkuin kone jäi käyntiin
- toien takapyörän jarru jumittaa toisinaan, syytä ei ole löydetty
- webasto on tehoton, ei edes sulata ikkunoita kunnolla
- automaattinen ilmastointi sekoilee; joskus ikkunat huurtuu, joskus palelee jalat etc

Kaiken kaikkiaan melkoista melkoista shokkihoitoa Saab 9-3:n jälkeen - siinä talviominaisuudet olivat kohdallaan. Kesällä sitten C5 onkin taas ihan loistava kulkupeli. Jos sen kanssa sinne asti jaksaa...

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 042
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #29 : Tammikuu 09, 2013, 12:35:46 »
Meilläkin on perheessä tommonen 307 CC eikä sen lasit jäädy. Paska talviauto se kyllä on.
If in doubt, go flat out.

Poissa arit

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #30 : Tammikuu 09, 2013, 20:13:53 »
No onpas hassua että jollakin on täsmälleen samat autot pihassa kuin itsellä :)

307:n talviominaisuuksista en osaa sanoa mitään, kun se asustaa lämpimässä tallissa ja ajo on muutenkin aika vähäistä sitikkaan verrattuna. Toistaiseksi kuitenkin se on palvellut vuodesta toiseen täysin virheettömästi: Määräaikaishuolto joka toinen vuosi - muuta ei ole tarvittu. Tänä syksynä jouduin sentään ostamaan uudet talvirenkaat kun alkuperäisten kumien pito alkoi olla hukassa.

Voisinpa kehua samalla tavalla 6 vuotta uudempaa C5:stani joka aloitti temppuilun jo takuuaikana. Ja omasta mielestä viaksi luokiteltavat pikkuharmit tuntuvat olevan liikkeen mielestä "ominaisuuksia". Ainakaan yhtään niistä ei ole saatu poistettua.

Poissa Sitrö_ön

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #31 : Tammikuu 09, 2013, 20:34:09 »
Onpas sattunut harmia...minulla ainoastaan ikkunoiden huurtuminen joka on osittain fysikaalinen ilmiö
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #32 : Tammikuu 09, 2013, 22:09:51 »
Täällä ainoastaan ikkunoiden jäätymistä (kopkop), mutta senkin luultavasti saisi loppumaan jos en käyttäisi sisätilanlämppäriä.. Kaikkinensa olen tosi tyytyväinen ollut (kopkop). ;D
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa tcane

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #33 : Tammikuu 10, 2013, 09:15:45 »
Ikävää luettevaa on täällä ja patongin puolella, onneksi omat kokemukset on 1,5 vuoden ja reilun 60tkm jälkeen vielä toiset.

Kerran on viime talvena temppuillut käynnistettäessä.  Tankin luukun tötterön jäätyily loppui alkuunsa kun tempaisin sen suojaavan kumitutin mäkeen, alta paljastuva valkoinen muovitappi on helppo pitää voideltuna ja notkeana.  Varsinaista jäätä luukun sisäpuolelle ei minulla ole muodostunut.   Auto on aina ulkona ja välillä pääsee nauttimaan hetkellisesti sisälämppäristä sekä muutaman kerran talvessa hotellin tai kauppakeskuksen talliin lämmittelemään. Lasit on tosiaan murheelliset, talvella jäätyy ja kesällä sotkevat itsensä avattaessa, tosin tuota jäätymistä on ollut muissakin autoissani.  Automaattisäätöinen lämppärikin toimii yhtä hyvin kuin esim. Volvossa ja Volkkarissa, eli ei aina toimi.

Osaa ne muutkin; 3C Passatissa juosikuormitteisen tankin luukun vapauttava solenoiditappi jäätyi yhden kerran liikaa ja päätyi sekin mäkeen,  auki ponnauttava jousi teki seuraa. Sen jälkeen mentiin liki 3v/100tkm siten että luukun sai auki vain luottokortin reunalla kampeamalla. Pasuuna oli selkeästi arvokkaampi uutena, kylmä bensaturbonakin, eikä mikään kompensoinut sen sinänsä pieniä puutteita joten elämä oli kovin harmaata. C5:lle antaisi ehkä enemmän anteeksi kun välillä toiset jutut saa hyvälle tuulelle, mutta toistaiseksi ei ole ollut syytä huijata itseään.
´17 Megane GT, ´18 118i, ´86 951, ´01 XL1000
 (ex-DS5-C5X7-C3Picasso-C3Pluriel-C3)

Poissa arit

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 43
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #34 : Tammikuu 10, 2013, 09:21:00 »
Kohtuuden nimissä on sanottava että ainoa oikeasti paha ongelma on ollut viimetalvinen sähköhäikkä kun auto ei pariin otteeseen käynnistynyt lainkaan (taisin kirjoittaa siitä tänne foorumillekin). Enkä ole varma onko ongelma nytkään poistunut kun jännite toisinaan on aika alhainen: Tuntuu kuin joskus jäisi joku virtapiiri auki joka sitten tyhjentää akkua auton seistessä. Olen nyt varmuuden vuoksi suunnilleen kerran kuussa ajanut auton talliin yöksi ja ladannut akkua 12 tuntia, eikä toistaiseksi ole vielä ollut ongelmia. Ehkä se sittenkin tuli kuntoon sillä akun vaihdolla :|

Silti erilaisia pikkuharmeja on parin vuoden aikana ollut kymmenkunta, eikä tällaisia saisi olla lainkaan autossa joka uutena maksoi yli 40000€! Jos tämä olisi joku hajuton ja mauton vwpassatti tai skodaoctavia, olisi se kenties jo jossain vaihtoautohallissa...

Poissa JarnoF

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 707
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #35 : Tammikuu 10, 2013, 10:14:46 »
Silti erilaisia pikkuharmeja on parin vuoden aikana ollut kymmenkunta, eikä tällaisia saisi olla lainkaan autossa joka uutena maksoi yli 40000€! Jos tämä olisi joku hajuton ja mauton vwpassatti tai skodaoctavia, olisi se kenties jo jossain vaihtoautohallissa...

Niin. "Vastaava" VW olisi maksanut varmaan 50k€, BMW tai Mersu +60k€...

Eikä se korkea hinta ole laadun tae. Olettaisin vähempivarusteisen perusauton (Lue Corolla tms.) kestävän vuodesta toiseen paljon varmemmin ilman pikkuvikoja. Toinen juttu sitte kuka sellaisella haluaa ajaa...



disclaimer: Allekirjoittaneen nykyinen ajokki ei ole ollut mitenkään viaton. 40-65kkm korjattu vaihteistoa, ilmastointia, nokkaketjua, karstoittuneita venttiileitä, vääntyneitä peltejä... Ei mitään random "pikkuvikoja" vaan vakavia suunnittelupuutteita. Sain komean maskinsuojankin loppuvuodesta "takuuna" maahantuojan piikkiin [sic] kun ei talvella lämpeä.
2008 Golf Variant Sportline 103 kW TSI/DSG  

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #36 : Tammikuu 10, 2013, 19:28:18 »
Tankin luukun tötterön jäätyily loppui alkuunsa kun tempaisin sen suojaavan kumitutin mäkeen, alta paljastuva valkoinen muovitappi on helppo pitää voideltuna ja notkeana.

Tämä oli aika hyvä vinkki. Kiitos.

Minulla ei taas ole ollut noita käynnistysongelmia ollenkaan. Webaston uusin kokonaan EVO 5+ -malliin. Se toimii hyvin ja lämmittää hienosti.
Tuo ikkuna saattaa jäädä tekemättömäksi paikaksi korjata "talvikelpoiseksi". Mitä enemmän aiheeseen syvennyn ja mietin mitä pitäisi modifioida sitä enemmän alan kallistua siihen että 2CV:n lasi on ainoa oikea ratkaisu. Se voisi tosin näyttää vähän ankealta tuossa korissa.
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #37 : Tammikuu 10, 2013, 20:51:54 »
Kohtuuden nimissä on sanottava että ainoa oikeasti paha ongelma on ollut viimetalvinen sähköhäikkä kun auto ei pariin otteeseen käynnistynyt lainkaan (taisin kirjoittaa siitä tänne foorumillekin). Enkä ole varma onko ongelma nytkään poistunut kun jännite toisinaan on aika alhainen: Tuntuu kuin joskus jäisi joku virtapiiri auki joka sitten tyhjentää akkua auton seistessä. Olen nyt varmuuden vuoksi suunnilleen kerran kuussa ajanut auton talliin yöksi ja ladannut akkua 12 tuntia, eikä toistaiseksi ole vielä ollut ongelmia. Ehkä se sittenkin tuli kuntoon sillä akun vaihdolla :|

Tuleeko sulla se economy mode teksti ruudulle kun menet autoon sisään aamulla pitkän seisotuksen jälkeen?
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 042
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #38 : Tammikuu 11, 2013, 08:57:48 »
Minulla ei taas ole ollut noita käynnistysongelmia ollenkaan. Webaston uusin kokonaan EVO 5+ -malliin. Se toimii hyvin ja lämmittää hienosti.

Kaikki nuo aftermarket Webastot hakkaa nää tehdasasenteiset paskat. Etenki tuo lippulaivamalli, hyvän oot ostanu.

Ei meiän autossa kyllä ikkunat jäädy kuin ulkopuolelta. Pääseeköhän teillä joilla jäätyy vettä autoon? Joku vuoto tai sit ihan kengissä? Koittakaapa kuivata auto ja sit käyttää siten että puhdistatte kengänpohjat vaikka lumiharjalla ennen kuin tuotte ne autoon. Me käytetään emännän kanssa paljon webastoa ja sulatetaan auto silloin tällöin. Autossa on viimasuojat.
If in doubt, go flat out.

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #39 : Tammikuu 11, 2013, 18:33:19 »
No ainakin ikkunan ulkotiiviste on ihan horo ja siitä menee vesi läpi, samoin myös toki sulamisvesi.
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #40 : Tammikuu 12, 2013, 11:31:55 »
Kohtuuden nimissä on sanottava että ainoa oikeasti paha ongelma on ollut viimetalvinen sähköhäikkä kun auto ei pariin otteeseen käynnistynyt lainkaan (taisin kirjoittaa siitä tänne foorumillekin). Enkä ole varma onko ongelma nytkään poistunut kun jännite toisinaan on aika alhainen: Tuntuu kuin joskus jäisi joku virtapiiri auki joka sitten tyhjentää akkua auton seistessä. Olen nyt varmuuden vuoksi suunnilleen kerran kuussa ajanut auton talliin yöksi ja ladannut akkua 12 tuntia, eikä toistaiseksi ole vielä ollut ongelmia. Ehkä se sittenkin tuli kuntoon sillä akun vaihdolla :|

Tuleeko sulla se economy mode teksti ruudulle kun menet autoon sisään aamulla pitkän seisotuksen jälkeen?

Economy palaa täälläkin taulussa, rupesi palamaan webaston kellokytkennän jälkeen. Varsinkin webaston lämmitys käytöllä econome tervehtii jatkuvasti. Ärsyttävää yhdistettynä sähkösäätöiseen penkkin ja 20 cm lyhyempään toiseen auton käyttäjään. Ilmeisesti kellon mitätön herätevirta riittää...

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #41 : Tammikuu 12, 2013, 13:38:31 »
Tuo economy mode ei siis välttämättä tarkoita että akun varaus on huono?

Itse ongelmista...
Edistystä.

Ilmanotto on muokattu sellaiseksi että se ottaa akun ja lokasuojan välistä ilman.
Avausvaijeripatentista on jäljellä alkuperäinen kahva. Lopu on toteutettu W123 mersun ryyppyvaijerilla, joka oli huomattavasti uskottavamman oloinen vaijeri.
Laitoin M6 pultin+mutterin siihen tuulihakaan ja siitä vaijerin läpi.

Pesin auton eilen pakkasella ja tuo vaijeri ei jäätynyt.
Raportoidaan miten patentit toimivat talvella.

...Seuraavaksi sen ikkunan kimppuun.
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #42 : Tammikuu 12, 2013, 19:17:33 »
Tuo economy mode ei siis välttämättä tarkoita että akun varaus on huono?


...Seuraavaksi sen ikkunan kimppuun.

Se on ilmeisesti citroenin keino varmistaa seuraavan käynnistymisen onnistuminen sammuttamalla turhat virran kuluttajat, oma menee economyyn välittömästi, kun sammuttaa ja jättää webaston päälle, vaikka autolla olisi ajettu useampi tunti putkeen ja akussa täysi lataus.

Poissa West

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 67
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #43 : Tammikuu 12, 2013, 23:37:03 »
Nyt se "korjattu" ja huuhdeltu vanha vaijeri oli taas jäätynyt kiinni. Vedettiin kuitenkin paalinarua lukitsimesta muovin alta nurkkaan ja sinne tehtiin lenkki josta vetämällä konepellin saa auki. Muovissa on vielä kätevästi konepeltiä tukeva tötsä johon narun irtopään saa kiinni.

Tuo economy mode on vähän erikoinen ominaisuus. Kiinnostaisi tietää millä logiikalla se menee päälle. Aamulla -13 astetta pakkasta, akun varaus oli 12,4 volttia ja auto oli taas economy modessa. 20 minuuttia webastoa ja HDI lähti käyntiin ihan nätisti. Tunti ajelua ja edelleen haluaa pitää tilan päällä.

Akkulaturilla lataamista tuo ei tunnu ymmärtävän. Auto on voinut olla latauksessa koko päivän ja siitä huolimatta menee heti eco modeen. Ilmeisesti softa laskee itsenäisesti akun varaustilaa?

Muutaman kerran olen vahingossa jättänyt sisätilan valon päälle ja tällöin auto menee aina eco modeen. Suojelee ilmeisesti akun tyhjenemiseltä.

Myönnettäköön että omassa tuo akku ei ole ihan parhaassa iskussa. Kaksi päivää seisomista ja -20 pakkasta, niin on aika tiukoilla että lähtee. Defan 4A kiinteästi asennettu akkulaturi on varmaan pelastanut aika monta aamua :D
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Poissa Sitrö_ön

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #44 : Tammikuu 13, 2013, 08:33:51 »
Onko tuo economy mode jotenkin ongelmallinen....en ole tarkkaillut koko asiaa. Webasto on jatkuvassa kytössä kuten akkulaturi ilman ongelmia.  Webasto puksuttele savujaan mutta lämmittää mukavasti. Ilman hehkutusta ei kynnistynyt eräänä aamuna mutta ei ole kuitenkaan ongelma...
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #45 : Tammikuu 13, 2013, 10:05:44 »
Mulla menee eco-moodiin uudellakin akulla AINA, koska akku on eri kokoinen kuin vanha. Pitäisi siis ohjelmoida auton tietoihin uuden akun koko. Vanhalla lopussa olleella akulla meni eco-moodiin huomattavasti harvemmin, eikä virtaa sitten starttiin aina riittänytkään. En täysin ymmärrä mikä tossa on logiikkana, ja miten systeemi sopeutuisi esim. kiinteästi asennetun ylläpitolaturin päivittäiseen käyttöön.

Poissa Sitrö_ön

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #46 : Tammikuu 13, 2013, 11:20:51 »
a miten systeemi sopeutuisi esim. kiinteästi asennetun ylläpitolaturin päivittäiseen käyttöön.
Webasto on jatkuvassa kytössä kuten akkulaturi ilman ongelmia. 
Sopeutumisesta en tiedä mutta laturi on käytössä päivittäin n. 18 h.
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Poissa West

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 67
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #47 : Tammikuu 13, 2013, 13:02:23 »
Itse itselleni vastaten: luulen että auto mittaa akulle tulevaa/menevää virtaa ja laskee siitä sitten akun varaustilaa. En tiedä mistä tuo virtamittaus suoritetaan, mutta oma akkulaturi on kytketty runkoon ja akun plus-napaan joten luulen että se menee virtamittauksen ohi. Todennäköisesti tuo virtamittaus ei edes ole päällä auton ollessa sammuksissa. Joissain autoissa on kehotettu asentamaan tuo akkulaturi laturin napoihin? Jossain vaiheessa auton pitäisi tarkistaa varaustaso akun jännitteestä, mutta koska tämä riippuu virtaa syövien laitteiden määrästä, niin ilmeisesti moinen kohta on jätetty pois. Talvellahan akun jännite laskee, joten economy mode tulee ymmärrettävästi helpommin.

Talviongelmista puheenollen, onko kukaan keksinyt miten tuon peilien automaattisen kääntymisen saisi pois päältä? Pitää talvella ikävää ääntä ja toinen peili on kerran jäänyt kääntymättä. Ihan fiksusti peilissä on kuitenkin "sulakekohta" joka napsahtaa irti kun peili jää jumiin tai sen kääntää käsin. Jos peili jää jumiin, niin varovaisesti käsin kääntelemällä jäät välistä pois ja uusi yritys.
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #48 : Tammikuu 13, 2013, 16:31:57 »
Juuri tuon vuoksi tein sen mersun ryyppyvaijerista sen avauspatentin, koska se tehtaan vaijeriratkaisu on susi. Siihen ei varmasti auta mikään voitelu. Se tekee kolme melkein 90 asteen mutkaa ja koko vaijeri on varmaan halvinta mitä rahalla saa.

Sen peilien kääntymisen kanssa ei taas täällä ole ollut ongelmia. Ihmettelen kyllä että ovat aina toimineet.
Sen toiminnan saa käsittääkseni softalla pois, mutta sitten se ei toimi enää siitä napistakaan.

Tuo ecomoodi olisi kyllä kiva selvittää miksi ja miten se aktivoituu ja voiko sille tehdä mitään.
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #49 : Tammikuu 13, 2013, 17:11:08 »
Muuttaa testerillä akun kokoa niin voi huijata economy mode active aikaa. Akkuvahti voi olla myös viallinen.