Kirjoittaja Aihe: C5 III Talviongelmia  (Luettu 17618 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mol

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #50 : Tammikuu 13, 2013, 18:12:48 »
Tuo ecomoodi olisi kyllä kiva selvittää miksi ja miten se aktivoituu ja voiko sille tehdä mitään.

Minulla meni aikanaan Xsarassa eco-mode päälle kun kuunteli radiota auto sammutettuna, muistaakseni, puoli tuntia. Sitten kun käynnisti ja sammutti auton niin taas soitto soi puoli tuntia kunnes eco sen lopetti. Tuli aikoinaan tuo huomattua kun maalasin autotallin seinää... Nykyisessä autossa ihan sama ominaisuus eli jonkinlainen akun vahingossa tyhjentämisen ehkäisykeinohan tuo on.

Mikäli se on päällä aamulla autoa käynnistettäessä niin tulee mieleen että siinä on yön aikana joku laite kuluttanut sen verran virtaa että eco-mode on aktivoitunut.

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #51 : Tammikuu 13, 2013, 18:32:16 »
Muuttaa testerillä akun kokoa niin voi huijata economy mode active aikaa. Akkuvahti voi olla myös viallinen.

Jos ymmärsin oikein niin tällöin testerillä kerrotaan akun olevan esim. 65A kun todellisuudessa se on 75A?
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #52 : Tammikuu 13, 2013, 20:07:53 »
Sen peilien kääntymisen kanssa ei taas täällä ole ollut ongelmia. Ihmettelen kyllä että ovat aina toimineet.
Sen toiminnan saa käsittääkseni softalla pois, mutta sitten se ei toimi enää siitä napistakaan.

Täälläkin on toiminut moitteetta. Onpas typerä tuo softa, jos peilit eivät enää napistakaan käänny.  >:(
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 275
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #53 : Tammikuu 14, 2013, 20:14:07 »
yön aikana joku laite kuluttanut sen verran virtaa että eco-mode on aktivoitunut.

Tai huono akku
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #54 : Tammikuu 15, 2013, 19:27:53 »
yön aikana joku laite kuluttanut sen verran virtaa että eco-mode on aktivoitunut.

Tai huono akku

No näin se ei toimi, vaikka järki sanoisi. Economy Moden saa päälle vaikka uudella akulla 15 sekuntia parkkeerauksen jälkeen jos käyttää webaston kelloa.
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 256
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #55 : Tammikuu 16, 2013, 08:37:48 »
Tuosta päätellen ja toisin kuin vanhoissa malleissa, se ihan oikeasti tarkkailee akkujännitettä. Jos jännite tipahtaa, ecomode aktivoituu? Tapahtuuko sama jos tupakansytytinvirtaliittimeen tai vaikka suoraan akkuun kytkee jonkun kuorman?

Poissa sitikkaporo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 293
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #56 : Tammikuu 16, 2013, 09:44:13 »
.. Economy Moden saa päälle vaikka uudella akulla 15 sekuntia parkkeerauksen jälkeen jos käyttää webaston kelloa.

En ole tällaista huomannut kuin pari kertaa, jolloin on pakkaskeleillä useampi päivä ajeltu pätkäajoa, käytelty webastoa aamuin illoin ja akku ei ole ehtinyt latautumaan kunnolla eikä ole käytetty lisälaturia öisin. Tuon radion olen huomannut saavan päälle Eco-moden kesähelteilläkin puolessa tunnissa.
C5 X7 140 HDi Tourer -09, XM 2.0 Berline -95, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #57 : Tammikuu 16, 2013, 14:51:39 »
Tuosta päätellen ja toisin kuin vanhoissa malleissa, se ihan oikeasti tarkkailee akkujännitettä. Jos jännite tipahtaa, ecomode aktivoituu? Tapahtuuko sama jos tupakansytytinvirtaliittimeen tai vaikka suoraan akkuun kytkee jonkun kuorman?

Tämän voin testata. Tuo taitaa tarkkailla aika montaa asiaa. Aikaa ja jännitettä nyt ainakin. Myös jotenkin sitä minkä kokoinen akku autoon on softalla ohjelmoitu.
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Poissa Sitrö_ön

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #58 : Tammikuu 16, 2013, 15:33:20 »
Otsikkona on talviongelma....miten economy mode liittyyn talviongelmaan? Onko tuo economy mode tavoiteltava tila vai vältettävä tila?
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 716
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #59 : Tammikuu 16, 2013, 16:43:37 »
Onko tuo economy mode tavoiteltava tila vai vältettävä tila?

Eikös se riipu ihan siitä onko akussa virtaa vai ei? :P

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #60 : Tammikuu 16, 2013, 17:18:09 »
Tästä aiheesta voisi väitellä ikuisuuden...  :)
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Sitrö_ön

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #61 : Tammikuu 16, 2013, 19:27:40 »
Tästä aiheesta voisi väitellä ikuisuuden...  :)
Jospa autoon saisi sellaisen kytkimen josta voisi valita tuon halutun "moden". Silloin tuolla akun varauksella ei olisi merkitystä. Vaikuttaa samanlaiselta mysteeriltä kun valon sammuminen jääkaapissa...
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #62 : Tammikuu 16, 2013, 20:08:17 »
Jep. Palataan aiheeseen.

Konepellin avausvaijerin muokkaus todettu toimivaksi. Ilmanoton vieminen suojatumpaan paikkaan ei ainakaan vaikuta negatiivisesti mihinkään. Kunnon lumipyryä ja pitkää siivua ei ole tullut ajettua vielä modifioinnin jälkeen.

Akun varaus ja jännitetaso on mitattuna ihan ok ja mitään käynnistysvaikeuksia ei ole, joten vähät välitän tuosta economy modesta.
Ainakin tämä talvi mennään tällä akulla loppuun.

Ikkunaa olen rämpännyt kuin hullu p****a (puuroa) edestakaisin ja jotenkin tuntuu että kun sitä maanisesti räplää niin se ei mene niin herkästi umpijäähän. Silti se vaatii toimenpiteitä. Kävin myös veholla tutkimassa uuden C5:n ikkunantiivistettä ja ihan samanlainen susi se on edelleen. Eli tehtaan osilla ei sekään toimivaksi muutu.
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Poissa kessu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • -08 C5HDi 136 Exclusive A
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #63 : Tammikuu 16, 2013, 21:28:38 »
Sen peilien kääntymisen kanssa ei taas täällä ole ollut ongelmia. Ihmettelen kyllä että ovat aina toimineet.
Sen toiminnan saa käsittääkseni softalla pois, mutta sitten se ei toimi enää siitä napistakaan.

Täälläkin on toiminut moitteetta. Onpas typerä tuo softa, jos peilit eivät enää napistakaan käänny.  >:(
Kyllä ne kääntyy napista,vaikka ottaa automaatti softan pois.

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #64 : Tammikuu 16, 2013, 21:59:29 »
Näin ajattelinkin...Hyvä!
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa sitikkaporo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 293
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #65 : Tammikuu 17, 2013, 09:45:29 »
Oletko Huikko katsonut tarkemmin tuota ikkunan tiivistettä, jäätyykö se tiivisteen ja klasin välistä? Vai onko ongelma enämpi koneistossa/vaijereissa? Voisiko tuota tiivisteen lasiin nojaavaa pintaa jollakin ihmeaineella voidella (ilman että klasiin jää "kiva" kalvo..)?
C5 X7 140 HDi Tourer -09, XM 2.0 Berline -95, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #66 : Tammikuu 17, 2013, 17:11:49 »
Oletko Huikko katsonut tarkemmin tuota ikkunan tiivistettä, jäätyykö se tiivisteen ja klasin välistä? Vai onko ongelma enämpi koneistossa/vaijereissa? Voisiko tuota tiivisteen lasiin nojaavaa pintaa jollakin ihmeaineella voidella (ilman että klasiin jää "kiva" kalvo..)?

Se suurin ongelma on niiden vaijereiden jäätyminen. Ne ovat vain laadultaan kelvottomia. Edes kiinalaisissa polkupyörissä ei ole yhtä huonon oloisia vaijereita. Moottorit jaksavat kyllä vetää aika pahastikin karmeistaan jäätyneen lasin irti.
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

Poissa c5tomaatti

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 483
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 Exclusive Tourer HDI automatic 2016
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #67 : Tammikuu 18, 2013, 05:27:55 »
Itse itselleni vastaten: luulen että auto mittaa akulle tulevaa/menevää virtaa ja laskee siitä sitten akun varaustilaa. En tiedä mistä tuo virtamittaus suoritetaan, mutta oma akkulaturi on kytketty runkoon ja akun plus-napaan joten luulen että se menee virtamittauksen ohi. Todennäköisesti tuo virtamittaus ei edes ole päällä auton ollessa sammuksissa. Joissain autoissa on kehotettu asentamaan tuo akkulaturi laturin napoihin? Jossain vaiheessa auton pitäisi tarkistaa varaustaso akun jännitteestä, mutta koska tämä riippuu virtaa syövien laitteiden määrästä, niin ilmeisesti moinen kohta on jätetty pois. Talvellahan akun jännite laskee, joten economy mode tulee ymmärrettävästi helpommin.

Talviongelmista puheenollen, onko kukaan keksinyt miten tuon peilien automaattisen kääntymisen saisi pois päältä? Pitää talvella ikävää ääntä ja toinen peili on kerran jäänyt kääntymättä. Ihan fiksusti peilissä on kuitenkin "sulakekohta" joka napsahtaa irti kun peili jää jumiin tai sen kääntää käsin. Jos peili jää jumiin, niin varovaisesti käsin kääntelemällä jäät välistä pois ja uusi yritys.

En ole kokeillut kolmoskoppaisessa, kun peilit ovat toistaiseksikääntyneet hyvin. Tässä Gussen ohje:

Ja tässä sitten vinkki siitä, miten C5-II:ssa saa peilit varsin helposti talvella kääntymättömiksi:
- virrat päälle tai moottori käynnissä
- manuaalinappulalla peilit kylkiä vasten
- virrat pois
- käsin peilien kääntö aukiasentoon (eikä sitten kosketa manuaalinappulaan)

Sitten takaisin automaattiseksi:
- peilit käsin kyljille
- virrat päälle ja manuaalinappulalla peilit aukiasentoon (tämän jälkeen automatiikka hoitaa heiluttelun ihan kuten ennenkin)

Näin se toimii ja voi koska tahansa muuttaa toimintaa, tarpeen mukaan. Eikä tarvitse vierailla huollossa turhaan tai taistella jäätyneiden peilien kanssa. Tosin varsinkin teflon-pitoinen voitelu estää kiinnijäätymisen melko hyvin, muttei aina varsinkaan eteläisen Suomen jatkuvasti vaihtuvassa sade- ja pakkaskelissä (sitten kun alkavat).

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 233
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #68 : Tammikuu 18, 2013, 21:39:34 »
Kokeilin omassani tuota ja en uskaltanut kääntää peiliä käsin takaisin suoraksi kun siellä kanitti joku vastaan. Joku muu saa kääntää omasta autostaan.
Xantia Break V6 Exclusive Automatique 1998

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #69 : Tammikuu 18, 2013, 22:32:43 »
Ei ne rikki mene.

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #70 : Tammikuu 18, 2013, 23:07:45 »
Hieno ohje! Kiitos!!  :)
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa savijo

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 76
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #71 : Tammikuu 19, 2013, 07:14:10 »
Tämä loistava ohje löytyy myös I ja II- koppaisten ohjekirjoista, mutta kukas niitä nyt lukisi. ::)

Poissa risekd

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #72 : Tammikuu 19, 2013, 09:29:03 »
Mitenkähän tämän ohjeen soveltaminen III-koppaseen,pelittääkö.Ei ole auto kotona,ei pääse kokeileen.

Poissa risekd

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 17
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #73 : Tammikuu 19, 2013, 18:43:07 »
Vastaan itselleni.Ei pelitä III-kopassa.Sisäänkääntämisen ja virtojen katkaisun jälkeen peilejä auki käännettäessä ei ole pykälää mihin peili jäisi normaaliasentoon.

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Talviongelmia
« Vastaus #74 : Tammikuu 19, 2013, 22:38:06 »
No voi p***a!  >:(
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009